Nesmlouvavý Vlasta Třešňák a nevyzpytatelný Robo Grigorov, výrazné postavy českého undergroundu a slovenského popu v dalším pokračování hudebně diskusního pořadu, tentokrát na téma Rebelové s příčinou i bez (2007). Uvádějí P. Fiala a M. Kaščák
Vlasta Třešňák — Robo Grigorov
Neděle 19. 5. 2024 po půlnoci na ČT artČT art | neděle 19. 5. 2024 po půlnoci 03:45 | Nastavit připomenutíPřidat do Osobního programu |
00:00:04 ÚVODNÍ ZNĚLKA
00:00:05 3, start!
00:00:10 Vždycky se našel někdo, kdo uměl mlátit do piana,
00:00:13 vždycky se poštěstilo získat umělce, který znal rozezvučet struny klavíru.
00:00:20 Přitom to samý, že?
00:00:22 -Dobrý večer. ―Ahoj, nazdar!
-Vítejte.
00:00:25 Přesně tak, nebo se zase pletu?
00:00:33 -Dobrý večer, ahoj, nazdar!
-Vítejte!
00:00:36 Dnešní díl Ladí neladí má podtitul rebelantství
00:00:38 s příčinou i bez.
00:00:40 Pražský undergroundový písničkář, spisovatel a malíř Vlasta Třešňák
00:00:44 rebelem byl, je a zřejmě vždycky i bude.
00:00:47 Zatímco o Robovi Grigorovi, bratislavském popovém zpěvákovi,
00:00:50 se to spíše vždy říkalo a asi i bude.
00:00:54 Každopádně oba dva pány je jejich rebelanství zdánlivě
00:00:57 nebo opravdu donutilo k emigraci z tehdejší komunistické ČSSR.
00:01:02 Vlastu Třešňáka rebelství
00:01:04 po návratu do svobodného Česka, neopustilo,
00:01:07 spíš byl ještě naštvanější a sveřepější než dřív.
00:01:10 Zatímco Robo Grigorov se zařadil do bezkonfliktních vod
00:01:13 slovenského popu a teď všem zpívá krásné písně o lásce.
00:01:17 -Miluji tě.
-Taky tak.
00:01:19 -Tak pojďme!
-Jdeme.
00:01:25 Z bláta do louže, z průseru do průseru.
00:01:27 Chudák nevinná Kramářovic vila. Komunista mě zastupuje v Bruselu.
00:01:33 Kickboxer zpívá písně Karla Kryla. Kickboxer zpívá písně Karla Kryla.
00:01:44 Slíbili chleba, žvejkám suchou kůrku.
00:01:48 Na hlavě vlastní cenu másla Heru
00:01:52 Komunista odjel udávat do Štrasburku opozice volební program nevěru
00:01:58 Nejspíš se na to vyseru. Nejspíš se na to vyseru.
00:02:04 Vlastu Třešňáka jsem slyšel kupodivu poprvé z rádia.
00:02:07 Už si nepamatuji, jestli to byl Hlas Ameriky
00:02:10 nebo Svobodná Evropa.
00:02:11 Bylo to někdy z kraje 80. let
00:02:13 a byl jsem naprosto konsternovaný způsobem hry na kytaru,
00:02:17 způsobem zpěvu, textem.
00:02:19 Od té doby jsem slyšel, myslím, všechny písničky Vlasty Třešňáka.
00:02:23 Přestože se dají rozdělit na slabé, dobré a skvělé,
00:02:26 tak mě nikdy nezklamal, protože ty slabé jsou tak dobré,
00:02:29 že bych se jim rád někdy přiblížil.
00:02:33 Život mi betonáři, lobbujou do cementu,
00:02:36 už s váma nehraju, už vám to nežeru.
00:02:40 Komunista řeční v Evropským parlamentu
00:02:43 a Václav a Lou smolí rockovou operu.
00:02:47 A Václav a Lou smolí rockovou operu.
00:02:54 Sním, že je to jenom zlý sen. Rohypnol od zejtřka neberu.
00:03:01 Komunista se vetřel do OSN, a tak jestli se zejtra proberu,
00:03:07 nejspíš se na to vyseru. Nejspíš se na to vyseru.
00:03:18 My jsme měli v úvodu říct, proč jste tady tak,jak jste.
00:03:23 Protože každý v tom svém žánru patří ke špičce.
00:03:26 V 80. letech jste oba odešli z Československa.
00:03:29 Nevím přesně, kdy jsi odešel ty, jestli ty v roce 1987 nebo 1988.
00:03:33 Vlasta 1982.
00:03:35 Potom jste každý nějakým způsobem rozvířil hudební scénu,
00:03:38 ve které působil.
00:03:40 I to je pojítko, ke kterému se dnes určitě dostaneme.
00:03:45 ZPĚV VE SLOVENŠTINĚ
00:03:50 Mám len svoje obyčajné nohy pod nohami obyčajnú zem.
00:03:57 Vzrušuje ma obyčajný pohyb a na rozdiel od teba viem, čo chcem,
00:04:07 viem, čo chcem, viem, čo chcem.
00:04:16 Mám len svoje obyčajné nohy obyčajné ústa, nos a tvár.
00:04:26 Túlame sa tak po svete mnohý rád by som sa takto dlho mal,
00:04:35 dlho mal, ó dlho mal, ó dlho mal...
00:04:43 Robo Grigorov je podle mě vynikající zpěvák,
00:04:45 velmi se mi líbí jeho projev, jeho hlas
00:04:47 a např. písničku Monika považuji
00:04:49 za jednu z nejlepších v československé historii.
00:04:52 I když ne všechno, co dělá, se mi líbí.
00:04:55 Hodně jsem čekal od toho, co bude Robo dělat v současnosti.
00:04:59 Momentálně je to všechno příliš uhlazené a bezkonfliktní.
00:05:03 Já doufám, že se ještě jednou naštve,
00:05:06 tentokrát doopravdy a bude se na co dívat.
00:05:09 ZPĚV VE SLOVENŠTINĚ
00:05:11 Obyčajné nohy, obyčajné chyby, k štandardu mi stačí, že ich mám.
00:05:22 Já znám Grigorova dlouho. Poznal jsem ho v r. 1980.
00:05:30 Hrál na zobcovou flétnu a na kytaru ve folkové kapele,
00:05:33 která se jmenovala Prešporok.
00:05:36 Měli jsme sdružení podobné jako Šafrán v Česku.
00:05:38 Skromně jsme si říkali Slunovrat.
00:05:41 On nás tehdy posílal do strany, protože to byl rebel.
00:05:45 Pak jsem ho zaznamenal ve Ventil RG,
00:05:48 kde nahradil Kurica, který šel na vojnu.
00:05:50 Potom jsem ho zaznamenal v Midi a s Mirkou Brezovskou
00:05:54 a recitály na Peterajovy texty.
00:05:57 Potom byla chvíli tma a objevil se s baladami.
00:06:02 Podle mého mínění je to takový kruh, který opisuje
00:06:05 a vrátil se zase na začátek.
00:06:08 Kdybych to měl posuzovat, tak Vlasta je hard-folk
00:06:13 a Robo je pop-folk.
00:06:21 Bože, už roky nanic je mi. Léta páně troskotám a vlaju.
00:06:33 Prozraď, kde skrýváš kůl k molu, kde pevný bod prostoru.
00:06:46 Slíbím, nepohnu ti zemí.
00:06:53 Léta páně k tomu stejně zraju.
00:07:00 Chci kůl, z něj viset hlavou dolů anebo nahoru, anebo nahoru.
00:07:13 Bůh rukou mává, právě vstává k snídani.
00:07:20 Je rozespalý. Já přešlapuju u dveří.
00:07:27 Nechci jíst, chci čáry číst v levé dlani.
00:07:34 Jenže u bohů se ráno čárům nevěří.
00:07:38 Co? Co bude k obědu?
00:07:53 Mě to ohromuje. Ohromuje mě to od roku 1973 nebo 1972,
00:07:59 kdy jsem ho viděl poprvé na koncertu
00:08:01 a pak už jsem jich jen málo vynechal.
00:08:03 Kde to bylo?
00:08:04 Na budějovickém náměstí byla nějaká tělocvična nebo něco
00:08:08 a tam jsem to poprvé viděl.
00:08:10 Nějak se mě to dotklo a zůstalo mi to dodnes,
00:08:13 což se mi na tom hrozně líbí.
00:08:15 Dneska, když jsem tady koukal na to pódium a hoši to rozbalili,
00:08:20 tak jsem si vzpomněl,
00:08:21 že před 5 lety jsem měl podobné štěstí
00:08:24 na Neila Younga z Crazy Horse taky v takovém malém klubu.
00:08:29 Vlasta je tak důvěryhodný jako Neil Young.
00:08:32 To je asi největší poklona, kterou v tuto chvíli mohu říct.
00:08:35 Ta důvěryhodnost tady ještě nezazněla,
00:08:37 ta je základní.
00:08:38 ZPĚV VE SLOVENŠTINĚ
00:08:42 Mám tristo mesiacov a na knižke nič, učňovku zo žúrov, chýba mi spoluhráč.
00:08:46 Všetko vraj viem, poznám svoj tieň,
00:08:53 som kamoš túlavých vrán.
00:09:00 Mám tristo mesiacov a v krvi bič, ja som z tých kocúrov,
00:09:06 čo rýchlo zvládli plač, tvrdší než kov, nepriatel slov,
00:09:16 za dvacku dobráka hrám.
00:09:23 Večne sám, priatel snov, večne sám, priatel snov.
00:09:39 Chlap s nálepkou flákač platí vždy aj za iných
00:09:46 smútok mi doverne vrta do hlbok, kde nedovidíš.
00:09:53 Chcem mať stále prázdniny, vrátim však tlžoby z útrap,
00:10:01 bankárom z uličných skrýš platím vždy aj za iných.
00:10:13 S výhrou s tooou ma ulica láka, s výhrou s tou ma ulica láka, láka.
00:10:28 Každopádně tě vnímali jako rebela a měl jsi i takovou stylizaci.
00:10:36 Je pravda, že jsem nikdy nechtěl být nějaký speciální underground.
00:10:39 Ten vznikl tím,
00:10:40 že tehdy za socialismu byla tendence hudebníkům
00:10:42 něco zakazovat, přikazovat nebo je nějak formovat.
00:10:45 To se se mnou moc nedá dělat. To byl problém, ale ten je i dnes.
00:10:51 Tehdy to byli komunisti, dneska to jsou lidi,
00:10:54 kteří mají v rukou moc nebo peníze.
00:10:56 Tak jako byli mezi komunisty slušní, tak jsou i mezi těmi,
00:11:00 kteří nás řídí i slušní lidi.
00:11:02 Nedá se říct, co je dobré, co je underground, co není.
00:11:05 Někdy se dá říct, co je dobré a co je špatné.
00:11:09 To já bych nesouhlasil.
00:11:10 Těžko říct, co je opravdu dobré a co je špatné.
00:11:15 Učitel, guru.
00:11:17 Na kumšt byl pes.
00:11:21 Učil Pouru
00:11:24 Uvázat múzy na řetěz.
00:11:27 Guru, učitel. Zákaz polevit.
00:11:34 Manéž, krotitel pověsil múzy na hřebík.
00:11:41 Tak jsem se dohmát chorobopisu. Zbytnělý játro, podobně i vkus.
00:11:48 Chtěl by ses vidět na známce na dopisu. Mauritius.
00:11:53 Mauritius.
00:11:55 Spí na márách.
00:11:58 Na tváři klid a na zdi hrách.
00:12:05 Zbývá nám než zvěčnit zádušně mší zpěv na kůru.
00:12:16 Byl jsi mi vším. Můj guru, anti-guru.
00:12:23 Jak jsem se dočet ve tvém nekrologu,
00:12:26 chci zahrát ódu fugu v cis
00:12:29 a zalejt kytku, co vadne ve tvém logu.
00:12:33 Planej narcis, planej narcis.
00:12:40 Vlasta zpívá tak,
00:12:43 že jsem ho v takové formě asi ještě nikdy neslyšel.
00:12:48 Zbytečně máváš rukou, je to pravda.
00:12:54 Dneska každý žije v nánosech špíny z reklam a komerce.
00:13:02 Pravda je dnes vzácnější než kdykoliv předtím.
00:13:05 Možná vzácnější než před 20 lety.
00:13:09 Pro mě je reprezentantem pravdy
00:13:12 a člověk, který sedí na pravé straně.
00:13:17 Já jsem tak vnímal i ten koncert a jsem šťastný,
00:13:20 že jsem dnes mohl slyšet a vidět tuto produkci.
00:13:29 ZPĚV VE SLOVENŠTINĚ
00:13:32 Všetko nie je tak ako by si chcel,
00:13:34 všetko veru nie je tak.
00:13:38 Raz chlapec-profesor do sveta šiel
00:13:42 domov sa však vrátil žiak.
00:13:48 V živote sa musíš skúšať sám, v živote sa musíš skúšať, skúšať sám
00:13:57 v živote sa musíš skúšať sám musíš sa v ňom skúšať sám.
00:14:06 Jak došlo k tomu, že ses rozhodl odejít?
00:14:09 Jednoduše to bylo tak, že jsem měl každý půl rok
00:14:12 nějaký zákaz
00:14:13 na 4 nebo 5 měsíců a já už jsem to nechtěl snášet.
00:14:18 Jak ty zákazy vypadaly?
00:14:21 Nesetkal jsem se s nikým kdo by...
00:14:23 Já se o tom nechci bavit. Ta doba je za mnou.
00:14:28 Bylo to třeba písemně, nebo ses to někde dozvěděl?
00:14:31 Nebo ti agentura nebyla schopna zajistit koncerty?
00:14:33 Fakt mě to zajímá.
00:14:35 Bylo to vždy písemně. Tehdy to nebyl problém.
00:14:38 Nevím, jestli to bylo s těmi zákazy tak horké, jak říkáš.
00:14:42 Byl jsi v televizi, hráli tě v rozhlase,
00:14:45 hrál jsi koncerty.
00:14:46 To se mi nechce rozebírat.
00:14:48 Došli bychom k tomu,
00:14:50 že jsem si to vymyslel, abych byl zajímavý.
00:14:52 ZPĚV VE SLOVENŠTINĚ
00:14:55 Čo s takou poučkou, keď neskúsiš to sám,
00:14:58 ešte málo o tom vieš,
00:15:01 raz chlapec profesor sám do sveta šiel
00:15:06 dopadol som takto tiež, tiež, tiež.
00:15:11 V živote sa musíš skúšať sám v živote sa musíš skúšať, skúšať sám
00:15:20 v živote sa musíš skúšať, skúšať sám musíš sa v ňom skúšať sám.
00:15:30 Já jsem v té době měl undergroundovou kapelu
00:15:32 a nestaral jsem se o pop, ale tebe jsem přece jen znal dobře.
00:15:37 Všechny ty žvýkačky za uchem a tak.
00:15:39 Když jsem se se zpožděním dozvěděl, že jsi emigroval,
00:15:44 tak mi to přišlo absurdní.
00:15:46 Protože odešel úspěšný člověk.
00:15:49 -Kam jsi emigroval?
-Do Belgie.
00:15:52 -Kde jsi tam bydlel?
-V Antverpách.
00:15:54 A co jsi tam dělal, jestli se můžu zeptat?
00:15:57 Hrál i skládal písničky pro různé lidi.
00:16:00 Tam jsem poznal člověka, který se jmenuje Hubert Pata,
00:16:03 který dneska dělá s DJ Bobem a takovými lidmi.
00:16:07 Tam jsem se poprvé setkal s opravdu komerční hudbou, taneční.
00:16:11 Tam jsem byl u toho, jak vzniklo techno,
00:16:15 které už potom zase bylo opakem komerční hudby,
00:16:17 nebo jak to nazvat.
00:16:19 Přiznám se, že i to se mi líbilo.
00:16:21 Já nerozeznávám hudbu podle stylů, tyto "rasové" problémy já nemám.
00:16:25 Mohli bychom se vrátit k tomu, co jsme se ještě nedozvěděli?
00:16:28 Co byl ten spouštěcí mechanismus?
00:16:31 Říkal jsi, že to byly zákazy, které...
00:16:34 Nudil jsem se.
00:16:36 Nedá se během roku 6 měsíců nic nedělat.
00:16:41 Já jsem nechtěl dělat něco jiného, co mě nebaví.
00:16:43 Tak jsem si řekl, že dobře, že to zkusím jinde.
00:16:50 Pánbu hodil bílej ručník přes pípu.
00:16:54 Underdog má náladu pod psa
00:17:01 popláče si s národem vyššího principu.
00:17:07 A někdy je mu čehý dneska zrovna hopsal.
00:17:14 Proč se Venuše otáčí na druhou stranu?
00:17:21 Cornflakes nebo koňskej guláš?
00:17:28 Proč vyšel Mein Kampf a Komu zvoní hranu?
00:17:35 Proč se sirotci modlej Otče náš.
00:17:47 Navrch jednu otázku:
00:17:49 K noze vrchnost. Ať nezůstanu na ocet.
00:17:56 Oči pro pláč.
00:18:00 Jak říkal herr Palivec jako host...
00:18:07 Řekněte mi, pane vrchní, kdo je zač.
00:18:14 Proč je teploměr cítit po potu?
00:18:21 Je mořská nemoc nakažlivá?
00:18:28 Sliby, chyby.
00:18:31 Slíbil jste nám potopu.
00:18:35 Stokrát opakovaná pravda vypadá jak živá.
00:18:40 Jak živá, jak živá.
00:18:56 Takže teď dáme slovo Vlastovi a zeptáme se,
00:18:59 jakým způsobem jsi ty začal.
00:19:01 Chtěl jsem založit bigbeat v Karlíně v 16 letech života.
00:19:07 To bylo v roce 1966?
00:19:08 -Já jsem ročník 50.
-Takže 1966.
00:19:10 Ale nebyly možnosti, protože zesilovač nebyl,
00:19:13 byla jen jedna elektrická kytara.
00:19:15 Tak jsme si na prvních zkouškách na jedné kytaře ukazovali,
00:19:17 kdo umí E-dur.
00:19:18 Pak se mi dostala do ruky vinylová deska Donovana.
00:19:22 Říkal jsem si, že se zakládáním kapel je už utrum, půjdu do novin.
00:19:26 Šel jsem hrát na Karlův most, posléze v duu s Hutkou,
00:19:31 posléze v triu s Hvězdoněm Cígnerem.
00:19:34 Ještě posléze s Gadžorem, cikánem ruského původu,
00:19:37 jak stálo v novinách.
00:19:40 Neskončil jsem v této chvíli, skončil jsem s panem Rychtou,
00:19:44 s Kubíčkem, občas s Panáčkem,
00:19:48 s p. Štolbou, velkým saxofonistou, ještě větším básníkem nebo naopak.
00:19:51 Vzal jsi to hopem.
00:19:53 Zkusme přiblížit třeba 70. léta a sdružení Šafrán.
00:19:57 Zkus se dostat nenásilnou formou k násilnému odchodu.
00:20:00 Šafrán, mám za to, vymyslel Jaroslav Hutka a J. Palas,
00:20:04 který poté ve Švédsku vydával gramofonové desky firmy Šafrán.
00:20:08 To sdružení... nedomyslel jsem, že jsou to odbory.
00:20:13 My jsme byli jako zahrádkáři a pěstitelé králíků.
00:20:16 Na Karlově mostě v hospodě jsem řekl, že k nim nevstoupím,
00:20:20 ale přilezl jsem brzo ke křížku, stal jsem se také členem Šafránu
00:20:24 a pateticky řečeno to fungovalo jako tři Svatoplukovy pruty.
00:20:28 Když pojedeme já, Merta a Hutka na koncert,
00:20:30 tak nás jen tak nezakážou.
00:20:32 Když tam pojede sám Merta, tak ho zakážou.
00:20:34 Pojďme se ještě dohrabat k tomu, jakým způsobem jsi odešel.
00:20:38 Jak dohrabat? Já mluvím rychle!
00:20:40 Ale vynecháš 15 let a brnkačka.
00:20:44 Mě zajímá...
00:20:46 Nedozvěděli jsme se třeba motivy odchodu Roba,
00:20:48 ty tvoje by mě zajímaly.
00:20:50 Já měl od 15 let problémy s policií tuhle kvůli dlouhým vlasům,
00:20:54 pak kvůli podpisu Charty, ještě větší s STB.
00:20:57 De facto v r. 1981, když nastartovala akce Asanace,
00:21:01 to byla akce STB, potažmo ministerstva vnitra,
00:21:05 nepohodlné lidi, ty mladé, kteří oslovují více lidí,
00:21:08 vyhnat za hranice.
00:21:10 Tak jsem do toho padnul a měl jsem na vybranou
00:21:12 kriminál nebo emigraci.
00:21:14 Přemýšlejte, mně bylo téměř 32, téměř hotový člověk,
00:21:19 nechtěl jsem, nicméně do kriminálu ještě víc.
00:21:25 Bezduchého hrdiny, dál duchovní otec,
00:21:30 hoblík, kolébku, piliny, holátku do hlavičky dám.
00:21:38 Nevím o něm zhola nic, však nic se brzy změní.
00:21:44 Odposlech Bretschneider, houf štěnic, holátku do kolébky dám.
00:21:52 Dám, dám, dám.
00:22:05 Pěkně si homunkula maluju, ruměnec rtěnkou
00:22:17 nalíčí břitvou mu ksicht.
00:22:23 Vyretušuji, dělají to přeci všici, všici, všici.
00:22:43 Ty jsi zažil i fyzické násilí při výsleších, že?
00:22:47 Ano, já se o tom nechci bavit.
00:22:49 Lezeme do zelí ostravské televizi, která dělá pořad Za železnou oponou.
00:22:53 Nechci o tom fízlovi povídat.
00:22:55 Jak to vypadalo?
00:22:57 Nabídli ti vystěhování?
00:23:00 Tak jest, nevybíravým způsobem.
00:23:02 Nevybíravým způsobem velmi.
00:23:04 Mohl sis třeba vybrat zemi?
00:23:06 Ano.
00:23:07 Podle čeho sis vybral Švédsko?
00:23:09 Tehdejší ministr v Rakousku slíbil všem chartistům,
00:23:13 že jim dá azyl, takže velké procento mých vrstevníků odcházelo do Vídně,
00:23:18 to bylo 1,5 roku přede mnou.
00:23:20 Já jsem měl z té Vídně špatné zprávy, že tam žijí podivně,
00:23:25 česká minorita, undrošská, chartistická...
00:23:28 Já jsem chtěl zásadně změnit život,
00:23:30 tak jsem si vybral díky příteli Bobu Krčilovi
00:23:33 a přátelům Palasovým Švédsko.
00:23:37 Fofruju, co?
00:23:38 Docela jo.
00:23:40 Játo umím.
00:23:41 Takže v r. 1982 ses octl ve Švédsku. Cos tam dělal?
00:23:44 Chodil jsem na kurzy švédštiny a díky Pavlu Kohoutovi,
00:23:47 mluvím o tom spisovateli,
00:23:49 který byl v 50. letech šéfem Dikobrazu.
00:23:52 Díky němu jsem brzy ve Stuttgartu dostal angažmá v místním divadle.
00:23:58 Cos tam dělal v divadle?
00:24:00 Napřed coby live muzikant při hře Macbeth a po týdnu zkoušek
00:24:05 jsem dostal dokonce roli vraha.
00:24:08 Naučil jsem se vraždit v němčině.
00:24:10 Super, hezké!
00:24:14 Já duchovní otec bezduchého hrdiny mu z lásky nakonec
00:24:24 založím partaj much.
00:24:28 Můj geroj řeční, dovádí svou stranu rovnou k volbám.
00:24:35 A v transu mouchy, ovádi, světem vládne puch.
00:24:42 Puch, puch, puch.
00:24:56 Pěkně si homounkulus maluje partaj štěnic, ovádů a mšicí
00:25:10 jeden urá, druhej hailuje,
00:25:18 ale k urnám přindou všici, všici, všici.
00:25:28 Projev: Moucha mouše si je víc než rovná,
00:25:36 naše hejna budou stále sílit.
00:25:40 Proto, bratři, sestry, jezte s chutí hovna,
00:25:44 miliony much se nemůžou mýlit, nein, nein, nein.
00:25:55 Ve Švédsku jsi hrál a vydával...
00:26:00 To není živobytí.
00:26:02 Já jsem se živil de facto z 90 % jako amatérský malíř obrazů.
00:26:09 Jak to chodí ve světě výtvarníků?
00:26:11 Přijedeš do Švédska, jak tam prodáš obraz?
00:26:14 Kdybych si stoupl ve Stockholmu v metru s kytarou
00:26:18 a hrál ty svý odrhovačky, tak bych měl jistý plat denně.
00:26:22 To vím, já jsem to i zkoušel. Nejenom teda ve Švédsku.
00:26:26 Ale ten obraz děláte,
00:26:29 teďka mluvím jak vietnamský obchodník,
00:26:31 promiňte, Vietnamci.
00:26:33 Děláte jej 3 neděle, a když to dobře dopadne,
00:26:38 máte zato jako za 3 měsíce v metru.
00:26:44 ZPĚV VE SLOVENŠTINĚ
00:26:49 Múdri i hlupáci mníšky a prasiatka tá naša púť je tu na zemi prikrátka
00:26:55 načo sa pechoriť, načo sa trízniť
00:27:00 láska je stále ten najlepší business.
00:27:04 Všetci sa zídeme raz v jednej posteli budeme mrtvi a tak strašne dospelí.
00:27:12 Všetci sa zídeme raz vjednej posteli budeme mrtvi a tak strašne dospelí.
00:27:21 Hej na na na na...
00:27:29 Ještě se zeptám na jednu věc, protože mi to pořád trochu nedá.
00:27:33 Ty ses s kapelou zúčastnil
00:27:37 i festivalu Politické písně v Martinu,
00:27:39 což byla výkladní skříň komunistů.
00:27:41 Nezvítězil jsi jednou?
00:27:51 -Bratislavská lyra. -Ta byla super.
-Pro mě to byla trošku šaškárna.
00:27:58 Nikdy si nedovolím označovat věci, protože existují různé skupiny lidí.
00:28:03 Někdo má rád časopis Slovenka, někdo Blesk...
00:28:05 Festival Politické písně byl podle tebe v pořádku.
00:28:08 Není podstatné, kde jsem, ale jak tam působím
00:28:10 a co tam dělám.
00:28:12 Takže na festival fašistické písně...
00:28:14 Myslíš si, že to je totéž?
00:28:16 Nepamatuju si, že by komunisti vyvraždili tolik lidí.
00:28:19 Komunisti vyvraždili více lidí než fašisti...
00:28:21 Ti těžce vedou.
00:28:22 Na to mám svůj názor.
00:28:26 Tam jsou miliony, ten Stalin, žiješ v omylu.
00:28:28 My jsme tam hráli písničku
00:28:30 Radši budu dnes aktivní než zítra radioaktivní.
00:28:32 Podle mě to byla dobrá písnička, úplně OK.
00:28:35 Neměl jsem s ní žádný problém, ani doteď bych neměl.
00:28:39 Přemýšleli jsme, kdo hraje kdy basu, kdy je sólo na bicí.
00:28:43 Je velmi těžké říct, co je správné a co ne,
00:28:45 to se ukáže za velmi hodně let.
00:28:48 Existuje na to takové... Jmenuje se to Desatero.
00:28:55 Říct, že teprve doba ukáže,
00:28:59 jestli to bylo lepší před 20 lety nebo teď...
00:29:01 To jsem neřekl.
00:29:02 To jsi řekl, tady veškerá diskuse končí,
00:29:05 to si nemůžu pomoct.
00:29:07 Řekl jsem to, doba ukáže, zda nějaký tah, který jsem udělal,
00:29:11 byl pro mě správný nebo nebyl.
00:29:20 Rabínův vnuk si dneska drbe hlavu,
00:29:28 ví, že vsadil eso na dva cinklé krále,
00:29:35 na slepé lodivody s knírkem ten druhej s rudou pleší zády
00:29:43 obchází Evropou jak strašidlo Moby Dicka.
00:29:52 Strašidlo Moby Dicka.
00:29:58 Přibil špek na stožár, hákový kříž s kladivem a srpem
00:30:05 s posádkou věrných namol
00:30:09 a pak už ctí přístavní molo.
00:30:14 Po Blitzkriegu vítězný únor vítězný srpen,
00:30:21 po ohromné tuši přijde velmi jednoduché sólo.
00:31:02 Ten Moby Dick se táhne mým životem jak krvavá nit,
00:31:09 od nevidím do nevidím, potom vzhůru až k obzoru
00:31:17 lépe se mít na pozoru, harpunu přibrousit.
00:31:24 Lépe bude dávat bacha, jak kapitán Achab,
00:31:33 jak kapitán Achab.
00:31:38 Protože přes krvavé řeky plují mstící pluky
00:31:42 neochvějně dál.
00:31:46 Když nedoplují letos, chtěj zakotvit příští rok.
00:31:54 Bude nám lhát ten paťák, co nám už loni lhal.
00:32:02 Tančí po hmatu zpátky slepec kupředu ni krok.
00:32:10 Poznáte je snadno, slepá čistokrevná ráce,
00:32:17 krvavé řeky řek, po požáru
00:32:25 Ten první zig und heil, ten druhej čest a práce...
00:32:35 třepotá na stožáru třepotá na stožáru.
00:32:49 Rabínův vnuk si dneska drbe hlavu,
00:32:54 ví, že vsadil eso na dva cinklé krále.
00:33:03 Kdy ses vrátil? Pokud ses vrátil.
00:33:05 Vrátil jsem se v 90. jako turista do Čech na 14 dní.
00:33:11 Od r. 1995 tady žiju jako cizinec s povolením k pobytu.
00:33:17 To je mazec.
00:33:20 To mi záviď docela.
00:33:22 Já nemám totiž právo volit.
00:33:24 SMÍCH
00:33:26 Já to právo mám, ale stejně tak ho můžu nevyužít.
00:33:30 Pak to ale hýbe se svědomím...
00:33:32 Ne, to je remíza.
00:33:35 Prosím vás, panu Fialovi už neposílejte ty volební lístky!
00:33:47 Ó odpusť Bože, odpusť básnikom Ó odpusť Bože, odpusť básnikom
00:33:58 Za to, že prišli na tento svet zmeniť, Čo bolo včera, predvčerom
00:34:12 Za to, že prišli na tento svet zmeniť, čo bolo včera, predvčerom
00:34:25 Ach pane, odpusť rebelom Ach pane, odpusť rebelom
00:34:43 Ach pane, nezatrať duše rebelov Ach pane, nezatrať duše rebelov
00:34:58 Aj keď ti možno v nebi robia krik na zemi ich to štvalo, bolelo.
00:35:12 Aj keď ti možno v nebi robia krik na zemi ich to štvalo, bolelo.
00:35:24 Robo, jak to bylo s tebou, když ses vrátil?
00:35:26 Ty jsi vydal takové trochu naštvané album
00:35:32 Enykybenyky kliky bé, hádej, kdo byl v STB.
00:35:34 Já se ale málokdy naštvu.
00:35:36 Bylo to takové album, ne?
00:35:37 Nenazval bych ho naštvaným.
00:35:40 Jeden rozdíl mezi mnou a ostatní společností je,
00:35:44 že neřeším politiku.
00:35:45 Řeším hudbu.
00:35:47 Já jsem citoval tvůj text, který byl politický,
00:35:49 Enykybenyky kliky bé.
00:35:51 OK.
00:35:55 Když o tom zpíváš ironicky, že v enykybenyky...
00:36:02 To už není hněv, to je ironie.
00:36:06 Udělám album, zajímá mě, jak to album zní,
00:36:10 jsem prostě obyčejný muzikant.
00:36:17 Ach, pane, ochráň ten spolok čiernych duší
00:36:24 Ach, bože, ochráň ten spolok čiernych duší
00:36:30 Tú bandu psov, čo každá, každá doba má
00:36:37 veď štekali len preto, lebo každý mlčí.
00:36:44 Tú bandu psov, čo každá, každá doba má
00:36:50 veď štekali len preto, lebo každý mlčí.
00:36:57 A umierali nato, že je stále tma.
00:37:04 A umierali nato, že je stále tma.
00:37:10 Takže nebyl jsi naštvaný, byla to módní vlna,
00:37:13 že jsi zpíval takové texty?
00:37:15 Tento intelekt já nemám, já nevím, proč jím.
00:37:18 Jím, když mám hlad, ale proč to je takto...
00:37:21 Ty máš texty jako talíře.
00:37:26 Nevíš, proč zpíváš tento text.
00:37:28 Dá se to i takhle říct, ale není to moc přesné.
00:37:31 Já si to o tobě nemyslím, stylizuješ se někam, kde nepatříš,
00:37:35 nebo se ti o tom nechce povídat.
00:37:38 Problém je, že všechno chceš intelektuálně pojmenovat,
00:37:42 ale to ne vždycky jde.
00:37:44 Někdy se mi to prostě jen líbí.
00:37:46 Kamil Peteraj mi dá nějaké texty, já si je přečtu,
00:37:50 tenhle se mi líbí.
00:37:52 Nemám v tom nějaké speciální filosofie, proč.
00:37:55 Nevím, proč se mi líbí Bob Dylan, líbí se mi,
00:37:57 ale když se mě zeptáš proč, tou otázkou mě zabiješ.
00:38:00 Já fakt nevím.
00:38:02 Kup si knihu Bob Dylan Texty a každý den si jeden přečti.
00:38:06 Osobně ti to pomůže.
00:38:08 Nevím, takových knížek mám doma hodně.
00:38:16 ZPĚV
00:39:51 My jsme teď ve folkové velmoci, v Čechách,
00:39:54 ale bylo tu poměrně málo lidí.
00:39:56 Kde jsou všichni ti lidi?
00:39:58 Už je nezajímají tyto výpovědi?
00:40:05 To je docela zajímavé, protože si myslím,
00:40:08 že Třešňák band na tohle dává docela slušnou odpověď.
00:40:12 Já mám pocit, že jak Jarda Hutka,
00:40:15 tak Vláďa Merta se vydali blbým směrem,
00:40:19 ale ještě jsem to nerozkódoval.
00:40:23 Já se tím chci zabývat, možná se tím někdy zabývat budu,
00:40:27 ale Olda Janota se ztratil úplně.
00:40:29 Ani ne.
00:40:31 Ano, prosím, mám dojem, že tohle je cesta.
00:40:37 Když si vezmeš texty, které jsou pro mě místy srozumitelné,
00:40:43 místy malinko tápu, ale tápu proto,
00:40:47 že jsou tam věci,
00:40:50 kterým by člověk chtěl přijít na kloub.
00:40:52 A co je na světě lepšího než písnička,
00:40:54 které chceš přijít na kloub?
00:40:56 Takhle jsme zkoušeli, co je Desolation Row B. Dylana.
00:41:02 Co tam je schované v té písničce.
00:41:13 ZPĚV
00:42:40 Proč tak málo lidí tomu dneska přichází na kloub?
00:42:44 Protože tolik lidí volí komunisty.
00:42:46 Myslíš, že to je takhle strašně zjednodušené?
00:42:49 Ne, to jsem samozřejmě jenom zjednodušeně řekl,
00:42:52 ale populární hudba jako taková už žádnou přitažlivou rebelskou tvář
00:42:58 nebo jak se tomu v 60. letech říkalo,
00:43:01 v 70. a v 80. letech totál prošustrovala.
00:43:06 V 90. to vypadalo na jakoustakous renesanci díky Nirvaně,
00:43:12 nezávislým kapelám v Británii, to si ostatně pamatuješ určitě taky,
00:43:19 ale ty 00 roky to poslaly celé do kytek.
00:43:23 To se změnilo tak strašlivě, že ty důsledky,
00:43:26 jak tady říká pan kolega, teprve dohlédneme.
00:43:30 ZPĚV VE SLOVENŠTINĚ
00:43:33 Bozky falošné pod modrým dáždnikom
00:43:39 po víne každý je trocha básnikom
00:43:49 noc dáma stará volá nás na kávu
00:43:56 zápalka nádejí má žiaru prchavú
00:44:05 Po víne je každý básnikom.
00:44:13 Po víne je každý, je každý básnikom.
00:44:23 -Já nemám rád milostné písně.
-To já mám. -To je vidět.
00:44:29 Já tomu nerozumím, to je něco tak intimního,
00:44:32 jako vyznání ženský.
00:44:34 To jí máš říct sám doma v předsíni, hergot.
00:44:37 Ne v Carnegie Hall.
00:44:39 OK.
00:44:40 I když ten Sinatra...
00:44:42 Já jsem to měl radši, když jsem neuměl anglicky.
00:44:45 I ty Beatles.
00:44:47 Milostné písničky, to je velmi soukromé.
00:44:51 Nevím, co to má co kdo zpívat.
00:44:53 Možná ženská.
00:44:55 Musíš šeptat do ouška.
00:44:57 Jasně, ve dvou nebo ve třech.
00:44:59 SMÍCH
00:45:03 ZPĚV VE SLOVENŠTINĚ
00:45:07 Počúvam odmala uličník povalač, lepia mi nálepky,
00:45:10 lepia zo všetkých strán.
00:45:12 Tí ludia bez vkusu, čo v hrobkách luxusu,
00:45:15 rátajú bankovky, kým ja sa pretlkam.
00:45:21 Tie vaše vyrážky a moje urážky, to, čo vždy hovorím,
00:45:27 za tým si stojím sám,
00:45:30 idem si sám nikam, flákač a chuligán, vy ma vraj poznáte,
00:45:38 no ja sa nepoznám.
00:45:43 Taláre žalobcov a lútosť, narodil sa nám pod znamením zlým.
00:45:53 Pred tvárou vašich prísnych súdov, slubujem, že sa nikdy nezlepším.
00:46:02 Nedělám písničky proto, že to má být rebelie.
00:46:04 Ani mě nenapadne, já bych to o sobě v životě neřekl.
00:46:08 Takže když zpíváš nějaký text o tom chuligánovi
00:46:11 a o tom, že se nikdy neměníš, to je jen text, slova,
00:46:14 to si nemyslíš?
00:46:15 Nic takového podle mě neexistuje.
00:46:17 Myslíš si, že existují zpěváci, kteří neprožívají texty,
00:46:20 které zpívají?
00:46:21 Myslím si, že neexistují zpěváci, kteří by neprožívali své texty.
00:46:24 To se nedá.
00:46:27 Text mi přinesl K. Peteraj, přečetl jsem si ho,
00:46:29 řekl jsem si, OK, to je moje.
00:46:31 Pro mě to má mít tajemství a nemám se do toho rýpat.
00:46:34 Před chvílí jsi řekl, že nechceš být rebelem,
00:46:37 někdo tě tam zaškatulkoval, ale teď zase tvrdíš,
00:46:39 že upřímně zpíváš písničku, že jsi strašný chuligán,
00:46:42 nikdo tě nezmění.
00:46:45 Chápeš, že lidi můžou věřit, že si to myslíš?
00:46:48 Mně se zdá být trapné o tom mluvit.
00:46:52 V tom je celý problém.
00:46:54 Pojmenovat něco,znamená sebrat tomu tajemství.
00:46:59 ZPĚV VE SLOVENŠTINĚ
00:47:01 Počúvam to je on, vraj patrí ku gangstrom
00:47:04 učil sa umývať, zo špiny ktorej niet.
00:47:07 Vďaka vám strážcovia a spotený fotrovia,
00:47:11 ja chcem byť chuligán, kým vy si strážte Váš skvelý svet.
00:47:17 Taláre žalobcov a lútosť, narodil sa nám pod znamením zlým.
00:47:26 Pred tvárou vašich prísnych súdov, slubujem, že sa nikdy nezlepším.
00:47:38 Taláre žalobcov a lútosť, narodil sa nám pod znamením zlým.
00:47:47 Pred tvárou vašich prísnych súdov, slubujem, že sa nikdy nezlepším.
00:47:56 Slubujem, že sa nikdy nezlepším.
00:48:01 Slubujem, že sa nikdy nezlepším.
00:48:09 Každý člověk si může písničku vysvětlit tak,
00:48:12 aby jemu vyhovovala, po svém.
00:48:15 Vím, že jsem byl jednou hodně naštvaný,
00:48:18 protože mám strašně rád Okudžavu, pamatuju si na koncert
00:48:21 z pařížské Olympie,
00:48:22 kde přišel překladatel, který chtěl vysvětlovat jeho texty.
00:48:26 Na to ho Bulat Okudžava poslal pryč.
00:48:29 Řekl, že každý, i když neumí rusky, má z tónu jeho hlasu vycítit,
00:48:34 nějaké poselství, nebo to, co z toho leze.
00:48:40 Nevím, proč se mi líbí a nechci to vědět,
00:48:43 protože mi to sebere něco pěkného.
00:48:46 Pro mě to tak je.
00:48:48 -Tomu rozumím.
-To je celé.
00:48:53 Není to zrovna fér, drbat ho teď,
00:48:56 když de facto není.
00:48:59 Můj národ, andílek, lucifer, král slibů, pupek světa,
00:49:05 hory, doly.
00:49:12 Andílek, lucifer, roky smíchu zapomnění.
00:49:20 Datum a místo skonu, jura, křída, třetihory.
00:49:33 Vepřo-knedlo denně na talíři, vždy při chuti, vždy ve formě.
00:49:41 Svatý Václav, svatý Jiří, ale kuličky naftalínu v uniformě.
00:49:48 V jarmaře.
00:49:54 Udělej salto, jen aby urval kilo navíc,
00:49:58 všechno, co má, má totiž z první ruky.
00:50:04 Má ho od strejdy, od strejdy z první ruky.
00:50:16 Žádný second hand, ví dobře, zač je toho krajíc.
00:50:25 A na teplácích pro sichr, pro sichr nažehlený puky.
00:50:34 Já si myslím, že úplně skvělý je ten Neil Young,
00:50:38 vzpomínám, co udělal na předchozí desce Living with War.
00:50:44 Řekl, že se mu nechtělo psát politickou desku,
00:50:47 že čekal, že to udělá nějaká mladá naštvaná kapela,
00:50:53 ale že když viděl, jak to nikdo nedělá,
00:50:55 nebo když to dělá, tak to dělá jako Cold Play,
00:50:58 tak strašně blbě, že se nakonec rozhodl,
00:51:01 že mu nic jinýho nezbejvá.
00:51:04 To je ale blbý.
00:51:06 To je blbý, ale ty jsi na tom stejně.
00:51:09 Já čekám, až to udělá Langerová...
00:51:14 Dobře, děkujeme všem.
00:51:16 Díky, dobrou noc.
00:51:19 Můj národ je marod, byl-li vůbec kdy zdravý.
00:51:25 Král slibů, pupek světa.
00:51:31 Slibuje hory, doly, pupek světa.
00:51:39 Hory, doly....
00:52:05 Skryté titulky: Milada Gajdová Česká televize 2015