Zábavný magazín pro děti, které chtějí vědět víc!
Obsah dílu
Pořad plný zajímavých témat, názorů a neobyčejných hostů, ale i humoru a dobrých tipů! Matěj, Karina, Jakub, Veronika a Tereza, veselá partička, která chce vědět víc a nebojí se zeptat…
00:00:33 -Ahoj. A je tu další Wifina.
-Čau. Už jsem se nemohl dočkat.
00:00:37 Ahojky! Taky jsem se nemohl dočkat.
00:00:40 Dneska to bude úplně super.
00:00:42 Ukážu vám, jaká si vybrat sluchátka.
00:00:45 -Já se byl podívat za robotama.
-A já za něčím živým. Za potkany.
00:00:49 Hlodavce moc nemusím,
00:00:51 ale zase mám ráda chodit v přírodě a hledat tajné vzkazy.
00:00:55 Jako zprávy v láhvích od námořníků?
00:00:57 Dalo by se to tak říci, ale nech se překvapit.
00:01:00 No to je jasný. Překvapení jsou na celý Wifině to nejlepší.
00:01:04 A vsaďte se, že dneska bude našlápnutá až k prasknutí.
00:01:07 Tak jdeme na to!
00:01:13 Matěji, co to děláš?
00:01:15 Hádejte. Nejsem člověk, ale vypadám tak.
00:01:19 Nenarodil jsem se, ale vyrobili mě.
00:01:25 Loutka? Ne. Mimozemšťan. Ne.
00:01:30 Ty pohyby. Jsi robot!
00:01:32 Správně.
00:01:34 A za to, že jsi to uhádl, jsi vyhrál výlet za roboty.
00:01:38 A vy všichni pojďte s námi.
00:01:41 Možná to nevíte, ale když vyslovíte robot,
00:01:44 tak řeknete české slovo.
00:01:46 Vymyslel ho spisovatel Josef Čapek pro označení inteligentních strojů,
00:01:51 které vykonávají náročnou práci,
00:01:54 tedy takzvanou robotu, namísto člověka.
00:01:57 Dalo by se říci,
00:01:59 že roboti jsou všude kolem nás, a my o nich často ani nevíme.
00:02:02 Podívejte se třeba na kuchyňského robota nebo automatický vysavač.
00:02:06 To je ale nuda. Ve filmech mají roboti zbraně a vypadají jako lidi.
00:02:10 Roboti, které známe z filmů, umí opravdu hodně věcí.
00:02:13 Třeba ti z Hvězdných válek nebo Terminátora
00:02:16 jsou vlastně kopií lidí a chovají se zcela samostatně.
00:02:20 Od skutečných robotů ale mají na světelné roky daleko.
00:02:23 Všichni nevypadají jako lidi.
00:02:28 Podoba robota, když se na něj podíváš,
00:02:30 je daná tím, co ten robot má dělat.
00:02:32 Naše lidské tělo je úžasné, funguje skvěle,
00:02:33 ale když se ho snažíme napodobovat v jeho činnosti,
00:02:37 tak to není úplně ideální,
00:02:39 protože ta naše technika není zatím tak dokonalá,
00:02:41 tak si konstrukcí robotů pomáháme v tom, abychom tu úlohu,
00:02:46 pro kterou robota budujeme, nějak řešili jako efektivně.
00:02:51 Jak to vlastně funguje?
00:02:53 Jak je možný, že dělá to, co chceme?
00:02:54 Je to většinou proto,
00:02:56 že v robotovi nebo v nějakém jeho řídicím systému,
00:02:59 v nějakém počítači máme program,
00:03:00 který tomu robotovi říká, co má dělat.
00:03:03 Mohl byste mi třeba předvést, jak skládá Rubikovu kostku?
00:03:08 Určitě, vezmi si tady tu a zamíchej ji.
00:03:11 Pořádně mu ji rozházím.
00:03:15 Až budeš mít pocit, že je dost rozmíchaná,
00:03:18 tak ji vezmi a dej ji tomuto robotovi,
00:03:20 který je specializovaný na třídění Rubikovy kostky.
00:03:24 Zkusíme, co se stane.
00:03:30 Tady vidíte, jak Matěj zavařil robotovi.
00:03:33 Zdá se, Matěji, že jsi ji rozmíchal fakt pořádně,
00:03:37 protože robot se teď snaží, a uvidíme, jestli najde řešení.
00:03:41 -Už to vypadá nadějně.
-Ještě nějakých šest tahů.
00:03:46 No vidíš, tak teď se to konečně podařilo.
00:03:49 Robot ji správně složil.
00:03:52 Matěji, pojď, já ti ukážu pohyblivé roboty.
00:03:57 Ty jo!
00:04:01 Seznamte se. Tohle je robot Nichty a tohle je robot Chameleon.
00:04:05 Aha.
00:04:07 Robot Nichty je záchranář,
00:04:08 který má pomáhat hasičům při živelných katastrofách.
00:04:13 K tomu mu slouží tato robotická ruka,
00:04:16 kde má termokameru, která uvidí člověka zasypaného v sutinách,
00:04:19 a je schopen takového člověka poznat a hasičům nahlásit,
00:04:23 že ho našel.
00:04:25 -Chceš si ho vyzkoušet řídit?
-To by bylo super.
00:04:27 A už jede!
00:04:38 Co myslíš, že by se stalo, kdyby ti takový robot přejel nohu?
00:04:41 Byla by na placku.
00:04:42 Byla by na placku. Chceš to vyzkoušet?
00:04:45 -Znáš zákony robotiky?
-Bezpečnost na prvním místě?
00:04:48 První zákon robotiky říká: Robot nesmí ublížit člověku
00:04:52 ani dovolit, aby bylo člověku ublíženo.
00:04:55 Ovšem náš robot tyhle zákony nezná.
00:04:58 A sakra!
00:05:04 -Tak co?
-No... Bolelo to.
00:05:07 Roboty se snažili vymyslet již konstruktéři ve starém Řecku
00:05:10 před stovkami let
00:05:12 a v 16. století si svého navrhl i Leonardo da Vinci.
00:05:15 První skutečně fungující roboti se ale objevili až v 18. století
00:05:19 v podobě tkalcovských stavů.
00:05:22 Co je to robot?
00:05:24 Nějaká železná nebo kovová věc, která chodí,
00:05:28 buď někde něco ničí třeba, nebo někdy třeba i pomáhá.
00:05:34 Kdybys měla robota, co bys chtěla, aby za tebe dělal?
00:05:38 Asi nejvíc bych chtěla, aby za mě uklízel oblečení ze skříně,
00:05:42 protože na to vždycky zapomenu a pak na mě máma šílí.
00:05:45 Jak myslíš, že robot vypadá?
00:05:49 Já si představuji, že je to takový človíček.
00:05:54 Umím různé věci, třeba vařit nebo něco takového.
00:06:01 Matěji, já ti tady představím našeho dalšího robota,
00:06:05 který se jmenuje Asterix.
00:06:07 To je takový ten zástupce humanitních robotů.
00:06:09 Teď se mu pořádně podívej do očí a uvidíme, co udělá.
00:06:12 Dobře.
00:06:14 Ahoj.
00:06:18 Vidíš, jak ti hezky zamával? Matěji, vezmeme si tohoto robota,
00:06:22 který sleduje čáru, a vypustíme ho na toto čarové bludiště.
00:06:26 Když budeme mít zase štěstí, to už sis určitě všiml,
00:06:28 že robotika je taky o štěstí, tak když budeme mít štěstí,
00:06:32 tak on bude nějakou černou čáru sledovat. Hele! Chytil se.
00:06:36 Tak teď uvidíme, jestli pojede rovně,
00:06:39 nebo jestli pojede doprava.
00:06:41 Jede doprava.
00:06:42 Tohle je takový docela trapný robot.
00:06:45 Není v něm moc dobrý program
00:06:47 a pořád se takhle mrclá doprava, doleva.
00:06:49 To je, jak se snaží sledovat tu černou čáru.
00:06:51 Dá se udělat třeba i robot, co dělá to samé, ale nemrclá se?
00:06:54 Určitě, umíme ho naprogramovat. Je to jenom o tom,
00:06:57 jak je ten program vevnitř dobře udělaný.
00:07:00 Toto je úplně ten nejjednodušší program,
00:07:03 který si můžeš snadno udělat doma se svojí stavebnicí,
00:07:07 aniž bys musel mít nějaké znalosti z regulace, řízení
00:07:11 a takových předmětů, které my jinak učíme.
00:07:16 -Hm. Tak já k vám budu chodit.
-To bude úplně skvělé.
00:07:25 Nazdar.
00:07:27 Mám pro vás takovou záludnou otázku.
00:07:30 Jak posloucháte hudbu?
00:07:32 Já poslouchám Depešáky, moc mě to baví.
00:07:35 Haha! Nachytala jsem tě!
00:07:37 Ptala jsem se, jak posloucháš hudbu, ne jakou posloucháš.
00:07:41 -Normálně, na počítači.
-A já když jdu do školy,
00:07:44 tak si na mobilu pustím do sluchátek písničky.
00:07:47 Do sluchátek, říkáš? A víš, jaký sluchátka jsou nejlepší?
00:07:51 Ne, ale dost by mě to zajímalo, protože ty moje jsou nic moc.
00:07:55 Sluchátka můžeme rozdělit na venkovní a na domácí.
00:08:02 Toto jsou typická na doma.
00:08:04 Toto jsou typická sluchátka na ven, takzvané špunty.
00:08:12 -Tahle mi jsou pohodlnější.
-Pohodlnější? -Hm.
00:08:15 Taky je člověk může déle nosit.
00:08:18 Proto se dělají z různých materiálů,
00:08:22 aby člověka nebolely uši ani po dlouhodobém poslechu.
00:08:26 Ještě před čtyřiceti lety byste sluchátka
00:08:29 hledali u lidí na ulici marně.
00:08:31 Objevila se teprve s přenosným kazetovým přehrávačem Walkman
00:08:34 v osmdesátých letech.
00:08:36 Od té doby prošla pořádnou proměnou a stala se běžnou součástí života.
00:08:40 Někomu se líbí tvar, jinému barva.
00:08:43 Anebo chce speciálně upravený sluchátka k poslouchání
00:08:46 svýho oblíbenýho hudebního stylu.
00:08:49 A jsou mezi nimi desítky rozdílů, až se z toho motá hlava.
00:08:53 Já bych neřekl, že to bude zas tak složitý.
00:08:56 To by ses divil.
00:08:58 K poslouchání hudby se hodí jiná než k poslouchání třeba audioknihy.
00:09:03 Na sluchátkách se nemá skoro co zničit,
00:09:06 ale nejvíce trpí konektory.
00:09:08 Konektor, to je vlastně spojení sluchátek s přístrojem.
00:09:15 Ideální je zakončení do tvaru L, proto ta hokejka,
00:09:20 která vydrží a nevytrhává se z přístrojů.
00:09:24 Já jsem u kámošky viděla bezdrátový sluchátka.
00:09:27 Bezdrátová sluchátka, to je...
00:09:29 Vlastně jsi potom nezávislá, žádný drát tě nepoutá k aparatuře,
00:09:33 takže můžeš volně chodit po bytě až do dálky třeba deseti metrů.
00:09:37 Je pravda, že sluchátka poškozují sluch?
00:09:40 Je to pravda a musíš si dávat pozor,
00:09:43 kolik hodin denně strávíš poslechem hudby ve sluchátkách.
00:09:47 Opravdu čím míň a čím menší hlasitost, tím možná líp.
00:09:51 A ve stáří to oceníš, že nebudeš mít poškozený sluch.
00:09:54 Tohle je nejhorší, co se ti může stát u sluchátek,
00:09:58 že se ti zamotá přívodní kabel.
00:10:00 Proto se vyrábějí sluchátka s plochým přívodním kabelem,
00:10:05 který se ti nezamotá.
00:10:08 Takže další rada. Ne kulatý kabel,
00:10:11 jestli nechcete, aby se vám to takhle zamotalo.
00:10:17 Určitě tě bude zajímat,
00:10:19 že existují sluchátka s aktivním potlačením hluku.
00:10:22 -Není to nebezpečný?
-Může to být nebezpečné.
00:10:26 Doma je to v pohodě, protože takhle aktivně
00:10:30 si můžeš odstavit nějakého nepříjemného člena domácnosti,
00:10:32 třeba bráchu nebo ségru, ale venku by to mohlo být trochu nebezpečné,
00:10:36 protože bys mohla přehlédnout
00:10:37 a hlavně přeslechnout třeba tramvaj nebo auto.
00:10:39 Takže kupuji sluchátka s potlačením hluku,
00:10:42 abych odhlučnila mý bratry.
00:10:49 -Čau! Máte rádi zvířata?
-Jasně.
00:10:52 -A co třeba pavouky?
-Pavouci? To je čím dál tím lepší.
00:10:57 -A co potkani?
-Takové ty velké myši?
00:11:00 -Ty moc nemusím.
-A proč?
00:11:02 -Roznášejí nemoci.
-Smrdí.
00:11:05 Tak to si myslím, že moji reportáž fakt potřebujete.
00:11:10 Proč chováš potkany?
00:11:12 Protože jsem chtěla domácí mazlíčky,
00:11:14 o které bych se mohla starat,
00:11:18 se kterými bych mohla mít nějakou zábavu,
00:11:20 které můžu něco naučit, a abych měla nějakého kamaráda.
00:11:22 To je sameček, jmenuje se Derven. Je to můj odchov.
00:11:26 To znamená, že se narodil u mě, je u mě vlastně celý život.
00:11:30 Teď už má dva a půl roku. Tak se na něj mrkni.
00:11:34 -Je to ruský modrý potkan.
-Co se potkan může naučit?
00:11:37 Potkan se toho může naučit spoustu.
00:11:39 Může se naučit přiběhnout na jméno.
00:11:41 Může se naučit různé kousky, přeskakovat překážky,
00:11:44 prolézat trubkami, protože to je baví.
00:11:47 To je jim blízké, to jim jde.
00:11:49 Ne každý potkánek chce cvičit, tak já vyndám tady samičku,
00:11:52 o které vím, že by ji to snad mohlo bavit trochu.
00:11:56 Jmenuje se Andy a je to ségra tamtoho pána,
00:11:59 co jsi viděla předtím, akorát je mladší trochu.
00:12:03 Andy nám může zkusit ukázat, jestli umí prolézt rourou.
00:12:06 Andýsku, prolezeš tam? Hele! A už leze.
00:12:11 Co myslíš, že jí pomohlo v tom lezení?
00:12:13 -Drápky?
-Drápky taky. A co ještě má?
00:12:16 Podívej, co má na nose! To dlouhé všude!
00:12:19 -Jo!
-Ty vousy, viď?
00:12:21 Ona právě nemá moc dobrý zrak, potkani celkem špatně vidí.
00:12:25 Hagid mi utíká! Pomoc! Hadid mi utíká!
00:12:28 Uteče, jestli ji nechytím. Hagid zdrhá.
00:12:31 Zavřeme je radši, ať nám neutíkají.
00:12:34 Má dlouhé vousky, které jí pomáhají se orientovat ve tmě.
00:12:37 Jako ty máš ruce, tak ona používá vousy.
00:12:39 Hele! Je zvědavá. Vylézá ven.
00:12:42 Půjdeš ven, Andy? Andýsku, pojď!
00:12:45 Udržíš ji?
00:12:47 Můžu ti ukázat, když natáhneš takhle ruku,
00:12:51 tak by ti mohla přelézt na rameno,
00:12:54 jestli ti bude důvěřovat. Andy, pojď!
00:12:57 Šikovná holka, výborně.
00:13:00 Potkani jsou větší myšovití hlodavci.
00:13:02 Do Evropy se dostali kolem 17. století
00:13:04 s rozvojem lodní dopravy.
00:13:06 Jejich domovinou jsou ale bažiny a mokřady jihovýchodní Asie.
00:13:10 Díky své přizpůsobivosti jsou v současnosti rozšířeni
00:13:13 po celém světě.
00:13:14 -Co víš všechno o potkanech?
-Žijou v kanále zřejmě,
00:13:18 ale můžou se chovat i jako domácí mazlíčci.
00:13:20 -Chtěla bys potkana doma?
-Ne.
00:13:23 -Proč?
-Mně se nelíbí jejich ocasy.
00:13:27 -Co víš všechno o potkanech?
-Že smrdí a nechci ho doma.
00:13:31 A jak je to s čistotou u potkanů?
00:13:33 Potkánci jsou velice čistotná zvířata.
00:13:36 Očistou svého těla tráví spoustu času,
00:13:38 vlastně většinu času, kdy zrovna jsou vzhůru
00:13:42 a zrovna nejedí, tak se teda čistí.
00:13:44 Tím, že se čistí i vzájemně, tak si mezi sebou upevňují vztahy.
00:13:47 -Můžou se potkani venčit?
-Myslíš třeba jako pes?
00:13:50 -No.
-Potkani se můžou brát ven, to ano,
00:13:54 ale protože jsou zvyklí být doma, sluníčko je pro ně strašně silné,
00:13:58 můžou chytit průvan, takže je lepší,
00:14:01 když ho máš třeba v bundě nebo pod mikinou
00:14:03 nebo v takové tašce, jako mám já, to ti hned ukážu.
00:14:06 Jinak určitě bych je nenechala volně běhat po trávě,
00:14:10 protože v trávě žije spousta dalších divokých zvířátek
00:14:14 a mohou chytit něco od divokých potkanů.
00:14:17 -Chceš půjčit tu tašku?
-Tak jo.
00:14:20 Nasaď si ji. Jakého chceš potkánka do tašky?
00:14:24 -Andy.
-Andy chceš? Andýsko!
00:14:26 Baví tě to ještě? Jo? Andy má náladu.
00:14:30 Tak si ji tady chytíme.
00:14:32 Musím mamku přemluvit na potkana.
00:14:40 Dneska vám ukážu něco hodně zajímavýho.
00:14:42 Modrou trávu.
00:14:44 To si nebudeme povídat o hudbě?
00:14:46 Právě že budeme.
00:14:47 Modrá tráva je přesný překlad pro slovo bluegrass.
00:14:51 -Bluegrass. To zní divně.
-Pst!
00:14:55 Je to jeden z hudebních stylů, který je pořád populární.
00:14:59 Asi ho mají rádi jen na loukách, co?
00:15:02 Máš skoro pravdu.
00:15:04 Bluegrass má totiž hodně přírodní historii.
00:15:06 Bluegrass vznikl ke konci první poloviny minulého století
00:15:09 ve Spojených státech.
00:15:11 Hudebníci hráli na tradiční nástroje,
00:15:14 jako je bendžo, mandolína, kytara nebo housle.
00:15:17 Dalo by se říci, že jde o country hudbu,
00:15:18 jenže se do ní postupem času promítal i jazz, blues
00:15:21 nebo irská folková hudba.
00:15:27 ...me here all alone and still wondering why.
00:15:30 Waiting inside for the cold to get colder.
00:15:35 And here where it's clear that I've wasted my time.
00:15:41 Hoping to fly 'cause it's almost over now.
00:16:17 People come together, people go their own way.
00:16:23 Love conquers few.
00:16:30 And I'll do whatever, I'll say what I need to say.
00:16:38 Just not for you.
00:16:41 How many days should I smile with a frown?
00:16:46 'Cause you're not around with the sun on your shoulders.
00:16:54 And how many nights must I wake up alone?
00:16:59 And know in my soul that it's almost over now.
00:17:19 Our love is like
00:17:21 a paper airplane flying in the folded wind.
00:17:30 Tak co, Terko?
00:17:32 Už jsi našla nějaký tajný vzkaz, jak jsi říkala na začátku?
00:17:35 -S tím čekám na vás.
-A co teda budeme hledat?
00:17:39 Kešky!
00:17:41 To jsou zprávy a někdy i poklady, který pro vás ukryli jiní lidé.
00:17:45 A jak je najdeme?
00:17:48 Přísloví říká: Kdo hledá, ten najde.
00:17:52 Geocaching je na světě teprve necelých patnáct let,
00:17:55 ale jeho popularita už nyní trhá rekordy.
00:17:58 S pomocí chytrého telefonu nebo navigace hledáte
00:18:02 podle souřadnic tajné zprávy, které jsou schované po celém světě.
00:18:06 Jen v České republice je jich kolem třiceti tisíc.
00:18:09 To zní jako skvělý dobrodružství.
00:18:11 Akorát nevím, jaký mobil na to mám použít.
00:18:14 Aplikace pro hledání kešek je teď v každém chytrém telefonu
00:18:17 a stačí i navigace se zeměpisnými souřadnicemi.
00:18:21 -Nemůže tu kešku někdo ukrást?
-Ne. Ty jsou dobře schovaný.
00:18:25 Člověk, který neví, kde jsou, tak je nemůže najít.
00:18:30 A jak to hledání vůbec probíhá,
00:18:32 protože mně jeden můj kamarád říkal, že tady někde ta keška je,
00:18:36 ale já ji tady pořád hledám, a nemůžu ji najít.
00:18:41 Tu nenajdeš, protože nemáš přesné souřadnice.
00:18:43 Musíš mít GPS nebo chytrý telefon a pak to najdeš.
00:18:45 Ale hlavně se musíš zalogovat na geochaching.com.
00:18:48 Můžeme to udělat? Chceš se zalogovat?
00:18:50 -Řekni mi tvoje jméno.
-Třeba Terka 2001.
00:18:53 Terka 2001.
00:18:55 A hele, když už jsem zaregistrovaná,
00:18:57 tak najdeme si nějakou tu kešku?
00:19:00 Já jsem to pro tebe připravil. Dovedl jsem tě do místa,
00:19:03 kde kousek odtud jedna keška je, tady je v GPS.
00:19:06 Máme tady napsáno 25 metrů a teď ty můžeš jít,
00:19:09 já ti tu GPS dám, šipka ti ukazuje,
00:19:12 kterým směrem a jak se přibližujeme,
00:19:14 ale neprozradíme, jaká keška to je,
00:19:18 protože bychom to usnadnili jiným kačerům,
00:19:21 těm lidem, co hledají kešky, se říká kačeři, a mudlům.
00:19:23 Ty nevíš, kdo jsou to mudlové? Mudlové jsou nenormální lidi.
00:19:29 To jsou ti, co nehledají kešky. Ti nemají vědět, kde to je.
00:19:34 Dvacet tři.
00:19:36 -Dvacet dva.
-Vidíš to, jak se blížíme krásně.
00:19:39 Dvacet jedna. Už jenom deset.
00:19:45 Podle té šipky. A jak se přibližujeme...
00:19:49 -Sedm. Šest!
-Adrenalin stoupá.
00:19:55 Takže...
00:19:57 -Kolik metrů?
-Pět.
00:19:59 Čtyři.
00:20:03 Tři, dva, jedna a teď jsme na místě.
00:20:07 Já ti to podržím. Co je tady nepřirozeného?
00:20:12 To může být pod listím, pod větvemi.
00:20:15 -Jé! Už ji mám! Je to ono, že jo?
-To je tvoje první keška.
00:20:19 -A teď víš, co uděláš?
-Hm.
00:20:23 Otevřeš ji, zapíšeš se dovnitř a za to, žes ji našla,
00:20:26 tam nemusíš napsat svoje jméno, já ti dám s tvým jménem samolepky.
00:20:30 Ježíš, děkuju!
00:20:32 A ty tam napiš jenom datum, jestli sis něco vzala nebo ne,
00:20:36 a nalepíš tam samolepku.
00:20:39 To takhle dělá každej, kdo najde tu kešku?
00:20:42 Ano, to tam dělá každý. A tam jsou různé dárky.
00:20:45 Samozřejmě tam musí být notýsek, musí tam být takový papírek
00:20:48 pro mudly, kdyby to někdo našel, aby to nevyhodil,
00:20:51 že to je hra celosvětová, je tam propiska
00:20:55 a pak tam mohou být různé dárky.
00:20:56 Když si něco vezmeš, tak je pravidlo,
00:20:59 že tam dáš jiný dárek o něco vyšší hodnoty.
00:21:03 Tak se napiš, vem si samolepku a tu si tam vlípni.
00:21:07 To je vzrůšo!
00:21:12 A zase tu krabičku zavřeš a dáš ji tak,
00:21:15 aby nikdo nepoznal, že tam vůbec ta krabička je.
00:21:20 A kdo ty kešky zakládá?
00:21:21 Mohla bych třeba i já si založit vlastní kešku?
00:21:25 Samozřejmě že si můžeš založit kešku, ale nejdřív musíš zjistit,
00:21:28 proč ji chceš založit a kde ji chceš založit.
00:21:29 Zakóduješ souřadnice a na stránkách geocaching.com
00:21:34 zapíšeš, že jsi založila kešku, a potom čekáš několik dní,
00:21:37 reviewer, ten, kdo to má na starosti, ten hlavní,
00:21:41 který kontroluje, abys neměla kešku někde vedle někoho
00:21:44 nebo aby nebyla zbytečná, aby nebyla na místě,
00:21:48 které neslouží k ničemu, tak ten ti pak za týden
00:21:51 nebo za pět dní napíše ano, kešku uvede v činnost.
00:21:54 A už ji tam budeš mít a bude na věky věků tvoje,
00:21:56 ale ty máš povinnost se o tu kešku starat.
00:21:59 Jakej je tvůj největší zážitek?
00:22:01 Těch je několik. Prolezl jsem několik kanálů.
00:22:04 Byl jsem na několika komínech, v několika starých stavbách,
00:22:08 opuštěných stavbách, prošel jsem mraky kostelů.
00:22:12 Několikrát jsem se i vykoupal.
00:22:14 Musel jsem dokonce i na ostrov přeplavat s rukou nahoře,
00:22:17 aby se mi GPS nenamočila.
00:22:19 Těch zážitků je. Pořád něco dobrodružného a něco nového.
00:22:23 Záleží, jakou kešku si najdeš.
00:22:24 A víte, co je na těch keškách nejlepší?
00:22:27 Je to zábava pro celou rodinu. a ještě se kouknete do přírody.
00:22:31 Že by tip na slunečný víkend?
00:22:38 Vsaďte se, že vám řeknu něco, co nevíte.
00:22:40 -Já toho vím poměrně hodně.
-Ale tohle by tě nenapadlo.
00:22:43 Tvoji rodiče a tvoji prarodiče četli stejný časopis jako ty.
00:22:47 To asi těžko.
00:22:49 Nemohli si to přečíst na tabletu jako já.
00:22:51 Ale tak to nemyslím. Myslím to,
00:22:54 že do dneška vychází jeden časopis,
00:22:56 na kterém vyrostlo několik generací.
00:22:58 První dětský časopis v češtině vyšel roku 1849,
00:23:02 tedy ještě v době, kdy naše země byla součástí Rakouska-Uherska.
00:23:06 Jmenoval se Pravý vychovatel dítek.
00:23:08 Od té doby vycházela řada dětských časopisů,
00:23:11 z nichž nejznámější je ABC
00:23:13 neboli ABC mladých techniků a přírodovědců,
00:23:16 jak ho znali vaši rodiče.
00:23:19 Jaký to vlastně je, bejt šéfredaktorem
00:23:21 takovýho slavnýho dětskýho časopisu?
00:23:24 Je to podobné, jako když ty děláš magazín Wifina,
00:23:29 protože dělám hodně slavný dětský časopis
00:23:32 a děti se na mě obracejí s dětskými tématy.
00:23:35 Celý výrobní proces začíná touto plachtou.
00:23:39 Tady vidíš všechny stránky časopisu.
00:23:41 Tady je dokonce komiks.
00:23:43 Komiksy jsou takovou důležitou složkou v Ábíčku,
00:23:46 protože komiks začal v Ábíčku, hned jak Ábíčko vzniklo v roce 1957
00:23:51 a od té doby v každém čísle je aspoň jedna stránka komiksu.
00:24:00 -To všechno jste vy napsal?
-No tak... Ano.
00:24:04 -Napsal jsem k nim scénáře.
-Aha.
00:24:09 Protože pánbůh mi to zařídil tak, že já vůbec neumím malovat.
00:24:12 -Jaká témata vkládáte do komiksů?
-To, co mě napadne.
00:24:18 Já jsem vždycky měl ne strach, ale nepříjemný pocit z pavouků.
00:24:22 Naši hrdinové se setkají s obřím hmyzem a s pavouky
00:24:26 a ti pavouci jsou strašně hnusní.
00:24:29 Když jsem o nich takhle psal, tak jsem myslel,
00:24:33 že se zbavím strachu z pavouků.
00:24:36 Trošku se to povedlo, ale pavouky pořád nemusím.
00:24:45 Kubo, ty ses tady úplně zapomněl. Vykašli se na Ábíčko.
00:24:48 To ti neuteče. Pojď, já ti něco ukážu.
00:24:50 Tak jo.
00:24:54 Tady na té nástěnce si věšíme všechny hotové stránky,
00:24:58 hned jak se dokončí.
00:25:00 Jak se dokončí tzv. grafický zlom, tak to pověsíme na nástěnku
00:25:04 a potom celých čtrnáct dnů, kdy se to Ábíčko vyrábí,
00:25:08 před sebou vidíme, jak ty stránky jdou za sebou,
00:25:12 jakou mají dynamiku obrazovou a jak jdou barevně za sebou.
00:25:17 Do Ábíčka vždycky patřily také vystřihovánky.
00:25:19 Stačí několikrát šikovně ohnout papír
00:25:23 a dostanete perfektní model městských hradeb
00:25:26 anebo klidně lunochod.
00:25:29 Co tady teda máme za modely všechno?
00:25:32 Tady máme modely, které ukazují průřez toho,
00:25:36 co bylo v minulosti.
00:25:38 Třeba vynález Leonarda da Vinci.
00:25:43 Když to bouchá, je to hamr.
00:25:46 A co tě na tom baví?
00:25:48 Na lepení modelu, ať už je to papírový
00:25:49 nebo jakýkoliv, tak je nejzajímavější ten proces.
00:25:53 To tvoření.
00:25:56 Ty máš tady papírovou stránku, tady máš ty stavebnice,
00:26:00 ty díly jednotlivé stavebnice.
00:26:02 Musíš to vystříhat, teď to musíš naohýbat.
00:26:05 Potom když je to sestavené, tak už se jen tak kocháš.
00:26:08 To už tě pak omrzí,
00:26:09 takže přijde další model, další vystřihovánka.
00:26:16 Kubo, tady jsou všechna Ábíčka od začátku.
00:26:20 A jaké je nejstarší?
00:26:22 Nejstarší jsem si tady pro tebe připravil.
00:26:25 Je z roku 1957.
00:26:27 A proč je to vlastně v knížkách?
00:26:29 Protože na konci každého ročníku si necháme svázat
00:26:33 celé číslo do knížky, protože by se nám to rozkutálelo.
00:26:38 A takhle vypadá Kuba ponořen v hluboké historii.
00:26:47 -Tak jak se vám to líbilo?
-Super!
00:26:49 Úplně mě to nažhavilo na slepení nějakýho modelu.
00:26:52 -A já zkusím ty komiksy.
-To ani nemusíte kupovat.
00:26:54 Zeptejte se doma rodičů,
00:26:56 jestli někde nemají schované i starší ročníky.
00:26:58 A jestli ne, tak vám o Ábíčku určitě něco řeknou,
00:27:00 protože si to na tuty pamatují.
00:27:04 -Končíme!
-Zavíráme!
00:27:06 Ale no tak, holky, ještě bychom mohli něco pustit, ne?
00:27:09 -Ještě jednu malou reportáž.
-To už nestíháme.
00:27:13 -Tak to rozjedeme zase příště.
-No jasně, zase u další Wifiny.
00:27:18 Jestli se chcete pobavit ještě před příští Wifinou,
00:27:21 tak se zajděte podívat do pražské zoo
00:27:24 na tři mláďata levharta mandžuského.
00:27:26 Už jsou pár měsíců stará
00:27:28 a chovatelé jim dovolují vyjít před návštěvníky.
00:27:31 Tak důležitá opatření jsou na místě,
00:27:33 protože ve volné přírodě jich žije už jen kolem třiceti.
00:27:37 Pište na náš mail, jak se vám Wifina líbí.
00:27:39 My si to rádi přečteme.
00:27:41 A třeba nám dáte i super nápad na reportáž.
00:27:44 -Nazdárek! -Ahoj!
-Čau!
00:28:00 Skryté titulky: Věra Kotlínová Česká televize, 2014
Zábavný magazín pro děti, které chtějí vědět víc!
Pořad plný zajímavých témat, názorů a neobyčejných hostů, ale i humoru a dobrých tipů! Matěj, Karina, Jakub, Veronika a Tereza, veselá partička, která chce vědět víc a nebojí se zeptat…