Německý dokumentární cyklus představuje významná díla světového malířství
00:00:04 Česká televize uvádí německý dokumentární cyklus
00:00:08 MISTROVSKÁ DÍLA
00:00:10 Marcel Duchamp Smutný mladík ve vlaku
00:00:15 Olej na lepence
00:00:16 Sbírka Peggy Guggenheimové Benátky
00:00:22 "Smutný mladík ve vlaku" - tak zní název tohoto díla.
00:00:27 Kde však ve vší té změti hledat mužskou postavu?
00:00:31 Obraz namaloval v roce 1911
00:00:34 sebevědomý a mimořádně inteligentní mladý muž: Marcel Duchamp.
00:00:38 Tato fotografie zachycuje malíře o rok později.
00:00:43 Bylo mu 24 let a mezitím už se stihl proslavit i dalšími obrazy.
00:00:50 Sám Duchamp tvrdil, že jde o autoportrét.
00:00:54 Myslel to vážně? Všichni věděli, jak rád si z okolí utahuje.
00:00:58 Nás však zajímá nejen výsledek jeho experimentátorství,
00:01:02 ale i představy, z nichž dílo vzešlo.
00:01:09 Jedná-li se skutečně o postavu, pak musela být rozebrána na části
00:01:14 a poté znovu poskládána - nejprve v malířově mysli a pak na plátně.
00:01:21 Hlava, trup i končetiny jsou zachyceny řadami čar,
00:01:25 svírajícími ostré úhly, a směrem k okrajům obrazu
00:01:29 se zmenšují a ztmavují.
00:01:31 Duchamp tak zaznamenává nejen dočasný vzhled postavy,
00:01:36 ale také bezprostřední změny při pohybu.
00:01:40 Daří se mu tak obsáhnout podobu figury měnící se v prostoru a čase.
00:01:49 Duchamp nahrazuje obvyklou nehybnost malované postavy
00:01:55 pružností, jíž oplývá živoucí předloha.
00:01:58 Jeho "Smutný mladík" má však v sobě i cosi mechanického:
00:02:02 jako by vlastními pohyby vyrovnával pohyb jedoucího vlaku.
00:02:07 Není třeba nijak složitě hloubat, abychom pochopili,
00:02:10 jak překvapivě věrně Duchamp zobrazil skutečnost.
00:02:14 Pokud to nezaznamenáme hned napoprvé, je to asi proto,
00:02:19 že podobně zřídkavého námětu si ve skutečném životě sotva povšimneme.
00:02:26 V prosinci 1911 využil Duchamp stejně promyšlený
00:02:31 a důsledný přístup při malbě obrazu "Akt sestupující se schodů".
00:02:36 Díky němu vstoupil do povědomí veřejnosti.
00:02:40 Zásadní formální odlišností od předchozího díla je pohyb postavy,
00:02:44 který je jasně daný a ničím nerušený,
00:02:48 zatímco pozadí zůstává nehybné.
00:02:51 Tento Duchampův "Akt" je často přirovnáván
00:02:55 k fotografickým pokusům o zachycení pohybu,
00:02:58 které v 80. letech 19. století prováděl Američan Muybridge
00:03:02 a o něco později také Francouz Etienne-Jules Marey.
00:03:06 Zde vidíme Muybridgova běžícího koně,
00:03:10 jak ho vyfotografoval v roce 1878.
00:03:13 Toto je Mareyův snímek skokana o tyči, pořízený v roce 1890.
00:03:17 Jejich fotografické experimenty ukázaly,
00:03:21 jak nepřesvědčivě mohou reálné výjevy působit na oko,
00:03:24 uvyklé tradičnímu zachycení pohybu konvenčními malířskými prostředky.
00:03:30 Mnozí malíři tohoto období začali využívat pravdivé zachycení pohybu,
00:03:35 jež jim poskytla fotografie.
00:03:39 Ovšem tyto přesahy bylo třeba provádět se značnou rozvahou.
00:03:44 V době, kdy Duchamp maloval "Smutného mladíka",
00:03:47 začali napadat zažité umělecké konvence také italští futuristé.
00:03:51 Umberto Boccioni zpochybnil
00:03:55 tradiční oddělení exteriéru a interiéru.
00:03:59 Stěny pokoje, kde stojí ženská postava,
00:04:02 jako by se rozestupovaly pod náporem jejího vášnivého zájmu
00:04:06 o dění na ulici.
00:04:09 Zatímco Boccioni zaznamenával
00:04:12 subjektivní skutečnost odporující zdravému rozumu,
00:04:15 Giacomo Balla zobrazil na své malbě z roku 1912 objektivní skutečnost,
00:04:20 která je ovšem našemu vidění světa a pohybu v něm rovněž vzdálená.
00:04:24 Duchampův "Mladý muž"
00:04:27 toho sice má se zmíněnými obrazy mnoho společného,
00:04:30 ale obsahuje také důležitý prvek ironie.
00:04:34 Právě jeho pomocí se od nich odlišuje a ukazuje,
00:04:37 že se malíř snažil docílit něčeho jiného.
00:04:42 Duchamp dával před otevřenou opozicí přednost sarkastickému
00:04:46 komentování tradice a tento postoj zcela jasně prokázal volbou
00:04:50 "Aktu sestupujícího se schodů".
00:04:53 Akt totiž patří výhradně do světa umění,
00:04:57 zatímco zcela obyčejná aktivita, jako je scházení se schodů,
00:05:00 patří dokonce i po vzniku Duchampova obrazu
00:05:04 do reálného života.
00:05:06 Kombinace obou kategorií představuje v sérii
00:05:09 Duchampových obrazů šibalské porušení dosud uznávaných pravidel.
00:05:16 Duchampovy akty vzbudily rozruch všude tam,
00:05:20 kde byly vystaveny.
00:05:22 Staly se opravdovou senzací
00:05:24 a malíře proslavily nejen ve Francii,
00:05:28 ale i na mezinárodním poli.
00:05:30 Na jaře roku 1913 se jeden z jeho výtvorů objevil
00:05:33 vedle mnoha dalších děl americké a evropské umělecké avantgardy
00:05:38 na slavné newyorské výstavě Armory Show v budově zbrojnice.
00:05:42 Kromě zmíněného aktu zde Duchamp vystavoval i jiné obrazy
00:05:46 a vzbudil značnou pozornost publika.
00:05:49 K vidění byla i malba z roku 1912,
00:05:53 nyní umístěná v Muzeu umění ve Filadelfii.
00:05:56 Stejně jako tento obraz z roku 1911,
00:05:59 který nyní můžeme spatřit v téže sbírce.
00:06:03 Během jediného měsíce výstavu zhlédlo přes 100 tisíc návštěvníků.
00:06:07 Mínění o Duchamppovi se v té době rozcházelo:
00:06:10 "Je to jen pouhý vtipálek, nebo umělec zasluhující uznání?"
00:06:15 V každém případě se ocitl v centru pozornosti
00:06:18 a všechna jeho díla se prodala.
00:06:21 Obraz "Smutný mladík ve vlaku" zakoupil jistý americký architekt.
00:06:26 Tou dobou však Duchamppa přestávalo malování bavit.
00:06:29 V letech 1911 a 1912 vyzkoušel všechny možnosti, jež ho zajímaly,
00:06:34 a pak se rozhodl, že už toho vytvořil dost.
00:06:37 Jakmile dosáhl úspěchu,
00:06:40 v rámci projevu svého ironického humoru tvorby zanechal.
00:06:44 Výsledky experimentů Duchampa vždy zajímaly méně než představy,
00:06:48 jež ho k nim podnítily.
00:06:51 Ještě než nějaký pokus ukončil, začal pracovat na něčem jiném.
00:06:55 Stejně jako jeho Akt na schodech i on sám byl v neustálém pohybu,
00:06:59 vždy o krok před ostatními.
00:07:01 Tvrdil, že ho pohání neustálá potřeba proměny a silná nechuť
00:07:05 vracet se k tomu, co už vyzkoušel.
00:07:08 Raději by sám sobě protiřečil, než aby se přiklonil k obnošeným
00:07:12 myšlenkám, které by ho záhy uvedly do rozpaků,
00:07:16 nebo dokonce znechutily.
00:07:19 Duchamp se narodil v roce 1887 v Normandii
00:07:22 ve vzdělané měšťanské rodině.
00:07:25 Měl pět sourozenců
00:07:27 a tři z nich se tak jako on dali na uměleckou dráhu.
00:07:31 Studoval v Paříži, kde ho ovlivnil Paul Cezanne,
00:07:34 fauvisté a později kubismus.
00:07:38 V roce 1910 se seznámil s malířem Francisem Picabiou.
00:07:42 Jeho inteligence spojená s nedostatkem úcty
00:07:46 k zavedeným hodnotám oslovily mladého adepta umění,
00:07:49 který byl dosud přístupný vnějším vlivům.
00:07:53 V Picabiovi našel učitele,
00:07:56 s nímž ho pojil stejný smysl pro ironický humor.
00:08:00 Na snímku vidíme Picabiu a Duchampa,
00:08:04 mezi nimiž sedí sběratel umění Doucet.
00:08:08 Názvy Picabiových obrazů fantaskních strojů
00:08:12 byly ironickými narážkami na tehdejší velká témata
00:08:16 západní civilizace a vtip staršího malíře napovídá mnoho
00:08:20 i o uměleckých záměrech jeho mladšího kolegy Duchampa,
00:08:24 jako třeba u tohoto obrazu.
00:08:26 Je třeba mít na paměti, že název je u těchto děl vždy
00:08:29 důležitý, i kdyby se nám zdálo, že je jen ironickou hříčkou.
00:08:33 Musíme se proto vrátit k původní francouzštině:
00:08:36 "Jeune hommte triste dans un train."
00:08:41 Duchamp sám vykládal tento název jako prostou hru
00:08:44 se slovy "triste" a "train".
00:08:47 Mladík je triste - "smutný",
00:08:50 protože train - "vlak" je za ním v těsném závěsu.
00:08:54 Písmena "T.R." jsou velmi důležitá.
00:08:57 V 25 letech přestal stále ještě elegantní,
00:09:01 sebejistý a mimořádně inteligentní mladík Duchamp malovat úplně.
00:09:06 Byl to samozřejmě další způsob, jak být vždy o krok napřed.
00:09:10 Právě díky tomuto náskoku před souputníky poutá Duchamp
00:09:14 značný zájem i v současnosti.
00:09:18 Jeho dílo i myšlenky na nás působí svou svěžestí,
00:09:22 významem a vtipem stejně jako v době svého vzniku.
00:09:47 Skryté titulky Tomáš Pechoušek
00:09:50 ČESKÁ TELEVIZE 2014
Cyklus Mistrovská díla představuje skutečnou pokladnici výtvarného umění. Každá z desetiminutových částí je věnována unikátnímu počinu, který společně se svým autorem zaujímá význačné postavení v dějinách světového malířství. Tvůrci se vydali do světoznámých galerií, jako jsou Louvre, Prado, Ermitáž či sbírka Peggy Guggenheimové v Benátkách, aby divákům představili bohatou paletu obrazů od období vrcholného středověku až po současnou tvorbu.