Miliony korun, mnohaleté zkušenosti i tvůrčí nadšení byly zbytečně investovány do vývoje nového letounu. Dokumentární cyklus o unikátních nápadech, projektech a objevech, které za minulého režimu nesměly spatřit světlo světa (2009). Připravili L. Carbolová a J. Novák
00:00:00 .
00:00:21 Československo bylo vždy považováno za technickou velmoc,
00:00:26 vedle automobilového, byl na vysoké úrovni i průmysl letecký.
00:00:29 Konstrukční týmy vyvíjely nová letadla i vrtulníky.
00:00:37 Tento stát ztratil jednu velikou věc
00:00:41 a to odvětví letecké techniky, která se už nikdy nevrátila.
00:00:51 Co jednou bylo Sovětským svazem zakázané, to bylo tabu
00:00:56 a přes to se nemohlo.
00:01:01 Oznámení o zastavení vývoje bylo pro nás velkým zklamáním,
00:01:06 viděli jsme, že se tady vyvíjí něco, co tu ještě není.
00:01:13 Budu vám vyprávět příběh vrtulníku HC-4,
00:01:17 který letečtí inženýři začali vyvíjet v roce 1967.
00:01:21 Věřili, že v něm zúročí své 20leté zkušenosti.
00:01:25 Ing. Šlechta měl navíc řadu patentů,
00:01:28 které nebyly využity v konstrukci HC-3.
00:01:33 Konstrukce je začátek realizace celého projektu.
00:01:57 Pan ing. Šlechta byl významný československý konstruktér
00:02:01 před 2. světovou válkou.
00:02:04 S vrtulníkovou problematikou se seznámil za 2. světové války,
00:02:08 když se dostal do tzv. totálního nasazení do německého města Halle,
00:02:13 kde byl německý vrtulníkový výzkum.
00:02:16 Když se vrátil domů, tak jako hobby ve svých volných chvílích pracoval
00:02:21 na své vlastní konstrukci řízení vrtulníků,
00:02:26 což upotřebil až po osvobození v roce 1945.
00:02:32 Ing. Šlechta dospěl k originálnímu řešení tzv. cyklického řízení,
00:02:36 které bylo velice jednoduché a progresivní.
00:02:42 Srovnejte sami - schéma zahraničního systému řízení
00:02:46 s jednoduchým řízením ing. Šlechty.
00:02:52 Za protektorátu jsem k tomuto řešení dospěl,
00:02:55 samozřejmě, že by po něm hned chňapli, tak jsem ho tajil.
00:03:05 Ing. Šlechta před válkou konstruoval letadla pro naši armádu,
00:03:10 stíhačky, dvouplošníky.
00:03:14 Po válce začal dělat speciálně helikoptéry.
00:03:34 Je nezvratně jisté, že Stalin po roce 45 okamžitě začal
00:03:38 připravovat další světovou válku.
00:03:43 Je nutno si uvědomit, že doktrína Varšavské smlouvy byla expanzivní
00:03:48 a neustále se zde promítaly snahy, jak rozšířit komunistické panství
00:03:52 nejen ve světě, ale především v Evropě.
00:03:58 Sovětský svaz podřídil úplně všechno vojenské výrobě
00:04:02 a po roce 1948, kdy jsme se definitivně stali jeho vazalem,
00:04:07 tak Sovětský svaz vyžadoval na svých satelitech,
00:04:11 aby svou výrobu i koncepci armády podřídili Sovětskému svazu.
00:04:20 Skutečně se začaly masově vyrábět vojenské letouny pro výcvik pilotů,
00:04:25 takže o vrtulnících se v té době moc nemluvilo.
00:04:32 Nicméně kádr, který tam vznikl a znalosti z předválečných let
00:04:37 byly tak silné, že se ta skupina pořád držela.
00:04:42 Právě kolem ing. Šlechty a dalších se vytvářely nádherné projekty,
00:04:47 které měly v oblasti vrtulníků světovou úroveň.
00:04:52 V roce 1950 vzlétl jeho první vrtulník řady XE.
00:04:59 Na začátku 50. let úspěšně proběhly zkoušky několika verzí
00:05:03 prvních československých vrtulníků.
00:05:06 Vynikaly malou hmotností, nízkou spotřebou
00:05:09 a především dobrou manévrovatelností.
00:05:13 Česko se tak opět dostalo mezi nejprogresivnější průmyslové země,
00:05:17 vždyť vrtulníky vlastní konstrukce měli po válce jen Němci,
00:05:21 v USA Sykorski a Španěl De Silva konstruoval vírníky.
00:05:24 Byla to vskutku neobvyklá šance pro náš průmysl.
00:05:29 Jako studenti jsme to chápali jako výdobytek českého letectví,
00:05:33 že si dovolilo konstruovat tak složité stroje jako jsou vrtulníky.
00:05:40 Potom přišla první konstrukce pana ing. Šlechty,
00:05:44 která měla naději na sériovou výrobu,
00:05:47 což se tedy potvrdilo, byl to vrtulník HC-2.
00:05:51 Byl to nádherný moderní civilní vrtulník.
00:05:55 Problém byl v motoru - byl tam motor Praga D a ten byl málo výkonný.
00:06:01 V roce 55 jej přivedl na střechu obchodního domu Bílá labuť
00:06:04 pilot Zdenek Pondělíček - byl to úspěch evropského významu.
00:06:10 Ing. Šlechta byl skutečně otcem vývoje konstrukce a stavby
00:06:15 našich létajících vrtulníků.
00:06:36 Povzbuzen více jak dobrým výsledkem
00:06:39 začal ing. Šlechta s kolektivem už sehraných odborníků
00:06:43 okamžitě s projekcí typu HC-3, tentokrát se silnějším motorem.
00:06:49 V roce 63 v konstrukci, do které jsme přišli, už byla v běhu HC-3,
00:06:54 dokonce už byly postaveny 3 létací prototypy
00:06:58 a probíhaly i zkoušky na dynamické zkušebně.
00:07:01 Takže my jsme přišli v momentu, kdy konstrukce byla v plné práci
00:07:06 na projektu HC-3.
00:07:09 Nejhorší bylo, že na civilní programy nezbýval čas,
00:07:14 protože pan ing. Šlechta konstruoval vrtulníky
00:07:16 pro vyloženě civilní účely.
00:07:19 Dokonce když se začala konstruovat HC-3,
00:07:24 lidé z dílen si sami chodili kupovat materiál,
00:07:28 byli to především fandové a prototypy vznikaly téměř svépomocí
00:07:37 Byla to jedna z mála helikoptér,
00:07:40 která byla ve vzduchu naprosto klidná,
00:07:43 oblíbili si ji filmaři jak naši, tak i zahraniční.
00:07:48 A my dodejme, že běžná dopravní verze nesla pilota a 2 cestující
00:07:53 při spotřebě 45 l pohonných hmot na 1 hodinu letu.
00:07:57 Srovnatelný sovětský vrtulník spotřeboval 170 l.
00:08:04 Zhruba v době, kdy už vrtulník HC-3 byl výborný,
00:08:07 prakticky bylo rozhodnuto,
00:08:09 že Československo nebude vrtulníky vyrábět.
00:08:15 Významnou roli sehrávala Stálá komise pro obranný průmysl RVHP,
00:08:20 která vznikla již v roce 56
00:08:23 a kde se dohadovalo, i která země bude určité typy techniky vyrábět.
00:08:29 Pan ing. Šlechta a jeho tým chtěli vrtulník HC-3 zachránit do výroby,
00:08:33 aby se tedy začala dělat série.
00:08:37 Proto dokonce na vrtulník nechali zamontovat raketnice
00:08:41 s neřízenými raketovými střelami
00:08:44 a také armádní zkoušky byly velmi úspěšné.
00:08:48 V té době se Sovětský svaz rozhodl, že sám bude vyrábět těžké vrtulníky,
00:08:53 transportní a bojové vrtulníky
00:08:57 a v rámci RVHP se rozhodlo, že vrtulníky bude vyrábět
00:09:01 Sovětský svaz a Polsko.
00:09:13 Pan ing. Šlechta a jeho tým se ale nevzdali,
00:09:17 nebylo možné vyrábět HC-3 a tak nabídli ministerstvu průmyslu
00:09:21 další projekt vrtulníku - a to i přes zákaz daný Sovětským svazem.
00:09:26 Blížil se rok 68, došlo k uvolnění
00:09:30 a na ministerstvech dostávali lidé z průmyslu daleko většího sluchu.
00:09:35 Pan ing. Šlechta přišel s dalším vrtulníkem, ten dostal označení HC-4
00:09:43 Důvod, proč se mělo začít pracovat na HC-4 byl,
00:09:48 že to mělo rozhodně přinést daleko větší technický pokrok.
00:09:56 Měli jsme z toho radost, protože to bylo něco úplně jiného.
00:09:59 V té době, tzn. tehdejší vrtulníky Varšavské smlouvy a RVHP,
00:10:04 byla klasika - sovětská M-1.
00:10:07 A na západě létaly úplně jiné stroje modernějšího směru,
00:10:11 také více civilní než vojenský.
00:10:15 Tento vrtulník zde měl podle nás zaplnit mezeru,
00:10:19 byl dokonce vyvíjen a počítán podle britských předpisů.
00:10:25 Byla to úplná novinka,
00:10:27 do té doby se stavělo buď podle našich předpisů letové způsobilosti
00:10:32 nebo dokonce podle sovětských, pokud šlo o vojenskou techniku.
00:10:35 Toto byl první vrtulník, který si dělal ambice,
00:10:38 že by mohl proniknout nejen na trh u nás a v rámci východního bloku,
00:10:43 ale že by mohl pronikat i na trh západních zemí.
00:10:50 Když začala konstrukce HC-4, byla normální verze dopravní,
00:10:57 pak byla verze sanitní a verze bojová.
00:11:04 Motor se posunul do horní části trupu, vnitřek se prostorově zvětšil
00:11:11 tudíž tam mohli být i výsadkáři a bylo tam i místo pro střelce.
00:11:20 Zahájení práce na HC-4 bylo vrtulníkaři chápáno
00:11:25 jako úžasná radost z toho, že mohou pokračovat v práci
00:11:31 a měli touhu technickou dokonalost HC-4 přivést na další lepší úroveň.
00:11:42 Když jsem měl volno, tak jsem jim výkresově na HC-4 pomáhal.
00:11:50 Já se nejvíce s kolegy zabýval výrobou této přední části.
00:11:56 Byly tam i perličky - polotovar byly v té době schopny vyrobit
00:12:01 jen Kovohutě Děčín.
00:12:04 Když se tento polotovar vyrobil v Děčíně,
00:12:07 tak se částečně tepelně zpracoval,
00:12:11 pak se v mrazícím voze pochlazen na 20 až 25 stupňů pod nulou
00:12:16 dovezl do Dejvic, kde byl na ČVUT jediný přesný trhací zkušební stroj.
00:12:22 Na tom se nosníky napnuly
00:12:27 a pak musely zpátky do Děčína na tepelné zpracování.
00:12:31 Jen toto zajistit zaměstnalo skupinu lidí.
00:12:36 Šlechta měl problém, že projekty, které zkonstruoval, byly vynikající,
00:12:43 byl to génius,
00:12:45 ale věci, které k tomu potřeboval, nebyly.
00:12:48 Měl problémy s motory, které byly slabé.
00:12:50 Venku tedy existovaly, ale odtud je nakoupit nemohl.
00:12:54 Tady existoval systém - co máme, využijte a co nemáme,
00:12:58 to nakupte v Rusku.
00:13:01 Kdyby to v tom Rusku bylo, ale ono to tam většinou nebylo.
00:13:06 Ústav měl konstrukční kapacity, mohl to zpracovat po stránce projektové,
00:13:11 ale neměl už sílu, aby to vyrobil.
00:13:14 Takže převodová skříň byla zadána k výrobě do Škodovky,
00:13:18 rotorové listy, náhony, motor, to všechno se rozpadlo
00:13:22 na množství subdodavatelů a podniků, které toto měly zabezpečit.
00:13:27 K výrobě skořepiny byl přizván podnik Orličan Choceň,
00:13:32 ti nám vyšli velice vstříc, byla tam velká kooperace,
00:13:37 počítalo se s tím, že by to dělali sériově.
00:13:42 Jeden typ trupu byl dokončen,
00:13:45 další 4 byly v různých fázích rozpracování.
00:13:56 Jenže potom zasáhl do vývoje HC-4 srpen 68, okupace naší republiky
00:14:02 a následná normalizace.
00:14:05 A projekt ambiciózního vrtulníku byl zastaven.
00:14:11 Konec vrtulníku byl velice záhadný.
00:14:14 Dozvídali jsme se to postupně, definitivní konec byl v říjnu 1971,
00:14:21 ale s dobrým půlročním předstihem
00:14:23 se v konstrukci nemluvilo o ničem jiném, než že vrtulník bude zastaven
00:14:29 Dozvěděli jsme se to, když přišel zákaz pokračovat,
00:14:32 od našeho ředitelství.
00:14:37 Naše ředitelství dostalo pokyn
00:14:40 jedině z ministerstva průmyslu a od vlády,
00:14:45 protože to byl státní úkol a jedině z vlády mohl přijít zákaz.
00:14:52 Oficiálně to bylo zdůvodňováno tím, že v rámci dělby práce v RVHP
00:14:59 zemědělské letouny a vrtulníky připadly Polsku.
00:15:03 To, co se nařídilo v RVHP, museli poslechnout všichni,
00:15:08 prostě Sovětský svaz rozhodl.
00:15:12 Všichni z toho byli dost rozčarováni a v podstatě nadávali.
00:15:16 Nadávali tedy na neznámého pachatele,
00:15:19 protože tenkrát nadávat na někoho konkrétního,
00:15:22 počínaje vedením podniku a konče stranou a vládou,
00:15:26 by asi znamenalo konec práce v leteckém průmyslu.
00:15:31 Rozhodnutím RVHP, kterému se Československo muselo podřídit,
00:15:36 došlo k zániku jednoho perspektivního průmyslového odvětví
00:15:40 a to je výroba vrtulníků.
00:15:45 Ale co je ještě horšího bylo,
00:15:49 co viděli lidé, kteří byli angažováni na tomto projektu,
00:15:53 že už neměli de facto chuť vracet se do něčeho podobného.
00:15:58 Toto mělo dopad i na mladé lidi,
00:16:02 kteří odcházeli z univerzit do podniků
00:16:05 a věděli, že někdy dělají zbytečnou práci.
00:16:09 Pan ing. Šlechta dělal vynikající konstrukce civilních vrtulníků
00:16:14 a dnes by tady létali potomci Šlechtových vrtulníků
00:16:19 a nemuseli bychom mít americké Belly, Eurocopty
00:16:23 nebo stroje ze západu,
00:16:26 ale létaly by tady vynikající civilní české vrtulníky
00:16:31 jak pro dopravu, tak i pro záchrannou službu atd.
00:16:42 Jakmile jde o pokrokovou nebo progresivní konstrukci,
00:16:46 je s tím vždycky potíž.
00:16:49 Žil pro helikoptéry, tím vlastně také skončil jeho život.
00:16:55 On zanedlouho potom zemřel.
00:16:59 A tak jedním politickým rozhodnutím
00:17:02 skončila výroba vrtulníků v Československu.
00:17:05 70 milionů korun investovaných do vývoje posledního z nich
00:17:08 jasně ukazuje, jak málo soudruhům záleželo nejen na lidech,
00:17:11 ale i na penězích.
00:17:15 Skryté titulky: Milena Vlčková, Česká televize, 2009.
00:00:21 Československo bylo vždy považováno za technickou velmoc,
00:00:26 vedle automobilového, byl na vysoké úrovni i průmysl letecký.
00:00:29 Konstrukční týmy vyvíjely nová letadla i vrtulníky.
00:00:37 Tento stát ztratil jednu velikou věc
00:00:41 a to odvětví letecké techniky, která se už nikdy nevrátila.
00:00:51 Co jednou bylo Sovětským svazem zakázané, to bylo tabu
00:00:56 a přes to se nemohlo.
00:01:01 Oznámení o zastavení vývoje bylo pro nás velkým zklamáním,
00:01:06 viděli jsme, že se tady vyvíjí něco, co tu ještě není.
00:01:13 Budu vám vyprávět příběh vrtulníku HC-4,
00:01:17 který letečtí inženýři začali vyvíjet v roce 1967.
00:01:21 Věřili, že v něm zúročí své 20leté zkušenosti.
00:01:25 Ing. Šlechta měl navíc řadu patentů,
00:01:28 které nebyly využity v konstrukci HC-3.
00:01:33 Konstrukce je začátek realizace celého projektu.
00:01:57 Pan ing. Šlechta byl významný československý konstruktér
00:02:01 před 2. světovou válkou.
00:02:04 S vrtulníkovou problematikou se seznámil za 2. světové války,
00:02:08 když se dostal do tzv. totálního nasazení do německého města Halle,
00:02:13 kde byl německý vrtulníkový výzkum.
00:02:16 Když se vrátil domů, tak jako hobby ve svých volných chvílích pracoval
00:02:21 na své vlastní konstrukci řízení vrtulníků,
00:02:26 což upotřebil až po osvobození v roce 1945.
00:02:32 Ing. Šlechta dospěl k originálnímu řešení tzv. cyklického řízení,
00:02:36 které bylo velice jednoduché a progresivní.
00:02:42 Srovnejte sami - schéma zahraničního systému řízení
00:02:46 s jednoduchým řízením ing. Šlechty.
00:02:52 Za protektorátu jsem k tomuto řešení dospěl,
00:02:55 samozřejmě, že by po něm hned chňapli, tak jsem ho tajil.
00:03:05 Ing. Šlechta před válkou konstruoval letadla pro naši armádu,
00:03:10 stíhačky, dvouplošníky.
00:03:14 Po válce začal dělat speciálně helikoptéry.
00:03:34 Je nezvratně jisté, že Stalin po roce 45 okamžitě začal
00:03:38 připravovat další světovou válku.
00:03:43 Je nutno si uvědomit, že doktrína Varšavské smlouvy byla expanzivní
00:03:48 a neustále se zde promítaly snahy, jak rozšířit komunistické panství
00:03:52 nejen ve světě, ale především v Evropě.
00:03:58 Sovětský svaz podřídil úplně všechno vojenské výrobě
00:04:02 a po roce 1948, kdy jsme se definitivně stali jeho vazalem,
00:04:07 tak Sovětský svaz vyžadoval na svých satelitech,
00:04:11 aby svou výrobu i koncepci armády podřídili Sovětskému svazu.
00:04:20 Skutečně se začaly masově vyrábět vojenské letouny pro výcvik pilotů,
00:04:25 takže o vrtulnících se v té době moc nemluvilo.
00:04:32 Nicméně kádr, který tam vznikl a znalosti z předválečných let
00:04:37 byly tak silné, že se ta skupina pořád držela.
00:04:42 Právě kolem ing. Šlechty a dalších se vytvářely nádherné projekty,
00:04:47 které měly v oblasti vrtulníků světovou úroveň.
00:04:52 V roce 1950 vzlétl jeho první vrtulník řady XE.
00:04:59 Na začátku 50. let úspěšně proběhly zkoušky několika verzí
00:05:03 prvních československých vrtulníků.
00:05:06 Vynikaly malou hmotností, nízkou spotřebou
00:05:09 a především dobrou manévrovatelností.
00:05:13 Česko se tak opět dostalo mezi nejprogresivnější průmyslové země,
00:05:17 vždyť vrtulníky vlastní konstrukce měli po válce jen Němci,
00:05:21 v USA Sykorski a Španěl De Silva konstruoval vírníky.
00:05:24 Byla to vskutku neobvyklá šance pro náš průmysl.
00:05:29 Jako studenti jsme to chápali jako výdobytek českého letectví,
00:05:33 že si dovolilo konstruovat tak složité stroje jako jsou vrtulníky.
00:05:40 Potom přišla první konstrukce pana ing. Šlechty,
00:05:44 která měla naději na sériovou výrobu,
00:05:47 což se tedy potvrdilo, byl to vrtulník HC-2.
00:05:51 Byl to nádherný moderní civilní vrtulník.
00:05:55 Problém byl v motoru - byl tam motor Praga D a ten byl málo výkonný.
00:06:01 V roce 55 jej přivedl na střechu obchodního domu Bílá labuť
00:06:04 pilot Zdenek Pondělíček - byl to úspěch evropského významu.
00:06:10 Ing. Šlechta byl skutečně otcem vývoje konstrukce a stavby
00:06:15 našich létajících vrtulníků.
00:06:36 Povzbuzen více jak dobrým výsledkem
00:06:39 začal ing. Šlechta s kolektivem už sehraných odborníků
00:06:43 okamžitě s projekcí typu HC-3, tentokrát se silnějším motorem.
00:06:49 V roce 63 v konstrukci, do které jsme přišli, už byla v běhu HC-3,
00:06:54 dokonce už byly postaveny 3 létací prototypy
00:06:58 a probíhaly i zkoušky na dynamické zkušebně.
00:07:01 Takže my jsme přišli v momentu, kdy konstrukce byla v plné práci
00:07:06 na projektu HC-3.
00:07:09 Nejhorší bylo, že na civilní programy nezbýval čas,
00:07:14 protože pan ing. Šlechta konstruoval vrtulníky
00:07:16 pro vyloženě civilní účely.
00:07:19 Dokonce když se začala konstruovat HC-3,
00:07:24 lidé z dílen si sami chodili kupovat materiál,
00:07:28 byli to především fandové a prototypy vznikaly téměř svépomocí
00:07:37 Byla to jedna z mála helikoptér,
00:07:40 která byla ve vzduchu naprosto klidná,
00:07:43 oblíbili si ji filmaři jak naši, tak i zahraniční.
00:07:48 A my dodejme, že běžná dopravní verze nesla pilota a 2 cestující
00:07:53 při spotřebě 45 l pohonných hmot na 1 hodinu letu.
00:07:57 Srovnatelný sovětský vrtulník spotřeboval 170 l.
00:08:04 Zhruba v době, kdy už vrtulník HC-3 byl výborný,
00:08:07 prakticky bylo rozhodnuto,
00:08:09 že Československo nebude vrtulníky vyrábět.
00:08:15 Významnou roli sehrávala Stálá komise pro obranný průmysl RVHP,
00:08:20 která vznikla již v roce 56
00:08:23 a kde se dohadovalo, i která země bude určité typy techniky vyrábět.
00:08:29 Pan ing. Šlechta a jeho tým chtěli vrtulník HC-3 zachránit do výroby,
00:08:33 aby se tedy začala dělat série.
00:08:37 Proto dokonce na vrtulník nechali zamontovat raketnice
00:08:41 s neřízenými raketovými střelami
00:08:44 a také armádní zkoušky byly velmi úspěšné.
00:08:48 V té době se Sovětský svaz rozhodl, že sám bude vyrábět těžké vrtulníky,
00:08:53 transportní a bojové vrtulníky
00:08:57 a v rámci RVHP se rozhodlo, že vrtulníky bude vyrábět
00:09:01 Sovětský svaz a Polsko.
00:09:13 Pan ing. Šlechta a jeho tým se ale nevzdali,
00:09:17 nebylo možné vyrábět HC-3 a tak nabídli ministerstvu průmyslu
00:09:21 další projekt vrtulníku - a to i přes zákaz daný Sovětským svazem.
00:09:26 Blížil se rok 68, došlo k uvolnění
00:09:30 a na ministerstvech dostávali lidé z průmyslu daleko většího sluchu.
00:09:35 Pan ing. Šlechta přišel s dalším vrtulníkem, ten dostal označení HC-4
00:09:43 Důvod, proč se mělo začít pracovat na HC-4 byl,
00:09:48 že to mělo rozhodně přinést daleko větší technický pokrok.
00:09:56 Měli jsme z toho radost, protože to bylo něco úplně jiného.
00:09:59 V té době, tzn. tehdejší vrtulníky Varšavské smlouvy a RVHP,
00:10:04 byla klasika - sovětská M-1.
00:10:07 A na západě létaly úplně jiné stroje modernějšího směru,
00:10:11 také více civilní než vojenský.
00:10:15 Tento vrtulník zde měl podle nás zaplnit mezeru,
00:10:19 byl dokonce vyvíjen a počítán podle britských předpisů.
00:10:25 Byla to úplná novinka,
00:10:27 do té doby se stavělo buď podle našich předpisů letové způsobilosti
00:10:32 nebo dokonce podle sovětských, pokud šlo o vojenskou techniku.
00:10:35 Toto byl první vrtulník, který si dělal ambice,
00:10:38 že by mohl proniknout nejen na trh u nás a v rámci východního bloku,
00:10:43 ale že by mohl pronikat i na trh západních zemí.
00:10:50 Když začala konstrukce HC-4, byla normální verze dopravní,
00:10:57 pak byla verze sanitní a verze bojová.
00:11:04 Motor se posunul do horní části trupu, vnitřek se prostorově zvětšil
00:11:11 tudíž tam mohli být i výsadkáři a bylo tam i místo pro střelce.
00:11:20 Zahájení práce na HC-4 bylo vrtulníkaři chápáno
00:11:25 jako úžasná radost z toho, že mohou pokračovat v práci
00:11:31 a měli touhu technickou dokonalost HC-4 přivést na další lepší úroveň.
00:11:42 Když jsem měl volno, tak jsem jim výkresově na HC-4 pomáhal.
00:11:50 Já se nejvíce s kolegy zabýval výrobou této přední části.
00:11:56 Byly tam i perličky - polotovar byly v té době schopny vyrobit
00:12:01 jen Kovohutě Děčín.
00:12:04 Když se tento polotovar vyrobil v Děčíně,
00:12:07 tak se částečně tepelně zpracoval,
00:12:11 pak se v mrazícím voze pochlazen na 20 až 25 stupňů pod nulou
00:12:16 dovezl do Dejvic, kde byl na ČVUT jediný přesný trhací zkušební stroj.
00:12:22 Na tom se nosníky napnuly
00:12:27 a pak musely zpátky do Děčína na tepelné zpracování.
00:12:31 Jen toto zajistit zaměstnalo skupinu lidí.
00:12:36 Šlechta měl problém, že projekty, které zkonstruoval, byly vynikající,
00:12:43 byl to génius,
00:12:45 ale věci, které k tomu potřeboval, nebyly.
00:12:48 Měl problémy s motory, které byly slabé.
00:12:50 Venku tedy existovaly, ale odtud je nakoupit nemohl.
00:12:54 Tady existoval systém - co máme, využijte a co nemáme,
00:12:58 to nakupte v Rusku.
00:13:01 Kdyby to v tom Rusku bylo, ale ono to tam většinou nebylo.
00:13:06 Ústav měl konstrukční kapacity, mohl to zpracovat po stránce projektové,
00:13:11 ale neměl už sílu, aby to vyrobil.
00:13:14 Takže převodová skříň byla zadána k výrobě do Škodovky,
00:13:18 rotorové listy, náhony, motor, to všechno se rozpadlo
00:13:22 na množství subdodavatelů a podniků, které toto měly zabezpečit.
00:13:27 K výrobě skořepiny byl přizván podnik Orličan Choceň,
00:13:32 ti nám vyšli velice vstříc, byla tam velká kooperace,
00:13:37 počítalo se s tím, že by to dělali sériově.
00:13:42 Jeden typ trupu byl dokončen,
00:13:45 další 4 byly v různých fázích rozpracování.
00:13:56 Jenže potom zasáhl do vývoje HC-4 srpen 68, okupace naší republiky
00:14:02 a následná normalizace.
00:14:05 A projekt ambiciózního vrtulníku byl zastaven.
00:14:11 Konec vrtulníku byl velice záhadný.
00:14:14 Dozvídali jsme se to postupně, definitivní konec byl v říjnu 1971,
00:14:21 ale s dobrým půlročním předstihem
00:14:23 se v konstrukci nemluvilo o ničem jiném, než že vrtulník bude zastaven
00:14:29 Dozvěděli jsme se to, když přišel zákaz pokračovat,
00:14:32 od našeho ředitelství.
00:14:37 Naše ředitelství dostalo pokyn
00:14:40 jedině z ministerstva průmyslu a od vlády,
00:14:45 protože to byl státní úkol a jedině z vlády mohl přijít zákaz.
00:14:52 Oficiálně to bylo zdůvodňováno tím, že v rámci dělby práce v RVHP
00:14:59 zemědělské letouny a vrtulníky připadly Polsku.
00:15:03 To, co se nařídilo v RVHP, museli poslechnout všichni,
00:15:08 prostě Sovětský svaz rozhodl.
00:15:12 Všichni z toho byli dost rozčarováni a v podstatě nadávali.
00:15:16 Nadávali tedy na neznámého pachatele,
00:15:19 protože tenkrát nadávat na někoho konkrétního,
00:15:22 počínaje vedením podniku a konče stranou a vládou,
00:15:26 by asi znamenalo konec práce v leteckém průmyslu.
00:15:31 Rozhodnutím RVHP, kterému se Československo muselo podřídit,
00:15:36 došlo k zániku jednoho perspektivního průmyslového odvětví
00:15:40 a to je výroba vrtulníků.
00:15:45 Ale co je ještě horšího bylo,
00:15:49 co viděli lidé, kteří byli angažováni na tomto projektu,
00:15:53 že už neměli de facto chuť vracet se do něčeho podobného.
00:15:58 Toto mělo dopad i na mladé lidi,
00:16:02 kteří odcházeli z univerzit do podniků
00:16:05 a věděli, že někdy dělají zbytečnou práci.
00:16:09 Pan ing. Šlechta dělal vynikající konstrukce civilních vrtulníků
00:16:14 a dnes by tady létali potomci Šlechtových vrtulníků
00:16:19 a nemuseli bychom mít americké Belly, Eurocopty
00:16:23 nebo stroje ze západu,
00:16:26 ale létaly by tady vynikající civilní české vrtulníky
00:16:31 jak pro dopravu, tak i pro záchrannou službu atd.
00:16:42 Jakmile jde o pokrokovou nebo progresivní konstrukci,
00:16:46 je s tím vždycky potíž.
00:16:49 Žil pro helikoptéry, tím vlastně také skončil jeho život.
00:16:55 On zanedlouho potom zemřel.
00:16:59 A tak jedním politickým rozhodnutím
00:17:02 skončila výroba vrtulníků v Československu.
00:17:05 70 milionů korun investovaných do vývoje posledního z nich
00:17:08 jasně ukazuje, jak málo soudruhům záleželo nejen na lidech,
00:17:11 ale i na penězích.
00:17:15 Skryté titulky: Milena Vlčková, Česká televize, 2009.
Miliony korun, mnohaleté zkušenosti i tvůrčí nadšení byly zbytečně investovány do vývoje nového letounu.