Proč skončila výroba legendárního fotoaparátu? Dokument z cyklu o unikátních nápadech, projektech a objevech, které za minulého režimu nesměly spatřit světlo světa (2009). Připravili: J. Skalický, K. Bělohlavý a J. Večeřa
00:00:20 Troufám si tvrdit, že v bývalém Československu
00:00:23 flexareta nechyběla snad v žádné domácnosti.
00:00:27 V dobách své největší slávy patřila ke světové špičce.
00:00:35 Flexaret je chlapeček,
00:00:38 ale protože ať je léto nebo zima, flexareta fotí prima,
00:00:41 tak se říkalo flexareta.
00:00:45 Nemám rád slovo kultovní, ale pokud bych se měl o flexaretě vyjádřit,
00:00:49 tak bych o ní řekl, že je typicky kultovním fotoaparátem
00:00:52 české rodiny 60. a řekněme 70. let.
00:00:57 Byl to jeden z přístrojů,
00:01:00 který jsem ještě kupoval na poukaz okresního národního výboru.
00:01:04 Protože se málo vyrábělo,
00:01:07 tak flexarety se prodávaly na poukaz pro doktory, fotografy apod.
00:01:11 Mně se podařilo získat jeden poukaz na flexaretu.
00:01:18 Je to naše národní pýcha - s tím jsem začínal a s tím budu končit.
00:01:22 Málokdo ví, že flexareta byla 2. profesionálním fotoaparátem
00:01:27 lidí z časopisu Live v Americe.
00:01:32 Čili je to spolehlivá, důvěryhodná věc.
00:01:35 Stane se, že fotoaparát selže, ale flexareta mě nezklamala.
00:01:39 Zůstávám tomuto věrný.
00:01:44 Budu vám vyprávět příběh fotoaparátu,
00:01:47 který měl před sebou skvělou budoucnost.
00:01:50 Ambiciózním plánům ale odzvonilo rozhodnutí vývoj ukončit
00:01:53 a v rámci RVHP se spojit s východními Němci.
00:01:57 Meopta byla pověřena vyššími úkoly
00:02:00 a výroba fotoaparátů se do Přerova už nikdy nevrátila.
00:02:08 Legenda jménem flexaret je vlastně můj začátek v Meoptě.
00:02:11 Začínala jsem tam jako učeň,
00:02:14 mám k Meoptě vztah po rodičích, protože tatínek tam pracoval.
00:02:18 Flexareta byla legenda meopťácké výroby,
00:02:21 legenda, která putovala světem: letem světem s flexaretem.
00:02:27 Když jsem měla příležitost vybírat si další školu,
00:02:30 rozhodla jsem se, že budu designér.
00:02:35 Flexaret mě oslovil jako 12-letého chlapce, když si ho tatínek koupil
00:02:38 v Lipníku nad Bečvou.
00:02:42 Protože jeho Codac Retina zkolaboval, tak koupil flexaret,
00:02:46 byla to dvojka.
00:02:49 Byl to můj miláček, se kterým jsem dělal první fotky,
00:02:52 ty jsem si vyvolával, zvětšoval atd.
00:02:57 Já osobně mám s flexaretou mnoho zkušeností,
00:03:01 protože jsem začínal hned po revoluci v oboru fotografickém,
00:03:05 kupoval jsem, prodával jsem fotoaparáty.
00:03:08 Vždycky při pohybu zboží, tzn. koupi a prodeji,
00:03:11 byla flexareta dominantní, protože celá řada typů
00:03:15 je stále dobře funkčních i po těch dlouhých letech.
00:03:22 Flexareta a zvětšováky Meopty umožnily masám lidí,
00:03:28 kteří začínali mít zájem o dovolené, o výjezdy na hory,
00:03:32 fotografovat svou rodinu, krajinu.
00:03:36 Lidé přivezli film,
00:03:39 který si buď vyvolali sami, nebo si jej dali vyvolat,
00:03:42 a měli 12 obrázků 6x6, které se už třeba ani nemusely zvětšovat.
00:03:47 Vývojky byly levné, každý chtěl mít v koupelně svou malou fotolaboratoř
00:03:50 a měl to.
00:03:53 A lidé to dovedli, dařilo se to a flexareta rostla, rostla a rostla.
00:04:14 Historie výroby flexaretu začíná rokem 1939, kdy Meopta,
00:04:21 vlastně její předchůdce firma Optikotechna,
00:04:26 koupila od bratří Bradáčů firmu, která vyráběla dvouoké zrcadlovky
00:04:30 autoflex a flexst.
00:04:35 Tyto dva přístroje jsou k nerozeznání podobné,
00:04:38 rozdíl je jen v nápisu.
00:04:40 Na jednom je Bradáč, na druhém Optikotechna Přerov.
00:04:45 Flexareta přinesla formát 6x6 do českých luhů a hájů.
00:04:51 I když tehdy byla řada převíjecích přístrojů na tento formát,
00:04:56 byly třeba z Německa, nebo staré Agfy a Codacy 6x9,
00:05:00 tam byly i adaptéry na 6x6 a adaptéry na 6x4,5.
00:05:07 Samozřejmě i v Česku aparát flexareta,
00:05:11 protože byla vyráběna ve větších objemech,
00:05:15 tak byla dostupná široké veřejnosti.
00:05:22 V oblasti jemné mechaniky k výrobě zařízení fotoaparátů atd.
00:05:28 bylo Československo v předválečné době
00:05:31 na vyspělé evropské, možná i světové špičce.
00:05:36 Výrobky některých našich továren opravdu obstály
00:05:40 v mezinárodní konkurenci
00:05:43 a pokud šlo o vývoj a schopnost výroby, Československo tehdy patřilo
00:05:48 ke světové špičce.
00:05:52 Dovolím si tvrdit, že je to jeden z nejdokonalejších přístrojů,
00:05:56 které na tehdejším trhu byly.
00:06:00 Není to nějak technicky složitý přístroj,
00:06:04 jeho ovládání je velmi jednoduché, až by se dalo říci primitivní.
00:06:08 Flexaret nikdy neaspiroval na to,
00:06:12 aby byl špičkovým profesionálním přístrojem,
00:06:16 jeho určení vždy bylo pro amatérské fotografy.
00:06:22 Tehdy byly přístroje všechny tak stejné a flexareta byla domácí,
00:06:27 ale podle mě i jiných měla lepší objektivy.
00:06:40 Tyto přístroje měly jednu obrovskou výhodu oproti ostatním
00:06:44 a sice, že umožňovaly přesné zaostření obrazu
00:06:49 pomocí pozorování na matnici
00:06:52 a také velmi dokonalé komponování záběrů.
00:06:57 Tuto zrcadlovku jste mohl mít kdekoliv - dole, nahoře, nad hlavou.
00:07:03 Také formát snímků 6x6 umožňoval fotografovi zvolit,
00:07:08 jestli motiv bude na šířku, na výšku nebo zůstane čtvercový.
00:07:15 Miluji formát čtverce, tzn. 6x6.
00:07:18 Byly na to předsádky, dalo se fotografovat zblízka
00:07:24 a pokud mám nějakou fotografii, která je známá,
00:07:28 tak vždycky je dělána flexaretou.
00:07:44 Projektem flexarety poprvé otřásl nástup studené války.
00:07:48 Hrozilo, že fotoaparáty budou muset v Meoptě ustoupit vojenské výrobě.
00:07:53 Boj proti imperialismu měl v 50. letech prioritu.
00:08:04 V souvislosti s rokem 1948 a znárodněním, došlo k situaci,
00:08:09 že civilní výroba byla opět poněkud utlumena,
00:08:13 jelikož podnik Meopta, který oficiálně vznikl 1.1.1946,
00:08:18 byl nucen zajišťovat vojenské dodávky vojenských přístrojů,
00:08:25 hlavně optiky do různých zaměřovačů, dalekohledů pro vojenské účely.
00:08:30 Celé toto odvětví bylo označeno jako speciální výroba.
00:08:36 Vojenský program v závodě Přerov způsobil,
00:08:43 že výroba přístrojů flexaret byla přesunuta do závodu v Hynčicích.
00:08:50 Z mého pohledu se přistavěla obrovská část výrobních hal,
00:08:55 tam chodili zvlášť prověřovaní pracovníci jen pro speciální výrobu.
00:09:01 Konstruktéři jezdili do Sovětského svazu
00:09:05 a co skutečně dělali, to opravdu nevím.
00:09:11 Že se určitý druh výroby v Meoptě zastavil a přesunul se jinam
00:09:15 a zase naopak do Přerova byly koncentrovány výrobky jiné,
00:09:19 to bylo podstatou plánování v RVHP.
00:09:23 Organizovat to, plánovat výrobu, vývoj a obchod, bylo jen přenesení
00:09:28 národního plánování na mezinárodní úroveň.
00:09:32 Že se tím úplně potlačila konkurence,
00:09:35 v mnoha případech se tím přetrhala tradice,
00:09:38 která se vyvíjela po 10-letí,
00:09:40 na to se nemyslelo.
00:09:53 Přelom 60. a 70. let znamená nástup zcela nových konstrukcí
00:09:58 a vůbec typů přístrojů.
00:10:01 Už 60. léta v západní Evropě přinášejí možnost
00:10:06 automatizace celého procesu fotografování,
00:10:10 což Meopta dá se říci zaspala.
00:10:14 Zatímco na západě jsou již přístroje,
00:10:18 které plně automatizují celý proces fotografování,
00:10:23 tak Meoptě ujel vlak.
00:10:26 Nikdo netlačil na to, aby byly vyvíjeny nové modely, nová řešení.
00:10:31 Tvůrci v Meoptě byli určitě pyšní na flexaret,
00:10:36 ale práce byla zastavena z důvodů, že další vývoj nebyl žádoucí,
00:10:41 protože technologie jinde ve světě nás válcovala už nejen přesností,
00:10:47 která tady byla tradicí,
00:10:50 ale v rámci RVHP byly fotografické přístroje přiděleny do Jeny
00:10:55 a Meopta toto privilegium ztratila.
00:11:00 Jeden z hlavních důvodů byly závěrky.
00:11:04 Nedostatek fotouzávěrek velkých průměrů,
00:11:08 kvalitních a cenově dostupných pro ČSSR.
00:11:12 Modernizace flexarety by žádala zvýšení světelnosti
00:11:18 a to znamenalo mít závěrku většího průměru.
00:11:25 Závěrku většího průměru už nedovedl leckdo vyrobit.
00:11:30 Ona musí cvakat na dovolené 6 filmů, za život 6 tisíc filmů,
00:11:36 a měla by fungovat.
00:11:43 Tyto jsme dělali v Meoptě Hynčice u Broumova.
00:11:48 Ale byla to Meopta, pak jsme to museli přestat vyrábět
00:11:53 a museli přivážet aparáty z Německa.
00:11:56 A ty byly špatné.
00:12:01 Na úrovni RVHP to asi v 70. a 80. letech nebylo tak,
00:12:05 že by si na tom jeden nebo druhý stát nějak zvlášť pomohl,
00:12:09 nebo že by tím Sovětský svaz vykořisťoval své malé spojence,
00:12:13 oni na to vlastně svým způsobem doplatili všichni.
00:12:18 Určitě to je obrovská škoda, protože kdyby se pokračovalo,
00:12:21 tak určitě by to byl fotoaparát rovnocenný rolleflexu
00:12:24 či ostatním značkám v té době
00:12:27 a mohl se vyvíjet tím ideálním směrem.
00:12:31 Určitě se do zahraničí prodávala obrovsky.
00:12:34 Především velkou reklamu flexaretám udělali Hanzelka a Zikmund,
00:12:38 protože ji používali na všech svých cestách
00:12:41 a je to konečně vidět i v jejich cestopisech.
00:12:44 Oni možná měli i jiné fotoaparáty, ale fotografovali hlavně flexaretou.
00:12:51 V představě komunistických plánovačů znamenalo rozvíjet průmysl
00:12:55 rozdělit průmyslovou výrobu.
00:12:58 Víceméně snahou opravdu bylo
00:13:02 vyrovnat životní a ekonomickou úroveň jednotlivých zemí.
00:13:06 V případě, že bychom uvažovali o Rumunsku a Československu,
00:13:10 s rozdílnou počáteční ekonomickou a sociální úrovní,
00:13:14 tak toto přiblížení samozřejmě muselo na jedné straně znamenat
00:13:17 samozřejmě přibrždění vývoje na straně druhé.
00:13:21 Tady čistě ekonomické zřetele šly stranou, bylo to politické zadání.
00:13:31 Začátek konce flexarety nastává s příchodem typu 7.
00:13:36 Byl to poslední model přístroje, u něhož už ovšem nebyly
00:13:41 české závěrky značky Metax,
00:13:44 které vyráběla firma Chronotechna Šternberk.
00:13:49 Meopta ale počítala s tím, že bude dodávána východoněmecká závěrka
00:13:52 značky Prestor.
00:13:55 Na těchto uzávěrkách začal být kámen úrazu.
00:14:00 NDR ale chtěla předstihnout západoněmecké výrobce uzávěrek
00:14:05 a zkonstruovali speciální uzávěrku Prestor.
00:14:09 Ty ale byly špatné. Vždycky se jich více než polovina vracela.
00:14:24 Konec flexaretu - rozhodnutí o jeho ukončení, přišlo v roce 1968
00:14:30 v souvislosti se situací, která nastala po invazi spojeneckých armád
00:14:38 Firma Meopta byla opět nucena uvolnit výrobní kapacity
00:14:43 pro výrobu přístrojů, které zajišťovaly obranu státu.
00:14:48 Do různých států se přidělovaly typy výrob
00:14:52 a tuto techniku už nebylo možné dál vyrábět,
00:14:55 protože byla přesunuta do Jeny.
00:14:58 Asi bychom pokračovali,
00:15:01 myslím, že by se k nám dostala i ta elektronika,
00:15:04 že bychom pokračovali, kdyby tato politická situace nenastala.
00:15:14 Kdysi jsme byli velmoc třeba ve výrobě motocyklů, automobilů,
00:15:19 všechno to přešlo.
00:15:22 Ale pokud RVHP přikázala, tak je to jedna z fatálních chyb,
00:15:27 které toto nesmyslné společenství udělalo,
00:15:31 protože tohoto aparátu je škoda.
00:15:35 Je skvělý a myslím, že je to jeden z českých výrobků,
00:15:39 na který můžeme být pyšní.
00:15:43 Flexaret nebyl jediným fotoaparátem, který roku 1968 ukončil život.
00:15:51 Byly vyráběny i krásné přístroje značky Stereomikromat
00:15:55 a Stereomikromat 2,
00:15:58 pro dvojice stereoskopických snímků,
00:16:01 které se pak následně zakládaly do stereokotoučků.
00:16:06 Jsou jedněmi z nejkrásnějších přístrojů, které se u nás vyráběly.
00:16:12 Flexareta skončila. Oživit ji - těžko.
00:16:16 Na flexaretu nebyli lidi - mluvím o konstruktérech,
00:16:20 a poptávka klesala.
00:16:23 Přišel inverzní barevný kinofilm,
00:16:27 fotoaparáty z NDR byly krásné, moderní
00:16:30 a každý měl na krku kinofilmák.
00:16:35 To myslím ovlivnilo flexaretu, že pomalu uhynula.
00:16:50 Poslední vyrobené kusy flexaret byly v roce 1970
00:16:55 a obecně se dá říci,
00:16:59 že rokem 1970 skončila výroba fotoaparátů v Československu.
00:17:05 S flexaretem celým světem - tento reklamní slogan provázel na cestách
00:17:10 i legendární dvojici Hanzelka a Zikmund.
00:17:14 Kdyby se socialistické Československo
00:17:17 nezbavilo špičkového výrobku,
00:17:20 možná jsme si dnes na cesty nemuseli pořizovat
00:17:22 fotoaparáty japonských značek.
00:17:25 Tak to končí vždy, když nad zdravým rozumem zvítězí politika.
00:17:30 Skryté titulky: Milena Vlčková, Česká televize, 2009.
Proč skončila výroba legendárního fotoaparátu?