Co se děje v literatuře? Jakou právě vycházející knihu byste neměli minout? Spisovatelé, překladatelé, redaktoři a další osobnosti literárního světa v týdeníku U zavěšené knihy. S Jiřím Podzimkem, Petrem Vizinou, Kristýnou Večeřovou a Karolínou Kočí
U zavěšené knihy
Premiéra: Středa 26. 11. 2014 na ČT art00:00:24 -Dobrý večer U ZAVĚŠENÉ KNIHY.
00:00:28 Dnes se vynasnažíme zavěšovat obzvláště vysoko.
00:00:32 -Dobrý večer. Poznáme dvě tvůrčí sféry.
00:00:35 Německé výtvarníky, tvořící v Čechách,
00:00:37 nejprve likvidovali nacisté.
00:00:39 Po nich jsme svou troškou do likvidačního mlýna
00:00:42 přispěli i my, národ holubičí.
00:00:44 -A ta druhá končina, nezávislí političtí komentátoři,
00:00:47 náleží mezi druhy ohrožené.
00:00:49 Nedejme tedy prozatím zahynout alespoň osvíceným knihkupcům
00:00:53 a jejich milovaným knihám.
00:00:55 -Tomáš Pesler z Knihkupectví Vysočina z Havlíčkova,
00:00:58 dříve Německého Brodu doporučuje: Pavel Čech: Velká knižní záhada.
00:01:03 A říká: Kniha s nápadem a nádhernými ilustracemi
00:01:06 nejen od samotného autora.
00:01:08 Knížky, kterými myšák Kvído prchá před kocourem Alfrédem,
00:01:12 člověka vracejí do dětství
00:01:15 a zároveň nabízejí další příběhy a dobrodružství.
00:01:18 -Lubomír Švehelka z Knihkupectví Paseka v Litomyšli
00:01:21 tlačí nebezpečnou eleganci, Oriana Fallaci: Síla rozumu.
00:01:25 Kniha v roce 2006 zesnulé italské novinářky a spisovatelky
00:01:29 vyšla poprvé roku 2004.
00:01:31 Letošní české vydání dokládá její nadčasovou aktuálnost.
00:01:35 Autorka se vyjadřuje politicky nekorektně
00:01:37 a varuje před důsledky přehnaného,
00:01:40 populistického prosazování multikulturalismu.
00:01:43 -Vladimír Opatrný z Vladimírova knihkupectví v Jablonci nad Nisou
00:01:47 se vyznal takto: Udělali jsme si radost a napsali průvodce.
00:01:51 Posbírali jsme příběhy soch a plastik,
00:01:54 které v Jablonci nad Nisou vznikly před desítkami let
00:01:57 a denně je potkáváme v ulicích města.
00:02:00 Díváme se očima zvídavého turisty.
00:02:02 Spatřuji své město jako poprvé a objevuji skryté poklady.
00:02:06 Kniha O Jablku a dalších je oslavou
00:02:09 neprávem přehlíženého umění a jeho tvůrců.
00:02:11 Děkujeme Vetřelcům a volavkám za inspiraci.
00:02:16 -Čeká nás cesta do hlubin noci.
00:02:18 Ale zároveň hledáme alespoň světélko
00:02:21 pro německé výtvarníky v Čechách, pro byvší mladé lvy v kleci.
00:02:48 -V depozitářích jsou připraveny na sítích obrazy.
00:02:51 Liberecká galerie je jedna z mála institucí,
00:02:54 která se dlouhodobě věnuje mapování i té prezentaci
00:02:58 a zpracování a uchování českých Němců.
00:03:05 Je tady nová věc, nádherný Ernest Neuschul.
00:03:11 Je tady taky Edith Plischke-Fleissner
00:03:13 ještě asi z doby konce 30. let.
00:03:16 Já jsem začínala s 11 autory liberecké Oktobergruppe.
00:03:19 Ivoš měl zpracovaného Maxima Kopfa z diplomky.
00:03:25 A tak jsme se tak pohybovali v tom rozmezí
00:03:28 nějakých jakoby třeba 20 až 30 jmen, teď jsme asi na počtu 500,
00:03:32 která se snažíme alespoň nějak jako periferně,
00:03:35 většinu z nich velmi periferně sledovat.
00:03:38 -Tam to nebylo tak,
00:03:40 že bychom si naráz sedli v roce 2008 nebo 2009 a řekli,
00:03:44 dobře, tak my si teď sedneme a napíšeme tlustou knihu
00:03:49 o českých Němcích v tomhle časovém období, které nás zajímá,
00:03:53 ale to prostě vyplynulo, protože to bylo nadšení.
00:03:56 A teď se na nás vyvalily kvanta informací z těch archivů.
00:04:00 A říkali jsme si,
00:04:02 proč pořád vlastně jakoby přejímat, to co někdo napsal,
00:04:05 a ne vždycky jsme se s tím chtěli ztotožnit.
00:04:08 Protože taková nějaká syntéza tady chybí.
00:04:11 A řekli jsme si, tak to pojďme zkusit udělat tak, jak to vnímáme,
00:04:15 a zkusme to napsat tak, aby to bylo pro lidi pochopitelné.
00:04:19 Pojďme to teda zkusit zpracovat, když máme výhrady vůči tomu,
00:04:23 jak to bylo zpracováno doposud.
00:04:25 -Erwin Müller je výstavní projekt, který je jako poslední,
00:04:29 kterým jsme se doteď zabývali.
00:04:35 Je to projekt, který se zase váže k té činnosti,
00:04:39 kterou by liberecká galerie
00:04:41 nějakým způsobem chtěla dlouhodobě sledovat.
00:04:44 To znamená výstavy německy hovořících autorů
00:04:47 z Čech, Moravy a Slezska.
00:04:49 -My jsme vlastně mapovali tu spolkovou scénu.
00:04:52 Tam vznikaly jednak teritoriálně zaměřené spolky,
00:04:54 které vlastně sdružovaly ty umělce v daném místě.
00:04:57 Z nich se pak vydělovaly ty umělecké ambicióznější skupiny,
00:05:01 které se profilovaly.
00:05:05 Takovým tím highlightem byla třeba Prager Secession,
00:05:08 která do sebe stahovala talenty z regionů,
00:05:11 ale to co třeba vznikalo v Liberci v okruhu Oktobergruppe
00:05:14 nebo kolem ostravského Kunstringu, kde byl třeba Paul Gebauer,
00:05:18 který působí jako zjevení.
00:05:20 -To, co je typické pro Erwina, jsou ty průhledy někam.
00:05:23 To je spojené s novou věcností. To samé vlastně vidíte tady.
00:05:26 Průhled sem, průhled do toho dalšího.
00:05:28 A zase sociální kritika, jde prostě k ženě,
00:05:31 která pravděpodobně byla Müllerovou femme fatale.
00:05:34 Protože ta černovláska je jak tady,
00:05:37 tak se vlastně objevuje i na těch dalších obrazech.
00:05:43 Přijeli sem i příbuzní z Bavorska a ze Švýcarska,
00:05:46 kteří identifikovali tady tu ženu.
00:05:49 A víme, že to byla jeho sestřenice, Erwina Müllera sestřenice.
00:05:55 Právě z té rodiny, která tady včera byla, jmenovala se Elze.
00:05:59 A je to právě pohled z ateliéru ven.
00:06:06 Určitě bychom uvítali, kdyby třeba Česko-německý fond budoucnosti
00:06:10 to měl jako jedno téma,
00:06:12 které by chtěl dlouhodobě podporovat.
00:06:15 A ta podpora byla jako třeba i výrazně lepší finanční.
00:06:18 Anebo třeba Ministerstvo kultury,
00:06:21 protože to je součást tady té historie,
00:06:23 která je prostě zapomenutá
00:06:25 a je potřeba ji nějakým způsobem dostat zpátky na to světlo denní.
00:06:30 -Před našincem náhle vyvřela téměř neznámá pevnina německých umělců,
00:06:34 taktéž našinců.
00:06:36 -Hostem U ZAVĚŠENÉ KNIHY je historik umění Martin Hořák.
00:06:40 Dobrý večer.-Dobrý večer.
-Dobrý večer.
00:06:42 Od výstavy Mezery v historii, která se snažila mapovat,
00:06:46 otevřít zájem o německé výtvarníky v českém prostředí, uběhlo 20 let.
00:06:51 Kde jsme teď v té znalosti?
00:06:58 -Já bych řekl, že v této chvíli se slilo několik proudů
00:07:02 a práce regionálních historiků a muzeí dejme tomu v Chebu,
00:07:06 v Karlových Varech, na německé straně v Regensburgu,
00:07:09 která se projevila
00:07:12 několika monografickými výstavami a publikacemi.
00:07:15 A teď jsme ve stádiu, kdy začínáme ty poznatky systematizovat,
00:07:19 syntetizovat, dochází k vytváření jaksi souhrnných monografií.
00:07:23 A dalším krokem by zřejmě logicky mělo být zařazení těchto autorů
00:07:28 do toho příběhu
00:07:30 nebo širších souvislostí českého výtvarného umění.
00:07:38 -Na začátku někde je tahle monografická práce,
00:07:41 která vlastně objevuje to,
00:07:44 co tady zůstalo po vyhnaných nebo povražděných eventuálně také,
00:07:48 ať už nacisty nebo posléze námi, německých umělcích.
00:07:55 A jaksi koncem téhle práce má být zařazení,
00:07:58 aspoň podle slov ředitele Národní galerie Jiřího Fajta,
00:08:02 zařazení těch německých děl do českých sbírek.
00:08:05 Je to daleko, tahle představa, nebo blízko?
00:08:08 -Já si myslím, že není daleko
00:08:11 a ani není možná až tak obtížně uskutečnitelná,
00:08:15 protože ta díla v mnoha případech jsou už v depozitářích.
00:08:19 Byla zakoupena v meziválečném období do Moderní galerie.
00:08:26 Je to takové spící dědictví, které můžeme probudit.
00:08:30 Zajímavé určitě bude, jak budou ta díla instalována,
00:08:33 s tím měli určitou potíž už ve své době,
00:08:36 protože Moderní galerie byla koncipována na zemském principu.
00:08:41 A pokud probíhaly výstavy,
00:08:43 tak německá a česká sekce jaksi vystavovala v různých místnostech.
00:08:47 Takže otázka je, jak se podaří oba ty směry nebo proudy skloubit.
00:08:57 -Vy jste zaměstnanec Česko-německého fondu budoucnosti.
00:09:01 To znamená, zřejmě se vás můžu zeptat,
00:09:04 jak vnímá německá strana německy mluvící výtvarníky v Čechách?
00:09:08 -Já bych řekl, že němečtí výtvarníci
00:09:11 jsou ve srovnání například s literaturou
00:09:14 takovéhoto nejvyššího ranku, jako byl Franz Kafka
00:09:18 a další pražští němečtí autoři,
00:09:20 tak výtvarná scéna je poněkud znevýhodněna,
00:09:24 protože autoři, o kterých jsem mluvil,
00:09:27 tito spisovatelé už se dávno stali součástí světové literatury
00:09:31 a jejich věhlas jaksi pomohl recepci i v našich končinách.
00:09:39 Zatímco výtvarníci, o kterých se píše v této knize,
00:09:42 jsou často zapomenuti na obou stranách.
00:09:45 Takže my je objevujeme nejen pro sebe,
00:09:48 ale i pro německou stranu.
00:09:52 -Takoví Don Quijoti svého druhu, jako manželé Habánovi,
00:09:56 obešli by se bez podpory Česko-německého fondu budoucnosti?
00:10:02 -Já ze svých zkušeností z rozhovorů s různými iniciátory
00:10:08 podobných aktivit vím, že máme - a musím říct bohužel -
00:10:12 monopol v této oblasti.
00:10:16 A neziskové projekty
00:10:18 zaměřené na znovuobjevování německé kultury v českých zemích
00:10:22 se dříve či později objeví jaksi v našich archivech,
00:10:25 v naší spisovně, takže domnívám se, že by se neobešli.
00:10:34 -Pane Hořáku, děkujeme, že jste přijal pozvání do studia.
00:10:37 -Já velmi děkuju za pozvání.
-Děkujeme vám.
00:10:40 Za mladými lvy v kleci, za knihami o našich německých krajanech
00:10:44 se rýsuje hybatel-nakladatel.
00:10:46 Martin Souček a jeho strom života neboli Arbor vitae.
00:10:53 -Můj zájem o českoněmecké umění je delší,
00:10:56 ale teprve jako setkáním s Hanou Rousovou a manželi Habánovými
00:11:01 to získalo konkrétní podobu,
00:11:03 která se potom vyvinula do tří vydaných knih.
00:11:10 Ale je to koncipované jako edice,
00:11:12 která vlastně teď zatím nemá svůj konec.
00:11:22 Pro mě to má jednak jako silnou osobní rovinu,
00:11:25 protože naše rodina pohází z Žacléře
00:11:29 a byla odsunuta na Náchodsko.
00:11:31 A moje vzpomínky se asi liší od většiny lidí tím,
00:11:35 že moje babička vlastně celý svůj život
00:11:38 udržovala přátelství s těmi Němci, kteří byli z Žacléře odsunuti.
00:11:43 Oni za babičkou jezdili, babička jezdila za nimi.
00:11:47 A tak jsem už jako dítě
00:11:49 vlastně nějakým takovým prenatálním způsobem začínal jako cítit
00:11:54 vůbec tenhle odsun jako historickou vinu.
00:11:59 To, co mě přitahuje na těch autorech,
00:12:02 je samozřejmě taková ta snová symbolistní rovina,
00:12:06 určitý typ jako vlastně trošku jiného ducha,
00:12:10 než to české umění má.
00:12:14 Myslím si možná, i když to bude znít opovážlivě,
00:12:18 že vlastně české a německé umění ve svých začátcích,
00:12:22 když mluvím o 20. století, bylo mnohem míň eklektické.
00:12:27 Protože ta jako jasná orientace toho umění na Mnichov,
00:12:31 vlastně na tu klasickou školu, přetrvala mnohem dýl
00:12:35 a přetrvala i v době,
00:12:38 kdy se české umění už jednoznačně orientovalo na Paříž.
00:12:47 Měli své galerie, měli svá divadla.
00:12:53 Tak ta společnost tehdy byla kosmopolitní,
00:12:56 ty vztahy mezi českými umělci a německými umělci
00:13:00 byly velice živé. Byla řada společných výstav,
00:13:03 ať už to bylo na půdě Umělecké besedy nebo jinde.
00:13:12 A opět je to ta mnohost v různosti.
00:13:14 Mezi nimi byla spousta cestovatelů, lidí,
00:13:17 kteří v mnohem širší podobě než čeští umělci,
00:13:20 přestože i tehdy ty výlety do Orientu
00:13:24 se netýkaly samozřejmě jenom německých umělců,
00:13:27 tak tam prostě vnášeli nové podněty.
00:13:30 A paradoxem je, že řadu hvězd, ať je to třeba Mecner a jeho škola,
00:13:35 objevuje až současná doba.
00:13:46 Mou představou je vydávat tak dvě tři monografie
00:13:49 českých-německých autorů ročně.
00:13:52 Myslím, že to nemá svůj stanovený konec,
00:13:55 určitě nějaká z knih bude patřit německému sochařství
00:13:59 a veřejné plastice a českoněmeckému sociálnímu umění,
00:14:02 těch témat je celá řada.
00:14:12 -Právě vyšla velká silná nezávislá kniha.
00:14:15 Bohumil Doležal: Události.
00:14:17 -Naším hostem je velký silný nezávislý Bohumil Doležal.
00:14:21 Dobrý večer.
00:14:23 -Dobrý večer. To je až moc chvály na mě.
00:14:26 -Je to rok, slavila se nějaká výročí teď,
00:14:29 vy máte takové své výročí, je to něco málo přes rok,
00:14:32 co jste dal výpověď, rozvázal spolupráci s Mladou frontou Dnes
00:14:37 a Lidovými novinami. Proč?
00:14:42 -Takhle, já tam neměl s nimi žádnou smlouvu, já jsem prostě řekl,
00:14:46 že už tam nebudu psát.
00:14:48 Z toho důvodu, protože si myslím, že když prostě člověk,
00:14:51 který tady vlastní spoustu majetku, je ekonomicky činný,
00:14:55 je politicky činný, má vlastní stranu, ještě skupuje noviny,
00:14:58 takže vzniká cosi, co by se dalo nazvat jako oligarchie u nás.
00:15:02 A to do demokratického systému nepatří
00:15:04 a s tím já nechci spolupracovat za žádných okolností
00:15:08 a nechci se na tom podílet.
00:15:09 -Řekněte mi jako znalý zralý muž, co bych mohla číst jako noviny,
00:15:14 nezávislá média?
00:15:16 Považujete ještě něco za nezávislé médium, které já mohu vstřebávat?
00:15:20 -No tak na internetu se tu a tam něco najde.
00:15:23 -A tištěná média?
-Tištěná média... no...
00:15:27 Tištěná média jsou, že jo, Právo má solidní zpravodajství.
00:15:31 Já se musím přiznat, že prostě ta stanoviska,
00:15:35 která se tam objevují v těch komentářích,
00:15:38 jsou pro mě velmi často naprosto nesnesitelná.
00:15:41 Mladá fronta Dnes, to je tobogán, to člověk otevře na první stránce
00:15:46 a za pět minut je na poslední, to nebývalo dřív.
00:15:50 Pro mě je to šikovné, protože já s tím nemám tolik práce.
00:15:53 A Lidové noviny, víte, pro mě je strašně těžké říkat,
00:15:57 jestli jsou lepší nebo horší. Já myslím, že horší jsou oboje.
00:16:02 -Dal jste to zjevně najevo.
00:16:04 -A vy už nezkoušíte nikde jinde publikovat události,
00:16:08 když nepočítám knižně, v jiných médiích než na internetu?
00:16:12 -Ne, to jsem nezkoušel.
00:16:14 A já jsem to nikdy ale nepublikoval jinde než na internetu.
00:16:18 Přímo ty denní zápisky, které jsou obsahem téhle knížky.
00:16:22 -Máte pravdu, to je moje chyba.
00:16:24 -A internet je pro vás podstatným médiem,
00:16:27 protože může být nezávislý. Rozumím tomu správně?
00:16:30 -Jednak mi do toho vůbec nikdo nemluví.
00:16:32 Taky to poměrně málo lidí čte, a proto mi do toho nikdo nemluví.
00:16:36 To je odvrácená stránka.
00:16:38 A jednak tam je ta možnost, že člověka to napadne, napíše to
00:16:42 a za 5 minut je to čtenářům k dispozici.
00:16:45 V některých věcech je to strašná výhoda.
00:16:48 -Když říkáte, napadne to člověka, napíše to.
00:16:51 Co vás vlastně podněcuje k těm komentářům?
00:16:53 Protože vás označují především jako politického komentátora,
00:16:57 ale kniha Události přináší komentáře,
00:17:00 které jsou velice různorodé.
00:17:03 Takže by mě zajímalo, co je vlastně tím podnětem,
00:17:06 který vás přiměje k tomu, abyste něco komentoval?
00:17:10 -Třeba nás zaujalo, že komentujete i popové hvězdy.
00:17:13 Což bych od vás nečekal.
00:17:15 -Člověk komentuje to, s čím se v běžném životě stýká.
00:17:19 To je normální. A já mám takový problém.
00:17:22 Já jsem to zkoušel nedělat několikrát.
00:17:25 A vždycky jsem po 14 dnech měl dojem, že se zblázním.
00:17:28 Já, když se to na mě ze všech stran valí,
00:17:31 tak já se z toho můžu buď zbláznit
00:17:34 nebo se z toho můžu vypsat, abych tak řekl.
00:17:37 A to mi až doposud poskytuje určitou úlevu.
00:17:40 Tím, jak člověk ztrácí schopnost psát,
00:17:42 tak tím se blíží ta doba, kdy se definitivně zblázní.
00:17:46 -A explodujete jako psavec spíš při spatření nějaké stupidity
00:17:50 nebo při spatření nějaké ušlechtilosti?
00:17:53 -Podívejte se, to je strašně jednoduché.
00:17:56 Prostě v současné době exploze při spatření ušlechtilosti,
00:18:00 těch příležitostí je strašlivě málo.
00:18:03 A je jich čím dál, tím míň, ale nikdy jich nebylo moc.
00:18:06 Takže to je moje odpověď.
00:18:08 -Váš sarkasmus spíš směřuje k té stupiditě.
00:18:11 -Jaké to bylo, když jste vydával Tvář?
00:18:14 Tam zřejmě nešlo jenom o...
00:18:17 -Pardon, tady je rozsah mezi prvním a posledním číslem.
00:18:21 Takže pět a půl roku.
00:18:23 -Jak vzpomínáte na to období?
-Na tu úsečku?
00:18:28 -Uprostřed je díra, protože Tvář vycházela...
00:18:32 -Tři roky nevycházela.
00:18:34 -Tři roky nevycházela, protože byla zastavená.
00:18:39 Tenkrát byla úplně jiná situace.
00:18:42 Tvář byla měsíčník, a ještě navíc nevycházela o prázdninách,
00:18:46 protože to byl časopis pro mladou literaturu
00:18:49 a ti papaláši ze svazu předpokládali,
00:18:51 že o prázdninách mládež má prázdniny
00:18:53 a nemá chuť nic psát ani číst.
00:18:56 -Anebo je na stavbách mládeže eventuelně.
00:18:58 -Takže prostě ty reakce tam byly daleko míň, daleko pomalejší.
00:19:02 Něco jste napsal a za dva a půl měsíce to vyšlo.
00:19:05 Bylo to jenom o literatuře v tom prvním období,
00:19:08 protože o ničem jiném se psát nedalo.
00:19:11 Čili ty reakce byly daleko pomalejší.
00:19:13 Nicméně jedna možnost tam byla,
00:19:15 to znamená nějakým způsobem se distancovat od toho, co tady je.
00:19:19 I když jenom v té umělecké oblasti, tedy od bolševismu,
00:19:22 nikoliv komunismu, jak říkám, od bolševismu.
00:19:25 A zároveň navázat na to,
00:19:28 na co se navazovat má a co je zamlčované.
00:19:31 A toho v literatuře tenkrát bylo moc.
00:19:33 -Literární kritiku jste definitivně opustil?
00:19:36 -To jsem musel,
00:19:39 protože já jsem ztratil kontakt s tou matérií.
00:19:42 Já už upřímně řečeno krásnou literaturu moc nečtu.
00:19:46 -A ještě vydal jste před rokem
00:19:48 nebo minulý rok jste vydal tu Havlíčkovu monografii.
00:19:52 Což je vlastně zpracování, jestli jsem to pochopil správně,
00:19:56 vašich přednášek a jejich knižní úprava.
00:19:59 Proč ten návrat k Havlíčkovi? Je 160 let mrtvý.
00:20:02 -Podívejte se, já jsem se Havlíčkem začal zabývat někdy kolem Charty.
00:20:07 A to v souvislosti s tím, že to byl projekt jakýsi
00:20:11 nějaké smysluplné politické práce, která je zakotvena
00:20:15 někde v té nízké každodenní rovině, kde se člověk pohybuje,
00:20:19 a má přitom smysl.
00:20:23 To je podstata české moderní politiky a mně se zdálo,
00:20:27 že zrovna tenhle projekt v běžném každodenním životě
00:20:31 je trošku možná přitažlivější
00:20:34 než ta představa té paralelní polis,
00:20:37 že se prostě všichni intelektuálové sestěhují do jedné obce,
00:20:41 a tam se dohromady zblázní všichni posléze.
00:20:44 Normálně politika, která vyrůstá mezi lidmi.
00:20:47 Ono se to moc za totáče dělat nedalo,
00:20:50 ale člověk se na to měl aspoň připravovat.
00:20:53 A Havlíček v tomhle byl hrozně inspirativní.
00:20:55 Takže když potom nastaly nové poměry
00:20:58 a já jsem skončil s politikou,
00:21:00 tak jsem se rozhodl, že budu učit na vysoké škole.
00:21:03 A že studentům zprostředkuju tuhle zkušenost.
00:21:06 Což bylo strašně důležité tenkrát,
00:21:08 protože ti lidé z toho Havlíčka znali pochopitelně
00:21:11 jenom Krále Lávru, Tyrolské elegie a Křest sv. Vladimíra,
00:21:15 což je sice místy docela legrace,
00:21:17 ale zdaleka to nedosahuje významu jeho politických článků.
00:21:21 A ty bolševik zamlčoval, protože je zamlčovat musel.
00:21:26 Ty Havlíčkovy články o Rusku,
00:21:28 oni je sice publikovali a nikdo si jich nevšiml,
00:21:31 ale ocitovat někde v novinách nebo tak, to nešlo.
00:21:34 -Zvláštní je, že u odpovědi na Havlíčka
00:21:37 jste byl mnohem epičtější než u odpovědi na současné otázky.
00:21:40 Moc děkujeme. -Děkujeme, že jste s námi mohl pohovořit.
00:21:44 -Děkujeme, že jste přišel a držíme vám palce.
00:21:48 Když se mluví o hybatelích, nezávislých hybatelích.
00:21:52 Hybatelem vskutku nezávislého studentského listu pro seniory,
00:21:56 nazvaného Babylon, je již léta Petr Placák.
00:21:59 Jeho čtenářská alibi prošetřila Kristýna Večeřová.
00:22:07 -Strašně se mi líbil Chilan Francisco Coloane.
00:22:14 Jeho povídky z Ohňové země,
00:22:16 to je přesně typ literatury, kterou miluju.
00:22:19 Že prostě na konkrétních takových příbězích, kde se nic neděje,
00:22:23 tak se tam odehrávají takové bitvy světů.
00:22:30 Taky nedávno jsem četl od Conrada Očima západu,
00:22:34 což je vlastně takový dá se říct ruský román,
00:22:38 ale popsaný s takovou západní racionalitou.
00:22:41 Což je právě úžasné, protože ruský román se mi znechutil
00:22:45 právě takovým tím širokým ruským vizionářstvím.
00:22:56 Samozřejmě když jsem byl malý, tak se mi to líbilo,
00:22:59 dneska už to nemůžu číst.
00:23:06 Ovlivnila mě hodně povídka, cestopisy a dobrodružná literatura.
00:23:15 Na cestopisy tedy nedám dopustit dodnes.
00:23:18 Třeba Stevenson,
00:23:21 kterého jsem miloval, když jsem byl kluk,
00:23:24 tak ho můžu číst do dneška. A myslím si, že to je skvělé.
00:23:28 A že jeden čas to bylo podceňované.
00:23:41 Bohumil Doležal ve svých počátcích v 60. letech
00:23:45 psal hlavně do Tváře, zabýval se spíš literární kritikou.
00:23:49 Kterou tedy později opustil.
00:23:53 Což možná byla škoda,
00:23:56 protože takových výrazných lidí, kteří by psali o literatuře,
00:24:01 jako byl on, tak je málo u nás.
00:24:10 Nicméně dneska píše o politice, ale podobným stylem.
00:24:14 A ono to je vlastně de facto jedno,
00:24:17 protože takových lidí je málo i v té politické kritice.
00:24:25 Několikrát jsme se pohádali opravdu na dřeň.
00:24:28 Na některé věci se tedy absolutně neshodneme,
00:24:32 ale co se týká třeba polistopadového vývoje
00:24:35 nebo současnosti a tak dále, o čem on píše a kritizuje,
00:24:39 tak se myslím shodneme z 95 %.
00:24:45 -V zatím posledním čísle Babylonu si můžete přečíst rozhovor
00:24:49 s ruským spisovatelem Andrejem Bitovem
00:24:52 s titulem Vodku začaly pít i nevinné národy.
00:24:55 -Podle ruských údajů klesne počet Rusů do roku 2050 o 50 milionů.
00:25:00 Teď je jich kolem 140 milionů, má jich tedy být 90 milionů.
00:25:05 -Co mimo jiné způsobuje tuto demografickou katastrofu?
00:25:09 Příští téma, alkohol v ruské literatuře.
00:25:12 -A díky knize Staši Fleischmannové nazvané Vrstvami
00:25:15 poznáme svědkyni českého století.
00:25:17 -Dobrou noc.
-Dobrou noc.
00:25:21 Skryté titulky: Alena Kardová, Česká televize 2014