Geniální skladatel a instrumentalista Marián Varga a praotec české alternativy Mikoláš Chadima s MCH Bandem v dalším dílu hudebně diskusního pořadu (2006). Uvádějí P. Fiala a M. Kaščák
Marián Varga — Mikoláš Chadima — MCH Band
Pondělí 18. 3. 2024 po půlnoci na ČT art00:00:35 -Dobrý večer, ahoj, nazdar.
-Vítejte.
00:00:37 Dneska se v Ladí neladí pokusíme ohlédnout za historii
00:00:41 českého a slovenského bigbítu.
00:00:44 Rock and roll u nás zapustil kořeny před 50 lety,
00:00:47 svou krátkou zlatou éru prožil v 60. letech.
00:00:50 V roce 1967 na prvním československém bitovém festivalu
00:00:54 zazářila skupina Průdy s našim vzácným hostem
00:00:58 Mariánem Vargou, který teď na Slovensku
00:01:00 zažívá velký koncertní boom.
00:01:02 Náš druhý host, Mikoláš Chadima, bývá označován za praotce
00:01:06 české alternativy.
00:01:08 Svá nejlepší hudební léta si prožil v undergroundu.
00:01:12 Po pádu komunismu si užil 15 vteřin slávy
00:01:15 a pak se do undergroundu zase vrátil.
00:01:17 O tom, co si tito dva páni užili s hudbou,
00:01:20 se budeme bavit s nimi i hudebními kritiky a Petrem.
00:01:24 -Michalem.
-S lidmi a uvidíme.
00:01:26 -Pojďme.
-Jdeme.
00:01:34 HRAJE EXPERIMENTÁLNÍ KLASICKÁ A ROCKOVÁ HUDBA NA KLÁVESY
00:02:56 Marián Varga je ozdobou slovenské scény.
00:02:59 Kromě toho, že je to hudební génius, tak je to i skvělý člověk.
00:03:04 Líbí se mi na něm, jak si pohrává s hudbou.
00:03:07 Myslím si, že když tvoří, tak mu v hlavě vybuchují
00:03:10 úžasné hudební ohňostroje.
00:03:12 I před hudební popularitu se neznemožňuje v estrádách,
00:03:16 nechodí hrát na firemní večírky, je to zkrátka borec.
00:03:20 HRAJE EXPERIMENTÁLNÍ KLASICKÁ A ROCKOVÁ HUDBA NA KLÁVESY
00:04:01 POTLESK
00:04:03 Jaké to je hrát bez doprovodu?
00:04:07 Na jedné straně je to lehčí, ale na druhé straně je to těžší.
00:04:13 Když si představím, že bych je to musel naučit,
00:04:16 tak je lehčí si zahrát sám.
00:04:26 HRAJE PONURÁ ALTERNATIVNÍ HUDBA
00:04:56 ZPĚV
00:04:59 Tahounek na své housle
00:05:02 zněly tak rudě, královsky,
00:05:07 suchou bradou mačkal skřipky,
00:05:12 nepřítomný výraz ve tváři.
00:05:18 HRAJE PONURÁ ALTERNATIVNÍ HUDBA
00:05:31 Šel kolem chlapec, ustrnul,
00:05:36 každý tah smyčcem byl jak rána kosou,
00:05:41 šel kolem chlapec, ustrnul,
00:05:46 každý tah smyčcem byl jak rána kosou,
00:05:51 ostatní slyšeli, píseň šumaře,
00:05:58 ostatní slyšeli, píseň šumaře.
00:06:09 S formou Mikoláše Chadimy jsem se seznámil
00:06:12 někdy zpočátku 80. let, kdy hráli program
00:06:15 "Jsme zdrávi a daří se nám dobře".
00:06:17 Jeho písničky mě naprosto uchvátily a zaujaly
00:06:21 svou jedinečností a syrovostí.
00:06:23 Časem jsem ho poznal jako zajímavého společníka,
00:06:26 poctivého hudebníka a dobrého chlapa.
00:06:31 HRAJE PONURÁ ALTERNATIVNÍ HUDBA
00:07:34 POTLESK
00:07:36 Kdy jsi začal hrát?
00:07:39 Já jsem začal hrát pozdě. V sedmdesátým....
00:07:44 -Hodně dlouho.
-1973.
00:07:50 -Začal jsem hrát s kapelou, která už vystupovala, hrála
00:07:54 a nejen zkoušela.
00:07:56 Hrála pravidelně na tancovačkách, byl to rok 1972-1974.
00:08:00 Teď si vzpomínám, že jsem začal hrát v roce 1970,
00:08:03 byla to skupina Purple Fleas, což jsme překládali
00:08:07 jako fialové blechy.
00:08:10 Ale pak jsme se přejmenovali, protože Blue Effect
00:08:13 se přejmenovali na Modrý efekt, což nám přišlo jako zrada,
00:08:17 tak jsme se přejmenovali na Yellow Defect.
00:08:33 HRAJE EXPERIMENTÁLNÍ KLASICKÁ A ROCKOVÁ HUDBA NA KLÁVESY
00:10:44 Asi jsi udělal zásadní rozhodnutí, když jsi odešel z kapely Průdy,
00:10:49 nejslavnější slovenské skupiny.
00:10:51 To by mě zajímalo,
00:10:53 protože celé je to pro mě silný příběh.
00:10:56 V Průdech jsem se neuplatnil jako hráč.
00:10:59 Potom jsem si uvědomil,
00:11:01 že se nedají ani písničky zahrát zhruba,
00:11:04 protože tehdy ještě neexistovaly syntetizátory.
00:11:08 Nedaly se hrát v takovém tvaru, jak jsem je nahrál.
00:11:13 Cítil jsem se tam jako nevyužitý hráč a skladatel.
00:11:24 HRAJE EXPERIMENTÁLNÍ KLASICKÁ A ROCKOVÁ HUDBA NA KLÁVESY
00:12:45 POTLESK
00:12:47 Potom jsem byl hudebním dramaturgem v divadelním studiu.
00:12:51 Říkal jsem si, že budeme mít 2 koncerty měsíčně.
00:13:00 Tak jsem odešel z kapely Průdy a Fedor Frešo šel se mnou.
00:13:05 To jsem netušil, že to bude mít nějaký masový úspěch.
00:13:12 Byl jsem z toho velmi překvapený.
00:13:17 A skutečně jsem si myslel, že to bude jen moje hobby.
00:13:21 Úspěchu moc nerozumím, protože to byly poměrně těžké věci,
00:13:26 úpravy vážné hudby, kompozice bez zpěvu.
00:13:31 Jak to bylo možné?
00:13:33 Tehdy letěla taková hudba.
00:13:37 To byla šťastná doba, kdy lidi poslouchali muziku
00:13:41 a zajímala je.
00:13:42 Tím se žilo.
00:13:44 Měli jsme štěstí, že jsme to zažili.
00:13:47 Když vyšel první singl Collegia, protože to byl skutečně singl,
00:13:52 na kterém byla pocta Bachovi, na druhé straně byla plná
00:13:56 Ulice plná plašťov do dažďa.
00:13:59 To vyšlo u začínajícího vydavatelství Panton.
00:14:03 Pamatuji si, jak i mezi školáky se tahle deska neuvěřitelně sháněla,
00:14:08 obehrávala stále dokola.
00:14:11 Byla to zvláštní doba.
00:14:23 HRAJE PONURÁ ALTERNATIVNÍ HUDBA
00:14:39 ZPĚV
00:14:51 Král hlupec přikázal vínu téci, přikázal masu péci se,
00:14:58 medvědům tančit a šaškům, ať se smějí.
00:15:01 Pak zatvářil se přísně, přistupte milci, milostenky,
00:15:11 král hlupec přikázal.
00:15:17 Od ucha k uchu hubu přistoupili milci
00:15:21 a milostenky též s malíčkem v koutku úst
00:15:24 odkašlal si král a pravil jen se smějte dál
00:15:27 zítra zase vyjde slunce, tak jak jsem přikázal.
00:15:49 Král hlupec přikázal vínu téci, přikázal masu péci se,
00:15:55 medvědům tančit a šaškům, ať se smějí.
00:16:01 Pak zatvářil se přísně, přistupte milci, milostenky,
00:16:08 král hlupec přikázal.
00:16:16 HRAJE PONURÁ ALTERNATIVNÍ HUDBA
00:17:15 HRAJE PONURÁ ALTERNATIVNÍ HUDBA
00:17:25 Asi by bylo dobré vzpomenout třeba Extempore.
00:17:29 Kolik jste měli ročně koncertů?
00:17:31 Asi 6-7 koncertů.
00:17:36 -A jak často jste zkoušeli?
-3x týdně.
00:17:40 Bolševik zařídil, že jsme měli práci, dokonce jsme do ní museli chodit,
00:17:47 jinak by tě zašili.
00:17:49 Tam jsi měl nějakou výplatu, tak sis oddělal práci
00:17:52 a co s volným časem?
00:17:55 Jiné starosti jsi neměl, když jsi musel bojovat
00:17:58 o svou existenci.
00:18:00 Ta byla daná, tak se hodně zkoušelo.
00:18:03 Už se nikdy tolik nezkoušelo.
00:18:06 Koncerty s Extempore byly neoficiální.
00:18:10 Koncerty s Extempore byly legální.
00:18:13 To jsme stihli až do roku 1981, nebylo jich moc,
00:18:18 ale byly i nějaké velké na jazzových dnech, občas v klubech.
00:18:23 V roce 1981 jsme měli rekord 25 koncertů, 23 zakázaných,
00:18:30 ale 25 se jich udělalo.
00:18:33 Malér začal až pak, když se zavřela sekce a provařily se jiné věci,
00:18:38 tak po nás šli víc.
00:18:42 Začali dělat seznamy, dostal jsem se taky na seznam.
00:18:45 Už měli zlikvidovaný underground, tak přišli na řadu další,
00:18:50 kteří se nechtěli znormalizovat.
00:19:01 HRAJE EXPERIMENTÁLNÍ KLASICKÁ A ROCKOVÁ HUDBA NA KLÁVESY
00:19:30 -V tu dobu Marián Varga vydával desky, koncertoval jste?
00:19:34 Fungování nám nezarazili.
00:19:38 Ztěžovali nám život, ostříhat se, načesat se.
00:19:44 Ale nemohli zakázat všechno.
00:19:51 V Praze to bylo prudší.
00:19:55 Když člověk dostal bigbítovou nálepku,
00:19:58 tak to bylo zle.
00:20:00 Šli po všech těchto lidech a přitom nesmyslně.
00:20:07 -Byl to nesmyslný režim.
-Tak dělal nesmyslné věci.
00:20:34 HRAJE EXPERIMENTÁLNÍ KLASICKÁ A ROCKOVÁ HUDBA NA KLÁVESY
00:21:31 POTLESK
00:21:33 Ty ses nikdy nepovažoval za nějaký underground.
00:21:36 Měl jsem rád Plastiky, ale necítil jsem se mezi nimi.
00:21:47 Byli izolovaní, ale moc jsem se do té společnosti necpal,
00:21:52 protože jsme patřili jinam.
00:21:54 Byli jsme generačně mladší, pro nás to byli hvězdy.
00:21:58 Poprvé jsem je viděl v roce 1969.
00:22:01 Ale blbě se to vysvětluje. Byli z jiného prostředí.
00:22:13 To bylo tím, že Martin Magor Jirous vytvořil skutečně ghetto
00:22:17 i z ideologického pohledu.
00:22:21 Byli fakt hodně uzavřená společnost.
00:22:25 Na koncert šlo blbě proniknout.
00:22:28 Modely, které tam Magor předváděl, kádrování,
00:22:34 tak z toho vytvořilo ghetto.
00:22:37 Kdežto kapely, které byly kolem jazzové sekce,
00:22:42 tak to bylo trošku něco jiného.
00:22:45 Chtěli hrát normálně, regulérně, veřejně,
00:22:49 tak se to občas podařilo.
00:22:52 Ani to nebylo tak ostřejší, protože jsem s kapelou DG 307
00:22:57 potkal na přehrávkách v roce 1974, kdy to zkoušeli.
00:23:00 Taky to nebylo, že by to vytvořili.
00:23:03 Nevím, jestli to byl Magor, nebo to neudělali spíše lidi,
00:23:07 fanoušci kapel, protože taky chtěli hrát veřejně co nejdéle.
00:23:13 Pak už to šlo jen v undergroundu a my jsme se tam za nimi
00:23:19 dostali v závěsu.
00:23:22 Tlačilo se a najednou jsi tam byl.
00:23:25 Já jsem začal vnímat hudbu někdy zkraje 80. let
00:23:29 a na váš koncert jsem se mohl dostat i přes systém pozvání
00:23:34 nebo tiché pošty.
00:23:35 To už bylo stejné, už to fungovalo.
00:23:38 To policajti nemohli nikdy pochopit, jak je možné, že na koncert,
00:23:43 o kterém nikdo neví, přijde 500 lidí, jen díky tomu,
00:23:47 že si zavolají.
00:23:49 Mají to zmáknuté podobně jako ti, co dělají CzechTek.
00:23:54 Mají k tomu mobily, které jsou technologicky
00:23:58 na vyšší úrovni, ale je to úplně stejný systém.
00:24:11 HRAJE PONURÁ ALTERNATIVNÍ HUDBA
00:25:04 ZPĚV
00:25:13 Úplně na počátku nebylo na světě nic,
00:25:20 vůbec nic, jen křik bílých pávů.
00:25:28 Nebylo slunce na nebi, nebyly hory, nebyla oblaka,
00:25:43 nebyly hvězdy, ani lidé nebyli, nebyl měsíc, pávi nebyli,
00:25:58 nebyli pávi, ani ti bílí s černou korunkou.
00:26:14 Louky nebyly a na nich Fulbové pásli své kozy
00:26:21 a nikde nic jenom ten příšerný křik.
00:26:33 HRAJE PONURÁ ALTERNATIVNÍ HUDBA
00:27:36 -Možná při vzpomínce na tu dobu by bylo dobré připomenout
00:27:40 slavný dokument Atentát na kulturu, který přispěl k tomu,
00:27:44 že trošku postavil Plastiky někam jinam, než ostatní kapely.
00:27:49 Mělo to jedu nevýhodu,
00:27:50 že tam nebyla jediná skladba od Plastiků.
00:27:53 Bylo to příliš civilizované, tak tam dávali Knižákovy věci
00:27:58 a Sen svatojánské noci band a Umělé hmoty,
00:28:01 ale Plastici tam nezazněli,
00:28:03 protože jim asi přišli málo agresivní.
00:28:07 Plastiky nejvíc proslavila Charta 77, která se odpíchla.
00:28:11 Pozor, ti dostali v roce 1969 cenu Mladého světa
00:28:15 za originální přístup.
00:28:17 To už byly hvězdy.
00:28:18 Teď mluvím o hvězdách, jak je vidíme z druhé strany.
00:28:22 Spolupráce s Knižákem, Egonem Bondym, to všechno vytváří kontext,
00:28:27 který jiné kapely neměly.
00:28:29 To je jednoznačné.
00:28:38 HRAJE EXPERIMENTÁLNÍ HUDBA NA KLÁVESY
00:32:11 Pamatuji si krásnou historku, jeden čas jsi byl zakázaný,
00:32:15 stihl jsi to.
00:32:17 To jsme dělali akci, dorazili jsme do Prahy,
00:32:25 připravili jsme aparát, najednou přišel telefonát
00:32:30 od náměstka Slovkoncertu, že Marián Varga nesmí koncertovat,
00:32:35 protože je zakázaný.
00:32:38 A nemůže koncertovat ani v Praze.
00:32:40 Ať si to uvědomí, až po ty nejtvrdší sankce.
00:32:44 Tak jsem vytáhl kazetu, dal do magnetofonu, tu stejnou věc,
00:32:48 kterou by Marián hrál naživo, Marián stál vedle,
00:32:52 ono to odznělo a bylo všechno v pořádku.
00:32:55 Můj manažér se ptal náměstka ředitele, proč mě zakazují a oni:
00:33:01 "ať si pan Varga zpytuje svědomí".
00:33:04 SMÍCH
00:33:10 ZPĚV
00:33:12 Nech světlo dohořet, Kateřino.
00:33:20 Jsem unavený muž.
00:33:23 Mám před očima tmu, už nevidím nic.
00:33:33 Sedím tu ve tmě, Kateřino!
00:33:45 HRAJE PONURÁ ALTERNATIVNÍ HUDBA
00:34:46 ZPĚV
00:34:48 Komu poprvé hořely tyhle svíce při hostině,
00:34:51 co zbylo ze svátku, ze zmizelých hostí,
00:34:56 smíchu a světla?
00:35:01 Nic než třpyt u cesty.
00:35:08 Nic než třpyt u cesty.
00:35:16 POTLESK
00:35:19 Mikoláši, jak ses tvářil na kapely, které v Česku hrály bigbít,
00:35:24 přece jenom tady nějaké zbyly.
00:35:26 V 80. letech existovaly různé kapely.
00:35:29 -Které?
-Třeba M. Efekt.
00:35:32 Nevím, co bych na ně měl říkat.
00:35:35 Pocity zrady odezněly v 70. letech, v 80. letech jsme taky byli hvězdy,
00:35:42 neměli jsme co závidět.
00:35:44 Být hvězdy pro určitý okruh lidí.
00:36:02 HRAJE EXPERIMENTÁLNÍ KLASICKÁ A ROCKOVÁ HUDBA NA KLÁVESY
00:37:11 POTLESK
00:37:13 Jaké to potom bylo, když už se mohlo hrát?
00:37:17 To byl koncert pro Arménii, před převratem.
00:37:20 To byla neděle a v pondělí začal Palachův týden.
00:37:23 Tam se objevil doktor Chlíbec z PKS a my jsme vystoupili
00:37:27 po 10 letech z ilegality ve sportovní hale
00:37:31 na koncertě pro Arménii.
00:37:32 I když tam přiběhl Štěpán a říkal, že Chadima a Merta nesmí, nevím,
00:37:37 proč zrovna nás dva dal dohromady.
00:37:40 Ale lidi byli tvrdí, už se jich nebáli,
00:37:43 takže jsme si tam zahráli.
00:37:45 Přiběhl tam doktor Chlíbec a říká: "beru vás do agentury".
00:37:49 Říkám: "ale už v životě nedělám přehrávky".
00:37:52 Ty jsem dělal naposled v roce 1981 a řekl jsem,
00:37:56 že už nikdy.
00:37:57 On říkal: "to už není dneska potřeba".
00:38:00 To je nejhezčí čas, když se hroutí diktatura.
00:38:03 Když fungují vymoženosti diktatury, že jako hudebník máš nárok
00:38:08 na 3hvězdičkový hotel, na dopravu
00:38:10 a už si můžeš dělat, co chceš.
00:38:13 Jak dlouho trvala tahle porevoluční, příjemná doba,
00:38:17 než se to zase stabilizovalo?
00:38:19 Než se to znormalizovalo.
00:38:21 V mém případě se to znormalizovalo tak rychle,
00:38:24 že se o tom nechci šířit, protože to je úplně jiný příběh.
00:38:28 Ne, mluvme o hudbě.
00:38:30 Hudba se normalizovala díky tomu druhému příběhu velmi rychle.
00:38:35 Trvalo to do roku 1992.
00:38:37 Tím to skončilo.
00:38:39 Čím to skončilo v roce 1992?
00:38:41 Že mi zavřeli ženu, protože...
00:38:43 a to už se dostáváme z restitucím
00:38:46 a kdo směl a nesměl restituovat atd.
00:38:49 A hudebně to bylo jak?
00:38:52 Nebyl příliš čas na hudbu, hlavně jsem nevěděl,
00:38:55 kdy budu mít volno, musel jsem se věnovat právu.
00:38:59 Nemohl jsem někomu závazně říct, že za měsíc přijedu na koncert.
00:39:04 Mohl jsem říkat, že nevím, jestli dojedu.
00:39:07 Tím pádem mizely koncerty.
00:39:20 HRAJE PONURÁ ALTERNATIVNÍ HUDBA
00:40:39 ZPĚV
00:40:41 Jsou v nás všechny vášně a všechny neřesti,
00:40:45 všechna slunce, všechny hvězdy, výšiny a propasti,
00:40:49 stromy, zvířata, lesy, veletoky.
00:40:53 To jsme my.
00:40:54 To jsme my.
00:40:57 To jsme my.
00:40:58 Vše se odehrává v našich žilách
00:41:01 v našich nervech.
00:41:03 Potácíme se.
00:41:05 Hoříce mezi šedými stromy.
00:41:09 Po mostech z oceli.
00:41:12 Tisíce lamp nás oblévá
00:41:15 a tisíc fialových nocí
00:41:18 ostré rýhy leptá do našich tváří a do našich srdcí,
00:41:22 do našich tváří a do našich srdcí, to jsme my.
00:41:28 To jsme my.
00:41:29 To jsme my.
00:41:34 HRAJE PONURÁ ALTERNATIVNÍ HUDBA
00:42:09 POTLESK
00:42:11 Ještě bych se zeptal Mariána, jak to bylo s ním?
00:42:14 Co to znamenalo pro tebe, když se uvolnil režim?
00:42:18 A nemusel jsi zpytovat svědomí.
00:42:20 V tu dobu jsem neměl moc koncertů. Pomaličku se to rozbíhalo.
00:42:28 Napříč tomu, že v rádiu nejsem vysílaný,
00:42:33 ale chápu to, protože by se to tam ani nehodilo.
00:42:37 Chápu redaktory v rozhlase, že mě nevysílají.
00:42:42 Mezi ty věci by to vypadalo jako porucha.
00:42:45 SMÍCH
00:42:50 To je právě to, že narozdíl od mladších,
00:42:54 které jsem viděl v tomto pořadu, že se čílí, že nejsou v rádiu,
00:42:59 tak víme, proč v rádiu nejsme a nehodláme s tím nic dělat.
00:43:03 Navíc rádia nemají povinnost někoho vysílat.
00:43:06 Můžou si vybrat, protože to jsou podniky.
00:43:09 Když nejsi v rádiu, tak tzn., že je to dobře.
00:43:14 Hodnoty se úplně otočily.
00:43:17 To je opravdu noblesní nadhled. Prostě porucha.
00:43:31 HRAJE EXPERIMENTÁLNÍ KLASICKÁ A ROCKOVÁ HUDBA NA KLÁVESY
00:44:58 -Napříč tomu všemu, Mariáne, zažíváš výrazný koncertní boom.
00:45:02 Jaký byl pocit, když si hraješ na festivalu
00:45:05 a lidé si s tebou zpívají písničky staré 40 let.
00:45:09 A vidíš tam lidi, kteří mají 20 let?
00:45:12 Neumím si to vysvětlit, proč to tak je.
00:45:15 A ani po tom nepátrám.
00:45:26 -Viděl jsem vystoupení na Trutnově a říkal jsem si,
00:45:29 že tam přijde 10 lidí, ale ten obrovský stan byl plný
00:45:33 a lidi byli nadšení.
00:45:42 HRAJE EXPERIMENTÁLNÍ KLASICKÁ A ROCKOVÁ HUDBA NA KLÁVESY
00:46:54 POTLESK
00:46:56 Kdyby se to v roce 1968 neutlo, myslíte si,
00:46:59 že by náš hudební vývoj byl jiný?
00:47:03 Myslím si, že rok 1968 díky bohu trval tak krátko,
00:47:10 jinak by to dopadlo s deziluzí.
00:47:14 Skončilo by to špinavým obchodem a našimi nářky.
00:47:20 Kdyby to v roce 1968 nedopadlo tak, jak dopadlo,
00:47:26 tak by vývoj u nás proběhl asi tak, jak teď probíhá.
00:47:31 Byli bychom tam, kde jsou Briti nebo Francouzi.
00:47:35 Podstata hudby koncem 70. let a začátkem 80. let
00:47:43 byla i ve světě úplně jiná, než je dneska.
00:47:46 Kdyby byl začátkem 70. let prostor pro mladé kapely,
00:47:52 tak bychom kopírovali to,
00:47:57 co se dělo v Anglii, Belgii, Holandsku.
00:48:01 Vznikaly by tady art rockové kapely, hard rockové kapely.
00:48:05 V té době se prodávalo nejvíc art a hard rocku.
00:48:09 A to pořád nebyla tak špatná hudba, která přišla
00:48:14 až s vizualizací populární hudby z MTV.
00:48:19 Tomu bychom se pravděpodobně taky nevyhnuli.
00:48:23 Je to velká škoda,
00:48:25 protože jsme se mohli dočkat v průběhu 70. let
00:48:29 docela zajímavých věcí.
00:48:31 Mikoláš by mohl vydat Zabijačku, což byla nádherná záležitost,
00:48:36 která mohla vyjít regulérně, a v té době by se jí dost prodalo.
00:48:48 HRAJE PONURÁ ALTERNATIVNÍ HUDBA
00:48:53 ZPĚV
00:48:54 Stále se nemohu zbavit pocitu, že kamsi kráčím.
00:49:00 Když mluvím s lidmi, mám takový nepříjemný pocit,
00:49:07 že cosi říkám, cosi, čemu bych měl rozumět.
00:49:13 Kdybych...
00:49:18 kdybych...
00:49:22 ale to nic, to přejde,
00:49:25 ale to nic, to přejde,
00:49:27 ale to nic, to přejde,
00:49:29 ale to nic, to přejde.
00:49:32 HRAJE PONURÁ ALTERNATIVNÍ HUDBA
00:50:52 ZPĚV
00:50:54 Ale to nic, to přejde,
00:50:56 ale to nic, to přejde,
00:50:59 ale to nic, to přejde,
00:51:01 ale to nic, to přejde.
00:51:03 HRAJE PONURÁ ALTERNATIVNÍ HUDBA
00:52:35 -Mikoláši, chci se tě zeptat, kdyby vývoj v roce 1968
00:52:39 nebyl seknutý, ale běžel normálně, vznikla by Zabijačka?
00:52:43 Asi jo, ono se to nezdá,
00:52:47 ale já jsem hudební a politickou aktivitu dost odděloval.
00:52:52 Zabijačka nebyla politická záležitost.
00:52:58 To byla vzpomínka, když jsem byl malý
00:53:04 a jezdil jsem na zabijačky.
00:53:06 Jen jsem to otočil, že zabili někoho jiného,
00:53:09 aby byla legrace.
00:53:11 Myslím, že by to vzniklo.
00:53:14 -Děkujeme všem, mějte se dobře.
- Šťastnou cestu domů.
00:53:24 -A nezapomeňte na Vánoce.
00:53:34 HRAJE EXPERIMENTÁLNÍ KLASICKÁ A ROCKOVÁ HUDBA NA KLÁVESY
00:54:38 Skryté titulky: Věra Šimarová Česká televize, 2015