Originalita nemusí nutně přinášet růže. Co řeknou kritici na hudební minimalismus projektu My Name Is Ann (CZ) a na nehiphopovost hip hopové kapely Peťo Tázok (SK)? (2007). Uvádějí P. Fiala a M. Kaščák
My Name Is Ann — Peťo Tázok
Středa 17. 4. 2024 po půlnoci na ČT art![Ladí neladí](http://img.ceskatelevize.cz/program/porady/1097296883/foto/uni_407234100061006.jpg?1314707104)
00:00:04 Start.
00:00:09 Vždycky se našel někdo, kdo uměl mlátit do piána.
00:00:13 Vždycky se poštěstilo získat umělce, který znal rozezvučet struny klavíru.
00:00:19 To je přitom to samé.
00:00:22 -Ahoj, nazdar.
-Vítejte.
00:00:26 Přesně tak. Nebo se zase mýlím?
00:00:33 -Dobrý večer, ahoj, nazdar.
-Vítejte.
00:00:36 Dnes máme v Ladí neladí 2 naprosté originály.
00:00:39 Aspoň se to o nich tvrdí, i když sami dobře víte,
00:00:42 že ten, kdo je pro jednoho hrdina a průkopník,
00:00:44 pro druhého může být naprostý idiot.
00:00:46 Takže čekáme velmi ostrou výměnu názorů
00:00:48 hlavně mezi našimi milovanými živými hudebními kritiky a uvidíme,
00:00:52 kdo z nich bude úplný hrdina a kdo z nich bude mimo.
00:00:57 Jistě. A vy si nezapomeňte udělat názor sami.
00:00:59 -Pojďme.
-Jdeme.
00:01:03 RAPUJE SLOVENSKY
00:01:05 HLAS JE ELEKTRONICKY UPRAVEN JAKO PO NÁDECHU HÉLIA
00:01:49 Peťo Tázok dělá hip hop tak,
00:01:51 že boří všechny zákonitosti tohoto siláckého žánru.
00:01:55 Považuji ho za velmi sympatickou odpověď
00:01:59 na vlnu slovenského nabubřelého hip hopového mainstreamu.
00:02:03 Nikdy jsem ho neviděl naživo, takže se těším na jeho koncert
00:02:06 a jsem zvědavý, jak bude znít jeho kuchyňsky se tvářící produkce.
00:02:24 Kapela My Name Is Ann! je sólový projekt Lenky Morávkové
00:02:28 známé v hudebních kruzích pod přezdívkou Knoflenka.
00:02:31 Dřív psala do Rock & Pop, potom začala hudbu sama dělat.
00:02:35 1. CD natočila v koupelně
00:02:38 renomovaného producenta Moimira Papalesca během 1 noci,
00:02:42 takže jsem zvědav, jak bude tato hudba znít naživo.
00:02:47 ELEKTRONICKÁ SKLADBA
00:03:39 Jak tento celý projekt vznikl?
00:03:41 Asi to celé vzniklo v tvé hlavě, kdy jsi dělala hudbu
00:03:44 a pak se na to nabalilo všechno ostatní,
00:03:47 co sedí vedle i vzadu.
00:03:49 Kdybych měla začít od začátku, tak mi bylo asi 5 let
00:03:53 a hudbu jsem dělala od té doby, co jsem hrála na kytaru,
00:03:57 pak na klavír a v 15 letech na saxofon.
00:04:01 Hrála jsem po kapelách a zjistila jsem,
00:04:03 že to není moje cesta, že si pořád bokem píšu svoje nápady
00:04:08 a pořád jim do toho natolik šťourám,
00:04:11 že se nechci nikomu podřizovat a chci si to dělat po svém.
00:04:14 Pak jsem byla tak znechucená.
00:04:17 I když jsem si udělala vlastní kapelu,
00:04:19 lidi byli nespolehliví a chodili pozdě na zkoušky jen proto,
00:04:23 že doma hráli Game Boye.
00:04:25 To jsou idioti. Nemá cenu s nimi ztrácet čas.
00:04:29 Já jsem zase tolik času neměla.
00:04:32 Bokem jsem si dělala svoje skladby a pak jsem se rozhodla,
00:04:38 že si je někde zahraju naživo.
00:04:40 Pak jsem si říkala, jak to budu dělat naživo?
00:04:43 Potkala jsem Svatku a zjistily jsme, že to může fungovat dobře dohromady.
00:04:48 A takhle jsme to rozjely.
00:04:50 Ty se cítíš jako členka projektu, nebo jsi jen někdo v pozadí?
00:04:55 Neřekla bych, že bych byla v pozadí,
00:04:57 když je všechno na pódiu vidět.
00:05:01 Aspoň takhle jsem tam přítomná.
00:05:04 ELEKTRONICKÁ SKLADBA, LENKA RECITUJE ANGLICKY
00:06:14 Měly jste nejdřív desku, nebo nahrávky,
00:06:17 se kterými jste vystupovaly?
00:06:20 Vůbec netuším, jak takové kapely vznikají.
00:06:23 Existujeme už pár let, 2 nebo 3 roky.
00:06:27 Udělala jsem pár skladeb, které jsem začala hrát,
00:06:30 do toho přišla Svatka, začala tam dělat choreografii,
00:06:34 kterou jsme dělaly napůl spolu, a po nějaké době
00:06:39 jsem měla pár skladeb, u kterých jsem si říkala,
00:06:43 že by chtěly posunout dál.
00:06:46 Začala jsem komunikovat s vydavatelstvími
00:06:50 a na X Production se to zalíbilo,
00:06:54 tak jsme to nahrávali u Moimira Papalescu doma.
00:06:57 Volali mi, že se jim to líbí natolik,
00:07:00 že by to chtěli vydat.
00:07:03 RAPUJE SLOVENSKY
00:08:04 Mně se zdá, že vy všichni tři vypadáte jako alternativní hiphopeři
00:08:10 a tento DJ vypadá jako pravý hiphoper.
00:08:13 Má novou bundičku Adidas, tak si ji musel obléct.
00:08:17 Abyste byli i trošku hip hop mainstream friendly, že?
00:08:21 Každý tam dává něco svého.
00:08:23 Já tam dávám své skreče, Ondřej tam dává něco ze svých věcí,
00:08:28 Viktor tam dává trošku elektroniky a Bene tam dává lyriky, poezie.
00:08:35 Tím je to zajímavé.
00:08:38 RAPUJE SLOVENSKY
00:10:04 Kdy sis vymyslela ten koncept okolo?
00:10:07 Je to nejen hudba, ale i pozadí, tanec, vizážistka a všechno okolo?
00:10:13 Vzniklo to na základě toho, že v Barceloně bylo provolání
00:10:17 nějakého uměleckého festivalu, a mně najednou došlo,
00:10:21 že za tím je skrytý kontext, něco jako recyklace
00:10:27 jednotlivých intimních okamžiků mého života v té hudbě.
00:10:32 Přihlásila jsem se tam a pak nás tam i pozvali.
00:10:35 Potom jsem se vrátila do Čech a měla jsem v hlavě to,
00:10:39 jak to má vizuálně vypadat,
00:10:42 protože pro mě není hudba jenom hudba,
00:10:44 ale potřebuju k tomu i něco víc.
00:10:48 A Táňa do toho přišla s oblečky, které byly hotové
00:10:51 a jako by byly šité na nás, i velikosti,
00:10:54 tak jsme to rozjely.
00:10:57 Do toho kluci dělají videa atd. a jsou to lidé,
00:11:00 kteří nám rozumějí a kteří bez toho,
00:11:04 abychom to museli okecávat, vědí, co myslíme.
00:11:10 ELEKTRONICKÁ SKLADBA
00:11:56 Zajímavé je to v tom, že většina mladých kapel,
00:11:59 které byly i tady, tvrdila, že mají obrovský problém s tím,
00:12:02 že nemají možnost nahrávat, nemají možnost vydávat,
00:12:05 a potom přijdete vy, nahrajete si to doma,
00:12:08 dáte to na internet, kde to lidi zadarmo stahují,
00:12:10 což je podle mě 1 z možností, jak mohou postupovat kapely,
00:12:14 které jsou dostatečně svobodné a nejsou nafixované na starý systém.
00:12:20 Každý se může vymlouvat na to, že ho nikdo nechce
00:12:23 a že ho nikdo nechce vydat, ale cesty jsou,
00:12:27 to je jasné.
00:12:31 RAPUJE SLOVENSKY
00:13:22 Jaký vztah máte s hip hopovou komunitou jako takovou?
00:13:26 Všichni na Slovensku rapují jako Vladimír Mečiar.
00:13:30 NAPODOBUJE HLUBOKÝ HLAS
00:13:32 A on přijde s takovým héliovým hlasem.
00:13:34 My strašně fandíme všem mainstreamovým hip hopovým skupinám.
00:13:38 Opravdu, protože si myslím,
00:13:40 že pokud bude vybudovaná nějaká mainstreamová scéna,
00:13:45 vznikne reakce a budou vznikat samé lepší věci.
00:13:50 A bude prostor pro různé výstřelky.
00:13:53 Pro nás je hip hop spíš prostředek. Není to samoúčelný hip hop,
00:13:58 ale spíš prostředek k vyjádření něčeho jiného.
00:14:05 Mně to připadá,
00:14:07 jako kdybys vždycky namaloval skicu a nechal to tak.
00:14:11 Lidé občas zůstali úplně překvapení, že najednou jde track - a konec.
00:14:17 Máme nápad, který jednoduše nakreslíme a už to nenatahujeme.
00:14:22 Ani refrény nemáme, máme 1 refrén.
00:14:26 Mohli bychom sloku rozdělit na 2 části.
00:14:30 Dáte refrén na začátku, uprostřed a na konci.
00:14:33 Dosáhnete minutáž.
00:14:36 3minutová písnička je přijatelná, ale je to zbytečné.
00:14:39 Stačí minuta a půl, je to vykreslené, konec. Jde další.
00:14:42 Já si spíš myslím, že lidé z toho víc pochopí,
00:14:48 když je to v takové krátké formě, v minutovém tracku.
00:14:56 Je to přijatelnější pro absorbování informací, které se snažíme sdělit.
00:15:04 Já bych jen dodal, že ten chlapec je z Ukrajiny,
00:15:07 takže se mu hůře vyjadřuje.
00:15:14 ELEKTRONICKÁ SKLADBA
00:16:05 Já bych se ještě zeptal,
00:16:07 jak moc zasahoval do nahrávky ten producent.
00:16:10 Skoro vůbec.
00:16:12 Já jsem přišla k Moimirovi domů do obýváku s tím,
00:16:16 že jsem měla všechny skladby hotové.
00:16:18 Jeho klad vidím v tom, že mě ve všem podpořil,
00:16:22 že mi celou dobu věřil a že řekl, že to stojí za to.
00:16:27 Říkal, že to fakt máme vydat, i když já jsem si nebyla úplně jistá.
00:16:32 Nějak jsem to nepotřebovala a skladby jsem měla s tím,
00:16:36 že jestli je vydají na CD nebo na iTunes, je mi to jedno.
00:16:39 Ale ten jeho hlas mě potěšil, a tak jsme se rozhodli do toho jít.
00:16:44 Já bych se zeptal, jestli jste Moimira oslovili
00:16:48 k vydání desky, nebo jestli si vás vytáhnul.
00:16:50 To bylo tak, že my jsme s nimi někde hráli.
00:16:54 V Pardubicích.
00:16:56 Pozvali si nás jako předkapelu do Divadla 29
00:16:59 a od začátku bylo jasné, že si strašně rozumíme
00:17:02 a že ty věci máme stejně.
00:17:04 Nebylo třeba to nějak okecávat nebo vysvětlovat,
00:17:08 ale komunikace jela přímo a jasně,
00:17:11 ačkoliv každý hrajeme úplně jiný styl.
00:17:14 Lidská komunikace je tam 100% čistá.
00:17:52 A co texty?
00:17:55 Přiznávám se k absolutní lenosti,
00:17:57 nechce se mi překládat si anglické texty.
00:18:00 Anglicky umím, ale v hudbě neumím poslouchat angličtinu.
00:18:04 -O čem jsou tvé texty?
-Každý je o něčem jiným.
00:18:07 Většinou jsou to intimní texty nebo jenom náznaky,
00:18:11 někde je konkrétní situace i jména.
00:18:14 Jeden je externě zaměřený, politicko-ekologický,
00:18:23 ale vždycky to vychází z hodně niterního prožitku,
00:18:28 který jsem v té době měla z Barcy, kdy jsem byla znechucená městem,
00:18:33 nedokázala jsem tam víc žít a zvládat ty neustálé tlaky
00:18:37 a chtění okolo, moc tramvají, aut a lidí.
00:18:42 Takže skrz tohle to vždycky vyplyne ven.
00:18:46 RAPUJE SLOVENSKY
00:20:13 A ještě tebe se zeptám.
00:20:15 Mně se slovenské hiphopové texty zdají být hodně prázdné.
00:20:19 -Vaše se mi takové nezdají.
-Děkujeme.
00:20:23 -Jak se pozdávají tobě?
-Některé mě baví a některé ne.
00:20:27 -A které tě baví?
-V současnosti Moja Reč.
00:20:32 -A Veca máš rád, nebo ne?
-Samozřejmě.
00:20:41 RAPUJE SLOVENSKY
00:22:09 Jak se stalo to, že jste začali používat
00:22:12 charakteristický hlasový héliový efekt?
00:22:15 Peťo Tázok je alter ego, vymyšlená postavička,
00:22:19 a tam nepřicházelo v úvahu, abychom to prezentovali normálním hlasem.
00:22:24 Toto jsem já a Peťo Tázok je postavička,
00:22:27 která žije v městečku VP84 a chce se tam zabít atd.
00:22:33 Snažil se vytvořit nějaký mýtus, aby to bylo zvláštní.
00:22:37 I promo fotky jsou tak trošku bizarně laděné.
00:22:44 Je to velmi zajímavé.
00:22:46 Kdyby šel někdo okolo, asi by se na chvilku zastavil.
00:22:49 Všichni jsme fanoušky Lynche.
00:22:53 ELEKTRONICKÁ SKLADBA
00:23:25 Myslím, že pro My Name Is Ann! je strašně staromódní
00:23:29 koncept té desky.
00:23:32 Deska je zbytečná a strašně omezuje vnímání celého projektu,
00:23:36 protože to, co je na tom dobré, je to, že to není o hudbě,
00:23:41 ale hudba je tam až na jednom z posledních míst.
00:23:45 Zajímavé na tom je to, že je to koncept,
00:23:52 který obsahuje vizuální složku, ať už ten tanec, oblečky nebo UV atd.
00:24:01 A když vydáte CD, determinuje to úplně jiné vnímání.
00:24:08 Připadá ti ten tanec lepší než ta hudba?
00:24:10 Tam nejde o to, jestli je lepší tanec nebo hudba,
00:24:13 ale o to, že to má být dohromady.
00:24:16 Kdysi tady byl pořad s Gaia Mesiah a já to nechci tahat na pole genderu,
00:24:27 ale to, co oni dělají, mi přijde mnohem přirozenější pro holky.
00:24:35 Ženštější, jo?
00:24:37 Ne ženštější, ale přirozenější pro ně
00:24:40 než dělat klasickou kapelu, kde se musí naučit drhnout nástroje,
00:24:44 chodit do plesnivých zkušeben a pak objíždět nějaké hospody.
00:24:49 Tohle mi přijde mnohem jednodušší.
00:24:52 Ale vždyť zkušebny nemusejí být plesnivé.
00:24:55 Většinou právě jo. Většinou jsou to kotelny.
00:24:58 Ale vždyť musejí mít zkušebnu.
00:25:00 Někde si musejí nacvičit tanečky a všechno.
00:25:03 To děláme v obýváku.
00:25:05 Tanečky si nacvičíš doma v obýváku, a když všechno,
00:25:08 co potřebuješ k vytváření hudby, je v podstatě jen Apple,
00:25:11 strašně to zjednodušuje.
00:25:13 Nemusíš se tahat s komby a s blbostmi.
00:25:16 Z tohoto hlediska je trošku blbé, že to vystoupení není zas tak dobré,
00:25:22 jak by vypadalo, když si to popíšeš.
00:25:26 Ale důležité je říct, že je na tom zajímavé to,
00:25:30 že to je projekt nového druhu,
00:25:34 který je multimediální a je strašně jednoduchý.
00:25:38 To, že to natočili za 1 den, je podle mě velmi symptomatické.
00:25:43 ELEKTRONICKÁ SKLADBA, RECITUJE ŠPANĚLSKY
00:26:14 Zajímavost projektu je v určité experimentálnosti.
00:26:18 Teď bych mohl jmenovat různé věci, což s sebou bohužel nebo bohudík
00:26:23 přináší spoustu trapnosti a někdy i debilnosti.
00:26:29 Člověk se schovává za sloupem, když to vidí,
00:26:33 ale jsou to jen momenty a patří to k tomu, takže to je v pohodě.
00:26:37 Určitý druh křečovitosti.
00:26:40 Ale co se dá dělat. Když zkoušíš, je to v povaze pokusu.
00:26:45 A nezdá se ti, že takovéhle projekty fungovaly ve světě
00:26:51 už před pár desetiletími?
00:26:53 Ano, ale u nás to takhle nikdy nefungovalo,
00:26:56 takže mi to přijde zajímavé.
00:26:58 A to organické zapojení designu, módy apod.,
00:27:04 to u nás takovým způsobem nikdy nefungovalo.
00:27:07 Z tohoto hlediska je to rozhodně průkopnické a zajímavé.
00:27:10 Já mám dojem, že to je velký problém
00:27:13 My Name Is Ann!, že si zatím nedokázaly ujasnit,
00:27:16 jestli chtějí být performerky, nebo hudebnice.
00:27:19 V obou oblastech zatím došly jen na půl cesty
00:27:22 a já jak znám Knoflenku, mám dojem,
00:27:25 že je schopná silného prožívání věcí a má docela velkou fantazii,
00:27:32 ale prožitek ani fantazii se jí nepodařilo
00:27:35 do desky ani do performance dostat.
00:27:38 Performance působí trošku amatérsky a ta deska trošku taky.
00:27:42 Já musím říct, že mě zajímá víc ten koncept než výsledek.
00:27:47 Kdybych to měl brát jako výsledek, stejně si vždycky radši pustím
00:27:51 RC Sound System nebo něco, co mě baví.
00:27:53 My Name Is Ann! se snaží něco vyjádřit,
00:27:56 ale chybí jim tam něco, co ten Peťo Tázok má,
00:27:59 a to je nějaký smysl pro zkratku.
00:28:02 Takovou tu klasickou poetickou zkratku,
00:28:04 kdy ty o zásadních věcech nějakým způsobem mlčíš
00:28:08 a u My Name Is Ann! mám dojem, že se snaží zachytit
00:28:13 příliš mnoho věcí najednou a forma se potom
00:28:17 trošku rozloží do něčeho, v čem se já už vůbec nevyznám.
00:28:21 RAPUJE SLOVENSKY
00:29:42 Já bych začal u Peťo Tázok, protože myslím,
00:29:45 že k tomu mám co říct.
00:29:47 Ve filmu Wayneův svět 1 je scéna, kdy 2 hrdinové potkají Alice Coopera,
00:29:53 kleknou před ním a řeknou: "Nejsme toho hodni."
00:29:56 Udělal bych to, ale nekleknu si, nemám kam.
00:29:59 V tom byznysu, který děláme, že píšeme o hudbě, je jedna věc,
00:30:03 která je potěšující, a to je ta, že jednou za čas,
00:30:07 někdy za dlouhý a někdy za krátký, potkáš někoho,
00:30:10 kdo ti dá takový ten dotek něčeho, co nikdy nezvládneš a víš to.
00:30:15 Já jsem před pár lety přestal hip hop úplně poslouchat,
00:30:19 speciálně ten, který se pohybuje někde v československé hranici.
00:30:27 Počkej, vždyť jsi říkal, že Vec je Zdeno Chára slovenského hip hopu!
00:30:31 To je pravda, kromě Vece a Trosek jsem přestal hip hop poslouchat
00:30:36 úplně, protože si myslím, že to je o ničem
00:30:39 kromě spousty dalších problémů, které se nesou s tou ideologií.
00:30:43 A měl jsem strašnou radost, že tohle mě donutilo
00:30:48 v tom příjemném slova smyslu znovu začít brát jako relevantní žánr,
00:30:52 ve kterém dokázali využít hip hop k tomu, k čemu má být.
00:30:58 Má vyprávět příběh nějakým zajímavým způsobem.
00:31:03 A také si myslím, že splnili kategorii alternativy
00:31:09 v oblasti nemainstreamového hip hopu, že jsou ten hlas z periferie.
00:31:17 Stojí někde na okraji, odkud to komentují
00:31:20 a mají tu výsadu a výhodu toho, že jsou bokem, nejsou ve středu
00:31:25 a mají nadhled a můžou to komentovat.
00:31:28 Nese se to ve spoustě věcí včetně zkreslení hlasu
00:31:32 do té tragikomické polohy.
00:31:37 RAPUJE SLOVENSKY
00:32:54 Já jsem o tom přemýšlel, když byl ten koncert,
00:32:57 jak by to znělo bez toho vokálu.
00:33:01 A říkal jsem si, že bych si to pořád poslechl.
00:33:04 Bylo by to míň nervózní, nebyly by tam ty odkazy na holky,
00:33:08 ale pořád by to byl zajímavý zážitek.
00:33:13 Nevím, jestli bych vydržel poslouchat dlouho,
00:33:16 asi bych si musel vydělat tkaničky z bot a tak, ale fungovalo by to.
00:33:21 Myslím, že to je úplně super a u 80 % hip hopu to tak není.
00:33:26 ELEKTRONICKÁ SKLADBA
00:34:07 Samozřejmě se nabízí ta jednoduchá verze,
00:34:11 že Knoflenka je holka a na pódiu se řeší holčičí věci,
00:34:16 že každá holka chce být princezna, tak se oblíkne za princeznu,
00:34:19 přijde na pódium a předvádí se.
00:34:22 A každý kluk chce být hiphoper.
00:34:24 Ty jsi naťukla jednu věc, kterou jsem chtěl říct.
00:34:28 Konkrétně u vás mám jeden problém.
00:34:31 Nejen že každý kluk by chtěl být hiphoper,
00:34:33 ale že každý hudební kritik chtěl jednou natočit nějakou věc.
00:34:37 A zásadní problém je, že nejsem apriori hudební kritik ale hudebník.
00:34:41 Od 5 let jsem hudebník. Psát jsem začala v jednadvaceti.
00:34:46 Upřímně, já si po tom koncertu nemyslím, že jsi hudebník.
00:34:49 Nemyslím si to ani po poslechu desky.
00:34:51 -Mně je jedno, co si myslíš.
-Mně je to taky jedno.
00:34:55 Tvé argumenty, které jsem si přečetla v recenzích, mě nepřesvědčily o tom,
00:35:00 že to není osobně zaměřené.
00:35:04 Já tě vidím dneska poprvé v životě. Jak to může být osobní?
00:35:08 Tvé argumenty mi nepřišly relevantní natolik, abych se jimi zabývala.
00:35:13 Není to osobní, je to nerelevantní.
00:35:16 V pořádku. Jsem rád, že to vím.
00:35:19 ELEKTRONICKÁ SKLADBA, RECITUJE ANGLICKY
00:35:25 To, jestli se někdo cítí jako hudebník nebo ne,
00:35:28 je intimní věc každého.
00:35:30 Určitě.
00:35:32 Já se víc než hudebník cítím jako hudební fanoušek.
00:35:35 Daleko víc mě baví sbírat CD.
00:35:37 Je velké dobrodružství objevovat hudbu.
00:35:40 Určitě, to je v pořádku.
00:35:42 Když mi někdo řekne, že jsem zpěvák, tak se stydím, protože nejsem.
00:35:45 Ale máš pár lidí, kteří přijdou, poslechnou si tě, mají to rádi.
00:35:49 Já tohle rád nemám.
00:35:51 Ale přijdou jiní a ti to mají rádi.
00:35:53 Za tebou sedí kluk v červené košili, který ― víš, co by s tebou udělal,
00:35:57 kdyby mohl.
00:36:40 Myslím si, že se tady dostáváme k zásadnímu problému.
00:36:44 My Name Is Ann! má v CD velký booklet,
00:36:47 kde se snaží popsat koncept,
00:36:50 snaží se ho vysvětlit nebo přiblížit posluchači.
00:36:56 Ale myslím si, že to je přesně ta věc.
00:37:00 Pokud to má být tak autentické, jak se o tom tady mluví,
00:37:03 nikdy to nemělo být na CD.
00:37:05 Jak Michal říkal. Je to něco nového, je to hledání.
00:37:09 Ale to tvoje hledání nikdy nebude fungovat
00:37:13 na formátu starého dobrého CD, kde se vydává 15 věcí.
00:37:17 To CD asi působí jako hotový artefakt,
00:37:21 kdežto v tom pohyblivém virtuálním světě můžeš něco ubrat,
00:37:25 přidat a udělat to třeba za měsíc.
00:37:28 Rozumím a beru to jako lichotku.
00:37:30 Tobě se líbilo i to CD samo o sobě.
00:37:33 Ty jsi to srovnával, je tam takový seznam.
00:37:40 Ano, ale není to srovnávání ale zařazení do nějaké proudu.
00:37:44 Ale pokud nás srovnáš s Peaches, tak jsi nikdy neviděl náš koncert,
00:37:49 protože Peaches je něco úplně jiného než my.
00:37:52 Jestli je to autentické a konceptuální,
00:37:55 pak možná my 3 hudební kritici a tady moderátoři nechápeme,
00:37:58 v čem je problém. Je problém v tom,
00:38:01 že jste v avantgardn o hodně dál a my jsme k tomu ještě nedošli?
00:38:05 Nebo je problém v tom, že se vám to nepodařilo vyjádřit takovým způsobem,
00:38:09 abychom to pochopili? Nebo v čem je ten problém?
00:38:12 Ta sdělnost je taky nějaký způsob, podle kterého se kvalita měří.
00:38:17 Já bych se přiklonila k té první variantě.
00:38:20 Že jste dál, ano? Tak třeba naše děti, myslíš?
00:38:23 Protože spousta lidí to chápe a vy tři ne.
00:38:25 Michala Viewegha taky chápe spousta lidí.
00:38:29 Je to třeba o tom, co máte rádi, co vám sedí osobně.
00:38:33 Tohle vám třeba nepřijde jako něco, co byste měli ocenit,
00:38:37 a spoustě lidí ano.
00:38:39 Myslím, že je naprosto symptomatické, že zatímco vůbec neřešíme,
00:38:44 o čem zpívá Peťo Tázok, protože tomu všichni rozumíme,
00:38:47 tak už tady trávíme 35 minut tím,
00:38:49 že My Name Is Ann! se snaží vysvětlit, o čem je jejich projekt,
00:38:52 a nikdo to zatím nepochopil.
00:38:54 Ale mně přijde, že když člověk začne něco dělat, tak se v tom takhle motá.
00:38:59 Vada bude asi někde jinde.
00:39:01 Znám spoustu kapel, které byly v takovém stádiu,
00:39:06 jako jste vy, ale měly to obrovské štěstí, že to nikdo neviděl.
00:39:09 Mluvím i o sobě.
00:39:12 Takže jsem rád, že nikde nezůstalo něco, co nemělo zůstat.
00:39:15 Ale tím, že to děláte a jdete do toho, se strašně zrychlí váš vývoj.
00:39:22 To každopádně. A myslím si, že je v tom kus odvahy.
00:39:25 Všichni vás tady natírají.
00:39:27 I v tom, že jsme vydaly rovnou CD. Je v tom kus odvahy.
00:39:31 Ale pak musíš unést, že tě tady někdo vytepe.
00:39:34 Já jsem to čekala, že to bude těžké.
00:39:38 Je zajímavé, že to je mnohem těžší v Čechách než v zahraničí.
00:39:50 RAPUJE SLOVENSKY
00:41:00 Mám dojem, že teprve u Peťo Tázoka jsem v Čechách narazil na něco,
00:41:05 co jsem si sliboval od hip hopu nebo co dokázal v hip hopu Eminem;
00:41:11 nějakým způsobem vrátit básnictví, rytmus a rým
00:41:18 a udělat z toho něco zábavného, co není intelektuální ale strhující.
00:41:26 U nás se k tomu různí hiphopeři přibližovali,
00:41:34 ale jsem si jist, že to dokázal jen Peťo Tázok.
00:41:39 Nemyslíš si, že Peťovi a spol. pomáhá i to, že zbytek hip hopu je takový,
00:41:44 jaký je, i když se o něm vyjadřovali celkem dobře?
00:41:48 Když jsem to poslouchal, taky to pro mě bylo zjevení.
00:41:51 Ale největší síla byla v tom, že když jsem to porovnal s nahrávkami
00:41:56 mainstreamových slovenských hvězd, to všecko mi připadalo jako bláboly
00:42:02 o tom, že mám mikrofon a jdu rapovat, kdežto tohle bylo jiné.
00:42:06 Když se tady operuje slovem hip hop, je to trošku nefér.
00:42:10 Hudbu Peťo Tázoka bych nebral jako hip hop.
00:42:15 Hip hop je hudba pro lidi v čepičkách, kterým je max. 20 let,
00:42:19 nosí dlouhá volná trička a chtějí si povídat o věcech,
00:42:23 jako s kým spali a kolik toho vypili.
00:42:26 Jestli tomu můžeme nějak říkat, tak hip hop s hvězdičkou,
00:42:31 hip hop pro dospělé nebo tak nějak.
00:42:35 Ale podle mě to hip hop vůbec není.
00:43:08 Mně se ale zdá, že stylizace textů do fiktivního města je zjednodušením.
00:43:14 V jakém smyslu?
00:43:17 Těžko se napíše takovýto text o reálném světě,
00:43:21 když to někam posuneš.
00:43:23 To je reálný svět, ne?
00:43:26 Já jsem to viděl naprosto reálně.
00:43:28 Jenom jsem nevěděl, jestli je to Trnava nebo Nitra.
00:43:31 To může být i Praha.
00:43:34 Taky mně to přišlo reálnější než realita.
00:43:38 Přišlo mi to jako vynikající stylizace, která má přesah.
00:43:41 Já jsem v tom vůbec nevnímal past.
00:43:45 To je pregnantní vyjádření středoevropského pocitu.
00:44:32 Když to všecko začalo, překvapila mě choreografie.
00:44:37 Podle mě musí být někdy až utrpením přijít do klubu,
00:44:43 kde točí televize, a hned od začátku jít s naučenou choreografií.
00:44:49 Cítíte se dobře, když máte něco nacvičené?
00:44:54 Není toho moc, ale ...
00:44:56 Synchronních věcí máme málo.
00:45:01 Ani moje choreografie není pokaždé stejná.
00:45:04 Samozřejmě se musím přizpůsobovat prostoru, ve kterém tancuju.
00:45:08 Když jsme hrály ve Veletržním paláci v Praze,
00:45:12 bylo to trošku jiné než tady.
00:45:15 Designem, který vytváří Táňa a Martin dohromady s UV, je ten "pokojíček",
00:45:24 který vznikne na pódiu, vždycky stejný,
00:45:28 ať už je 2metrový nebo 50metrový.
00:45:31 Takže já tam vlezu a okamžitě se ocitnu v ulitě,
00:45:34 ve které si můžu dělat, co chci.
00:45:37 Svým způsobem to byl výborný protiklad.
00:45:40 Vy jste byli z hlediska nějakého vizuálna naprosto nemožní,
00:45:44 ty ses klidně otočil prdelí k lidem a začal jsi jíst jabko
00:45:48 a mezitím tam někdo skrečoval.
00:45:50 -12 jich snědl.
-12 jablek?
00:45:53 -Jsou zdravé.
-To byl účel.
00:45:59 Zatímco vy jste tam měly vychytaný příchod apod.
00:46:03 To byl zajímavý protiklad. Totální syrovost a velká stylizace.
00:46:18 RAPUJE SLOVENSKY
00:47:12 Jak plánujete budoucnost?
00:47:14 Budete vydávat nějaký regulérní nosič?
00:47:17 Uděláte stejnou chybu jako My Name Is Ann!
00:47:19 a zakonzervujete to a všichni budou říkat:
00:47:21 "Ty vole, to je nedotažený. Nebo moc dlouhý..."
00:47:25 Uvidíme časem.
00:47:26 Když ty věci přijdou, tak to půjde ven.
00:47:29 Tak stejně jako VP84. Přišlo to a šlo to ven.
00:47:33 Jak se tomu daří na internetu? Kolik lidí si to zatím stáhlo?
00:47:37 Máte nějakou statistiku?
00:47:38 Bohužel už dávno o tom nemám přehled, ale lidé si to stahovali.
00:47:45 ELEKTRONICKÁ SKLADBA
00:48:13 RYTMICKY RECITUJE ANGLICKY
00:48:55 Já teď mám útlum, kdy se nechci tolik věnovat hudbě.
00:49:00 Chci se věnovat jiným věcem, protože jsem tomu obětovala dost
00:49:05 a zjistila jsem, že bych skončila jako stará osamocená zpěvačka.
00:49:09 Ale neblázni! Na to máš času dost!
00:49:13 Kromě toho, podívej se na billboardy, jak čerstvě staré zpěvačky vypadají!
00:49:20 Chci žít svůj život.
00:49:24 Jsem ochotna hudbě hodně obětovat, což není tak dobře.
00:49:28 Snažím se teď brzdit a věnovat se jiným věcem.
00:49:44 SKLADBA KONČÍ, LIDÉ TLESKAJÍ
00:49:49 Stejně by mě zajímalo, proč to děláte.
00:49:52 Proč nehrajete kulečník, ale sedíte a vymýšlíte nějaké zatracené město.
00:49:55 Prostě občas mám chuť psát, tak píšu.
00:49:58 Viktor má chuť dělat hudbu, tak dělá hudbu.
00:50:02 Spino má doma gramce, nekouká na telku a skrečuje.
00:50:18 RAPUJE SLOVENSKY
00:51:40 Je docela dobré, že tady máme kapely,
00:51:43 které jsou nové.
00:51:47 -A nestandardní.
-Myslím, že časem budou standardní.
00:51:52 Ty si myslíš, že tyto kapely mají šanci být standardními kapelami?
00:51:56 Ne že by pronikly do mainstreamu, ale takových kapel bude čím dál víc.
00:52:02 To pole se rozšíří a stanou se standardem.
00:52:06 A je to o tom konceptu, protože hudbu už dneska nikomu neprodáte.
00:52:12 Neprodáme, no.
00:52:17 Takže jediný způsob, jak k lidem hudbu dostat,
00:52:20 je obejít je a dát jim to zadarmo.
00:52:22 A ještě jim říct, že je to autentické. Vemte si to.
00:52:26 S tím, že pak peníze budeš vydělávat jedině na koncertech.
00:52:30 To je jediná budoucnost.
00:52:33 Tak to funguje, jenom firmy se pořád tváří, že vydávají CD a má to smysl.
00:52:38 Myslím, že firmy už 10 let ví, že to nemá smysl.
00:52:42 Oni to ví, ale navenek se tváří, že je všechno v pohodě.
00:52:46 Pobočky pořád drží.
00:52:48 Jediná možnost je vidět kapely živě.
00:52:51 Vidět, jak vypadá performance, produkce ...
00:52:55 Další možnost je,
00:52:57 že budeš vydávat samolepky a odznaky jako Manchester United.
00:53:00 A to je cesta.
00:53:02 -Tak děkujeme.
-Děkujeme všem.
00:53:06 Dobrou noc.
00:53:09 ELEKTRONICKÁ SKLADBA
00:53:43 Skryté titulky: Věra Šimarová Česká televize, 2015