00:00:22 Dobrý den. Dnes se vydáváme za trochu jiným typem aut
00:00:25 než obvykle. Za auty, která se pohybují na hranici reality a snu.
00:00:30 -Podíváme se na auta filmová.
-Jo, filmový auta?
00:00:33 -No.
-To já hned vidíme Steva McQueena
00:00:36 v Bullitově případu, jak on v tom Frisku po těch terasách jede.
00:00:39 A mě vždycky zajímalo, jak se točí Kobra 11.
00:00:42 -To je akční.
-Jo, to je taky výborný.
00:00:44 Mě baví film Ronin, jak tam Jean Reno jezdí s tím Mercedesem.
00:00:47 -To je super. -Všechno je skvělý, ale když se dívám, jak řídíš
00:00:50 tou jednou rukou, to není dobře. Musíš oběma rukama. Takhle.
00:00:53 -To je hrozný. Ještě nabouráme.
-To je špatně.
00:00:56 Jestli se vám to, přátelé, nelíbí, tak si klidně řiďte sami.
00:00:59 Mně to je jedno. Řiď, ať jedeš líp, jo?
00:01:04 Tak, prosím, je to tvoje.
00:01:10 Vzhůru do světa iluzí!
00:01:13 Dneska se podíváme pod kapotu auta, které bylo skoro jako živé,
00:01:18 projedeme se voze, které dokazuje, že cestování v čase je možné,
00:01:22 podíváme se pod ruce filmařům
00:01:25 a Pepa ukáže, že je stejně dobrej jako Van Damme.
00:01:39 Někdy mám pocit, že ty nový auta mají přístrojovky jako z vesmíru.
00:01:43 -To jo. Jen promluvit, že?
-Taky toho občas nakecaj.
00:01:46 Jako v tom seriálu KITT.
00:01:48 Můžu zapnout turbo? Nebo tě vystřelím ze sedačky.
00:01:51 -Aktivuj!
-Výbornej seriál.
00:01:54 Ten se vysílal v letech 1982 až 1986.
00:01:57 Já si pamatuju, že jsme ho sledovali na rakouský televizi.
00:01:59 To nikde jinde tenkrát nedávali. A ten byl dobrej, ten mě bavil.
00:02:03 Potom ty pokusy typu film a nový seriál Night Rider Team,
00:02:07 to už nebylo ono. Ta klasika s Davidem Hasselhoffem
00:02:10 tenkrát střízlivým ještě a jak měl trvalou na hlavě,
00:02:13 ten byl výbornej. Měl černého KITTa, to si pamatuju.
00:02:16 Super parťák, skvělý auto, který mu pomáhalo i balit holky.
00:02:20 A podle mě spolu chodili i na pivo.
00:02:26 KITTův procesor podle seriálu sloužil původně americké vládě,
00:02:29 ale jeho vynálezce se rozhodl, že pro něj má lepší využití.
00:02:33 To obnášelo jeho instalaci do speciálně vybaveného sexy sporťáku,
00:02:37 který se ve spolupráci s oficiálně mrtvým válečným veteránem
00:02:41 Michaelem Knightem měl stát Damoklovým mečem zločinu a bezpráví
00:02:46 První série měla obrovský úspěch, pronikla i skrz železnou oponu
00:02:50 a mnozí z nás dodnes tajně doufají,
00:02:52 že na ně jejich auto jednoho dne promluví.
00:02:59 Ikona toho seriálu byl Pontiac Firebird Trans am.
00:03:03 A představ si, že úpravy pro ten seriál stály
00:03:06 víc jak 100 tisíc dolarů. Ve filmu Knight Rider 2000
00:03:09 použili Pontiac Banshee, čtvrtá modelová řada.
00:03:13 A dokonce v jedné části filmu vzali tu duši,
00:03:17 tu inteligenci z KITTu a dali ji do Chevroletu Belaier z roku 1957.
00:03:23 Hm. Dobrý. Ty máš nějak načteno.
00:03:26 Já jsem velký fanynka.
00:03:29 Každopádně my se teď jedeme společně taky podívat na jedno
00:03:31 skoro živý auto, který si zahrálo v českým thrilleru,
00:03:35 ale těm svým řidičům moc nepomáhalo. -Ne, ne.
00:04:07 Ten plynový pedál má nezvyklý tvar. Nechybí tam něco?
00:04:10 Normálně by měl být hladký a kovový. Kde se otvírá kapota?
00:04:13 To je zaplombovaný. Tak jdi.
00:04:19 Já to nechám prohlídnout.
00:04:31 Zastavte! Zastavte!
00:04:45 -Dívej na to, Péťo!
-To je pěkný.
00:04:48 763. Nádherný!
00:04:51 -Tohle vypadá trošku jako Fiat.
-No.
00:04:53 -Tohle vypadá italsky.
-To je dobrý.
00:04:56 -Hele, Italy Design.
-Pěkný.
00:04:57 -Jé!
-Hele, je to ono?
00:05:00 Ferat!
00:05:02 -Boží!
-Ty blázne, to je krásný.
00:05:06 Krásnej.
00:05:10 -Výbornej.
-Svezeme se? -Jo.
00:05:17 Sportovní auta měla odjakživa vysokou spotřebu.
00:05:19 Ovšem Škoda Ferat, to je velkej gurmán.
00:05:23 Ten baštil pouze krev,
00:05:25 kterou sál Dáše Veškrnový skrz plynový pedál.
00:05:28 Tohle auto krev ve skutečnosti nikdy nepilo.
00:05:32 Vývoj dvoumístného kupé začal v roce 1969.
00:05:35 V roce 1971 byla jeho premiéra. A na světlo boží
00:05:40 se ve filmu dostal především díky filmu Upír z Feratu v roce 1981.
00:05:46 Unikátní na tomto autě je vlastně celá jeho karosérie.
00:05:49 Vnitřek auta, motor, převodovka je ze sériových škodovek.
00:05:53 A samozřejmě co je nejvíc u Feratu je otvírání kokpitu.
00:05:58 Co je u tohoto modelu úplně nejvíc, tak to je nejen mechanismus
00:06:02 zvedání kokpitu, ale i přístrojové desky s volantem.
00:06:07 Dřív to bylo připojeno k sobě, takže se to zvedalo zároveň.
00:06:10 Teď už to nefunguje.
00:06:14 Od roku 1981 je de facto tohle auto nepojízdné.
00:06:19 Řekl bych, že motor by asi potřeboval nějakou generálku
00:06:22 a potom můžeme znovu vyrazit do ulic.
00:06:25 Škoda 110 Supersport s typovým označením 724
00:06:29 vznikla jako prototyp sportovního vozu na sklonku 60.let
00:06:33 v AZNP v Kvasinkách.
00:06:35 Zatímco u nás se nesetkala s velkým úspěchem
00:06:38 a projekt byl uložen k ledu, na Autosalonu v Bruselu v roce 1972
00:06:43 se design budoucího upíra setkal s velmi příznivým přijetím.
00:06:47 Původní model byl v bílé barvě
00:06:49 a součástí masky byla šestice vyklápěcích světlometů.
00:06:53 Do černého hávu se auto zahalilo až o desetiletí později,
00:06:57 když štáb Juraje Herze připravoval film o autě poháněném krví
00:07:01 a model 724 byl to pravé, co potřebovali.
00:07:06 Krom upraveného laku dostal Ferat i novou masku
00:07:09 se stabilní čtveřicí světel a masivní křídlo.
00:07:13 Budoucí Ferat se na začátku 70.let pokusil i o rychlostní rekord.
00:07:18 Auto dosáhlo v měřené zkoušce rychlosti 203 kilometrů v hodině.
00:07:22 Za volantem tehdy seděl testovací jezdec Stanislav Cinkl.
00:07:26 Ten byl hlavní řidičem sedmsestdvacetčtyřky
00:07:29 a odřídil i celé natáčení upírského filmu.
00:07:34 Čísla o dopravních nehodách u nás i ve světě jsou skutečně varující.
00:07:38 V Československu za minulý rok to bylo 87 105 dopravních nehod.
00:07:42 A z toho 1776 mrtvých. V Evropě 1 600 000...
00:07:48 Zažil jste někdy s tímhle autem opravdu hororovou situaci,
00:07:51 když jste natáčeli toho Ferata?
00:07:52 Před natáčením jsem zažil hororovou příhodu u Hradce Králové,
00:07:58 když v poměrně vysoké rychlosti jsem zjistil,
00:08:01 že vlastně auto není vidět přes trávu u silnice,
00:08:05 a nedávali mi vůbec přednost, protože mě neviděli.
00:08:08 -Ježišmarjá! -Tím se stalo auto strašně zajímavým
00:08:11 a zároveň nebezpečným. A hororovou situaci další
00:08:14 jsem zažil při natáčení při prologu Rallye Škoda.
00:08:17 Ferat byl vřazenej pro natáčení do normálního programu
00:08:23 Rallye Škoda. A já jsem na pneumatikách,
00:08:26 který byly pro mokro,
00:08:29 ve 32stupňovým teple s Feratem skočil do trávy.
00:08:33 A to bylo v době, když už pneumatiky neměly žádnou gumu.
00:08:37 Ale to se hodilo filmařům asi, že jo?
00:08:39 No, filmaři skákali radostí, protože oni potřebovali
00:08:42 právě natočit scénu, kdy už dochází krev
00:08:45 a kdy to auto octne mimo silnici. A to se jim strašně hodilo.
00:08:49 -Péťo, jeď? -Jedu 150 a vypadá to, že pojedeme rychleji, kamaráde,
00:08:53 protože nějak nemůžu sundat tu nohu z plynu.
00:08:57 -Asi ti to něco saje.
-Asi jo. Začíná mě bolet.
00:09:01 Bacha, levá zatáčka!
00:09:04 -Sakra! A která je teď?
-Já nevím.
00:09:08 Dobrý.
00:09:38 Cestování časem je celkem oblíbená volnočasová aktivita.
00:09:42 Minimálně ve filmech. A když už vyrážíte do minulosti
00:09:46 nebo do budoucnosti, asi nepůjdete pěšky.
00:09:49 Přeci jen je to kus cesty. Ve filmu se jako časoprostorové
00:09:52 transportéry osvědčily různé typy aut.
00:09:56 Tak třeba v oblíbené sérii Zpátky do budoucnosti,
00:09:59 kde hlavní hrdina pendluje časem tam a zpět
00:10:02 a neustále musí opravovat chyby, které v čase natropil,
00:10:05 se osvědčil další elegantní sporťák. Tentokrát De Lorean
00:10:08 DMC -12, který byl pověstný velmi nízkou kvalitou,
00:10:12 ale na přesuny časem fungoval očividně výborně.
00:10:15 Vydržel celé tři filmy. My ale žijeme trochu východněji.
00:10:20 Pepo, to je ta Lada Niva z Návštěvníků?
00:10:22 To je jediný auto, s kterým se to tehdy dalo natočit.
00:10:26 Já si pamatuju, že v tom seriálu cestovala časem,
00:10:28 ale i perfektně krtkovala.
-Krtkovala skvěle se mnou jednou
00:10:32 na rybách. Krtkovala tak, že mě museli tahat traktorem.
00:10:35 Fakt, jo? Ale to mi tady dneska nebudeš předvádět.
00:10:38 Já doufám, že ne, i když všechno je možný.
00:10:41 Tak jo.
00:10:46 Nádhera! No to je přec princip krtka,
00:10:49 kterého jsme vyvinuli pro industrializaci Měsíce a planet.
00:10:56 Hele, hele, hele!
00:11:07 Teď se převrátí.
00:11:21 -A nic.
-Hm. Ale v tom budeme sedět my.
00:11:26 Aha.
00:11:28 Legenda. První Niva vyjela v roce 1976,
00:11:32 aby oslavila 25.sjezd Komunistické strany Sovětského svazu.
00:11:36 A vyjíždí dodnes. Ano.
00:11:39 Tohle auto si můžete i dnes koupit nové.
00:11:41 A moc se toho na něm nezměnilo. Je to stále stejný držák v terénu,
00:11:46 vůz oblíbený všemi, kdo potřebují auto do náročných podmínek,
00:11:49 které není široké ani dlouhé. Proplete se mezi stromy
00:11:53 a s nerovnostmi si neláme hlavu. A zároveň auto,
00:11:56 se kterým je jízda po silnici za trest.
00:12:01 Jeho vzhled se za téměř 40 let nezměnil,
00:12:04 a přesto nevypadá nijak zastarale. A ani archaicky.
00:12:08 A pro všechny, kdo vyrostli na seriálu Návštěvníci,
00:12:11 bude pořád budit vzpomínky na expedici Adam.
00:12:26 A v tý Nivě byl takový ten čudlík, kterej vracel do minulosti.
00:12:29 -Kterej to je? -Prosím tě, my žádnej čudlík na vracení
00:12:33 do minulosti nepotřebujeme, protože my už jsme se do minulosti vrátili.
00:12:37 Podívej se, jak to s náma pajtluje.
00:12:40 Ale, Pepo, musím říct, na to, že je to auto 40 let starý,
00:12:45 tak je furt něčím hezký. Furt tě zaujme designově.
00:12:49 Mně se taky líbí. Je to takovej krásnej malej džipíček.
00:12:52 Akorát že tam jako chvílema nejdou rychlosti.
00:12:56 Ale víš, čím to je? Že mně vypadává ta šaltpáka
00:13:00 tady z tý tyče. Ale faktem je,
00:13:03 že se v tom cítím docela dobře,
00:13:07 protože to auto je takový... Jako je to teréňák, je to tvrdý.
00:13:13 Že to neskáče jako opice, jako ty silniční auta.
00:13:18 Teď tam zkusím něco zařadit jiného, ale to vypadá,
00:13:22 že to je asi moc silný.
-Hele , Pepo, ty jsi ve svým živlu.
00:13:25 My jsme jako na Dakaru, viď?
00:13:29 No, ještě k tomu trošičku něco chybí,
00:13:33 protože přeci jenom tyhle auta jsou geniální do terénu,
00:13:38 je to opravdu teréňák, ale zase na druhou stranu to není udělaný tak,
00:13:42 aby se v tom terénu dalo lítat stokilometrovou rychlostí,
00:13:46 protože, jak vidíš, to bychom se v tom celkem dost...
00:13:52 Hele, Pepo, proč máš tady dvě koule a jednu řadící páku?
00:13:57 Prosím tě, tak jedna koule je přední náhon
00:14:02 a druhá je uzávěrka diferenciálu.
-Jo, jo, jo.
00:14:08 Ale musím říct, že velmi pozitivní je ten motor,
00:14:15 protože ten vůbec nemá žádný potíže s tím
00:14:19 jako tady je do kopečka, z kopečka.
00:14:22 A jede si úplně kliďánko.
00:14:25 Je vidět, že na tom zapracovali. Taky to je trochu upravený,
00:14:30 ten původní žiguláckej motor. Není to ta 1,6,
00:14:34 je to 1,7 s jakýmsi vstřikováním boscháckým.
00:14:40 Je to takzvané auto přes hory, přes doly.
00:14:44 Tak. Teď to zkusíme.
00:14:48 Pepo, musím ti říct, že se tak v tom autě cítím
00:14:51 jako slepice na bidle, jak je vysoký.
00:14:55 Pořád sis chtěla koupit nějakou čtyřkolku, tak co tuhle například?
00:14:59 No, do terénu bych ji možná brala, kdybych bydlela někde na horách,
00:15:04 ale na praktickej život ve městě asi ne.
00:15:07 Když to vidím, jak se chová na asfaltě,
00:15:09 na normální cestě, tak si spíš připadám, že nejedu,
00:15:12 ale plavu.
00:15:14 Ale ty výhody v terénu jsou prostě nesporný.
00:15:17 Na to to auto taky je. To auto je pro hajný,
00:15:21 pro porybný, pro chataře někde v Krkonoších,
00:15:26 Tam se ukáže, že to prostě má svoji hodnotu
00:15:30 a že to k něčemu je, i když je to v podstatě takhle strašně starý auto.
00:16:05 2484
00:16:17 Naprosto přesně.
00:16:20 Ty jo, Pepo, tady je ještě nějakej čudlík.
00:16:22 To je do budoucnosti. Bacha!
00:16:26 Tak já to vyzkouším, jo?
00:16:35 Pepo, byli jsme 10 sekund pryč.
00:16:39 -Ale je to tady pořád stejný.
-No jo.
00:16:46 To musím zvládnout sám,
00:16:50 na to snad sílu mám.
00:16:53 Ta, da, da, dá, da, dá! To musím zvládnout sám.
00:17:00 Vraťme se na začátek a pojďme se podívat, jak se točí auta ve filmu.
00:17:05 -Ještě ne.
-Můžeš, můžeš!
00:17:06 -Teď zatáčím, zatáčím.
-Toč ho!
00:17:10 To je pohoda!
00:17:13 Když se filmaři rozhodnou, že si chtějí natočit nějakou jízdu,
00:17:16 tak použijí tohle, respektive tohle.
00:17:19 Tento přívěs - low loader.
00:17:21 A proč low loader? Už z názvu vyplývá,
00:17:23 že to je vozík, který je nízko položený.
00:17:26 Důvod je jednoduchý. Filmařům se líbí,
00:17:28 že jsou blízko, celý štáb se dostane kolem auta.
00:17:31 A herci se můžou soustředit jenom na svoje hraní.
00:17:39 Filmaři si oblíbili tuhle americkou klasiku -
00:17:42 Dodge Ram 3500. Obsah 6 litrů, k tomu 6 válců
00:17:46 a manuální pětistupňová převodovka.
00:17:49 Pokud budete chtít, tak můžete ze zadního náhonu udělat čtyřkolku.
00:17:56 Herce je potřeba nasvítit, točit z různých úhlů,
00:17:59 snímat zvuk, a to jde v běžném autě jen stěží.
00:18:03 A low loader je jednou z cest, jak to obejít.
00:18:06 Nejdražší asi na tom bylo Bentley,
00:18:10 což bylo auto v ceně zhruba 5-6 milionů.
00:18:14 A z těch zajímavých většinou veterány jsou hodně zajímavý.
00:18:18 A v podstatě cokoliv, co se na to vejde, se na tom dá natočit.
00:18:22 V podstatě se dá použít buď tahač samostatně tak,
00:18:25 že se odpřáhne ten návěs, a dá se tak, jak je vepředu
00:18:28 ta přední plošina, tak se dá stejná plošina dát i dozadu.
00:18:31 A dá se s tím jezdit za autem, před autem, vedle auta.
00:18:36 V podstatě za koněma, před koněma,
00:18:38 tam, kde dovoluje terén jízdu tímhle autem.
00:18:42 Dá se jezdit za motorkama. Na to auto, na plošinu toho vozidla
00:18:45 se dá dát kamerovej jeřáb se stabilizovanou hlavou nebo bez
00:18:50 a zase se dají dělat v jízdě v podstatě do boků,
00:18:53 s běžícím člověkem, de facto, cokoliv, co je potřeba, v pohybu
00:18:57 a na co se hodí tady to zařízení.
00:19:01 Zkrátka abychom my diváci měli pocit, že auto jede,
00:19:05 je potřeba ještě další auto a hromada věcí na něm.
00:19:09 K tomu speciální odpružení, návěs, který umožní ukotvení techniky,
00:19:14 vytvoření bezpečného prostoru pro štáb, a iluze je na světě.
00:19:49 Zatím jsme se bavili jenom o filmových osobácích,
00:19:53 ale ve filmu taky často hrajou nákladní auta
00:19:57 jako například ve známém Menzelově filmu
00:20:00 Kdo hledá zlaté dno Tatra 148.
00:20:05 Ten auťák stojí čtvrt milionu.
00:20:07 Když jedete čtyři za sebou, tak jede milion.
00:20:10 To si občas řekni. Držím v ruce čtvrt milionu.
00:20:14 Teď doprava!
00:20:18 -Tyhle auta vydrží hodně.
-No jo. To jsou výborný mašiny.
00:20:23 Ale ne všechno. Ty díře ses mohl například vyhnout.
00:20:28 Tady tě přejdou roupi. Takovejch by tady bylo.
00:20:32 Žádnou frajeřinu, rozumíš?
00:20:36 Až se ti to podělá a bude to stát v dílně, tak budeš skuhrat,
00:20:38 že si nevyděláš. A řadit. Od toho to rychlosti má, abys je používal.
00:20:46 To bys mohl tu páku uříznout a jezdit imrvére na tu trojku,
00:20:49 protože ono to na ni pojede.
00:20:55 Ty obrovský odlišnosti od tehdejších filmových náklaďáků
00:20:59 si nejlíp uvědomíme, když to porovnáme s moderním kamionem.
00:21:14 Byly doby, kdy řídit náklaďák bylo mnohonásobně obtížnější,
00:21:18 než řídit osobní auto. To už je ale dávno pryč.
00:21:22 Moderní technologie, používané v dnešních truccích
00:21:25 myslí nejen na těžkou práci, ale i na řidiče.
00:21:40 Já vám řeknu, že si dokážu opravdu živě představit
00:21:45 takovýho starýho šoféra z tý stoosmačtyřicítky,
00:21:50 kterého bych posadil do takovýhleho auta.
00:21:54 A teď bych se díval na to obrovský překvapení,
00:21:58 který to způsobí s člověkem, který třeba strávil celej život
00:22:02 v nějakým starým náklaďáku. Je jasný, že první rozdíl
00:22:06 zásadní je v tom, že tady nemám tu obrovskou tyč,
00:22:10 s kterou se to teda s meziplynama a s mezispojkama
00:22:13 muselo řadit. Mám tady jenom takovej malej niplík,
00:22:18 kterým si tam strčím jednu rychlost.
00:22:21 A pokud s tím nechci dělat žádný další kouzla,
00:22:24 tak už to auto jede pořád samo a nemusím se tomu věnovat.
00:22:29 Dalším nápadným rozdílem, teda opravdu hodně nápadným
00:22:33 rozdílem je řízení. Já si tady opravdu připadám
00:22:39 jak v nějakým malinkým osobáčku, protože ten volant
00:22:44 jednou rukou takhle se krásně pohybuje.
00:22:48 A to ještě nejsem v terénu, kde zabere pomocnej elektromotor
00:22:53 a to řízení jde ještě snáz i s plnou zátěží.
00:23:00 No a samozřejmě ten asi možná nejdůležitější rozdíl,
00:23:07 něco, co je opravdu nesmírně důležitý
00:23:12 pro silniční provoz, jsou brzdy.
00:23:17 Tohle má několikastupňový retardér,
00:23:20 který při přibrždění v podstatě pouze zpomaluje auto.
00:23:26 A teprve kdyby byla nouze a muselo se na to pořádně šlápnout,
00:23:30 tak se to auto opravdu zabrzdí.
00:23:36 S takovýmhle autem už by se nějaká legrační scéna
00:23:41 o autoškole v náklaďáku dala opravdu těžko natáčet,
00:23:47 protože si myslím, že i průměrně inteligentnímu člověku
00:23:51 se ovládání tohoto vozu dá vysvětlit tak asi za 5 minut.
00:24:02 A tady máme hlavní kouzlo tohohle auta.
00:24:06 Elektrický posilovač řízení.
00:24:10 Původně vzniklý jako posilovač posilovače,
00:24:13 aby se umožnilo tomu vozu líp zatáčet.
00:24:17 Ale časem se ukázalo, že to vede taky k úžasný stabilitě
00:24:21 přední nápravy a k dokonalému řízení vozu.
00:24:25 Bez elektronického řízení by tahle scéna s Van Dammem
00:24:29 v podstatě nemohla být nikdy natočená.
00:24:31 Tak já to taky zkusím.
00:24:41 Film je vlastně taková iluze a sen. A filmová auta taky.
00:24:45 Takže se vám klidně může stát, že jedete jako já
00:24:48 v tmavě modrým Peugeotu, někde zastavíte, řekněme, třeba tady...
00:25:00 A vystoupíte z černýho bavoráku.
00:25:03 Tradá! Pak zase nasednete...
00:25:08 A je z vás moderátorka. Ale v bílém Renaultu.
00:25:14 Ale to už zase nejste krásná moderátorka.
00:25:20 Pustíte na přechodu chodce...
00:25:26 Rozjedete se...
00:25:28 A zase je všechno jinak. Kouzla, iluze, magie.
00:25:32 Tak na viděnou příští týden!
00:25:36 Hele, už jako jedeme?
00:25:39 Co? Jo, jedeme.
00:25:41 Nedrž mi to. Nešahej mi tam.
00:25:45 Já na vás kašlu. Já s váma nejezdím.
00:25:47 To je dost, že tě taky napadlo něco inteligentního, fakt.
00:25:50 Konečně.
00:26:02 Skryté titulky: Jaroslav Švagr Česká televize 2014
Vzhůru do světa iluzí! Podíváme se pod kapoty aut, která hrála ve filmech, kterými jezdily hvězdy ve filmech, která byla v hlavních rolí ještě před těmi hvězdami a pomocí kterých se ty filmy točí.
Ale hezky popořádku. Ve škodováckém muzeu v Mladé Boleslavi stojí auto s designem upíra. Z Feratu, samozřejmě. Aleše s Petrem zajímá jeho historie, jak to tenkrát vlastně bylo a co to je vlastně uvnitř za stroj. Že se dá autem ve filmu cestovat časem, to je už docela běžné. Nezapomenutelná byla Lada Niva z Návštěvníků. Dokonce se k ní tvůrci občas vracejí a to nesmrtelné téma hraje i v reklamách. A kdo myslíte, že si Nivu otestuje? To je přece Pepova práce.
Našim spíkrům bylo vždycky divné, že ve filmech herci při řízení máchají rukama, dívají se dlouhými pohledy na krásnou spolujezdkyni, velmi zřídka řadí. Ono je to taky vlastně všechno tak trochu podvod. Asi tak do Bullitova případu a Francouzské spojky se řidiči točili zpětnou projekcí, zkrátka točil se jen řidič plus krásná hérečka ve studiu se sedačkou a volantem, a za nimi se promítal film, jako že jedou. Pak byla éra akčních filmů s honičkami, kde buď musel sám herec řídit jako závodník, třeba právě Steve McQeen a kolem měl kamery, nebo se to všechno nahradilo střihem, přesně jako jízdy pod nadzemkou ve Francouzské spojce. No ale co s těmi dlouhými pohledy? Od té doby se vezme auto hrdinů, naloží se na filmařské auto, což je vlastně plošina nízko u země, a jede se. Kolem je prostor pro kamery a jeřáby a zvukaře a agregáty, dokonce pro světla. Je to taková habaďůra na diváka, ale on to má rád.