Lze se stát přeborníkem v multitaskingu? Jak by vypadalo vozidlo sestavené jen z kuchyňských potřeb? Dopadne kočka při pádu vždy na všechny čtyři? Další otázky, na něž naše trio vědců a pokusných králíků hledá odpověď. Francouzský dokumentární cyklus
00:00:00 V tomto pořadu uvidíte pokusy prováděné profesionály.
00:00:03 V žádném případě se je nesnažte napodobovat.
00:00:12 -Myslíte si, že se dá dělat několik věcí najednou?
00:00:16 -Že dokážeme dopadnout na všechny čtyři jako kočka?
00:00:19 -Že nelze sestrojit automobil z vybavení kuchyně?
00:00:23 -Je to pravda, nebo ne?
00:00:25 To si dokážeme zábavnými pokusy na vlastní kůži.
00:00:31 -Jedeme! Tři, dva, jedna.
00:00:33 Dokážeme dopadnout na všechny čtyři jako kočka?
00:00:37 -To ještě nikdy nikdo nezkoušel. Přinášíme světovou premiéru.
00:00:41 -Vincent se zúčastní výcviku
00:00:43 u proslulého četnického intervenčního oddílu.
00:00:46 -Nemám z toho zrovna nejlepší pocit.
00:00:50 -Zvládne přeborník v sestavování
00:00:52 Rubikovy kostky několik úkolů najednou?
00:00:56 Jedenáct plus sedm? Jedenáct plus sedm!
00:01:00 Agáta nabídne svůj mozek k vědeckému zkoumání.
00:01:04 -Vincente, málem jsem kvůli tobě bourala.
00:01:06 -Sleduj. Na tohle si mám sednout?
00:01:08 A dnešním posledním úkolem bude sestrojit vůz z věcí,
00:01:12 -Čeká nás šílený závod.
-které najdeme v kuchyni.
00:01:16 Někdo holt musí dát všanc svůj život.
00:01:41 Česká televize uvádí francouzský dokumentární cyklus:
00:01:47 VĚDA NA VLASTNÍ KŮŽI
00:01:55 -Dnešní díl zahájíme zkoumáním,
00:01:57 zda umíme dopadnout na všechny čtyři jako kočka.
00:02:00 Pozval jsem veterináře, který se otázkou zabývá profesionálně.
00:02:04 Rozebereme si s ním mechanismus, jak kočka přestojí bez šrámu pád
00:02:08 a přistane na všech čtyřech.
00:02:14 -To je vaše zvíře?
-Ano.
00:02:17 -Napadá mě, zda kočka dopadá pokaždé na všechny čtyři.
00:02:20 -To závisí na výšce, protože paradoxně,
00:02:22 když kočka spadne z relativně malé výšky,
00:02:25 nemusí se stihnout otočit,
00:02:27 a tím se zvyšuje nebezpečí, že přistane na hlavu či na záda.
00:02:34 -Náš rozhovor kocoura zjevně přestává bavit.
00:02:37 -Přestává.
-Přejděme k akci.
00:02:40 Uděláme si menší pokus.
00:02:42 Kocoura pustíme z výšky, ale dopadne do měkkého.
00:02:45 Uvidíme, jestli skončí na tlapkách.
00:02:47 Pád nafilmujeme vysokorychlostní kamerou,
00:02:49 pak si obrázky přehrajeme zpomaleně.
00:02:55 -Jsem pro.
00:02:57 -Jules připraví za žíněnky tmavé pozadí,
00:03:00 abychom viděli pád co nejostřeji. A já nainstaluju kameru.
00:03:04 Za chvíli si rozebereme zpomalené obrázky pádu.
00:03:07 Doma to nikdy nezkoušejte. Souhlasíte?
00:03:10 -Rozhodně ne. My jsme připravili žíněnky.
00:03:12 A výška není nijak závratná.
00:03:15 -Jistě se na nás dívají děti, co mají doma kočku.
00:03:17 Děti, ne abyste vyběhly do prvního patra a hodily zvíře z okna.
00:03:21 -Přesně tak. Na tenhle pokus zapomeňte.
00:03:24 -Prima. Jules už je vzadu.
00:03:27 -Nebude to nečekaný pád, těžko dopadne na záda.
00:03:32 -Už bych ho, chudáka, pustil.
-Jo, pusť. Připraven? Kamera!
00:03:36 -Tři, dva, jedna, jedem.
00:03:39 -No jo.
00:03:41 Nahráli jsme kocourův pád. Kamera pořídila 700 snímků za sekundu.
00:03:45 Nyní se podíváme na detaily zpomaleného záznamu.
00:03:54 -Pád má tři fáze. Lépe řečeno... Umíme zachytit tři fáze pádu,
00:03:58 přestože zvíře nepadalo z velké výšky.
00:04:01 Nejdřív otáčí hlavu, pak přední končetiny, nakonec zadní.
00:04:06 -Prohlédněte si rozložený pohyb při pádu.
00:04:16 V hlavě má asi zařízení, které radí, kam se otočit.
00:04:20 -Říkáme tomu "stavěcí reflex".
00:04:23 Kočka má ve vnitřním uchu takzvaný statokinetický orgán,
00:04:27 rovnovážné ústrojí. Pomáhá jí s orientací v prostoru,
00:04:31 aby se točila směrem k zemi i se zavřenýma očima.
00:04:34 -Kočka má velice pružnou páteř z volně spojených obratlů,
00:04:38 a proto se může přetočit v krátkém časovém úseku.
00:04:51 Kocour se proměnil v pokusného králíka,
00:04:54 ovšem v principu jsme pokusnými králíky my tři.
00:04:57 Ne vy. Proto se ptám... Dokáže to samé jako kočka i člověk?
00:05:02 -Podle mého dost těžko.
00:05:04 -Dalšího pokusu se zhostí jeden z nás.
00:05:06 Požádáme Vincenta, ať se do něj pustí.
00:05:09 -Dáte si čaj?
-Ano, díky.-Jdeme dozadu.
00:05:14 Vincent má zjistit,
00:05:15 jaké máme fyzické a biomechanické schopnosti při pádu
00:05:19 a zda umíme dopadnout na všechny čtyři.
00:05:21 V hangáru máme trampolínu o rozměrech třikrát osm metrů
00:05:25 a Vincent k pokusu přizval i někdejšího mistra světa
00:05:28 ve skoku na trampolíně Lionela Piolina
00:05:30 a mladého šampiona Reda.
00:05:37 -Fíha... Dobrý den, Lioneli.
00:05:41 -Zdravím.
-Dobrý den.
00:05:43 Pozval jsem vás, protože by mě zajímalo,
00:05:46 do jaké míry dokáže člověk napodobit pohyb kočky při pádu.
00:05:49 Existuje ve vaší disciplíně nějaký skok,
00:05:52 -který by se blížil pohybu kočky?
-Ano, říká se tomu "cat efekt",
00:05:57 kdy jdeš při pádu do obratu a dopadneš na záda.
00:06:00 -Mistře, máte slovo.
-Taky uvidíte,
00:06:03 že když se dobře odrazíte a naberete správnou rychlost,
00:06:06 -uděláte i dvojitý obrat.
-Ano, tak to jo.
00:06:09 -I trojitý.
-Tak to jo.
00:06:12 Při pohledu na Reda mám pocit, že je to hračka.
00:06:15 -Chtěl bys to zkusit?
-Cítíš, že se nemůžu dočkat.
00:06:20 -Ale není to bez rizika.
-No jasně.
00:06:22 -Jdeš na to?
-Rád.
00:06:26 -Vincent šplhá na trampolínu. Ačkoli se to nezdá,
00:06:30 disciplína je fyzicky náročná. Vůbec není snadná.
00:06:37 -Vždyť to nejde. To je trampolína z bazaru, ne?
00:06:41 -Po několika marných pokusech se Vincent konečně otočí.
00:06:46 -Půlobrat.
00:06:48 -Do výkonů šampiona má hodně daleko.
00:06:54 -Takže to není až taková brnkačka.
00:06:56 To můžu potvrdit.
00:07:04 Jo! Bravo, Redo.
00:07:06 -Díky.
-Vidím, že umíš "cat efekt".
00:07:09 Umění je v tom odrazit se dobře od povrchu trampolíny
00:07:13 a odpíchnout se ke skoku.
00:07:22 A co takhle pokus,
00:07:24 při kterém budeš skutečně v pozici jako kočka.
00:07:27 Dostaneme tě do výšky, zavěsíme tě...
00:07:29 Co já vím, budeš viset zády k zemi, pak tě pustíme
00:07:32 a ty se přetočíš a dopadneš na všechny čtyři.
00:07:38 -Vyzvednete ho nahoru a bude mít jen taktak čas
00:07:41 -ve vzduchu se obrátit jako kočka?
-Přesně tak.
00:07:45 -Redu nahoru vytáhneme, tím pádem se neodrazí od trampolíny.
00:07:49 K zemi bude padat jako kočka.
00:07:56 -Stejný systém karabinky a lana používají námořníci.
00:08:01 Odpočítám start, lano se uvolní a letíš.
00:08:05 Nejsi nervózní, Redo?
00:08:07 -Nebude to jako skoky na trampolíně.
00:08:10 -Jen se položte, dobře to dopadne, vážený pane.
00:08:14 -Vincente, na trampolínu pro jistotu položíme žíněnku.
00:08:18 -Jsi na tom dobře?
-Ale jo, dobrý.
00:08:22 -Otestujeme si, jak to půjde.
-Jo, bude to drsný.
00:08:25 -Překvapilo tě to? Na co jsi myslel?
00:08:28 -Na otočku, ale je to fofr.
00:08:31 -Podle mě je možnost udělat otočku dost omezená.
00:08:35 -Tak znovu. Dobrý? Věříš si?
00:08:39 -Jo. Docela jo.
00:08:42 -Metoda vytažení do vzduchu funguje.
00:08:44 Nic nebrání novému pokusu. Reda visí ve výšce tří metrů.
00:08:49 Pád bude zase otázkou mžiku.
00:08:52 Bude mít dost času se přetočit jako kočka?
00:08:56 -No fajn, zkusíme to. Redo, dopředu nevíš, kdy tě pustí.
00:09:00 Julesi, je to na tobě. Mlčíme a sledujeme tě.
00:09:03 Vy, co se na nás díváte, uvidíte test, který tu ještě nebyl.
00:09:06 Je to světová premiéra.
00:09:08 Julesi, pusť toho macka, kdy jen budeš chtít.
00:09:13 Páni!
00:09:16 -Fajn, Redo, super, bezvadný.
-Dobrý.
00:09:19 -Ani když padáš z výšky tří metrů, nemáš manévrovací prostor.
00:09:23 Udělal jsi sotva čtvrtobrat.
00:09:26 -Dopadnul jsi na ruce?
-Na bok.
00:09:28 -Nedotáhnul jsem ani čtvrtobrat.
-Jak to, že jsi nestihl půlobrat?
00:09:33 -Protože mi chybí to odražení.
00:09:35 Řítím se volným pádem a obrat je těžší.
00:09:40 -Holt se nepovedlo.
00:09:41 Co když tě vytáhneme ještě výš? Nebude to lehčí?
00:09:44 -Dobrý, jsem pro.
00:09:47 -Nový pokus. Reda bude tentokrát ve výšce čtyř a půl metru.
00:09:57 -Julesi, můžeš.
00:10:05 Bravo.
00:10:08 Jsi hvězda, Redo. Povedl se ti prakticky půlobrat.
00:10:13 Podle mě ses přetočil lehce na bok, ne?
00:10:25 -Ale s obratem je to pořád slabší. Je to tak čtvrtobrat.
00:10:29 -Není to stoprocentní.
00:10:31 -Na to, aby dopadnul jako kočka, by musel padat ze třiceti metrů.
00:10:36 -Šel bys do toho?
-Ani ne.
00:10:38 -Je to škoda. A tak vysoký stropy tu stejně nemáme.
00:10:41 Byl jsi dobrej, Redo. Zvládnul jsi čtvrtotočku.
00:10:45 Ale myslím, že opravdický kočičí pád chce jinou techniku.
00:10:48 Zkusíme něco jinýho.
00:10:51 -Kočka přistane na tlapkách, lidské tělo je ale jiné.
00:10:55 Nemáme tak pružnou páteř,
00:10:57 a proto nezvládneme přetočení jako zvíře.
00:11:01 Nechám kočku jako spadnout z výšky šestého patra.
00:11:07 -To je přibližně 18 metrů.
00:11:09 -Osmnáct metrů. Kočka padá z osmnácti metrů.
00:11:13 -Známe případy, kdy kočka spadne z větší výšky.
00:11:16 Klidně i 60kilometrovou rychlostí.
00:11:19 -Šedesát? Přežije to?
-Ano.
00:11:22 -To musí jít o kombinaci pozitivních podmínek.
00:11:25 Zejména při dopadu.
-To zcela jistě.-Ano.
00:11:28 -Parašutista dosahuje různých rychlostí,
00:11:30 například takových 180 kilometrů za hodinu.
00:11:34 -A jaká je kritická hranice?
-Zhruba 80 metrů za sekundu,
00:11:38 tedy kolem 290 kilometrů za hodinu.
00:11:41 -To je závratná rychlost.
-Zajímalo by mne,
00:11:44 jaký tlak působí na člověka při doskoku.
00:11:48 -Vím, že Vincenta něco napadlo.
00:11:51 Existují totiž speciálně vycvičení jedinci,
00:11:53 kteří vyskočí z vrtulníku nebo skočí ze střechy domu,
00:11:57 spustí se na zem
00:11:59 a dopadnou bez jediného škrábnutí klidně i na všechny čtyři.
00:12:07 Míříme do výcvikového prostoru četnického intervenčního oddílu.
00:12:11 Mužstvo tu nacvičuje různé varianty zásahových operací.
00:12:14 Vincenta zajímá, jakou mají rychlost při skoku na laně,
00:12:18 jaký vliv má takový pád na lidské tělo
00:12:20 a techniky bezpečného dopadu.
00:12:39 Při zásahu se musí dostat co nejrychleji na zem
00:12:42 a vyhnout se střelbě potenciálního protivníka.
00:12:46 Tváře mužů z intervenčního oddílu z bezpečnostních důvodů rozostříme.
00:12:52 SMÍCH
00:13:01 -Sjel jsi dolů šíleně rychle. Trvalo ti to dvě, tři sekundy.
00:13:06 -Jo, o moc rychleji se to pořídit nedá.
00:13:09 -Tohle stačilo.
00:13:12 -Naši muži, stejně jako kočka, letí po zádech,
00:13:15 pak se přetočí a přistanou na nohou.
00:13:18 Těsně nad zemí pád zbrzdí, proto se nezraní.
00:13:21 Správný postoj je otázkou
00:13:23 dokonalého zvládnutí techniky skoku.
00:13:28 -Zpomalíš, trošku ztratíš rovnováhu.
00:13:31 Když prudce zpomalíš, rozhodí tě to.
00:13:35 -Je to tak.
-A hůř se ti dopadá na nohy.
00:13:38 -Ano.
-Je to zhruba tak?
00:13:40 Ano. Důležitá je i rychlost, s jakou se vymrštím ze země,
00:13:43 protože akce začíná až na zemi.
00:13:46 -To je fakt.
-Musíme bleskově vstát.
00:13:48 Nejlepší je proto přistát na nohou.
00:13:52 -Vincent chce vědět,
00:13:54 jaká síla působí při pádu na zem na tělo.
00:13:57 Připravil test...
00:13:59 Sestup ze sedmadvaceti metrů vysokého věžáku.
00:14:02 To je z devátého patra.
00:14:08 -Jsi připoutanej?
-Až budeš nahoře, tak se snaž,
00:14:11 aby bylo lano co nejnapnutější.
-Jasně.
00:14:16 -Lano je elastický. Dívej se pořád pod sebe, dolů,
00:14:19 abys viděl, až se přiblíží zem.
00:14:22 A abys odhadnul moment, kdy zpomalit.
00:14:24 Dopadnout bys měl pokud možno pružně jako kočka.
00:14:31 -Zmírním dopad, nohy jsou lehce od sebe.
00:14:33 Ano, souběžně. Nohy musí být každopádně souběžně se zemí.
00:14:38 Péruješ v nohou a v kolenou.
00:14:40 -Vincent si pozval odborníka, aby provedl měření.
00:14:43 Přivezl si přístroj, který nám prozradí,
00:14:45 co za sílu působí při dopadu na zem.
00:14:50 -Jsou tu jen čtyři kontaktní body.
00:14:55 -Tak můžeme. Blíží se hodina "H".
00:15:05 -Je to dost vysoko, co?
-Jo, sedmadvacet metrů.
00:15:09 -Jsem z toho... trošku nesvůj.
00:15:13 -Jo, je to výška.
-Přiznávám, že mám strach.
00:15:20 Jako pokus začátečníka to není špatný.
00:15:25 -Ruku spustím... Nerozmýšlím se, hop,
00:15:27 provedu půlobrat a už jsem na laně. Nohy dám sem.
00:15:31 -Jo, rozumím.
00:15:36 -Tak se spusť, rychlost si hlídej sám.
00:15:38 Ta je na tobě. Dobře sleduj, kam šlapeš.
00:15:41 -Jasně.
00:15:44 -A čím víc povolíš v ruce, tím rychlejc budeš dole.
00:16:01 -VÝKŘIK, SMÍCH Nepřistál jsem na nohou.
00:16:08 Jak to vypadá?
00:16:10 -Naměřil jsem necelých 320 kilogramů.
00:16:12 -SMÍCH Ztratil jsem totálně rovnováhu.
00:16:16 Dopadnul jsem s takhle zkroucenou nohou.
00:16:21 -Vincent se horko těžko trefil na desku.
00:16:23 Při brzdění ztratil stabilitu. Ale i tak na něj působila síla
00:16:27 rovna čtyřnásobku jeho hmotnosti, to je 320 kilogramů.
00:16:31 -A teď pustíme na věc profesionály.
-Jeď, tentokrát to vyjde.
00:16:37 Skoč, až budeš chtít.
00:16:39 Takže říkám důvěrně známej povel: Akce!
00:16:42 -Manu se pouští rychlostí blesku, i když má pod sebou 27 metrů,
00:16:47 strefí se přesně do středu našeho přístroje.
00:16:51 -Vincente, myslím, že tě na hlavu porazil.
00:16:54 -Ne, ne.
-Ale jo, jo.
00:16:56 Manu je na nějakých osmi stech kilech.
00:17:00 -Osmi stech?
00:17:03 -To znamená, že na profíka působí desetinásobná hmotnost,
00:17:06 a nic se mu nestane.
-Chtěl jsem tě prostě porazit.
00:17:10 -Gratuluju, vyhrál jsi na celý čáře.
00:17:13 -No jo, dobrý.
-Dobrý, vybouchnul jsem.
00:17:17 -Nemyslel jsem, že budeme mít tyhle výsledky.
00:17:23 -Člověk nedokáže dopadnout pružně jako kočka na všechny čtyři.
00:17:27 Povést se mu to může, ale ne přirozeně.
00:17:30 -Kočce nemůžeme konkurovat.
-Jen se přiblížit.
00:17:33 -Nikdy nebudeme tak hbití. To určitě ne.
00:17:36 -S naší inteligencí najdeme způsoby, jak k tomu dojít,
00:17:40 ale není nám to vrozené.
00:17:42 -Není, nikdy toho nedosáhneme spontánně jako kočka.
00:17:45 -Kocour vychází z boje vítězně. Bruno! Vyhrál jsi, Bruno.
00:17:50 -Je zkrátka lepší.
-Vyhrál jsi. Máš radost?
00:17:53 Je mu to fuk.
00:17:56 -Výhra ho nezajímá.
00:18:03 -Myslím, že z toho vyrazím přes tři kiláky za hodinu.
00:18:08 -Ve třetí části pořadu uvidíte jedinečný vynález...
00:18:11 První "králíkomobil" na světě.
00:18:15 Bez průkopníků to nejde, víš? Bez testů by nebylo pokroku.
00:18:20 Jedenáct plus sedm? Jedenáct plus sedm!
00:18:25 Ale nejdřív si vyzkoušíme,
00:18:27 jestli jsme s to dělat několik věcí zároveň.
00:18:30 -Agáto, můžeme jet?
-Klidně.
00:18:45 -Zkouším zahrát melodii ve tříčtvrtečním taktu,
00:18:48 a zároveň ji vyťukávat nohou.
00:18:51 -Ano, ale dvě věci najednou umí dělat jen žena.
00:18:55 Hraj na kytaru. A já se tě zatím budu ptát na hlavní města Evropy.
00:18:59 -Prosím. Ptej se.
-Hlavní město Polska.
00:19:02 -Walowieza. Ne, Krakov. Ne, Varšava.
00:19:07 -Přestáváš hrát na kytaru a váháš i s odpovědí.
00:19:11 Hlavní město Finska.
-Helsinky.
00:19:15 -Zvláštní, vždycky se zarazíš. A vypadneš z rytmu.
00:19:18 Hlavní město Belgie.
-Brusel.
00:19:20 -Hlavní město Číny.
-Číny? Radši toho nechám.
00:19:24 -Hrát na kytaru, a zároveň přemýšlet nad názvy hlavních měst,
00:19:28 je nad naše síly.
00:19:29 Uvidíme, jestli jsme schopní dělat dobře několik činností najednou.
00:19:33 Za tím účelem se obrátím na vědce. Ale teď už začínáme.
00:19:39 Tři, dva, jedna, start.
00:19:42 ZPÍVAJÍ
00:19:52 -K prvnímu pokusu jsem si pozval mistra Francie
00:19:55 ve skládání Rubikovy kostky Kannetiho.
00:19:58 Poklesnou jeho schopnosti,
00:20:00 když bude provádět několik činností najednou?
00:20:04 -Dobrý den.
-Dobrý den.
00:20:06 To je kostka profesionála?
-No jo.
00:20:08 -Je pořádně ohmataná.
-Skládáním se zabývám tři roky.
00:20:12 -A sledujete vůbec, jak postupujete?
00:20:14 -Někdy sleduju, co dělám, někdy se ani nemusím dívat
00:20:17 a sestavím ji bleskově.
00:20:21 -Dá se říct instinktivně?
00:20:24 -Spíš mechanicky.
-Mechanicky?
00:20:26 -Ano, sestavím ji, aniž bych nad tím přemýšlel.
00:20:29 -Za jak dlouho ji sestavíte?
00:20:31 -V průměru za deset, jedenáct sekund.
00:20:34 -Deset sekund?
00:20:36 Rubikova kostka nabízí 43 a čtvrt trilionu možných kombinací.
00:20:43 Teď jste se stoprocentně soustředil na sestavení Rubikovy kostky,
00:20:46 ale co když při tom budete myslet ještě na něco jiného, zpomalíte?
00:20:52 -Trochu asi ano. Uvidíme.
00:20:56 -Kanneti sestavil kostku třikrát za sebou.
00:20:58 Z těchto údajů spočítáme průměrný čas vyřešení hlavolamu
00:21:02 při plném soustředění. Julesi?
00:21:07 Jules po každém pokusu kostku rozhází.
00:21:10 Je to jako na závodech.
00:21:13 -Přesně tak.
00:21:14 -Tohle jsou oficiální stopky. Tady je rozházená Rubikova kostka.
00:21:18 Zatím jste ji neviděl.
00:21:20 -Až budu připravenej, sejmu poklop.
-Vy ho sejmete?
00:21:24 -Nechám to na vás.
-Pak si kostku prohlédnete?
00:21:26 -Smím maximálně 15 sekund.
-Patnáct sekund? Do toho.
00:21:49 Necelých deset sekund.
-Ano, 9,97.
00:21:53 -Prima. Zapíšu 9,97. A vaše nejlepší skóre?
00:21:59 -Nejlepší skóre? 7,40.
00:22:11 -Ó... 7,55. Blížíte se vašemu rekordu.
00:22:15 -To ano, ale kostka byla dobře rozházená.
00:22:18 -Kanneti se posunul ke svému nejlepšímu času
00:22:21 a složil Rubikovu kostku za 7,55 setin sekundy.
00:22:25 Poslední pokus a čas 10,50.
00:22:27 Náš šampion dosáhl průměru 9,47 setin sekundy.
00:22:34 9,47... Soustředil jste se výhradně na Rubikovu kostku, je to tak?
00:22:41 -Ano.
00:22:42 -Teď vám budu při sestavování kostky klást otázky.
00:22:46 Uvidíme, jestli se změní čas. Jste pro? Můžeme?
00:22:50 -Můžeme.
00:22:52 -Jedenáct plus sedm? Jedenáct plus sedm?!
00:22:56 Jedenáct plus sedm!
00:22:59 -Ehm... Osmnáct.
00:23:02 -Díky. Sedm minus jedna?
00:23:07 -Šest.
00:23:10 -Šest plus dva?
00:23:12 -Osm.
00:23:14 -Šest děleno dvěma.
-Tři.
00:23:18 -Kanneti je brilantní počtář,
00:23:20 přesto nedokáže spočítat bez zaváhání banální příklady
00:23:24 a současně skládat Rubikovu kostku. A to se odrazí i na výsledku.
00:23:30 Čas 12,27.
00:23:33 Skoro o tři sekundy víc, než byl výkon bez početních úloh.
00:23:38 -Počítání zabralo část kapacity mozku.
00:23:41 Skládání se zpomalilo.
00:23:43 -Třetí test s Rubikovou kostkou...
00:23:46 Budeš počítat z hlavy, zároveň nachystáme dráhu,
00:23:50 po které se budeš procházet.
00:23:57 Kromě počítání se bude Kanneti zabývat i chůzí.
00:24:00 Zvládne tři činnosti najednou?
00:24:06 Budu ti dávat otázky.
00:24:08 Máš patnáct sekund na prohlédnutí Rubikovy kostky.
00:24:12 -Tři, dva, jedna, start.
00:24:14 -Šest plus dvanáct?
-Osmnáct.
00:24:17 -Třikrát devět?
00:24:19 -Ehm...
00:24:25 Dvacet sedm.
00:24:27 -Dvacet jedna děleno sedmi?
00:24:29 -Tři.
-Devět plus jedna?
00:24:32 -Deset.
00:24:36 -Kanneti se věnuje třem úlohám zároveň.
00:24:39 Na sestavení kostky potřebuje dvojnásobný čas.
00:24:44 15,19 plus 17,50 plus 19,84, to máme...
00:24:50 -Řeknu ti to rovnou... 17,51.
-17,51. Shrňme to.
00:24:55 Rubikova kostka plus počítání... O kolik byl horší čas?
00:25:00 -Skoro o tři sekundy.
-Tři sekundy.
00:25:02 A jaký rozdíl dělá Rubikova kostka plus početní úlohy plus chůze?
00:25:07 -Osm sekund.
-Osm sekund.
00:25:09 Mám pocit, že v hlavě nastává mírný zmatek.
00:25:12 Nedokážeme dobře dělat dvě činnosti najednou,
00:25:14 ale tři, to je teprve...
-Nářez.
00:25:18 -Ano, je to zkrátka těžké.
00:25:21 Moc rád bych to uměl aspoň z poloviny tak rychle.
00:25:24 Z toho jsou asi holky vedle, co?
00:25:27 -Naučím vás to.
-Ano? Tak to rozházej.
00:25:30 Ne, rozházím to sám.
00:25:34 Čím víc je tedy mozek zaměstnán rozličnými úkoly,
00:25:37 tím déle zpracovává první z nich.
00:25:40 Agáta chce zjistit, co se děje v Kannetiho hlavě, proto jde
00:25:44 do Výzkumného centra zobrazovacích technologií v neurologii.
00:25:47 Má schůzku s jedním z vědců, který pracuje na testování
00:25:51 schopnosti provádět více činností najednou.
00:25:53 Agáta se podrobí několika zkouškám.
00:26:01 -Dobrý den.
-Sébastien?
00:26:03 -Ano, to jsem já.
-Zdravím, já jsem Agáta.
00:26:05 -Těší mě.
-Mám strach, Sébastiene.
00:26:07 Vím, že budete sledovat, co se děje v mém mozku.
00:26:10 -Ano.
-To je ta mučírna?
00:26:13 -Přesně tak. Tam je magnetoencefalograf.
00:26:18 Tady se posadíte do křesla.
00:26:20 My budeme zaznamenávat mozkovou aktivitu.
00:26:24 -Dobře.
00:26:25 -Existují jistá bezpečnostní opatření.
00:26:28 Za prvé. Dovnitř nesmíte s žádným kovovým předmětem.
00:26:32 -Takže ani v bundě a džínách.
00:26:34 -Dostanete pěknou nemocniční košilku.
00:26:36 -No, paráda. Hrozně ráda se převlíkám.
00:26:38 -Jen se těšte.-Ano?
-Jo, jo.-To jsem šťastná.
00:26:42 Krásný pončo.
00:26:44 -Viďte. Uvidíme se, až se převléknete.
00:26:50 -Činnost Agátina mozku bude zaznamenávat
00:26:53 množství elektrod umístěných na její hlavě.
00:26:55 Nasadí si čapku se zhruba 250 snímači.
00:26:58 Ty budou monitorovat sebemenší reflex.
00:27:06 -Agáto, slyšíte mě?
-Ano.
00:27:09 -Připravte se, můžeme.
00:27:11 -Agáta musí vybrat z řady písmen
00:27:13 ubíhajících rychlostí deseti písmen za sekundu "ypsilon" a "zet".
00:27:17 Zároveň uslyší při zobrazení písmenek zvuky...
00:27:20 Vysoké nebo nízké tóny.
00:27:22 Bude na ně reagovat stiskem elektronického zařízení.
00:27:26 Písmena bude rozpoznávat jednak zrakem,
00:27:29 jednak si k nim přiřadí zvuk.
00:27:33 Na záběrech vidíme, co se děje při této činnosti
00:27:36 v jednotlivých oblastech mozkové kůry.
00:27:38 Tady je patrné, jak se v okamžiku poslechu tónů
00:27:41 aktivuje oblast zodpovědná za zpracování zvuků.
00:27:44 Když se objeví na obrazovce "Y" nebo "Z",
00:27:47 pak se zapojuje ta část zodpovídající za vizuální vjemy.
00:27:51 Čím kratší je prodleva mezi zvukem a zobrazením písmen,
00:27:55 tím je úkol těžší.
00:27:57 Když se překrývá zvuk a obraz písmen,
00:27:59 pak si je mozek nucen vybrat.
00:28:02 Soustředí se na zvuk, písmeno nevidí.
00:28:04 Oblast zodpovědná za vizuální vjemy zůstává nečinná.
00:28:08 Aktivuje se jen ta zodpovědná za zpracování zvuku.
00:28:11 Mozek se zabývá jednou činností, pak druhou, nepracuje zároveň.
00:28:15 To jsme si ověřili při testování Kannetiho.
00:28:18 Nedokázal současně počítat a sestavovat Rubikovu kostku.
00:28:22 -Prima. Konec, jdu pro vás.
00:28:24 -Jak dopadla Agáta?
-Tak co? Jak to proběhlo?
00:28:28 -Zažila jsem horké chvilky, když se objevilo písmeno,
00:28:31 zároveň s ním zvuk,
00:28:33 potřebovala jsem chviličku na to, to zpracovat.
00:28:40 -Agáta má na vědce pár všetečných otázek.
00:28:46 -Náš pořad se mimo jiné zaobírá vyvracením mýtů.
00:28:49 A jedním z nich je to,
00:28:51 že ženy mají schopnost zvládnout několik činností najednou,
00:28:54 což neplatí pro muže.
00:28:56 -Žádné vědecké poznatky nenasvědčují tomu,
00:28:59 že by ženy byly šikovnější
00:29:00 při zvládání několika činností v jednom okamžiku.
00:29:03 -Myslíte, že se dá tenhle test nacvičit? Vytrénovat mozek?
00:29:07 Kdybych trénovala jako sportovec tělo,
00:29:09 nepřizpůsobil by se mozek
00:29:11 a nezpracoval by obě informace současně?
00:29:15 -Tenhle typ testů se nedá natrénovat,
00:29:17 i kdybyste si je zkusila tisíckrát.
00:29:20 Mozek prostě rozděluje svou pozornost mezi dva úkoly.
00:29:23 Tím pádem nutně dojde ke zpomalení reakcí.
00:29:26 -Ani ženský, ani mužský mozek
00:29:28 není schopen provádět dvě operace zároveň.
00:29:34 Za chvíli se s Vincentem a Agátou přesvědčíme,
00:29:37 jaký má ten fakt dopad na běžné životní situace.
00:29:40 Oba se vydávají na automobilový okruh,
00:29:43 kde si otestují pohotovost a reakční čas
00:29:46 v různých situacích za volantem.
00:29:50 -To je prima, díky za auto.
00:29:53 -Test proběhne ve speciálně upraveném voze.
00:29:55 Nejdřív si své schopnosti reagovat
00:29:57 při jízdě 50kilometrovou rychlostí prověří Agáta.
00:30:05 -Jedeme.
-Ano.
00:30:07 -Bojím se, Jean-Christophe.
-Nebojte, nebojte.
00:30:10 -Reakční čas měří tento přístroj. A to s přesností na setinu sekundy.
00:30:16 -Až se rozsvítí zelená, bude to signál, že máte začít brzdit.
00:30:20 Zelené světýlko dává povel k akci.
00:30:24 -Jakmile se rozsvítí zelená, mám brzdit.
00:30:27 -Tak, Agáto, rozjeďte se.
00:30:30 -Jedu.
00:30:40 ZVUKOVÝ SIGNÁL
00:30:43 -Dobrý.
00:30:45 -Tak co, Jean-Christophe, jak reaguju?
00:30:50 -Dost rychle. Čas 0,7 desetin sekundy.
00:30:54 -Takže vynikající reflex. Čas brzdění 0,7 sekundy.
00:30:59 -Čas reakce.
-Reakce...
00:31:01 Při plné koncentraci na řízení.
00:31:03 -Taková je situace při normálním řízení.
00:31:06 -Dobrá. A teď to zkusíme, když se budu soustředit i na jinou věc.
00:31:11 -Řidička se při řízení bude věnovat telefonu,
00:31:13 i když ten samozřejmě za volant nepatří.
00:31:16 Navíc stojí za každou desátou nehodou.
00:31:22 ZVUKOVÝ SIGNÁL
00:31:25 -Vincente, málem jsem bourala. Ozvu se.
00:31:30 Pusu, zlato.
00:31:34 -Jak to vidíte?
00:31:35 -Zřejmě můžu na rozdíl od jiných telefonovat za volantem.
00:31:39 -Reakční doba se protáhla na 1,05 sekundy. Předtím to bylo 0,7.
00:31:44 -To znamená, že když člověk dělá, co nemá,
00:31:48 tak se doba reakce zvyšuje.
00:31:52 -Ten samý test si vyzkouší Vincent. Zareaguje rychle jako Agáta?
00:31:58 -V tomhle autě pojedeme?
-Ano, Vincente.
00:32:02 ZVUKOVÝ SIGNÁL
00:32:05 Výborně, Vincente. Reakční doba 0,6 desetin sekundy.
00:32:09 -Vincent má za sebou první kolečko a připravuje se na druhé.
00:32:13 Jean-Christophe bez varování
00:32:15 stiskne během běžného rozhovoru zelené světlo.
00:32:18 -Snažím se být soustředěnej.
-Ano, ale při hovoru
00:32:21 se máš dívat lidem do očí. ZVUKOVÝ SIGNÁL
00:32:24 Tak co, změnilo se něco?
-Jo. Změnila se reakční doba.
00:32:28 Jsem na 0,88 setinách sekundy. Docela narostla.
00:32:34 -Vincent byl horší prakticky o tři desetiny.
00:32:37 Takže vidíte, jak řidiče ruší úplně obyčejná konverzace.
00:32:41 Při třetím testu bude Vincent seřizovat za jízdy navigaci.
00:32:47 -Hledáme třídu Jeana Jaurése v Marseille.
00:32:50 -Ano. Tří-da...
00:32:53 Tří... ZVUKOVÝ SIGNÁL
00:32:57 To mi to trvalo. Jednu celou dvě setiny sekundy.
00:33:01 -Je to tak.
00:33:03 -Při plném soustředění to bylo 0,6 sekundy.
00:33:05 -Přesně tak.
-Reakční doba se zvýšila o 40 %.
00:33:08 To je moc. Na silnici je to hrozně nebezpečné.
00:33:11 -Přesně.
00:33:13 -Vincent s Agátou se jdou podívat s Jeanem-Christophem na to,
00:33:17 co způsobuje fakt,
00:33:18 že mozek nezvládá dvě operace ve stejný okamžik.
00:33:21 Změří brzdnou dráhu.
00:33:25 -Nejdřív se mrkneme na Agátino skóre.
00:33:28 V tomhle místě...
00:33:30 -Jsme byli, když se rozsvítila zelená.
00:33:33 A začala se odpočítávat reakční doba.
00:33:36 -MLUVÍ ZPOMALENĚ: Musím brzdit.
00:33:39 -Tady zareagovala a šlápla na brzdu.
00:33:41 Při prvním testu se Agáta zastavila po 20 metrech.
00:33:44 Na chlup přesně.
00:33:48 -Dám sem značku.
00:33:50 -Při plné koncentraci jsem se zastavila po 20 metrech.
00:33:53 -Přesně.
00:33:55 -Reakční doba od rozsvícení zeleného světla,
00:33:57 -do úplného zastavení.-Ano.
-Ta dráha mi přijde dlouhá,
00:34:00 i když se pekelně soustředím. Jenže pak to bylo o moc horší.
00:34:03 -Ano, protože podruhé Agáta telefonovala
00:34:05 a reakční doba se tím pádem prodloužila.
00:34:08 Auto se zastavilo po pětadvaceti metrech.
00:34:17 -Překvapuje mě rozdíl mezi okamžikem,
00:34:19 kdy člověk uvidí překážku a dobou, kdy zabrzdí a zastaví.
00:34:26 -Přitom za volantem máte pocit, že zastavíte okamžitě.
00:34:29 -Právě.
-Máte dojem,
00:34:31 že zastavíte po dvou metrech.
-Že stojíme na fleku.
00:34:34 -Přesvědčili jsme se,
00:34:36 že mozek opravdu neumí v tentýž okamžik provádět více činností.
00:34:40 Dokázali jsme, že nejsme uzpůsobeni pro multitasking.
00:34:51 -Zapojím to.
00:34:54 Poslední dnešní téma bude zároveň dalším velkým úkolem.
00:35:03 SMÍCH
00:35:12 -Co to tu provádíte? Vyrábíte obří pilu nebo robota,
00:35:15 co líp vyšlehá sníh z bílků?
00:35:20 -Ty jsi ale cynická, Agáto.
00:35:22 -Fakt není jasný, co to je. Zato jste slyšet.
00:35:25 -V kuchyni máš hromadu různých nepoužívaných věcí.
00:35:29 Třeba starší talíře. Krčí se někde vzadu ve skříňce.
00:35:32 -To je fakt, svatební dary, zbytečnosti, to je pravda.
00:35:35 -A tak mě napadlo... Co dát tyhle předměty do oběhu.
00:35:38 Co z nich vyrobit něco užitečného? Třeba vozítko, třeba i automobil.
00:35:45 -A víte co?
00:35:46 Chci, abyste pro mě sestrojili první "pokusnokrálíkomobil".
00:35:52 -Tak jo.
-Zlomte vaz.
00:35:54 Nechci v konstrukci vidět věci z koupelny, obýváku,
00:35:58 garáže, dílny... Ty zakazuju. Jen věci z kuchyně.
00:36:02 -Jo, jo.
-Pusu. Ahoj.
00:36:05 -Ta nám dává.
-Tlačí na nás.
00:36:09 Povede se nám sestrojit automobil jen z toho,
00:36:11 co seženeme v kuchyni?
00:36:13 V první vlně se vydám s Julesem pro ty správné kousky.
00:36:22 -Motory... Na jakej pohon budou?
00:36:26 -No ano, budeme potřebovat motor. Tady je motor, ne?
00:36:30 -Ne, není.
00:36:32 -Jistě, vozítko se pochopitelně neobejde bez motoru.
00:36:36 A co by to bylo za auto bez kol, volantu, podvozku nebo reflektorů.
00:36:40 Zkrátka a dobře nezapomeneme na žádnou součástku.
00:36:44 V hangáru nám ale přece schází pár drobností.
00:36:47 A tak uháníme do Saint-Ouen na největší blešák na světě.
00:37:04 Obchod Françoise Bacheliera
00:37:06 připomíná útroby Ali Babovy jeskyně.
00:37:08 Vybíráme dostatečně odolná kola pro králíkomobil.
00:37:20 -Dobrý den.
-Dobrý den.
00:37:22 -Dobrý den. Já jsem Jules, to je David.
00:37:26 Doktor Lowe.
00:37:28 Ty by se hodily do sněhu.
-Jo, zimní pneumatiky, dobrý.
00:37:32 -Zimní pneumatiky?
-Jo, jsou fajn.
00:37:35 -Vidíš, co to tu je?
00:37:38 -Dokonce čep.
00:37:48 -Od rána jsme běhali po obchodech na bleším trhu
00:37:50 a zažili jsme úspěšný lov. Máme kuchyňské náčiní a nádobí,
00:37:55 ze kterého vyrobíme volant, reflektory i klakson.
00:37:58 -Druhá vlevo.
00:38:00 -Už nám zbývá sehnat jen motor. Pro ten si jdeme k Anitě.
00:38:04 V jejím obchůdku je elektronika všeho druhu.
00:38:16 Dobrý den.
-Dobrý den.
00:38:19 -Sháníme motor, ale asi bych vám neměl říkat, co máme za plány.
00:38:24 -Motor? Můžu vám nabídnout vrtule z mrazáku.
00:38:29 -Slušný.
-Mrazák patří do kuchyně, ne?
00:38:33 -Ukážu vám, co umí.
00:38:35 Tak...
00:38:37 -Každopádně vypadá hezky.
00:38:40 -Vypadá. A funguje.
-Výkon 25 a 16 wattů.
00:38:45 -Dozadu bychom umístili malé ventilátory a měli bychom pohon.
00:38:53 -Jo. Muselo by jich být hodně.
-Jo.
00:38:56 -Pak tu mám kuchyňský robot.
-Ano?
00:38:59 -Šlehač se dvěma velkými lopatkami.
00:39:03 -No vida. To je pěknej kousek.
00:39:05 -Je profesionální.
-Ano.
00:39:08 -Šlehal zřejmě vejce. Kdysi.
00:39:12 -Tisíce vajíček. Nebo pštrosí vejce.
00:39:15 -Vyráběl majonézu.
-Bereme všechno.
00:39:23 -Poberete to?
-Ano, díky.
00:39:26 -Máme po kupě součástky pro výrobu "králíkomobilu".
00:39:30 V další fázi budeme vybírat nejvhodnější kola.
00:39:32 Pak se dáme do sestavování motoru.
00:39:35 A konečně vyrobíme podvozek, který unese moji váhu.
00:39:46 Nejdřív vybrat ta nej... nej kola.
00:39:49 Máme tu plastové talíře, hrnce nebo taky poklici z papiňáku.
00:39:54 Uděláme si technickou kontrolu.
00:39:58 -Přesně tak. Byl jsem se mrknout na stanici technický kontroly
00:40:02 a trknul mě přístroj na vyvažování kol.
00:40:06 -Na správném vyvážení záleží.
00:40:08 Když nejsou vyvážená, dochází k nepříjemným vibracím.
00:40:11 -Jo.
00:40:13 -Kola se musí instalovat s péčí a pořádně.
00:40:15 Nerad bych o nějaké přišel při jízdě.
00:40:17 -Jasně.
00:40:19 -Z testu pevnosti a odolnosti kol vyšel vítězně
00:40:22 talíř z umělé hmoty a taky poklice od tlakového hrnce.
00:40:31 Vidíš? Hned máme představu.
00:40:34 -Co jsi říkal?
00:40:35 -Hned je jasné, o co jde, ne? Jedu pomalu, odpadne kolo.
00:40:40 A já...
00:40:43 -To nebereme.
-Prima. Ale tohle by šlo.
00:40:47 -Ještě tu máme tenhle talíř.
-Ne, ten by nevydržel mou váhu.
00:40:52 -No ne, počkej, uděláme test, jak rychle se otáčí.
00:40:57 Zapojím to.
00:40:59 -Zkouška otáček... Vydrží víc talíř z umělé hmoty,
00:41:03 nebo poklice od papiňáku?
00:41:17 A vítězí poklice od papiňáku.
00:41:22 Tak poklice funguje, ale podívej se na ten talíř...
00:41:25 To mě mělo uvézt?
-To ne.
00:41:28 -Nejdůležitější část auta je motor. A nám se rýsují tři možnosti.
00:41:33 Nejdříve je tu motor na chemický pohon.
00:41:36 Dál máme v hlavě motor poháněný párou z tlakového hrnce.
00:41:40 A největší trumf v rukávu... Naše vrcholné dílo...
00:41:44 Elektromotor z kuchyňských šlehačů,
00:41:47 který z motorů bude tím šťastným vyvoleným?
00:41:50 Pojďme je otestovat.
00:42:02 Nejdřív motor na chemický pohon.
00:42:05 Použijeme směs bikarbonátu sodného a octa.
00:42:08 Z této směsi by měl vzniknout plyn, který bude pohánět vozítko.
00:42:14 -Přileju ocet...
00:42:16 -Ano. Ocet obsahuje kyselinu.
00:42:20 -Jeho pH je kyselé.
00:42:23 .A bikarbonát sodný je naopak zásaditý.
00:42:28 Dojde k chemické reakci, vytvoří se plyn...
00:42:31 -Nashromáždí se v téhle láhvi.
00:42:32 Plyn se rozpíná, vyrazí zátku a vozítko ostře vyrazí
00:42:37 a ujede pár stovek metrů. Plus minus.
00:42:40 -To je teorie.
-Jo, teorie.
00:42:44 -Vidíte, nafukuje se.
-Nafukuje.
00:42:47 -V plastové láhvi se vytváří tlak.
00:42:51 -Dávej pozor.
-Jak to myslíš?
00:42:54 -Mohlo by to vystřelit.
00:42:58 -Neuniká to trochu? ÚLEK
00:43:04 -Já tě varoval.
-Varoval jsi mě.
00:43:07 -Docela to jde, ale nedojedeš moc daleko.
00:43:10 -Ne, to je fakt. A ten zápach...
00:43:13 Ten sice z televize necítíte, ale načichnul jsem octem.
00:43:17 -Jo, jo, je mi to líto, ale říkal jsem ti to.
00:43:21 -Motor na chemický pohon sice funguje,
00:43:23 ale zrovna dvakrát nevoní. Hlavně zvládne jen pár metrů.
00:43:27 Vrháme se proto na motor poháněný párou.
00:43:33 Vodu přivedeme k varu. Jím vytvořená pára musí ven.
00:43:40 -Ano, kumuluje se, projde touhle trubičkou,
00:43:45 kterou na konci uzavřeme,
00:43:47 aby se pára dostala pod velký tlak a rozpohybovala ty lžičky.
00:43:57 SYČENÍ PÁRY
00:44:10 -A tady vidíme princip vlaků poháněných párou.
00:44:13 Písty se pohybovaly pod velkým tlakem.
00:44:18 -Valily se oblaky páry.
-Po kolejích se šinulo monstrum.
00:44:22 NAPODOBUJE ROZJÍŽDĚJÍCÍ SE VLAK
00:44:26 -Davide, ty ale umíš krásně vláček.
-Díky.
00:44:31 -Zato nám to nejde.
00:44:33 -Tahle pára by stačila tak na odlepení známky z dopisu.
00:44:37 Bohužel i motor na parní pohon dáváme stranou.
00:44:40 Otestujeme elektrický motor.
00:44:47 -Dva šlehače. Každý přístroj na jedné straně. A jsou na místě.
00:44:52 -Jsou ve všech domácnostech. Tenhle nefunguje.
00:44:56 -Tady máme jehly na ražniči. Ne, na fondue.
00:44:59 -Tyhle jsou na fondue.
00:45:01 -A s jejich pomocí jsem spojil dvě salátové mísy.
00:45:04 A tady je připomínka tvojí vlasti.
00:45:07 -Á... Tower Bridge. Je jen dekorativní?
00:45:11 -Aby bylo auto hezčí.
00:45:13 Pro začátek pustíme první rychlost, ne?
00:45:16 -Jo.
-Máme pět rychlostí.
00:45:19 Jo, neměl bys tu mašinu chytit?
00:45:23 -Budu chytat a ty běž tam.
00:45:31 -Skvělé! Geniální.
00:45:35 -A frčí dost rychle.
00:45:38 -A to jsme ho ani nepustili na maximum.
00:45:40 -Zkus to, jen pro představu.
-Jedem.
00:45:52 SMÍCH
00:45:54 Ztratili jsme kolo, ale v zásadě je to perfektní.
00:45:57 -Ano, funguje to.
-Jsme jedničky.
00:46:01 -Motor sestavený ze šlehačů není dost výkonný.
00:46:04 Na závěrečnou etapu pokusu jsme proto navíc přizvali
00:46:07 ke spolupráci i Yanna.
00:46:09 Ten sáhl po mlýnku na maso. To bude jízda.
00:46:17 -Kolik odhaduješ, že to pojede?
00:46:20 -Podle toho mechanismu, co jsem viděl, bych si tipl,
00:46:24 že překročíme tři kilometry v hodině.
00:46:30 -To bude jízda! Super!
-To pofrčí.
00:46:33 -Tak to je prima, paráda.
00:46:35 -Do práce, ať dáme to vozítko dohromady.
00:46:37 -Motor mlýnku na maso
00:46:39 o výkonu 1 600 wattů by měl stačit i na moji váhu.
00:46:42 Jdeme na podvozek. Ten vyrobíme z desky kuchyňského stolu.
00:46:51 Vydrží? Na stolech se dá i tancovat.
00:46:54 Vejdu se tam já i motor?
00:46:58 -Jo. A tady vyvrtám díry a nasadím kola.
00:47:03 -Jo, jasně.
00:47:17 Poklice místo předních kol,
00:47:19 kolečka z nákupní tašky místo zadních,
00:47:21 podvozek z desky jídelního stolu a strojek na maso namísto motoru.
00:47:26 "Pokusnokrálíkomobil" nabírá pevné obrysy. Jak to pojede?
00:47:31 Rotační hřídel dá do pohybu řetěz,
00:47:34 prostřednictvím kterého dojde k přenosu hnací síly
00:47:37 na zadní nápravu a opravdový vůz se zadním náhonem je tu.
00:47:48 Úplně mě přemohlo dojetí,
00:47:49 protože moje první auto byl brouk a ten měl motor vzadu.
00:47:54 -To je pravda. Vidíš, princip je podobný.
00:47:57 Je to vozítko se zadním pohonem.
00:47:59 Hřídel přenese hnací sílu na zadní nápravu a na zadní kola.
00:48:05 -Fajn. Test motoru...
-Připraven?
00:48:08 -Paráda.
-Test motoru. Prima nápad.
00:48:14 -Funguje.
-SMÍCH
00:48:22 -Bezvadný. Jdeme na věc?
-Jo.
00:48:25 -Tak startujeme.
-Dávej pozor.
00:48:31 "Pokusnokrálíkomobil" je připraven na jízdu.
00:48:34 Vydávám se s Yannem na malou autodráhu
00:48:36 a provedeme poslední test.
00:48:53 -Zkus plyn, Davide.
-Bez průkopníků to nejde.
00:48:57 Bez nich není technický pokrok.
00:48:58 A každou mašinu musí někdo otestovat a dát svůj život všanc.
00:49:03 -Zkušební pilot.
-Ano, zkušební pilot.
00:49:05 Já jsem teď zkušební pilot.
00:49:07 -Připraven? Takže spouštíme? Fajn. Tři, dva, jedna, start.
00:49:14 RADOSTNÝ VÝKŘIK
00:49:21 -Šlápni na to.
00:49:27 -Mám?
00:49:34 Nohu mám na struhadle.
00:49:40 Až mě jímá závrať, Yanne.
00:49:43 -Přidej, Davide.
00:49:45 -Dosáhli jsme dalšího cíle. Ahoj, Yanne, trošku se projedu.
00:49:53 -Šťastnou cestu, Davide.
-Díky.
00:50:09 -Jak do toho? Jak? Jak vám říct, že dnešní díl je u konce.
00:50:14 Ale nebojte, příští díl bude ještě lepší. Ještě ztřeštěnější.
00:50:18 Podívejte se, na co se těšit.
00:50:20 -Nepohnu krkem.
00:50:24 Příští týden vám naskočí husí kůže. Zkusíme přelstít hada.
00:50:32 Pak se budu společně se školou samby snažit o zničení mostu.
00:50:36 Prostou chůzí.
00:50:38 Kdybych vypadal směšně, řekni mi.
-Je to pro dobro vědy.
00:50:42 -Dokážeme provozovat vodní lyžování za veslicí?
00:50:45 Čtyřveslice předhání dvojveslici.
00:50:49 -Tento díl si již za malou chvíli budete moci znovu pustit z archivu
00:50:53 na našich webových stránkách www.ceskatelevize.cz.
00:50:56 Těším se, že se příště zase uvidíme u dalších ztřeštěných pokusů
00:51:00 pořadu Věda na vlastní kůži.
00:51:03 Mějte se báječně a na viděnou.
00:51:07 Tak ahoj.
00:51:37 Titulky: Milada Sládková Česká televize 2014
Jak je možné, že kočka při pádu z výšky skončí vždy na všech čtyřech a jen málokdy si ublíží? Existuje nějaká metoda, které bychom mohli využít k dosažení obdobných výsledků? Takovou otázku si kladou naši tři pokusní králíci i jejich hosté – veterináři a vrcholoví sportovci. Podaří se přeborníkovi ve skládání Rubikovy kostky dosáhnout bleskových výsledků i v situaci, kdy bude muset během sestavování zaměřit svou pozornost na další úkoly, například chůzi a matematické výpočty? Je vůbec mysl a tělo člověka schopno multitaskingu, tedy dělání více věcí najednou? I to se dozvíme v dnešní epizodě zábavně vědeckého cyklu. V neposlední řadě si Agáta vymyslí náročný úkol. David s Vincentem musí složit auto jen z věcí dostupných v kuchyni. Podaří se jim to? A pokud ano, jaké rychlosti dosáhne jejich vozidlo?