Německý dokumentární cyklus představuje významná díla světového malířství
00:00:02 Česká televize uvádí německý dokumentární cyklus
00:00:06 MISTROVSKÁ DÍLA
00:00:10 Sir John Everett Millais Ofélie
00:00:14 Olej na plátně
00:00:16 Tate Gallery Londýn
00:00:23 V polovině 19. století působilo anglické výtvarné umění
00:00:27 podobně jako umělecká tvorba ve většině ostatních evropských zemí
00:00:31 poněkud zastarale a mdle.
00:00:34 Snad právě proto se tehdy na umělecké scéně objevili
00:00:37 mladí novátoři, snažící se prosadit změnu uměleckého trendu.
00:00:41 Říkali si Prerafaelité.
00:00:45 Tři hlavní představitelé této umělecké skupiny
00:00:48 v té době stále studovali.
00:00:50 Jmenovali se Dante Gabriel Rossetti, William Holman Hunt
00:00:55 a John Everet Millais:
00:00:59 nejmladší, avšak umělecky nejvyzrálejší člen sdružení.
00:01:05 Historie nezná příliš mnoho mladých anglických malířů,
00:01:09 jimž by se podařilo vytvořit tolik nezapomenutelných obrazů.
00:01:12 Millaisovi ještě nebylo ani 30.
00:01:16 Tohle je jeho nejznámější dílo: Ofélie.
00:01:19 Obraz namaloval v roce 1851.
00:01:22 Oblíbeným zdrojem inspirace pro malíře 19. století
00:01:26 se stalo Shakespearovo dílo.
00:01:28 Stěží nás tedy překvapí, že mladého umělce s citem
00:01:31 pro romantickou melancholii zaujala právě smrt Ofélie,
00:01:34 působivě popsaná ve 4. dějství Hamleta.
00:01:39 Tam nad potokem naklání se vrba a zrcadlí své šedé listy v proudu;
00:01:45 tam uvíjela divné věnce z kopřiv, narcisů, chudobek a pryskyřníků,
00:01:50 jimž bujní mládenci přezdívají hrubě,
00:01:54 však dívky zvou je prsty mrtvých mužů.
00:01:58 Když na převislé loubí chtěla věšet svůj planý věnec,
00:02:01 zrádná větev praskla;
00:02:04 ubohé trofeje i ona padly do plačícího proudu.
00:02:12 Millais zachytil scénu slovo od slova - nebo spíš:
00:02:15 co slovo, to výjev.
00:02:17 Vrbové proutí propletené kopřivami.
00:02:20 Zrcadlící se potok.
00:02:23 Pryskyřníky nahradil lakušník vodní.
00:02:36 A zde jsou "prsty mrtvých mužů", tedy kyprej vrbice.
00:02:41 Millais přimaloval i šípkovou růži - snad proto,
00:02:46 že bratr Laertes nazývá Ofélii májovou růží.
00:02:50 A také červenku, o níž Ofélie zpívá v první části tragédie.
00:02:55 V jejím věnci jsou vpleteny i vlčí máky symbolizující smrt,
00:03:00 k níž ji unáší proud, zatímco Ofélie radostně zpívá
00:03:05 s rozevřenou náručí, jako by v ní chtěla sevřít svého milence.
00:03:11 Millais namaloval do obrazu i narcisy.
00:03:14 Chtěl obohatit kompozici žlutou barvou,
00:03:17 ovšem básník Tennyson ho přesvědčil,
00:03:22 aby je z botanických důvodů zamaloval.
00:03:24 Stejný osud postihl i potkana. Ten z obrazu také zmizel.
00:03:28 Prý připomínal lva.
00:03:32 Prerafaelité založili své sdružení v roce 1848.
00:03:37 Toto je první obraz,
00:03:40 který Millais jakožto jejich člen namaloval.
00:03:43 Bylo mu pouhých 19.
00:03:45 Jako téma si vybral Keatsovu báseň Isabella o prokleté lásce.
00:03:51 Nosnou myšlenkou této umělecké skupiny bylo napodobování
00:03:56 hodnot italského umění z období před Rafaelem -
00:04:00 upřímnost a věrné vyobrazení skutečnosti.
00:04:04 Mladí umělci soudili,
00:04:07 že s rafaelovským pojetím začaly tyto hodnoty upadat.
00:04:10 Jenže Rafael byl pro umělecký svět 19. století
00:04:14 nedostižným vzorem, a tak skupina svůj název
00:04:17 dlouho utajovala.
00:04:19 Obrazy podepisovali iniciálami PRB.
00:04:22 To budilo zvědavost
00:04:25 a dalo vzniknout i nepříliš podařeným vtipům.
00:04:28 Například: "Že by P.R.B. znamenalo "Please Ring The Bell"?
00:04:31 Tedy "Prosím, zvoňte?"
00:04:34 Další Millaisův obraz v Tate Gallery představuje
00:04:37 mnohem důslednější ukázku víry Prerafaelitů
00:04:41 v pravdivé zachycení skutečnosti.
00:04:43 Jedná se o "Krista v domě rodičů"; výjev překypující symboly.
00:04:48 Mladý Kristus se právě poranil o hřebík.
00:04:55 Na nohu mu skanula krůpěj krve.
00:05:00 Z jeho matky se stává truchlící Panna Marie.
00:05:07 Malba u kritiky propadla nikoli pro zdrženlivé předjímání
00:05:11 mocného příběhu, ale kvůli přílišné realističnosti.
00:05:14 Bosonohý Josef se špínou za nehty? Chudinské šaty a smetí na podlaze?
00:05:20 Pobuřující! Na Rafaelově obraze by výjev zářil čistotou.
00:05:26 Millais se nesnažil popudit veřejné mínění,
00:05:30 na to byl až příliš ctižádostivý.
00:05:33 Realistickému pojetí však zůstával věrný.
00:05:37 Ještě před vznikem Ofélie
00:05:39 se věnoval tématu tragické lásky na obraze "Mariana".
00:05:43 Ovlivnila ho báseň Alfreda Tennysona.
00:05:47 Řekla - můj život je suchopár
00:05:50 On nepřijde již víc
00:05:52 Já nemám k žití síly dar
00:05:55 To raděj zlíbat smrti líc
00:06:00 Vyobrazená Mariana je mnohem smyslnější než hrdinka básně,
00:06:03 a toto vyznění ještě podtrhuje sytá modř jejích šatů.
00:06:06 Obraz je snad nejlepší ukázkou
00:06:09 oslnivé barevnosti děl Prerafaelitů.
00:06:12 Intenzivních barev dosahovali malbou na bílé,
00:06:15 doposud vlhké pozadí, na něž přidávali úsek po úseku -
00:06:18 stejně jako na raných italských freskách.
00:06:23 Stejně působí i zářivá zeleň a jasné barvy květů u Ofélie.
00:06:28 Millais maloval své obrazy nesmírně dlouho.
00:06:31 Dlouhé týdny postával na březích potoka poblíž městečka Ewell
00:06:36 v Surrey a před malířským stojanem trávil i 11 hodin denně.
00:06:43 Popuzeně psal o kravách na pastvinách či o páru labutí,
00:06:47 spásajícím vodní rostliny v okamžiku, kdy maloval.
00:06:51 Postava Ofélie s sebou přinášela další těžkosti.
00:06:54 Modelem byla Elizabeth Sidallová.
00:06:57 Ta se později provdala za Rossettiho.
00:07:00 Millais ji ovšem nemaloval v letním potoce,
00:07:04 ale v "zimním" ateliéru, kde ležela v napuštěné vaně,
00:07:07 ohřívané zespodu lampami.
00:07:09 Voda však nebyla nikdy dostatečně teplá
00:07:12 a Elizabeth pak několik týdnů stonala.
00:07:16 Je překvapivé, jak se malíři podařilo přesvědčivě prolnout
00:07:19 letní potok a zimní koupel.
00:07:22 Melancholickou obrazotvornost Millais hojně využíval
00:07:27 ještě několik následujících let.
00:07:30 V roce 1856 namaloval "Slepou dívku".
00:07:33 Opět nechal pomocí jasné barevnosti a precizního zpracování detailu
00:07:36 vyniknout poezii smutku.
00:07:44 V témže roce namaloval další náladové dílo: "Podzimní listy".
00:07:50 Soumrak dne na konci léta.
00:07:54 Melancholický výraz dětí, které vypadají,
00:07:58 jako by se smutně loučily s dětstvím
00:08:01 a dobou sladké nevinnosti.
00:08:05 Sám umělec se však ideálům mládí vzdaloval.
00:08:09 Jak sám řekl manželce svého mecenáše:
00:08:12 "Ať si lidé mé obrazy kupují raději teď, když se snažím proslavit,
00:08:16 a nikoli o pár let později,
00:08:18 kdy budu muset finančně zajistit ženu a děti."
00:08:22 Tuto proměnu zachytili doboví fotografové.
00:08:25 Millais zbohatl, proslavil se, stal se oblíbencem smetánky
00:08:29 a v roce 1885 mu byl jako prvnímu britskému umělci
00:08:33 udělen šlechtický titul baroneta.
00:08:37 V pozdějších dílech se snažil zapůsobit na viktoriánský vkus
00:08:41 publika - a především na jeho peněženky.
00:08:44 To platilo i pro obraz "Bubliny".
00:08:48 Ten zakoupil majitel továrny na mýdlo Pears
00:08:51 a použil ho jako reklamu.
00:08:54 Millais sice zuřil, ale byla v tom i část spravedlnosti.
00:08:58 Továrník Pears totiž jednal na základě týchž komerčních principů,
00:09:02 podle nichž tvořil v pozdějším období své dráhy samotný Millais.
00:09:07 Nakonec se tedy ponurost raných malířových děl proměnila
00:09:10 ve smutek všech, jimž není lhostejný promrhaný talent.
00:09:14 Přesto nás Millais v počátečních letech své tvorby obohatil
00:09:17 množstvím znamenitých prací.
00:09:21 Mnozí umělci totiž nedokázali tolik pozoruhodných obrazů namalovat
00:09:25 za celý svůj tvůrčí život.
00:09:50 Skryté titulky Tomáš Pechoušek
00:09:51 ČESKÁ TELEVIZE 2014
Cyklus Mistrovská díla představuje skutečnou pokladnici výtvarného umění. Každá z desetiminutových částí je věnována unikátnímu počinu, který společně se svým autorem zaujímá význačné postavení v dějinách světového malířství. Tvůrci se vydali do světoznámých galerií, jako jsou Louvre, Prado, Ermitáž či sbírka Peggy Guggenheimové v Benátkách, aby divákům představili bohatou paletu obrazů od období vrcholného středověku až po současnou tvorbu.