00:00:22 Všichni milujeme starý Ameriky.
00:00:24 Tu hromadu chromu, plechu, nádherná karosérie,
00:00:28 temně brumlající velkoobjemový motory.
00:00:32 A navíc v zemi neomezených možností si každej může vybrat.
00:00:36 To je fakt, Pepo. Miluju muscle cars. Prostě ty obrovský osmiválce
00:00:39 s pohonem na zadek. Mustang, Camaro, Challenger, Charger.
00:00:43 Prostě boží!
00:00:44 Ale já si stejně myslím, že opravdovej americkej auťák
00:00:49 je pick-up. Ford, Dodge, Pro Truck. A když se kohokoliv zeptáš,
00:00:55 co považuje za nejtypičtější americký auto,
00:00:58 tak ti většina lidí odpoví, že Jeep.
00:01:01 Pepo! Vždyť je to italský. Vždyť to patří Fiatu.
00:01:04 Ale to je až teď. Co ty teda považuješ,
00:01:08 za typický americký auto?
-No...
00:01:12 -Čau, chlapi!
-Čau. -Ahoj.
00:01:14 -Co řešíte?
-Co řešíme? Co je typická Amerika.
00:01:18 No moment. Současná Amerika je tohle. S tím jezdí každá celebrita.
00:01:23 Prosím tě, já těmhle elektrickým vynálezům nevěřím.
00:01:26 Není nad pořádnej voňavej benzínovej motor.
00:01:32 -Nazdar!
-Čau!
00:01:34 -Co tady řešíte zase?
-Je, druhej.
00:01:37 Handrkujeme se pořád o ty Ameriky. Ježiš, vždyť tohle,
00:01:41 to je ryzí legenda všech legend.
-Prosím tě!
00:01:45 To já vím, kamaráde, o Chevroletu Camaro.
00:01:48 Tak si vem svoje Camaro a jdeme to zjistit, ne?
00:01:51 Tak dobře. A ty si sežeň, Pepo, pick up.
00:01:54 No. Super.
00:01:57 Dnešní díl věnujeme americkým ikonám.
00:02:00 Projedeme se největším pick-upem, který můžete na silnici potkat -
00:02:03 Fordem F 650.
00:02:06 Provětráme Chevrolet Camaro
00:02:08 a vyzkoušíme si exkluzivní elektromobily Fisker Karma.
00:02:11 Proti nim se pak na start čtvrt míle postaví také
00:02:14 Harley - Davidson Sporster 883.
00:02:19 Chevrolet je jedna z nejstarších amerických automobilek
00:02:22 a znamená víc než auta. Tohle je součást popkultury
00:02:26 a já vám teď ukážu, o čem mluvím.
00:02:33 Chevrolet Camaro má za sebou bohatou historii.
00:02:36 Koncern General Motors musel rychle zareagovat na horečku,
00:02:40 kterou v automobilových nadšencích vyvolával Ford Mustang,
00:02:43 a tak na platformě Pontiacu Firebird vznikla první generace
00:02:47 Chevroletu Camaro. To se psal rok 1966.
00:02:51 Druhá generace, ke které patří i tento vůz,
00:02:54 už byla podstatně propracovanější. I když samonosná karosérie
00:02:59 a vinuté pružiny na přední a listová pera na zadní nápravě
00:03:02 pocházely z předchůdce. Druhé Camaro ovšem jezdilo
00:03:06 a hlavně brzdilo podstatně lépe. Bylo také lépe odhlučněné
00:03:10 a rozměrově narostlo. Jde o jedinou za všech 5 generací,
00:03:14 která se nevyráběla ve verzi bez střechy.
00:03:17 A mimochodem Camaro se objevilo ve filmové sáze Transformers
00:03:20 jako bláznivý bumblebee.
00:03:39 Tohle je splněnej dětskej sen. Právě teď řídím americký Camaro.
00:03:44 Ročník 1978. Tohle auto znám jenom z filmů.
00:03:49 A teď jedu!
00:03:53 Je to naprosto úžasná kára. Mimochodem tohle auto
00:03:56 bylo postavený jako přímý konkurent Fordu Mustang.
00:03:59 Jestli bylo lepší nebo horší, to je úplně jedno.
00:04:02 Důležitý je, že je a žije.
00:04:07 Pod tou kapotou, která je dlouhá jak váš pracovní týden,
00:04:10 je v základu 5,7 osmiválec, ale díky tomu,
00:04:15 že tohle auto má jinou kliku,
00:04:17 tak nám vzrostl objem motoru na 6,3.
00:04:23 400 koní, 450 Nm krouťák
00:04:27 a třístupňová automatická převodovka.
00:04:32 Mimochodem víte, proč má jenom 3 stupně?
00:04:35 Protože to stačí.
00:04:49 Přátelé, já mám jasno. To nejde jinak.
00:04:53 Camaro je prostě boží!
00:04:56 To znamená, na srovnávací test amerických legend
00:05:00 si prostě seženu fungl nový Camaro a tohle nechám zase hezky odpočívat
00:05:06 Ale nebude to nic jiného. Prostě jenom a jenom Camaro.
00:05:13 Takhle slaví závodníci vítězství v Nascaru a někdy i ve formuli 1,
00:05:17 takže čtyřsetkoňovýmu Camaru jsem nemohl prostě odolat.
00:05:26 Všichni už si sehnali svýho favorita ze země za velkou louží,
00:05:31 Míša toho elektrickýho Fiskera, Aleš má Harleye,
00:05:36 Péťa má to krásný žlutý Camaro, ale já pořád sháním
00:05:40 někde nějaký takový velký auto,
00:05:43 který by prostě odpovídalo těm mým závodnickým sklonům.
00:05:48 A já jsem tady na ulici objevil nádherného velikého Forda.
00:05:52 Jenomže nevím, komu patří. Já se musím jít támhle naproti zeptat,
00:05:56 čí to vlastně je.
00:05:59 HUDBA
00:06:04 No jo, vyhlášená pardubická hospoda Road Café v americkým stylu.
00:06:07 To je jasný, že majitel největšího amerického pick-upu
00:06:10 bude na kafi sedět právě tady. Myslíš, že ho Pepa ukecá?
00:06:13 No určitě. To víš, Kalina, to je pořád ještě pojem.
00:06:17 Kromě velkého kamionu už jsem si nic většího nemohl vybrat.
00:06:22 Ještě dobře, že majitel souhlasil.
00:06:31 Ford F 650 je spíš už nákladní auto.
00:06:34 A na těch si v Americe zakládají. Když se řekne americký truck,
00:06:38 hned si každý představí obří pochromovanou masku
00:06:41 na vystouplé přídi. Třeba takovou, jako měla nákladní souprava
00:06:45 v legendárním filmu Duel od Stevena Spielberga.
00:06:48 Důvod, proč v Americe jezdí, a v Evropě ne, je prostý.
00:06:52 V Americe na kamoiny platí volnější předpisy ohledně hmotnosti
00:06:56 i velikosti. Takové vozidlo má horší aerodynamiku,
00:07:00 tím pádem vyšší spotřebu a jeho provoz není efektivní.
00:07:04 A o efektivní dopravu jde v Evropě především.
00:07:07 Stejně jako o snižování provozních nákladů.
00:07:46 Historie značky Volvo začala v roce 1927,
00:07:49 kdy se švédští vizionáři Assar Gabrielsson a Gustaf Larson
00:07:52 rozhodli založit společnost Volvo a vyrábět v ní bezpečné vozidlo
00:07:56 vysoké kvality zkonstruované pro drsné severské podmínky.
00:08:00 V tomto roce se v továrně v Goteborgu vyrobil
00:08:02 první osobní automobil. Již o rok později opustilo
00:08:05 výrobní linku také první nákladní vozidlo
00:08:07 s jednoduchým čtyřválcovým motorem o výkonu 28 koní
00:08:11 a okamžitě se z něj stal prodejní trhák.
00:08:13 V následujících desetiletích se Volvo rozrostlo
00:08:16 do skupiny Volvo Group a kromě osobních aut, námořních
00:08:18 a průmyslových motorů, autobusů a stavebních strojů
00:08:21 vyrábí i součástky pro letadla.
00:08:25 Volvo kdysi taky vyrobilo krásnej truck s tím čumákem,
00:08:28 jako mají ty americký.
-Ale to už je historie.
00:08:31 To už Volvo dělá jenom pro Spojený státy,
00:08:34 kde jsou na to zvyklí. Ale mezitím vznikla spousta
00:08:37 krásnejch novejch náklaďáků a vývoj pokračuje pořád dál.
00:08:42 To je fakt a tady máme výsledek. Nová modelová řada Volvo.
00:08:45 Například typ FH, FM, FMX nebo FL.
00:09:02 Nové Volvo řady FH bylo vyrobeno s ohledem na jedinou osobu.
00:09:05 Na řidiče. Kabiny byly inovovány nebo vylepšeny
00:09:09 s důrazem na efektivitu, ergonomii, pohodlí a bezpečnost.
00:09:20 A tohle je, přátelé, vlajková loď nový modelový řady Volvo - typ FH.
00:09:26 Třináctilitr, 500 koní. Ale pozor! Volvo dokonce dělá šestnáctilitr
00:09:30 a ten má 75 koní. Tak jsem na to zvědavej.
00:09:39 U nákladní dopravy jde ale především o efektivitu.
00:09:43 Kamiony ročně najezdí desetitisíce kilometrů
00:09:46 Proto je každý uspořený decilitr nafty znát.
00:09:49 A tak Volvo úspoře paliva při návrzích nových vozů
00:09:52 podřizuje všechno. Aerodynamiku, prostor, rozměry, hmotnost.
00:09:57 Řada FH je toho důkazem. Například všechny motory plní normu Euro 6,
00:10:02 na kterou výrobci osobních aut teprve pomalu přecházejí.
00:10:06 Mnoho aktivních bezpečnostních asistentů se nejprve používá
00:10:09 v nákladní dopravě, a teprve poté přejde do té osobní.
00:10:13 A Volvo jako první přichází s únikovým východem z kabiny,
00:10:18 pokud dojde k nehodě.
00:10:36 Mimochodem tohle Volvo FH má super věc.
00:10:40 Takzvaný oči. Dokáže přečíst trasu.
00:10:43 Takže vy, nebo potažmo já, když vůbec nevím, kam jedu,
00:10:46 tak to auto už dopředu ví, a tím si přizpůsobí jízdní styl,
00:10:50 že pak dokáže samo řadit, podřazovat a udržovat si v podstatě
00:10:56 ty nejlepší jízdní vlastnosti. A nejenom jízdní vlastnosti,
00:11:00 ale i spotřebu a styl jízdy. Jednoduše řečeno,
00:11:03 je to chytřejší než vy. A to je dobrý.
00:11:11 Model FMX je vybavený do těch nejnáročnějších podmínek.
00:11:15 Odpružení zvládne i těžší terén, protože zde pracuje vzduchový
00:11:18 podvozek. Ten se donedávna používal spíš jen u osobních aut,
00:11:22 protože snižuje světlou výšku, a ta je u pracovních aut potřeba.
00:11:26 Ve Volvu ale vzduchové měchy umístili
00:11:28 na horní část poháněné nápravy.
00:11:31 Dynamické řízení navíc zcela vyhladí nerovnosti vozovky
00:11:34 a i s těžkým nákladem řidič volantem otáčí jedním prstem.
00:11:38 Kdo někdy řídil náklaďák, určitě si vzpomene na bolavá ramena.
00:11:42 S tím ovšem řidiči Volva FMX mít problém rozhodně nebudou.
00:12:04 Tak tohle je ta nádherná sklápěčka Volvo FMX,
00:12:09 která má takovou zvláštnost. Ona je to osmikolka,
00:12:12 a přitom to jede jako šestikolka.
00:12:14 Tak já už se těším, jak se tím svezu.
00:12:37 Přátelé, sedím ve Volvu FMX, sezení je nesmírně pohodlný,
00:12:43 všechno ovládání toho kamionu je tady na dosah,
00:12:48 na úrovni luxusního osobního vozu.
00:12:52 A co se týče toho řízení,
00:12:56 tak to má ještě jeden opravdu skvělej fígl.
00:12:59 Že to má kromě normálního posilovače ještě pomocnej
00:13:03 elektrickej posilovač, kterej v případě, že potřebuje ten řidič
00:13:08 s naloženým autem točit kolama někde na místě,
00:13:12 tak si to samo nějakým čidlem spustí elektromotor,
00:13:17 kterej ještě tomu řízení pomůže. Jmenuje se to Dynamic Steering
00:13:23 a je to teda v podstatě pro šoféry neuvěřitelná pomoc.
00:13:31 Dnes ještě uvidíte obří pick-up Ford F 650.
00:13:36 Divoký Chevrolet Camaro.
00:13:39 Elektrizující Fisker Karma.
00:13:43 Slalom s mamutí motorkou a závod na čtvrt míle.
00:14:03 Čau, baby.
00:14:04 Jé! Pepa!
00:14:08 -To je obr.
-Co to je?
00:14:11 Ty vole, taková obluda.
00:14:25 Nazdárek! Tak jsem si přivezl něco, řekněme, přiměřenýho.
00:14:29 No, to vidíme.
00:14:31 Podívej se, každej máme o velikosti vozu jiný představy.
00:14:35 Přesně. A my si ty naše představy představíme.
00:14:39 Harley - Davidson. Absolutní ikona mezi motorkami.
00:14:42 Fisker Karma. První luxusní sporťák s elektromotorem.
00:14:45 Chevrolet Camaro má takhle dlouhou historii
00:14:48 a je to prostě výjimečný auto.
00:14:50 Amerika, to jsou především hrozně velký káry.
00:14:53 Tohle je Ford F650 Super Crewzer.
00:15:05 Asi těžko byste na českých silnicích potkali větší
00:15:08 neužitkové auto, než je Ford F650.
00:15:11 Podle českých zákonů už ovšem nákladním autem je
00:15:15 a nemůžete ho řídit bez řidičského průkazu skupiny C.
00:15:18 Váží totiž 6,5 tuny. Celková hmotnost vozu činí 12 tun
00:15:22 a na délku měří 6,5 metru.
00:15:29 Vůz Ford se vyrábí ve spolupráci s firmou Navistar.
00:15:32 Od modrého oválu pochází kabina a motor.
00:15:35 V tomto drobečkovi ovšem trůní šestiválec Caterpillar
00:15:38 o objemu 7,2 litrů, který dává 400 koní a 1170 newtonmetrů.
00:15:44 A do nádrže se vejde nafta za částku průměrného měsíčního platu
00:15:48 v Praze. Pak s ním ale můžete bez problémů ujet přes 2000 kilometrů.
00:16:05 Chevrolet Camaro se po delší odmlce vrátil.
00:16:07 Čtvrtá generace skončila v roce 2002.
00:16:10 Po 7 letech General Motors dychtivým fanouškům Camara
00:16:14 nabídnul pátou generaci, která se vzhledově přiblížila té první,
00:16:18 mnohými označované za nejhezčí Camaro všech dob.
00:16:21 Zadokolka má pod kapotou šestiválec,
00:16:24 který se ovšem nabízí pouze v USA.
00:16:26 A pak samozřejmě plnotučný osmiválec, který je i v tomto voze.
00:16:30 Má objem 6,2 litru a výkon 432 koní.
00:16:36 Vrcholem nabídky je ovšem verze Z28 se sedmilitrovou V8
00:16:41 s výkonem 505 koní, která se zatím prodává pouze v Americe.
00:16:45 Zkrátka pořádný americký muscle car, jak má být.
00:16:51 Americký sporťáky musejí často snášet kritiku
00:16:54 za nekvalitně zpracovanou kabinu a podprůměrné jízdní vlastnosti,
00:16:57 jenže současný Camaro je jiný. Mnohem lepší.
00:17:01 Už dávno neplatí, že Ameriky mají nápravu z doby kamenný.
00:17:04 Camaro dostalo pětiprvkový zavěšení zadní nápravy
00:17:07 a jezdí víc než dobře.
00:17:27 Fisker Karma to nemá úplně jednoduché.
00:17:30 Firma musela vyhlásit bankrot a uvidí se,
00:17:33 co se značkou udělá nový čínský majitel.
00:17:36 A i když teď v Americe spíš frčí Tesla,
00:17:39 byl to Fisker, který odstartoval americkou elektrickou revoluci.
00:17:43 Karma je plug-in elektromobil. Spalovací motor zde funguje
00:17:47 jako generátor elektromotoru. Čistě na elektřinu ujede
00:17:50 necelých 100 kilometrů. Pak se zapojí benzínový čtyřválec,
00:17:53 který dopuje elektromotor a ten roztáčí zadní kola.
00:17:58 Vůz umí jet i velmi rychle. Ve sportovním režimu
00:18:01 na stokilometrovou rychlost dojede za necelých 6 sekund.
00:18:04 Horší je to s hmotností. Elektroměry nejsou z lehkého kraje,
00:18:08 takže provozní hmotnost 2,5 tuny
00:18:11 Fisker posouvá mezi těžkotonážní vozidla.
00:18:13 Těžko byste však hledali výjimečnější elektromobil.
00:18:16 I dveře se otevírají tlačítkem.
00:18:19 Dřevěné obložení z kalifornského lesa
00:18:21 a světélkující lístky zalité v plexiskle na středovém tunelu
00:18:24 působí zkrátka jako z jiného světa.
00:18:27 A to platí i o designu.
00:18:29 Na druhou stranu od auta za 3 miliony tak nějak čekáte
00:18:33 charisma a exkluzivitu. A ta Karmě opravdu nechybí.
00:18:48 Model Sportster představuje tu nejdostupnější cestu
00:18:51 k vlastnictví klíčků od motorky značky Harley - Davidson.
00:18:55 Typ 883 znamená vzduchem chlazený dvouválcový motor
00:18:59 o objemu 883 kubických centimetrů, který svírá úhel přesně 45 stupňů
00:19:04 a dává výkon lehce přes 50 koní a 70 newtonmetrů.
00:19:09 A to není zrovna moc, zvlášť když Sporster 883
00:19:13 váží čtvrt metráku. Jenže o výkon tady opravdu nejde.
00:19:25 Co z něj dělá výjimečný stroj je jedinečný zážitek,
00:19:29 který na japonských motorkách neokusíte.
00:19:31 Tohle je pořádný kus železa. A hlavně kus historie.
00:19:35 Harley Davidson není pohodlný, sofistikovaný ani výkonný
00:19:38 jako stroje ze Země vycházejícího slunce,
00:19:41 ale má kouzlo a dokáže potěšit i při pohodovém proplouvání krajinou.
00:19:46 Celá motorka různě skřípe, klape a natřásá se.
00:19:49 Jenže v jejím případě nejde o slabinu, ale vlastnost.
00:19:53 Má jedinečné charisma, nádherně drze zní
00:19:56 a poskytne vám zážitek, na který se nezapomíná.
00:20:30 A když už jsme u motorkářů a Harleyů,
00:20:32 tak se podíváme na to, co všechno je možný provést
00:20:34 s cestovním jednostopým těžkotonážním strojem.
00:20:38 Harley Davidson Electra Glide Ultra Limited
00:20:40 patří mezi nejlegendárnější stroje firmy z Milwaukee.
00:20:44 Glide se totiž vyrábí už od roku 1965
00:20:47 a patří mezi nejšpičkovější a nejdražší stroje s logem HD.
00:21:00 Jenže to taky znamená, že Ultra Glide Limited je těžká.
00:21:04 Stroj váží nejméně 400 kilo a kdybyste vyplnili zavazadlové
00:21:07 prostory o objemu celkem 130 litrů, bude to ještě víc.
00:21:15 S takovým strojem by běžný motorkář slalom vůbec nezvládl,
00:21:19 ale jak nám ukazuje vynikající jezdec kaskadér a taky lektor
00:21:23 Míra Lisý, rychlé úhybné manévry jdou dělat i s půltunovou Glajdou.
00:21:32 Tak pojďme si to shrnout. Nesporná legenda, která je tady už 110 let.
00:21:36 Tradice, svoboda, životní styl. Prostě originál.
00:21:40 Luxus, sportovní duch a hybridní pohon.
00:21:43 Že to nejde dohromady? Jasně že to jde. A tady máte důkaz.
00:21:47 Pohon zadních kol, supersilnej motor a skvělej design.
00:21:51 Nic víc nepotřebuješ.
00:21:53 Mamut na kolech, ale luxusní osobák a těžkej náklaďák dohromady.
00:22:14 K Americe patří závody na čtvrt míle.
00:22:17 Po našem to znamená 402 metrů, 34 centimetrů.
00:22:20 A my si tenhle závod taky dáme.
00:22:22 No jo. Motorka proti šestiválcovýmu obřímu pick-upu
00:22:26 a dvěma supersportovním auťákům.
00:22:29 No jasně! Kluci, pojďte. Jdeme na to.
00:22:44 3, 2, 1, start!
00:22:55 Sleduj! Ani sedmilitrovej motor Pepovi nestačí,
00:22:58 aby při ostrým startu nevypadal, jako že stojí na místě.
00:23:10 Tak to je jasný. Když motorka váží přesně 24krát míň
00:23:13 než Ford F650, to se to pak zrychluje jedna báseň.
00:23:19 Mě osobně nejvíc zajímalo jestli Fiskar nebude nakonec lepší
00:23:22 než moje Camaro, ale ani závodnice za volantem
00:23:25 na můj pořádnej osmiválec nakonec nestačila.
00:23:30 Takže to ve finále bylo mezi námi dvěma. Vidíš? Chvilku jsem tě měl.
00:23:34 -Blbost. -Ne, ne. Tady svrchu je to krásně vidět.
00:23:46 No dobře. Na prvních metrech možná jo, protože jsi lehčí.
00:23:49 Ale u kuželu bylo jednoznačně první Camaro a v něm já.
00:23:54 Dobře jsem si vybral.
00:24:02 Tak jste to viděli. To prostě nejde srovnávat.
00:24:05 Několikatunový truck a dvousetkilová motorka.
00:24:09 Náš pokus, kdo je americkým králem, na kolech nemůže najít vítěze.
00:24:13 Přesně. Tvůj elektrickej Fisker neutáhne ani dvoukolák,
00:24:16 ale tohle urve barák ze základů.
00:24:19 To je jasný, přátelé. Nejlepší stroj jsem si vybral já.
00:24:23 -Protože je žlutej, že?
-Přesně tak.
00:24:25 -A má pruhy.
-Ano. Správně. Ale ne, vážně:
00:24:27 Velkej respekt. Každej tenhle stroj je v něčem nejlepší a unikátní.
00:24:32 To se shodneme. Ten pocit tý svobody, tý výjimečnosti,
00:24:36 to prostě těma stopkami nenahradíš. To je jasný.
00:24:39 Camaro, to je pravej muscle car. Fisker je moderní, unikátní.
00:24:43 Ford dělá skvělý pick-upy. No a já, já...
00:24:49 Pánové a dámo, já jedu v tom nejlepším!
00:25:11 A co uvidíte v příštím díle?
00:25:13 Bydlibusy neboli domy na kolech.
00:25:16 -Hele, já už musím jet, Aleši.
-Jo? Tak jeď, hele.
00:25:19 Já tady ještě budu. Já si ještě doliju. Na pohodu, víš?
00:25:27 Tak čau!
00:25:36 Já už ten motorovej olej pít raději nebudu.
00:25:41 Skryté titulky: Jaroslav Švagr Česká televize 2014
Americké bouráky. No, zní to trochu obdivně, trochu exoticky. Člověk si představí ty nablýskané chromy, ty hodněproudé dálnice. A vůbec si pod slovem bouráky nepředstaví jen osobáky. Třeba i kamiony s čumákem, nebo obrovské motorky typu Modrá Electra Glide. Přesně tak nějak to pochopili i naši spíkři.
Petr si půjčil Chevrolet Camaro. Ten historický kousek, který měl vytvořit protiváhu Fordu Mustang, z roku 1966. Vychutnejte si Petrovu hlášku – „…má to jen tři rychlosti. A víte proč? Protože to stačí!“ Míša dala přednost americké elektrické revoluci. Fisker Karma, charisma a exkluzivita. Sice trošku těžší vozidlo, ale stovku udělá za necelých šest vteřin. Pepa si půjčil óbrovský pick-up, Ford F-650. Podle českých zákonů nákladní auto, protože váží 6,5 tuny. Drobeček s motorem o objemu 7,2 litru je nepřehlédnutelný. Aleš stylově dorazil s bundou se znakem hlavní ulice USA Route 99. A osedlal Harley-Davidson, model Sportster 883.
Jasně, že ta vozítka nejsou srovnatelná, ale zkusili jsme, jak by to vypadalo, kdyby vyrazila na tradiční závod na čtvrt míle.