00:00:31 Česká televize uvádí
britský dokumentární cyklus
00:00:35 VÝZNAMNÉ OPERACE II. SVĚTOVÉ VÁLKY
00:00:42 BITVA O BRITÁNII
1. část
00:01:11 Od poloviny července
do konce října 1940
00:01:15 se na obloze nad Anglií
a nad kanálem La Manche
00:01:18 odhrála největší letecká bitva,
jakou svět zažil.
00:01:26 Německá Luftwaffe
a Královské letecké síly
00:01:29 sváděly krvavé boje
o získání vzdušné nadvlády.
00:01:52 Bitva o Británii znamenala
novou kapitolu dějinách válek.
00:01:57 Poprvé v historii rozhodovaly
o výsledku konfliktu
00:02:01 převážně letecké síly.
00:02:05 Bitvu nerozhodovaly miliony
pěšáků na obou stranách,
00:02:09 ale tisíce
speciálně vycvičených mužů,
00:02:12 ovládajících nejmodernější
zbraně své doby -
00:02:16 rychlé jednoplošné stíhačky,
00:02:19 vyzbrojené bateriemi
kulometů nebo kanonů -
00:02:22 výkonné bombardéry
s doletem stovek kilometrů -
00:02:30 nebo radar, revoluční prvek
protivzdušné obrany,
00:02:34 který zatím nebyl
otestován v boji.
00:02:37 Bitva o Británii byla zkouškou
odvahy a profesionality vojáků,
00:02:42 ale také zkouškou nápaditosti
a dovednosti vědců a techniků
00:02:46 bojujících zemí.
00:02:50 Cílem nacistického Německa bylo
00:02:52 otevřít cestu pro následnou
invazi do Británie.
00:03:01 Královské letectvo však Třetí říši
uštědřilo první vážnou porážku.
00:03:11 PŘEDEHRA K BITVĚ
00:03:24 Po Blitzkriegu v Polsku
00:03:27 nastalo podél celé
západní hranice Třetí říše
00:03:30 podivné období klidu.
00:03:33 Na německo-francouzské hranici
00:03:35 docházelo k občasným
dělostřeleckým přestřelkám,
00:03:39 ale Francouzi se
za svou Maginotovou linií
00:03:42 cítili naprosto bezpečně.
00:03:50 Všichni byli přesvědčeni, že pokud
Němci zahájí tažení na západ,
00:03:55 povedou útok přes belgické pláně.
00:03:58 Na belgických hranicích na ně
čekal výkvět francouzské armády
00:04:02 a 150 000 mužů
britského expedičního sboru.
00:04:09 Expediční sbor měl k dispozici
většinu těžké výzbroje
00:04:13 a přepravních prostředků
britské armády.
00:04:17 Vzdušné krytí mu zajišťovalo
několik perutí britských stíhaček,
00:04:21 které se několikrát utkaly
s německými letouny,
00:04:25 pronikajícími nad území Francie.
00:04:31 Spojenci tedy očekávali
útok na západ,
00:04:34 Hitler však udeřil
nejprve na sever.
00:04:40 Kombinovanou pozemní,
leteckou a námořní operací
00:04:44 bylo 9. dubna 1940
napadeno Dánsko a Norsko.
00:04:51 Dánsko podlehlo rychle,
00:04:54 Norsko se zmohlo na statečnou,
ale marnou obranu.
00:05:04 Přípravy na bleskovou
válku na západě
00:05:07 začaly ještě před ukončením
norského tažení.
00:05:11 Německá armáda
se začala shromažďovat
00:05:15 na západních a jihozápadních
hranicích Říše.
00:05:23 Tažení začalo 10. května 1940.
00:05:27 Útok zahájilo
přes 300 bombardérů Luftwaffe,
00:05:31 které napadly spojenecká letiště
v severní Francii,
00:05:35 Belgii a Nizozemsku.
00:05:37 Výsadkáři obsadili klíčové body
a současně začal pozemní úder.
00:05:54 Němci naplánovali klešťový útok.
00:05:57 Jedno rameno,
tvořené skupinou armád B,
00:06:01 složenou z 29 divizí, postupovalo
přes Nizozemsko a severní Belgii.
00:06:06 Cílem bylo vylákat
britský expediční sbor
00:06:09 a nejlepší divize
francouzské armády
00:06:12 z jejich vybudovaných
obranných pozic na severovýchod.
00:06:16 Mezitím hlavní úderné síly
skupiny armád B,
00:06:19 tvořené 45 divizemi,
včetně sedmi tankových,
00:06:23 postupovaly přes jižní Belgii
a Lucembursko.
00:06:26 Prošly zalesněnými kopci Arden -
terénem, který spojenci považovali
00:06:31 za neprostupný
pro tankové jednotky -
00:06:34 a obešly opevněnou
Maginotovu linii.
00:06:44 Přechod Arden vyústil
v rozhodující průlom.
00:06:48 13. května Němci
překročili řeku Másu,
00:06:52 poslední přírodní překážku
před otevřenými pláněmi Francie.
00:07:00 Během pár dnů prorazili
00:07:03 70 kilometrů širokou mezeru
ve francouzské obraně
00:07:07 a vyrazili směrem na západ.
00:07:15 Německý postup byl nezadržitelný.
00:07:18 Nad Francií a Belgií se rozhořela
zuřivá letecká bitva.
00:07:23 Převahu získala
postupně Luftwaffe.
00:07:27 Kolem 15. května bylo francouzské
letectvo na pokraji kolapsu.
00:07:33 Britové ztratili
kolem 200 letadel.
00:07:44 Po překročení Másy
urazily německé tanky
00:07:48 prakticky bez odporu
přes 300 kilometrů.
00:07:51 20. května dosáhly předsunuté
jednotky tankových sil pobřeží
00:07:55 u kanálu La Manche.
00:07:57 Spojenecké armády
byly rozetnuté ve dví
00:08:00 a válka se dostala na 70 kilometrů
od Britských ostrovů.
00:08:04 Britský expediční sbor
00:08:07 a většina francouzské první
a sedmé armády byly obklíčeny
00:08:10 ve stále se zmenšující kapse
kolem přístavu Dunkerque.
00:08:36 Úspěšná evakuace britského
expedičního sboru od Dunkerque
00:08:40 byl obdivuhodný výkon.
00:08:43 Nicméně Británie a Francie utrpěly
značné materiální i lidské ztráty.
00:08:54 To nejhorší však bylo,
00:08:57 že letecké boje značně
oslabily Královské letectvo.
00:09:02 RAF odepsalo téměř tisíc letadel,
více než polovina byly stíhačky.
00:09:09 Luftwaffe obsadila
všechna klíčová letiště
00:09:12 od Norska
po západní pobřeží Francie.
00:09:26 VŮDCI
00:09:38 Adolf Hitler -
německý Führer
00:09:42 Porážkou Francie dosáhl Hitler
většiny svých primárních cílů
00:09:47 takovou rychlostí,
že ho to samotného zaskočilo.
00:09:53 Pro něj válka skončila.
Alespoň prozatím.
00:09:59 Žádný plán, jak vzdorující
Brity porazit, neměl.
00:10:03 Navíc, o smysluplnosti vedení
války proti Velké Británii
00:10:07 pochyboval dlouhá léta.
00:10:13 Hitler chtěl ostrovní říši
porazit jen proto,
00:10:17 aby získal impérium srovnatelné
se Spojenými státy nebo Japonskem.
00:10:24 Nyní, když byli Britové
na kontinentu poraženi,
00:10:27 očekával, že přistoupí na jednání.
00:10:30 Cokoli jiného
považoval za iracionální.
00:10:41 Hitler netrpělivě očekával zprávu,
00:10:44 že je Británie ochotná
přistoupit na mírová jednání,
00:10:48 ale nic takového se nestalo.
00:10:53 2. července
proto nařídil vypracovat
00:10:56 předběžný plán invaze do Anglie
00:10:59 a 15. nařídil
připravit jeho realizaci.
00:11:06 Operace s krycím názvem
Seelöwe - Lvoun
00:11:10 měla být zahájena
v polovině srpna.
00:11:14 Hitler byl stále přesvědčen,
00:11:16 že už jen samotná hrozba invaze
bude dostatečná na to,
00:11:20 aby přiměla Brity k jednání.
00:11:30 Winston Churchill -
britský ministerský předseda
00:11:36 Ten, navzdory všem, odmítal
s Hitlerem jakoukoliv dohodu.
00:11:47 Churchill nastoupil do úřadu
ve stejný den,
00:11:50 kdy Němci zahájili tažení
do Západní Evropy.
00:11:53 Byl považovaný
za kompromisního kandidáta
00:11:56 pro své vůdčí, nikoli
pro své politické schopnosti.
00:12:00 Řada starších politiků
byla přesvědčena,
00:12:04 že jeho tvrdošíjné odmítání
Hitlerových mírových nabídek
00:12:08 hraničí se sebevraždou.
00:12:10 Churchill si nic takového
nepřipouštěl.
00:12:14 Mnoho let upozorňoval,
00:12:16 že nacistické Německo
představuje hrozbu -
00:12:19 a nyní oznámil,
že Británie bude bojovat.
00:12:22 Churchill si dobře uvědomoval,
00:12:25 že německá invaze
je závislá na tom,
00:12:27 zda se Luftwaffe podaří
získat vzdušnou nadvládu.
00:12:32 Aby zvýšil sílu
stíhacího letectva,
00:12:35 zřídil novou vládní instituci -
Ministerstvo letecké výroby.
00:12:41 Do jeho čela postavil energického
a schopného tiskařského magnáta -
00:12:45 lorda Beaverbrooka.
00:12:48 Ten, přestože letečtí maršálové
požadovali především bombardéry,
00:12:52 na Churchillův pokyn zajistil,
00:12:55 že nejvyšší prioritu
dostala výroba stíhaček.
00:12:59 S blížícím se termínem
rozhodující zkoušky
00:13:03 musel Churchill využít
veškerého řečnického umění,
00:13:06 aby Britům pozvedl sebevědomí.
00:13:09 Přestože šlo o největší krizi
v britské historii,
00:13:13 jeho víra v konečné vítězství
bylo neochvějná.
00:13:21 Jestliže se Hitler dopustí
takového hazardu,
00:13:25 jakým je invaze
na Britské ostrovy -
00:13:28 a on je toho schopen -
00:13:31 nesmíme při této
těžké zkoušce selhat.
00:13:34 Postavíme se mu na odpor
00:13:36 a budeme pokračovat v plnění
svých povinností až do konce.
00:13:40 Bez ohledu na utrpení a oběti
znovu pozvedneme čest lidstva!
00:13:51 PLÁN INVAZE
00:14:04 Vrchním velitelem operace Seelöwe
00:14:07 byl jmenován generál
polní maršál von Runstedt,
00:14:11 který velel rozhodujícímu
průlomu v Ardenách
00:14:15 a zajistil vítězství
v bitvě o Francii.
00:14:18 Invazní plány počítaly
s nasazení dvou skupin armád,
00:14:22 čítajících čtvrt milionu mužů,
00:14:25 kteří se měli vylodit
na britských plážích.
00:14:36 Von Runstedtova skupina armád A
byla tvořená 16. a 9. armádou.
00:14:42 Deset divizí s 650 tanky
se mělo nalodit v přístavech
00:14:47 mezi ústími řek Šeldy a Seiny.
00:14:51 Přístupy do kanálu La Manche měla
chránit minová pole a ponorky.
00:14:56 K vylodění bylo vybráno místo
mezi Folkestonem a Brightonem.
00:15:01 Část 9. armády měla být vysazena
na ostrově Wight
00:15:04 u přístavu Portsmouth.
00:15:06 Křídla invazních pláží
měli zajistit výsadkáři.
00:15:10 V sekundární invazní oblasti,
ležící západněji,
00:15:14 měla být vysazena 6. armáda,
patřící do skupiny armád B.
00:15:18 Její tři divize,
určené k nasazení v první vlně,
00:15:21 měly vyplout z Cherbourgu.
00:15:24 Také křídla 6. armády měli
v zálivu Lyme krýt výsadkáři,
00:15:28 pak by postupovali na sever
směrem na Bristol
00:15:31 a k ústí řeky Severn.
00:15:34 Zajištění předmostí
mělo trvat týden.
00:15:36 Potom by invazní síly
obsadily hřebeny
00:15:39 od ústí řeky Temže po Portsmouth.
00:15:42 V další fázi by Londýn byl
odříznutý ze západu a obklíčený.
00:15:47 Okupována měla být celá
jižní Anglie po čáru:
00:15:50 řeka Severn -
město Maldon v hrabství Essex.
00:16:02 Operace Seelöve vyžadovala
obrovské množství plavidel.
00:16:07 Požadavek
na 155 transportních lodí
00:16:11 a kolem 3000 vyloďovacích člunů
jen pro první vlnu znamenal,
00:16:15 že Hitlerem naplánovaný
termín invaze v polovině srpna
00:16:19 nebylo možné stihnout.
00:16:21 Námořnictvo protestovalo,
00:16:24 protože nebylo schopné
potřebné lodě shromáždit dřív,
00:16:27 než v polovině září.
00:16:29 Navíc nebylo schopné zajistit
invazním silám ochranu
00:16:33 před silným britským
"domácím loďstvem".
00:16:37 Kromě toho námořnictvo,
k velkému zklamání armády,
00:16:41 trvalo na tom,
že invazi je nutné provést
00:16:45 v mnohem užším
a lépe bránitelném pásmu.
00:16:50 Wehrmacht se s námořnictvem
shodl jen v jediném:
00:16:54 Invazi není možné zahájit dřív,
00:16:57 než Luftwaffe vybojuje
úplnou vzdušnou nadvládu
00:17:00 nad jižní Anglií
a kanálem La Manche.
00:17:04 Představa, že invazní flotila
bude bombardovaná a ostřelovaná
00:17:09 z britských letadel
uprostřed průlivu,
00:17:12 se stala noční můrou
německého velení.
00:17:20 Úspěch operace Seelöve
tedy zcela závisel
00:17:24 na vyřazení Královského
letectva ze hry.
00:17:28 Luftwaffe, po sérii nedávných
vítězství nad Evropou,
00:17:31 vůbec nepochybovala o tom,
že tohoto cíle lze dosáhnout.
00:17:43 První fází německé
letecké ofenzívy
00:17:46 byly útoky na lodní dopravu
v kanálu La Manche
00:17:50 letouny operujícími z letišť
ve Francii a Belgii.
00:17:54 Británie musela řešit
zásadní dilema -
00:17:58 poslat na ochranu lodí stíhačky
a riskovat jejich ztrátu -
00:18:02 nebo ponechat lodě svému osudu.
00:18:06 Po úvodní fázi, jejímž cílem bylo
opotřebování britského letectva,
00:18:11 měl začít samotný útok.
Operace Adlerangriff - Orlí útok -
00:18:17 zahrnovala rozsáhlý úder
na letiště RAF,
00:18:21 systém včasné výstrahy
a letecké továrny.
00:18:25 Během čtyř dnů mělo být
Královské letectvo donuceno
00:18:29 opustit letiště na jihu Anglie
a stáhnout se dál na sever.
00:18:33 Během následujících čtyř týdnů
00:18:36 měly být zbytky britského
stíhacího letectva rozprášeny -
00:18:40 a tím by se otevřela
cesta pro invazní síly.
00:18:44 PLÁN OBRANY
00:18:55 Pokud by se letectvu a námořnictvu
00:18:58 nepodařilo rozbít
německou invazní flotilu,
00:19:02 leželo by břímě obrany
na britské armádě.
00:19:06 Po evakuaci z pláží Dunkerque
měly britské síly k dispozici
00:19:10 pouze 786 polních děl
a 167 protitankových kanónů.
00:19:17 Dále pak dvě tankové divize,
z toho jednu nekompletní.
00:19:21 Británie měla k dispozici
jen asi 200 tanků,
00:19:25 které se mohly postavit německým.
00:19:28 Armáda při obraně před invazí
spoléhala především na pěchotu
00:19:32 a stabilní,
předem vybudovaná postavení.
00:19:44 Pobřeží od Berwicku po Weymouth
00:19:47 bylo v hloubce
35 kilometrů uzavřeno,
00:19:50 zaminováno a poseto překážkami
z ostnatého drátu.
00:19:55 Napříč celou Británií
00:19:58 bylo vybudováno
několik obranných linií,
00:20:01 zesílených betonovými bunkry
a protitankovými zátarasy.
00:20:05 Srdcem obrany bylo
pásmo hlavního velitelství,
00:20:09 kde byla rozmístěná
většina protitankových děl.
00:20:12 Krylo oblast Londýna
a průmyslovou oblast Midlands.
00:20:17 Později byl přijat úspornější
a flexibilnější plán obrany.
00:20:21 Byly vytvořeny
mobilní pěchotní jednotky,
00:20:24 rozmístěné u pobřeží.
00:20:27 Dlouhé obranné linie byly
nahrazené opevněnými body
00:20:30 na strategických místech
a důležitých dopravních uzlech.
00:20:39 Pokud by došlo k nejhoršímu
a Němci by se vylodili,
00:20:43 očekávalo se, že se zapojí
každý bojeschopný muž.
00:20:48 Místní dobrovolníci,
cvičící o víkendech,
00:20:51 později přejmenovaní
na Home Guard,
00:20:54 sice měli čtvrt milionu mužů,
00:20:57 ale potýkali se
s nedostatkem výzbroje.
00:21:03 Je otázkou, zda by proti
zkušeným vojákům Wehrmachtu
00:21:08 dokázali obstát.
00:21:10 Nicméně Home Guard mohla
sehrát důležitou roli
00:21:14 při udržování pořádku
a plnění pomocných úloh,
00:21:18 například střežení objektů
00:21:20 nebo kontrolních stanovišť
na silnicích.
00:21:24 V očekávání invaze
bylo z východního pobřeží
00:21:28 evakuováno 127 000 civilistů
00:21:31 a dalších 80 000
z Kentského hrabství.
00:21:36 Na invazních plážích
měly být rozmístěné
00:21:39 nádrže s bojovými plyny.
00:21:43 Prováděly se experimenty
s podmořským potrubím,
00:21:47 vypouštějícím ropu,
která měla být zapálena
00:21:50 v okamžiku, kdy se přiblíží
německá invazní plavidla.
00:22:08 Britským plánovačům bylo jasné,
00:22:11 že jakémukoli pokusu o vylodění
musí předcházet letecký útok.
00:22:18 Královské letectvo muselo
za každou cenu udržet
00:22:22 bojeschopnost stíhacích jednotek
00:22:25 a nenechat se k opotřebovacím
bojům vyprovokovat.
00:22:29 Náletům měly čelit jen síly
nutné k rozvrácení útoku,
00:22:34 případně sestřelení
pár bombardérů - ale nic víc.
00:22:39 V tom hrál klíčovou roli
00:22:41 přísně utajovaný systém radarů
včasné výstrahy zvaný Chain Home.
00:22:55 Chain Home se táhly od Skotska
přes východní a jižní pobřeží
00:22:59 až do Walesu.
00:23:02 Systém byl schopný
zachytit letadla
00:23:04 ve vzdálenosti
téměř 200 kilometrů,
00:23:07 ale měl problém s detekcí
nízko letících cílů.
00:23:11 Proto byly do systému
zařazeny i stanice,
00:23:14 pracující s kratší vlnovou délkou.
Radary Chain Home Low
00:23:19 ale dokázaly detekovat cíle
jen do vzdálenosti 80 kilometrů.
00:23:25 Kdykoli zachytily neznámý letoun,
blížící se k britskému pobřeží,
00:23:30 putovala informace do bunkru
velitelství stíhacího letectva
00:23:34 v Bentley Priory.
00:23:42 Úkolem obsluhy vyhodnocovacího
sálu bylo rozhodnout,
00:23:46 zda je zaměřené letadlo
vlastní nebo cizí.
00:23:49 Většinu osazenstva tvořily
příslušnice pomocného sboru -
00:23:53 takzvané Waafky.
00:24:02 Posunovaly štítky, vyznačující
vlastní a nepřátelská letadla
00:24:07 po mapovém stole.
Informace postupovaly
00:24:10 do sálu velení operacím
stíhacího letectva.
00:24:15 Velitelé pak rozhodovali,
00:24:18 která stíhací skupina bude
proti vetřelcům nasazena.
00:24:31 Území Británie bylo rozděleno
00:24:33 mezi čtyři velitelství
stíhacích skupin:
00:24:37 třináctou skupinu na severu
s velitelstvím v Newcastlu,
00:24:41 dvanáctou v centrální části
s velitelstvím ve Watnallu,
00:24:45 desátá skupina kryla jihozápad
a velitelství měla v Boxu
00:24:50 a jedenáctá skupina, která nesla
hlavní tíhu německého útoku,
00:24:54 byla rozmístěna na jihovýchodě
s velitelstvím v Uxbridge.
00:25:01 Každé velitelství skupiny
mělo vlastní operační sál
00:25:06 s mapovým stolem,
00:25:08 na kterém se průběžně
aktualizovala situace
00:25:11 podle pokynů z Bentley Priory.
00:25:14 Velící důstojník rozhodoval,
00:25:16 která sektorová základna skupiny
nálet odrazí
00:25:20 a kolik stíhaček vyšle.
00:25:33 Na základě rozkazů
velícího důstojníka skupiny
00:25:37 byla jednotlivým perutím
vyhlašována pohotovost
00:25:41 nebo dostávaly rozkaz ke vzletu.
00:25:46 Značkařky v operačních
sálech sektoru
00:25:50 vyznačovaly nejen polohu
nepřátelských letadel,
00:25:53 ale také polohu
vlastních stíhaček.
00:26:00 V dosahu radarové sítě
používaly britské letouny
00:26:04 odpovídač vlastní-cizí,
zvaný Pip squeek,
00:26:08 který na obrazovkách radarů
00:26:11 umožňoval identifikovat
vlastní stroje.
00:26:15 Tak mohl velitel
sektorové základny
00:26:18 nasměrovat velitele
každé stíhací peruti na cíl
00:26:22 a vysílačkou mu sdělit
polohu nepřítele, výšku, kurz
00:26:26 a odhadovaný počet letadel.
00:26:34 Jakmile nepřátelské letouny
přeletěly britské pobřeží,
00:26:38 radar je nemohl dále sledovat.
00:26:41 Sledování přebíraly vidové
hlásky pozorovacího sboru,
00:26:45 což byla rozsáhlá
civilní organizace.
00:26:53 Pozorovatelé, vybavení dalekohledy
a jednoduchými zaměřovači směru,
00:26:58 hlásili pozici, kurz
a identifikaci letadel v dohledu.
00:27:06 Když bylo zataženo, používaly se
naslouchací zaměřovače,
00:27:10 sledující zvuk motorů.
00:27:15 Hlášení se shromažďovala
ve vyhodnocovacím sále sboru
00:27:20 v Horshamu
00:27:22 a odtud se předávala
velitelství stíhací skupiny
00:27:26 a velitelství sektorové základny.
00:27:28 Britský systém včasné výstrahy
00:27:31 oprostil letectvo od nudného
hlídkování ve vzduchu
00:27:34 s malou nadějí,
že hlídka spatří nepřítele.
00:27:37 Kdykoli stíhačky vlétly,
šly do boje.
00:27:41 Celý plán obrany velitelství
stíhacího letectva
00:27:45 byl zcela závislý na dokonalé
funkci tohoto nového systému.
00:27:50 V červenci 1940
nebyl nikdo schopen říct,
00:27:55 zda tak komplikovaný systém
00:27:58 ve vřavě leteckých soubojů
vůbec obstojí.
00:28:01 VELITELÉ
00:28:10 Hugh Dowding
00:28:13 vrchní velitel velitelství
stíhacího letectva RAF
00:28:17 Celou obrannou strategii
velitelství stíhacího letectva
00:28:21 v Bitvě o Británii naplánoval
maršál letectva Hugh Dowding.
00:28:26 Stál v čele velitelství
stíhacího letectva
00:28:30 od jeho vzniku v roce 1936.
Do výzbroje britského letectva
00:28:34 prosadil jednoplošné stíhačky
a uvědomil si možnosti radaru.
00:28:39 Vymyslel síť vyhodnocovacích
a operačních sálů,
00:28:43 pozorovatelů a návodčích,
která za pomoci radarů
00:28:47 vytvořila funkční systém
včasné výstrahy.
00:28:51 Když byla tato
strategie schválena,
00:28:54 Dowding při jejím prosazování
neustoupil ani o píď.
00:28:58 Během Bitvy o Francii
prokázal svou rozvahu,
00:29:02 když odmítl poslat
další stíhačky nad Kontinent.
00:29:06 Tímto rozhodnutím si sice
znepřátelil Churchilla,
00:29:09 ale podařilo se mu
uchránit stíhačky.
00:29:15 Dowdingův plán, maximálně šetřit
síly stíhacího letectva,
00:29:20 čelil silnému odporu
i během bitvy o Británii.
00:29:24 Bitva byla zkouškou nejen
Dowdingovy obranné strategie,
00:29:28 ale také jeho víry
v jeho vlastní řešení
00:29:31 a odhodlání ubránit jej
proti ostatním.
00:29:42 Hermann Göring
vrchní velitel Luftwaffe
00:29:47 Říšský ministr letectví
a vrchní velitel Luftwaffe,
00:29:51 Hermann Göring,
00:29:53 byl Hitlerem pověřen úkolem
zničit Královské letectvo
00:29:57 a připravit cestu
pro invazi do Británie.
00:30:04 Za první světové války
patřil Göring mezi stíhací esa
00:30:08 a byl dekorován nejvyšším
německým vyznamenáním,
00:30:12 řádem Pour le Mérite.
00:30:15 Po smrti Manfreda von Richthofena
00:30:17 převzal velení známého
"létajícího cirkusu".
00:30:21 Göring,
blízký přítel Adolfa Hitlera
00:30:25 a od počátků nacistické strany
jeho horlivý zastánce,
00:30:29 získal v Třetí říši
neobyčejný vliv.
00:30:33 Kromě vrchního velení Luftwaffe
00:30:36 zastával funkci premiéra Pruska
a předsedy říšského sněmu.
00:30:41 Jako vysoko postavený člen
nacistické hierarchie
00:30:45 žil v blahobytu
na svém panském sídle,
00:30:49 okázale se oblékal
a oddával se lovu.
00:30:53 Po pádu Francie se Luftwaffe
věnoval jen okrajově.
00:30:58 Místo toho objížděl muzea
v okupované Evropě
00:31:02 a drancoval umělecká díla.
00:31:06 Za příspěvek k německému vítězství
00:31:09 Hitler Göringa povýšil
do hodnosti říšského maršála.
00:31:14 Göring měl na vítězství Luftwaffe
jen minimální osobní zásluhu.
00:31:20 Nekriticky věřil teoriím,
které tvrdily,
00:31:23 že "bombardéry vždy proletí"
a dokážou samy rozhodnout válku.
00:31:30 Jeho taktika se omezila na to,
že své stíhače povzbuzoval k tomu,
00:31:35 aby sestřelili co nejvíc
nepřátelských letadel.
00:31:46 O výsledku nadcházející bitvy
vůbec nepochyboval.
00:31:50 V rozkaze zničit
Královské letectvo
00:31:53 spatřoval příležitost
00:31:56 znovu prokázat bojeschopnost
německého letectva.
00:31:59 Podle Göringa byla účast
Wehrmachtu a námořnictva
00:32:03 v operaci Seelöve zbytečná.
00:32:06 Luftwaffe si vedla
svou vlastní válku.
00:32:13 SÍLY PROTIVNÍKŮ
Velitelství stíhacího letectva
00:32:24 Po evakuaci expedičního sboru
z Dunkerque
00:32:28 se britské velitelství
stíhacího letectva
00:32:31 snažilo dovést své jednotky
do stavu bojové připravenosti.
00:32:36 Všechny perutě měly
nějaké nedostatky.
00:32:40 Přišly o mnoho pilotů,
00:32:42 mnoho letadel bylo poškozeno
nebo potřebovalo revizi.
00:32:52 Některé perutě měly jen
00:32:55 polovinu tabulkového stavu
pozemního personálu
00:32:58 a pouze třetina stíhaček byla
vybavena systémem rozpoznávání
00:33:02 "vlastní - cizí",
umožňujícím operátorům radaru
00:33:07 rozlišit na obrazovkách
vlastní letouny.
00:33:15 Ale přicházely i dobré zprávy.
00:33:22 Výroba Spitfirů a Hurricanů
dosáhla v červnu 446 kusů,
00:33:28 což bylo dvaapůlkrát víc,
než před třemi měsíci.
00:33:33 6. července měla Británie
00:33:36 668 moderních jednomístných
stíhacích jednoplošníků,
00:33:40 z toho dvě třetiny
plně bojeschopných.
00:33:44 Dalších 450 strojů tvořilo zálohu.
00:33:52 Velitelství stíhacího letectva
VÝZBROJ
00:33:56 HAWKER HURRICANE
00:33:59 Měl smíšenou konstrukci
00:34:00 s dřevěným křídlem
a trupem z kovových trubek.
00:34:04 Do výzbroje byl zařazen
v roce 1937.
00:34:07 Přestože šlo o přechodný typ
00:34:10 mezi dřevěnými dvojplošníky
s plátěným potahem
00:34:13 a novou generací
celokovových letadel,
00:34:17 byl nebezpečnou zbraní.
00:34:22 V roce 1939 prošel
rozsáhlou modernizací.
00:34:26 Pevná dvoulistá vrtule byla
nahrazena trojlistou stavitelnou
00:34:31 a křídla dostala
místo plátna kovový potah.
00:34:40 Výsledkem byl
výrazný nárůst výkonů.
00:34:45 Letoun dostal pancéřovou ochranu.
Nejprve přepážku za motorem,
00:34:50 později pancéřový plát
za pilotovými zády.
00:34:56 Na doporučení leteckého
vicemaršála Dowdinga
00:34:59 byly zavedeny čelní štítky
z neprůstřelného skla.
00:35:04 Díky tomu byli piloti
mnohem lépe chráněni.
00:35:12 Během Bitvy o Británii
se Hurricany osvědčily
00:35:16 díky jednoduché,
bytelné konstrukci.
00:35:20 Výroba byla rychlá,
00:35:23 odolnost proti poškození
vysoká a opravy snadné.
00:35:35 Hawker Hurricane si rychle
získal obdiv a důvěru mužů,
00:35:40 kteří na něm létali.
Letoun měl snadnou pilotáž
00:35:44 a díky širokému podvozku
bylo možné používat
00:35:47 i méně upravená letiště.
00:35:51 V nadcházející bitvě
tvořily Hurricany
00:35:55 dvě třetiny bojové síly RAF.
00:36:00 Velitelství stíhacího letectva
VÝZBROJ
00:36:04 SUPERMARINE SPITFIRE
00:36:07 Měl modernější,
celokovovou konstrukci
00:36:10 se skořepinovým trupem.
00:36:13 Pro dosažení vyšší rychlosti
měl křídla s tenkým profilem.
00:36:18 Charakteristický, eliptický tvar
00:36:21 poskytoval maximální plochu
a dostatečnou tuhost.
00:36:31 Spitfire byl zařazen
do výzbroje RAF v srpnu 1938.
00:36:37 Složitá konstrukce,
zvláště tvar křídel,
00:36:41 byly příčinou pomalejší výroby.
00:36:48 Pro Bitvu o Británii proto bylo
k dispozici méně Spitfirů,
00:36:51 než se očekávalo.
00:37:01 Spitfire byl obratný a rychlý
00:37:04 a rychle také reagoval
na zásahy do řízení.
00:37:12 Za letu byl tak stabilní,
00:37:15 že udržel přímočarý let,
i když pilot pustil řízení.
00:37:22 Nicméně pro nezkušené piloty
měl své nástrahy.
00:37:27 Obtížně vybíral vývrtku
00:37:29 a přistání bylo kvůli
úzkému podvozku náročnější.
00:37:35 Se stejnou vrtulí a pancéřovou
ochranou jako měl Hurricane
00:37:39 měl vyšší výkony především
v malých a středních výškách.
00:37:49 Výhodou, kterou oceňovali
všichni stíhací piloti,
00:37:53 byl bublinový překryt kabiny.
00:37:56 Nabízel výborný rozhled
na všechny strany,
00:37:59 což bylo důležité v soubojích.
00:38:13 Velitelství stíhacího letectva
PILOTI
00:38:20 Začátkem července 1940 mělo
velitelství stíhacího letectva
00:38:25 k dispozici jen 1200 pilotů.
00:38:28 435 ostřílených veteránů
padlo v bitvě o Francii
00:38:33 a z leteckých škol vycházelo
pouze 200 pilotů měsíčně.
00:38:37 Jen základní pilotní výcvik
trval rok,
00:38:41 takže velitelství stíhacího
letectva si uvědomovalo,
00:38:44 že počáteční ztráty
budou zřejmě vysoké.
00:38:48 Jedním z řešení bylo
rozšířit kontingent o piloty
00:38:51 z jiných částí Commonwealthu
a ciziny.
00:38:55 Během Bitvy o Británii bojovali
v řadách RAF letci z Austrálie,
00:39:00 Nového Zélandu,
Kanady a Jižní Afriky.
00:39:04 Kromě toho do Británie
přicházeli zkušení piloti
00:39:08 z leteckých sil
okupovaných zemí Evropy.
00:39:11 Zvláště Čechoslováci a Poláci
00:39:14 patřili k nejlepším pilotům
Královského letectva.
00:39:30 Na začátku války byli mobilizováni
takzvaní "víkendoví" piloti
00:39:35 z dobrovolných rezerv
a pomocných sil RAF.
00:39:39 Tvořili až čtvrtinu stavu
létajícího personálu.
00:39:43 Měli sice pilotní,
ale ne bojový výcvik.
00:39:47 Navíc jejich pilotní výcvik
nesplňoval vojenské standardy.
00:39:52 Bojový výcvik britského letectva
vyžadoval zvládnutí útoků
00:39:56 v sevřených rojích nebo letkách.
00:39:59 Naopak střelecký výcvik
se značně zanedbával.
00:40:09 Velitelství stíhacího letectva
ZABEZPEČOVACÍ JEDNOTKY
00:40:16 Stejně důležití byli
i příslušníci pozemního personálu,
00:40:21 udržující letouny
v nejvyšší bojové pohotovosti.
00:40:25 Letouny procházely denně
pravidelnými prohlídkami.
00:40:30 Po přistání čekali na zemi
na každý letoun mechanici,
00:40:35 zbrojíři a muži,
doplňující provozní kapaliny.
00:40:46 Prohlídku letounu,
doplnění paliva a munice
00:40:51 zvládli do 35 minut.
00:40:54 Každá peruť měla také
technické oddělení,
00:40:58 kde se dal i ve velmi
primitivních podmínkách
00:41:01 vyměnit například celý motor.
00:41:06 Pokud bylo poškození větší,
00:41:09 byl letoun svěřen civilnímu
opravářskému závodu.
00:41:19 Opravny pod vedením
lorda Beaverbrooka
00:41:23 dosahovaly obdivuhodných výsledků.
00:41:26 Přes šedesát procent strojů,
odeslaných do opravářských závodů,
00:41:30 bylo opět bojeschopných.
00:41:34 Řada letadel byla opravena
00:41:36 za použití dílů
z těžce poškozených strojů.
00:41:40 Z opravárenských závodů pocházela
třetina bojeschopných letounů
00:41:44 dodaných leteckým jednotkám.
00:41:50 Velitelství stíhacího letectva
PROTILETADLOVÁ OBRANA
00:41:58 Hlavní zbraní proti vetřelcům
byly britské stíhačky,
00:42:03 ale protiletadlová obrana
byla také důležitá.
00:42:07 Hlavně proto,
že nutila bombardéry létat výš,
00:42:10 čímž se zhoršila
přesnost bombardování.
00:42:20 Protiletadlová obrana spadala
pod velení pozemních sil.
00:42:24 V jejím čele stál
generál Sir Edward Pile,
00:42:28 který úzce spolupracoval
s velitelstvím stíhacího letectva.
00:42:33 V červenci 1940 měl k dispozici
jen 4000 protiletadlových děl,
00:42:39 většinou menší ráže, a přibližně
stejný počet světlometů.
00:42:44 V noci nebo za oblačného počasí
byla přesná palba téměř nemožná.
00:42:53 Jen několik nových děl
bylo vybaveno radarem,
00:42:57 ostatní musela spoléhat
na nepřesné zvukové zaměřovače.
00:43:09 Druhou složkou
protiletadlové obrany
00:43:12 byly jednotky přehradných balonů.
00:43:15 Balony byly, zvláště v noci,
00:43:17 účinné proti nízko
letícím letadlům.
00:43:20 Obsluhu každého tvořilo 12 mužů.
00:43:25 Samotné přahradné lano dokázal
nalétávající bombardér přeseknout
00:43:31 bez toho,
že by utrpěl vážnější poškození.
00:43:35 Skutečné nebezpečí
představoval systém dvou padáků,
00:43:39 upevněných k lanu.
00:43:43 Pokud došlo k nárazu letadla,
lano se od balonu uvolnilo.
00:43:49 Následně se otevřely
dva malé padáky,
00:43:53 vykazující díky svému odporu
asi 2 tuny tahu.
00:43:57 Smyčka přehozená přes křídlo
strhla letoun do vývrtky.
00:44:03 Se systémem dvou padáků
se z přehradných balonů
00:44:07 stal účinný prostředek
proti nízko letícím bombardérům.
00:44:12 Nicméně v létě 1940 bylo
přehradných balonů příliš málo.
00:44:20 Klíčová města v Anglii
chránilo jen asi 1400 kusů.
00:44:30 SÍLY PROTIVNÍKŮ
00:44:33 LUFTWAFFE
00:44:39 Tažení v západní Evropě bylo
pro Luftwaffe sice vítězné,
00:44:43 ale neobešlo se beze ztrát.
00:44:46 Během necelých dvou měsíců
ztratila v boji nebo při nehodách
00:44:50 téměř 1500 letadel.
00:44:56 Potřebovala doplnit stavy
a piloti odpočinek,
00:45:00 přesto ji čekalo nasazení
do boje proti Británii.
00:45:07 Göring sice tvrdil,
00:45:10 že válku může rozhodnout
strategické bombardování,
00:45:14 ale na plnění podobných úkolů
00:45:16 nebylo jeho letectvo
vůbec připraveno.
00:45:19 Luftwaffe měla
především taktická letadla
00:45:23 pro podporu pozemních jednotek.
00:45:26 Mohla počítat
s množstvím bombardérů,
00:45:30 ale většinou jen s malým
doletem a malou nosností.
00:45:41 Luftwaffe měla k dispozici
celkem 4500 letadel.
00:45:46 Z 1600 bombardérů a 1100 stíhaček
bylo před nadcházející bitvou
00:45:52 zhruba 70 procent
plně bojeschopných.
00:46:02 LUFTWAFFE - VÝZBROJ
00:46:06 MESSERSCHMITT Bf 109E
00:46:10 Základním typem byl moderní
jednomotorový stíhací letoun
00:46:14 Messerschmitt 109 E.
00:46:17 Jeho výkony byly
porovnatelné se Spitfirem,
00:46:20 ale měl lepší výškové vlastnosti
00:46:22 a byl rychlejší
ve střemhlavém letu.
00:46:25 Na rozdíl od britských stíhaček,
vybavených karburátorem,
00:46:28 měl motor Messerschmittu
přímé vstřikování,
00:46:31 takže při přechodu
do klesání nevynechával.
00:46:35 Díky tomu se Němcům často podařilo
uniknout střemhlavým letem.
00:46:41 Stodevítce, podobně jako Spitfiru,
00:46:43 při vyšších rychlostech
"tvrdlo" řízení.
00:46:47 Messerschmitt neměl problémy
s padáním do vývrtky,
00:46:50 ale kvůli vyššímu
plošnému zatížení
00:46:53 měl větší poloměr zatáčky,
než jeho britští protivníci.
00:46:57 Letoun měl krátký start
a velmi dobrou stoupavost,
00:47:00 ale na zemi byl kvůli úzkému
podvozku hůře ovladatelný
00:47:04 a z kabiny byl špatný výhled.
00:47:06 Zhruba pět procent stodevítek
bylo ztraceno
00:47:09 po haváriích při přistávání.
00:47:18 LUFTWAFFE - VÝZBROJ
00:47:20 MESSERSCHMITT Bf 110
00:47:23 Dvoumotorový dvoumístný
Messerschmitt Bf 110
00:47:26 byl navržen jako těžká doprovodná
stíhačka s dlouhým doletem.
00:47:31 Němci mu říkali Zerstörer -
torpédoborec.
00:47:41 Göring považoval jednotky
těžkých stíhaček za elitní
00:47:44 a jejich piloti byli vybíráni
mezi nejlepšími.
00:47:49 Přestože byla stodesítka rychlejší
00:47:52 a mnohem lépe vyzbrojená
než Hurricane,
00:47:55 byla příliš neohrabaná,
00:47:58 aby se mohla pustit
do souboje se Spitfiry.
00:48:01 Před koncem Bitvy o Británii
potřebovaly doprovodné stíhačky
00:48:05 vlastní eskortu stodevítek.
00:48:14 LUFTWAFFE - VÝZBROJ
00:48:17 JUNKERS Ju87 STUKA
00:48:21 Junkers Ju87 Stuka byl navržen jako
přesný střemhlavý bombardér
00:48:26 pro podporu pozemních jednotek.
00:48:29 Pokud byl nasazen v oblastech,
00:48:31 kde měla Luftwaffe
vzdušnou převahu,
00:48:34 měl výborné výsledky.
00:48:36 Dokázal zasáhnout cíl
s přesností na 30 metrů.
00:48:42 Stuky byly vybavené
automatickými brzdicími štíty,
00:48:46 aby nepřekročily maximální
rychlost ve střemhlavém letu
00:48:51 a sirénami pro zvýšení
psychologického účinku náletu.
00:48:55 Přes svůj neohrabaný vzhled
měly snadnou pilotáž.
00:49:00 Řízení šlo lehce a letoun byl
na svou velikost poměrně obratný.
00:49:03 Z kabiny byl výborný výhled,
00:49:06 ale v porovnání
s jednomístnými stíhačkami
00:49:09 byl dvoumístný letoun
pomalý a špatně vyzbrojený.
00:49:23 LUFTWAFFE - VÝZBROJ
00:49:25 HEINKEL He 111
00:49:28 V době zařazení do výzbroje
byl Heinkel He 111
00:49:32 jedním z nejmodernějších
letadel své doby.
00:49:36 V době Bitvy o Británii šlo stále
ještě o účinný bombardér.
00:49:40 Prošel několika modernizacemi,
00:49:43 ale konstrukce už
dosahovala svého limitu.
00:49:47 Heinkel He 111 byl dobře
pancéřovaný a vyzbrojený,
00:49:52 ale byl pomalý a měl slabé motory.
00:49:59 Kvůli tomu, že byly bomby
v pumovnici zavěšené vertikálně,
00:50:04 mohly mít ráži
nejvýše 250 kilogramů.
00:50:14 LUFTWAFFE - VÝZBROJ
00:50:16 DORNIER Do 17
00:50:19 Dornieru Do 17
se přezdívalo létající tužka.
00:50:24 V době Bitvy o Británii
již byla jeho výroba zastavena.
00:50:28 Letoun měl malý dolet,
rychlost i nosnost.
00:50:32 Také pancéřová ochrana byla slabá.
00:50:40 Navzdory všem těmto nedostatkům
byly Dorniery u osádek oblíbené.
00:50:46 Patřily k nejspolehlivějším
německým bombardérům
00:50:49 a byly poměrně obratné.
00:50:52 Letoun měl bytelnou konstrukci
00:50:55 a byl schopen bombardovat
z mírného střemhlavého letu
00:50:58 až do rychlosti
600 kilometrů za hodinu.
00:51:03 Kvůli své zranitelnosti
preferovaly osádky Dornierů
00:51:07 útoky z malých výšek
s využitím momentu překvapení.
00:51:16 LUFTWAFFE - VÝZBROJ
00:51:18 JUNKERS Ju88
00:51:22 Junkers Ju88 byl navržen
jako rychlý bombardér.
00:51:26 V Bitvě o Británii byl poprvé
nasazen ve větším měřítku.
00:51:31 Letoun byl britskými piloty
považovaný za nejlepší své třídy
00:51:36 a Němcům se velmi osvědčil.
00:51:44 Ju88 byl rychlý, univerzální,
odolný a obratný letoun.
00:51:51 Byl sice slabě pancéřovaný
a vyzbrojený,
00:51:54 ale díky brzdícím štítům dokázal
Spitfirům často uniknout
00:51:59 ve střemhlavém letu.
00:52:05 LUFTWAFFE - PILOTI
00:52:15 Příslušníci Luftwaffe měli
dlouhodobě vysokou morálku.
00:52:20 Vítězství v Polsku
a tažení na západě
00:52:24 je utvrdilo v přesvědčení,
že Luftwaffe je neporazitelná.
00:52:32 Od začátku války však
utrpěli těžké ztráty.
00:52:36 Nicméně jádrem jednotek
zůstávali ostřílení veteráni
00:52:40 s kvalitním výcvikem
a bojovými zkušenostmi.
00:52:48 Stíhací piloti se učili napadat
nejen bombardovací svazy,
00:52:53 ale také formace
nepřátelských stíhaček.
00:52:57 Peruť po peruti, letku po letce,
00:52:59 až skončili
v individuálních soubojích.
00:53:03 Osádky bombardérů
cvičily zastupitelnost.
00:53:06 Velitel letounu,
zpravidla navigátor,
00:53:09 byl schopen nahradit
ostatní členy.
00:53:19 Němečtí piloti měli
nalétáno přes 250 hodin
00:53:24 a nočních letů měli za sebou
víc, než jejich protivníci.
00:53:28 Letecké školy cvičily
již před válkou
00:53:31 800 nových pilotů měsíčně.
00:53:40 LUFTWAFFE
Zabezpečovací jednotky
00:53:47 Podobně jako na britské straně,
i německý pozemní personál byl
00:53:52 během bitvy o Británii
pod obrovským tlakem.
00:53:56 Všechny ofenzívy Luftwaffe
závisely na tom,
00:54:00 jak rychle dokážou mechanici
letouny opravit
00:54:03 a udržet je bojeschopném stavu.
00:54:08 Podmínky byly o to těžší, že
Luftwaffe často střídala letiště.
00:54:13 Údržba, včetně výměny motorů,
se často prováděla pod širým nebem
00:54:18 nebo jen pod stanovým přístřeškem.
00:54:24 Morálka byla podobně vysoká
jako u létajícího personálu,
00:54:28 ale po dvou měsících
nepřetržitých bojů
00:54:31 a vybudování stovky nových letišť
00:54:34 potřeboval pozemní personál
nutně oddych.
00:54:39 V oblasti výroby začalo
Německo za Británií zaostávat,
00:54:43 což si málokdo uvědomoval.
00:54:47 V červnu 1940 se v Německu
vyrobilo necelých 900 letadel,
00:54:52 z toho 140
jednomotorových stíhaček,
00:54:56 tedy podstatně méně,
než ve Velké Británii.
00:55:07 PŘEDVEČER BITVY
00:55:26 Bitva o Británii vypukla
10. července 1940,
00:55:30 když Luftwaffe zaútočila
na konvoj v kanálu La Manche.
00:55:35 Ale už předtím
britští občané pocítili,
00:55:38 že jejich domovy jsou
v doletu letadel Luftwaffe.
00:55:46 Nad britskými ostrovy
00:55:48 se objevovaly německé
průzkumné letouny každý den.
00:55:52 Testovaly pohotovost
protivzdušné obrany
00:55:56 a měřily reakční časy
stíhacího letectva.
00:56:02 Dalším krokem byla série nočních
náletů na britské továrny,
00:56:07 přístavy a letiště.
00:56:15 První rozsáhlý nálet byl
proveden 18. července v noci.
00:56:20 Stovka bombardérů zaútočila
na severní, východní
00:56:24 a jižní Anglii a jižní Wales.
00:56:30 Do konce měsíce bylo provedeno
dalších osm nočních náletů,
00:56:35 většinou na severní,
střední a jižní Anglii.
00:56:40 Nálety zabily mnoho civilistů.
00:56:47 1. července
provedly německé bombardéry
00:56:51 první velký
denní nálet na Británii.
00:56:54 Cílem byla města Wick ve Skotsku
a Hull v Yorkshire.
00:57:00 Od té doby probíhaly nálety
ve dne i v noci.
00:57:04 Ztráty na obou stranách
začaly narůstat.
00:57:19 Začala první fáze
kruté opotřebovací války,
00:57:23 známé jako Bitva o Británii.
00:57:29 Konec první části
00:57:56 Titulky: Marie Luzarová
Česká televize 2013