00:00:22 Přátelé, díval jsem se do statistik a trochu jsem se zhrozil,
00:00:25 když jsem zjistil, že v minulém roce se v České republice
00:00:27 stalo 84 398 dopravních nehod.
00:00:32 To je hrozný. Ať je pátek nebo svátek, pořád samá bouračka.
00:00:36 Kluci, mně to vychází skoro každou šestou minutu.
00:00:39 BRZDY, RÁNA, TŘÍŠTĚNÍ SKLA
-Hele! A je to. Co teď?
00:00:42 -To můžu zase znova přepočítat.
-Ano. Takováto dopravní nehoda,
00:00:45 to se stane každou chvíli. Ale nás dnes mnohem víc zajímá,
00:00:49 co se děje následně po například takovéto těžké havárii.
00:00:53 A protože jsme motoristický pořad, tak se zaměříme především
00:00:56 na vozidla, která se musí přiřítit ke zmuchlaným plechům jako první.
00:01:02 Představíme vám složky integrovaného záchranného systému.
00:01:05 První budou hasiči.
00:01:08 Následně zdravotnická záchranná služba.
00:01:12 A Máňa! Na tu se těším.
00:01:15 A s leteckou záchrankou vyzkoušíme looping.
00:01:19 -Fakt? -Ne, to byl vtip. Mrkej! tEODor.
00:01:25 Všechny motoristické chyby, které končí vážnější metodou,
00:01:28 neodnesou pouze jejich přímí účastníci, ale také hasiči.
00:01:32 Ti mají opravdu tvrdý chléb a nelehký úděl.
00:01:35 Hasičské sbory existují odnepaměti.
00:01:38 Nejstarší český dobrovolný hasičský sbor je z roku 1864
00:01:43 a Velvary na své prvenství mohou být hrdé.
00:01:46 Ale teď jsme téměř o dvě století dále.
00:01:49 Doba i technika pokročily,
00:01:50 boj s živlem a lidskými chybami neustává.
00:01:54 Jak vidíte, jsem sice v plné hasičské zbroji,
00:01:58 ale stejně toho moc nevím
00:01:59 o těch krásných autech, který tady stojí za náma.
00:02:02 Pavlínko, řekněte nám, jak často takový auta jezdí.
00:02:06 Tady v Praze vyjíždí naši hasiči 25-30krát za den.
00:02:16 Jsou to různý typy. Jaký vy máte specializace?
00:02:19 Co všechno můžete dělat?
00:02:21 Samozřejmě jako hasiči umíme úplně všechno.
00:02:23 Pokud se ptáme na auta, tak máme třeba rychlý zásahový automobil
00:02:26 na dopravní nehody. Můžeme otevírat uzavřené prostory,
00:02:31 můžeme samozřejmě také poskytnout službu našim potápěčům,
00:02:35 máme barokomoru, jedinou svého druhu v České republice,
00:02:38 máme žebříky, máme cisterny.
00:02:42 Právě jdeme kolem nejmodernějšího vozu,
00:02:45 kterým disponuje hasičský záchranný sbor.
00:02:49 V plné výbavě je to Volvo CAS 20, takzvaný vůz pro družstvo,
00:02:56 protože je to zásahový vozidlo,
00:02:58 který plní všechny ty základní hasičský úkoly.
00:03:03 No a k tý technice by se dalo říct pouze to nejdůležitější.
00:03:07 Má to motor Volvo sedmilitrový, 290 koní,
00:03:12 což při rychlosti 100 nebo 105 kilometrů v hodině,
00:03:18 kterou ti hasiči se pohybují po městě,
00:03:22 a vahou cca 14 tun v plné výbavě prakticky stačí.
00:03:30 Speciál má vynikající výbavu a v kombinaci se zkušenou posádkou
00:03:35 skýtá prvotřídní akceschopnost. Na své možnosti velká kabina
00:03:39 je dílem švédsko-francouzské spolupráce firem Volvo a Renault.
00:03:43 V dané kombinaci 1+5 patří ve své třídě k nejprostornějším.
00:03:48 Ve výbavě naleznete kromě standardního vybavení
00:03:51 také motorovou pilu a rozbrusku.
00:03:53 Pokud náhodou sklouznete mimo silnici
00:03:56 a o váš vůz se budou pokoušet plameny,
00:03:58 na navijáku vysokotlaku je plných 80 metrů pryžové hadice.
00:04:06 Tak už si zase plním další dětskej sen.
00:04:10 Po 25 letech mám zase na sobě hasičskou uniformu,
00:04:14 jedu v nádherným hasičským autě a opět si připadám jako zamlada,
00:04:20 když jsem se stal řidičem-strojníkem u hasičů.
00:04:24 Je to opravdu nádherný autíčko.
00:04:29 Člověk nemusí řadit,
00:04:32 nemusí se starat o nějaký velký brzdění.
00:04:36 Má to všechny ty retardéry, posilovače.
00:04:41 To je krása! Jsem náramně spokojenej.
00:04:44 Dneska se prostě už těm hasičům jezdí o trošku líp
00:04:48 než nám za starých časů.
00:04:51 Pepa vám představil nejnovější hasičský Volvo,
00:04:54 zato já tady mám starou dobrou hasičskou klasiku, což je Dennis.
00:04:59 Dennis se vyráběl v 90.letech, to znamená, už má něco odkrouceno.
00:05:03 Každý hasič vám řekne, že ho miluje,
00:05:06 protože to je ten nejlepší hasičský speciál, co kdy pro ně kdo udělal.
00:05:12 Tato cisternová automobilová stříkačka
00:05:15 je ze Spojeného království.
00:05:17 Hliníková nástavba je typické ostrovní koncepce.
00:05:20 Jejím zhotovitelem je renomovaná česká nástavbářská společnost.
00:05:24 Šestice roletových skříní s vybavením po obou bocích,
00:05:27 žebříky na horní plošině, bez problémů snímatelných ze země.
00:05:31 Nádrž na 1800 litrů je umístěna uprostřed vozidla.
00:05:36 Levá strana nástavby speciálu je svým vybavením
00:05:39 uzpůsobena k požárům a k čerpání vody.
00:05:41 Pravá strana zástavby k technickým zásahům.
00:05:45 Kabina vozidla je homologována pro osádku v počtu 6+2 hasiči.
00:05:49 K samozřejmostem patří osazení přední části vozu navijákem.
00:05:54 Takže teď už, Péťo, jenom zjisti,
00:05:56 proč je Dennis u hasičů tak populární.
00:05:59 No co stojíš? Běž!
00:06:15 Proč je pro vás ten Denis pořád tak super auto?
00:06:18 Denis je pro nás pohodlnej, protože s ním všade zajedem.
00:06:22 Dobře se s ním manipuluje v úzkých uličkách, co tady po Praze máme.
00:06:26 A hlavně kluci hasičský se vzadu mají jak obléknout,
00:06:30 protože v těch nových autech je strašně málo místa
00:06:33 a je to problém za jízdy.
00:06:36 Hele, to má vzadu jenom nádrž na vodu?
00:06:39 Máme vodu, nějakých 1800 litrů. Pak tam máme pěnidlo
00:06:44 a plus nějaká ta výbava. Nějaký ty sekyrky a to.
00:06:49 Jo. A za jak dlouho byste byli schopní vystříkat tu nádrž?
00:06:54 Čistě teoreticky, kdybychom otevřeli všechny výtoky,
00:06:59 tak asi půl minuty. Ale protože tam máš napojený nějaký hadice
00:07:03 a máš tam nějaký zmenšený průtoky, tak třeba jsme schopni
00:07:07 10 minut s vysokotlakem účinně hasit auto,
00:07:10 nebo 2 minuty s hadicema, když potřebujeme dodávat hodně vody.
00:07:15 A kolik to má vlastně koní pod kapotou?
00:07:19 No, máme tam nějakých 260 koní bez jednoho asi.
00:07:23 A stačí to bohatě?
00:07:25 K váze toho vozu, která je 12 tun, je to živý dost.
00:07:31 Sanitky známe naštěstí většinou jen zvenku.
00:07:34 I ony jsou součástí integrovaného záchranného systému.
00:07:38 Existuje mnoho druhů a my vám dnes některé z nich představíme.
00:07:42 Sleduj, Aleši! Pepa valí na Dakar.
00:07:45 No, určitě. V barvách pražský záchranky?
00:07:48 Ty se rovnou v ní nech vyšetřit.
00:07:49 Atego s pohonem 4x4 je transportní sanitní vozidlo
00:07:53 určené především k zásahu u hromadných neštěstí v terénu.
00:07:57 Lze ho využít jako kyslíkové sanitní vozidlo
00:08:00 při požárech obytných domů i jako asistenci
00:08:02 při sportovních, kulturních nebo politických akcích.
00:08:06 Díky pohonu všech kol a terénní konfiguraci podvozku
00:08:10 je vozidlo schopno zdolávat až středně těžký terén.
00:08:14 Vstup do nástavby je možný až po odklopení hydraulického čela.
00:08:18 Ve variabilním interiéru nástavby se dá najednou přepravit
00:08:21 až 8 ležících a 3 sedící pacienti. Zdravotnické vybavení odpovídá
00:08:26 běžnému zásahovému sanitnímu vozidlu.
00:08:29 Vzhledem k oddělené kabině je prostor pro pacienty monitorován
00:08:33 kamerově. V případě nehody můžete opustit nástavbový prostor
00:08:37 pomocí pěti nouzových východů.
00:08:59 Takže my jsme teď vyrazili se speciálním
00:09:02 zdravotním vozidlem Atego. Čím je tento vůz specifický?
00:09:06 Je to nákladní vozidlo, přestavěné na potřeby záchranné služby.
00:09:10 To znamená, že má nástavbu pro převoz většího množství pacientů
00:09:15 z terénu do míst, kde se už dostanou naše klasické sanitky.
00:09:20 Kolik tady můžete ošetřit lidí?
00:09:22 Do téhle sanitky se vejde 8 ležících pacientů.
00:09:24 Jsou to takové vany speciální na stranách.
00:09:28 A 5 sedících. Do toho počítáme i jednoho zdravotního bratra.
00:09:33 Nebo záchranáře.
00:10:03 Teď si ukážeme sanitku pro běžné zásahy - Volkswagen T5.
00:10:11 Tato T5 je čtyřkolka s obsahem 2,5 litru v dieselu.
00:10:15 Má 180 koní a maximální rychlost 220 kilometrů za hodinu.
00:10:20 Ale co je tady nadstandardní, to je tahle uzávěra diferenciálu.
00:10:24 Ale není sanitka jako sanitka,
00:10:26 protože to nejdůležitější je vzadu.
00:10:31 I takováto běžná záchranka má spousty zajímavých,
00:10:34 ale hlavně důležitých přístrojů.
00:10:36 A tím nejdůležitějším je sdružený pacientský monitor.
00:10:40 A co umí? Umí točit EKG, defibrilovat
00:10:43 a také monitorovat základní životní funkce.
00:10:49 Dalšími důležitými přístroji v této záchrance jsou
00:10:52 odsávačka a přístroj pro umělou plicní ventilaci.
00:10:57 Mimo jiné jsou tady ještě kyslíkové láhve.
00:11:00 A pokud se pacient rychle zotaví,
00:11:02 tak si může na této hrazdičce pěkně zaposilovat.
00:11:10 Zřejmě nám všem nejznámější sanita, kterou běžně potkáváme
00:11:13 na našich silnicích. Rychlá, úzká, snadno manévrující.
00:11:17 A co je podstatné? Stačí vám na ni řidičské oprávnění skupiny B.
00:11:22 Na takzvanou "bednu" už totiž musíte s céčkem.
00:11:25 Strohé vybavení prostoru řidiče zcela zastiňuje výbava prostoru
00:11:29 vyhrazeného pro záchranu lidských životů.
00:11:32 Zde je nutno neznalým osvětlit pravdu.
00:11:35 V momentě, kdy je pacient umístěn do sanity,
00:11:38 která stojí a nikam nejede, nedožadujte se, prosím,
00:11:41 žádnými prostředky jejího odjezdu. Lékaři dělají maximum pro pacienta,
00:11:46 aby přežil. Jsou úkony, které prostě za jízdy nedáte.
00:11:58 Překvapivě jízda sanitkou je pohodlná a příjemná.
00:12:03 Přirovnal bych to k mikrobusu. On to vlastně mikrobus je, že?
00:12:09 Žádný velký nadstandard u záchranek nečekejte a nehledejte.
00:12:13 Elektrické otvírání okýnek? Ne. Klimatizace? Taky ne.
00:12:18 Nebo vestavěná navigace? Ne.
00:12:33 Tohle je ale veliká krása!
00:12:37 Pragovka L z roku 1924
00:12:41 s hasící nástavbou Stefan Czernohorsky,
00:12:45 Schreckenstein, to bude asi v Rakousku,
00:12:48 Holzfabrik, to bude asi výroba nábytku.
00:12:52 Ale to je opravdu krásnej kus nábytku.
00:12:55 A navíc s klasickým čtyřválcem pragováckým dvoulitrem.
00:13:00 Na to už se těším, až se s tím svezu.
00:13:03 Praga je bývalý český výrobce automobilů, motocyklů,
00:13:07 autobusů, trolejbusů, letounů, tanků, převodovek
00:13:10 a jiných stavebních skupin nákladních vozidel.
00:13:13 Samozřejmě 30.léta byla rájem inovací
00:13:16 a nejrůznějších pokusů k technickému,
00:13:19 ale i oku motoristického fanouška lahodícímu designu.
00:13:23 Na okraj vzpomeňme produkci geniální karosárny Sodomka.
00:13:27 Tento hasičský automobil byl vyrobený za první republiky
00:13:31 v roce 1924 na podvozku Praga MN.
00:13:35 Nástavba byla zhotovena dnes již neexistující firmou
00:13:38 Stefan Czernohorsky. Automobil sloužil k dopravě družstva
00:13:42 a materiálu na požářiště.
00:13:45 Technické vybavení včetně zásahového čerpadla
00:13:48 je umístěno v jednoduché dřevěná nástavbě vozidla.
00:13:51 Jako vždycky, ani teď Pepa neodolal
00:13:53 a využil příležitosti k malému svezení.
00:13:56 Jak ho znám, klidně by s tím vyrazil i na dovolenou.
00:13:58 A přiznávám, kdyby opravdu ano, jdu do toho s ním.
00:14:02 Dneska si opravdu teda užívám.
00:14:05 Jezdil jsem se všema možnýma moderníma strojema,
00:14:09 ale tohle je ze všeho nejkrásnější.
00:14:13 Vítr fouká, zeleň okolo, jede to krásně pomaloučku.
00:14:18 A to ovládání se musí teda dělat hodně pečlivě,
00:14:22 protože tyhle stroje potřebuju prostě lidský zacházení.
00:14:34 Dnes ještě uvidíte:
00:14:36 Vrtulník Letecké záchranné služby.
00:14:40 Veteránský sanitní vůz.
00:14:43 Policejního robota tEODora.
00:14:50 A hasičský zásah - vyproštění vozidla.
00:14:57 Další stroj, který si dnes otestujeme,
00:14:59 je tato helikoptéra Eurocopter EC 135 německé výroby.
00:15:04 Letecká záchranná služba startuje vždy ve chvíli,
00:15:06 když jde do tuhého, nebo když sanitka nemůže dojet na místo
00:15:10 kvůli nedostupnému terénu. Jdeme se proletět.
00:15:17 Ve chvíli, kdy nám zavolají z dispečinku,
00:15:19 tak do jedné minuty jsme schopni vzlétnout.
00:15:29 Tuto helikoptéru pohání dva silné motory.
00:15:32 Každý u nich má necelých 600 koní.
00:15:40 Maximální rychlost Eurocopteru je 270 kilometrů za hodinu,
00:15:44 ale cestovní rychlost běžná je kolem 220 kilometrů za hodinu.
00:15:54 Dolet helikoptéry je 600 kilometrů, což je přibližně 3 hodiny letu.
00:15:58 Samozřejmě záleží na tom, jaké máte počasí
00:16:00 a kolik vezete lidí.
00:16:07 Půl minuty poté, co jsme přistáli, vypínají se všechny motory
00:16:10 a systémy a v téhle chvíli už můžeme zachraňovat.
00:16:15 Erocopter EC 135 je víceúčelový lehký dvoumotorový civilní vrtulník
00:16:21 vyráběný společností Eurocopter Group.
00:16:24 Od roku 1992 je na něm zaváděn fenestron,
00:16:28 což je zcela zavřený ocasní rotor.
00:16:31 V podstatě se jedná o tunelový ventilátor
00:16:33 zabudovaný v ocasní části vrtulníku,
00:16:36 jehož účelem je stejně jako u běžných ocasních rotorů
00:16:39 kompenzace kroutícího momentu od hlavního rotoru.
00:16:42 V současné době létá v České republice v různých modifikacích
00:16:46 16 vrtulníků EC 135.
00:16:50 Je to vrtulník, který je široce rozšířen
00:16:52 pro potřeby letecké záchranné služby a policejních sborů.
00:16:55 Dá se také využít pro transport různého materiálu.
00:16:58 Je schopen letu podle přístrojů.
00:17:00 Maximální vzletová hmotnost je 2910 kilogramů.
00:17:08 Tak tohle je opravdová lahůdka. Historická sanitka.
00:17:11 Jedná se o vůz Škoda 1201 sedan sanita z roku 1960.
00:17:15 Je to čtyřválec o obsahu 1221 kubických centimetrů
00:17:20 s pohonem zadní nápravy
00:17:22 a s maximální rychlostí 110 kilometrů v hodině.
00:17:26 Inovovaný Škoda 1201 se vyráběla od roku 1956
00:17:30 ve vrchlabském závodě s motorem posíleném na výkon 45 koní.
00:17:35 Podvozky vozu nadále dodávala mladoboleslavská továrna.
00:17:39 Do roku 1961 za dobu své šestileté produkce
00:17:43 výrobní závod vypustil do světa na 5 300 automobilů.
00:17:47 Celkový produkce všech verzí automobilu
00:17:50 dosáhla na číslo 33 472 kusy.
00:17:55 4,5 metru dlouhá, 1220 kilogramů těžká sanita,
00:17:59 se kterou se v televizním seriálu proháněl Jaromír Hanzlík
00:18:03 coby doktor Jandera, měla oproti motoru Škody 1200
00:18:06 hlavní změnu v montáži spádového karburátoru,
00:18:09 který byl podpořen čerpadlem.
00:18:15 Teda musím říct, že sanitku asi neřídím, ale kormidluju,
00:18:19 protože ten volant je velkej jako kormidlo.
00:18:22 Ještě jak je takovej hubenej, tak si připadám,
00:18:26 že fakt řídím plavidlo, a ne sanitku.
00:18:29 Na brzdy musí mít člověk fakt velkou nohu.
00:18:33 To nebrzdím, ale dupu.
00:18:37 Je to úžasná velká loď, ale musím teda říct,
00:18:41 že kdo to řídil, musel bejt velkej optimista,
00:18:45 protože představa na sněhu řídit s člověkem,
00:18:49 který má vzadu bolesti nebo otevřenou zlomeninu,
00:18:52 to musí bejt docela jako perlička.
00:18:56 Nevím, kdo trpěl víc. Jestli řidič nebo pacient.
00:19:07 Pokud se do akce vydá tEODor, tak je jasný,
00:19:09 že na místě hrozí extrémní nebezpečí a končí veškerá legrace.
00:19:13 Ano. Tenhle pašák nasazuje život, respektive svoji ocelovou ruku
00:19:17 kdekoliv a kdykoliv,
00:19:20 kde normální člověk, když má všech pět pohromadě, odchází.
00:19:24 TEODor slouží Pyrotechnické službě Police České republiky.
00:19:28 Tak opatrně. A radši ani nedýchat.
00:19:32 Dívej! Johny 5.
00:19:36 -Dej tam nohu, Aleši!
-Ne. Vždyť to má 380 kilo.
00:19:40 -385.
-Aha.
00:19:43 Je ovládán na dálku a jeho hlavní část tvoří hydraulické rameno
00:19:48 sloužící k manipulaci s nebezpečným předmětem.
00:19:59 -Tos tam dal ty ten kufřík?
-Ne. Copak vypadám jako terorista?
00:20:04 -Jo.
-Aha.
00:20:06 Dívej, jak je to přesný.
00:20:09 Je možné na něho přidat další zařízení.
00:20:11 Například rentgen nebo rozstřelovací zařízení
00:20:15 k ničení výbušnin.
00:20:22 -Pojď se podívat, jak to ovládají.
-Jo, pojď.
00:20:26 Péťo, dívej na to. To je krása!
00:20:29 Jé! To je jednoduchý. Měl jsi někdy autíčko na ovládání?
00:20:31 -To já mám vrtulníček ještě.
-Tak vidíš. Tohle zvládnu.
00:20:34 S tím dokážu vyndat normálně sirku z krabičky.
00:20:36 Ty, jo? Tady pánové jo, ale ty určitě ne.
00:20:39 -Vsadíš se?
-O co?
00:20:41 -Nevím. -Jsme u bazénu, tak kdo prohraje, přeplave Vltavu.
00:20:46 Dobře.
00:20:49 Chytím, nechytím?
00:20:52 Nechytil.
00:20:55 Člověče, s tím autíčkem to jde líp nějak.
00:20:58 Musí opatrněji. Jéžiš, to je amatér!
00:21:00 Musíš to napřed otevřít, pokud to chceš jako sevřít.
00:21:04 No vždyť jako... Já do toho kopnu!
00:21:08 Kam jedeš? Doprava!
00:21:10 A jenom sirku!
00:21:12 Počkej! Jedu.
00:21:17 Kašlu na to. Nejde to!
00:21:36 Viděli jsme skoro všechno. A co nám ještě zbývá?
00:21:39 Už jen ukázat vyproštění z vozidla.
00:21:42 No to bychom měli, ale já když na to koukám,
00:21:45 tak my v poušti z toho většinou lezeme sami,
00:21:47 ale nějaká pomoc zvenčí by se vždycky hodila.
00:21:50 Jenomže kde my máme toho našeho Péťu?
00:21:53 Péťa prohrál sázku. To je jasný.
00:21:54 Ten už v tuhle chvíli bude někde uprostřed Vltavy.
00:21:58 Ne, ne, já jsem tady. Zaplavat si půjdu až za chvilku,
00:22:01 protože teď mě zajímá, co tady děláte. Takže se podívám.
00:22:06 -Tak čím začínáte? Co to je?
-Péťo, tohle je první úkon
00:22:09 každého správného hasiče. Zabezpečit auto.
00:22:15 -Tohle jsou ty nůžky hydraulický?
-Ne. Tohle je hydraulický rozpínák.
00:22:19 Představ si, že síla na jedné čelisti je až 8 tun.
00:22:25 A slouží k tomu, aby se páčilo a trhalo. Tedy především dveře.
00:22:29 -Jasně. Kdyby nešly otevřít třeba při nehodě? -Přesně tak.
00:22:35 A už jsou venku.
00:22:39 -Tohle jsou nůžky.
-Jo, to jsem si myslel správně.
00:22:42 To jsou stříhající nůžky. Ty stříhají například plech
00:22:45 nebo u aut speciálně sloupky.
00:22:48 Ale bacha! Nestačí to na tuhou ocel,
00:22:51 jak jsou třeba pružiny u aut.
-Ale stačilo by to na moje nehty.
00:22:55 Ty si z toho děláš pořád legrácky, ale tohle, byť je simulace havárie,
00:22:59 tak oni zachraňují životy, Péťo.
-To je fakt.
00:23:09 Šmik! Jé, hele! Otvírák na konzervy. Ten mám doma.
00:23:21 Tady jsou zase nůžky. Opět nůžky v akci.
00:23:26 Ale tohle je, Péťo, výborná věc. To je hydraulický rozpěrný válec.
00:23:31 -Víš, k čemu to je?
-No, když je rozpěrný...
00:23:34 Hádáš správně. Je to pro zvětšování prostoru
00:23:37 například mezi zaklíněným řidičem a palubkou.
00:23:40 Jo takhle! Aby ho dostali bezpečně a rychle ven.
00:23:58 Hele! Tak tam bych nechtěl sedět.
00:24:03 Ještě půl otočky a mohl udělat celý salto.
00:24:06 -Co je tohle? -To je mechanická tužka. Výborná věc.
00:24:09 To není jako ta na hokeji elektronická tužka?
00:24:12 Ne. Ani k tomu tak neslouží.
00:24:13 Tohle je pero s ostrým hrotem a je tam důležitý vědět,
00:24:16 kam vlastně máš dát ten hrot na skle. -Jo takhle!
00:24:22 Musím konstatovat, že všichni záchranáři by si zasloužili medaili
00:24:27 Už jenom za to, že jsou tady kdykoliv pro každého z nás,
00:24:31 tak snad můžu za všechny říct: Děkujeme!
00:24:35 Chlapi, já taky děkuji.
00:24:40 Proč já musím vždycky prohrát každou sázku?
00:24:51 Auto Moto Revue!
00:25:07 Skryté titulky: Jaroslav Švagr Česká televize 2014
Klobouk dolů před záchranáři. Nasazují životy, když spěchají k požárům, dopravním nehodám a dalším nebezpečím. Jenže – s čím spěchají? Jaká jsou ta aktuální vozidla s modrými majáky. Jak jsou vybavená a co umí?
Pepa se podíval k pražským hasičům a zavzpomínal na mládí, když býval řidičem strojníkem u hasičů. Mnohé se od té doby změnilo. Volvo CAS 20, zásahové vozidlo hasičského družstva patří k těm moderním. Cisterna Dennis zase k ověřeným praxí, tu si vyzkoušel Petr.
Záchranáři nám předvedli MB Atego 4x4, což je vlastně sanitka do terénu. Míša měla možnost se právě v terénu se v ní projet. Aleš dal přednost „klasické“ sanitce, VW T5 a za volantem si vyzkoušel pocity řidiče sanitky, žádný velký komfort ale nečekejte. Ale co chybí v kabině řidiče (klimoška, elektrická stahovací okna), je bohatě vynahrazeno vybavením přístroji ke zdravotním zásahům.
Mezitím se Pepa přemístil kousek dál do historie. Hasičská Praga L z roku 1924, řečená Máňa, je úžasný veteránský kousek. A tak si nadšený Pepa plní už asi pátý dětský sen, když řadí s meziplynem a uhání k pomyslnému požáru. Aleše pozval ke krátkému testovacímu letu pilot záchranářského vrtulníku Eurocopter EC 135. Míša ještě zasedla za obrovský volant sanitky Š 1201. Pamatujete? Jezdil s ní Jaromír Hanzlík v prvních dílech seriálu Sanitka. No a z neobvyklých vozítek jsme vyzkoušeli Teodora, totiž ženijního robota tEODor. To je takový ten pásový tančík, co dokáže na dálkové ovládání přemísťovat a likvidovat nebezpečné předměty.