Kopie v populární hudbě: nouze nebo ctnost? Kapely The Prostitutes (CZ) a Hudba z Marsu (SK) + hudební publicisté v dalším vydání hudebně diskusního pořadu (2007). Uvádějí P. Fiala a M. Kaščák
The Prostitutes — Hudba z Marsu
Pondělí 15. 4. 2024 po půlnoci na ČT art00:00:10 Vždycky se našel někdo, kdo uměl mlátit do piána.
00:00:13 Vždycky se poštěstilo získat umělce, který znal rozezvučet struny klavíru.
00:00:19 To je přitom to samé, že?
00:00:21 Dobrý večer.
00:00:23 -Ahoj, nazdar.
-Vítejte.
00:00:25 Přesně tak. Nebo se zase mýlím?
00:00:44 -Dobrý večer, ahoj, nazdar.
-Vítejte.
00:00:47 Dnes se budeme bavit o tom, co je originál a co kopie.
00:00:51 Slovenská Hudba z Marsu je typickým představitelem
00:00:54 specifického slovenského žánru,
00:00:56 který míchá ska, hudební naivismus a lidovky.
00:00:58 Spolu s osobitým manažováním je krásným příkladem
00:01:02 celkem dobře fungujícího originálu.
00:01:04 Pražská kytarovka Prostitutes,
00:01:06 v jejímž zvuku je možné nalézt směs Joy Division nebo Cure
00:01:09 jsou naproti tomu ukázkou životaschopné kopie.
00:01:13 Samozřejmě slova originál a kopie myslíme s nadhledem
00:01:15 a pro zestručnění děje.
00:01:17 -Tak pojďme, Petře.
-Jdeme.
00:01:26 ZPÍVÁ SLOVENSKY VE STYLU REGGAE
00:02:32 Slovenská Hudba z Marsu je partou velmi sympatických lidí,
00:02:35 kteří hrají hudbu, kterou si užijete,
00:02:37 když chcete strávit bezproblémový večer.
00:02:40 Navzdory názvu nehledejte žádné spojení s vesmírem.
00:02:44 Skupina je velmi pevně srostlá s Trnavskou pahorkatinou,
00:02:49 takže by se velmi hodil název Hudba z Trnavy.
00:02:53 ZPÍVÁ SLOVENSKY VE STYLU REGGAE
00:04:18 Hráli jste poprvé v Ostravě?
00:04:20 Poprvé v Ostravě.
00:04:23 Bylo to pro nás mírně rozpačité, protože to byl přece jen stres,
00:04:28 hrát po delší době v zahraničí.
00:04:32 Ale je to zahraničí, kde vám rozumějí.
00:04:35 Není to maďarština apod.
00:04:37 Vůbec jsme nevěděli, co můžeme očekávat.
00:04:40 Bylo to pro nás příjemné překvapení, všechny ty úsměvy, tanečky.
00:04:44 Cítili jsme se tady dobře, Fabric je pěkný klub.
00:04:49 Jak často hrajete v Česku, když vám to přijde výjimečné a báli jste se?
00:04:55 Málokdy, jen párkrát jsme tu hráli.
00:04:58 Na Slovensku už nás znají organizátoři
00:05:02 a volají nás na různé akce.
00:05:05 My nejsme extra aktivní a nevyhledáváme to.
00:05:10 Ale teď už nás budou možná volat i v Česku.
00:05:14 KYTAROVÁ HUDBA A ZPĚV V ANGLIČTINĚ
00:05:52 Pražská kapela Prostitutes je svérázná odpověď na 80. léta v hudbě.
00:05:57 Je to typická kytarová kapela, která dělá písničky v garáži
00:06:00 a vyznačuje se hlavně tím, že její zpěvák je Angličan,
00:06:03 který 80. léta zažil na vlastní kůži, neb je mu téměř 40 let.
00:06:08 A přestože kapela používá zvuky a melodie, které už všechny známe,
00:06:14 přesto je to svébytné, originální a kupodivu i uvěřitelné.
00:06:21 ZPÍVÁ ANGLICKY
00:06:52 Viděli jste kapelu, která hrála před vámi?
00:06:55 Co na to říkáte?
00:06:57 -Zaujala mě dramaturgie toho večera.
-Do toho patří i ta kapela.
00:07:02 Samozřejmě. Mě zaujala kombinace kapel a líbilo se mi to,
00:07:07 protože to bylo hodně veselé.
00:07:09 Přišlo ti to nepatřičné?
00:07:11 Nepřišlo mi to nepatřičné, ale je to pro nás netypické.
00:07:15 Veselé a smutné.
00:07:17 Počkej, oni jsou veselí a vy jste smutní?
00:07:19 Ne, je to samozřejmě obráceně.
00:07:23 KYTAROVÁ HUDBA A ZPĚV V ANGLIČTINĚ
00:08:54 Mám doma jednu desku Hudby z Marsu.
00:08:56 Dal mi ji někdo k narozeninám,
00:08:58 protože je tam písnička ze seriálu Spadla z oblakov.
00:09:01 -Doufám, že jste to vy.
-Předešlé album.
00:09:04 Určitě to není muzika, kterou doma normálně poslouchám,
00:09:09 ale přišlo mi na tom zajímavé, speciálně na konci,
00:09:12 že to je dobře zahrané.
00:09:14 Asi nebudu jejich největší fanoušek a nekoupím si všechny jejich desky,
00:09:18 ale prostě to funguje.
00:09:20 Jednu už máš ...
00:09:22 Funguje to a baví mě to.
00:09:55 ZPÍVÁ SLOVENSKY
00:10:48 Co to znamená, že nejste aktivní? Když vám někdo zavolá, odmítnete?
00:10:54 Když nám někdo zavolá, rádi přijedeme všude.
00:10:58 Ale nevyhledáváme to.
00:11:01 Takže nemáte manažera.
00:11:03 Manažera máme našeho vydavatele, který nás občas na nějaké akce vyšle,
00:11:10 ale je to všecko takové light.
00:11:12 Máme i svá civilní povolání a kapela je osvěžení pro radost.
00:12:32 Zajímalo by mě, jak jste vznikli. Jak jste se dali dohromady a kdy?
00:12:37 ADRIAN MLUVÍ S ANGLICKÝM PŘÍZVUKEM
00:12:39 Vznikli jsme v roce 2004.
00:12:42 Martin měl předtím kapelu, která se rozpadla.
00:12:47 Pak chtěl založit novou kapelu a pozval mě jako zpěváka.
00:12:54 Poslouchal nějaká dema, která jsem dělal doma.
00:12:58 Pozval mě na zkoušku a dali jsme se dohromady.
00:13:05 Adrian původně říkal, že přijde jen na 1 zkoušku,
00:13:09 a po první zkoušce se s námi tedy rozloučil.
00:13:15 Pak přišel ještě na druhou zkoušku.
00:13:18 My jsme na něj netlačili, aby chodil na zkoušky,
00:13:21 ale on začal chodit.
00:13:39 ZPÍVÁ ANGLICKY
00:14:16 Než jsi přišel, zněla kapela podobně jako teď,
00:14:20 nebo jsi významně ovlivnil zvuk kapely?
00:14:24 Když jsme začínali, znělo to jinak.
00:14:26 První zkoušky zněly jinak a já jako klávesák jsem z toho měl děs,
00:14:31 protože jsem nevěděl, co tam hrát.
00:14:34 Byl to chvílemi až hardcore.
00:14:36 Takže jsem hrál přes kytarový efekt, aby to mělo ten drive.
00:14:42 Pak jsme zjistili, že 80. léta vyhovují nám všem.
00:14:47 Na tom jsme se shodli, ale ne že bychom si to řekli,
00:14:50 ale pořád jsme omílali něco dokola a hráli a hráli.
00:14:53 Najednou tam byly linky, které začaly fungovat velmi dobře.
00:14:57 Tak začaly vznikat první písničky.
00:14:59 Přišli jsme tam, měli jsme dvě tři věci v šuplíku
00:15:03 a stejně jsme je celé rozbili a předělali.
00:15:06 Ale šlo to přirozenou cestou.
00:15:09 Hráli jsme na zkouškách pořád dál a dál.
00:15:14 ZPÍVÁ ANGLICKY
00:16:01 Na které kapely jsi chodil v Anglii, když jsi byl s prominutím mladý?
00:16:06 Já jsem chodil třeba na Happy Mondays,
00:16:10 viděl jsem živě New Order, hrozně mě bavilo The Jam.
00:16:17 Viděl jsem U2.
00:16:20 A viděl jsi ty kapely ještě v malých klubech,
00:16:22 nebo jen velké koncerty?
00:16:25 Malé kluby, 300 lidí.
00:16:28 -To je malý klub?
-Jo, ten je malý.
00:16:33 V Čechách nevím.
00:16:36 Pak jsem jednou viděl živě Joy Division
00:16:39 a řekl jsem si, ty vole, ty jsou úplně na ...
00:16:43 -Můžu to říct?
-Můžeš.
00:16:46 Úplně na hovno. Koukal jsem na ně a říkal jsem si, tak co?
00:16:51 V té době jsem byl fanoušek heavy metalu.
00:16:55 AC/DC, Rush, Deep Purple apod.
00:17:04 -A dneska kopíruješ Joy Division.
-Ano.
00:17:09 To se nedá nic dělat. Progres.
00:17:13 ZPÍVÁ ANGLICKY
00:18:56 Já začnu od Hudby z Marsu.
00:18:58 Asi před 2 lety jsem vás viděl na Pohodě, je to možné?
00:19:01 -Možná mě Michal opraví.
-3 roky.
00:19:04 Dobře. Tam mi to zapadlo do slovenských skupin Ska-pra šupina,
00:19:11 Polemic, kteří to zastřešují.
00:19:14 Jsou tam prvky Hex v rychlejších kytarových věcech,
00:19:17 jsou tam prvky Vidiek v lidovějších, trumpetovějších věcech.
00:19:22 Jsou tam prvky Polemic, když tam dáte ska.
00:19:25 Chápu, jak to myslíte, ale nevím, co si z toho mám vzít.
00:19:29 Ty se navíc hrozně vstřícně usmíváš u mikrofonu.
00:19:32 Vypadáš trochu jako masový vrah.
00:19:35 To je zvláštní pochvala, co?
00:19:38 Já spíše u lidí očekávám faleš, takže když ji tam vidím,
00:19:43 jsem spokojený, protože jim nevěřím. Ale ty jsi takový ...
00:19:46 Nechceš nám říct něco o svém dětství?
00:19:48 To možná jindy.
00:19:50 Ale vždycky když vidím někoho, kdo se tak moc usmívá,
00:19:52 nevím, jestli to myslí dobře.
00:19:55 Je to veselé, vstřícné, ale nevím, na kolik.
00:19:59 Když na mě jde někdo s úsměvem ...
00:20:01 Např. zvoní paní, dobrý den, Strážná věž, chci vám něco prodat ...
00:20:06 To rozdávají, ty vole, to nic nestojí.
00:20:10 -To jsou asociace.
-Sorry, že tě přeruším.
00:20:13 Nadhled je tam možná i v té někdy až přílišné dobré náladě, v afektu,
00:20:19 ale přitom je to stále s nadhledem. Dělat si srandu z afektu, proč ne?
00:20:25 Neříkám, že nevěřím. Jenom mě to trošku znervózňuje.
00:20:28 Jsem ostražitý.
00:20:30 To je k hudbě z Marsu, ale je to pěkně zahrané,
00:20:32 je tam všechno slyšet a u textů asi víte, o čem zpíváte,
00:20:37 a máte to rozmyšlené. To je fajn.
00:20:40 ZPÍVÁ SLOVENSKY
00:22:55 Prostitutes jsou jedna z nejlepších kapel,
00:22:57 které se v poslední době vyskytly.
00:23:00 Přestože to spousta lidí přirovnává k Joy Division,
00:23:04 což bylo před rokem v módě.
00:23:05 Já už si to nemyslím poté, co jsem vás viděl tolikrát na živo,
00:23:09 a vím také, jakým jste prošli koncertním vývojem.
00:23:11 Už tam slyším jiné věci než před rokem.
00:23:14 Ale každý koncert Prostitutes je pro mě větším zážitkem než ten předchozí.
00:23:19 A mám dojem, že po turné ve Španělsku se Adrian vrátil jako jiný zpěvák,
00:23:23 než když tam odjížděl, jestli můžu soudit.
00:23:26 Velmi zesebejistěl a během roku velmi vyrostli.
00:23:33 A mám z toho radost.
00:24:59 Pavle, ty jsi říkal, že ve Filtru se Prostitutes staly kapelou roku.
00:25:04 -Hodně jsem za ně loboval.
-Proč jsi za ně tak moc loboval?
00:25:08 Protože se mi líbí, když se někdo nebojí.
00:25:15 Když něco funguje venku a je kolem toho povyk,
00:25:19 nebojí se, že lidé budou říkat:
00:25:22 "No jo, vy jste pochopili, co vede britskou hitparádu,"
00:25:26 což byly 2 roky zpátky Arctic Monkeys, Interpol apod.,
00:25:30 "a zkopírujete to."
00:25:32 Tohle jsou kluci v mých letech a starší, takže tuhle hudbu,
00:25:36 na které jsem vyrostl, znají ― tedy post-punk a britská indie scéna,
00:25:41 Joy Division, Cure apod.
00:25:44 Nemají to naposlouchané v tom, že by si to poslechli ...
00:25:48 Ještě jinak to řeknu.
00:25:50 Není to derivát z derivátu. Jednoduše.
00:25:53 Jednoduše derivát z derivátu?
00:25:55 Vole, já jsem 2 roky studoval chemii na vysoké.
00:25:59 -Já jako vystudovaný chemik to chápu.
-Je to jednodušší, než se zdá.
00:26:03 Třeba Editors. To je derivát Joy Division.
00:26:08 Ale je spousta kapel, které viděly, že Editors jsou úspěšní,
00:26:12 a tak dělaly derivát z Editors. Nebo z Interpol.
00:26:15 Hráli Interpol, aniž by věděli, z čeho Interpol čerpají.
00:26:18 Kdežto Protitutes mají tu hudbu z původních zdrojů,
00:26:22 načerpali po vlastní ose a zprostředkovali to svou formou.
00:26:29 ZPÍVÁ ANGLICKY
00:27:44 LIDÉ TLESKAJÍ A PÍSKAJÍ
00:27:50 Nemyslíš, že by kapelou roku měla být kapela,
00:27:53 která není ani derivátem nederivátů?
00:27:55 To je náhoda. Hlavně když je to dobře udělané.
00:27:59 Prostitutes jsou dobrá kapela. Je to dobře udělané.
00:28:04 Jaké to je, to je druhá věc. Někdy se to trefí, někdy ne.
00:28:08 V jejich případě se to docela trefilo,
00:28:10 ale hlavně je to super kapela. Mají dobré písničky.
00:28:13 V Česku neexistují kapely, u kterých nevíš, z čeho vycházejí;
00:28:16 které jsou tak svébytné, u kterých to nevyčteš hned?
00:28:20 Znám spoustu kapel, které jsou svérázné,
00:28:23 a většinou mi to na nich vadí.
00:28:25 Nejde o to být za každou cenu originál.
00:28:28 Mám rád, že Prostitutes dělají hitovky.
00:28:31 Poslední dobou se tu bavíme o tom, co se čemu podobá,
00:28:34 co je dobře udělané jako něco, a bavíme se o tom více
00:28:38 než o podstatě samotné hudby, kterou kapely hrají.
00:28:43 Používá se množství berliček, jako Interpol, Editors, deriváty
00:28:48 a nebavíme se o té kapele.
00:28:52 Vždycky to musíme přibližovat pomocí takových strašných obstrukcí.
00:28:57 Ale to je to, jak jsem říkal.
00:28:59 Když jsem slyšel Bloc Party, připomínali mi Cure a Gang of Four.
00:29:03 Ale dneska už slyším v jiných kapelách Bloc Party.
00:29:05 Pořád to pokračuje. Musíš se něčím zorientovat.
00:29:12 ZPÍVÁ SLOVENSKY
00:32:08 K té otázce originality ― neřekl bych, že jsou originální,
00:32:12 a myslím, že to vůbec nevadí.
00:32:16 Zní to skvěle a to je důležité.
00:32:19 Není to zjednodušení si cesty?
00:32:21 Netvrdím, že je to vykrádání, ale když zníš jako dobrá kopie něčeho,
00:32:26 není to zjednodušení cesty?
00:32:28 Každému to připadá povědomé, kritici jsou nadšení,
00:32:32 že konečně nějaká kapela zní jako velká zahraniční kapela
00:32:35 a je to super.
00:32:37 Já myslím ... Asi to není zjednodušení.
00:32:42 Aby kapela zněla dobře jako vzor, který si vzala,
00:32:49 za tím stojí spousta práce.
00:32:53 A jaké práce?
00:32:55 Poslouchání desek nebo hledání stejných zvuků?
00:33:00 Spíš hledání zvuků.
00:33:04 Nemyslím, že po poslechu desky budu hrát jako někdo.
00:33:09 Jakou o tom máš představu? Sám nevím.
00:33:13 Ty kapely musí přijít na to, jak to dělali,
00:33:24 jak v kapele fungovala ta chemie, že se jim dařilo psát takové věci.
00:33:32 A neměli by se snažit říct něco o životě, který je kolem nich?
00:33:37 To můžou.
00:33:40 Já myslím, že by spíš měli.
00:33:44 ZPÍVÁ ANGLICKY
00:35:20 To bych oponoval Petrovi Metelkovi, protože to není o hledání zvuků,
00:35:25 postupů a riffů, které by se napodobovaly.
00:35:29 Každý z nás má hodně naposloucháno.
00:35:33 A když se to potom pustí dohromady, tak to, co mám naposloucháno,
00:35:37 se projeví v tom, co hraju. Automaticky.
00:35:40 Ale u mě je to směs od Led Zeppelin přes Van der Graaf Generator
00:35:45 po Smetanu.
00:35:47 To jsi teda kapr.
00:35:50 O Van der Graaf Generator už víme asi jen my dva, ty vole.
00:35:54 My jsme taky poslouchali Van der Graaf Generator!
00:35:58 Říkám to proto, že si myslím, že to je o přirozeném cítění
00:36:05 a najednou to vyleze ven.
00:36:08 Není to o hledání postupů, kdy si řekneme,
00:36:11 ano, tady máme věc od Joy Division, tu si naposloucháme
00:36:15 a něco z toho vymyslíme.
00:36:18 Já vím, že jsi to tak nemyslel, ale není to ani o hledání zvuků.
00:36:47 ZPÍVÁ SLOVENSKY
00:38:25 Myslíš si, že Hudba z Marsu je něčím originálnější než kapela,
00:38:32 u které se můžeme shodnout na 10 různých předchůdcích?
00:38:36 Myslíš oproti Prostitutes? Originálnější?
00:38:42 Je to přece jen svébytnější kapela.
00:38:46 Těžko se mi to porovnává z toho důvodu,
00:38:48 že u Prostitutes znám vývoj a znám je dobře.
00:38:51 Hudbu z Marsu jsem slyšel 2x na koncertě, neznám desku.
00:38:53 U obou slyším osobitost, věci, které jsem neslyšel u nikoho jiného.
00:38:57 A u obou slyším vlivy, které jsem slyšel u jiných kapel.
00:39:00 Ale to je ta správná kombinace.
00:39:02 Přesně jsi vystihl pointu.
00:39:04 Co se týká vykrádání apod.,
00:39:08 my to vykrádáme běžně a nestydíme se za to.
00:39:12 Nikdo z nás nežije na ska a reggae. Každý poslouchá něco jiného.
00:39:19 Přechází to od elektroniky přes všechny možné styly.
00:39:23 Já nejvíc poslouchám elektroniku, a přitom hraji na dechové nástroje.
00:39:27 Měl bych asi poslouchat jazz apod., ale mám se k něčemu jinému.
00:39:31 Nestydíme se za to, že vykrádáme, protože nejde o prodejnost,
00:39:36 nejde o peníze. Jde o myšlenku, kteoru chceš odevzdat.
00:39:40 Něco vykradneš, ale má to pozitivní odkaz,
00:39:44 který to zanechá v člověku, teplo v srdci a pohodu.
00:39:48 Tak proč ne?
00:39:51 ZPÍVÁ SLOVENSKY
00:40:27 Děkujeme, vážení přátelé.
00:40:29 Možná je to tak, že ska, reggae a jamajskou scénu až tak neposloucháme.
00:40:36 Možná to jde ze slovenských hudebních kořenů, jednoduchý rytmus, polka.
00:40:41 Gejza Dusík apod. jsou naše oblíbené věci.
00:40:47 Proto se na Slovensku daří ska, punku a podobným stylům.
00:40:52 My jsme spíše polkoví, vy jste spíše valčíkový národ.
00:40:59 ZPÍVÁ SLOVENSKY
00:42:04 Nedávno jsem koukal na DVD The Jam, o kterých už byla řeč.
00:42:11 Tam je rozhovor po nějakém vystoupení v televizi, vypadá to podobně.
00:42:17 Je tam geniální diskuze s Paulem Wellerem
00:42:21 na téma, co chce dokázat tím, že vykrádá The Who a Beatles.
00:42:27 A to je ten moment.
00:42:30 Nebo jiný dokument o blues, kde mluví nějaký chlápek a říká:
00:42:36 "Když jsem poprvé slyšel Johna Lee Hookera, říkal jsem si,
00:42:41 co to je za kreténa?
00:42:43 Vždyť hraje hůř než kluci na ulici v New Orleans."
00:42:49 Nechci to bagatelizovat. Originalita je důležitá.
00:42:53 Otázka je, kde tu originalitu hledat.
00:42:56 Kde bys ji chtěl hledat?
00:43:00 Nebo jste originálnější než vzory, které máte rádi?
00:43:03 Já chápu, že každý musí na něco navazovat.
00:43:06 Nejsme originálnější než vzory, na které navazujeme.
00:43:09 -Ale jsme jiní.
-V čem?
00:43:12 Jsme jiní v tom, že naše hudba vzniká
00:43:20 z jiných kořenů než hudba našich vzorů.
00:43:27 Já nevím, co poslouchali Joy Division.
00:43:31 Nikdy jsem o tom neslyšel, nikdy jsme o tom nic nečetl. Nevím.
00:43:35 Joy Division jsem si poslechl někdy v 15 letech
00:43:40 a na 10 let jsem je zavřel do šuplíku,
00:43:43 protože jsem si říkal,
00:43:45 že takovou pitomou depresivní muziku nemám zapotřebí poslouchat.
00:43:50 A Cure se mi zhnusili někdy před 10 lety tak,
00:43:53 že jsem je od té doby neslyšel.
00:43:55 Pak jsme vylezli poprvé na nějaký koncert, slezli jsme z pódia,
00:43:59 přišli nějací lidi a říkali:
00:44:02 "Ty vole, jak to děláš, že ta kytara hraje úplně jako Cure?"
00:44:05 A já řekl: "Fakt? Tak asi budu muset něco změnit."
00:44:10 ZPÍVÁ ANGLICKY
00:47:29 V jakém jste teď postavení na scéně?
00:47:34 Jak si stojíme? Já bych řekl, že si stojíme vždycky o něco líp,
00:47:39 než jsme doufali. Od samého počátku.
00:47:42 Nemysleli jsme si, že Adrian přijde na druhou zkoušku, a on přišel.
00:47:46 Nemysleli jsme si, že budeme schopní vystupovat v klubu, kde mají péáčko.
00:47:54 A vystupujeme v klubech, kde mají péáčko.
00:47:58 Když jsme si mysleli, že se nikdy nepodíváme za hranice,
00:48:01 tak jsme se tam přesto podívali.
00:48:03 Mysleli jsme si, že si nás nikdo nikdy nevšimne, a všimli si nás.
00:48:07 A když jsme si mysleli, že anglicky zpívající kopie Joy Division
00:48:11 nikdy nemůže být skupinou roku, tak jsme se stali skupinou roku.
00:48:15 Zlatý Česko, vole.
00:48:17 Vždycky jsme na tom líp, než byly naše tajné plány.
00:48:25 Toto bude brutální etno park.
00:48:33 VYSOKÝ ŽENSKÝ HLAS ZPÍVÁ MELODII
00:48:42 Připraveni?
00:49:27 Kritici, myslíte si, že kapela typu Prostitutes má šanci v zahraničí?
00:49:32 Určitě, ale to záleží ... To je úplně na jinou debatu.
00:49:38 Ale myslím si, že ano.
00:49:41 A má takové šance i Hudba z Marsu i se specifickým ska naivismem?
00:49:46 V podstatě ano.
00:49:47 Jak se vám daří v zahraničí?
00:49:50 Maličko jsme zatím hráli v zahraničí, ale když jsme hráli,
00:49:54 lidé byli příjemně překvapení.
00:49:56 Možná z nás na ně dýchla exotika, jakou znají z ruských filmů.
00:50:03 Já jsem vám chtěl říct, že byste měli směřovat do Ruska.
00:50:06 Ale možná spíše západní Evropa je potěšená,
00:50:09 že slyší něco takového ruského
00:50:13 a že jim zprostředkujeme nádech slovanskosti.
00:50:53 Šanci v zahraničí má každá kapela, která dokáže hrát a bavit lidi.
00:50:58 My budeme určitě hrát pro jiné publikum než Hudba z Marsu.
00:51:04 Ale když se budeme bavit o Británii, tam nejsou jenom lidi,
00:51:10 kteří poslouchají Klaxons a Bloc Party.
00:51:13 Nejsou. Jsou tam lidi, kteří budou milovat muziku,
00:51:17 jakou dělá Hudba z Marsu, budou za to dávat,
00:51:20 kolik liber si kdokoliv řekne.
00:51:22 Je to o tom, že lidi na celém světě poslouchají fakt divné hudby.
00:51:29 Jsou schopni poslouchat nás, jsou schopni poslouchat Hudbu z Marsu,
00:51:35 jsou schopni poslouchat Afričany, kteří přijedou z Afriky.
00:51:42 A půjdou z koncertu a budou říkat, že to bylo to nejlepší,
00:51:46 co kdy slyšeli.
00:51:48 Šance v zahraničí jsou pro jakoukoliv hudbu, která funguje.
00:51:54 Děkujeme všem, děkujeme i divákům, kteří vydrželi.
00:52:30 Skryté titulky: Věra Šimarová Česká televize, 2015