Ráj pro kavárenské povaleče a jejich ratolesti (2011). Magazín o kultuře bydlení
Ráj pro kavárenské povaleče a jejich ratolesti
00:00:22 Dobrý den. Jak sami vidíte, dnes to bude o dětech,
00:00:24 ale ne o dětských pokojíčcích.
00:00:26 My totiž se Soňou Malinovou dnes postavíme kavárnu nejen pro vás,
00:00:30 ale i pro vaše děti.
00:00:33 3 neziskové organizace z Havířova daly hlavy i finance dohromady
00:00:36 a pronajaly si budovu bývalé mateřské školy.
00:00:39 Zde chtějí pro rodiny s dětmi vybudovat kavárnu,
00:00:41 a Soňa Malinová tak dostala bojový úkol:
00:00:43 vytvořit posezení pro rodiče a hernu, která zaujme i ty největší raubíře.
00:00:48 Dívejte se, naše herna vás bude inspirovat
00:00:50 při zařizování dětských pokojů.
00:00:54 Zadání od neziskovek je pro mě trošku nové,
00:00:59 protože jsem ještě nikdy nezařizovala kavárnu a zároveň tak velkou hernu,
00:01:03 ale budu se snažit, aby byl ten prostor hodně inspirativní.
00:01:08 Soňu Malinovou jsme si pozvali, protože jsme chtěli vsadit na design,
00:01:12 aby se tu lidi cítili dobře.
00:01:14 Původní stav byl, řekla bych, opravdu děsivý.
00:01:17 Trochu z toho nespím a doufám, že to v rozumném čase dáme dohromady.
00:01:24 Kavárna se jmenuje Zahrada, takže by bylo pěkné,
00:01:26 kdyby zařízení interiéru z toho mohlo nějak vycházet.
00:01:30 Jsou tam velké stavební úpravy, musíme vyměnit elektro, podlahy,
00:01:34 musí se i něco vybourat, takže máme co dělat a já se strašně těším,
00:01:40 až začnu dekorovat a něco budovat.
00:01:44 Na celou kavárnu s hernou máme rozpočet 100 000 Kč.
00:01:49 100 000 Kč na zařízení kavárny je pro mě spíš takovou motivací
00:01:55 být hodně kreativní a ostatní výdaje na velké rekonstrukce
00:02:00 samozřejmě půjdou mimo tento rozpočet.
00:02:04 Protože prostředí budoucí kavárny je zatím velice nehostinné,
00:02:08 přestěhovali jsme se na daleko útulnější místo.
00:02:11 Soni, ale my bychom si tady v teple měli říct,
00:02:13 jak to bude vypadat za pár měsíců.
00:02:17 Vypadá to opravdu na pár měsíců, protože v tom prostoru se musí dělat
00:02:21 velké stavební úpravy.
00:02:23 Bourají se tam stěny, a protože to nebude jenom část herní,
00:02:27 ale patří k tomu posezení a kavárenská část s barem,
00:02:32 opravdu tam budou větší úpravy.
00:02:34 Tam bude hodně hrubé stavby.
00:02:36 Ale my se budeme věnovat hlavně herně, protože to může být inspirace
00:02:40 pro vás, kteří zařizujete dětské pokojíčky,
00:02:42 a Soňa tam bude mít určitě pár vychytávek.
00:02:44 Téma bude, jako by to bylo na zahradě.
00:02:48 Domeček ze dřeva, prvky jako na zahradě, jako třeba hrábě,
00:02:52 a hodně dřeva, stromy a ptáci.
00:02:55 Skvělé. Nějakou speciální vychytávku, kterou bys chtěla uvést už teď?
00:02:59 Asi největší zábava bude ten domek, který bude trošku jako posed,
00:03:04 nebo jako domky sbité na stromě. To bude děti asi nejvíc bavit.
00:03:08 Tak, a my se teď půjdeme inspirovat více s Alešem Studentem.
00:03:16 Vážení, vytvořit skutečně dobrou hernu pro děti,
00:03:21 ve které by si děti hrály a nenudily se, není vůbec jednoduché.
00:03:24 A k tomu, aby ta herna byla dobrá, vždy zabere třeba klouzačka.
00:03:30 2. věc, která vždy zabere, je autodráha zvláště pro kluky.
00:03:35 Ale když vidím ten odložený kočárek, tak si myslím,
00:03:37 že i holky si tady přijdou na své.
00:03:40 A když si děti hrají, tak rodiče je nesmí rušit.
00:03:44 A k tomu pomůže kafíčko, pitíčko, zákusečky a časopisky.
00:04:04 Zvenku se to viditelně moc nezměnilo, ale za ty 2 měsíce tady to je pecka.
00:04:11 Pecka to opravdu byla, hlavně to, jak jsme tady makali.
00:04:15 Hlavně řemeslníci, konečně máme vymalováno a máme koberce.
00:04:21 Tys to tady válcovala. Co tady bude? Hřiště, nebo co vlastně?
00:04:25 Bude to zahrádka, kde si budou děti hrát a budou mít pocit,
00:04:29 že jsou jako na zahradě.
00:04:30 Pěkná travička. Tady se budou plazit prcci?
00:04:33 Od batolat až po děti do 10 let.
00:04:36 Čili pro příště zákaz vstupu v botách, ale my přejdeme do míst,
00:04:40 kam se v botách bude moct vstoupit, a tady je zátěžový koberec.
00:04:44 A bude tady?
00:04:45 Budou tady stolky na sezení pro rodiče,
00:04:48 budou si tady dávat kávičku, relaxovat, a děti si tam budou hrát.
00:04:52 Ale co se bude dít v tamté části?
00:04:55 Tady je už skoro hotový bar, ale my jsme se sem museli probourat,
00:05:02 protože původně jsme chtěli dát bar tady, ale ubralo by to spoustu místa
00:05:07 na sezení, takže stěna je pryč a bar má konečně místo
00:05:13 i se skladovou místností.
00:05:16 Tady nám ale zavazí ještě spousta kousků nábytku.
00:05:19 To tady, doufám, nezůstane.
00:05:21 To tady zůstane! To zrenovuju a určitě to využijeme!
00:05:24 Počkej! Takové kusy? Co?
00:05:28 Proč ne? Je to staré, ale víš, že já umím dělat ze starého nové.
00:05:36 Já vím. Takže zrenovuješ židle, zrenovujeme stoly,
00:05:40 ale ty budeš ještě něco tvořit do herny, a to bude konkrétně co?
00:05:44 Do herny mi vyrobí stolaři domeček jako sbitý z prken
00:05:51 a ještě vyrobím ze skříňky na peřiny domeček pro psy. Boudu.
00:05:57 Takže z peřiňáku bouda pro psy a nebudeme to dál rozpatlávat,
00:06:01 protože to uvidíte v reálu.
00:06:12 My se nacházíme ve větší konstrukci, než by se vešla k vám
00:06:15 do dětských pokojíčků, že, Soni.
00:06:17 Je to trošku naddimenzované, ale v kavárně jsou 3 metry výška stropu,
00:06:23 takže si to můžeme dovolit.
00:06:25 Měla jsi nějaký speciální designový požadavek na ten domeček?
00:06:28 Hlavně jsem chtěla, aby to vypadalo jako sbité z prken, staré a ošoupané,
00:06:33 a myslím si, že ta patina je na tom dobrá.
00:06:36 My tady máme pana Jonsztu, který nám poví technické věci.
00:06:40 Materiál je smrkové řezivo.
00:06:44 Máme to ekologicky naimpregnované proti plísni.
00:06:47 V této povrchové úpravě by se to hodilo i na ven.
00:06:50 -Ale to už by nebyla konečná úprava.
-Přesně tak.
00:06:54 A velmi podstatný technický údaj je nosnost.
00:06:58 Myslím, že kolik naložíme, tolik dětí nám to unese.
00:07:02 Dobře. A přístupová cesta?
00:07:04 Jde tam hodně o bezpečnost. Nevidím žádné zábradlí.
00:07:07 Ano. Máme tady schůdky z OSB desky a zábradlíčko budeme montovat
00:07:11 na místě samém.
00:07:13 Já vám poděkuji, vy máte hotovo, ovšem Soňa se musí přesunout
00:07:17 a začít tvořit boudu pro pejska.
00:07:56 K rozvoji dětské fantazie a všech smyslů, kreativity
00:08:00 a dokonce i jemné motoriky může docházet i na místech
00:08:07 veskrze netradičních, jako třeba v hospodě.
00:08:11 Samozřejmě trošku přeháním, ale tato dětská herna je přímo propojená
00:08:16 s nekuřáckou částí restaurace.
00:08:20 A jak už to tak v životě bývá, tak každý touží po tom, co nemá.
00:08:24 Tak jsem zůstal v herně a mé děti šly do lokálu.
00:08:44 Já v tuto chvíli nemusím moc mluvit, protože Soňa bude částečně
00:08:48 prezentovat vše, co se událo za 1 den. Za námi vyrostl strom.
00:08:51 Po namáhavé práci, ještě s mými kamarádkami, protože jsem zjistila,
00:08:57 že to asi sama nezvládnu, jsem udělala obrysy
00:09:02 a ostatní vymalovávaly.
00:09:04 Ale už se nám tady stihli i usídlit ptáčkové. Tady mám ptáčka s přilbou.
00:09:10 -Ptáčka zpěváčka?
-Něco takového.
00:09:12 Ale kde jsi vzala ten motiv?
00:09:14 Motivy jsem převzala ze závěsu, protože nejsem tak dobrá kreslířka.
00:09:20 Kreslířka ne, ale malířka ano.
00:09:22 A já už tady vidím ten motiv. Ptáci a listy. Ukaž.
00:09:27 Motivy jsem přetáhla z tohoto závěsu, protože osobně si myslím,
00:09:31 že pokud je výrazná výmalba prostoru, chce to už jenom jednobarevné závěsy.
00:09:36 Nebo naopak, když jsou krásné závěsy, tak proč nepoužít ty pěkné motivy?
00:09:41 A já jsem to doslova obšlehla.
00:09:43 Mně se ale nejvíc líbí to, co máme pod látkou,
00:09:46 a to je výrazně červený stůl.
00:09:47 Moc hezký stůl.
00:09:49 Děkuji, ale není to moje práce. Je to práce mého dvorního malíře.
00:09:54 Chceš říct, že to je ten původní stůl?
00:09:56 Ano, to je ten původní stůl a jsem moc ráda, že jsme ho nevyhodili.
00:10:00 Já už v tuto chvíli taky.
00:10:02 Ale ukážeme ještě židli, kterou jste společnými silami taky spravili.
00:10:06 Nakonec jsem ze všech těch 6 starých židlí vybrala tento typ,
00:10:10 ale myslím si, že se to i docela hodí k těm stolkům, které jsem vybrala,
00:10:15 takže dobré.
00:10:17 Ale já jsem pořád hledala židli, na které je aspoň 1 ptáček.
00:10:20 -A co nás čeká v tuto chvíli?
-Teď mě čeká šílená skládačka.
00:10:24 Budeme si hrát.
00:10:56 -Soňo!-Já jsem tady.
-Tak vylez.
00:11:01 Já už to tady testuju. Už je tady i zábradlí.
00:11:04 Krása, chválím.
00:11:07 Děti nám tady nebudou přepadávat, já chválím truhláře,
00:11:09 že zachovali design domku, který je z různých šikmých desek,
00:11:13 šikmé je i zábradlí.
00:11:15 Ani 1 pravý úhel, ten nenajdeme ani na tomto objektu.
00:11:19 K čemu to budeš mít?
00:11:20 Tento stromeček je zároveň didaktická hračka.
00:11:24 -Děti si tady můžou provlékat šňůrky.
-Nemáš náhodou nějakou?
00:11:27 Náhodou tady mám dekoraci, takže když bude zima,
00:11:31 mohou si tady provléknout vločky a baňky.
00:11:35 A diváci vidí, že je zima.
00:11:38 Ano. Na jaře si tam mohou dát jablíčka,
00:11:40 a pokud nás tento stromeček už nebude bavit
00:11:44 nebo tady budeme chtít víc místa, z 3D uděláme 2D.
00:11:49 Tvé oblíbené. Tenhle objekt pryč, ale tenhle?
00:11:54 Já mám ráda různé drobnosti a vychytávky
00:11:59 a nechtěla jsem tady dávat jen plastové stoličky.
00:12:02 A tato stolička ve tvaru kaštanu se mi strašně líbila.
00:12:05 Vevnitř je výplň, takže je to opravdu pohodlné na sezení.
00:12:14 Tohle bude na co?
00:12:16 To je taková levnější varianta stoliček taky na sezení.
00:12:20 A aby se na tom dětem pohodlně sedělo, může se na to použít
00:12:25 třeba starý svetr, který obětuji, protože je trošku prolezlý moly,
00:12:31 vyplnit to molitanem a obšít špalky.
00:12:35 Drahá verze a levná verze na sezení.
00:12:38 A tam vzadu je náš oblíbený peřiňák. Tys říkala, že to půjde natřít.
00:12:45 Půjde to natřít, ale truhláři to tak krásně vybrousili,
00:12:49 že už jsem to jenom naolejovala a zůstalo to v přírodní barvě.
00:12:54 Výřez se musel trochu olištovat, aby to bylo pro děti bezpečnější.
00:12:59 S tím otvorem si nejsem jistá, jestli se tam děti,
00:13:04 když tam vlezou, nešprajcnou.
00:13:06 A teď záleží na rodičích.
00:13:08 Buď tam to dítě nechají šprajcnuté a dopijí si v klidu kafe,
00:13:11 ale kdyby nějaký úzkostný rodič moc toužil po dítěti, vytáhne ho zvenku.
00:13:17 My půjdeme na to kafe.
00:13:20 Pokud nemáte šikovné ruce nebo dost prostoru
00:13:24 pro výrobu dřevěného domečku, mám pro vás návrh: kupte ho.
00:13:26 Například v papírové verzi.
00:13:28 Takový domeček se prodává záměrně černobílý,
00:13:31 aby si ho jeho obyvatelé mohli sami vydekorovat.
00:13:34 Budou jim stačit pastelky nebo perníčky od Vánoc,
00:13:37 a rázem máte perníkovou chaloupku.
00:13:42 HODINY HRAJÍ
00:13:44 Hračky jsou důležitou součástí všech dětských interiérů.
00:13:47 Ovlivňují nám nejen barvy, ale i celé vzezření pokoje.
00:13:50 Máme tady profesionála, pana Petra, který nám ukáže hračky,
00:13:54 které byste si možná za normální situace nepořídili.
00:13:57 Ale v čem je jejich výhoda?
00:14:01 Jejich výhoda je v tom, že to dítě si s nimi pouze nehraje,
00:14:04 ale učí se novým dovednostem.
00:14:05 -Takže jsou to didaktické pomůcky?
-Ano.
00:14:07 To zní strašně, ale ty hračky vypadají opravdu zajímavě.
00:14:10 Tato slouží?
00:14:12 Tato slouží k poznávání barev, tvarů, různých velikostí a tlouštěk.
00:14:17 U všech pomůcek musí s dítětem někdo komunikovat,
00:14:22 aby se rozvíjelo a mohlo poznávat. Samo o sobě to nepozná.
00:14:26 Tady máme takovou plochu.
00:14:29 To je mozaika. Za prvé se k tomu dají měnit podklady,
00:14:32 a za druhé co je u malých dětí hodně důležité, dítě neztrácí motivaci tím,
00:14:38 že by se mu mozaika nějak rozkutálela,
00:14:41 protože ty prvky na tom hezky drží.
00:14:43 Takže když to vytvoří, mohou si to někam postavit nebo opřít.
00:14:46 Je to na začátku dost důležité.
00:14:48 Tady je ta mozaika ve vertikálním směru.
00:14:51 Přesně tak. Je možné ji využít i pro děti starší například tím,
00:14:55 že když děti ty korálky rozpojí a musí je skládat podle barev,
00:15:00 ti nejlepší jsou schopni poskládat 2 obrázky z obou stran.
00:15:04 A tohle?
00:15:06 To jsou kostky embo, které slouží k rozvoji hmatu a smyslového vnímání.
00:15:12 Často slouží u dětí s vadami zraku.
00:15:15 -Takže to je vlastně hmatové pexeso.
-Ano, může být.
00:15:17 Tady se blížíme k něčemu, co mě láká velice. Co to je?
00:15:21 To je pískovnička.
00:15:23 U ní si děti můžou jak kreslit, k čemuž mohou samozřejmě použít
00:15:27 tužku a papír, ale tady je netradiční právě použití písku,
00:15:32 která podněcuje fantazii a kreativitu dětí.
00:15:35 Od základního kreslení až po tvorbu a procvičování hemisfér a paměti.
00:15:44 Například tím, že pískovničku rozpůlíme na 2 poloviny,
00:15:47 dítěti vytvoříme vzor obrazu a jeho úkol je 2. rukou,
00:15:52 což je právě náročné, udělat ten samý tvar.
00:15:56 A k čemu slouží tahle zkumavka?
00:15:59 V okamžiku, kdy z plochy písek stáhneme,
00:16:04 můžeme opravdu začít připravovat se na psaní.
00:16:07 To znamená, že využíváme inverzního obrazu, a tím,
00:16:11 jak pomalu posunujeme po té ploše, vytváříme různé obrazce.
00:16:19 Tak se dělají obrysové čáry, a když to dáme dolů, dělají se čáry plné.
00:16:24 My tady s panem Petrem máme písečnou tužku a vy se podívejte,
00:16:27 co pro vás objevil Aleš Student.
00:16:34 Různé supermarkety a hypermarkety již dávno výrazně ovlivnily náš život.
00:16:40 Ať už v kladném nebo záporném slova smyslu.
00:16:43 A některé rodiny jsou zde schopny trávit skoro celý víkend.
00:16:48 A pak nastává otázka, co s dětmi.
00:16:51 A dětský koutek se stal nezbytnou součástí každého hypermarketu.
00:16:56 Tento dětský koutek má ovšem 1 zvláštnost.
00:17:00 Je dílem předního ostravského designéra
00:17:02 a šéfa výpravy Národního divadla moravskoslezského, Alexandra Babraje.
00:17:09 A je to vidět. Ovšem jak jistě správně tušíte,
00:17:13 od původního návrhu zde došlo k podstatným změnám.
00:17:17 I na můj vkus je plastových hraček a doplňků zde až moc.
00:17:23 Ovšem na 2. stranu všichni víme, že nejlepší dřevěný srub je z plastu.
00:17:36 Soni, pojď. Soňa má hotovo, štáb je taky připravený, takže my jdeme.
00:17:43 Už jsme spoustu věcí viděli, ale co je nového,
00:17:45 jsou fotografie od Haliny Sýkory.
00:17:48 Je to mladá slečna, která fotí nejenom staré lidi ale i děti.
00:17:56 Jak mladá slečna? Mladší než ty?
00:17:59 Rozhodně mladší než já a je šikovná a líbilo se mi to tady tématicky.
00:18:04 Na fotografiích jsou jednak děti, ale taky staří lidé,
00:18:07 kteří k nám prostě patří.
00:18:09 Můžou tady vidět babičku každý den.
00:18:11 My si tady chceme povídat o jedné věci, a to jsou podložky, protože?
00:18:15 Když dítě sedí u stolu s rodiči, tak je to strašná nuda.
00:18:20 Místo pivních tácků jsou tady tácky, jednak podložky pod hrnky,
00:18:26 aby se nezničil stůl, ale taky tácky, které se dají různé kombinovat
00:18:30 a skládat. A taky rodiče se můžou zabavit.
00:18:33 To chce víc logiky.
00:18:37 Tady bychom se měli vyzout.
00:18:39 A vcházíme do té části, která už se nám opravdu líbí.
00:18:43 Konečně jsem dodělala i slíbený špalek.
00:18:48 Časem odpadla kůra a v noci mě osvítilo,
00:18:53 že místo starého svetru použiji plsť.
00:18:56 -Ty sis ten svetr nechala?
-Ano, líbil se mi.
00:19:01 Dáš si to na hlavu?
00:19:04 Ano, to se možná budu živit šitím čepiček.
00:19:08 Když jsem nešikovná, koupím čepici a mám to.
00:19:11 Ano, koupit si čepici, špalek a máš hotový bobek.
00:19:14 Mě by ještě zajímala ta kupa dřeva pod domečkem.
00:19:17 Ono to vypadá obyčejně, ale zjistila jsem,
00:19:21 že s těmi nejobyčejnějšími hračkami se děti nejvíc zabaví.
00:19:25 -A víš, co nám tady chybí?
-Nevím.
00:19:28 Pikolíček! Pikolíček paní režisérka nám právě přináší kávu
00:19:33 a my si v tuto chvíli počkáme jenom na hodnocení těch,
00:19:37 kterým to všechno tady kolem bude patřit.
00:19:45 Vidíš domeček?
00:19:51 Přestože jsem zařizovala kavárnu, myslím si,
00:19:54 že to může být pro mnohé rodiče inspirativní,
00:19:57 protože kdyby si celý herní prostor smrskli o 50 %,
00:20:00 mohli by klidně mít dětský pokojíček.
00:20:04 Prostor je úžasný. Máme z něho úžasný dojem.
00:20:07 Splněno je i to, že je to jako zahrada a že jsou tu dekorace zahrady
00:20:12 Nejvíce času mi zabrala výmalba, ale zároveň jsem si to nejvíce užívala.
00:20:17 Nejvíc asi zaujme malba, která je tam vzadu na stěně,
00:20:21 lustry, a celkový dojem je pěkný.
00:20:26 Kdybych byla malá holka, tak bych si asi nejvíc užila domeček,
00:20:29 který ve mně evokuje opravdu nějaké bydlení,
00:20:31 ve kterém si můžu hrát na maminku a na tatínka.
00:20:35 Ten prostor bude určitě funkční.
00:20:37 Je dobré, že prostor na hraní je vzadu, takže si myslím,
00:20:41 že to nebude ani rušit lidi, kteří si budou chtít popovídat v kavárně.
00:20:45 Měla jsem rozpočet 100 000 Kč.
00:20:47 Samozřejmě největší položka byly koberce, protože je to velká plocha,
00:20:51 ale vyvážilo se to tím, že jsme dostali zdarma sedačku, osvětlení
00:20:56 a staré židle, a tím pádem se to trošku vyrovnalo.
00:21:05 Soňa Malinová dnes vystavěla kavárnu pro rodiče s dětmi.
00:21:09 Takže mám pro vás adekvátní prázdninovou otázku.
00:21:22 Nevím, jestli tuhle odpověď někde najdete, ale rozhodně si tipněte.
00:21:26 Mějte se krásně, užívejte prázdnin a jako vždy, bydlete hravě.
00:21:43 Skryté titulky: Věra Mikulenková Česká televize, 2011