00:00:26 Tak já těm chlapcům budu dneska dělat šoféra.
00:00:29 Pánové si točej autobusy a já jsem jejich taxikář.
00:00:33 Jeden točí Double Decker, druhého mám vyzvednout ve 13.30 na Florenci
00:00:38 Pepa, ten je bůhvíkde. No.
00:00:42 Dnes vás čeká londýnský Double Decker,
00:00:45 česká klasika Škoda 706 RTO lux,
00:00:50 francouzské trucky Renault
00:00:54 a autobusová jízda zručnosti na polygonu.
00:00:57 3, 2, 1, start!
00:01:03 Přátelé, tohle je symbol městské hromadné dopravy,
00:01:08 a to nejen v Londýně, ale po celém světě.
00:01:10 Legendární Double Decker.
00:01:13 Ano. Není červený a nestojí na Trafalgar Square,
00:01:16 ale to vůbec nevadí, protože tady u nás se o něj stará
00:01:20 velice pečlivě pan Daniel Kimmer.
00:01:24 -Dobrý den, Danieli!
-Dobrý den, Aleši.
00:01:27 Mě by zajímalo, kde jste k němu přišel.
00:01:30 Já jsem k němu nepřišel. Přišla k němu manželka.
00:01:32 Jednoho krásného dne si řekla, že místo designové kobylky
00:01:35 si pořídí Double Decker.
-To je super!
00:01:38 -A proč zrovna Double Decker?
-Jelikož se zabývá profesionálně
00:01:42 marketingovou komunikací, tak Double Decker je vhodným doplňkem
00:01:45 její podnikatelský činnosti.
-Tak to je nádhera.
00:01:47 -Můžeme si ho teď prohlédnout pořádně? -Samozřejmě.
00:01:49 Tak jdeme na to.,
00:01:50 Double Decker Bristol Lodecca začal brázdit ulice Londýna
00:01:54 krátce po druhé světové válce, konkrétně v roce 1949.
00:01:59 Vyrábělo se několik typů v délkách od 26 do 31 stop.
00:02:04 Podle varianty uvezl od 33 do 44 sedících pasažérů
00:02:09 a dalších až 34 na stojáka. Tedy oficiálně.
00:02:14 A víte, jak je Double Decker vysoký?
00:02:16 13 stop a 6 palců. Kolik to je? 4 metry a 12 centimetrů.
00:02:22 Tak copak to tady máme? No to je krasavec!
00:02:26 Ročník 1959, klasickej šestiválec, obsah 9 litrů.
00:02:32 Průměrná spotřeba je 14 litrů na 100 kilometrů.
00:02:36 A tento motor má nalítáno už jeden milion kilometrů.
00:02:40 A pořád drží.
00:02:43 Zatímco většina moderních aut se startuje tlačítkem,
00:02:46 tak tento bus z roku 1959, světě, div se, se taky startuje tlačítkem.
00:02:55 No jo!
00:02:57 Jeden Double Decker se projížděl v ulicích Prahy už v roce 1966.
00:03:02 To když se londýnský řidič autobusu Bill Jones vsadil,
00:03:06 že písnička Škoda lásky je anglickou lidovkou.
00:03:09 Sázku prohrál, což mu tehdy ještě dosvědčil sám skladatel
00:03:13 Jaromír Vejvoda. A tak Pražané s údivem sledovali,
00:03:16 jak se kolem Národního divadla projíždí kousek Londýna.
00:03:20 Poschoďový autobus.
00:03:22 A nejednou tu byl. V pražských ulicích. Jediný vyslanec
00:03:25 všech londýnských autobusů. Trochu pyšný na tolik zvědavých pohledů.
00:03:29 Snad každý, kdo jej viděl, se musel usmát,
00:03:32 protože kolem něho bylo něco z pohody starých cestopisů,
00:03:36 které se čtou na půdě a ještě o prázdninách.
00:03:43 V archivu České televize se naštěstí dochoval dokument
00:03:46 Londýnský autobus režiséra Vladimíra Síse.
00:03:55 Aleši, dělej, jedeme!
00:03:57 -Co to máš? To vypadá dobře.
-Autobus.
00:04:00 Malej, ale šikovnej. A dělej! Musíme pro Petra a pro Pepu.
00:04:03 -Musíme být ve 13.30 na Florenci.
-Aha. Tak jedem, jedem!
00:04:06 Dělej!
00:04:12 A jenom ta píseň zbyla za autobusem.
00:04:16 Ta bílá dálka, to je láska má.
00:04:19 já jedu k ní a ona vstříc mi běží.
00:04:24 Náš cit má miliony hp,
00:04:27 mezi námi všechno klape v rytmu jediném.
00:04:32 Ona mi voní benzínem!
00:04:37 Dálka je píseň, kterou mám tak rád.
00:04:41 Má tisíc slok, má tisíc kilometrů.
00:04:46 To byla paráda, co? A věřte, nebo ne,
00:04:48 ještě dneska na tuhle klasiku na silnicích narazíte.
00:04:52 My máme to štěstí, že jsme potkali pana Bedřicha Šimka,
00:04:55 krásný jméno, který tuhle Škodu 706 RTO lux vlastní.
00:05:00 -Dobrý den.
-Dobrý den.
00:05:01 -Šimek, těší mě.
-Šimek, těší mě.
00:05:04 Řekněte mi, pane Šimku, kde jste sehnal tenhle krásný autobus.
00:05:07 Mám takový dobrý známý, kteří fandí starým autobusům,
00:05:10 tak jsem je požádal, kdyby něco bylo, aby mi dali echo.
00:05:14 -Tak jsem to koupil.
-A bylo. To je dobrý.
00:05:17 -Jak dlouho už ho máte?
-Mám ho od roku 2008.
00:05:20 Důležitá otázka. Zásadní. Proč zrovna tenhle autobus?
00:05:24 Protože od svých 21 let jsem pracoval jako řidič autobusu
00:05:27 právě s autobusem RTO, tak jsem si ho zamiloval.
00:05:31 Láska na první pohled. Dobrý. Můžu se jít podívat dovnitř?
00:05:33 -Jistě. Prosím.
-Děkuju.
00:05:35 Protože tohle RTO je v provedení lux, tak má vyvýšenou podlahu,
00:05:38 aby z něj bylo hezky vidět, a pak má tyhle úžasný střešní okýnka,
00:05:42 který sem pouští spoustu světla. To nejdůležitější je tady.
00:05:46 Nádherný červený polstrovaný sedačky.
00:05:49 Ale hlavně, lidi zlatý, toho místa na nohy! Dívejte se!
00:05:54 To v dnešním autobuse vůbec nenajdete.
00:05:56 Samozřejmě se sem vejde tím pádem míň cestujících,
00:05:59 to je jasný, ale s tímhle můžete jet až na konec světa,
00:06:03 protože tady je takovýho místa a pohodlí.
00:06:06 Taky to má repráky. To je důležitý zmínit.
00:06:09 Tím pádem nádherný autorádio dobový vepředu.
00:06:14 Tady je. To je podle mě ještě ruční práce.
00:06:16 To už dneska nikde nenajdete. Nádherný!
00:06:19 Mimochodem tady na tom místě vždycky seděl vedoucí zájezdu
00:06:23 a mohl hlásit do mikrofonu. Hezké odpoledne, vážení cestující,
00:06:26 právě teď sledujete Auto Moto Revui.
00:06:34 Provedení lux jste zvenčí poznali mimo jiné taky
00:06:36 podle těch nádherných poklic na kolech.
00:06:40 I když to byl dálkový autobus, v zavazadlovém prostoru
00:06:43 toho místa moc nebylo, ale tenhle autobus má zahrádku,
00:06:47 to znamená, všechny kufry se daly vynést po žebříku nahoru.
00:06:54 Tradá!
00:06:56 První RTO vyrazilo na silnice už roku 1956,
00:07:01 zatím jako prototyp. Od roku 1958 do roku 1972
00:07:06 se jich v národním podniku Karosa vyrobilo 14,5 tisíce.
00:07:11 RTO se nevyráběla jenom jako dálkové luxusní autokary,
00:07:15 ale taky v úspornějších verzích
00:07:17 pro městskou a meziměstskou přepravu.
00:07:20 A pozor! Ve Vysokém Mýtě byl vyroben také jeden exemplář
00:07:24 RTO v kloubové verzi.
00:07:27 Na výrobě se podílely vlastně 3 firmy.
00:07:29 Karosa, která dodávala skoro 11 metrů dlouhou karosérii,
00:07:33 podvozek byl z Liazu a ve Škodě vznikl 156koňový motor,,
00:07:38 se kterým se RTO ve verzi lux
00:07:40 mohlo řítit rychlostí až 85 kilometrů v hodině.
00:07:44 Každých 100 kilometrů motor spolykal 23 litrů nafty.
00:07:50 A víte, co znamená zkratka RTO?
00:07:53 Je to rekonstruovaný trambusový osobní autobus.
00:08:03 Řazení nemá synchrony,
00:08:08 takže to rozhodně není autobus pro děvčata.
00:08:11 Ale ten motor krásně vrčí.
00:08:16 Je to paráda!
00:08:20 Pedály jsou pomalu větší než moje noha.
00:08:23 A ten volant! To vypadá, že si budu muset poposednout,
00:08:27 jestli bude ostrá levá. Sice to má vzduchovej posilovač,
00:08:31 ale na otáčení by byly potřeba ještě dva.
00:08:35 Já snad budu na starý kolena autobusák.
00:08:39 Ale jenom tady s tím autobusem.
00:08:42 Petře, už to máte natočený? Musíme jet!
00:08:46 Já se omlouvám, pane Šimku. My musíme frčet. Díky moc.
00:08:48 -Máte krásnej autobus. Ahoj!
-Ahoj. -Já musím frčet.
00:08:55 -Hele, kdo to byl?
-To byl pan Šimek.
00:08:57 -Fakt, jo? -To je dobrý, viď?
-To je dobrý.
00:08:59 -Čím to jedeme?
-Takovým malým autobusem.
00:09:02 A víš, co je fajn? Stačí ti na to jenom béčko.
00:09:04 To je dobrý. A ty nejsi žádný béčko. Takže jedeme.
00:09:34 Nemáte řidičák skupiny D, a potřebujete odvézt víc lidí,
00:09:37 než se vejde do osobáku? Zkuste třeba Opel Vivaro.
00:09:41 Ve variantě Life se do něj pohodlně vejde 7 osob.
00:09:44 Aby ne. Prodloužená varianta měří na délku 5 metrů a 18 centimetrů.
00:09:49 Sedadla nakonfigurujete tak, aby se vám pohodlně cestovalo,
00:09:52 anebo vytáhnete stolek a při pauze se Vivaro změní na restauraci
00:09:56 nebo kancelář. Útroby Vivara ukrývají dostatek úložných prostor
00:10:01 a dvoulitrový naftový čtyřválec s výkonem 90 nebo 114 koní.
00:10:06 Ten dovede rozjet Opel až na 160 kilometrů v hodině.
00:10:09 Spotřeba přibližně 8 litrů, ale tady hodně záleží,
00:10:13 jak máte auto naložené. Objem nádrže 90 litrů.
00:10:17 Ten je jistý.
00:10:21 Jak to drží na silnici? Zkoušela jsi nějaký serpentiny?
00:10:24 -Trošičku to plave.
-Plave to? -Hm.
00:10:28 Ale zase je to výborný jako autobus.
00:10:31 -Já vás vezu. Můžete pracovat.
-Pro kolik je to lidí?
00:10:33 -Pro 7.
-To je dobrý.
00:10:35 Mě to tady vzadu baví, protože sedačka je příjemná, pohodlná,
00:10:38 má opěrku, pás a ještě loketní opěrky dvě.
00:10:42 A nade mnou mám ventilaci, kterou si můžu ovládat.
00:10:44 Studenej a teplej vzduch. Dobrý.
00:10:47 Pánové, co je tady výborný - dálkový ovládání navigace.
00:10:50 Dálkáč, to je přítel každého muže.
00:10:52 A je tam ještě dalekohled? Protože ten display je dost malej na mě.
00:10:56 Je pravda, že je umístěnej docela blbě.
00:11:00 Naše trasa teď vede přes Renault Trucks na polygon do Vysokého Mýta.
00:11:04 Tam nás čeká jízda zručnosti.
00:11:07 A jako třešinka na dortu luxusní bus Volvo Irizar.
00:11:28 Dobrý den! Prosím vás, je tu Pepa Kalina?
00:11:30 -Pan Kalina? Tak ten tu není.
-Není? Tak to je v pytli.
00:11:33 -Tak jedeme. Děkuju.
-Počkej! Zastav!
00:11:37 Kam jedeš? Vždyť jsme u aut, tak se tady snad podíváme, ne?
00:11:40 Hm. Tak jo, no.
00:11:42 A proč ne? Renault Trucks představuje novou modelovou řadu,
00:11:46 která uspokojí každého profíka v silniční dopravě.
00:11:49 Obsahuje modely Master a Maxity vhodné do města,
00:11:52 řadu D pro střední vzdálenosti, řadu C a K pro stavební obory
00:11:56 a T, které zvládne i ty nejdelší štreky.
00:11:59 Motory Euro 6, technické vychytávky
00:12:02 a takřka nepřeberná škála podvozků, kabin a výbav.
00:12:06 -Ježiš, to jsou krasavci.
-Já si beru tohle červený!
00:12:09 -Já si beru bílý! -Ne, Alešku! Ty si vezmeš bílý, ale támhle to.
00:12:14 -To nejmenší.
-Ne! -Jo.
00:12:16 Běž si! Jen si jdi!
00:12:20 No!
00:12:22 Konstruktéři Renault Trucks sbírali zkušenosti při vývoji vozidel
00:12:25 od roku 1894, a to je na novém modelu Renault D21 znát.
00:12:31 D21 se vyrábí ve verzích od 10 do 26 tun
00:12:36 a jeho variabilita je zajištěna spoustou předpříprav.
00:12:40 Velký důraz je kladen na komfort řidiče
00:12:43 a na hospodárnost provozu.
00:12:45 V sérii pořídíte robotizované převodovky optidriver a optitronic,
00:12:49 které spolu se systémem start-stop zajistí úsporu paliva
00:12:53 až 7 procent. A to je znát.
00:13:00 Už když nasedáte do Déčka, tak se cítíte, jako by vám říkal:
00:13:04 Kámo, pojď dál!
00:13:06 Když už sedíte v kabině, tak je to velice pohodlné.
00:13:09 Nadmíru pohodlné. Odkládacích prostorů je tady taky dost,
00:13:13 takže si nikdo nemůže stěžovat, že by neměl co kde uschovat.
00:13:17 A to, si myslím, je pro spoustu řidičů velice důležitá informace.
00:13:21 Renault má v sobě spousty brzdných systémů, jako je ABS, ASR, ESC
00:13:27 anebo také asistent nouzového brzdění.
00:13:30 Technika všude, kam se podíváte.
00:13:33 Renault je světě náklaďáků něco jako Alberto Tomba mezi lyžaři.
00:13:37 Silný a technický. Prostě a jednoduše skvělý parťák.
00:13:42 Vítejte na palubě dálkové řady Renault Trucks korábu T 460.
00:13:48 Oslovte 50 největších zákazníků, 7 let sbírejte jejich zkušenosti
00:13:52 s provozem, a potom se pusťte do inovací.
00:13:56 To přesně udělali konstruktéři nového Téčka.
00:13:58 Výsledkem je tahač s aerodynamickou kabinou
00:14:01 napěchovaný nejmodernější technikou,
00:14:03 na jehož svalech je vytetováno Euro 6.
00:14:06 A uvnitř? Jako v pokojíčku.
00:14:10 Ergonomická odpružená sedadla, čtyřkilowattové nezávislé topení,
00:14:14 chladnička, přestavitelné lůžko a dva sedmipalcové displeje
00:14:18 se všemi důležitými údaji. Aby na to řidič nebyl sám,
00:14:22 má k dispozici adaptivní tempomat, systém varování před čelním nárazem
00:14:27 a vyjetím z jízdního pruhu. A taky rádio.
00:14:43 Pod kabinou Renaultu T 460 je motor 11 litrů,
00:14:47 460 koní, krouťák 2245 v rozmezí otáček 1000 až 1400,
00:14:54 což je super, že to nemusíte moc točit.
00:14:57 Jinak v kabině opět dostatek pohodlí,
00:15:00 spousta prostoru, spousta odkládacích skříněk a míst.
00:15:04 To zásadní je, že je tady všechno v dosahu.
00:15:06 To znamená ovládání klimatizace, ovládání technických věcí
00:15:09 jako třeba uzávěrka diferenciálu nebo asistent rozjezdu do kopce
00:15:13 a další různý věci, které pomáhají řidiči v tom,
00:15:18 aby mu usnadnily práci. Teď poslouchejte, přátelé,
00:15:21 jak si krásně řadí
00:15:23 dvanáctistupňová převodovka bez synchronů.
00:15:27 Ale protože je chytrá, tak umí i podřazovat
00:15:31 s meziplyny. To je frajeřinka. Zhodnotil bych to asi takhle:
00:15:36 Nevím, co tady mám dělat? Prostě si můžu jenom užívat jízdu
00:15:39 a kochat se v podstatě krajinou,
00:15:41 protože tenhle Renault to všechno zvládne za mě.
00:16:08 Dámy a pánové, sledujete Iveco Crossway,
00:16:11 jeden z nejpopulárnějších meziměstských autobusů.
00:16:14 Délka 13 metrů, šířka 255 centimetrů
00:16:18 a celková hmotnost 18 tun a 6 metráků.
00:16:22 Tenhle drobek uveze 51 cestujících a spoustu nákladu.
00:16:26 Přesně 10 krychlových metrů. na to, abyste s ním zatočili,
00:16:30 potřebujete 12 metrů poloměr, ale jak uvidíte,
00:16:34 mrštnost mu ani tak nechybí.
00:16:36 Je totiž vybaven spoustou elektroniky.
00:16:49 O pohodlí cestujících se starají komfortní sklopná sedadla,
00:16:52 tónovaná skla, klimatizace s vytápěním, ale taky třeba lednička
00:16:56 nebo hydraulická plošina pro vozíčkáře.
00:17:07 Řidič najde v kokpitu všechno, co potřebuje.
00:17:10 Volant a tachometr vás asi nepřekvapí,
00:17:12 ale tady je kromě nezávislého topení a klimatizace
00:17:15 taky alkohol tester.
00:17:21 A tomu všemu dává sílu 360koňový motor,
00:17:24 splňující přísnou emisní normu Euro 6
00:17:27 s šestistupňovou převodovkou.
00:17:30 Jakmile si sednete do Iveca, tak první, co vás napadne, je,
00:17:33 že nesedíte v autobuse. Já si tady připadám jako ve větším
00:17:36 mikrobusu. Všechno je tady nádherně rozložený.
00:17:39 Jak řadící páka, tak i všechny ty tlačítka.
00:17:42 Je tady klimatizace, rádio, nádhernej budík,
00:17:45 kterej má doopravdy v sobě všechno, co je potřeba.
00:17:48 Tady je limiter, tempomat, volant má svoje ovládání.
00:17:52 Všechno vidí, vidím nádherně ven, žádnej problém nemám.
00:17:55 Výborný je i ten posez, protože tohle křeslo,
00:17:59 tak to je pneumatické, odpružené, pohodové.
00:18:04 No. Prostě super.
00:18:06 A další vychytávka od Iveca. Přední světla se montují
00:18:09 jak do autobusů, tak i nákladních vozů.
00:18:11 A denní svícení zajišťují diodová světýlka.
00:18:14 Tento autobus je určen pro delší linkovou dopravu
00:18:18 a jeho obsaditelnost je 51 + 2. To 2 znamená řidič a hosteska.
00:18:23 Pokud byste chtěli větší obsaditelnost, můžete mít 63 + 1.
00:18:28 Ale to byste museli zvolit tu variantu 13metrového autobusu.
00:18:32 Tento je 12metrový. Sedačky jsou taky výborný.
00:18:35 Například tahle loketní opěrka. K tomu naklánění dozadu,
00:18:39 dopředu, dozadu, dopředu. Ale hlavně boční posuv.
00:18:43 To je vychytávka největší. Jdu si odpočinout.
00:18:47 Tady pod kapotou se skrývá srdce celého autobusu -
00:18:51 devítilitrový motor Iveco o výkonu 360 koní
00:18:54 a kroutícím momentu 1650 Nm.
00:18:57 Autobus dokáže jet rychlostí až 99 kilometrů v hodině,
00:19:00 ovšem pro potřeby záchranných složek se rozjede až na 130.
00:19:05 Co se týká spotřeby 22 až 28 litrů na 100. A teď to nejdůležitější.
00:19:10 Tenhle motor Iveco splňuje emisní normu Euro 6,
00:19:13 a to díky vychytávce, kterou vymysleli právě v Ivecu -
00:19:16 systému High SCR. Co je bezvadný,
00:19:20 že Crosswayů už od roku 2006 vyrobili přes 20 tisíc kusů,
00:19:23 a to všechno zlatýma českýma vysokomýtskýma ručičkama.
00:19:34 O výbornou řiditelnost Iveca se stará přední náprava
00:19:37 s nezávislým zavěšením kol a hypoidní zadní náprava
00:19:41 s jednoduchou redukcí. Zabrzdíte díky pneumatickým
00:19:45 dvoukruhovým kotoučovým brzdám, dekompresní motorové brzdě
00:19:49 a elektromagnetickému retardéru.
00:19:52 Systémy ABS, EBS a ESP jsou samozřejmostí.
00:19:58 Profíci to s autobusem na polygonu docela umí,
00:20:01 ale jak zvládnou autobus Míša, Aleš a Petr?
00:20:11 Přátelé, tady máme krásný autobus Iveco, navíc jsme na polygonu,
00:20:15 což znamená, že nepotřebujeme řidičák na autobus.
00:20:18 Ale hlavně nám to dává šanci zjistit,
00:20:20 kdo z nás tří je nejlepší autobusák.
00:20:23 Škoda, že tu není Pepa. Ten by nám to ukázal.
00:20:25 -Ale není tady. -To má smůlu. Každopádně jak to zjistíme?
00:20:28 -Tam je ta kluzná plocha.
-A co s tím?
00:20:31 -Já nevím. Co chceš?
-Tak dáme soutěž.
00:20:33 Jo takhle. Rozumím. To znamená, rozjedeme se,
00:20:36 uděláme výhybnej manévr a co nejrychleji zabrzdíme,
00:20:39 aniž bychom někoho trefili, nebo najeli na chodník? -Jo.
00:20:42 -Ale pojedeme 50, protože jsme ve městě. -No tak určitě.
00:20:45 -Tak jdeme.
-Řídím první! -OK.
00:20:47 -Mám tam 50.
-Výborně.
00:20:50 -Maximálka.
-Měříme brzdnou dráhu.
00:20:53 -Jé! To jede rychle!
-U kuželu brzdíme!
00:20:56 A teď! Yes!
00:21:03 Hezky. Pěkně.
00:21:07 Tak teď jsem zvědavej.
00:21:09 -Sleduj, sleduj.
-Tak schválně.
00:21:12 -A teď!
-Brzda! Ajajaj! Smrťák!
00:21:24 -A teď!
-Ajajaj!
00:21:28 Šmýká se to, šmýká, ale přímo mezi!
00:21:31 -To byla jízda! Vaše pocity, lady?
-Výborné.
00:21:41 Jo, baby, to vypadá, že vyhrál kdo? Kdopak asi vyhrál?
00:21:47 No jo. Vždyť se na to podívejte! To je rozdíl třídy.
00:21:51 Péťa absolutně bezkonkurenční. Navíc zabil člověka.
00:21:57 -Já jsem jenom štrejchnul, ne?
-Štrejchnul, ale přes hlavu.
00:22:00 -Počkej. A co jsi udělal ty? Kde jsi jako ty? -Já jenom trošku.
00:22:03 Ale ta brzdná dráha, to je rozdíl. A ty? Podívej, kde stojíš.
00:22:07 Sice druhý místo, ale podívej, vždyť ty jsi normálně na chodníku.
00:22:10 -Ty jsi zaparkovala na chodníku.
-Ale nikoho jsem nepřejela
00:22:12 na rozdíl od vás. -Co ta trafika?
-Ta uhne příště. Kouřit se nemá.
00:22:17 OK. Já jsem zabil, ty taky a ještě jsi daleko
00:22:21 a ty jsi na chodníku. Takže jsme vlastně všichni prohráli
00:22:27 -Kde je ta Míša? -Nevím. Buď na rallye, nebo hledá Pepu asi.
00:22:31 To je klasika. Hele, hele, hele!
00:22:34 -Jé!
-To je krásný, co?
00:22:37 To vypadá spíš jako letadlo bez křídel, člověče.
00:22:39 To je macík. Tím bych chtěl jezdit.
00:22:42 -Na natáčení. -Takovýhle busík bych si vždycky přál.
00:22:45 Výborně.
00:22:48 Pánové, nasedat! Jedeme domů!
00:22:52 -Co to máš? Kde jsi to vzala?
-To mám auto pro děti.
00:22:55 Jste asi velká rodina, viď? To se toho nebojíš? To si troufneš?
00:22:58 -To si piš, chlapečku.
-Dobře.
00:23:01 Tak se jdeme podívat. Já si na ti sundám brejle.
00:23:04 -To je krásný!
-Jo, ale libovka, člověče.
00:23:07 Počkej! Tohle já znám. Volvo je sice švédský,
00:23:10 nástavba španělská, ale sedačky jsou šitý na míru.
00:23:13 -Kožený na přání pana majitele.
-Já mám dojem, že jsem četl
00:23:17 to samý co ty, protože vím, že jako první na světě tady mají
00:23:20 integrovaný audiovideosystém.
-No jo. To vypadá výborně.
00:23:24 Ale jestli se nepletu, tady by někde měl být kávovar.
00:23:28 Je tady. A ten je taky navrženej speciálně pro tenhle autobus.
00:23:32 Super. A když té kávy vypiješ mnoho, můžeš hned na záchod.
00:23:36 Do kadiboudy. Výborně.
00:23:39 Ukaž! Spousta odkládacích prostorů. V každý řadě zásuvka na 220,
00:23:45 což je teda taky paráda.
00:23:58 Jé! Tak si Míšu vyzkoušíme. Copak to má za motor?
00:24:02 -Třináctilitrovej Volvo motor.
-Jo? A kolik to má koní?
00:24:06 -460.
-Jaká je maximálka?
00:24:09 -100 kilometrů v hodině.
-Jenom?
00:24:11 No jasně. Vždyť se podívej, jak jsme dlouhá. Skoro 15 metrů.
00:24:15 A na výšku mám 3,8. To jsi velká holka. Kolik žereš?
00:24:19 Žeru 25 litrů až 30 na 100 kilometrů.
00:24:23 No pane, teda! A to jako neřadíš?
00:24:26 Ne. Vždyť to má dvanáctistupňovej automat.
00:24:29 -To má nějakej ten Volvo...
-I-schift.
00:24:32 -Robotizovaná!
-Ano, správně.
00:24:36 A jak se ti to řídí? -Perfektně. Vždyť je to třínápravový autobus
00:24:39 s říditelnou zadní nápravou.
-To sis přečetla ale.
00:24:42 Ne, to vím. To cítím při jízdě. Třeba ve městě.
00:24:46 To znamená, že když zatáčíš předníma, tak to zatáčí i zadníma?
00:24:49 Přesně tak. Jak zatočím předníma kolama, tak zatočím i zadníma.
00:24:53 To je vymakaný. Elektronicky řízené kotoučové brzdy Volvo EBS.
00:24:58 -Nelžu?
-Nelžeš.
00:25:03 -Hele, a toho Pepu jsi nedovezla?
-Počkej. On vám nevolal?
00:25:08 -No mně teda ne.
-Mně taky vůbec.
00:25:11 -Nenaštvali jsme ho něčím?
-Tys mu něco řekl?
00:25:14 -Já jsem mu neřekl nic.
-Já jsem s ním vůbec nemluvil.
00:25:17 -Já taky ne.
-Jestli on na to nezapomněl.
00:25:20 No jo. Tak on už je takovej starší pán.
00:25:23 -Už má na to právo.
-No, právo? Věk hlavně.
00:25:31 Skryté titulky: Jaroslav Švagr Česká televize 2014
Autobusy, to je velká výzva pro naši partu. Najít ten nejznámější, klasiku, minibus a ještě nějaký luxusní. A co třeba zkusit je řídit?
Nejznámějším autobusem světa je asi londýnský doubledecker, červený poschoďový autobus, který dodnes tvoří základ dopravy britské metropole. Českou stopu zanechal v šedesátých letech, kdy se jeden londýnský řidič vsadil, že písnička Škoda lásky, světoznámá polka je anglická lidovka. Když prohrál, opravdu tehdy s kusem Londýna do Prahy přijel.
Českou klasikou je RTóčko. Pokud jste pamětníci, vzpomenete na hvězdně obsazený film Florenc 13.30, ve kterém hrál autobus hlavní roli, samozřejmě s Josefem Bekem a tehdy hitem Silnice bílá přede mnou. Zkusíme ho sehnat, jsou vzácné, zvlášť ty zájezdové s prosklenými střechami. Z kategorie aut, která by se dala označit za minibus, projedeme Opel Vivaro pro 7 osob. Luxusní třídu zastoupí Iveco Crossway. Vybavené veškerým pohodlím – televizory v opěrkách, kávovar, toaleta, lednička, klimatizace.
A na závěr se Míša, Petr, Aleš a Pepa rozjedou s novými autobusy po dráze ve Vysokém Mýtě. Autobus na kluzné ploše, to může být docela dramatické.