Hostem Antonína Přidala je cimbalista Dalibor Štrunc (1998)
Dalibor Štrunc
Úterý 26. 8. 2014 po půlnoci na ČT200:00:15 Tomuto nástroji se v Německu říká prkénko na sekání masa.
00:00:20 Ve Švédsku jemněji, paličková harfa.
00:00:23 V Anglii sladce, líbezný zpěv.
00:00:30 Umí cimbál vůbec zazpívat nelíbezně?
00:00:35 -Samozřejmě, že se cimbálu může stát i pekelný stroj.
00:00:39 Zkusím předvést.
00:00:46 -To zní skoro, jako zvuky v biblickém žalmu
00:00:51 Chvalte Boha zvučnými cimbály, chvalte ho cimbály dunivými.
00:00:58 Kdykoliv čtete v českém překladu o cimbálech,
00:01:02 nemíní se tím bicí nástroj strunný,
00:01:06 ale bicí nástroj kovový, nebo-li činel.
00:01:10 Teprve v 17. století se význam slova cimbál u nás proměnil.
00:01:15 Takže Matka boží, když zpívala synáčkovi,
00:01:19 Chtíc, aby spal, určitě nemyslela činel.
00:01:22 Pokud naléhala Nynej, má harfo líbezná, cimbálíčku
00:01:29 Toto je cimbál velkého kalibru. Kolik váží?
00:01:35 -Váží okolo 90 kilogramů. Jak který typ.
00:01:39 -Podle takového instrumentu prý kdysi vznikly kladívkové klavíry.
00:01:47 Ale klavírista by těžko hledal svoje tóny na této klaviatuře.
00:01:57 Stupnice nejsou uspořádány v jedné řadě jako klávesy.
00:02:02 Ukážete jak?
00:02:05 -Zahraji stupnici C dur, protože cimbál začíná C.
00:02:10 Tento typ, značka Bohák, má 4,5 oktávy.
00:02:13 Skončíme na vrchu A3.
00:02:35 -To je pěkně na přeskáčku. Připadá vám to logické?
00:02:39 -Nepřipadá mi to do dneška logické.
00:02:42 -Kromě této zvláštnosti jsou tu dusítka,
00:02:46 která ovládáte pedálem. Ta patrně tón prodlužují.
00:02:52 Protože to, co jste hrál,
00:02:54 obyčejně cimbalisté nazývají hraní na sucho.
00:02:58 -Dusítka by měly rozdělovat melodické a harmonické funkce,
00:03:04 když se hraje nějaká skladba, nebo když se doprovází písnička.
00:03:09 Hraní na sucho je specialita
00:03:12 zejména rumunských nebo romských cimbalistů.
00:03:16 Na Moravě víc používáme ten pedál.
00:03:19 -Zahrajte na sucho jako Rumuni a pak si to srovnáme.
00:03:27 -Na sucho.
00:03:34 S pedálem.
00:03:36 -Vy máte paličky zakončené omotanou vatou.
00:03:41 Ty užíváte nejčastěji?
00:03:43 -Ty se pravidelně používají v cimbálových muzikách.
00:03:49 Při pravidelném hraní na cimbál.
00:03:54 -Tyto celé dřevěné se používají k čemu?
00:04:00 -Tyto paličky se používají při takzvaném hraní umělém.
00:04:06 Při hraní staré vážné hudby. Dostali jsme je na konzervatoři,
00:04:11 abychom s nimi hráli skladbičky, preludia.
00:04:14 Zahraji vám Johana Sebastiana Bacha.
00:04:18 Skladbu Gavota začátek z partiti E dur,
00:04:22 která byla napsaná pro housle.
00:04:25 Poslechněte si, jak zní těmito dřevěnými paličkami.
00:05:01 -K Bachovi se ale mladý cimbalista nedostane tak rychle.
00:05:05 Vy jste patrně o těchto starých mistrech nevěděl,
00:05:10 když jste se ve svých 7 letech začal učit hrát na cimbál.
00:05:14 Co vás k tomu přimělo?
00:05:15 -K těm starým mistrům, nebo k tomu cimbálu?
00:05:19 -K cimbálu.
00:05:21 -Možná bych měl začít od začátku. Ještě než jsem se narodil.
00:05:26 Moji rodiče jsou velcí milovníci lidových písniček a folkloru.
00:05:30 Sami se seznámili v cimbálovce, když tatínek vojančil v Praze.
00:05:35 Maminka tam docházela do vojenského souboru tančit.
00:05:39 On si ji odvezl do Rožnova.
00:05:41 Tam pravděpodobně vznikla nějaká jejich domluva,
00:05:44 že své děti zasvětí lidové písni.
00:05:47 Já jsem po vzoru maminka, tatínek, bratr od 5 let musel chodit
00:05:51 do Národopisného dětského souboru Podskaláček, kde jsem zpíval.
00:05:56 Až jsem dorostl těm nejmenším tanečnicím asi po ramena,
00:06:00 tak jsem začal tančit.
00:06:02 Přes tyto posty jsem se posunul k cimbálu.
00:06:06 -Ale tatínek nechtěl, abyste hrál na cimbál.
00:06:10 On potřeboval obsadit jiný hudební nástroj.
00:06:13 -Proběhl pravidelný rodinný rituál,
00:06:16 že na mě zbývaly čtvrtky housle po bratrovi.
00:06:19 Tatínek mně dal demokraticky vybrat, na který nástroj chci hrát.
00:06:24 Samozřejmě ty housle tam hrály zásadní roli.
00:06:27 Překvapil jsem celou rodinu,
00:06:29 že nechci v žádném případě hrát na housle,
00:06:32 ale že bych rád hrál na cimbál.
00:06:35 -V těch letech bylo snem každého hocha hrát na kytaru.
00:06:39 To jste nezkoušel?
00:06:42 -Zkoušel jsem to později. Asi v 9 letech.
00:06:45 To bylo 1. období, kdy mě cimbál přestal bavit.
00:06:48 Začal jsem hrát na kytaru.
00:06:50 Chodil jsem na tu dobu do takového téměř skautského oddílu.
00:06:55 Tam samozřejmě vládly táborákové hitparády.
00:06:59 Naučil jsem se všechny písničky na kytaru.
00:07:02 Cimbál jsem považoval za zbytečný přítěžek své osobnosti,
00:07:07 ale rodiče mně nikdy nedovolili se ho zbavit.
00:07:12 -Kam chodí chlapec, když se chce naučit hrát na cimbál?
00:07:16 Ke staršímu cimbálníkovi, jak se dřív říkávalo?
00:07:20 -U mě sehrálo roli štěstí, že se do rodného městečka
00:07:24 vrátila paní profesorka Jiřina Liebermanová,
00:07:27 která učila v Ostravě na konzervatoři.
00:07:30 Měla krátké období, kdy se vrátila do Rožnova,
00:07:33 zrovna v době, kdy jsem se já rozhodl hrát na cimbál.
00:07:37 Takže jsem měl od malička výborné vedení. Měl jsem štěstí.
00:07:42 -Vedla vás ke hře lidových písniček?
00:07:45 -Na cimbál to máte stejné jako na každý jiný nástroj.
00:07:49 Musíte nejprve zvládnout rozložení těch tónů,
00:07:53 jak jsem to předváděl. Začínali jsme střední oktávou.
00:07:59 Pomalu jsme rozšiřovali obzor. To trvalo půl rok, rok.
00:08:04 Postupně jsme začali hrát stupnice, etudy.
00:08:08 K lidové písničce jsme se v podstatě nedostali.
00:08:13 -Pak jste dojížděl do školy v Ostravě.
00:08:16 Tam vás připravili k přijímacím zkouškám na konzervatoř v Brně,
00:08:21 která tenkrát po dlouhých letech znovu otevírala cimbálovou třídu.
00:08:26 Co jste předvedl při přijímacích zkouškách?
00:08:30 -Hrál jsem tam etudu, kterou napsal maďarský autor.
00:08:36 Je to koncertní etuda. My cimbalisti jí říkáme Bouře.
00:08:41 Měla by znázorňovat průběh deštivé bouře.
00:08:44 Pomalu se rozpíchává, pak přijdou blesky, hromy.
00:08:49 Pak se to blíží k poklidnému deštíku,
00:08:53 aby to na závěr završila krásná duha.
00:08:58 -Tohle všechno jste už uměl zahrát? Ve 14 letech.
00:09:02 -Nevím, jak to znělo. Vzali mě. Ale sám bych to nechtěl slyšet.
00:09:08 -Jak byste to zahrál dnes?
-To bych možná taky nechtěl slyšet.
00:09:45 -Přijali vás, jako jednoho ze dvou. Tenkrát byli jen 2 žáci.
00:09:51 -2 žáci jsme byli v ročníku.
-Kolik se jich hlásilo?
00:09:55 -Myslím, že 4. Nevím přesně. Moc jsem se neorientoval.
00:09:59 -Co jste si sliboval od studia cimbálu na konzervatoři?
00:10:03 Měl jste představu, kam potom odejdete?
00:10:07 -Ty první 2 roky jsem o tom nepřemýšlel.
00:10:13 Byl jsem rád, že jsem odešel z Rožnova.
00:10:15 Že jsem nemusel jít na žádnou školu technického zaměření,
00:10:20 které byly v Rožnově.
00:10:22 Přírodní vědy nebyly zrovna mým koníčkem.
00:10:25 O konzervatoři je známo,
00:10:27 že tam matematika, fyzika a jiné předměty nejsou.
00:10:30 Až ve 3. ročníku jsem začal přemýšlet, čím bych asi mohl být,
00:10:35 až završím studium na konzervatoři na cimbál.
00:10:38 Napadaly mě tehdy jediné možnosti, a to byl buď
00:10:42 Brněnský rozhlasový orchestr lidových nástrojů,
00:10:46 nebo Československý orchestr písní a tanců.
00:10:50 -Jejich repertoár se skládal
00:10:52 z repertoáru lidových písní a jejich úprav,
00:10:57 který se na konzervatoři nevyučoval.
00:11:00 Nebo jste měli také hodiny folkloru?
00:11:03 -Zájem o lidovou píseň na konzervatoři
00:11:07 by se spočítal na prstech 1 ruky.
00:11:10 Tam šlo hlavně o to, aby žák dostal nějaký technický základ,
00:11:16 jako u každého jiného instrumentu. Potřebujete detailně zvládnout
00:11:21 takovou tu fyzickou práci na nástroji.
00:11:24 Aby vám to pěkně znělo, aby vám ruce pěkně běhaly.
00:11:28 Počítalo se, že k té hlavní cimbálové praxi,
00:11:33 což je lidová písnička, dojde, až po absolvování.
00:11:40 Bylo by dobře, kdyby se to změnilo.
00:11:44 Kdyby lidová písnička už byla zanesena do výuky na konzervatoři.
00:11:49 -To znamená, že jste spěl k něčemu, jako je koncertní cimbalista.
00:11:54 Je taková profese?
00:11:57 -Taková profese by mohla být,
00:12:00 kdyby byly plné koncertní sály na takový výkon cimbalisty.
00:12:05 Díky tomu ohromnému vakuu v cimbálové literatuře,
00:12:10 se těžko cimbál dostane po bok takových nástrojů,
00:12:15 jako jsou housle, klavír, fagot.
00:12:19 -Publikum taky od cimbálu čeká něco jiného.
00:12:23 Čeká ho v jiném prostředí, než je koncertní sál.
00:12:26 Nakonec jste jako ostatní absolventi konzervatoře působil
00:12:32 ve Státním souboru písní a tanců, v Armádním uměleckém souboru.
00:12:38 Hrál jste věci,
00:12:40 které měly blíž k folkloru než k vážné hudbě.
00:12:44 Proč jste potřeboval konzervatoř? Pro technickou zručnost?
00:12:52 Je velký rozdíl, jak by hrál cimbalista,
00:12:56 který je samouk v Rožnově?
00:12:59 A cimbalista, který absolvoval konzervatoř?
00:13:03 Co kdybyste zkusil předvést vzpomínku na své chlapecké hraní.
00:13:08 Na nějakou jednoduchou písničku. A na dobu, kdy už byste to hrál
00:13:14 s technickým vybavením konzervatoristy.
00:13:17 -Nevím, jakou písničku bych teď měl hrát hodně moc špatně,
00:13:21 aby ten rozdíl byl markantní. 1. lidovou písničku,
00:13:25 kterou jsem hrál v rožnovské cimbálovce,
00:13:28 byla píseň Nechoď, Janku, přes polanku.
00:13:33 Nechoď, Janku, přes polanku, nechoď, Janku, přes polánku
00:13:40 Tam ťa zabijú, tam ťa zabijú
00:13:45 Zkrátka velmi jednoduše rozložené harmonické funkce.
00:13:49 Kdybych chtěl hrát něco složitějšího v doprovodu,
00:13:52 tak bych si možná nemohl zpívat, protože by mě to rušilo.
00:13:56 Tak zahraju, jak bych to třeba přehrál sólově.
00:14:22 -Jak vypadá moderní skladba napsaná pro cimbál?
00:14:27 Kterou by mohl hrát koncertní cimbalista,
00:14:31 kdyby měl dost publika a dost peněz na to, aby se uživil?
00:14:35 -Já ty moderní skladby dělím na dobré a špatné.
00:14:39 Ono se jich hrozně moc nepovede.
00:14:42 Hrozně málo skladatelů si třeba ráčí zajít za cimbalistou
00:14:49 a zeptat se, kde vlastně ty struny na cimbále jsou rozloženy.
00:14:55 Kde ten cimbál nejlépe zní, co by mu nejlépe prospělo.
00:15:00 Mezi ty opaky patří třeba pan profesor Bohuslav Řehoř,
00:15:04 profesor brněnské konzervatoře, který napsal 3 krásné skladbičky.
00:15:09 Jmenují se Vábení. Zahraji vám prostřední část.
00:16:27 -Koncertní cimbalista by měl před sebou noty,
00:16:31 nebo by to hrál zpaměti?
00:16:33 -Záleží na každé jedné individualitě.
00:16:36 Někdo raději hraje z not, kdyby se něco přihodilo.
00:16:39 Někdo raději bez not.
-Kam byste si je dal?
00:16:42 -Opřel bych si je o vás.
-O mě?
00:16:45 Ukažte, jak vypadají cimbálové noty.
00:16:52 -To jsou noty maďarského soudobého autora.
00:16:55 Těm asi ani já nerozumím. Možná ani moje paní profesorka ne.
00:17:01 Jsou to hodně náročné, možná víc počítačové údaje.
00:17:10 Toto jsou obyčejné cimbálové noty. To jsou etudy.
00:17:17 Ty vypadají na pohled příjemněji. Ty mně zbyly z chlapeckých let.
00:17:23 -Jak jste kdesi řekl,
00:17:24 tak vašim chlapeckým snem bylo zahrát si s Petrem Ulrychem,
00:17:29 kterého jste už jako chlapec poslouchal.
00:17:32 Pak si zahrát
00:17:34 v Brněnském rozhlasovém orchestru lidových nástrojů.
00:17:38 Nakonec s bratry Ebenovými.
00:17:40 Všechno se vám splnilo, ale...
00:17:43 -Přesně v opačném sledu.
00:17:45 -Jak to bylo s tím BROLNem? Tam byl vašim předchůdcem
00:17:49 slavný romský cimbalista Ján Gašpar Hrisko.
00:17:54 Vy jste ho ještě zažil?
00:17:55 -Nezažil. On zemřel v roce 1980, kdy jsem nastupoval na konzervatoř.
00:18:01 -Vaší bezprostřední předchůdkyní byla paní Helena Červinková.
00:18:08 Zbyly po panu Hriskovi nějaké noty nebo zvukové jen nahrávky?
00:18:14 -On byl jak vynikající cimbalista, tak samozřejmě i psal skladbičky.
00:18:19 Hodně rád od něho hraju 1 z nejpůsobivějších
00:18:26 cimbálových sólíček. Jmenuje se Cikánský tanec.
00:18:32 Napsal ho právě Ján Gašpar Hrisko.
00:18:35 -Proč vám připadá nejpůsobivější?
00:18:38 -Mám pocit, že svojí jednoduchostí
00:18:42 vtahuje posluchače do víru rychlých tónů.
00:18:48 A když se ta skladba zahraje náležitě rychle, náležitě přesně,
00:18:53 tak je velmi efektní.
-Zahrajete aspoň kousek?
00:20:06 Nakonec BROLN přestal existovat jako součást rozhlasu.
00:20:10 Scházíte se občas ještě?
00:20:13 -Scházíme se především na jednotlivá koncertní vystoupení.
00:20:17 Děláme 1x za měsíc nahrávky
00:20:20 pro Český rozhlas Brno a pro Český rozhlas Praha.
00:20:24 -To je občas.
00:20:26 Ale kdy a hlavně kde se věnujete cimbálu ve zbývajícím čase?
00:20:32 -Před 5 lety jsem začal hrát s Javory Hanky a Petra Ulrychových.
00:20:39 Čemuž jsem hodně rád, protože to je muzika,
00:20:43 která mě od mých 9 let učarovala.
00:20:47 Poté jsem založil vlastní kapelu, která se jmenuje Cimbal Classic,
00:20:51 kde hraju, zpívám, skládám pro tu kapelu.
00:20:55 -Je to kapela, která má rozporný název.
00:21:00 Cimbal a Classic. To jsou 2 rozdílné hudební světy.
00:21:04 -Je to proto, že náš 1. koncert se konal na zámku v Třeboni.
00:21:08 Hráli jsme tam starou muziku, renesanční tance,
00:21:12 které pro nás sesbíral a upravil z renesančních tanců
00:21:16 z celé západní Evropy můj spolužák Martin Jakubíček.
00:21:20 Tím, že jsme hráli starou muziku,
00:21:23 tak jsme se začali jmenovat Classic,
00:21:26 přesto že se jí už v nějakém širším měřítku nevěnujeme.
00:21:30 -Jaké je složení vaší kapely?
00:21:32 Kromě cimbálu, který má dominantní postavení.
00:21:37 -Je to vlastně typická cimbálovka a typický malý komorní orchestr.
00:21:42 Dvoje housle, viola, kontrabas, a místo klarinetu máme violoncello.
00:21:47 -Taky tam zpívá vaše žena.
-A hraje.
00:21:51 -Hraje na co?
-Na housle.
00:21:54 O kráse milování Mluvit do usínání
00:21:57 Mluvit do usínání O kráse milování
00:22:00 Mluvit do usínání Mluvit do usínání
00:22:04 O kráse milování O kráse milování
00:22:07 Ten 1. koncert v Třeboni jsme ještě sehráli na půl s vycházející,
00:22:12 dnes už jasně zářící hvězdou folkového nebe Vlastou Redlem.
00:22:17 Zaranžoval jsem nějaké jeho písničky.
00:22:20 To vystoupení se tenkrát líbilo
00:22:23 a my jsme s ním objeli ještě pár takových festivalů.
00:22:26 Protože nás zvali dál a dál, říkal jsem si, že nevystačíme
00:22:33 jenom s těmi renesančními tanci a pár doprovodnými písničkami.
00:22:38 Že bychom měli začít hrát něco svého.
00:22:40 Že bychom si měli najít svou vlastní tvář,
00:22:43 nějak se identifikovat.
00:22:45 Začal jsem, tak nějak z nouze, psát vlastní písničky.
00:22:49 Dnes je to vlastně páteř celé kapely.
00:22:53 -Přijalo vás publikum vždycky a všude příznivě?
00:22:58 -Dneska už nás, zaplať Pán Bůh, vítají všude poměrně příznivě.
00:23:04 Když jsme ze začátku vytáhli cimbál,
00:23:07 tak ty reakce byly někdy rozpačité.
00:23:11 Pamatuji si, že ve sportovní hale v roce 1993 právě při těch
00:23:16 renesančních tancích, nás obecenstvo vypískalo.
00:23:20 Nebyla to zkrátka hudba podle jejich vkusu,
00:23:23 protože jim tam do té country hitparády nějak nezapadla.
00:23:27 Už je to všechno dávno pryč. Myslím si, že posluchači jsou
00:23:32 dneska daleko tolerantnější, než bývali dřív.
00:23:35 -Vydali jste už 3 kompaktní desky. 1. s lidovými písničkami
00:23:41 a taky s těmi, které vznikly na vaše texty, nebo vašich přátel.
00:23:46 Vydaly jste vánoční desku Vánoce v Rožnově.
00:23:50 Nejnověji Jaro, neboli písně o vítání jara,
00:23:56 o velikonočních událostech.
00:23:58 Chystáte taky nějaký cyklus podzimní?
00:24:04 -Už jsem tuto otázku dostal.
00:24:07 Spíš budeme chystat cyklus letní, ale možná nenechte překvapit.
00:24:12 Oni ty nápady většinou mají zůstat tajné,
00:24:15 aby se později mohly realizovat.
00:24:18 -Máte 2 děti,
00:24:20 které jsou vyfotografovány na obálce jednoho vašeho CD.
00:24:24 Budou-li chtít hrát na cimbál, budete jim to vymlouvat,
00:24:28 abyste měl raději obsazené další nástroje v kapele?
00:24:31 -Mám 3 děti, abych to 1 neošidil.
00:24:35 Ten nejstarší na cimbál dokonce začal chodit.
00:24:38 Jak se říká, že kovářova kobyla chodí bosa,
00:24:43 tak jsem neměl čas se mu věnovat.
00:24:46 Ten nástroj jsem mu postupně znechutil, takže na něho nehraje.
00:24:51 Věřím, že děti na nějaký hudební nástroj hrát budou,
00:24:55 protože jsou všechny talentované.
00:24:58 Mám pocit, že talentovanější, než jsem já.
00:25:01 Chce to teď najít ten správný přístup,
00:25:04 abychom jsme jim to neznechutili. Aby je to bavilo.
00:25:08 I když mě to taky nebavilo, ale rodiče mě u toho jaksi udrželi.
00:25:13 Je to spíš věc jakési pevné rodičovské ruky.
00:25:19 -Vy jste netypický cimbalista, který hraje všechno.
00:25:23 Od Bacha po folklor, mezi tím folk, mezi tím vlastní texty.
00:25:29 A dokonce jazz. Jak je možné na cimbál zahrát jazz.
00:25:37 -Tak jako na každý nástroj,
00:25:39 tak i na cimbál se dá zahrát v podstatě cokoliv,
00:25:43 když to člověk umí. Já osobně nejsem žádný jazzman.
00:25:47 Možná to usuzujete z toho,
00:25:51 že hrajeme písničky Voskovce, Wericha a Ježka.
00:25:57 Jsou to písničky, které byly dávno zapomenuté.
00:26:00 Které nikdy nikde nebyly nahrané. Nám se nějakým řízením osudu
00:26:05 a řízením pánů Prudila a Fuchse v Českém rozhlase v Brně
00:26:10 dostaly do ruky. My jsme je zrealizovali
00:26:14 a teď jsou ve stálém repertoáru naší kapely.
00:26:18 Chystáme se je na sklonku letošního a začátkem příštího roku
00:26:23 natočit na CD.
00:26:25 -1 skladba se jmenuje Fata Morgana.
00:26:28 Ta nikdy v žádné hře Voskovce a Wericha nezazněla,
00:26:31 protože ji jaksi dopředu vypustili. Vy ji na programu máte.
00:26:36 -Malinko bych vás opravil. Ta skladba zazněla.
00:26:40 Je to ústřední písnička z Revue Fata Morgana z roku 1929.
00:26:44 Ale nějak záhy byla vypuštěna z celé hry.
00:26:48 A i ta hra neměla pravděpodobně valný úspěch.
00:26:53 Nebo aspoň takový úspěch, na jaký byli Werich s Voskovcem zvyklí.
00:26:59 Takže celá ta hra šla do vytracena.
00:27:02 A teď díky posluchačům a dvěma zmíněným pánům jsme ji oživili
00:27:08 Myslím, že je to krásná písnička. Že se pánové neměli zač stydět.
00:27:25 Nehorázné chyby se dopouští cestovatel jdoucí po poušti
00:27:32 Na písek jen kouká, marně hledá brouka
00:27:35 Ještě, že je fáta morgana
00:27:39 Sahara má své chyby a tak je to, víte to,
00:27:43 že je to na Sahaře jak zakleto
00:27:46 Sahara se nelíbí a právě proto nejde to,
00:27:50 mimo to, něco tu chybí
00:27:53 Východ z nouze je fáta morgana nic než pouze tato fáta morgana
00:27:59 může dokázati nám, že co se líbívá vždycky,
00:28:03 fakticky je optický klam
00:28:08 -Když už se vám ty základní sny splnily,
00:28:10 máte ještě něco, co by vám nepřipadalo jako Fata morgana?
00:28:15 Ale co by se časem mohlo proměnit ve skutečnost?
00:28:19 -Nemám žádné dlouhodobé sny a cíle.
00:28:22 Beru všechno tak, jak to život přináší.
00:28:25 Hlavně si myslím zdraví, štěstí, dlouhá léta mně, všem mým blízkým.
00:28:31 Možná všem.
00:28:41 Všechno je hudba, co krajinou zní
00:28:43 Hudba je ukrytá v nás
00:28:46 Z hospody břinká, čas rozezvoní
00:28:49 Lásky plná, tajemná Starodávná hudba v nás
00:28:58 Skryté titulky: A. Pelikánová Česká televize, 2014
00:29:02 .