Popletený šéf Ministerstva hádanek čelí hádankám, které neumí zodpovědět. Leze šnek rychleji po směru, nebo proti směru hodinových ručiček?
00:00:25 KLEPÁNÍ NA DVEŘE Dveřmi!
00:00:31 -Děje se něco, pane ministře?
-Vidíte. Děje.
00:00:35 Aha. A můžu se zeptat, proč jezdíte v kanceláři na kole?
00:00:38 Protože jsem se to včera zrovna naučil a taky proto,
00:00:42 že pohyb je zdravý, a navíc, pane tajemníku,
00:00:46 cyklistika pomáhá chránit životní prostředí.
00:00:50 Aha.
00:00:52 A můžu se zeptat, pane ministře,
00:00:55 odkdy se zajímáte o životní prostředí?
00:00:57 Od té doby, co pan premiér recykluje.
00:01:00 Tak jsme s manželkou také začali recyklovat.
00:01:03 Pochopitelně. Teď jsem si vzpomněl, pane ministře,
00:01:07 i když to nesouvisí s vaší cyklistikou,
00:01:09 mám pro vás jednu zajímavou hádanku.
00:01:11 Aha. Výborně. Sem s ní.
00:01:15 Je o šnekovi, který se plazí po závodním okruhu.
00:01:16 O šnekovi.
00:01:20 Jo moment! Není to narážka na mou rychlost na kole?
00:01:24 Ppochopitelně že ne. Vždyť jsem vám říkal,
00:01:26 že to vůbec nesouvisí s vaší cyklistikou.
00:01:28 No proto. Dobře. Tak co ta hádanka? Jak zní?
00:01:32 Když se šnek plazí po směru hodinových ručiček,
00:01:36 urazí trať za devadesát minut.
00:01:42 To je teda takový šnečí rychlík.
00:01:46 Ano, ale pozor. Když se plazí proti směru hodinových ručiček,
00:01:50 urazí trať za hodinu a půl. Jak je to možné?
00:01:59 Vy si myslíte...
00:02:00 Pane tajemníku, vy si myslíte, že mě nachytáte?
00:02:04 Tak samozřejmě je nabíledni,
00:02:07 že je to rychlejší po směru hodinových ručiček,
00:02:11 protože se vlastně plazí po směru času.
00:02:15 Nehledě na to, že devadesát minut a hodina a půl je to samé.
00:02:20 Ano, nehledě na to. Navíc, že jo?
00:02:22 To jste ani nemusel zdůrazňovat, pane tajemníku.
00:02:26 Já si myslím, že na takovou lehounkou hádanku
00:02:28 ani nemusím používat své velké ministerské razítko.
00:02:32 Ale hádanka to byla. Jen bouchněte.
00:02:34 Tak připisuji si k dobru. Vyřešeno.
00:02:42 Raději mi, pane ministře, řekněte,
00:02:43 jak se vám dneska do práce na tom kole jelo.
00:02:46 Jé! Excelentně. Akorát to jednu mušku mělo.
00:02:52 Celou cestu do práce mně foukal protivítr přímo do obličeje,
00:02:58 takže já jsem se nadřel jako pes.
00:03:02 -Naštěstí jste velký sportovec.
-To víme. Ale víte co?
00:03:06 Víte, na co já se totálně a maximálně těším?
00:03:10 Až pojedu z práce zpátky. A víte proč?
00:03:14 Protože mi bude foukat vítr do zad.
00:03:19 Asi takhle.
00:03:22 Vy asi neznáte, pane ministře, tu starou cyklistickou poučku?
00:03:27 Cože? HLUK, NÁRAZ KOLA
00:03:33 Znám všecky příručky.
00:03:35 Akorát mi musíte říci, kterou máte na mysli.
00:03:39 Tu, že ať jedete na kole kamkoliv, vždycky jedete proti větru.
00:03:44 Ale to je proti zákonům přírody, kolego.
00:03:48 Vždyť je to taky cyklistická poučka, ne zákon.
00:03:51 Uvidíme.
00:03:53 KLEPÁNÍ NA DVEŘE Dveřmi!
00:03:55 -Dobrý den.
-Dobrý den.
00:03:57 Výborně, děti. Jdete jako na zavolanou.
00:04:00 -Jdeme prosím jen tak.
-Nikdo nás nevolal.
00:04:03 To se jen tak říká.
00:04:04 No nic. Mám tu totiž pro vás další hádanku.
00:04:08 A ta je zajímavá už tím, že je přímo z ministerstva pohádek.
00:04:16 -Aha. A ta zní jak?
-Potřebujeme dostat přes řeku
00:04:20 na druhou stranu několik pohádkových bytostí,
00:04:23 které se ztratily. Princeznu Arabelu,
00:04:26 jednoho krále, jednoho vodníka a jednu čarodějnici.
00:04:31 -To je velice zajímavá partička.
-Pozor!
00:04:34 Je tam úzký most, který unese pouze dva lidi,
00:04:37 a vždy při přecházení, protože tam je tma jak v pytli,
00:04:41 musí použít baterku a mají ji jenom jednu.
00:04:44 -V čem je ta hádanka?
-To si nech vyprávět.
00:04:46 Já ti to přečtu. Otázka zní:
00:04:51 Jak se nejrychleji dostanou na druhou stranu řeky,
00:04:54 když čarodějnici to trvá dostat se přes most minutu,
00:04:58 princezně Arabele dvě minuty, vodníkovi pět minut
00:05:03 a králi minut deset. Most je úzký.
00:05:07 Unese pouze dva lidi a mají pouze jednu baterku.
00:05:11 Tak, pane tajemníku, demonstrujte. Já vám s dovolením budu asistovat.
00:05:17 Užijte si svou chvilku slávy.
00:05:24 Jako první půjde Arabela a čarodějnice,
00:05:28 protože jsou nejrychlejší. Dvě minuty.
00:05:31 Zpátky se nám s baterkou vrací čarodějnice. Minuta.
00:05:36 Pak jde král a vodník. Vzhledem k tomu,
00:05:39 že král má svoje královské tempo, tak deset minut.
00:05:42 Zpátky s baterkou se nám vrací Arabela, to jsou dvě minuty.
00:05:46 A potom to dojde Arabela s čarodějnicí,
00:05:49 což jsou další dvě minuty, čili celkem sedmnáct minut.
00:05:54 Aha. Mně to vychází. Skutečně je to ta nejrychlejší varianta?
00:05:59 Můžete si, pane ministře, vyzkoušet různé variace,
00:06:01 různé kombinace.
00:06:03 Jo. Vyřešeno.
00:06:10 Hele, co máme!
00:06:12 Ha! Kuličky! V těch jsem býval přeborník.
00:06:14 V těch jsem býval přeborník já, pane tajemníku.
00:06:18 Vy jste mohl být maximálně solidní hráč.
00:06:20 -Jistě, pane ministře.
-To máte fuk.
00:06:24 My dva jsme vám chtěli dát hádanku.
00:06:27 Oba máme stejný počet kuliček. Kolik mi jich Dan musí dát,
00:06:30 aby jich měl přesně o deset víc?
00:06:33 A ty jsi, myslím, i ťululum trošku, že jo?
00:06:38 Co to je za hádanku? No deset.
00:06:40 -Pět.
-Někdo dostal pětku?
00:06:43 -Pan ministr.
-Ale ne pan ministr.
00:06:45 Pan ministr chtěl říci, že Dan Hynkovi musí dát
00:06:48 pět kuliček, aby jich měl Hynek dohromady o deset víc.
00:06:52 -Cože?
-Ano.
00:06:54 Když mi jich Dan pět dá, bude mít o pět míň.
00:06:59 A když si je já vezmu, budu mít o pět víc.
00:07:02 -Celkově o deset.
-No. Jo. Správně.
00:07:07 A nebuďte drzí, abych vám ty kuličky nakonec nezabavil.
00:07:13 -Nebudete mít ani těch deset.
-Skvěle vypočteno.
00:07:17 A skvěle vyřešeno. Pane tajemníku!
00:07:19 Děkuji. Vyřešeno.
00:07:26 Aha. Samozřejmě, pane kolego. Vyřešíme, pane kolego.
00:07:31 Nějaké nové zprávy, pane ministře?
00:07:33 -To byl pan ministr zemědělství. Děti! -Ano?
00:07:37 Mám pro vás speciální hádanku přímo z vlády
00:07:39 a vy se při ní dostanete ještě do terénu.
00:07:41 A hádanka?
00:07:42 Kde mají zahradníci dešťovou vodu na zalévání?
00:07:46 -V mracích?
-Ale dobře, je v mracích.
00:07:50 Tam byla původně, ale pak se vyprší
00:07:54 a ze střech je svedena okapy kam?
00:07:57 -Do sudů!
-Do sudů.
00:07:59 Počkejte, pane ministře. A to je celá hádanka?
00:08:02 Hádanka pokračuje. Představte si,
00:08:06 že ten sud je zhruba z poloviny naplněný, ano?
00:08:10 -A čím?
-Přece tou dešťovou vodou.
00:08:14 Škoda že ne limonádou.
00:08:16 Neruš! Teď si představte,
00:08:18 že ten zahradník to potřebuje vědět naprosto přesně.
00:08:23 Otázka zní: Jak bez dalších pomůcek zjistit,
00:08:27 jestli je v sudu víc anebo míň než polovina.
00:08:32 Pane ministře, tak tam pošleme děti do terénu, ať to zjistí.
00:08:36 A to je nápad.
00:08:54 Jak ty naše školáky tak pozoruji, nevypadá to, že by to vyřešili.
00:09:00 Asi jim budeme muset pomoci, pane ministře.
00:09:02 -Budeme? Sám jim pomozte.
-Inu dobrá.
00:09:07 Víme, že nemůžeme použít například žádnou tyč,
00:09:10 kterou bychom do sudu strčili, a pak na centimetry změřili,
00:09:14 jestli voda sahá do půlky výšky hladiny.
00:09:18 To by bylo nejjednodušší. Ale to nejde.
00:09:21 Asi bychom to lehce zjistili u skleněné nádoby.
00:09:24 Tam bychom to změřili hezky zvenku metrem,
00:09:27 ale to také udělat nemůžeme. Jak to tedy udělat?
00:09:30 Řešení je jednoduché. Sud stačí naklonit tak,
00:09:34 aby voda dosahovala až po okraj.
00:09:37 Pak se podíváme do sudu. Když vidíme část dna,
00:09:41 byl sud plný méně než z poloviny.
00:09:44 Když voda sahá na okraj dna, byla v něm přesně polovina.
00:09:48 A když dno nevidíme, byla v něm víc než polovina vody.
00:09:53 -A je to!
-Já to tak dělám už roky.
00:09:57 -Vy máte zahrádku?
-Ne. Proč?
00:09:59 -Ale nic, to je vlastně jedno.
-Počkejte!
00:10:01 Vy jste to řekl nějak tajemně a záhadně.
00:10:03 Proč bych měl mít zahrádku?
00:10:05 Já jsem to myslel kvůli tomu sudu.
00:10:07 A proč bych měl mít sud, když nemám zahrádku?
00:10:09 Tak nic. V tom případě se to všechno vysvětlilo.
00:10:13 No. Dobře. A také vyřešilo.
00:10:21 -Víte, drahý můj a milý můj.
-Ano?
00:10:26 Jak to říci? Já se omlouvám,
00:10:29 ale někdy mám takový pocit a vlastně pochybuji,
00:10:33 abych pravdu řekl, že si říkám,
00:10:35 jestli i nadále zůstáváte mým starým dobrým oddaným tajemníkem.
00:10:40 Počkejte, pane ministře. Vy o mně pochybujete?
00:10:43 Moment! Víte, člověka občas napadají hlouposti, že?
00:10:46 -Stojím za vámi.
-Ano? -Ano.
00:10:50 -Děkuji.
-A vy?
00:10:52 -Co? Co já?
-Stojíte také za mnou, že ano?
00:10:56 -To nejde.
-Jak to?
00:10:58 Jak jak to? Tak si to pojďte zkusit. Pojďte sem!
00:11:04 Sem!
00:11:08 -Vidíte? Teď stojíte za mnou.
-Ano.
00:11:11 A jak byste chtěl udělat,
00:11:13 že já bych teď stál zároveň za vámi?
00:11:15 To je jednoduché, pane ministře.
00:11:17 Vidíte? A teď stojíme za sebou oba.
00:11:23 No. Vidíte. Tak je to jednoduché. Teď stojíme za sebou oba, že?
00:11:28 Ale já už jsem dost stál, víte? Navíc už padla.
00:11:32 Tak stůjte, stůjte. Stůjte!
00:11:37 Zatím.
00:11:41 Pořád stůjte! Neotáčejte se! Neotáčejte se!
00:11:44 -Přeci stojíte za mnou.
-Ano.
00:11:47 -Na shledanou. Neotáčejte se.
-Ne.
00:11:51 -Neotáčíte?
-Ne, neotáčím.
00:11:52 -Stojíte?
-Stojím.
00:11:58 -Stojíte?
-Stojím.
00:12:00 Stůjte!
00:12:31 Skryté titulky: Věra Kotlínová Česká televize, 2013
Týdenní zábavně vzdělávací magazín pro děti od osmi do dvanácti let. Na výstřední Ministerstvo hádanek přicházejí hádanky, které popletený ministr hádanek často neumí zodpovědět. Naštěstí jsou tady děti, které s řešením pomáhají ze všech sil. A zbylé hádanky vyřeší upovídaný a pohotový ministrův tajemník! Těšte se na sérii rafinovaně logických hádanek ze života, která mají překvapivě jednoduchá řešení. Stačí použít rozum, zapojit pohotovost a vtip a zjistíte, že chytrost nejsou žádné čáry!
Hrají: Josef Polášek, Tomáš Matonoha a děti
Scénář: Miloš Čermák, Milan Šíma
Režie: Jan Sládek