Pokoj jako popelářský vůz (2011). Magazín o kultuře bydlení
Pokoj jako popelářský vůz
00:00:23 Dobrý den.
00:00:25 Míříme sice na skládku, ale nejedeme pro vybavení na dnešní přestavbu.
00:00:28 Jedeme splnit sen malého Alexe.
00:00:31 Pánové, kdo z vás nechtěl být v dětství popelářem?
00:00:34 Na mě se nekoukej, já ne.
00:00:39 Malý Alex je přes své mládí velmi vytrvalý.
00:00:42 Uznává pouze jeden typ auta: popelářské.
00:00:46 Samozřejmě rozlišuje všechny modely.
00:00:48 O kontejnerech a popelnicích má velký přehled
00:00:51 a hádejte, čím by chtěl Alex být.
00:00:55 Jeho rodiče to tuší, a protože jsou praktičtí,
00:00:58 rozhodli se chlapečkovi splnit jeho popelářský sen hned,
00:01:01 aby to nemusel dohánět později.
00:01:04 Dnes uvidíte, jak dobře se dá bydlet v popelářském voze.
00:01:12 Já chci popelářský pokoj!
00:01:16 Potřebujeme pokoj pro Alexe, aby měl svůj prostor a kde si hrát a spát.
00:01:22 Nacházíme se v rodinném domě
00:01:26 a dostali jsme za úkol udělat pokojíček pro Alexe, malého popeláře.
00:01:29 On má rád popeláře a popelářské vozy a popelnice,
00:01:32 takže něco z tohoto prostředí by bylo hezké.
00:01:35 Popelářský pokoj jsem ještě nedělala,
00:01:37 je to zajímavý úkol a určitě to nějak zvládneme.
00:01:43 Je to paráda, ale je to strašně netradiční.
00:01:46 Takže spoustu věcí do pokojíčku budeme muset vymyslet,
00:01:49 vyrobit a udělat svépomocí.
00:01:53 Má tam být postel, aby měl kde spát, stůl, kde by mohl pracovat,
00:01:58 a hlavně místo pro hračky a knížky.
00:02:04 A asi hodně popelnic a odpadků.
00:02:08 Pokoj je prázdný, máme volnou ruku od majitele při výběru vybavení pokoje,
00:02:14 takže to půjde všechno skvěle.
00:02:19 Nemůžeme překročit 30 000 Kč.
00:02:22 Zkusíme si s tou částkou poradit.
00:02:25 Tím, že budeme vyrábět spoustu věcí sami, mohli bychom se do toho vejít.
00:02:30 Rozpočet 30 000 Kč určitě zvládneme dodržet
00:02:33 a budeme muset pracovat rukama.
00:02:42 Velmi jednoduše zařízený dětský pokoj,
00:02:45 kde je veškerá výzdoba nahrazena stylizací.
00:02:50 V tomto případě stylizace do námořnického prostředí.
00:02:53 To je zvláště pro kluky výborné do 50 let.
00:02:57 Všimněte si: šatní dřevěná skříň taky stylizovaná do námořní kajuty.
00:03:03 Pracovní stůl ze smrku.
00:03:06 Jednoduché dřevo, ale má svou poetiku právě v sucích,
00:03:09 které jsou všude kolem.
00:03:12 Jediná špatná věc je mizerná orientace vůči dennímu osvětlení.
00:03:17 Druhou výhradu mám k posteli.
00:03:20 Ne kvůli materiálu nebo její šíři, která se může později hodit,
00:03:25 ale podívejte se, postel je úplně zabedněná.
00:03:28 A postel by měla větrat, měla by být otevřená.
00:03:33 A tak jsem nadšený akorát nočním stolkem.
00:03:37 Užití taburetku, které v interiéru vůbec nemusím, jako nočního stolku
00:03:42 mi připadá jako výborný nápad.
00:03:47 My jsme konečně v dětském pokojíčku, ale teď spíše v projekční kanceláři,
00:03:51 protože Andrea s Míšou nemají 3D projekt, ale mají...
00:03:54 -2D.
-Tak se ukaž.
00:03:59 Tady bychom umístili postel, která bude rozkládací
00:04:02 z různých důvodů ― bude tady s Alexem přespávat babička nebo kamarád atd.
00:04:09 Ve výklenku za dveřmi umístíme skříň, úložný prostor, jenž se vždycky hodí.
00:04:18 Skříň bude také zvolena na popelářské téma.
00:04:23 Stoleček umístíme k oknu.
00:04:28 -Čili pracovní místo?
-Ano.
00:04:32 A hrací plocha?
00:04:34 Bude v této části a v této části na stěně u dveří.
00:04:40 A tady máme překvapení pro Alexe.
00:04:44 Bude tu umístěna stupačka a madlo a výstražné světlo,
00:04:48 jako je na popelářském autě,
00:04:52 protože tatínek nám sdělil toto Alexovo tajemství,
00:04:56 kdy Alex předstírá, že stojí na popelářském autě a jezdí.
00:05:09 Ty už máš v ruce barvičky, taky popelářské?
00:05:13 To jsou barvy, které vychází z popelářského přání.
00:05:16 Oranžová, šedivá, zelená.
00:05:18 Použijeme je nejen na dekoracích a samolepkách,
00:05:21 ale i jako krytí zdi, nábytek atd.
00:05:25 A máš už návrh popelářských vozů?
00:05:28 Samozřejmě už jsme začali.
00:05:30 Ale my se na to půjdeme podívat do obchodu,
00:05:33 kde si nálepky můžete koupit i vy.
00:05:40 Přátelé, to byste nevěřili, co se dá v obchodě vyprodávat.
00:05:43 Tady kupříkladu víly, ale my se vrhneme na novinku,
00:05:46 protože Míša ve svém krámku předvádí, co vytvořila pro Alexe.
00:05:50 -Popelářský vůz.
-To byste nečekali.
00:05:56 Vypadá takto, zvolili jsme tyto barvy.
00:05:59 -A popelářský vůz máme v několika velikostech.-Proč?
00:06:03 Použijeme ho na zeď.
00:06:05 A aby to nebylo tak monotónní, použijeme několik velikostí.
00:06:08 Možná ho použijeme i na skříň.
00:06:11 Z čeho jsi vycházela? Oranžový vůz. U nás jezdí zelené.
00:06:14 U nás jezdí oranžové, šedivé a zelené.
00:06:17 Má přehled, holka.
00:06:19 Ale my nemáme jen oranžové vozy, které budeme lepit na co a kam?
00:06:23 Budeme je lepit na skříň, na zeď a možná i na postel.
00:06:29 -Takže použitelné na všechny povrchy.
-Přesně tak.
00:06:32 Máš tady ale i jiné vozy. Např. požární.
00:06:36 Nebo sanitku, to jsme navrhli k tomu.
00:06:39 Uspokojíme hodně chlapců,
00:06:41 ale Míša má ambice uspokojit i starší věkové skupiny.
00:06:44 Máme novou kolekci psů.
00:06:48 -A ta je určena komu?
-Je určena pro starší ročníky.
00:06:52 Jak jsi na to přišla?
00:06:55 První nálepky vznikaly pro nás. Chtěli jsme jezevčíka.
00:07:00 Dali jsme to pak na Facebook, mělo to ohlas, tak jsme to vyrobili.
00:07:04 Pejskařů je v Čechách spousta.
00:07:06 Ale ty máš za sebou další novou sérii, ta je hodně dekorativní.
00:07:09 Pro koho a co je určena?
00:07:11 Je do dospěláckých interiérů,
00:07:15 ideálně v obývacích prostorách, halách, jídelnách.
00:07:20 Míša má prakticky hotovo, ale my se musíme vrátit za Andreou,
00:07:23 která začíná natírat magnetickou barvou.
00:07:44 Obvykle se barvám nevěnujeme tak podrobně,
00:07:47 ale v tomto pokoji je to nutné.
00:07:50 Protože Andrea volila výraznou zelenou, oranžovou
00:07:52 a doplňkovou šedou. Ale nejen na svetr.
00:07:55 Na stěně natřené magnetickou barvou zanecháme patinu té barvy,
00:08:01 která bude korespondovat s lustrem.
00:08:04 A ta výrazná oranžová přesně podle popelářského vozu?
00:08:07 Oranžová se bude opakovat na skříňkách, polštářích a povlečeních.
00:08:15 Zelené máš dost, nebo ji ještě použijeme?
00:08:18 Použijeme ji ještě na dalších doplňcích.
00:08:21 Máš krásné hodinky.
00:08:23 Jsou krásné, zelené - a my si dáme pauzu.
00:08:26 My máme pauzu. A Aleš Student bude pracovat.
00:08:33 Kamilo, pracovat, pracovat...
00:08:38 Někdo pracuje a někdo o práci mluví. Já budu dělat spíš to druhé.
00:08:42 Ale když jste probírali barvy, mně se to náramně hodí.
00:08:45 Protože barvy jsou v dětském pokoji velmi důležité.
00:08:48 Navíc mají výhodu, že je můžeme lehce změnit podle vlastní nálady
00:08:52 nebo podle toho, jak dítě roste.
00:08:56 Ideální do dětského pokojíku jsou jasné, zářivé a teplé barvy.
00:09:02 Třeba zelená nebo její odstín je výborný,
00:09:07 protože pomáhá soustředění, pomáhá uklidnit dítě.
00:09:12 Na druhou stranu, používat odstíny červené nebo oranžové
00:09:17 je u hyperaktivního dítěte velmi nebezpečné.
00:09:20 A v takovém případě je modrá naprosto výborná,
00:09:24 protože je studená jako psí čumák.
00:09:29 Haló! Pojďte si pro mě!
00:09:33 Přátelé, tady byla nika, teď je tady skříň.
00:09:36 Musím z ní vylézt, protože se musíte podívat,
00:09:39 co všechno tahle hlava vymyslela.
00:09:41 Protože tahle skříň má pointu. Povídej.
00:09:45 Využili jsme hotový korpus skříně.
00:09:49 Tato část je využita na poličky, které se vždycky hodí.
00:09:56 Tato část je šatní. Na šatní tyče, polička nahoře.
00:10:02 Nižší šatní tyč slouží pro Alexe.
00:10:06 -Myslíš, že bude uklízet?
-Doufáme.
00:10:09 Horní tyč je spíše pro rodiče.
00:10:14 A co ten poklop?
00:10:16 To je jakoby bunkr pro Alexe, který se rád schovává.
00:10:23 Tady se bude moct schovávat ve skříni.
00:10:27 Nebo by to mohl využít ještě na něco jiného.
00:10:31 Pokud by se neschovával, dovnitř by se vložila popelnice na hračky.
00:10:37 Dokonalé. Popelnice jsou všude.
00:10:40 Skříň sice madla nemá, ale tady jedno madlo je.
00:10:43 To je ta slibovaná stupačka?
00:10:45 Ano, to je překvapení pro Alexe, slibovaná stupačka.
00:10:48 Z čeho je?
00:10:50 Je to stylové, takže jsme sháněli po vrakovištích a skládkách.
00:10:55 Ty jsi nakupovala na skládce?
00:10:58 Přátelé, když jste šikovní, dekorace nemusí stát skoro nic.
00:11:02 Zatímco Alex s tátou ovládli kuchyni -
00:11:04 mimochodem, cookies, které připravili, byly neodolatelné -
00:11:07 Andrea s Míšou se věnují jiné rukodělné práci.
00:11:10 Vyrábějí popelářské povlečení.
00:11:13 Zkouška na tričku proběhla výborně, takže budou stačit bílé povlaky,
00:11:16 barva na textil a ručně vyrobené razítko.
00:11:26 My jsme na netypickém místě. Andreo, na jakém?
00:11:31 Jsme v obchodě mých rodičů, kam jsem se přišla poradit,
00:11:34 jakou matraci vybrat pro Alexe.
00:11:36 Ale my jsme ještě u jedné osobní věci, a to je toto křeslo.
00:11:39 Toto je křeslo Květ, je to má diplomová práce.
00:11:43 Je zvláštní v tom, že je ortopedicky tvarované podle páteře člověka,
00:11:49 potom je houpací.
00:11:58 A dá se houpat i do strany.
00:12:00 -Mohlo by se líbit Alexovi v pokoji.
-Určitě by se tam hodilo.
00:12:05 My jsme tady ale kvůli jiné věci,
00:12:07 protože jablko nepadá daleko od stromu.
00:12:10 Přejdeme k mamince a ta nám musí říct,
00:12:12 jakou matraci zvolit do dětské postýlky.
00:12:14 Kdybychom měli miminko, co mu můžeme dát?
00:12:19 Miminku do postýlky stačí molitanová matrace,
00:12:25 která se dělá do kolébky ve výšce 5 cm,
00:12:29 do postýlek je výška 7 cm jako u této matrace.
00:12:33 Potahy se dělají ze 100% bavlny.
00:12:38 Kdybychom chtěli luxusnější matraci, dělá se sendvičová matrace.
00:12:45 To je kombinace molitan a repasovaný molitan.
00:12:49 -Je pevnější?
-Ano.
00:12:52 Repasovaný molitan zabraňuje proležení molitanu,
00:12:56 i když pro děti do 3 let molitan určitě stačí.
00:13:02 Alex už není batole, je to 3letý kluk, který poroste.
00:13:07 Co bychom doporučili tam?
00:13:09 Tam bych doporučila tuto matraci. Norka, matrace sendvičového typu.
00:13:18 Je to matrace z profilovaného molitanu.
00:13:24 Vlnky, k tomu se doprostřed dává repasovaný molitan,
00:13:28 je to ve výšce 12 cm, ale výška může být podle potřeby.
00:13:33 Ale my chceme Alexe rozmazlovat. Můžeme mu dát ještě lepší matraci?
00:13:40 Kdybychom ho chtěli rozmazlovat, volila bych matraci Monu.
00:13:45 Skládá se ze studené pěny, která je elastická,
00:13:50 a z líné pěny, která se tvaruje podle teploty těla.
00:13:56 Tato matrace je 5zónová, což zajišťuje měkkost matrace.
00:14:02 Zároveň je to matrace s vysoce kvalitními anatomickými vlastnostmi.
00:14:07 My Alexe budeme rozhodně rozmazlovat, a to nejen matrací,
00:14:10 ale i luxusním pracovním koutkem.
00:14:32 Míříme do finále,
00:14:35 ale nejdřív si musíme popsat inspirace všech kousků nábytku.
00:14:39 Když se dívám na zeď, vidím jasnou popelnici, i když ne tvarově.
00:14:43 Je to inspirované popelnicí, navíc se to hodí k dalším prvkům,
00:14:47 jako je lustr, magnetická stěna a víka popelnic.
00:14:51 Police je dělaná na zakázku podle návrhu
00:14:55 a bude sloužit na knížky, autíčka, hračky atd.
00:15:01 Klasika je i tato postel, Andrea ji samozřejmě nemohla nechat tak,
00:15:06 jak ji v řetězci koupila.
00:15:08 Máme polepené šuplíky. A úchytky jsme obháčkovali.
00:15:15 Úchytka s čepičkou.
00:15:18 -To ty sama vlastníma rukama?
-Ano.
00:15:21 Šikovná česká matka musí umět všechno.
00:15:24 Ale my jsme u posledního kousku.
00:15:27 Úložné prostory, které jsou originální a geniálně jednoduché.
00:15:31 Přesně tak, jsou to krychle, kvádry.
00:15:36 Slouží jako knihovnička nebo úložný prostor pro hračky a další věci.
00:15:44 Zase je to sladěné do barev pokoje.
00:15:47 Mám slzu v oku.
00:15:49 Když se dobře podíváte, tady je lavice doplněná něčím.
00:15:54 Je to školní židlička pro malé děti.
00:15:58 Byla stará, tak jsme ji museli přebrousit a natřít.
00:16:04 Nožičky jsme tak nechali, protože se mi to líbilo.
00:16:07 Má to patinu, tak jsme to tak nechali.
00:16:12 Trocha historie nezabije ani Aleše Studenta, který vám řekne, co našel.
00:16:21 Dispozice dětského pokoje je složitá a citlivá,
00:16:26 protože dětský pokoj obsahuje spoustu funkcí, kterým musíte vyhovět.
00:16:31 Navíc ještě dětský pokoj musí umožnit změny, když dítě roste.
00:16:37 V pokojíku, který teď vypadá velmi dobře,
00:16:42 ale vidím při růstu dítěte několik problémů.
00:16:45 Pracovní stůl lze umístit jen pod toto střešní okno,
00:16:49 aby světlo dopadalo na pracovní plochu.
00:16:53 A až bude tato postel velká, bude problém ji umístit.
00:16:58 Buď bude zápasit se stolem na této stěně,
00:17:01 nebo bude přečuhovat do francouzského okna.
00:17:05 A přitom stačilo málo.
00:17:08 A to už měl zařídit architekt, který dům navrhoval.
00:17:11 Dveře a francouzské okno odtlačit od této zdi
00:17:15 a tato zeď mohla být normálně využitelná.
00:17:34 A o nálepkách naposledy. Míšo, můžu na stěnu nalepit cokoliv?
00:17:39 Můžu nalepit jakoukoliv nálepku, ale asi nebude držet.
00:17:43 Je potřeba použít speciální samolepicí fólie na zeď.
00:17:46 A ty my máme. Po celém pokojíčku jsou popelářské vozy všech velikostí.
00:17:51 Opustím Míšu a vrhnu se na Andrejku.
00:17:54 Právě vytváří - co to je, záclonka?
00:17:59 To je záclonka z odpadků. Měla by evokovat odpadky.
00:18:03 Máš jich dost?
00:18:06 Ano, kdyby došly, může je vzít Alex tady.
00:18:09 Výborné. A vracíme se k Míše,
00:18:11 protože teď vytváří překvápko pro Alexe.
00:18:16 -Co to je, zase nálepky?
-Ne. Magnety. Semafor.
00:18:20 -Hezké. Můžu?
-Určitě.
00:18:23 Odlepit se dá, výborně.
00:18:25 Konečně jsme ukázali, jak funguje magnetická stěna.
00:18:28 -A co se skrývá pod tím?
-Tady je taky magnet.
00:18:32 -A tady?
-Tam je místo na zelený.
00:18:36 Paráda, zaklopíme.
00:18:39 Spustíme maják a Míša s Andreou můžou dekorovat.
00:19:10 Wow!
00:19:15 Úžasné! Nevím, kde začít! Tolik detailů všude.
00:19:20 Nejvíc se mi povedla polička, z toho mám radost.
00:19:24 A potom vestavěná skříň.
00:19:28 Ta dvířka jsou taky fajn a srandovní.
00:19:31 Nejvíc se mi líbí barvy.
00:19:34 Doplněk k zelené a oranžové dopadl skvěle.
00:19:38 A potom se mi líbí kombinace velké barevné plochy
00:19:42 s malým vzorkem na cíchách.
00:19:46 Bál jsem se, aby to nebylo moc barevné, ale ta zelená je krásná,
00:19:50 je to hodně popelářské. A ty cíchy jsou supr.
00:19:54 Líbí se mi stupačka s madlem, ta je parádní.
00:19:58 Líbí se mi světlo, to je krásný doplněk.
00:20:01 Výborná je i skříň s víky.
00:20:03 Samolepky jsou úžasné, ty se povedly.
00:20:06 Míša vystihla perfektně zadání popelářského vozu.
00:20:11 Neměli jsme s tím problém, zadání bylo krásné a inspirativní.
00:20:16 Rozpočet jsme dodrželi, dokonce jsme pod rozpočtem.
00:20:19 Nejvyšší položka v pokoji je postel a skříň.
00:20:24 Úžasné, ještě se něco ušetřilo. Takový vychytaný pokoj!
00:20:45 Obec Jevany, kde byste mohli pokoj malého Alexe najít,
00:20:49 je spojena s mnoha českými celebritami.
00:20:51 Karlu Gottovi tady dokonce svého času postavili muzeum
00:20:55 a nazvali vtipně Gottland. Podle něj M. Szczygiel nazval své dílo.
00:21:05 Pokud neznáte správnou odpověď, rozhodně si ji lehce najdete.
00:21:09 Pokud chcete krásně bydlet, napište nám,
00:21:11 nebo pozvěte Aleše Studenta do svých příbytků.
00:21:14 Mějte se krásně, prázdninově a jak jinak, bydlete hravě.
00:21:22 Skryté titulky: Věra Mikulenková Česká televize, 2011