00:00:31 Česká televize uvádí
britský dokumentární cyklus
00:00:35 VÝZNAMNÉ OPERACE II. SVĚTOVÉ VÁLKY
00:00:41 BITVA O BRITÁNII
2. část
00:00:55 Luftwaffe dokončila přípravy
00:00:57 k rozsáhlé ofenzívě
proti Královskému letectvu
00:01:01 a čekala na definitivní souhlas
od Adolfa Hitlera.
00:01:05 Zatím útočila na lodní konvoje
v kanálu La Manche,
00:01:09 představující snadné cíle.
00:01:11 Stíhací velitelství RAF
stálo před těžkým rozhodnutím:
00:01:16 povolit stíhačkách
chránit konvoje -
00:01:20 nebo riskovat ztráty lodí?
00:01:27 Když se zpracovávaly plány
protivzdušné obrany Velké Británie,
00:01:32 nikdo leteckou ochranu
konvojů nepožadoval.
00:01:35 Náklad mohl být
přepravovaný po železnici,
00:01:39 ale Admiralita trvala na tom,
00:01:41 že zachování lodní dopravy
je otázkou národní prestiže.
00:01:46 Maršál letectva Sir Hugh Dowding
00:01:50 byl donucen poskytnou síly
pro ochranu lodí,
00:01:54 nicméně vyčlenil jen
nezbytné minimum svých stíhaček.
00:02:03 1. FÁZE
00:02:06 BOJ O KANÁL
00:02:16 Německá kampaň musela být
00:02:19 kvůli špatnému počasí
nad Kanálem odložena.
00:02:23 K prvnímu velkému
německému náletu na konvoje
00:02:27 došlo až 4. července.
00:02:32 Ten den provedly stíhačky
první větší protiútok
00:02:36 v oblasti Kentu.
00:02:40 7. a 8. července začínaly německé
útoky nabírat na intenzitě.
00:02:46 Byly bombardovány britské přístavy
00:02:49 a několik lodí
z napadených konvojů
00:02:52 bylo poškozeno nebo potopeno.
00:02:54 Dowding se nechtěl za žádnou cenu
nechat Němci vyprovokovat
00:02:58 a pokud to šlo,
tak jejich akce ignoroval.
00:03:02 Útokům na přístavy a lodě
však bylo nutné čelit
00:03:06 jednotkami o šesti
nebo sedmi letadlech.
00:03:14 10. července zahájila Luftwaffe
rozsáhlý útok
00:03:19 se zjevným úmyslem zatáhnout
Královské letectvo do boje.
00:03:26 10. červenec 1940
00:03:29 je oficiálně považovaný za den
zahájení Bitvy o Británii.
00:03:45 Cílem Luftwaffe byl konvoj
s kódovým označením Bread,
00:03:50 směřující z ústí Temže
do Doverské úžiny.
00:03:56 Náletu se účastnilo 27 Dornierů 17
druhé bombardovací eskadry
00:04:02 s doprovodem
24 Messerschmittů Bf 110
00:04:06 a stejného počtu "stodevítek".
00:04:10 Britové proti nim vyslali
jednotky čtyř perutí:
00:04:13 56. a 111. s osmnácti Hurricany,
32. z Biggin Hillu s dalšími šesti
00:04:21 a 74. peruť přispěla
šesti Spitfiry.
00:04:27 Proti 75 německým letounům
00:04:31 zasahovalo celkem
30 britských stíhaček.
00:04:43 Devět německých letadel
bylo sestřeleno a čtyři poškozena.
00:04:47 RAF přišla o jeden
sestřelený letoun,
00:04:51 další dva musely nouzově přistát
a dva byly poškozené.
00:04:55 Potopena byla jen jediná loď.
00:05:03 Přestože tento poměr ztrát
00:05:06 vyzněl jednoznačně
ve prospěch britského letectva,
00:05:10 výsledky dalších soubojů
nebyly zdaleka tak příznivé.
00:05:16 19. července došlo k rozhodující
bitvě o devět konvojů.
00:05:21 Bylo sestřeleno 11 britských
letadel a jen čtyři německá.
00:05:34 V následujících týdnech
00:05:36 počet lodí potopených
německými bombardéry narůstal.
00:05:41 Hugh Dowding musel čelit
stále naléhavějším požadavkům
00:05:45 ze strany Admirality a vlády,
00:05:47 aby na obranu konvojů
vyčlenil větší počet stíhaček.
00:05:52 Dál přísně šetřil své síly,
00:05:54 ale souhlasil s vytvořením
několika stálých hlídek.
00:05:58 Přestože bitva teprve začínala,
00:06:00 počet vzletů letadel
stíhacího velitelství
00:06:03 brzy dosáhl 600 denně.
00:06:12 TAKTIKA
00:06:23 Své první bojové zkušenosti
získalo mnoho britských pilotů
00:06:27 právě během odrážení
útoků na konvoje.
00:06:34 Neoficiálně se uvádí,
že většina pilotů
00:06:38 si nově nechávala nastřelovat
kulomety na 250 metrů,
00:06:42 místo předepsaných 650 metrů,
00:06:45 aby dosáhli co největší
koncentrace palby
00:06:49 při střelbě na malou vzdálenost.
00:06:57 Velmi populární se stala
00:07:00 nová zápalná munice De Wilde
se stopovkou,
00:07:03 což pomáhalo při opravách střelby.
00:07:06 Ostřílení piloti si nechávali
páskovat dva normální náboje,
00:07:11 dva průbojné a dva zápalné.
00:07:15 Zkušení letci zjistili,
00:07:17 že kulomety nastřelené
na kratší vzdálenost
00:07:20 spolu s použitím zápalné munice
může znamenat rozdíl
00:07:24 mezi poškozením a sestřelením
německého letadla.
00:07:31 Došlo také ke zlepšení letových
výkonů britských stíhaček.
00:07:38 Stále větší počet
Spitfirů a Hurricanů
00:07:41 dostával vrtule
s konstantními otáčkami.
00:07:45 V důsledku toho se
výkonové rozdíly
00:07:49 mezi německými a britskými
stíhačkami ještě více setřely.
00:07:54 Nicméně souboje nad Kanálem se
pro RAF nevyvíjely nijak příznivě.
00:07:59 Britští piloti vycházeli příliš
často ze soubojů poraženi.
00:08:06 Problém, přestože si to
málokdo uvědomoval,
00:08:09 spočíval v nevhodné
britské taktice.
00:08:25 Britové používali
"Véčko" tří letounů,
00:08:29 letících v sevřené formaci.
00:08:32 V zatáčkách musely letouny
na vnitřní straně zpomalovat,
00:08:35 aby je letoun na vnější straně
dokázal oblétnout.
00:08:40 Navíc musely být manévry mírné,
00:08:43 aby piloti udrželi
svou pozici ve formaci.
00:08:46 Tím se prakticky ztrácela
výhoda obratnosti
00:08:50 jednomístných stíhaček.
Dále hrozilo nebezpečí,
00:08:53 že se trojčlenná formace
při bojových manévrech rozpadne
00:08:58 a jeden z pilotů zůstane osamocen.
00:09:05 Britská peruť měla 12 letadel,
00:09:08 rozdělených do dvou letek,
tvořených trojčlennými roji.
00:09:12 Jejich sevřená formace byla
viditelná na velkou vzdálenost.
00:09:19 Kvůli vysokému riziku srážky
00:09:22 se piloti nemohli dostatečně
věnovat vyhledávání nepřítele.
00:09:26 Někdy se vzadu
umisťoval jeden letoun,
00:09:29 takzvaný "Tail end Charlie",
00:09:32 jehož úkolem bylo
hlídat ostatním záda.
00:09:35 Osamělý letoun
byl velmi zranitelný,
00:09:37 proto se od této praxe
záhy upustilo.
00:09:40 Taktika Luftwaffe
00:09:43 mnohem lépe odpovídala
požadavkům vzdušného boje.
00:09:46 Základem formace byla dvojice:
vedoucí a číslo.
00:09:50 Jeho úkolem bylo krýt vedoucího.
00:09:56 Dvě dvojice, členěné
do šířky a výšky, tvořily roj.
00:10:04 Roj bylo velmi těžké zpozorovat.
00:10:07 Letouny měly dostatek
prostoru na manévrování
00:10:10 a piloti dost času
na vyhledávání nepřítele.
00:10:15 Němečtí piloti
opět prováděli zatáčky
00:10:18 ve formaci
z první světové války,
00:10:21 kdy letouny nemění rychlost, jen
si vymění pozice v rámci roje.
00:10:26 Piloti nemuseli
manipulovat s plynem,
00:10:30 zatáčka mohla být ostrá a rychlá.
00:10:33 Tři roje letící ve volné
sestavě tvořily letku,
00:10:38 německy Staffel,
o dvanácti letounech.
00:10:48 Během prvních šesti týdnů
bojů nad Kanálem
00:10:52 svrhla Luftwaffe
téměř 2000 tun bomb
00:10:55 a potopila bezmála 40 000 tun
britského lodního prostoru.
00:11:02 Německé letectvo za to
zaplatilo ztrátou 360 letadel.
00:11:08 Královské letectvo za stejnou dobu
00:11:11 přišlo jen o něco málo
přes 200 Spitfirů a Hurricanů.
00:11:20 Ztráty letadel nepředstavovaly
pro stíhací velitelství
00:11:25 vážné nebezpečí.
00:11:27 Dodávky letadel
z výrobních závodů byly vyšší,
00:11:30 než kdy předtím.
00:11:32 Skutečným nebezpečím
byla ztráta zkušených pilotů.
00:11:36 Velké procento ztrát představovali
velitelé perutí nebo letek -
00:11:40 tedy nejzkušenější piloti
stíhacího velitelství.
00:11:45 Krátce předtím, než Němci zahájili
ofenzívu v plném rozsahu,
00:11:50 neměla více než polovina
stíhacích pilotů RAF
00:11:54 žádné bojové zkušenosti.
00:12:04 ROZLOŽENÍ SIL
00:12:07 LUFTWAFFE
00:12:17 První srpnový týden
již měla Luftwaffe shromážděné
00:12:21 prakticky všechny síly
potřebné pro Adlerangriff -
00:12:25 Orlí útok, rozsáhlý úder
na Královské letectvo,
00:12:28 jehož cílem bylo vybojování
vzdušné nadvlády nad jižní Anglií.
00:12:33 Letadla i osádky byly připravené.
00:12:36 Byly vytvořené zásoby
munice a paliva
00:12:39 a jednotky se připravovaly
na nadcházející bitvu.
00:12:45 Německé letectvo na Západě
00:12:48 bylo rozčleněno
do tří leteckých armád -
00:12:51 Luftflotte -
složených ze stíhacích,
00:12:54 bombardovacích, průzkumných
a zabezpečovacích jednotek.
00:13:11 Ze tří leteckých armád,
nasazených proti Británii,
00:13:15 byla nejsilnější druhá
s velitelstvím v Bruselu.
00:13:20 Oblast jejího působení
byla východně od čáry,
00:13:24 protínající svisle
centrální Anglii.
00:13:29 Druhé letecké armádě velel
generál polní maršál
00:13:33 Albert Kesselring,
bývalý důstojník Wehrmachtu.
00:13:37 Kesselring měl pod svým velením
pět eskader Messerschmittů Bf 109,
00:13:43 každou vyzbrojenou
zhruba stovkou letadel,
00:13:47 dvě eskadry dvoumotorových
Messerschmittů Bf 110
00:13:51 a smíšenou skupinu
stíhacích bombardérů,
00:13:54 čítající kolem 40 strojů.
00:13:57 Kesselringovu údernou sílu tvořily
dvě eskadry Junkersů Ju87 Stuka
00:14:03 a šest eskader
dvoumotorových bombardérů.
00:14:08 Třetí letecká armáda
00:14:10 byla dislokovaná ve Francii
jižně od Seiny
00:14:13 a měla velitelství v Paříži.
00:14:16 Třetí letecké armádě velel
generál polní maršál Hugo Sperrle,
00:14:21 jeden z nejzkušenějších
důstojníků Luftwaffe.
00:14:25 Sperrle měl k dispozici
00:14:27 tři stíhací eskadry
Messerschmittů Bf 109
00:14:30 a jednu eskadru
Messerschmittů Bf 110.
00:14:34 Údernou sílu tvořily
čtyři eskadry Junkersů Ju87
00:14:38 a pět eskader
dvoumotorových bombardérů.
00:14:42 Dále měl Sperrle k dispozici
skupinu asi třiceti letadel,
00:14:45 jejichž osádky měly výcvik
v přesném nočním bombardování.
00:14:50 V Norsku a Dánsku byla rozmístěna
pátá letecká armáda
00:14:54 s velitelstvím v Stavangeru.
00:14:58 Páté letecké armádě velel
generálplukovník
00:15:02 Hans Jürgen Stumpff,
bývalý důstojník Wehrmachtu.
00:15:07 Stumpff měl k dispozici dvě
eskadry dvoumotorových bombardérů
00:15:12 a jednu eskadru
dvoumotorových stíhaček.
00:15:17 Měl také jednu eskadru
Messerschmittů Bf 109,
00:15:21 ale jejich omezený dolet jim
neumožňovat operovat nad Británií.
00:15:26 Pátá letecká armáda
tak byla schopná nasadit
00:15:29 v Bitvě o Británii
jen 163 bojových letadel.
00:15:35 ROZLOŽENÍ SIL
00:15:38 R A F
00:15:48 Na rozdíl od německých
leteckých armád,
00:15:51 což byly v podstatě
samostatné svazy,
00:15:54 operující zcela nezávisle,
00:15:57 tvořily velitelství britského
stíhacího letectva čtyři skupiny,
00:16:01 od kterých se očekávala
úzká spolupráce.
00:16:05 Ta nebyla vždy bezproblémová,
00:16:07 ale pokud systém pracoval tak,
jak byl navržen,
00:16:10 byl velmi efektivní
a šetřil zdroje.
00:16:17 Velikost skupin
stíhacího velitelství
00:16:20 byla závislá na potenciální
hrozbě v dané oblasti.
00:16:26 Zdaleka nejsilnější byla
jedenáctá stíhací skupina,
00:16:30 která byla nejblíže
francouzskému pobřeží.
00:16:34 Jedenácté skupině velel
letecký vicemaršál Keith Park,
00:16:38 brilantní taktik
a eso z první světové války.
00:16:43 Park měl k dispozici
patnáct perutí Hurricanů
00:16:48 a šest perutí Spitfirů.
00:16:52 Desátá skupina na západě
byla nedávno reformována.
00:16:56 Velel jí letecký vicemaršál
Sir Christopher Quentin Brand.
00:17:02 Brand disponoval
třemi perutěmi Hurricanů
00:17:05 a čtyřmi perutěmi Spitfirů.
00:17:09 V centrální části země byla
dislokovaná dvanáctá skupina,
00:17:14 která byla druhá nejdůležitější.
00:17:17 Skupině velel letecký vicemaršál
Trafford Leight Mallory.
00:17:21 Ten měl pod svým velením
šest perutí Hurricanů
00:17:25 a pět perutí Spitfirů.
00:17:30 Sever, tváří v tvář Skandinávii
a německé páté letecké armádě,
00:17:35 bránila třináctá skupina.
00:17:39 Té velel letecký vicemaršál
Richard Saul.
00:17:42 K dispozici měl
devět perutí Hurricanů
00:17:45 a čtyři perutě Spitfirů.
00:17:50 INFORMACE A DEZINFORMACE
00:17:57 Německá tajná služba sestavila
před začátkem červencových bojů
00:18:02 obdivuhodně přesný odhad
sil Královského letectva.
00:18:08 Později však silně
přeceňovala britské ztráty
00:18:11 a hluboce podcenila rychlost
výroby nových letadel.
00:18:20 Ještě řadu týdnů
po zahájení operací
00:18:24 věděli Němci o obranném
systému Stíhacího velitelství
00:18:28 jen velmi málo.
00:18:31 Přestože vyvinuli
vlastní radarové stanice,
00:18:34 nikdy nevytvořili
tak propracovanou síť,
00:18:37 jakou měli Britové.
00:18:40 Nevěděli, jak fungují operační
sály sektorových základen.
00:18:44 Považovali celý radarový systém
00:18:47 velení protivzdušné obrany
Královského letectva za nepružný.
00:18:57 Britské zpravodajství
bylo mnohem účinnější.
00:19:01 Odposlechem radiové korespondence
a kontrolních signálů,
00:19:05 vysílaných před náletem,
00:19:08 dokázali Britové s velkou
přesností odhadnout
00:19:11 sílu blížícího se svazu.
00:19:20 K nejdůležitějšímu průlomu
britské zpravodajské služby
00:19:24 došlo těsně před válkou.
00:19:27 Poláci Britům předali kopii
šifrovacího stroje Enigma.
00:19:31 Kód byl zlomen
a během Bitvy o Británii
00:19:35 se dařilo dešifrovat
radiovou korespondenci.
00:19:40 První srpnový týden se začaly
v dešifrovaných německých depeších
00:19:46 objevovat odkazy na blížící se
Adlerangriff - Útok orla.
00:19:51 Britům bylo jasné, že bitva
brzy vstoupí do nové fáze.
00:19:59 2. FÁZE
00:20:02 RADAROVÉ STANICE
00:20:08 Rozkazem vůdce číslo 17
00:20:11 nařídil Adolf Hitler
Hermannu Göringovi
00:20:14 zahájení ofenzívy Adlerangriff
kdykoli, počínaje 5. srpnem.
00:20:19 Kvůli logistickým problémům
a počasí byl útok dvakrát odložen.
00:20:24 Teprve 13. srpna mělo být
podle předpovědi hezké počasí,
00:20:29 umožňující zahájení operace.
00:20:36 Den před zahájením operací
měla být britská obrana oslepena
00:20:41 zničením klíčových
radarových stanic.
00:20:57 Jako cíle byly vybrány
stanice Chain Home
00:21:01 v Rye, Pevensey,
Ventnoru a Dunkirk
00:21:06 a stanice sítě
Chain Home Low v Doveru.
00:21:14 12. srpen začal v 7 hodin ráno
00:21:17 jedenácti nálety
Messerschmittů Bf 109
00:21:21 v celkové síle 200 letadel.
00:21:24 Jejich cílem bylo vylákat
obránce mimo cílovou oblast.
00:21:28 V 8 hodin 40 minut vzlétlo
z Calais 16 Messerschmittů Bf 110.
00:21:34 Stroje patřily elitní
Erprobungsgruppe 210,
00:21:39 což byla jednotka zkušebních
pilotů a specialistů
00:21:43 na přesné útoky
proti pozemním cílům.
00:21:51 První čtyřčlenný roj "stodesítek"
se oddělil od formace
00:21:56 a zaútočil na radarovou
stanici v Doveru.
00:21:59 Bylo zničeno několik budov,
00:22:02 ale bomby nedokázaly
zničit stožáry
00:22:05 ani přerušit práci radaru.
00:22:08 Druhý roj zamířil do vnitrozemí
00:22:10 ke stanici sítě Chain Home
v Dunkirku.
00:22:14 Byly zasažené budovy,
stanice přerušila práci,
00:22:17 ale stožáry vydržely.
00:22:20 Dalším cílem byl Rye.
00:22:23 Bylo zničeno
několik dřevěných domků
00:22:26 a stanice přerušila práci.
00:22:29 Ale jako v předchozím případě,
stožáry zůstaly stát.
00:22:35 Posledním cílem bylo Pevensey.
Poškození byla minimální,
00:22:40 ale Němcům se podařilo zasáhnout
hlavní elektrický přívod
00:22:44 a stanice dočasně zmlkla.
00:22:47 Téhož dne zamířila k Portsmouthu
formace 80 Junkersů Ju88
00:22:53 s doprovodem
120 Messerschmittů Bf 110
00:22:57 a 25 "stodevítek".
00:23:00 Od formace se oddělilo
15 bombardérů
00:23:03 a zaútočilo na Ventnor.
00:23:05 Byly zničeny téměř všechny budovy
a navíc byly poškozeny stožáry.
00:23:16 Luftwaffe se po zbytek dne
00:23:19 snažila využít chaosu
v britské obraně.
00:23:25 Letiště Manston
bylo těžce poškozeno,
00:23:29 podobně jako základny
v Hawkinge a Lympne.
00:23:35 Nad kanálem pokračovaly Stuky
v útocích na konvoje.
00:23:39 Podařilo se jim potopit
dvě malé lodě
00:23:43 a "stodevítky" z jejich eskorty
sestřelily čtyři Hurricany.
00:23:47 Zdálo se, že denní operace skončily
pro Luftwaffe významným úspěchem.
00:23:53 Nicméně navzdory úsilí,
s jakým byly útoky prováděné,
00:23:57 a ztrátě 27 německých letadel,
bylo dosaženo chabých výsledků.
00:24:02 Nejcennějším cílem
byly radarové stanice.
00:24:07 Z pěti byly umlčeny čtyři,
ale nejvýše na šest hodin.
00:24:12 Pouze Ventnor byl poškozen natolik,
že byl vyřazen na několik týdnů.
00:24:18 Na Adler Tag německé formace
opět zjistily,
00:24:22 že překvapit Brity je těžké.
00:24:33 3. FÁZE
00:24:36 ADLERANGRIFF - ORLÍ ÚTOK
00:24:44 13. srpen, první den ofenzívy,
00:24:47 začal pro Luftwaffe
poněkud chaoticky.
00:24:51 Ráno bylo špatné počasí,
00:24:53 s nízkými mraky
a špatnou viditelností.
00:24:59 Byl vydán rozkaz
veškeré operace odložit,
00:25:03 ale některé jednotky ho nedostaly
00:25:05 a postupovaly
podle původních plánů.
00:25:09 Dvě vyrazily na nálet
bez stíhacího doprovodu.
00:25:14 Teprve odpoledne
se počasí vyjasnilo
00:25:18 a ofenzíva mohla
pokračovat plnou silou.
00:25:21 K netvrdším bojům došlo v oblasti
Portland - Southampton.
00:25:40 První mohutný nápor vedlo 30
"stodevítek" a 30 "stodesítek".
00:25:47 Za nimi následovalo 120
bombardérů Junkers Ju88.
00:25:53 Jejich prvním cílem
byl Southampton,
00:25:57 který utrpěl těžké škody.
00:25:59 Část Junkersů se oddělila
a zaútočila na Portland.
00:26:05 Proti útočníkům zasahovaly roje
čtyř britských stíhacích perutí.
00:26:12 Další vlnu německého náletu
tvořilo 77 Stuk
00:26:17 s doprovodem "stodevítek"
od 27. stíhací eskadry.
00:26:22 Jejich cílem byla sektorová
základna v Middle Wallop.
00:26:27 Byly napadeny vracejícími se
Spitfiry 609. peruti
00:26:32 a devět Stuk bylo sestřeleno.
00:26:36 Dál na východ
útočily další Stuky,
00:26:39 kryté "stodevítkami"
26. stíhací eskadry.
00:26:45 Jejich prvním cílem
byl Rochester v Kentu,
00:26:49 kde byla továrna
na výrobu bombardérů.
00:26:52 Nálet byl odražen
Hurricany 55. peruti
00:26:56 a bombardéry se musely vrátit.
00:26:59 Cílem druhého útoku
00:27:02 byla základna Pobřežního
velitelství v Detlingu.
00:27:05 Zde byla zničena budova
s operačním sálem
00:27:08 a všechny hangáry.
Zahynulo 67 lidí.
00:27:16 První den ofenzívy Adlerangriff
00:27:19 provedla Luftwaffe
1485 bojových vzletů
00:27:23 a Královské letectvo 727.
00:27:28 Bylo sestřeleno
15 německých stíhaček,
00:27:32 19 bombardérů a dalších 15 letadel
nouzově přistálo ve Francii.
00:27:40 RAF ztratilo 12 Hurricanů,
jeden Spitfire
00:27:44 a čtyři letadla
musela nouzově přistát.
00:27:49 Tři piloti RAF padli,
dva byli vážně zraněni.
00:27:54 To bylo s ohledem na rozsah
německého útoku vlastně málo.
00:28:08 Na zemi bylo zničeno
47 britských letadel,
00:28:12 ale jen jediné z nich
byla stíhačka.
00:28:22 Příští den, 14.srpna,
00:28:25 byly německé operace
opět omezené počasím,
00:28:28 ale odpoledne, kolem třetí hodiny
se podmínky zlepšily.
00:28:34 Německá zpravodajská služba
odhadovala,
00:28:37 že Stíhací velitelství
má k dispozici
00:28:40 asi 300 bojeschopných letadel.
00:28:43 Luftwaffe se rozhodla zaútočit
00:28:46 všemi třemi leteckými
armádami současně,
00:28:49 což představovalo
téměř 1800 vzletů.
00:29:03 Na jihu začal útok
náletem 60 Stuk,
00:29:06 krytých 40 "stodevítkami".
00:29:12 Jejich cílem byly předsunuté
základny Stíhacího velitelství
00:29:16 v Hawkinge a Lympnu.
00:29:20 Obě letiště byla
těžce poškozena
00:29:23 a Lympne byl vyřazen
dokonce na tři dny.
00:29:26 Následoval nálet 25 "stodesítek",
00:29:30 které ostřelovaly
letiště v Manstonu.
00:29:43 V době, kdy na jihovýchodě
zuřila letecká bitva,
00:29:47 zažil svůj první nálet
i sever země.
00:29:51 Protože německá zpravodajská
služba ujišťovala,
00:29:54 že stíhačky ze severu Anglie
byly odvelené na jih,
00:29:58 rozhodla se pátá letecká armáda
bombardovat letiště a továrny
00:30:02 v oblasti Yorkshiru a Newcastlu.
00:30:09 Před samotným úderem byl proveden
klamný nálet 27 hydroplánů
00:30:14 s cílem "oťukat" britskou obranu
a vylákat stíhačky dál na sever,
00:30:19 pryč od skutečných cílů.
00:30:24 K pronásledování vetřelců
byly vyslány Hurricany
00:30:28 605. peruti ze základny Drem.
00:30:31 Německé bombardéry,
00:30:34 63 Heinkelů He 111 s doprovodem
21 Messerschmittů Bf 110
00:30:40 se dostaly kvůli navigační chybě
do trasy klamného náletu.
00:30:44 Padly přímo do rány
roje Hurricanů 605. peruti
00:30:49 a dalších tří perutí,
které se k pronásledování přidaly.
00:30:53 Nálet byl zcela rozprášen.
00:30:56 Jižněji probíhal druhý útok
50 Junkersů Ju88
00:31:00 bez stíhacího doprovodu z Dánska.
00:31:03 Nálet rozehnaly stíhačky
41. peruti ze základny Catterick.
00:31:15 Při náletech přes Severní moře
nad severní Británii
00:31:20 ztratila pátá letecká armáda
14 sestřelených bombardérů,
00:31:24 tři byly těžce poškozené
00:31:27 a sestřeleno bylo i 7 doprovodných
dvoumotorových stíhaček.
00:31:31 To představovalo
dvacetiprocentní ztráty -
00:31:35 jinými slovy -
katastrofální debakl.
00:31:38 Ze Skandinávie již žádný další
denní nálet proveden nebyl.
00:31:46 Ještě než bitva
na severu skončila,
00:31:50 vyslaly své letecké svazy
druhá a třetí letecká armáda.
00:31:57 Britské radary,
sledující pobřežní pásmo,
00:32:01 byly množstvím cílů tak zahlcené,
00:32:03 že nedokázaly rozeznávat
jednotlivé jednotky.
00:32:14 V 15 hodin přiletělo
25 stíhacích bombardérů
00:32:18 210. Zkušební skupiny
s doprovodem "stodevítek".
00:32:23 Tři Hurricany 17. peruti
a devět od 1. peruti
00:32:28 se pustily do boje
se "stodevítkami",
00:32:31 ale zabránit těžkému poškození
letiště Martlesham Heat
00:32:35 se jim nepodařilo.
00:32:39 Za nimi přiletělo
88 Dornierů Do 17
00:32:44 se silnou eskortou
130 "stodevítek"
00:32:48 a zálohou dalších 60 "stodevítek".
Jejich cílem byl Kent.
00:32:57 Roje pěti britských perutí,
celkem 39 stíhaček,
00:33:01 měly odrazit nálet, ale proti
takové přesile neměly šanci.
00:33:09 Bombardéry se rozdělily
na dvě skupiny
00:33:13 a napadly Rochester a letiště
ve městech Eastchurch a Hawkinge.
00:33:19 Ten den znovu zaútočily
stíhací bombardéry
00:33:24 210. zkušební skupiny.
00:33:26 Měly bombardovat
a ostřelovat palubními zbraněmi
00:33:30 důležitou sektorovou
základnu Kenley.
00:33:33 Místo toho zaútočily
na sousední základnu Croydon.
00:33:39 Další úder 24 Dornierů Do 17
měl směřovat na Biggin Hill,
00:33:46 ale i v tomto případě
sektorovou základnu zachránil
00:33:50 navigační omyl.
00:33:52 Bombardéry zaútočily
na West Malling,
00:33:55 což bylo obyčejné letiště,
00:33:57 navíc v té době
operačně nevyužívané.
00:34:03 Na západě probíhal další
nálet 60 Junkersů Ju88
00:34:08 s doprovodem 40 "stodesítek".
00:34:11 Proti nim zasahovaly roje
tří britských perutí,
00:34:15 ale Němcům se podařilo prorazit.
00:34:18 Napadli a poškodili sektorovou
základnu Middle Wallop
00:34:21 a letiště Odiham a Worthy Down.
00:34:27 Následoval nálet Stuk na Portland,
30 střemhlavých bombardérů
00:34:32 s doprovodem "stodevítek"
a "stodesítek".
00:34:36 Nálet odráželo 18 britských
stíhaček ze tří perutí.
00:34:52 15. srpna probíhaly nejtěžší
boje z celé bitvy o Británii.
00:34:58 Do akce bylo nasazeno
14 britských perutí,
00:35:02 některé zasahovaly opakovaně.
00:35:05 Celkem provedlo toho dne Královské
letectvo téměř 1000 vzletů.
00:35:12 Plán Hugha Dowdinga -
útočit na bombardéry
00:35:15 a snažit se vyhnout soubojům
s nepřátelskými stíhačkami -
00:35:19 přinášel ovoce.
00:35:22 Bylo sestřeleno
71 německých letadel
00:35:25 při ztrátě 31 britských stíhaček.
00:35:30 Následující dva dny Němci ještě
udržovali vysoké tempo nasazení.
00:35:39 Radarové stanice ve Ventnoru
a Polingu byly těžce poškozené.
00:35:46 Britská letiště byla
napadána jedno za druhým,
00:35:49 včetně sektorových základen
Kenley, Tangmere a Biggin Hill.
00:35:56 Byla zničena další
stovka německých letadel,
00:35:59 při ztrátě 53 britských.
00:36:04 HODNOCENÍ SITUACE
00:36:17 Týden po zahájení
operace Adlerangriff
00:36:21 přišla Luftwaffe na Západě
o 284 letadel,
00:36:25 což představovalo
desetiprocentní ztráty.
00:36:29 Nejvyšší ztráty utrpěly pomalé
a slabě ozbrojené Stuky.
00:36:33 Během jediného dne jich bylo
sestřeleno nebo těžce poškozeno
00:36:37 třicet.
00:36:39 Vychvalované
Messerschmitty Bf 110,
00:36:43 což byly jediné německé
stíhačky s dlouhým doletem,
00:36:46 nedokázaly v soubojích
s Hurricany a Spitfiry obstát.
00:36:51 Během jediného týdne bylo
sestřeleno 79 "stodesítek".
00:36:57 To představovalo
pro Luftwaffe těžkou ránu.
00:37:02 Nyní byly bombardéry
odkázané pouze na doprovod
00:37:05 Messerschmittů Bf 109.
Kvůli malému doletu
00:37:09 nemohly bez přídavných
palivových nádrží
00:37:12 operovat nad Británií
déle než 20 minut.
00:37:21 TAKTIKA
00:37:30 19. srpna oznámil Hermann Göring
radikální změnu taktiky.
00:37:37 Jako první byly vyřazeny Stuky.
00:37:41 Třetí letecká armáda se měla
soustředit na noční útoky
00:37:45 a její "stodevítky" byly
převeleny Druhé letecké armádě,
00:37:49 kde byly blíž
k hlavní operační oblasti.
00:37:53 Místo bombardování
celého jižního pobřeží
00:37:57 se měly útoky soustředit
na britská letiště
00:38:00 na jihovýchodě Anglie.
00:38:03 Jednou z největších chyb
celé ofenzívy bylo,
00:38:06 že Göring zakázal další
bombardování radarových stanic,
00:38:10 protože zničení stožárů
se mu zdálo příliš obtížné.
00:38:19 Göring, v důsledku
neustálé kritiky
00:38:22 pilotů bombardovacích letadel
na výkony stíhacího doprovodu,
00:38:27 nařídil, že "stodevítky"
se musí držet svazu bombardérů.
00:38:33 Velitelé stíhačů byli zděšeni.
Byli připraveni o výhodu výšky
00:38:38 a neocenitelnou možnost
zaútočit ze slunce.
00:38:44 Navíc musely stíhačky
neustále měnit kurz,
00:38:47 aby se za pomalejšími
bombardéry udržely,
00:38:50 čímž stoupala spotřeba
drahocenného paliva.
00:38:54 Göring také nařídil, že se změní
poměr sil v útočném svazu.
00:38:59 Ke každému bombardéru měly být
přidělené tři stíhačky.
00:39:04 Výsledkem bylo,
00:39:06 že se výrazně snížil počet
uskutečnitelných náletů.
00:39:10 Pro eskortu všech bombardérů
00:39:13 nebylo k dispozici
dost "stodevítek".
00:39:20 4. FÁZE
00:39:23 LETIŠTĚ
00:39:33 Zatažená obloha
mezi 19. a 23. srpnem
00:39:37 omezila denní operace Luftwaffe
na drobné akce
00:39:41 taktikou "udeř a zmiz".
00:39:44 Noční akce však
byly intenzivnější.
00:39:48 Byl bombardován Liverpool,
Shaffield, Derby, Coventry a Hull.
00:39:54 Měl být ochromen průmysl,
00:39:57 na kterém závisela akceschopnost
stíhacího velitelství.
00:40:01 Nálety způsobily
těžké ztráty civilistům,
00:40:04 ale výroba letadel
nebyla nijak ohrožena.
00:40:08 24. srpna byly obnoveny
rozsáhlé denní operace.
00:40:12 Pro stíhací velitelství
Královského letectva
00:40:15 tak nastalo nejtěžší
období celé bitvy.
00:40:29 Primárními cíli
nové taktiky Luftwaffe
00:40:33 byla letiště 11. skupiny,
00:40:35 zvláště jejích sedm
sektorových základen.
00:40:39 Během této nové fáze
Bitvy o Británii
00:40:42 bylo jako první zasaženo
letiště North Weald.
00:40:45 24. bylo těžce poškozeno.
00:40:48 Ten samý den byl zasažen
i Hornchurch.
00:40:52 25. byl bombardován Debden.
00:40:55 30. byl dvakrát
napaden Biggin Hill.
00:40:59 Následující den byly bombardovány
Debden, Hornchurch a Biggin Hill.
00:41:07 Pokud hlavní základny
chránily britské stíhačky,
00:41:11 nezbývaly jim síly
na obranu těch ostatních.
00:41:15 Byla zasažena letiště Manston,
Eastchurch, Lympton a Rochfort.
00:41:22 31. srpna následoval Detling,
Croydon, Biggin Hill,
00:41:28 Debden a Eastchurch.
Hornchurch byl zasažen dvakrát.
00:41:37 První zářijový týden
nepřinesl úlevu.
00:41:40 Denně byla bombardována
a ostřelována stejná letiště,
00:41:44 včetně klíčových
sektorových základen,
00:41:47 takže se jen s obtížemi
dařilo zajišťovat
00:41:50 jejich provozuschopnost.
00:42:02 Hermann Göring věděl,
00:42:05 že Královské letectvo bude nuceno
bránit své klíčové základny.
00:42:10 Početná německá stíhací eskorta
00:42:13 znemožňovala obráncům proniknout
k formacím bombardérů.
00:42:18 Jedna peruť musela často
odrážet nálet 30 bombardérů
00:42:22 s eskortou stovky stíhaček.
00:42:26 S rostoucími britskými ztrátami
00:42:29 některým perutím zbývala
jen hrstka zkušených pilotů.
00:42:33 Výcvik nových pilotů
byl zkrácen natolik,
00:42:36 že k perutím přicházeli nováčci
00:42:39 s náletem pouhých devíti hodin
na moderních stíhačkách.
00:42:43 Někteří britští stíhací piloti
vnitřně přestávali věřit,
00:42:48 že Královské letectvo
další útoky ustojí.
00:42:51 Nicméně i Němce opustila původní
bezmezná víra ve vítězství.
00:42:57 V srpnu 1940 se celkové
ztráty vyšplhaly na 18 procent
00:43:02 a řada německých bombardérů
se vracela s mrtvými
00:43:06 nebo těžce raněnými členy osádek.
00:43:10 Jen za srpen měla Luftwaffe
229 mrtvých a zajatých,
00:43:15 80 raněných
a 264 nezvěstných letců.
00:43:25 TAKTIKA
00:43:35 Zatímco Královské letectvo
00:43:37 bojovalo pod neúprosným
německým náporem o přežití,
00:43:41 mezi vyššími důstojníky RAF
se rozpoutala debata
00:43:45 o způsobu, jakým maršál
Dowding velí jednotkám.
00:43:49 Velitel 12. skupiny vicemaršál
Trafford Leigh-Mallory,
00:43:53 podporovaný jedním
z nejuznávanějších velitelů perutí
00:43:57 Douglasem Baderem,
trval na změně taktiky.
00:44:03 Proti německým náletům
měly být vysílané velké formace
00:44:07 tří a více perutí, zvané Big Wing.
00:44:13 Velitel 11. skupiny
vicemaršál Keith Park
00:44:18 se Dowdinga zastával a tvrdil,
že jeho taktika je správná.
00:44:24 Královské letectvo
přežilo jen díky tomu,
00:44:28 že své síly nasazovalo
s největší opatrností.
00:44:31 Neshody dosáhly takových rozměrů,
00:44:34 že 11. a 12. skupina
prakticky přestaly spolupracovat
00:44:38 a vicemaršál Leight Mallory
00:44:40 u Winstona Churchilla
osobně intervenoval
00:44:43 za Dowdingovo odvolání.
00:44:46 Neshody na stíhacím velitelství
vedly k těžkým ztrátám 11. skupiny.
00:44:55 Po dvou týdnech soustředěných
útoků na letiště 11. skupiny
00:45:00 Němci bombami rozorali
vzletové dráhy
00:45:03 a zničili operační sály.
00:45:06 Řízení operací bylo narušené
a špatně koordinované.
00:45:10 Ztráty letadel
poprvé převýšily výrobu
00:45:13 a ztráty britských pilotů
byly tak vysoké,
00:45:16 že se systém rotací perutí
00:45:18 mezi aktivními
a klidnějšími sektory zhroutil.
00:45:22 Čerstvé frontové perutě
utrpěly ztráty tak rychle,
00:45:27 že nebyly k dispozici
žádné záložní jednotky,
00:45:30 které by je vystřídaly.
00:45:32 Stíhací velitelství Královského
letectva bylo blízko zhroucení.
00:45:40 5. FÁZE
00:45:43 CÍL LONDÝN
00:45:54 Zatímco stíhací velitelství
bojovalo pod útoky Luftwaffe
00:45:58 o přežití,
00:46:00 Bombardovací velitelství
mělo zákaz útočit
00:46:03 na průmyslové cíle v Německu.
00:46:06 Ale 24. srpna
dopadly německé bomby
00:46:09 omylem na centrální Londýn
a Bombardovací velitelství
00:46:14 dostalo rozkaz provést
odvetný nálet na Berlín.
00:46:20 Během 11 dnů provedly
britské bombardéry pět náletů
00:46:26 na německé hlavní město.
00:46:30 Způsobené škody byly zanedbatelné,
ale Adolf Hitler zuřil.
00:46:36 4. září přednesl
nenávistný projev,
00:46:39 ve kterém Brity označoval
za "noční gangstery"
00:46:42 a přísahal pomstu.
00:46:46 (HITLERŮV PROJEV-ORIGINÁL)
00:46:58 Hitler trval na tom,
00:47:00 že Luftwaffe musí na nálety
na německé hlavní město
00:47:04 odpovědět nálety na Londýn.
00:47:10 V sobotu 7. září stáli Hermann
Göring a Albert Kesselring
00:47:15 na útesu na mysu Gris Nez
00:47:18 a sledovali mohutné
formace Luftwaffe
00:47:21 při prvním denním
náletu na Londýn.
00:47:31 Britské radary zachytily první
vlnu bombardérů v 16 hodin.
00:47:37 Celkem šlo o více než
300 bombardérů a 600 stíhaček.
00:47:45 Britové si mysleli, že cílem
budou opět sektorové základny
00:47:49 a poslali do vzduchu 21 perutí.
00:47:53 Brzy se ukázalo,
že cílem je Londýn,
00:47:56 ale na to, aby mohly stíhačky
účinně zasáhnout, bylo pozdě.
00:48:08 Primárním cílem
početných skupin bombardérů
00:48:11 byly doky ve čtvrti East End.
00:48:14 Sklady nacpané kaučukem,
rumem, čajem, cukrem
00:48:17 a dalším snadno
hořlavým materiálem
00:48:20 se proměnily v hořící peklo.
00:48:24 Když se setmělo, přilákaly plameny
dalších 300 bombardérů.
00:48:38 Civilní ztráty byly daleko vyšší
00:48:41 než při předchozích
náletech na Británii.
00:48:44 Bylo zabito 440 lidí.
00:48:54 Díky špatnému počasí
v následujících čtyřech dnech
00:48:57 si Londýňané mohli
trochu oddechnout.
00:49:03 Ale obnovení nočních náletů
11. září
00:49:06 a další těžké denní nálety
utvrdily velení RAF v tom,
00:49:11 že německá taktika
se radikálně změnila.
00:49:18 Tím, že se německé bombardéry
soustředily na Londýn,
00:49:23 se však základnám
stíhacího velitelství ulevilo.
00:49:31 Velitelé sektorových základen
klidu okamžitě využili.
00:49:35 Poškozené cesty
a vzletové dráhy poseté krátery
00:49:39 byly rychle opravené.
00:49:42 Pozemní personál mohl opět
v klidu připravit letadla
00:49:47 a piloti se dočkali
potřebného odpočinku.
00:49:53 Londýn sice utrpěl škody,
ale to nejpodstatnější bylo,
00:49:57 že Stíhací velitelství
dostalo čas se vzpamatovat.
00:50:05 V bitvě o Británii nastal obrat.
00:50:22 VÍTĚZSTVÍ
00:50:35 Další rozsáhlý útok na Londýn
byl proveden 15. září.
00:50:41 Britské radary zaregistrovaly
shromažďování německých letedel
00:50:46 dávno předtím,
než přeletěla kanál La Manche.
00:50:52 S vědomím, že cílem bude
téměř stoprocentně Londýn,
00:50:56 měla 11. skupina dostatek času
připravit se na odražení náletu.
00:51:03 12. skupina využila, že varování
přišlo s dostatečným předstihem
00:51:08 a sestavila společnou formaci
"Big wing".
00:51:12 Pro německé letce,
kterým před odletem tvrdili,
00:51:16 že Královské letectvo
má k dispozici
00:51:19 posledních nejvýš 150 letadel,
00:51:21 to znamenalo
nepříjemné překvapení.
00:51:30 První vlnu německých bombardérů
tvořilo 100 Dornierů Do 17
00:51:35 3. a 76. bombardovací eskadry
se silnou eskortou "stodevítek".
00:51:43 Formace přeletěla britské
pobřeží v 11 hodin 30 minut.
00:51:49 Jako první zasáhly Spitfiry
72. a 92. peruti z Biggin Hillu.
00:51:55 Jak se Němci blížili k Londýnu,
00:51:58 zapojily se do boje letouny
dalších 19 perutí,
00:52:02 včetně "Big wingu", tvořeného
pěti perutěmi 12. skupiny.
00:52:15 Na německou formaci dopadal
jeden úder za druhým.
00:52:19 Eskorta "stodevítek"
byla zčásti vázaná souboji,
00:52:22 zčásti jí došlo palivo.
00:52:25 V době, kdy první vlna
dosáhla Londýna,
00:52:29 letěly bombardéry prakticky
bez stíhacího doprovodu.
00:52:37 Bombardéry čelily zuřivým útokům
takového množství stíhaček,
00:52:42 s jakým se nikdy
předtím nesetkaly.
00:52:45 Mnohé odhodily bomby nouzově
nebo bez míření
00:52:49 a prchaly směrem nad Kanál.
00:52:54 O dvě hodiny později zahájila
Luftwaffe druhý rozsáhlý nálet,
00:52:58 kterému předcházel
útok "stodevítek".
00:53:03 Dopadl podobně jako první vlna.
00:53:06 Britské stíhačky stihly
doplnit palivo a munici
00:53:09 a čekaly na Němce
opět v plném počtu.
00:53:17 Během dvou hlavních denních náletů
Luftwaffe ztratila 56 sestřelených
00:53:22 a 12 letadel zničených
při nouzovém přistání.
00:53:27 Další letouny byly poškozené
00:53:29 nebo se vrátily s mrtvými
a raněnými členy osádky.
00:53:33 Královské letectvo ztratilo
20 Hurricanů, sedm Spitfirů
00:53:38 a dalších sedm letadel
muselo nouzově přistát.
00:53:48 Německá víra ve vítězství
byla otřesena;
00:53:52 pro Brity znamenaly události
z 15. září bod obratu.
00:53:58 Bylo zřejmé, že Luftwaffe
nadvládu ve vzduchu
00:54:02 nad Královským letectvem
do podzimu nevybojuje,
00:54:05 a bez ní invaze
nepřicházela v úvahu.
00:54:09 17. září Adolf Hitler odložil
zahájení operace Seelöve
00:54:14 na neurčito.
00:54:28 Během následujících šesti týdnů
00:54:31 došlo k dalším několika
denním náletům na Londýn.
00:54:36 Souboje stíhaček si vyžádaly
těžké ztráty na obou stranách.
00:54:41 Ale koncem října 1940
00:54:44 se těžiště letecké války
přesunulo do nočních hodin.
00:54:48 Bitva o Británii skončila.
00:54:50 Královské letectvo
Luftwaffe odrazilo.
00:55:00 PO BITVĚ
00:55:11 Během bitvy o Británii
ztratilo Královské letectvo
00:55:16 746 letadel a padlo 520 pilotů.
00:55:25 Němci přišli o 1733 letadel
všech typů.
00:55:30 Ztráty bojových letadel
představovaly 40 procent
00:55:34 původně nasazených strojů.
00:55:38 Padlo přes 2600 německých letců.
00:55:51 Navzdory velkým ztrátám Luftwaffe
00:55:54 a její neschopnosti
porazit Británii,
00:55:57 věnoval Adolf Hitler celé
záležitosti jen malou pozornost.
00:56:01 Zabýval se dlouho připravovaným
plánem útoku na Sovětský svaz
00:56:05 a doufal, že noční nálety
a ponorková blokáda
00:56:08 dříve či později přinutí
Brity přiznat porážku.
00:56:13 Hitler však nedomyslel to,
00:56:16 že Luftwaffe nedokáže
po Bitvě o Británii
00:56:20 nasadit proti Sovětskému svazu
tolik letadel,
00:56:23 se kterými původně počítal.
00:56:27 A navíc řada
zkušených osádek padla.
00:56:34 Bitva o Británii
měla i další důsledek.
00:56:37 Vzbudila pozornost
milionů Američanů
00:56:41 a po vstupu Spojených států
do války v prosinci 1941,
00:56:45 vzniklo silné spojenectví.
00:56:53 Luftwaffe se nepodařilo
Velkou Británii srazit na kolena,
00:56:58 a ostrovy se nakonec staly
odrazovým můstkem
00:57:02 k osvobození Evropy.
00:57:39 Titulky: Marie Luzarová
Česká televize 2013