Dá se kolem auta vstřelit fotbalová branka? Proč má zebra pruhy? Kolik energie mají ve skutečnosti batolata? Další otázky, na něž naše trio vědců a pokusných králíků hledá odpověď. Francouzský dokumentární cyklus
00:00:00 V tomto pořadu uvidíte pokusy prováděné profesionály.
00:00:04 V žádném případě se je nesnažte napodobovat.
00:00:12 -Myslíte, že se dá vstřelit branka autem, jak to známe z reklamy?
00:00:16 -Napadlo vás někdy, proč má zebra pruhy?
00:00:21 -Jste přesvědčeni, že batolata jen spí, jedí, spí, jedí?
00:00:25 A že mají sladký život?
00:00:30 -Na tyto otázky se dnes zaměříme na vlastní kůži.
00:00:33 Odpovědi si pochopitelně ověříme pokusy.
00:00:36 Jak zajisté dobře víte, najdete nás i na webu české televize:
00:00:40 www.ceskatelevize.cz v sekci archiv.
00:00:43 Pokud vám budeme chybět, mrkněte tam.
00:00:51 -Dnes se podíváme na zoubek jedné známé reklamě.
00:00:54 -Jasnej gól.
00:00:59 -Testu se zúčastní i fotbalista Robert Pires,
00:01:02 mistr světa z roku 1998.
00:01:04 -Tyč! To není špatný.
00:01:07 -Mají děti tak snadný život?
00:01:09 -Spotřebujou neuvěřitelný množství energie.
00:01:13 -Budeme je sledovat pod lupou.
00:01:15 -Šup, nasaď si masku.
00:01:18 -A vrátíme se do dětství.
00:01:22 -Tu máš dudlík.
00:01:25 -Nakonec se zaměříme na tajemství zebřích pruhů.
00:01:29 -Jau! Bodla pěkně.
00:01:31 -Jsou černé s bílými pruhy nebo naopak?
00:01:34 To není zebra.
00:01:36 -Není.
-Podvodník.
00:01:59 Česká televize uvádí francouzský dokumentární cyklus:
00:02:04 VĚDA NA VLASTNÍ KŮŽI
00:02:19 -Kávu, Vincente?
-Ano, prosím.
00:02:23 -Nebudu vás hostit denně.
-Vedle.
00:02:26 -Skáču okolo vás, ale nezvykejte si.
00:02:28 -Užijeme si to.
00:02:30 -Tea, I suppose?
-Tea, please, yes.
00:02:33 -Tohle byla branka.
-Snídaně před televizí je zlozvyk,
00:02:36 který nemíním podporovat, ale dnes jsem si vás pozvala, protože...
00:02:40 -To je paráda.
00:02:42 -Ráda bych s vámi rozebrala tuhle známou reklamu.
00:02:45 Zajímá mě, jestli se fakt dá hrát fotbal,
00:02:48 jak to vidíme na obrazovce.
00:02:51 Davide, taky budu potřebovat údaje o fyzikálních parametrech míče.
00:02:56 -Á... fyzika míče je zajímavá. To s okolním prostředím...
00:03:00 -Bereš si to?-Jo.
-Jeho parketa.
00:03:03 -Já seženu fotbalového šampiona.
-Jo, toho ty seženeš.
00:03:07 -Pár jmen bych měla.
00:03:08 -Osminásobný mistr světa, jezdec rallye Sébastien Loeb,
00:03:12 vstřelí v reklamě po přihrávce hráčů francouzského národního týmu
00:03:17 výstavní gól. Teď ukážeme my, jací jsme střelci.
00:03:20 Agáta posílá Vincenta trénovat na Beltoiseův okruh.
00:03:29 -Kombinéza...
00:03:35 -Vincenta si bere do práce profesionální kaskadér
00:03:38 Sébastien Seveau. Dá mu školu smyku.
00:03:45 -Bude tu každou chvíli. Pilot se přece řítí jako šipka.
00:03:48 Jo, tamhle je. Teda jede fakt rychle.
00:03:55 To vidím poprvý.
00:03:58 A krásně ladně zastaví.
00:04:01 Ahoj.
00:04:03 -Ahoj.
-Vincent. -Sébastien.
00:04:06 -Takhle zastavuješ běžně?
-Ne, kdepak.
00:04:08 -Jak dlouho ses to učil?
00:04:12 -Kaskadéra dělám 20, 21 let, řemeslo mám v malíčku.
00:04:16 Vždycky jsem se věnoval motoristickým sportům.
00:04:18 Brzdění ve smyku jsem zvládnul asi tak za den.
00:04:22 -Uměl jsi to za den?
-Jo.
00:04:25 -Prima, nic není ztraceno.
-Ne, není.
00:04:27 -Fajn. Jdeme na věc?
-Jdeme, vyrazíme. Vezmi si přilbu.
00:04:33 Neboj, to zvládneš. Nebudu moc šlapat na plyn. Ještě pásy.
00:04:38 -Mám strach.
-Připravenej? Můžeme?
00:04:40 -Můžeme. Mám se chytit madla?
-Jo, chytni se.
00:04:48 Škublo to dobře.
-To je fakt.
00:04:59 Dobrej smyk.
00:05:05 -Vincent zažil pocity spolujezdce. Nyní bude řídit.
00:05:10 -Nebojíš se se mnou?
-Vůbec. Ani trochu.
00:05:14 -Auto je speciálně upravené, proto není smyk nebezpečný.
00:05:18 Navíc vedle Vincenta sedí profesionál.
00:05:21 Tento pokus sami rozhodně nezkoušejte!
00:05:24 -Tak startujeme.
00:05:27 -Levou ruku dej do pozice hodinových ručiček v deset.
00:05:30 Pravou máš na ruční brzdě.
00:05:33 Dělej, zatoč, zatáhni! Nemáš správnej reflex.
00:05:36 Co to ručkování po volantu? To se přece nesmí ani na silnici.
00:05:40 -Aha.
00:05:41 -Nevíš ani, že jsi držel volant takhle.
00:05:44 Popadni volant takhle. Levá ruka v pozici 10 hodin,
00:05:47 při stočení 2 hodiny. Zároveň zatáhneš za ruční brzdu.
00:05:52 Jeď svižnějc než před chvílí. Jeď. Přidej plyn.
00:05:56 A teď zatoč a zatáhni za ručku!
00:05:58 -Tak.
-Slabý, co?
00:06:01 -Slabší, ale na to, aby ses strefil do míče, to stačí.
00:06:04 Jdi do většího smyku.
-S jakou přesností zastavíš?
00:06:07 -Asi tak 50 centimetrů. Možná i míň.
00:06:11 -Aha.
00:06:15 -Dělej, zatáhni!
00:06:17 -Do smyku se dostanu bez problému, ale potíže mám s tím, jak zatočit.
00:06:22 Volat strhnu buď moc, nebo málo.
00:06:24 Chybí mi odhad, v jakou chvíli to provést.
00:06:27 -Jo. Postavíme na dráhu kužel
00:06:29 a zkusíš se o něj lehce otřít levým zadním kolem.
00:06:33 Jasně.
00:06:35 -Auto jede rychlostí 60 kilometrů za hodinu.
00:06:38 Pilot zatáhne za ruční brzdu, zadní kola se zablokují
00:06:42 a váha vozu se přenáší na přední kola.
00:06:45 Mění se těžiště.
00:06:47 Zadní kola nepřiléhají k povrchu vozovky a auto dostává smyk.
00:06:51 Techniku smyku vám ukáže Vincent.
00:06:58 -Zatáhni, toč!
00:07:01 Blíž ke kuželu a o chvíli pozdějc.
00:07:05 Dělej! Ruční brzda.
00:07:07 -Zase ne.
-Už to skoro bylo.
00:07:09 Zase jsi o metr blíž. Přidej, přidej.
00:07:12 A brzdi! Zásah.
00:07:15 -Jo, dobrý!
-Super. Paráda.
00:07:18 -Kde je ten kužel? Zmizel?
-Tam je. Bezvadný.
00:07:21 -Konečně jsem to ustál.
-Z Vincenta je mistr smyku.
00:07:25 Zbývá předvést to samé s fotbalistou.
00:07:30 -Prima.
00:07:33 -Mezitím se zabývám dráhou a rotací míče.
00:07:36 Mám na to metodu z Velké Británie.
00:07:38 Otestuju dva způsoby kopu... bodlem a placírkou.
00:07:42 Jak to udělat, abych střílel přesně a nenadřel se při tom?
00:07:56 Na pomoc jsem si zavolal Guillaume Dupeuxe, doktoranda,
00:08:00 který se zabývá mechanikou tekutin.
00:08:05 Při prvním testu použijeme model pracující jako končetina
00:08:09 a předvedeme si dva kopy... bodlo a placírku.
00:08:12 Oba způsoby porovnáme.
00:08:14 Zaznamenáme je kamerou, která zachytí tisíc oken za sekundu.
00:08:26 Vložím do otvoru.
00:08:28 První model představuje hráčovu špičku.
00:08:34 -Tak prosím...
00:08:37 Bezvadný. A totéž s druhým modelem.
00:08:40 -S tím druhým.
00:08:44 Noha dopadá na míč vnitřní stranou chodidla.
00:08:48 Okem to nerozlišíš.
00:08:50 Po spuštění zpomalených záběrů máme ovšem jasno.
00:08:53 Je vidět, že při zásahu špičkou se míč zmáčkne.
00:08:56 Zatímco při úderu celou plochou si zachovává původní tvar.
00:09:00 Odhaduju, že míč ztrácí deformací přesnost.
00:09:04 -Ztrácí. Při úderu špičkou může nabrat libovolný směr.
00:09:10 -Když nakopneme míč celou plochou, styčné body jsou větší.
00:09:14 -Noha dopadá na šířku, kolmo k míči a směřuje na cíl.
00:09:20 -Přesnější je přihrávka placírkou.
00:09:22 Ale co se děje, když letí míč vzduchem?
00:09:25 Pro názornost jsme umístili míč na konec kovové tyče.
00:09:33 Dáme jej před ventilátor, kterým budeme vhánět do místnosti kouř.
00:09:38 A vy uvidíte to, co běžně nevidíme.
00:09:42 -Rychlost je kolem 80 kilometrů za hodinu.
00:09:44 Takovou rychlostí proudí vzduch kolem fotbalového míče.
00:09:48 Obtéká ho.
00:09:50 Já bych to už zastavil. Mně to stačí.
00:09:54 -Co vidíme na záběrech?
-Pojedeme je zpomaleně.
00:09:58 -Jo.
00:09:59 -Vidíme, že vzduch směřuje k míči a obtéká ho.
00:10:03 Nechává za sebou poměrně širokou stopu.
00:10:05 Vyletí, ale zbrzdí se. Vzduch kolem něj proudí opačným směrem.
00:10:10 A tím, jak míč vzduch rozráží, ztrácí vlastní energii
00:10:14 a tím i rychlost.
00:10:17 -Což je pro nás nevýhoda.
00:10:20 -Jak si ukážeme dalším pokusem,
00:10:22 působení vzduchu má vliv na dráhu míče.
00:10:27 -Zdánlivou nevýhodu proměníme ve výhodu.
00:10:30 -Přesně tak.
00:10:33 -K pokusu nebudeme potřebovat ani míč a vlastně ani vzduch.
00:10:37 Docela dobře nám poslouží akvárium naplněné vodou,
00:10:41 plastové kuličky a prak.
00:10:45 Proč akvárium?
00:10:48 -Vystřelím rotující kuličku do akvária.
00:10:51 Situace je totožná jako na fotbalovém hřišti.
00:10:54 Voda je asi tisíckrát hustší než vzduch, to znamená,
00:10:57 že mi stačí tahle malá kulička.
-Představuje fotbalový míč.
00:11:01 -Ano, míč.
00:11:02 -A pokus se nebude odbývat na pětatřiceti metrech,
00:11:06 ale na pár centimetrech.
-Přesně. Dál si vezmu prak.
00:11:12 -Umíš roztočit míč jako David Beckham?
00:11:15 -To dokáže prak. Natočím, napnu gumičku...
00:11:19 Dolní gumička je napjatější než ta nahoře.
00:11:21 Vystřelíme kuličku, gumička dole na ni působí víc než ta nahoře,
00:11:26 kulička vyletí a rotuje.
00:11:28 -Cílem pokusu je napodobit střelbu, jakou vidíme na obrazovce.
00:11:32 Na kuličku připevníme černý proužek,
00:11:34 abychom postřehli líp rotaci.
00:11:38 -A je to. Dobrý? Můžeme?
00:11:43 VÝSTŘEL
00:11:46 -Projela vodou, klesala, pak vystoupala k hladině.
00:11:51 Kamera nám zprostředkuje dráhu kuličky,
00:11:53 která není přímá, ale zakřivená.
00:11:55 Ke konci se stáčí do původního směru.
00:12:02 -Efekt bude tím větší, z čím větší dálky vystřelíme.
00:12:06 To znamená, že při volném kopu na pětatřicet metrů
00:12:10 má míč možnost se mnohokrát otočit. Efekt bude značný.
00:12:13 Ale třeba při penaltě nemá moc smysl dávat míči rotaci.
00:12:17 -Na penaltu nezkoušet, ale na rohový kop ano.
00:12:20 Z něj se dá vstřelit krásně branka.
00:12:22 -Je to přesně tak. Hodí se na rohové kopy.
00:12:25 Míč pak letí obloukem do brány.
00:12:27 -Ale vraťme se k původní otázce...
00:12:30 Dá se autem trefit míč a vstřelit gól?
00:12:34 Nabrat by se měl co nejrovnější a největší plochou karosérie,
00:12:38 nejen třeba nárazníkem.
00:12:40 -Ideální je nabrat míč co nejplošší částí karosérie.
00:12:44 -A směřovat kolmo na míč.
00:12:48 -Ano.
-Aby míč zachoval tvar.
00:12:51 -Auto by mělo najet na balon přímo a nezpůsobit rotaci.
00:12:55 -Konečně si dokážu vysvětlit nějakou reklamu vědecky.
00:13:01 Dáme gól z auta?
00:13:05 Držíme v ruce klíč k úspěchu. Vincent trénuje jako o život.
00:13:09 -Strhni volant o chvíli pozdějc. Jeď. Dělej, dělej!
00:13:14 Vidíš? Ohromný.
00:13:16 -Dal jsem gól!
00:13:20 RADOSTNÝ KŘIK
00:13:26 -Jo, blahopřeju.
-Konečně. -Bravo.
00:13:29 Není to paráda? Jdeš akorát. Viděla jsi můj výkon?
00:13:33 -Jo, jen nevím, jestli sis dobře všiml reklamy.
00:13:37 Nekopou obrovským růžovým balonem. Ale klasickou merunou.
00:13:41 -To bude stejný.
00:13:43 -Navíc jsi měl míč na zemi, tak se určitě nabere snáz.
00:13:47 Až ti pošlu přihrávku, musíš trefit míč v letu.
00:13:50 -Taky s tím budeš mít práci.
00:13:53 -Jsem si vědoma, že zodpovídám za úspěch téhle reklamy.
00:13:57 -Umíš kopnout do balonu?
-Že se ptáš.
00:13:59 -Tak dělej, ukaž se. Stref se, nebo mě zklameš.
00:14:06 -Pusu, posílám všem pusu.
00:14:09 -Vincent s Agátou jsou připravení a jdou na první pokus.
00:14:14 -Dělej, toč!
00:14:17 Netrefil.
-To bylo o fous.
00:14:22 -Přidej, jeď. A toč!
00:14:24 Zase vedle.
-Kde je ten míč?
00:14:28 -Zakutálel se.
-Zastesklo se mu po svobodě.
00:14:32 -Uznávám, že přihrávky nejsou má nejsilnější stránka.
00:14:35 Asi by to chtělo schopnějšího fotbalistu.
00:14:38 -Nebráníš se tomu?
-Nebráním.
00:14:40 Počítala jsem se vším. Vždyť mě znáš.
00:14:43 -Absolvuješ fotbalový soustředění?
-Mám záložní plán.
00:14:47 -Vrátíš se za čtvrt roku?
-Ne, ale mám zálohu.
00:14:49 -To je fajn.
-Ale ne žádný béčko.
00:14:52 -Jedničku?
-Netušíš jakou. Připravenej?
00:14:54 Překvapení. Roberte!
00:15:01 -Jasně. Robert Pires.
00:15:03 -Mám dlouhý prsty, zlato. Všude spoustu známostí. I ve fotbale.
00:15:08 -Sleduj, jak se předvádí. Chce nám to natřít.
00:15:11 -Navíc je pěknej.
00:15:12 -To je Robert Pires,
00:15:14 člen vítězného mužstva z mistrovství světa 98
00:15:17 a slavný záložník Arsenalu. Zapojí se do testování.
00:15:21 -Jak se daří, Roberte?
-Zdravím.
00:15:24 -Dáme si pusu. Nedělej, že mi podáváš ruku.
00:15:27 -Ahoj, Roberte. Vincent.
-Robert.
00:15:29 -Kaskadér - amatér.
-Nápodobně, fotbalista - amatér.
00:15:32 -Už jsi jen amatér?
-Profesionální dráha je minulost.
00:15:37 -Rychlý a šikovný nohy máš ale pořád, ne?
00:15:41 -Techniku jsem nezapomněl. Není pryč.
00:15:45 -Kdybys náhodou netrefil bránu, bude to tvá vina, jo.
00:15:48 -Nebude to spíš přihrávkou, protože on pošle míč jinam.
00:15:52 -Pokud si vzpomínám, Robert Pires moc často neminul.
00:15:55 Všechny rozhodující střely na mistrovství
00:15:58 jdou na vrub Roberta Pirese. Takže...
00:16:01 -Tak jsem na to zvědavej. Na jakým postu jsi hrál?
00:16:04 -Na hrotu.
-Útočník.
00:16:06 -Mám tah na bránu.
-Jasně že jo.
00:16:08 -Jsme připravený.
-Jdu do auta.-A ty, Roberte?
00:16:11 -Připravenej.
-Tak fajn, běž na věc.
00:16:19 Prozraď, jakou máš taktiku,
00:16:21 jak ideálně přihrát na gól jedoucímu autu.
00:16:25 -V první řadě si propočtu rychlost, kterou jede to auto.
00:16:29 A pak, jak víš, záleží na přesnosti přihrávky.
00:16:35 -To jsem si všimla.
-Záleží na síle a na odhadu.
00:16:38 -Myslím, že to stačí.
-Víc ti řeknu za chvíli.
00:16:41 Hlavně ale pošlu míč v momentu, až uvidím zadní kolo.
00:16:44 V tu chvíli přihraju a doufám, že Vincent dá branku.
00:16:48 Na něm je hlavní tlak.
00:16:51 -Jestli se nestrefí, nebude to tvá chyba.
00:16:54 -Obvykle je to chyba útočníka.
-Jeďte!
00:16:59 -Na Robertovi Piresovi leží velká zodpovědnost.
00:17:03 Míč se odlepí od země,
00:17:06 letí... A míří příliš na střed.
00:17:15 A zase pech. Ani jeden to nevzdává, útočí.
00:17:20 -Přestává legrace, co, Roberte.
00:17:23 -Nevadí, hrajeme.
00:17:32 Smůla.
00:17:34 -Míč letí rychle jako střela. Bohužel zase nepřesně.
00:17:39 -Tyč! Tyč není špatná.
00:17:42 -Není špatná...
-Tentokrát byl gól na dosah.
00:17:46 Branku ale ne a ne vsítit. Chce to tu největší přesnost.
00:17:54 -RADOSTNÝ VÝKŘIK
-SMÍCH
00:17:59 Skvělý.
-Povedlo se. Paráda.
00:18:03 -Dobrý. Kam šel? K tyči?
00:18:07 -Na střed. Bravo.
00:18:09 -Proč měnit vítězný tým, ne?
-Blahopřeju.
00:18:12 -Amatér, ale šikovnej. Nezapomněl jsi.
00:18:14 -Ne, jak jsem říkal... To, co umím, se nezapomíná.
00:18:19 -Kam jsi mířil?
-Na střed karosérie.
00:18:23 -Aha, na střed.
00:18:24 -Na střed... Byl bych radši, kdybych trefil zadek.
00:18:27 -Byla by to pumelice.
00:18:29 -Ano, ale hlavně že se povedla přihrávka.
00:18:32 Cílem je brána. Jde o to trefit se, dát gól.
00:18:34 -Jasně.-Bez přihrávky by to nešlo.
-RADOSTNÝ POKŘIK
00:18:39 Nejvíc jásá střelec gólu, ne?
00:18:41 -Teď tě napodobuje.
-Takhle snad neblbnu.
00:18:45 -Jsem šťastnej, je to nádhera.
-Nebyla to špatná střela.
00:18:49 -Co by člověk neudělal, aby dokázal, že reklama nebyla podvrh.
00:18:53 -No jo. Nejsou v tom triky, dá se udělat cokoliv.
00:18:58 -Věda na vlastní kůži je tu pro vás
00:19:01 a prozkoumá třeba i reklamu s největšími sportovci světa.
00:19:04 Vážení diváci, tahle reklama není žádný podvod.
00:19:08 -Žádnej podvod.
-Roberte, děkujeme.
00:19:10 -Rádo se stalo.
-Věnuješ mi míč s podpisem?
00:19:13 -Jasně. Po zápase.
00:19:19 -Ve třetí části pořadu se vydáme za tajemstvím zebřích pruhů.
00:19:24 -Proč není zebra bílá, když žije v horkých krajích?
00:19:27 -Na obhlídku zvířat s pruhovanou srstí se vydávám já.
00:19:32 Vypadají jako koně. Koně v pruhovaných pyžamech.
00:19:38 Předtím se zeptáme, zda mají batolata sladký život.
00:19:42 -Proč jste pokusný králíčci?
00:19:45 -No, protože je to naše práce, jsme pokusní králíci.
00:20:01 -Namaluju obrázek jako před chvílí.
00:20:07 -Hlídáš děti?
00:20:09 -Bude mít šaty jako princeznička a žabky.
00:20:11 -Šaty jako princeznička a žabky.
-Asi na mě nebudeš mít čas.
00:20:15 -Dlouhatánský šaty.
-Dlouhatánský? A s žabkama?
00:20:19 To dítě má nevídanou energii, vůbec mu nestačím.
00:20:30 Vydá velkou spoustu energie.
00:20:33 -Matky jsou hrdinky. Superhrdinky.
00:20:36 -Něco mě napadlo a myslím, že tohle téma tu zatím nebylo.
00:20:40 Co kdybychom změřili, kolik batolata vydají energie.
00:20:44 Snad získáme lepší představu, jak se jim žije, nevíme to.
00:20:47 Říkáme, že spí a jedí a... Nás to unavuje.
00:20:50 Ale jsou unavená batolata?
00:20:52 Ve Vědě na vlastní kůži
00:20:55 si dnes přiblížíme život našich malých miláčků.
00:20:58 -To je vynikající nápad. Výborný nápad.
00:21:00 -Sežeň vědce, já hlídám Adélku.
-Hlídej Adélku.
00:21:03 -Budeme potřebovat víc dětí.
-Asi vím, kam se obrátím.
00:21:07 -Proč jste pokusný králíčci?
00:21:09 -Protože je to naše práce, Adélko. Jsme pokusní králíci.
00:21:16 -Pokud je mi známo, podobný test nikdo neudělal.
00:21:19 Pozvali jsme 19měsíčního Emila, 2,5letou Maelie,
00:21:24 3letého Lucase, Adélce je 3,5. Naše pozvání přijali i vědci
00:21:29 zabývající se zkoumáním fyziologických funkcí.
00:21:32 Jean-Bernard a jeho dva asistenti... Gilles a Jean.
00:21:36 Předmětem jejich výzkumu
00:21:38 budou dopolední pohybové aktivity pokusných králíčků.
00:21:48 Odborníci mají špičkové přístroje,
00:21:50 kterými monitorují vrcholové sportovce.
00:21:52 Tentokrát budou sledovat v reálném čase
00:21:55 energetický výdej našich minikrálíčků.
00:22:02 -Á... vědátoři. Jak se máte?
00:22:05 -Výborně.
00:22:06 -Je fakt, že na vědce vypadáte dobře.
00:22:08 Vědce si představuju, jak je ponořený jen do svého oboru.
00:22:13 Rozjedeme to, Jean-Bernarde?
00:22:15 -Ano.
00:22:16 -Pokusný králíček je tam, malá Adélka. Je kouzelná, co?
00:22:20 -Jo, jo.
-Copak děláš? Co to je?
00:22:22 -Já kreslím.
-A... ty? To je hezký.
00:22:25 -Moc pěkné obrázky.
-Moc. Jean-Bernarde,
00:22:28 my dospělí si myslíme, že dětem se v našem světě vede báječně.
00:22:32 Dostávají najíst, spinkají si, to je přece prima.
00:22:35 Ale napadne někoho z nás, na jaké těžkosti asi narážejí?
00:22:39 To bych ráda zjistila. Zajímá mě, jaký energetický výdej mají.
00:22:44 Co navrhujete?
00:22:46 -Náš experiment se zaměří právě na to.
00:22:48 Vlastně se tím problémem zabývá málokdo.
00:22:51 Pokusíme se změřit energetický výdej dětí v běžném prostředí.
00:22:56 Máme tady ideální hernu. Pokus bude mít dvě etapy.
00:23:00 V první bude dítě v klidovém režimu, abychom měli představu,
00:23:03 kolik energie vydá při odpočinku. Potom si budou hrát a změříme
00:23:08 energetický výdej při činnostech, které odpovídají jejich věku.
00:23:13 -Dětem připevníme snímače srdečního rytmu
00:23:15 a masky analyzující spotřebu kyslíku.
00:23:18 Věřte, není snadné přemluvit tak malé děti ke spolupráci.
00:23:27 -Hoří, hoří! Pozor! Pozor, honem nasadíme masku.
00:23:31 -Ne.
-Tak ne?
00:23:34 -Test potrvá patnáct minut.
00:23:36 Maska dodává informace o spotřebě kyslíku,
00:23:39 zatímco snímače srdečního rytmu
00:23:41 přinášejí údaje o tepové frekvenci našich králíčků.
00:23:46 -Tenhle pokus není běžný.
00:23:48 -Měření takových údajů u dětí je dost složité,
00:23:51 ale dnes byly dětičky hodné, zhruba těch patnáct minut vydržely.
00:23:56 Takže jsme nabrali údaje, které vidíš na obrazovce.
00:23:59 Dva důležité parametry...
00:24:01 Modrá barva označuje výdej energie, souvisí se spotřebou kyslíku,
00:24:05 červeně je vyznačená srdeční frekvence.
00:24:07 Tepová frekvence není vysoká, nějakých 100, 120 tepů za minutu.
00:24:12 Dospělý jedinec v klidovém stavu má přibližně 70, 80 tepů za minutu.
00:24:18 -Aha.
00:24:19 -To jsou data získaná v klidu. Děti byly naštěstí jako andílci.
00:24:24 Jak vidíš, při hraní výdej energie dramaticky roste
00:24:27 a současně se zvyšuje tepová frekvence.
00:24:29 Proto měly i ty snímače srdečního rytmu.
00:24:33 -Jakmile se děti dají do pohybu, zrychluje se srdeční činnost.
00:24:37 Srdíčka vykazují tepovou frekvenci 160 tepů za minutu.
00:24:41 Energetický výdej strmě stoupá. A záhy je na maximální úrovni.
00:24:47 -Zajímavé. Vydají hromadu energie. Proč ale tolik?
00:24:53 -Za prvé proto, že rostou. To je první věc.
00:24:56 Za druhé proto, že pohyb je stojí hodně úsilí a energie.
00:25:00 Nemají zažitou koordinaci pohybů.
00:25:02 -A žijí ve světě dospělých, na to často zapomínáme.
00:25:06 Všechno je uzpůsobeno pro dospělé, ne pro děti.
00:25:09 Bude taky zajímavé podívat se na to,
00:25:11 jak doplňují ztracenou energii. Nejspíš ji získávají z jídla.
00:25:17 -Ano. Víme, že zdravé dítě
00:25:20 potřebuje na doplnění energie 1 350 kilokalorií denně.
00:25:24 -Jean-Bernarde, tohle je Věda na vlastní kůži,
00:25:28 my se nespokojíme jen se slovy. My testujeme.
00:25:31 -Jde se ke stolu.
00:25:33 Po takové námaze si králíčci zaslouží odměnu v podobě jídla.
00:25:37 Rozhodně nemají před sebou miniporce.
00:25:39 Na talíři je steak z mletého masa, těstoviny,
00:25:42 k tomu mají přesnídávku a jogurt.
00:25:44 -Tak jak, Jean-Bernarde?
-Ano, Agáto?
00:25:47 -Je čas se naobědvat.
-Jsou to otesánkové.
00:25:50 -Mají porce jako dospělý člověk.
-Dobře jsme to viděli před chvílí.
00:25:55 Mají velký výdej energie a současně i vysokou srdeční frekvenci.
00:26:00 Je spočítáno, že jedno až dvouleté dítě potřebuje
00:26:03 na doplnění spotřebované energie přibližně 1 350 kilokalorií denně.
00:26:09 -To je víc než u mnoha žen.
00:26:12 -Ano, ale nezapomeňme, že se musí brát v úvahu i tělesná hmotnost.
00:26:17 Vy jste, Davide, myslím, dobrý v matematice.
00:26:20 -Uděláme si pár výpočtů.
00:26:22 Přijme-li dítě o hmotnosti deseti kilogramů 1 350 kilokalorií za den,
00:26:27 čili na každé jídlo 450, kolik bych jich měl spořádat já?
00:26:32 Desátým rokem mám osmdesát kilo. Nechme to tak. To je osminásobek.
00:26:37 Kdybych měl tedy při své hmotnosti zkonzumovat
00:26:39 ekvivalent dětské porce,
00:26:42 kalorická hodnota bude 3 600 kilokalorií na jedno jídlo.
00:26:48 -Tři tisíce šest set?
-Na jedno jídlo.
00:26:51 -Něco přes deset tisíc na den.
00:26:53 Přitom obvyklá doporučená dávka je kolem 2 500 kilokalorií.
00:26:56 A to pro muže.
00:26:58 -Při sedavém zaměstnání asi 1 800 až 2 200 kilokalorií.
00:27:03 -Jak spálím o osm tisíc kalorií navíc?
00:27:06 -Šest až osm tisíc kilokalorií se spálí po uběhnutí dvou maratónů.
00:27:10 Nebo po jedné namáhavé etapě Tour de France.
00:27:14 -Budu se chovat jako vždycky a k běžným činnostem přidám
00:27:18 dva maratóny nebo jednu poctivou etapu Tour de France.
00:27:21 -To zvládneš?
00:27:22 Neumím si představit, jak by vypadala taková porce.
00:27:28 -To je jednoduché...
00:27:30 Osmi vynásobíme to, co měly na talířích děti.
00:27:35 -Kdyby dospělý člověk vážící osmdesát kilo měl sníst tolik,
00:27:39 co naši pokusní králíčkové,
00:27:41 musel by zkonzumovat 640gramový biftek z mletého masa,
00:27:47 1,25 kilogramu hotových těstovin, osm jogurtů a osm přesnídávek.
00:27:57 Já mám hlad. Já mám hlad.
00:28:00 -Dost.
-Pardon.
00:28:03 -Už to bude, hned. Jsou akorát po anglicku.
00:28:07 -Ano, pěkně propečené.
-Sedm nepoživatelných podrážek.
00:28:11 Tihle Angličani!
00:28:13 -Agáta se postavila ke sporáku a já dostal za úkol spořádat jídlo,
00:28:17 které má 3 600 kilokalorií.
00:28:27 Jsem vcelku jedlík, ale takovou porci nezdolám.
00:28:30 Teď už víme, že dvouleté dítě zbaští porci jako maratónský běžec.
00:28:36 Agáto?
-No?
00:28:39 Myslím, že po téhle hoře jídla nebudu mít chuť do maratónu.
00:28:42 -Ale budeš ji muset najít, můj milej.
00:28:45 Ano, my totiž nemáme absolutně představu o tom,
00:28:48 kolik vydají děti energie při obyčejných činnostech.
00:28:52 Byla bych ráda, kdyby ti to došlo.
00:28:54 -Jo.
-To je můj cíl.
00:28:56 -Jsme pokusní králíci, nebo ne?
-Jsme.
00:28:59 -Jasně že jsme.
-Je to náš těžký osud.
00:29:02 -Takže do jídla.
00:29:05 Vědci nafilmovali šmejdící a skákající děti,
00:29:08 jejich pohyb i přemístění z místa na místo.
00:29:11 Měli v hlavě plán... Připravit podmínky pro další test.
00:29:17 -Pěkný. Jean-Bernarde, viděli jsme,
00:29:20 že děti potřebují po výdeji doplnit energii,
00:29:24 takže se cpou jako otesánkové. To je jasné.
00:29:28 A teď se ptám, jak to udělat,
00:29:30 abychom si my dospělí snáz představili nástrahy,
00:29:34 které číhají na děti
00:29:36 a přiblížili si, jak se jim žije.
00:29:42 -Agáto, aktivitu dětí jsme rozdělili do minutových úseků.
00:29:46 Spočítali jsme, kolikrát se dítě za minutu zvedne,
00:29:49 kolikrát se projde a tak dále.
00:29:52 Ze záběrů jsme vyčetli, že dítě uběhne za minutu sedm metrů,
00:29:55 dvakrát se zvedne, dvakrát si sedne,
00:29:58 dvakrát za minutu vyšplhá na pohovku.
00:30:00 Navrhuju, aby sis to samé zkusila na vlastní kůži.
00:30:03 Pochopitelně v odpovídajícím měřítku.
00:30:08 -Tak tohle je překvapení.
00:30:10 Před našima očima pomalu vyrůstá rozlehlý obývací pokoj.
00:30:13 Zařízení původně sloužilo kampani bojující proti úrazům v domácnosti.
00:30:18 My si tak můžeme dosyta vychutnat pocity batolat ve světě dospělých.
00:30:28 -Tak to je bomba.
-Úžasný.
00:30:32 -Fantazie, co?
-Na, vem si dudlík.
00:30:36 Hele, napiju se.
00:30:38 -Tvoje míra, co?
00:30:39 -Takhle hezky piju. Vidíte? Je to drsný.
00:30:43 -Když dítě rozbije skleničku, neměli bychom hubovat,
00:30:46 pro něj je sklenička obrovskej objekt.
00:30:49 -Tyhle předměty mají sedmkrát větší hmotnost než obvykle
00:30:53 a nábytek je dvakrát větší než ten běžný.
00:30:56 -Jak staré děti tedy budeme?
-Od roku do dvou let.
00:31:01 -Takhle vidí malé dítě svět dospělých.
00:31:04 -Vidíš, jak je to těžký. Mají tu hranu akorát u pusy.
00:31:08 -Proto se na ně dávají chrániče, aby si neublížily.
00:31:11 -Jsme sobci, protože domy stavíme jen pro sebe, ne pro děti.
00:31:15 -Navrhuju měření vašeho energetického výdeje.
00:31:18 Budete provádět přesně to samé co děti.
00:31:26 -I nám připnou snímače.
00:31:28 Vincent si navíc nasadí masku a nechá si měřit spotřebu kyslíku.
00:31:32 Test může začít.
00:31:34 Jean-Bernarde nám nic neodpustí. Nikoho nešetří.
00:31:47 -Máte 35 sekund pohybu a 15 odpočinku.
00:31:50 Činnosti se budou střídat, uděláte tři kolečka.
00:31:54 To znamená celkem tři minuty.
00:31:57 V těchto třech minutách vylezete na pohovku,
00:32:03 opřete se o opěradlo,
00:32:08 slezete dolů.
00:32:10 -Pak hurá na schody. Vezmeme hrnec, vyšplháme na židli.
00:32:14 -Nebude to legrace, je to hodně vysoko.
00:32:17 -Zvedneme sedmikilovou láhev
00:32:19 a zacvičíme si s desetikilovou žehličkou.
00:32:26 -Pozor! Připraveni? Takže 45 sekund.
00:32:30 HVIZD PÍŠŤALKY
00:32:32 -Dělejte, pohyb!
00:32:37 Dělej, Agáto! Vezmi žehličku!
00:32:40 Tak... Výborně.
00:32:42 Dej ji zase na stůl. Výborně. Těžký, co?
00:32:45 Do toho, do toho, Agáto.
00:32:48 -Musím na tebe čekat.
-Zbývá třicet sekund.
00:32:53 Dělej, Davide! Vydrž, Davide.
00:32:56 -Do toho, Davide, dělej!
00:33:00 -Davide, do toho, přidej!
00:33:06 -Hotovo. HVIZD PÍŠŤALKY
00:33:09 -Máte 15 sekund přestávku. Potom jdete do druhého kola.
00:33:13 HVIZD PÍŠŤALKY Druhé kolo. Tak se držte.
00:33:16 -A je tu druhé a třetí kolo. Jsme čím dál zadýchanější.
00:33:20 Srdce běží jako o závod.
00:33:23 A já se nebezpečně blížím maximální tepové frekvenci.
00:33:28 -Davide, ty to kolečko ani nedokončíš.
00:33:31 -Test je u konce. HVIZD PÍŠŤALKY
00:33:35 -Pro mě to byl poučný test. Třeba ten stůl...
00:33:37 Viděli jsme, jak nesnadný je vzít do ruky skleničku,
00:33:41 a to byla prázdná, co teprve když je v ní voda.
00:33:44 Dítě to má potom určitě hrozně složité.
00:33:46 Už chápu, proč pořád něco vylévají nebo cintají a tak.
00:33:51 -Taky mají horší koordinaci než vy. Jdeme na výsledky?
00:33:55 -Jdeme.
-Uděláme si analýzu.
00:33:57 -Vincentovi se při pokusu zvýšil tep na 108 za minutu,
00:34:01 Agátě na 114 a mně vylétl na 156 tepů.
00:34:05 Výsledky spotřeby kyslíku jsou ještě zajímavější.
00:34:13 -Modrá křivka znázorňuje výdej energie.
00:34:15 Ten rostl po celou dobu testování. A tady je výdej v závěru.
00:34:19 -Co ten vrcholek? To je maximum?
-To je srdeční frekvence ve chvíli,
00:34:24 kdy jsi procházel nejnamáhavější částí testu.
00:34:27 V tu chvíli jeden z vás skončil, ale ty jsi to nevzdal.
00:34:30 -Nečekal jsem na Davida.
00:34:32 Jak vidíš, tepová frekvence je dost vysoká
00:34:34 a energetický výdej taky.
00:34:37 Jsme zhruba na 12 kilokaloriích za minutu,
00:34:39 což se blíží hodnotám při maratónském běhu,
00:34:42 rychlostí 11 až 12 kilometrů za hodinu.
00:34:44 -Maratónu? Fakt?
-Ano.
00:34:46 -A děti tenhle běh provozují od rána do večera!
00:34:50 -Konkrétně to znamená,
00:34:52 že dítě v domě konstruovaném pro dospělé běhá denně maratón.
00:34:57 -Ano, možná dokonce dva.
-Dva maratóny. -Ano.
00:35:01 -Vůbec netušíme, že děti...
-Že jsou to atleti.
00:35:05 -Ano, opravdoví atleti. To jsme právě dokázali.
00:35:09 O téhle věci se běžně nemluví.
00:35:11 Všichni tři jsme se vpravili do kůže malých dětí.
00:35:14 Vidíte? Krásně cucá palec. A co říct závěrem?
00:35:18 Snad že se po téhle zkušenosti líp vcítíme do pocitů našich broučků
00:35:22 a líp je pochopíme. Vždyť večer za sebou mají dva maratóny.
00:35:27 Je jasné, že pak spořádají takové kvantum jídla.
00:35:31 Šup, dudlík do pusy a hrajeme si na hasiče.
00:35:34 -Jdu spát.
-Spát?
00:35:36 -Natáhnu se.
-Vzpamatuj se, vždyť jsme dospělí.
00:35:39 -Zabírám si kanape, nechám vám židle.
00:35:41 -Klidně. Spokojím se se židlí.
00:36:02 -Hezký.
00:36:04 Moderní. Máš to tu útulný.
00:36:08 -Pruhy teď letí.
-Jo?
00:36:10 -Jasně. Nedávno jsem byla v restauraci,
00:36:13 kde měli pohovky se zebřím motivem.
00:36:18 -S kým jsi tam byla?
-Do toho ti nic není, Davide.
00:36:21 A říkala jsem si, že zebra, tohle zvláštní zvířátko,
00:36:24 zatím úspěšně unikalo naší pozornosti.
00:36:27 Ovšem to Věda na vlastní kůži dnes napraví. Proč mají pruhy?
00:36:32 -Nějaký důvod tu bude. Podle Darwina.
00:36:34 -Ano. Třeba ten, aby si je nepletli s koněm.
00:36:37 -Kdoví. Já nemám představu. Pánové, dostanete ode mě úkoly...
00:36:42 Ty odjedeš do Senegalu, protože produkce je štědrá.
00:36:46 -Pojedeš do Senegalu?
-Do Afriky?
00:36:48 -Já?
-Nebudeš daleko od Paříže.
00:36:50 Pojedeš do Thoiry. Na obhlídku zeber.
00:36:53 A ty sežeň odborníka na zebry.
00:36:55 -Ty zvířata, já lidi.
-Skvěle.
00:36:57 -Odpovíte mi na všechny otázky. A že jich bude nekonečně moc.
00:37:09 -A tak jsem na korbě našeho pick-upu zamířil do parku
00:37:13 poblíž Paříže za zvířetem se záhadnými pruhy.
00:37:16 Mají tu na třicet exemplářů původem z keňských savan.
00:37:34 Připlížím se k nim.
00:37:41 Vypadají jako koně. Koně v pyžamu.
00:37:47 Na končetinách mají pruhy vodorovné,
00:37:50 na krku se rýsují opačné.
00:37:53 Pruhy na zadní části těla...
00:37:57 jsou souběžné s těmi na nohách.
00:38:01 Složitá kresba.
00:38:03 Chci se dozvědět víc, tak se vydávám za veterinářem parku,
00:38:08 Antoinem Leclercem.
00:38:11 Vy jste Antoin?
-Ano.
00:38:14 -Mám na vás pár otázek.
-Dobrý den.
00:38:17 -Dělal jsem si průzkum, takže jsem si pustil film Madagaskar.
00:38:20 -Seriózní výzkum.
-Ano, velice.
00:38:23 Například jsem se zamýšlel nad tím,
00:38:25 jestli je zebra bílá s černými pruhy nebo černá s bílými.
00:38:31 -Zebra má černou srst s bílými pruhy.
00:38:34 To je jisté, protože vědci sledovali embryonální vývoj zeber.
00:38:38 V počáteční fázi jsou černé. Bílé pruhy se objevují později.
00:38:42 Jedná se vlastně o pigmentaci
00:38:44 ukládající se na některých částech těla.
00:38:46 To v konečném důsledku vede k vytvoření pruhů.
00:38:53 -Tajemství zebřích pruhů mě zajímá,
00:38:56 tak se chci seznámit s lichokopytníky blíž.
00:38:59 Proto se obracím na Franka, který pracuje v parku jako ošetřovatel.
00:39:04 -To je David.
-Dobrý den, Frank.
00:39:07 -Těší mě.
00:39:09 Je to jediný člověk, který se dostane ke stádu.
00:39:12 Jak to dělá? Krmí je. To je nádherná vůně.
00:39:17 -Ano, voní to krásně.
-Co to je?
00:39:19 -Vojtěška.
-Vojtěška?
00:39:22 POKŘIKUJE
00:39:25 -To je snadný, ne?
-SMÍCH
00:39:31 -Dělám to správně?
-No...
00:39:34 Nedělám, co.
00:39:37 -Takhle...
-No ne, to není zebra.
00:39:41 -Ne.
-Podvodník!
00:39:46 -Pojď sem, Kalendži. Tak.
00:39:49 -Rozeznáš je?
-Některé ano, podle kresby.
00:39:52 -Jistě. Je to něco jako čárový kód.
00:39:56 Když se tak dívám na to stádo, přijdu si jak pod vlivem drog.
00:40:01 Černobílá na zeleném pozadí... Hotová halucinace.
00:40:07 -Nejsme ani schopni spočítat, kolik jich vlastně máme.
00:40:10 Nedokážeme říct, kolik kusů je ve stádu.
00:40:13 Ty pruhy matou. Jednoduše se prostě nedopočítáte.
00:40:18 -No jo.
00:40:22 Ošetřovatel se nedopočítá?
00:40:25 Jestlipak má potíže s odhadem i lev?
00:40:27 Pruhy stáda v běhu se prolínají,
00:40:29 obrysy jednotlivých těl se rozpíjejí.
00:40:32 Slouží snad pruhy jako maskování před nepřítelem?
00:40:40 Vypravuju se za zakladatelem parku, za Paulem.
00:40:46 Bál jsem se, že je vyděsím. Dobrý den, Paule.
00:40:49 -Dobrý den, Davide. Pruhy neslouží jako mimikry.
00:40:54 -Neslouží?
-Ne.
00:40:56 Víte, že v Africe dochází v horku k tetelení vzduchu,
00:40:59 předměty se jakoby vlní.
00:41:01 Lvi nebo další šelmy se chystají ulovit zebru.
00:41:05 Stádo se dá do pohybu, zebry utíkají, země se vlní,
00:41:09 pruhy se slévají a stádo působí na šelmy jako jeden celek.
00:41:13 Jako masa. Zaváhají, najednou nevědí,
00:41:16 za kterým kusem se vlastně vrhnout.
00:41:19 Zebra získá na chvilku náskok a prchá.
00:41:25 -Ano.
00:41:26 -Pruhy slouží spíš k matení nepřítele než jako mimikry.
00:41:33 -Jak asi vidí v savaně lev? To poznám během následujícího pokusu.
00:41:38 Vyrobím si tetelení vzduchu,
00:41:40 jak je známe z afrických vedrem sálajících plání.
00:41:44 V hrnci zapálím podpalovač
00:41:46 a spustím se na zem do pozice dravce.
00:42:01 Obraz je rozostřený. Pruhy se roztančí před očima
00:42:04 a obrysy zebřích těl vidím rozmazaně.
00:42:08 Je to přesvědčivý důkaz.
00:42:22 Budu se krýt, nerad bych je vyplašil.
00:42:26 Mám další nápad... Vzal jsem si termo kameru.
00:42:29 Otestuju teplotu zebřích pruhů.
00:42:45 Nejsvětlejší barvy odpovídají nejteplejším místům na těle,
00:42:50 ty nejtmavší pak těm nejchladnějším.
00:42:54 Výsledek...
00:42:55 Černé pruhy vystavené slunci jsou teplejší než bílé.
00:42:59 Zajímavý poznatek.
00:43:00 Napomáhají tedy pruhy nějak termoregulaci?
00:43:08 Fajn, můžeme jet.
00:43:10 Tuhle otázku zodpovím spolu s Agátou.
00:43:13 Vracím se do laboratoře.
00:43:22 Navrhuju pokus...
00:43:24 Černá láhev... Bílá láhev.
00:43:28 -Pruhovaná láhev.
-Ano, pruhovaná láhev,
00:43:31 protože mě napadlo, že kresba na srsti souvisí s teplotou.
00:43:35 -Možná přijdeme na další důvod, proč má zebra pruhy.
00:43:39 -To stále zůstává záhadou.
00:43:41 Naplníme tři láhve stejným množstvím vody,
00:43:44 aby byl pokus průkazný.
00:43:51 -Teď je postavíme ke zdroji tepla. Zapneme teplomet.
00:43:55 -Ne, já ho zapnu. Mám ovladač.
00:44:03 -Speciální efekty.
00:44:05 -Žádný efekt, ale kouzlo.
-Aha.
00:44:08 -Můžu to i vypnout.
00:44:11 -Ne.
-Tak ne.
00:44:13 -Jak dlouho budeme čekat?
-Asi tak hodinu.
00:44:16 -Hodinu?
-Ano, hodinu. Anebo i víc.
00:44:19 -Budeme pít šálek čaje hodinu?
00:44:24 -Černá plocha vstřebá 90 procent energie.
00:44:27 Bílá naopak světlo odráží.
00:44:29 Jaká bude asi teplota vody v jednotlivých láhvích?
00:44:37 Tak kolik?
00:44:38 -36,1.
-36,1. Fajn.
00:44:41 -Tak. Pak tu máme... 30,9.
00:44:46 To je ta bílá láhev.
00:44:48 -30,9.
-A jak dopadne ta pruhovaná?
00:44:52 Měli bychom naměřit něco mezi. Prostě průměr.
00:44:54 -Tak kolik?
-Je to tak, 33,2.
00:44:58 -Takže něco mezi.
-Opravdu.
00:45:00 To znamená, že zebra má vlastní termoregulaci.
00:45:05 -Matka příroda.
-Stejně mi vrtá hlavou,
00:45:08 proč zebra není spíš bílá, když žije v teplých krajích,
00:45:11 když je příroda tak mocná.
00:45:13 -Příroda je složitá.
00:45:15 Možná že jsou pro pruhy jiné důvody, jiné parametry.
00:45:20 Vincent hledá odpověď na Agátinu otázku.
00:45:23 Neodjel do Dakaru, ale na letiště pro entomologa
00:45:26 ze senegalského zemědělského ústavu.
00:45:31 -Vítej u pokusných králíků.
00:45:34 -Není specialistou na zebry, ale na nebezpečný hmyz,
00:45:37 na mouchy tse-tse.
00:45:39 -Jak vypadá moucha tse-tse? Je to docela malá muška.
00:45:42 -Sotva větší než moucha domácí. Ale je přenašečem obávaných,
00:45:46 smrtelných nemocí a živí se krví savců, plazů...
00:45:50 -Jako komár.
00:45:52 -Jedna se zrovna chystá na tvůj prst.
00:45:56 -Počkat, počkat. Chystá se mě bodnout?
00:45:58 Takže mě nakazí? Dostanu spavou nemoc?
00:46:01 -Ne, tyhle jsou zdravé.
00:46:03 Jsou z insektária a nikdy se nedostaly do styku s infekcí.
00:46:07 Nemusíš se bát.
00:46:08 -Dobrá. A jaký mají vztah mouchy tse-tse k zebrám?
00:46:12 -Jedna z teorií říká,
00:46:14 že černobílé pruhy chrání zebry před útokem much tse-tse.
00:46:19 -Točí se jim z těch pruhů hlava?
-Ano, ty pruhy jim vadí.
00:46:23 Černobílé zebří šrafování je přitahuje rozhodně míň
00:46:26 než například tmavá srst pakoňů.
00:46:31 Zebry pasoucí se v jejich sousedství
00:46:33 se tak nemusí bát much tse-tse.
00:46:37 -Nejsou dvakrát spravedlivý.
-Nejsou.
00:46:40 -Mouchy tse-tse znamenají pro zebry hrozbu,
00:46:44 přenášejí smrtelné nemoci, které decimují celá stáda.
00:46:47 Podívejme se na to, jak tento hmyz útočí.
00:46:53 -Znáš název pořadu: Věda na vlastní kůži.
00:46:55 -Ano.
-Víš, co chci udělat?
00:46:57 -Ano.
-Víš to, ne?
00:46:59 Co když strčíme ruku dovnitř?
00:47:02 -Zkusme to. Uvidíme, jestli zaútočí.
00:47:06 Přiláká je tělesné teplo a pach krve.
00:47:09 -Jedna mi zrovna sedla na ruku.
00:47:15 Cítím, že se přisává. Určitě už si pochutnává na krvi.
00:47:19 -Jo, jo. A ta na zápěstí, tak ta zřejmě...
00:47:24 -Jau! Bodnula mě. Pořádně.
-Jo?
00:47:29 Aspoň víš, jaké to je, když bodne moucha tse-tse.
00:47:31 -Každopádně mám důkaz,
00:47:34 že moucha tse-tse útočí na člověka, na zvířata, na zebry údajně míň.
00:47:38 Uděláme test, který by to potvrdil nebo vyvrátil?
00:47:42 -Podle pokynů Jeremiho vyrobil jeden člen našeho týmu
00:47:45 tři stejně velké desky jako návnadu na mouchy tse-tse.
00:47:49 Desky jsou pokryté tenkou průsvitnou vrstvou lepidla.
00:47:59 -Není to krása? Tohle jsi nám poradil ty.
00:48:02 Přijdu si jako na výstavě abstraktního malíře.
00:48:05 Visí tu obraz s černou plochou, pruhovanou a bílou.
00:48:08 K čemu jsou dobré tyhle tři desky?
00:48:13 -Představují model stáda, pruhovaná stáda zeber,
00:48:16 pak zvířat s tmavší srstí, třeba pakoňů,
00:48:18 a nakonec krav se světlým porostem.
00:48:21 Přesvědčíme se,
00:48:23 jestli zebra přiláká míň útočníků než další dva druhy.
00:48:26 -Do sítě vpouštíme přes dvě stě much tse-tse.
00:48:30 -To je invaze.
-To jo.
00:48:33 -Mouchy jsou zdravé a odchované v insektáriu v Montpellier.
00:48:37 Jenže jsou vyhládlé a nemůžou se dočkat, až zaboří sosák.
00:48:42 Nad deskami poletují přes čtyři hodiny
00:48:45 a hledají vhodné místo k dosednutí. Kamery umístěné na každém z pláten
00:48:50 je natáčí v reálném čase.
00:48:52 -Tak co?
00:48:54 -I pouhým okem vidíme rozdíl mezi černou a bílou.
00:48:57 To je jistý. Ale co pruhovaná?
00:49:00 I na ni se chytlo pár much.
00:49:06 -Vincent s Jeremim teď mouchy spočítají.
00:49:09 Pokus končí a já vcházím do dveří.
00:49:15 -Devadesát osm a šedesát jedna.
00:49:18 -Dělali jste pokus s mouchami?
-Právě počítáme.
00:49:21 Vyrobili jsme tři desky v barvách bílé, pruhované a tmavé
00:49:25 a pokryli je lepidlem.
-A výsledek?
00:49:27 -Na bílé 15, 61 na pruhované, a kolik na té tmavé?
00:49:32 -Devadesát osm.
00:49:34 -Takže ty pruhy mají svou funkci.
00:49:37 -Zvíře s tmavou srstí schytá skoro dvojnásob štípanců.
00:49:40 -Ale na ty s bílou srstí...
-Mouchy prakticky nejdou.
00:49:44 -Tak na co má pruhy?
00:49:46 -Mouchy nejdou na bílou, není běžná. Bude mít jistě i nevýhody,
00:49:50 jinak by byla zvířata v savaně bílá.
00:49:52 -I David musí prát svůj plášť.
-No jo, zrovna není bílej.
00:49:55 V parku v Tuari jsem vyslechl různé hypotézy.
00:49:59 -Jedna z nich říká, že horizontální pruhy na končetinách
00:50:02 chrání před bodnutím tse-tse. To je jedna z těch solidních.
00:50:06 -Závěr tedy zní...
00:50:07 Pruhy zebru částečně chrání před mouchami tse-tse.
00:50:10 Také se podle kresby poznají navzájem.
00:50:12 -Ano.
-A získají náskok před predátorem.
00:50:16 Tak už to víme.
00:50:17 -Je to tak.
-Jsou jistě i další důvody.
00:50:20 -Zatím jsme na ně nepřišli.
-To je na další díl, ne?
00:50:34 -Vážení diváci, dnešní epizoda je u konce.
00:50:37 Naštěstí se sejdeme zase příště u nových ohromných pokusů.
00:50:40 Tady jsou...
00:50:42 -Příští týden se převtělíme do Robina Hooda moderní doby.
00:50:46 -Tak to je nesmysl.
00:50:48 -Podaří se nám neuvěřitelný kousek? Nastřelíme šípem šíp?
00:50:52 -Skoro.
00:50:54 -Lze ošálit chuťové pohárky?
00:50:56 -Podvádíš, Davide.
-Nepodvádím.
00:50:59 Dáme jazyk do služeb vědy.
00:51:01 -No co je?
-Co nám to dáváš? Fuj tajbl.
00:51:04 -Odhalíme tajemství provazochodců.
00:51:07 -Já nejsem v rovnováze, no...
00:51:10 -Vincent si otestuje hranice svých možností.
00:51:13 -To lano se houpe. Šíleně se to houpe.
00:51:17 -Nezapomeňte, že pořad Věda na vlastní kůži
00:51:20 můžete sledovat vždy další týden v reprízách,
00:51:22 nebo se mrknout do archivu na webových stránkách:
00:51:25 www.ceskatelevize.cz.
00:51:27 Přejeme hezký večer a příště ahoj.
00:52:00 Titulky: Milada Sládková Česká televize 2014
Před pár lety se v televizi objevila zajímavá reklama, v níž automobilový závodník Sébastien Loeb boční stranou kola svého vozu bez potíží vstřelí branku jako ten nejlepší fotbalový útočník. Je to vše jen trik nebo se to opravdu s trochou štěstí může podařit? Vincent se nejdříve poučí o smyku a pak s pomocí bývalého hráče Arsenalu Roberta Pirese vyzkouší svůj jezdecko-fotbalový um. V druhé části se náš tým vrátí do batolecích let a prověří, jak je možné, že mají děti stále tolik energie. Kde ji berou a do jakých činností ji vkládají? Věděli jste, že výkon mnoha z nich se rovná každodennímu dvojitému maratonu? Má zebra černou srst s bílými pruhy nebo bílou srst s černými pruhy? A proč nemohou být jednobarevné? Zjistit to bude ten pravý úkol pro Davida.