Zajímavá výročí týdne uvádí Saskia Burešová
00:00:18 Dobrý den. S podzimní nedělí je tu další Kalendárium.
00:00:23 Venku je poněkud sychravo, a tak mám pro vás citát Karla Čapka,
00:00:28 který snad zahřeje u srdce:
00:00:30 Recept na šťastný život je jednoduchý.
00:00:33 To, co děláme, dělat z lásky k věci.
00:00:42 Milovaly ji milióny diváků.
00:00:44 Pohádky Štěpánky Haničincové a loutkové postavičky,
00:00:48 se kterými často vystupovala, si dodnes vybavuje několik generací.
00:00:53 Divadlo toužila hrát už od školky.
00:00:55 Autorské ambice uplatňovala tehdy hlavně na mladším bratrovi.
00:01:00 Bohužel jí kromě splněných snů nadělil osud i mnoho smutku.
00:01:06 Tak co? Měla jsem pravdu nebo ne?
00:01:09 Jako vždycky, Štěpánko.
00:01:12 Ale to víš, nerozvážnost mládí.
00:01:17 Člověk....
00:01:19 Pardon, čert, roste a roste. A je moudřejší a moudřejší.
00:01:26 Ani se mi nezdá, Bertíku, že bys nějak moc vyrostl.
00:01:31 A s tou moudrostí
- to ještě uvidíme.
00:01:33 Když jí bylo 14 let, její desetiletý bratr tragicky zemřel.
00:01:38 Bylo těsně po válce a všude se válelo plno funkčních granátů.
00:01:43 Jeden z nich nešťastnou náhodou malý Pepík odjistil.
00:01:47 Maminka se pak pokusila o sebevraždu.
00:01:50 Po druhém ročníku na DAMU byl křehké a přemýšlivé Štěpánce
00:01:55 doporučen přestup z herectví na dramaturgii.
00:01:58 Něco za ty dva ročníky přece jen získala.
00:02:01 Manžela Petra Haničince a dceru Sašu.
00:02:06 Bylo, nebylo. Dávno tomu.
00:02:10 Kraj věří mi i nevěří.
00:02:13 Jen sem tam měsíc v nebi plove, jak by se klubko hedvábové
00:02:19 vykutálelo ze dveří.
00:02:22 Už za studií nastoupila do Československé televize,
00:02:26 kde poznala svého druhého muže, režiséra Jana Valáška.
00:02:30 V roce 1968 tragicky zemřel na mozkovou mrtvici
00:02:34 a Štěpánka zůstala s dcerou a synem Honzou sama.
00:02:39 Osudové a šťastné bylo setkání s Janem Přeučilem.
00:02:44 Když si ale její dcera Saša vzala signatáře Charty 77
00:02:48 a později s ním utekla do zahraničí,
00:02:51 bylo Haničincové znemožněno vystupovat v televizi,
00:02:55 musela opustit i Malý televizní kabaret.
00:03:00 Milé děti, v dnešní hodině matematiky...
00:03:03 Smích dětí.
00:03:05 V dnešní hodině matematiky budeme probírat...
00:03:08 Smích.
00:03:10 V dnešní hodině matematiky si probereme...
00:03:13 Smích.
00:03:14 Proč není smazaná tabule? Děti, tohle mi nedělejte.
00:03:18 Když v polovině 80.let musela odejít z redakce pro děti,
00:03:23 pomáhala jí zájezdová představení.
00:03:26 Ke konci kariéry řekla:
00:03:28 Je jiná doba, samé americké grotesky,
00:03:31 děti už nemají rády moje pohádky.
00:03:40 Až do poloviny minulého století,
00:03:42 děsila svět prastará nemoc s velmi vážnými následky.
00:03:46 Dětská obrna, virové infekční onemocnění způsobené poliovirem.
00:03:51 Nemoc dokázala proniknout až do nervové centrální soustavy,
00:03:56 kde způsobila ochrnutí nejčastěji dolních končetin.
00:04:00 Epidemie dětské obrny se pravidelně objevovala v mnoha státech.
00:04:05 V létě roku 1952 způsobila paniku v Americe,
00:04:09 kde se nakazilo na 60 000 dětí, mnohé z nich nemoc nepřežily.
00:04:15 V té době už ale na vakcíně proti obrně
00:04:18 usilovně pracoval mimořádný americký virolog Jonas Salk.
00:04:23 Jonas Salk pocházel z židovské rodiny
00:04:26 a už v době, kdy studoval na Lékařské škole v New Yorku
00:04:30 byl rozhodnutý věnovat se výzkumu.
00:04:32 Na objevu vakcíny proti polioviru, pracoval 7 let.
00:04:37 Pak přišel s převratnou metodou.
00:04:39 Je-li tělo vystaveno bezpečné neživé podobě viru,
00:04:43 vytvoří si samo protilátky, které zabrání případné nákaze.
00:04:48 První vakcíny byly vyzkoušené na opicích.
00:04:52 Kromě nemocných dětí, je Jonas Salk zkoušel také na sobě,
00:04:56 na svých spolupracovnících, na své ženě i dětech.
00:05:00 Žádné nežádoucí účinky se neobjevily.
00:05:05 Jonas Salk si odmítl dát objev patentovat,
00:05:09 i když by mu přinesl miliardy dolarů.
00:05:12 Přenechal vakcínu k volnému šíření.
00:05:15 Se záchranou životů se podle Salka neobchoduje.
00:05:23 Když jsem byla nemocná, tatínek mi kupoval pečený kaštany.
00:05:28 Vidíš, ty už jsem neviděl 20 let.
00:05:31 Kupoval mi je vždycky, když mi chtěl udělat radost.
00:05:36 Paní Miluško!
00:05:43 Pojďte zpátky, přeci víte, že máte ležet.
00:05:46 Prosím vás, chvilku ještě.
00:05:48 V kuchyni pod džezem je 500 korun.
00:05:54 Ty potřebuješ peníze? Ne.
00:05:56 Jenom v noci mě napadlo, že bys to měl vědět pro pořádek.
00:06:02 Josef Karlík se narodil v Kroměříži.
00:06:05 Od mala prý vynikal hravostí a přirozenou autoritou mezi kamarády.
00:06:09 Brzy už se věnoval recitaci poezie a ochotnickému divadlu.
00:06:13 Není divu, že se v sextě sebral
00:06:15 a bez vědomí rodičů přešel na brněnskou konzervatoř.
00:06:19 Na své krátké angažmá ve Vinohradském divadle
00:06:23 vzpomínal sám Karlík takto:
00:06:25 Pokud se mne týče, zasvětil jsem volný čas s některými kolegy
00:06:30 dobrému vínku, milostným avantýrám a touze po rodné Moravě.
00:06:35 Proto, když přišla nabídka hostovat v Brně
00:06:38 v roli Shakespearova Merkucia, nasedl okamžitě na vlak.
00:06:42 A v brněnském Národním divadle již zůstal a zachoval mu věrnost.
00:06:48 Je to divná hra, že?
00:06:50 Nepochopil jsem, o co šlo. Ale díval jsem se na to se zájmem.
00:06:56 Vy jste hrála pravdivě.
00:07:00 A dekorace byla překrásná.
00:07:05 V tom rybníku musí být spousta ryb, co?
00:07:08 Ano.
00:07:10 To je moje jediná rozkoš.
00:07:12 Sedět v podvečer na břehu a hlídat splávek.
00:07:15 Ale kdo poznal tvůrčí rozkoš? Pro to už přeci nic jiného není!
00:07:20 Víte, jak to myslím?
00:07:22 Nemluvte tak. Když mu říkáte takové lichotky, přivádíte ho do rozpaků.
00:07:29 I přes svou fantazii a divadelní zkušenost
00:07:33 nikdy netoužil být režisérem ani uměleckým šéfem.
00:07:36 Sám říkal ― nikdy! Stojí mě dost práce být hercem.
00:07:40 Jeho oblíbenou hrou byl Othello.
00:07:43 Toužil si zahrát Jaga, prý aby ho před diváky obhájil.
00:07:47 Miloval herecké výzvy a dobré jídlo.
00:07:51 Nerad vypočítával své role.
00:07:54 Zastával názor, že na ty dobře ztvárněné si divák vzpomene sám
00:07:59 a ty, které zapomněl, nemá smysl připomínat, neboť nestály za to.
00:08:04 Měl pravdu, na jeho role diváci nezapomněli.
00:08:23 Bylo to něco zcela nového, osvěžujícího a brilantního.
00:08:29 Hudební komedie Člověk z půdy.
00:08:32 Šlo o vůbec první představení divadla Semafor,
00:08:36 které působilo zde, v pražské pasáži Alfa.
00:08:39 A dílo neopakovatelné dvojice Suchý-Šlitr.
00:08:47 Písně ze hry Člověk z půdy se po čase staly šlágry,
00:08:51 ať už šlo o song Pramínek vlasů, Dítě školou povinné
00:08:55 nebo Včera neděle byla.
00:08:57 Nejvýraznější ale byla hlavní postava
00:09:00 podivínského spisovatele odtrženého od mas Antonína Sommera,
00:09:04 v které se vystřídali Miloš Kopecký,
00:09:07 František Filipovský a Miroslav Horníček.
00:09:13 Hedvábné kravaty nebes
00:09:16 vetkané ocelovými prsty do pozlaceného brevíře.
00:09:21 Není to k nevíře?
00:09:24 Kdo to napsal?
00:09:26 Jo, to nevím. To nevím.
00:09:28 Ježišmarja, to je generace!
00:09:30 No přece Antonín...
00:09:33 Antonín So...
00:09:35 ...va?
00:09:36 Antonín Sommer.
00:09:39 Představení se hrálo půl druhého roku,
00:09:42 vždy ve vyprodaném divadle a dosáhlo 228 repríz.
00:09:46 Na derniéře hrál Sommera Miroslav Horníček,
00:09:49 ale při děkovačce, která nebrala konce,
00:09:52 se přišli klanět všichni tři představitelé.
00:09:57 To už bylo jasné že, slovy Antonína Sommera,
00:10:00 jsme v prostředí, v kterém se rodí umění s velkým U.
00:10:06 Busta - ruka.
00:10:07 A na čem visí? V prostoru.
00:10:10 To snad ne? Tak na stromě.
00:10:13 A kdo jí tam pověsil? Já!
00:10:16 A proč? Překvapení.
00:10:18 Dál? A dál už nic, chápete? Nic.
00:10:21 Ne.
00:10:22 Dovol, Petře!
00:10:24 Dovolte, Petře!
00:10:25 No, ne...
00:10:31 Osobnost, na jejíž jméno se vás dnes ptám,
00:10:35 byla sestrou jednoho z nejgeniálnějších umělců všech dob.
00:10:39 Ale i když zůstala ve stínu proslulého bratra,
00:10:42 sama vynikala talentem i pílí.
00:10:45 Narodila se v polovině 18. století
00:10:47 jako čtvrté dítě rodičů Anny Marie a Leopolda.
00:10:51 Již ve 12 letech byla považována
00:10:54 za jednu z nejlepších pianistek Evropy.
00:10:57 Poté co procestovala celý starý kontinent
00:11:01 a koncertovala v mnoha zemích, kritika nešetřila chválou.
00:11:05 Ať předstoupila před obecenstvo ve Vídni, Paříži, Londýně či Haagu.
00:11:11 Předpokládá se, že svým zapálením pro hudbu
00:11:14 inspirovala i svého mladšího sourozence,
00:11:17 který ji nakonec zastínil.
00:11:19 V 18 letech tedy svou věhlasnou kariéru ukončila
00:11:23 a usadila se nedaleko Salcburku se svým chotěm.
00:11:27 Už znáte správnou odpověď?
00:11:29 Pokud ano, zavolejte nám ji na telefonní číslo 2 6113 7777
00:11:37 nebo pošlete mail na adresu našeho pořadu.
00:11:40 Tři vylosovaní diváci získají roční předplatné časopisu Epocha
00:11:44 a první vylosovaný také knihu Kalendárium.
00:11:49 A teď už tu mám pro vás správnou odpověď na minulou soutěžní otázku.
00:11:54 Ptali jsme se na malíře a ilustrátora,
00:11:57 který navrhnul řadu knižních obálek, scénických výprav,
00:12:01 divadelních a filmových plakátů.
00:12:03 Knihu Babička Boženy Němcové
00:12:05 jako první doprovodil moderními ilustracemi.
00:12:09 Byl to Vladimír Tesař.
00:12:27 A na závěr tu mám ještě jedno úsměvné rčení neznámého autora:
00:12:33 Co můžeš udělat dnes, odlož na pozítří a zítra máš volno.
00:12:37 Tak vám přeji hezkou volnou neděli plnou humoru.
00:12:40 A brzy na shledanou.
00:12:47 Skryté titulky: Hana Riedlová, Česká televize 2014
Když je venku poněkud sychravo, máme pro vás citát Karla Čapka, který zahřeje u srdce: „Recept na šťastný život je jednoduchý – to, co děláme, dělat z lásky k věci.“
Jaká výročí v tomto týdnu uvidíte?
Výherci soutěže z předchozího týdne:
Ilona Chmelová, Brno
Michal Dašek, Děčín
Svatava Beranová, Praha 4