Miroslav Horníček a jeho hosté vzpomínají na Jana Wericha. Pořad uvádíme jako vzpomínku na režiséra Ivo Paukerta, od jehož úmrtí zítra uplyne 5 let (1990). Scénář M. Horníček a V. Svitáček. Kamera J. Lebeda. Režie J. Roháč a I. Paukert
00:00:19 POTLESK.
00:00:30 Vážení přátelé, dovolte, abych vás přivítal na dalších Hovorech H,
00:00:36 kde dnes máme skutečně vzácné hosty.
00:00:39 Vítám vás, kteří jste tady i vás, kteří jste doma, vítám všechny.
00:00:45 Dnes máme opravdu vzácné hosty.
00:00:48 Bude to především Jan Werich,
00:00:51 se kterým jsem měl tu čest a rozkoš dělat divadlo skoro 6 let.
00:00:56 Budou zde také živí hosté, no, živí...
00:01:00 Řekněme, budou tady osobně, živí už moc nejsou.
00:01:04 To je můj starý oponent z Hovorů režisér Vladimír Svitáček.
00:01:09 Ahoj.
00:01:11 POTLESK.
00:01:15 Dále to bude živá, někdy až příliš živá
00:01:19 a podezřele živá Jaroslava Adamová.
00:01:22 POTLESK.
00:01:29 Děkuju ti, Mirku, žes mě ještě nechal naživu.
00:01:33 Jarko, kdy my jsme se poprvé setkali? Myslím divadelně.
00:01:38 Mirku, já si to nedovolím tak přesně odhadnout.
00:01:43 Ale řekla bych, že by to mohl být takový 45.-46. rok.
00:01:48 To jsme se setkali poprvé v divadle Větrník.
00:01:53 Dokonce jsme spolu hráli.
00:01:55 Hráli jsme Bontempelliho Cenerentolu.
00:01:59 Byla to pohádka o Popelce. A víš, co ty jsi tam hrál?
00:02:04 -Prince.
-Ano, milovníka.
00:02:08 To ale, myslím, byl spíš horor než pohádka, ne?
00:02:15 Ačkoli v pohádce je možné všecko, to je pravda.
00:02:19 Ty to pamatovat nemůžeš, tak do toho nemluv.
00:02:22 -Hrál jsem milovníka. Dost
-A dobře.
00:02:25 -Dobře se mi s tebou hrálo.
-Děkuju. Mně s tebou taky.
00:02:31 Dobře, že mi tohle potvrzuješ, protože jeden divák mi napsal,
00:02:36 že prý jsem v televizi tvrdil,
00:02:39 že jsem do konce války hrál v Plzni.
00:02:42 A že jsem tam pracoval v továrně na kočárky
00:02:45 jako totálně nasazený herec, což je pravda.
00:02:49 Ale on prý mě za války viděl ve Větrníku.
00:02:52 V nějaké klauniádě ve dvou. Moc jsme toho prý nenamluvili.
00:02:57 -To by mohla být Husa na provázku.
-Ano.
00:03:02 A ti dva to byli Vlastimil Brodský a Jaromír Pleskot.
00:03:06 Já nevím, s kým si mě ten divák spletl,
00:03:09 je to pro mě čest, že si mě s nimi spletl.
00:03:13 Ale tak mu říkám, jak to je. On mi napsal:"Tak s pravdou ven."
00:03:18 Nemám důvod tajit, že jsem byl v Plzni
00:03:21 nebo se chlubit, že jsem byl ve Větrníku.
00:03:25 Tam jsem vystoupil poprvé až v r.45 na podzim.
00:03:29 No a je čas uvítat dalšího hosta,
00:03:32 a to je sám Jiří Suchý.
00:03:35 POTLESK.
00:03:48 -Já ještě tleskám, všimni si.
-Ano, známý servilista Svitáček.
00:03:54 Jirko, kdy ty ses viděl naposled s Janem Werichem?
00:03:58 Naposled? To datum už bych asi dneska neřekl.
00:04:02 Ale v poslední etapě jeho života jsme se vídali dost často.
00:04:07 Dokonce jsme měli veliké plány.
00:04:10 Dokonce bylo údobí, kdy chtěl hrát u nás v divadle.
00:04:15 Ale jak to tak bývá, on byl dost náladový,
00:04:19 takže on chtěl hrát, a pak zase nechtěl, a pak zase chtěl.
00:04:24 Potom se přišel i k nám podívat a řekl, že jo.
00:04:27 Ale pak oznámil, že opravdu nemůže, a pak mi vzkázal, že určitě.
00:04:35 Takže takhle to probíhalo.
00:04:37 Jinak jsme spolu psali, napsali jsme dokonce jeden dialog.
00:04:42 Pak jsme spolu vystupovali v Lucerně,
00:04:45 to byla pro mě velká čest, protože Jan Werich byl můj idol.
00:04:50 Jako dítě, když jsem jel tramvají a viděl ho na ulici,
00:04:54 tak jsem z té tramvaje vyskočil.
00:04:57 Tenkrát to šlo, ty dveře se ještě nezavíraly.
00:05:01 -Za tvého mládí už byly tramvaje?
-Ano.
00:05:04 Samozřejmě koňmi tažené, pochopitelně.
00:05:07 Takže já jsem dokázal vyskočit a jít za ním,
00:05:12 až zašel do nějakého domu.
00:05:14 A pak jsem zas naskočil do tramvaje.
00:05:18 Do jiné ovšem, ne do té samé.
00:05:21 S tímhle idolem jsem se ocitl na scéně. To bylo ohromné.
00:05:25 A psali jsme spolu pro rozhlas dialog.
00:05:28 Tam jsem nakoukl do té kuchyně, jak se píšou hry s Janem Werichem.
00:05:34 K tomu se za chvilku vrátíme,
00:05:36 ale teď pojďme a zavzpomínejme si na něm.
00:05:40 -Na něj, ne na něm.
-To je lepší, na něj.
00:05:44 Obojí je správně.
00:05:47 Prosím.
00:05:51 Tak Jan Werich.
00:05:53 Já teď nechci o něm mluvit jako o herci.
00:05:57 Protože mluvit o jeho herectví by znamenalo, jak se říká,
00:06:02 vozit dříví do lesa a nebo, jak se říká ještě jinak,
00:06:06 vozit sovy do Syrakus.
00:06:08 -Do Athén.
-Prosím?
00:06:11 Když dříví, tak do lesa, když sovy, tak do Athén.
00:06:15 To je zajímavé. Vidíte, to jsou ti věční reptalové.
00:06:19 Když jsme tu minule říkali,
00:06:21 že Archimedes, volaje "Heuréka", běžel Athénami,
00:06:25 několik lidí nám napsalo ne, že Syrakusami.
00:06:29 A teď, když jsem řekl Syrakusy, tak zase.
00:06:32 To jsou ti věční nespokojenci, zase chce Athény, pan doktor Krčma.
00:06:39 To je potom těžké. Tak tedy do Athén, sovy do Athén.
00:06:43 Čili mluvit o jeho herectví by bylo zbytečné.
00:06:47 Chci o něm mluvit až od chvíle kdy dohrál,
00:06:50 kdy si sedl v koupacím plášti ještě nalíčený do šatny
00:06:55 a měl chuť povídat.
00:06:57 Nevím, čím to, že během představení se nevypovídal.
00:07:01 Měl chuť povídat, tak jsme zůstávali.
00:07:04 Někdy Karel Vlach, málokdy já, ke své velké škodě,
00:07:08 Vladimír Klemens s ním sedával, taková parta 3-4 lidí.
00:07:13 A Werich povídal.
00:07:15 A tam jsem oceňoval jeho fantastické vypravěčské schopnosti.
00:07:20 Protože on dovedl vzít jednoduchou věc, třeba koupi bot,
00:07:25 on líčil, jak si šel koupit v jednom městě boty.
00:07:29 A nejen že předvedl ten krámek, ale on ty jednotlivé boty zahrál.
00:07:34 A najednou on obličejem předvedl různé boty.
00:07:38 A přesně jste to viděli.
00:07:40 Jedna tam ležela přehnutá, říkal.
00:07:43 I barvu jste mohli rozeznat v jeho podání,
00:07:46 jak on dovedl zahrát řadu bot.
00:07:49 On vůbec personifikoval ve vyprávění věci.
00:07:52 On třeba přišel a řekl:
00:07:54 "Představte si, otevřu lednici, zmrzlo mi tam pivo, ruplo.
00:07:59 A bez flašky, to zmrzlé pivo tam takhle leželo."
00:08:11 Přesně jsem viděl to zmrzlé pivo. Natažené, jak tam leží.
00:08:16 Nebo porouchané přístroje předváděl a všecko možné.
00:08:20 Nádherně hraje věci.
00:08:22 A on taky s rozkoší vzpomíná na nějakého amerického komika,
00:08:27 který předváděl kávovar.
00:08:29 Komik, který vystoupil s tím, že předvede kávovar.
00:08:34 Předvedl vařič, co má ty tři části nad sebou,
00:08:37 tam se dá voda, tady kafe...
00:08:40 A ten komik jen stál, díval se do lidí
00:08:43 a za chvilku se to v něm začalo vařit.
00:08:46 A zahrál nádherné číslo vaření kávy.
00:08:49 A když Werich takhle personifikuje věci,
00:08:53 tak si vybavím jinou chvíli.
00:08:55 Jak jsem v New Yorku seděl v šatně jeho pana dvojčete,
00:09:00 tedy Jiřího Voskovce.
00:09:02 A totéž, taky byl Voskovec v koupacím plášti a ještě nalíčený
00:09:07 a vyprávěl nám.
00:09:09 Vyprávěl a vzal nás na jeviště Beaumont Theatru
00:09:13 a ukazoval nám reflektory.
00:09:15 A tam mají, ale nejenom tam, to mají i v Brně,
00:09:19 mají takový ten systém papírků.
00:09:23 K těm reflektorům napíší program, neptejte se mě, jak je to možné,
00:09:28 takový dírkovaný papírek to je,
00:09:31 a ten tam frknou a jdou od toho, jdou na pivo.
00:09:35 A ten celý park těch reflektorů osvětluje Hamleta sám.
00:09:40 Přesně ví, že 23 má ubrat, 66 se rozsvítit.
00:09:44 Celý večer si to ten stroj řídí sám.
00:09:48 Až na jeden reflektor, jak říkal Voskovec.
00:09:52 Ten si dělá absolutně co chce, nikdo ho nezvládne.
00:09:56 Herci se na jevišti šťouchají a říkají si: Hele, co dělá.
00:10:01 Ten si rozsvítí, kdy chce, zhasne si.
00:10:04 Nikdo neví, čím to je.
00:10:06 Vzpoura taková, vzpoura stroje.
00:10:09 A Voskovec říkal, v té chvíli mi připomněl Wericha,
00:10:14 že jednou tomu stroji dali tak složitý program, tolik změn,
00:10:19 že ten stroj to prý do sebe vcucl, přečetl si to,
00:10:23 rozžvýkal a vyplival.
00:10:28 Celý ten papírek vyplival ven a odmítl podle toho svítit.
00:10:33 Tak to musel režisér udělat jinak, aby to ten stroj přijal a svítil.
00:10:39 Ale tato schopnost personifikovat věci, kterou oba mají,
00:10:44 protože jsou to dva prameny téže řeky,
00:10:47 to je jen jeden z prostředků Werichova vyprávění.
00:10:52 Mám-li nahmátnout, v čem je asi jádro nebo základ
00:10:56 nebo jeho hlavní síla, řekl bych, že v tom,
00:10:59 že on vůbec vidí život jako řadu fantastických příhod.
00:11:04 Že vidí věci, které se dějí,
00:11:06 které člověk, i když je zažívá, nevidí.
00:11:14 Ano, to byl Jan Werich v mých vzpomínkách.
00:11:17 Byl jsem skoro 6 let jeho partnerem,
00:11:20 čili zažil jsem ho zblízka a velice důvěrně.
00:11:24 Ale máme tu jeho další partnery.
00:11:27 Jednak partnerku Jaroslavu Adamovou,
00:11:30 která s ním hrála jednak na jevišti...
00:11:33 Tys nás dokonce režíroval.
00:11:35 ...a také v televizních filmech.
00:11:38 Jak se ti s ním spolupracovalo na divadle a ve filmu?
00:11:42 Já bych se k tomu dostala až trochu později.
00:11:46 Ale teď to vezmu oklikou, odjinud.
00:11:49 Já jsem se kdysi pana Wericha zeptala:
00:11:55 "Pane Werich, proč vy nepíšete paměti?
00:12:00 Teď každý píše paměti."
00:12:02 A on mi na to odpověděl:
00:12:04 "Adamová, abych psal o tom, jak jsem se narodil,
00:12:08 jak jsem chodil do školy, jak jsem začínal dělat s Voskovcem divadlo,
00:12:14 to se mi nechce, víte.
00:12:16 Já musím mít nejdřív nápad.
00:12:19 A až budu mít ten nápad, tak to třeba někdy napíšu."
00:12:23 A dodal: "A nebudu líný."
00:12:27 Takže, já jsem hrála s panem Werichem jeho partnerku
00:12:31 v Bréalových Husarech a hrála jsem jeho partnerku "hérečku",
00:12:36 jak on říkal, v Kočáru nejsvětější svátosti.
00:12:40 A jednou takhle večer v divadle mi pan Werich povídá:
00:12:44 "Adamová, přijďte, jestli máte čas, zítra na Kampu.
00:12:48 My si trošku o tom Kočáru musíme něco říct."
00:12:53 Já jsem souhlasila a skutečně příští den jsem šla na Kampu.
00:12:58 Já jsem tam vždycky chodila tak nějak rozechvěně.
00:13:03 Já nevím, co to bylo.
00:13:05 Takový podivný pocit to byl, jako když člověk kráčí na premiéru.
00:13:11 A nebo když jsem chodívala na první rande.
00:13:15 -A nebo za moudrým abbém.
-No možná, taky tak.
00:13:19 Takže jsem tam přišla, sedla jsem si v kuchyni,
00:13:23 u Werichů se sedávalo často v kuchyni.
00:13:26 Pan Werich se přiťapkal... nebyl úsměv, nic nebylo.
00:13:32 Říkala jsem si, á, pan Werich dnes nebude zrovna v té pravé náladě.
00:13:39 "Adamová, jak se máte, co děláte? Já se nějak nemám, víte?
00:13:44 Já mám takových věcí dodělat. A tohleto a tamhleto a to.
00:13:49 A ještě ten Kočár. A hlavně mě bolí nožička.
00:13:53 Moc mě bolí nožička. Chcete kafe?"
00:13:56 A tak jsme pili kafe a povídali o všem možném,
00:14:00 ale na ten Kočár jsme se vůbec nějak nedostali.
00:14:04 A potom jsem se s ním setkala až při natáčení na Barrandově.
00:14:09 A tam to byl úplně jiný člověk.
00:14:12 Očička mu zářila, takové ty jeho čárčičky, a říkal:
00:14:17 "Adamová, tak co, jak se máte?
00:14:19 Vy jste nějaká taková divná. Buďte klidná, všecko je v pořádku.
00:14:25 On ten režisér Filip, on bude asi dobrý.
00:14:28 Já už mám natočené dvě scény.
00:14:31 Tu první, s tím doktorem, to bylo úplně v pohodě.
00:14:35 Protože to ležím na posteli, doktor mě léčí,
00:14:38 léčí mně i tu nožičku, krásně mě léčí.
00:14:42 A pak tu scénu s dvořanem, kterého hraje Kopecký.
00:14:46 Tak to zase sedíme, nožička si taky odpočinula.
00:14:50 Já si ji ještě podložil šamrletem.
00:14:52 Buďte úplně klidná.
00:14:54 V té první scéně já jsem na vás naštvaný,
00:14:58 on vás totiž ten dvořan Kopecký pomluvil, že jste mi nevěrná.
00:15:03 Takže já vás nebudu vítat. Já budu sedět a vy přijdete.
00:15:08 A pak si to nějak povíme. A potom je ta večeře.
00:15:11 A u večeře se vždycky sedí, tak buďte klidná.
00:15:15 Všechno bude v pořádku."
00:15:19 A já bych to teď chtěla vrátit k tomu, jak jsem říkala,
00:15:24 že pan Werich, já si osobně myslím, že vždycky potřeboval nápad.
00:15:32 Protože, říkáme si o něm, že někdy byl nerad zkoušen.
00:15:38 Nerad zkoušel.
00:15:41 A já myslím, že to bylo proto, že on ještě asi nedostal nápad.
00:15:47 A že tady specielně mu jako nápad,
00:15:51 který pak on svou obrovskou fantazií zpracoval,
00:15:56 mu posloužila ta jeho nožička.
00:16:01 A on potom si řekl - Já jsem vládce Limy a tady milenka mě podvádí,
00:16:07 dvořanstvo mě taky podvádí a odírá mě a lid se mi bouří,
00:16:11 a mě ještě k tomu všemu bolí nožička.
00:16:16 Ještě jsem se tě chtěla zeptat.
00:16:18 Prosím tě, viděl jsi někdy v nějakém biografu nebo na divadle,
00:16:24 že by se pan Werich s nějakou svou partnerkou objímal nebo líbal?
00:16:33 Nevzpomeneš si?
00:16:35 No, viděl jsem líbat Voskovce.
00:16:38 Ten dokonce v jednom filmu předváděl,
00:16:42 jak by líbal Farbainks a jiní.
00:16:45 To bylo v Hej rup.
00:16:48 Ale Wericha?
00:16:50 -Nevím, líbal se v Císařově pekaři s Gollovou? -Myslím, že ne.
00:16:55 Nejvýš jí líbal ruku nebo ji nějak obejmul.
00:16:59 Proč se tě na to ptám.
00:17:01 Tam byla taková scéna, když už se loučíme, on říká:
00:17:05 Kamilo, to jsem rád, že už se na mě nezlobíš a tak.
00:17:10 A na usmířenou, abys to stvrdila, že se na mě nezlobíš, dej mi pusu.
00:17:19 No, já jsem poměrně malé postavy, pan Werich - výška ohromná,
00:17:24 tak já už jsem se takhle narafičila na špičky,
00:17:28 A najednou se z té výšky ozvalo: "Na vousy!"
00:17:33 -A dala jsi mu pusu na vousy?
-Ano, na vousy.
00:17:37 Až to zas někdy budou pouštět, tak se podívejte.
00:17:41 Já to viděl, samozřejmě, ale nevšiml jsem si.
00:17:45 No, a tady máme dalšího partnera Jana Wericha - Jiřího Suchého.
00:17:51 A já myslím, že mezi vámi o polibek nešlo?
00:17:54 Pokud pamatuju, tak ne.
00:17:58 Ale šlo o to že, jako já jsem kdysi s Werichem začínal v r.55,
00:18:04 tak ty jsi s ním vlastně tu jeho éru uzavíral.
00:18:08 A to bylo v tom překrásném večeru v Lucerně, to byl rok...
00:18:12 -77.
-77, ano.
00:18:14 50 let od West pocketky, čili 77.
00:18:17 Jak na to vzpomínáš, na ten večer?
00:18:20 Ten večer byl nádherný, pro mě to byl děsný zážitek.
00:18:25 Já jsem Jana Wericha velice ctil od svého útlého mládí,
00:18:29 to byl takový můj idol.
00:18:31 -To jsi byl ty, kdo kvůli němu vyskakoval z tramvaje? -Ano, já.
00:18:37 A teď jsem najednou vedle něj stanul v Lucerně.
00:18:41 To byl pro mě obrovský zážitek.
00:18:43 I to, jak jsme se na to připravovali.
00:18:46 Denně jsem tam chodil, že si to připravíme,
00:18:50 a on denně říkal, že až zítra.
00:18:53 Když už to bylo asi dva dny před oním večerem, tak řekl:
00:18:57 "Víte co? Ono je to od osmi. Přijďte v půl šesté.
00:19:02 Napíšeme si to, vymyslíme, a pak rovnou půjdeme do té Lucerny."
00:19:07 Tak jsem tam byl v půl šesté, a on řekl:
00:19:10 "Heleďte, jsme přece profesionálové,
00:19:13 ono nás tam něco napadne."
00:19:16 Jel jsem na Kampu, abych se tohle dověděl.
00:19:19 Ale fakt je, že měl pravdu, že nás tam něco napadlo.
00:19:23 Kromě toho jsme taky psali pro rozhlas dialog,
00:19:27 a toho jsem si považoval.
00:19:29 Poněvadž tam jsem nahlédl do té kuchyně,
00:19:33 jak Voskovec s Werichem asi psali.
00:19:36 A bylo to přesně tak, jak se říkalo.
00:19:39 Jan Werich byl ten překypující kotel nápadů
00:19:42 a Voskovec zřejmě ta včelička,
00:19:45 která si s tím věděla rady a dávala tomu fazónu.
00:19:49 Taky první den, když jsem tam přišel, tak říkal:
00:19:53 "Heleďte, vy máte lepší rukopis, zapisujte to."
00:19:57 A tím to bylo už dané.
00:20:00 Ale co mě dojalo, něco, co jsem prostě vůbec nečekal.
00:20:05 Že když jsem to napsal,
00:20:07 já jsem pochopitelně ty repliky řadil, kdo co bude říkat,
00:20:12 tak jsem jemu dával ty výhodnější, ty smeče.
00:20:16 Já jsem udělal tu nahrávku, a on potom smečoval.
00:20:21 Dělal jsem ze sebe spíš nahrávače než partnera.
00:20:25 A on si to přečetl a říkal:
00:20:28 "Vždyť vy jste mi sem napsal samé ty lepší věci. Tak to ne."
00:20:33 A rozdělil spravedlivě ty vtipy, které jsme společně vymysleli,
00:20:38 jeden pro něj, jeden pro mě a tak.
00:20:41 Což byl pro mě obrovský šok.
00:20:43 Protože já dělám 30 let divadlo a vím,
00:20:47 že u divadla, kdo si co urve, tak to má.
00:20:50 Tam naopak, jeden druhému se snaží něco vyfouknout, aby on zazářil.
00:20:56 On se dobrovolně vzdal celé řady velice hezkých nápadů.
00:21:01 Ty jsi charakterizoval velmi přesně takovou jeho partnerskou poctivost,
00:21:07 kterou jevil i vůči mně.
00:21:09 Mně taky, když vyšel fór na něj, ale byl můj, tak říkal:
00:21:14 "Ne, to předěláme, to je váš fór, to musíte říkat vy."
00:21:18 On byl velice poctivý, laskavý, přesný, i když přísný partner.
00:21:23 Ale práce s ním, to byla rozkoš. V tom se asi shodneme.
00:21:28 A tak se na něj podívejme ještě jednou jako na živého.
00:21:39 POTLESK.
00:21:59 Ať žije Ježíš Kristus.
00:22:01 -Podívejte se, mně vybouchla ta věc. -Ta věc?
00:22:06 -Za 90 korun měsíčně, vybouchla.
-Televize? -Televize.
00:22:11 A zrovna jste řekl, že jste fajnšmekr na společnost.
00:22:16 Tak jsem si řekl, tak musím tam jít.
00:22:21 Čili vy jste nepřišel jako odborný poradce?
00:22:25 Ne. Já vás rád poslouchám, mně to vybouchlo a vidím,
00:22:29 tak jsem si řekl, stará známost, vevetřeš se.
00:22:34 Vetřel jsem se, lidi aby věděli, že jsem a tak.
00:22:39 Jak to, že jste?
00:22:41 Oni píšou, že nejsem a tak. A proč a co tomu říkáte a tak.
00:22:49 -Čili jasný důkaz.
-Tak mluvte dál.
00:22:53 -Promiňte, já jsem...
-Klidně dál. Máte to tu hezké.
00:22:58 To jsem vám to hezky postavil, když jsem ještě byl Rudolf II.
00:23:05 Tady bývaly srandy.
00:23:09 -To vám pak povím.
-Dobře. Soukromě, jo?
00:23:14 Dobře. To jsem zvědav tedy.
00:23:16 -Já tady zrovna řeším...
-Tady u Chotků. -Jo?
00:23:24 -Jak je tam ten pomník.
-Který pomník?
00:23:28 Jak je tam ta tlačenice mramorová.
00:23:32 -Ale Zeyer tam je.
-Zeyer. -No je.
00:23:38 -Ono se to nepublikuje, ale on byl. -Ano, básník.
00:23:43 No jo. Teď už jo, teď to jde.
00:23:46 -Tennessee Williams taky.
-Taky? -Jo.
00:23:51 -A Oscar. -No jo, celá řada.
-Celá řada.
00:23:56 Dneska být heterosexuelní je nebezpečné.
00:24:03 Já se zas bojím, že nejsem odcizený, to se taky hodně nosí.
00:24:08 -Já jsem.
-Jo?
00:24:10 Já pořád ne a ne se něčemu odcizit.
00:24:13 -Já se v zrcadle nepoznám.
-Vážně? Natolik už to máte?
00:24:17 -Vidím takového starého pána a...
-Jo?
00:24:21 Já bych taky chtěl najít takovou neschopnost se realizovat,
00:24:25 to je taky dobré.
00:24:28 -Nemá schopnost se realizovat?
-To taky nemám. Pořád se realizuju.
00:24:33 -Ale dá to práci.
-Ale já nechci vyrušovat.
00:24:37 Řeším tu takový fyzikální problém, možná mi pomůžete.
00:24:42 Jestli je možno se opálit přes sklo.
00:24:45 -No ano.
-Je to možné, že? Děkuju.
00:24:48 -Nějaké, které propouští ultrafialové paprsky. -Je takové?
00:24:53 Bulharské okurky, ne? Jak by to mohlo uzrát?
00:24:56 Pravda.
00:24:58 Nějaký zákon bulharský patrně na to bude nebo tak.
00:25:03 Ano. Ovšem ty jsou zelené. Kdežto já jsem se...
00:25:07 -Jo, jo, mají je tam.
-Okurky. -Ano.
00:25:14 My bychom měli využít toho, že jste tady.
00:25:18 A ty těžší dotazy by měly patřit vám, protože já...
00:25:22 -Ty těžší, jo?
-Ty těžší dotazy, jistě.
00:25:26 -Vy jste se díval na minulé Hovory? -Na co?
00:25:29 -Na ty mé minulé Hovory.
-Vždycky.
00:25:32 -Vždyť vy víte, že já jsem na vás fanda. -Ale...
00:25:36 Proč jsem si vás platil u nás v divadle?
00:25:39 Abych měl někoho vedle sebe, s kým je sranda přece.
00:25:44 Dobře, to nechme na pak.
00:25:46 Řekněte mi, viděl jste někdy takovýhle pořad někde v cizině,
00:25:51 že byste mi dal pokyny.
00:25:53 Třeba v Anglicku?
00:25:55 -Takhle dobrý, jako máte vy?
-Lepší.
00:25:59 -Já chci slyšet o lepším.
-Ne.
00:26:01 -Vy jste jmenoval minule...
-No, v Anglii je pan Frost.
00:26:06 Frost se jmenuje jako mráz.
00:26:08 Ten má také politické věci. A on to nemusí předkládat.
00:26:19 Má tam velké a pěkné věci, já ho pozoroval dost dlouho.
00:26:24 Teď zrovna dělá v Americe.
00:26:27 Na léto někoho zaskakuje, jsem četl.
00:26:31 -A kdo za něj dělá v Anglii?
-To já nevím.
00:26:35 Taky to tam dělá. On to dělá napřed.
00:26:39 A on to dělá s projekcí nějak, že?
00:26:42 No, já tam viděl jeden program, když byl... jak se to jmenuje...
00:26:49 ve Spolkové republice německé,
00:26:53 já si ta jména tam v tom kraji schválně nepamatuji,
00:26:58 když tam byl zvolen nový předseda vlády.
00:27:04 -Kieslinger, Kiesinger nebo tak nějak. -Tak nějak.
00:27:08 A on s ním něco projednával a poprosil ho,
00:27:11 jestli s ním bude mluvit a on řekl, že jo.
00:27:15 A ono to bylo v televizi tím způsobem,
00:27:18 že tady seděl pan Frost a tady bylo obrovské plátno,
00:27:23 kde byl ten dotyčný výše jmenovaný.
00:27:26 -A ten měl také televizní projev.
-Živý? -Ano, živý.
00:27:31 Jenže byl promítaný. Oni na to mají nějaké lidi.
00:27:35 My taky jistě. Ale nemáme na to ty...
00:27:39 Prostředky. My máme spíš ty okraje.
00:27:43 Ano, ano.
00:27:53 Tak on mu kladl otázky a on mu odpovídal.
00:27:57 A on to má jaksi promíchané.
00:28:02 On sám je jednak chytrý muž, vzdělaný muž,
00:28:08 a on je komik vedle toho.
00:28:13 On někde vystupuje, nevím přesně kde.
00:28:16 A vedle toho on uvádí mladé lidi,
00:28:20 třeba mladý orchestr nebo mladé zpěváky.
00:28:23 Takové, kteří se mu líbí, a uvede je tam.
00:28:27 Nedělá s tím žádné parády, žádné, "Kdo se v březnu narodil" a tak.
00:28:33 Ale má to, normálně to má.
00:28:38 Má to v ateliéru, má tam taková skoro improvizovaná sedadla,
00:28:44 takové lavice, a tam sedí lidé.
00:28:47 Zrovna jsem si říkal, že jsou si dost podobní s těmi našimi.
00:28:52 Že to jsou takoví slušně oblečení a moderní lidé.
00:28:56 Já jsem původně myslel, že jsou než tam,
00:28:59 a vidím, že tady jsou taky.
00:29:02 Ono se to šíří. Odsud.
00:29:10 No, a pak v Americe to má každá ta firma, každý ten kanál.
00:29:15 To je hezké jméno, kanál.
00:29:17 Tam mají 14 kanálů, 9 jich funguje.
00:29:20 -9 jich funguje?
-Ano.
00:29:23 Čili jako v písni Já mám 9 kanárů...
00:29:26 Kanálů, ne kanárů. Ačkoli, proč ne?
00:29:30 Někdo má devět kanálů, tak ať má.
00:29:33 A nejdou mu do pálu.
00:29:40 Tak tam jsem je pozoroval.
00:29:43 A někteří jsou tedy fantasticky... blbí.
00:29:51 To se snad nedá docílit než tam. S těmi možnostmi.
00:29:56 To je neuvěřitelné.
00:29:59 Tam je jeden komik, pane Horníčku,
00:30:02 to by stálo za to se jet na něj podívat.
00:30:05 To je neuvěřitelné. Red Scalton se jmenuje.
00:30:09 No pochopitelně, že je šíleně oblíbený.
00:30:13 Poněvadž, jak známo, masa má vkus.
00:30:17 A já ho ještě pamatuju, když začínal za války.
00:30:21 A on už je starej. No, tak to bych mu nevyčítal.
00:30:26 To koneckonců je i bravura bejt starej.
00:30:30 Ale on je tak strašně blbej.
00:30:34 Tu komiku, co on dělá, to je neuvěřitelné.
00:30:38 Korunu by si nemohl vydělat nikde, kdyby byla spravedlnost.
00:30:44 -Tedy není nutno mít mindráky tady?
-Ne, naopak.
00:30:49 Já vám řeknu, a to nedělám legraci, že co se týče televize,
00:30:54 nejsme na tom špatně v tom světovém měřítku.
00:31:01 Ona nemůže být dobrá žádná, protože jde pořád.
00:31:06 To by i Shakespeare zblbnul, to se nedá.
00:31:10 Ale v tom průměru je naše televize výborná.
00:31:15 Já myslím, že využijeme přítomnosti pana...
00:31:18 A vy jste z toho nejlepší.
00:31:22 POTLESK.
00:31:33 Teď to bude vypadat, že jsem si to objednal.
00:31:37 Ne, to je proto, abyste mě zase vzal za hosta.
00:31:40 Jéje! Já budu vaším hostem, ne vy mým.
00:31:44 Využijme přítomnosti Jana Wericha
00:31:47 a položme přímé dotazy z publika jemu.
00:31:50 -Tady!
-Prosím.
00:31:52 Rád bych věděl, jak vznikly řády.
00:31:55 Pane Werichu, jak vznikly řády?
00:31:58 Jako metály, ne společenské řády, že?
00:32:01 Metály.
00:32:03 Vy myslíte, daj-li mi, či nedaj-li mi medaili?
00:32:09 No jak to mohlo vzniknout?
00:32:12 Patrně někdo něco udělal a říkali mu, pašák, umíš.
00:32:18 Utrhli větvičku a dali mu.
00:32:20 -Olivu třeba, vavřín.
-Olivu.
00:32:23 No, pak to nechali dělat stříbrné, pak zlaté.
00:32:27 A pak, čím to zlato bylo zlatější,
00:32:30 tak tím víc to dostávali lidé, co to méně zasloužili.
00:32:36 Podle toho pravidla to trvá dosud, ne?
00:32:39 A byly to řády, byly to řády jako order.
00:32:43 Order se to jmenuje ve všech jazycích.
00:32:46 Snad, já nevím.
00:32:48 A pak jsou řády jako kapucíni nebo křižáci a tak.
00:32:53 Tam byl ten šéf toho řádu.
00:32:56 A byl ten Podvazkový řád, co je na něm napsáno,
00:33:03 já jsem si to vždycky vykládal, že hony jsou a malý penze.
00:33:14 Tam je napsáno starofrancouzsky Honny soi e mal y pense.
00:33:21 A já jsem vždycky říkal: Hony jsou a malý penze. Na podzim.
00:33:31 A ony jsou pořád hony a pořád malý penze.
00:33:36 Hony jsou ale jen na podzim.
00:33:39 POTLESK.
00:33:44 No, těch bylo, myslím, třináct.
00:33:47 A ten řád byl založený ten rok jako Pražská univerzita.
00:33:54 1348.
00:34:00 48 je v našich dějinách velice důležité.
00:34:03 Už zapomínám.
00:34:07 To jsem se vždycky díval. To bylo to, že nevyslovují "h".
00:34:12 Francouzi, ano. Honny soi. ( Ony soa )
00:34:16 A co třeba Zlaté rouno? To je zajímavý řád.
00:34:21 To mi vždycky vrtá hlavou, co to je zlaté rouno.
00:34:25 To je... Vy jste mi jednou povídal, že někdo jel pro zlaté rouno.
00:34:31 -To vím, to jel Jason.
-Jason? A to bylo jeho?
00:34:35 Jason jel někam pro zlaté rouno.
00:34:37 A to byl syn nějakého krále kraje thessalského, jestli se nepletu?
00:34:43 A ten se jmenoval Aiasón nebo tak nějak.
00:34:47 A jeho žena byla Médeia. Toho Jasona.
00:34:58 No jo, no jo, on ji zapudil.
00:35:02 To se hodně dělá, že se zapudí Médeie.
00:35:05 -Jenže tahle Médeia byla mrcha.
-Nezapuditelná.
00:35:09 Ona byla nezapuditelná, ale ona byla pomstivá.
00:35:13 Ona dala té nové manželce takové šaty,
00:35:17 samovznítitelné, a takovou čelenku.
00:35:21 Ona si to oblékla a ono se to na ní vzňalo. A ona shořela.
00:35:26 A ona pak zabila jejich děti.
00:35:28 O tom napsalo moc lidí moc her. Ionescu jistě taky nebo někdo.
00:35:35 -On právě plul pro to rouno.
-A rouno je, myslím... -Ovčí.
00:35:43 Když má ovce perzián, tak to je rouno.
00:35:47 Ovšem ještě nevydělaný perzián.
00:35:51 No jistě, kterápak ovce si vydělá na perzián?
00:35:59 Tady si nevydělám na perzián, co?
00:36:02 -Prosím?
-Ne, nic.
00:36:10 A on proplul mezi takovýma dvěma skalami.
00:36:13 -Na pantech. Ty byly na pantech.
-Lítačky to byly.
00:36:18 -A jmenovaly se ty skály...
-Skylla a Charybda, že jo?
00:36:25 Já to asi znám z Offenbacha.
00:36:29 To je taková jediná cesta, aby dnešní člověk poznal antiku.
00:36:34 -V Offenbachovi to je?
-Asi jo.
00:36:37 Kde by to bylo, když už by to nebylo v Offenbachovi?
00:36:43 Offenbach a nebo Nejedlý.
00:36:46 POTLESK.
00:36:55 Psal taky pěkné operety. Ale nesměly být od Dvořáka.
00:37:05 Které ještě řády, abychom to dokončili?
00:37:08 Jemine, František Josef měl ten řád, to já pamatuju.
00:37:17 -Tydlidydy. -S flašinety.
-Flašinetáři ho měli.
00:37:22 -Nebo trafiky se přidělovaly.
-To byl taky řád.
00:37:27 -Jenže byl v tom řádu.
-Že to neměl na krku.
00:37:30 Ačkoli měl trafiku na krku, když se to tak vezme.
00:37:34 -Anna na krku.
-Ano.
00:37:37 Anton Pavlovič Čechov o tom napsal.
00:37:40 Jo, ten komik, co byl tak smutný.
00:37:44 Potom je kukr ku krku, ale to není řád.
00:37:47 To je takový ten visací, to není řád.
00:37:50 To je volovina.
00:37:56 -A pak je řada řádů.
-Řada řádů a řada neřádů.
00:38:00 A nejlepší jsou takové ty řády, co jsou, jak se říká, mittel...
00:38:05 -Titel ohne mittel.
-A nejlepší je mittel ohne tittel.
00:38:12 A ty nedávají.
00:38:15 To je, jak jste prve říkal, není prostředek.
00:38:18 Není mittel, jenom okraj.
00:38:21 -Já jsem byl nedávno jmenován.
-Jo? Zasl. um.?
00:38:25 Ne. O tom bych nemluvil.
00:38:27 -Ale já jsem byl povýšen do stavu rytířského. -Ne!
00:38:31 Já ti přečtu to jmenování.
00:38:34 Nedívej se, je to na stroji, to nepoznáš.
00:38:37 Mám to jako hádanku. Kdo mně tento titul udělil.
00:38:41 Já ti to přečtu, a pak budeš hádat, kdo to byl.
00:38:45 Píše tady: "A tudíž opět, i když to zní blbě a uzeně,
00:38:51 opakuju, že si Vás vážím a pasuju Vás na rytíře
00:38:55 hovadismu a bezúčelného šílenství,
00:38:59 s oddaností zbytečným, leč nevyhnutelným nadějím.
00:39:03 Všechna šlechta do díry.
00:39:05 Nehledě na to, že vůbec nemám titul takové pocty udílet,
00:39:10 což mi právě k tomu dává nesporné a nezděditelné právo.
00:39:15 Kdo to psal, je vůl."
00:39:17 -Zkus uhádnout, kdo to napsal.
-Pan Voskovec.
00:39:21 -Ano, Jiří Voskovec.
-To nemohl jiný napsat.
00:39:25 Povýšil mě do stavu rytířského.
00:39:27 Rytíř hovadismu a bezúčelného šílenství.
00:39:31 Na to jsem hrdý. To si dám vytisknout na vizitky.
00:39:35 No, já myslím, že skončíme o řádech.
00:39:39 -Daly by se ještě tepat zlořády.
-A brojit.
00:39:44 Brojit, ano. Ale já radši tepu.
00:39:46 -Moje maminka ráda brojila.
-Jo?
00:39:49 Já bych chtěl mít u krbu takový tepaný zlořád.
00:39:53 Jak bývají u krbu ty tepané věci,
00:39:56 já bych tam chtěl mít tepaný zlořád.
00:39:59 Ale nějakým skutečně velkým satirikem.
00:40:02 Třeba přímo Lacinou nebo tak. Dobře tepaný zlořád.
00:40:06 Tak další dotazy na pana Wericha.
00:40:10 -Tady!
-Prosím.
00:40:13 Já bych prosil, pane Werichu, kdybyste mi mohl říct,
00:40:18 jestli vás, když jdete na procházku nebo na veřejnost,
00:40:22 jestli vás zdraví mnoho lidí vám jaksi neznámých.
00:40:27 A takovou malou dodatkovou otázku,
00:40:30 co vy si o tom v těch případech myslíte?
00:40:35 Aha.
00:40:37 Copak to by šlo, s tím bych si věděl rady.
00:40:41 Ale horší je, když mě zdraví lidé mně známí, a já nevím, kdo to je.
00:40:55 To bych si nejraději koupil brusle a objel Nusle,
00:41:00 jak říkal Jára Kohout.
00:41:02 -Mluvil jsem s Járou Kohoutem.
-Já taky.
00:41:05 Jo? Já s ním mluvil v New Yorku.
00:41:08 A říkal: Já jsem s nimi happy. Jako že je rád.
00:41:16 A hrozně rád by přijel a hrál by.
00:41:21 -Hrál by to, jak se to jmenuje?
-Na tý louce zelený. -Jo.
00:41:27 No, že jde s dobou, že je teď ten pokrok.
00:41:34 Ale v podstatě, myslím, že je to příjemné, že vás zdraví lidé kolem.
00:41:40 Ale jo, ono to je různé. Někdy se stane...
00:41:44 Jednou mi jeden pán děsně vynadal, že jsem dobytek nafrnějej.
00:41:49 Že jsem s ním nebyl na vojně.
00:41:55 On mně tvrdil, že se mnou byl na vojně a já mu říkal:
00:41:59 A vy jste který ročník? A on byl asi 27.
00:42:02 Já řekl: Já jsem 5, nemohl jsem s vámi být.
00:42:06 To je zajímavé, jak si lidé buď člověka pletou
00:42:10 nebo i to, co řekne.
00:42:12 Teď mi napsala nějaká paní, jak prý je možné,
00:42:16 že já použiju tak vulgární vazby, jako je "s ženskejma je kříž".
00:42:21 S ženskejma je kříž, prý v Hovorech. A já to neřekl.
00:42:25 To je natočené, to se ta paní může přesvědčit.
00:42:29 Ale ona to slyšela. Asi to někdo řekl.
00:42:32 Já bych řekl úplně jiný tvar. Já bych spíš řekl svízel.
00:42:37 Že někdy je s některými ženami svízel.
00:42:40 -Ale to je pěkné.
-I to je hezké.
00:42:43 Ale "s ženskejma je kříž", to bych neřekl.
00:42:47 Tomu ani nevěřím. Nebo jo? Ne.
00:42:49 Tak, další dotaz na pana Wericha.
00:42:52 Pane Werich, co děláte, když jste smutný?
00:42:56 Co děláte, když jste smutný?
00:42:58 Jo, to je... To obyčejně...
00:43:02 Musím se z toho dostat, protože, když jsem dlouho smutný,
00:43:07 tak se pak stanu sentimentální a strašně levný.
00:43:11 Leze ze mě takový laciný vnitřní Karel Hynek Mácha.
00:43:18 A jsem takový ublížený.
00:43:20 A vůbec to je... A lidi a tak...
00:43:23 Člověk musí něco udělat, aby se z toho dostal.
00:43:27 -Rozveselit se.
-No.
00:43:29 -Jsou takové prostředky. -Jsou.
-Tu kniha, tu něčí obličej.
00:43:34 To máte třeba knihu, která se jmenuje Bílý kůň.
00:43:38 -Já znám Zelenou kobylu.
-Jo?
00:43:41 To já znám Černý a bílý, to je pěkná kniha.
00:43:45 -Nebo Jeník chodec.
-To je hezké.
00:43:53 Johnie Walker, jestli znáš.
00:43:58 -Ano, v tom bych si zalistoval.
-To je dobrá věc.
00:44:03 Nebo Černý a bílý, to napsali dva psi.
00:44:10 -A jsou tam na obrázku.
-No jo, oni se tam dívají.
00:44:15 Na vás. A jsou zvyklí i hlavou dolů se dívat.
00:44:18 -Chvilkami, jo.
-A nespadnou.
00:44:21 To je zvláštní stav psí beztíže.
00:44:24 Tak další dotaz na pana Wericha.
00:44:28 Pane Werich, vy jste jistě zcestoval dost kontinentů
00:44:34 a chytal jste ryby.
00:44:36 Kde jste ulovil největší?
00:44:40 -Kde jste ulovil největší rybu.
-V cizině, jo?
00:44:45 No, hlavatku, na Slovensku.
00:44:50 POTLESK.
00:44:59 16 kilo 40. Pěknou.
00:45:03 Pak jsem chytil jako malý kluk štiku.
00:45:07 Ježíš, to ještě byly ryby.
00:45:10 To je zajímavé vůbec, ryba, to je taková věc, o které se říká:
00:45:15 Jé, tady bývalo ryb.
00:45:17 A to se říká tisíc let o té řece.
00:45:20 A nikdy tam člověk nepřijede, když tam ty ryby jsou.
00:45:25 Vždycky zrovna přijde pozdě.
00:45:27 Ještě před 20 roky, před 5 roky, se říkává, tady bývalo ryb.
00:45:32 To už je dlouho, to jsem byl malý kluk.
00:45:35 To mně bylo ani ne 10.
00:45:37 Ještě s jedním klukem jsme ji chytili dohromady.
00:45:41 Museli, protože byla velká, čtrnáctikilová štika.
00:45:45 Ta nás doslova stáhla do vody.
00:45:48 -A kde to bylo? Tady?
-Ne.
00:45:50 To bylo tenkrát 100 km od Prahy. V Černošicích.
00:45:54 Tenkrát to bylo 100 km. Dneska skoro 20.
00:45:57 Dneska je to blíž než Vinohrady.
00:46:01 Protože tam se déle jede, na Vinohrady.
00:46:08 Pak jsem jednou chytil takového, jak se to jmenuje...
00:46:12 Rejnoka. Trnového.
00:46:16 -Ale to nebylo tady. -Ne. To bylo na jednom ostrově u Kanady.
00:46:24 To jsem ještě byl strašně ubohý emigrant.
00:46:34 -Musel jste si chytat rejnoky.
-Musel.
00:46:46 -Jinak jste večer neměl čím svítit.
-Ne.
00:46:51 -Tak tedy... -Povídejte si vy. Já přišel poslouchat.
00:46:55 Dobře, mám tu jeden problém.
00:46:58 Já jsem totiž při prvních Hovorech pil víno.
00:47:01 -Chcete víno? -Jo.
-To je Egri bikaver.
00:47:05 -To je krev nějaká?
-Ano, býčí krev.
00:47:09 -Prosím. Na vaše zdraví.
-Na vaše zdraví. -Děkuji.
00:47:13 Při prvních Hovorech jsem pil víno, při druhých mléko,
00:47:18 a už z toho lidé leccos usuzují.
00:47:21 Jedna paní se v dopise táže,
00:47:23 jestli prý tím, že jsem pil minule mléko,
00:47:27 chci přestat nalévat lidem čistého vína.
00:47:30 A nebo jestli tím naznačuju, že ve víně je pravda,
00:47:34 a tudíž že jsem víno přestal pít.
00:47:37 A já prosím všechny diváky, aby nebrali tak vážně, co piju,
00:47:42 já myslím, že je to jedno.
00:47:44 Dneska například piju z termosky čaj.
00:47:47 Protože jsem držen několika vědci pod penicilinovou palbou,
00:47:53 jsa nastydnut.
00:47:55 Ale abyste nebrali to, že přestávám pít víno
00:47:59 jako projev nějaké abstinence, já nejsem abstinent.
00:48:04 -Můžu se vás na něco zeptat, pane Horníčku? -Prosím.
00:48:09 Prosím vás, znáte tu historku o Masarykovi,
00:48:13 když se stal abstinentem?
00:48:17 -Ne, neznám. -Neznáte?
-Prosím vás.
00:48:20 To je totiž takový příklad,
00:48:22 jak lidé mohou mít různé názory na to, co dělá ten druhý.
00:48:30 Masaryk, mám tu na mysli profesora Masaryka, otce Jana Masaryka,
00:48:35 na konci minulého století, když se rozhodl,
00:48:39 že se dá do boje proti alkoholismu, tak to vzal tak důkladně,
00:48:44 že se stal sám stoprocentním abstinentem do všech důsledků.
00:48:49 A tak láhve vína, co měl doma, tak přikázal,
00:48:54 aby je poslali jeho příteli malíři Hanušovi Schweigerovi.
00:48:59 A druhý den byli u Masaryků překvapeni,
00:49:02 protože ten balík se tam ocitl zpátky a u toho byl dopis.
00:49:07 A když ho profesor Masaryk otevřel, tak se ještě víc podivil,
00:49:12 protože tam bylo napsáno:
00:49:15 "Milý Tomáši, já Ti moc děkuju, ale já už taky nemůžu."
00:49:21 POTLESK.
00:49:31 Děkuju. Krásná historka.
00:49:33 Čili já prosím, aby nikdo z toho nedělal nějaké závěry.
00:49:37 Já se napiju toho, na co mám chuť.
00:49:40 Někdy mám chuť na mléko, piju mléko, někdy musím čaj...
00:49:45 -Dobrý večer. -Pan Svitáček.
-Já jsem to málem prošvihl.
00:49:50 Já spěchám z televize, protože došlo ke kuriózně kurióz...
00:49:55 -Jak se to říká? -Kuriózní. Já ty těžší věci řeknu za vás.
00:50:00 Došlo ke zranění zajícem.
00:50:03 Tohle mi dali v televizi, posílají to ze Šumavy.
00:50:07 Na kost zmrzlý zajíc. A ještě další dopisy.
00:50:11 Snažil jsem se s tím dostat do tramvaje,
00:50:15 zajíc se zašprajcoval, hezky česky řečeno,
00:50:19 a tak se ho tam snažili vervat.
00:50:22 A vetkli zajíce dámě, která jela na ples, do účesu.
00:50:26 Nedal se oddělit zajíc od dámy, a mě vykázali z dopravy.
00:50:31 -Tím pádem jsem přišel pozdě.
-Nevadí.
00:50:34 Krásné je, že tady máme na kost zmrzlého zajíce.
00:50:38 -To je dárek ze Šumavy.
-Ale zmrzlý je jak ze Sibiře.
00:50:49 -To je hůl.
-Ano.
00:50:54 To je pro malého lesníka.
00:50:59 To už je lepší. To už se dá jako se dívat.
00:51:04 Tadyhleto je moje a tamhleto taky.
00:51:08 A teďka bych...
00:51:10 No, já nevím, jak bychom to udělali...
00:51:17 Pardon, to je takhle.
00:51:20 Já bych tady přidělal nějaký bodec, a je to hůl.
00:51:25 -Ovšem k vycházkovému oblečení.
-Na zimu, poněvadž v létě by to...
00:51:33 -Samozřejmě, to nejde.
-A chodily by za vámi mouchy.
00:51:40 -Ale v zimě zmrzlý, to jde.
-Jako opora, nádherná věc.
00:51:45 Já dokonce myslím, že by se tím dal hrát i kulečník.
00:51:49 Že by se jaksi mohlo jemně šťouchat...
00:51:54 Nebo něco praktického...
00:51:56 Nějak takhle by se s tím mohlo...
00:51:59 Nebo golf! Nádherná věc na golf.
00:52:03 Přesně tohleto... Pozor, já se rozmáchnu!
00:52:13 Nebo do domácnosti, kdyby se tady přidělaly...
00:52:18 -Nosit na tom vodu.
-A nebo hlínu. Jako Číňani.
00:52:28 POTLESK.
00:52:37 -Pane Horníčku, já bych na vás měl takový dotaz. -No?
00:52:42 Vy si s panem Werichem vykáte,
00:52:45 ale tam je jedno místo, kde mu tykáš.
00:52:50 Vidíš, ty mi říkáš, pane Horníčku,
00:52:53 vy si s panem Werichem vykáte a najednou mu tykáš.
00:52:57 Taky jsi do toho mimoděčně přešel.
00:53:00 Člověk mimoděk v našem věku už dělá ledacos.
00:53:04 Vykal jsem si s ním celou tu dobu, co jsem s ním dělal divadlo,
00:53:09 pak mi nabídl tykání.
00:53:11 V Hovorech, opět asi po 6 letech jsem mu vykal.
00:53:15 Ale podvědomě jsem mu začal tykat, když jsem četl Voskovcův dopis.
00:53:21 Jako bych cítil, že jsem nad něčím osobním a člověčím,
00:53:25 tak jsem mu najednou tykl.
00:53:28 Ale vykal jsem mu, to byl zvyk.
00:53:31 Kdežto to tykání byl omyl a nezvyk, abych tak řekl.
00:53:37 -Hezky jsi to rozvedl.
-Ano.
00:53:40 Ale jsme tady u té situace že,
00:53:44 já jsem s Janem Werichem partnersky začínal asi v r.1955,
00:53:50 ale tady Jirka Suchý s ním vlastně končil v tom roce 77,
00:53:55 taky jako partner v dialogu.
00:53:58 Jaké jsou tvoje vzpomínky na ty chvíle?
00:54:01 Jan Werich předtím samozřejmě mnoho let nesměl, nic nesměl.
00:54:06 A celá ta akce Lucerna vznikla díky panu Vzpurnému
00:54:12 a jeho zvláštní prozíravosti, se kterou nejdřív vylepil plakáty,
00:54:18 a pak šel žádat o povolení.
00:54:21 Takže najednou vznikl poplach, když už to bylo vyprodané,
00:54:27 tak, že asi bude menší zlo to nezakázat.
00:54:31 A on, když jsme šli do té Lucerny,
00:54:34 tak cestou řekl jednu větu, na kterou budu vždycky vzpomínat.
00:54:39 "Ať si nemyslí, že za to,
00:54:41 že mě za tolik let teď nechají jednou vystoupit v Lucerně,
00:54:46 že jim budu lízat holínky."
00:54:50 -To je hezké.
-Ano, krásné.
00:54:53 Já jsem sám na tom večeru nebyl, já byl v Prostějově.
00:54:57 A oni chtěli ten můj zájezd zrušit, abych to mohl dělat.
00:55:02 Ale já byl rád, že jsi to dělal ty, nikdo to nemohl udělat líp.
00:55:07 A pak jsem jim říkal:
00:55:09 Netahejte mě tam, já jsem už sentimentální dědek,
00:55:13 já tam uvidím Wericha a budu brečet.
00:55:16 To už mi hrozilo. Jsem starší než ty.
00:55:19 A tak dovolte, abych tento večer zakončil úryvkem z mého dopisu,
00:55:25 který tam za mne četl Werichovi František Filipovský.
00:55:29 Píši: Milý Jene, přizval jsi mne do toho pochodu plebejců,
00:55:35 kteří ze století do století jdou, a ukázal jsi mi cestu.
00:55:40 Učil jsi mne, že humor je jedním z nejvážnějších výkladů světa.
00:55:46 Šat strakatý mi dejte jen a volnost promluvit, jak chci,
00:55:51 a vyléčím to tělo zkaženého světa, bude-li trpělivě brát můj lék.
00:55:57 Jak říká Shakespeare.
00:55:59 Jene, už provždy jsi mne oblékl tento strakatý šat,
00:56:03 a já neznám, neznám lepší oblečení.
00:56:06 Tvůj Miroslav.
00:56:08 To tam četl František Filipovský.
00:56:11 Ono to potřebovalo k tomu mému naivnímu výrazivu
00:56:15 ten hlas z Národního divadla, aby to zaznělo.
00:56:19 Kdyby to četl Jirka Suchý, tak je to sranda ze Semaforu.
00:56:24 Takhle to dostalo ten punc té kapličky nad Vltavou.
00:56:28 Přátelé, od odchodu Jana Wericha uplynulo 10 let.
00:56:32 Ale jako by to nebylo, jako by tu byl.
00:56:35 A my o něm máme natočeno ještě tolik materiálu,
00:56:40 že se s ním tady ještě setkáme.
00:56:43 A tak jenom pro dnešek se loučíme, těšíme se na další setkání,
00:56:48 ať už v Hovorech anebo kdykoli kdekoli jinde.
00:56:52 A dovolte, poděkuji dnešním spolupracovníkům.
00:56:56 -Ahoj, Svíťo.
-Já ti děkuju.
00:56:58 -Nazdar, Jarko. -Děkuju ti.
-Ahoj, Jiří.
00:57:02 POTLESK.
00:57:28 Skryté titulky vyrobilo Studio "V", s.r.o.