Louvre: začalo to záhadným úsměvem
00:00:07 Česká televize uvádí japonský dokumentární cyklus
00:00:10 GALERIE UMĚNÍ
00:00:32 Louvre: Začalo to záhadným úsměvem
00:00:42 Každé muzeum vypráví jedinečný příběh.
00:00:49 21. srpen 1911. Je brzy ráno.
00:00:53 Do Louvru proklouzl nevítaný návštěvník.
00:01:00 "Ukradli Monu Lisu!" Zprávy o loupeži letí Paříží.
00:01:09 Francouzská policie přichází se dvěma překvapivými podezřelými:
00:01:12 jsou jimi malíř Pablo Picasso a básník Guillaume Apollinaire.
00:01:18 Jenomže ti tenhle zločin nespáchali.
00:01:21 Kdo byl tedy zloděj?
00:01:22 A co bylo záměrem tohoto bezostyšného zločinu?
00:01:26 Krádež rozpoutala živou diskuzi uvnitř i vně uměleckých kruhů.
00:01:30 O dva roky později se Mona Lisa našla na místě,
00:01:33 kde nikoho nenapadlo hledat: v italské Florencii.
00:01:36 Zloděj byl dopaden ve chvíli,
00:01:39 kdy se pokoušel obraz prodat do starožitnictví.
00:01:42 Jednalo se o obchodníka italského původu, zaměstnance Louvru.
00:01:46 Bránil se tím, že Monu Lisu zcizil proto,
00:01:50 aby vrátil italský obraz na italskou půdu.
00:02:03 Vzrušení, provázející loupež Mony Lisy, zcela neočekávaně způsobilo,
00:02:08 že se z díla Leonarda da Vinciho stal nejznámější obraz na světě.
00:02:13 Proč se tedy dílo italského umělce stalo středobodem Louvru,
00:02:16 francouzského muzea?
00:02:19 Tato otázka nás dnes zajímá.
00:02:29 Centrem Paříže protéká řeka Seina. Na jejích březích stojí Louvre.
00:02:40 Rozlehlé pozemky muzea připomínají spíše město.
00:02:48 Tvoří je tři budovy postavené do tvaru písmene "U"
00:02:51 a jeho sbírky čítají přes 350 tisíc artefaktů.
00:02:56 Budovy propojují tunely, vchod maskuje prosklená pyramida.
00:03:06 Každodenně Louvre přivítá zhruba 20 tisíc návštěvníků.
00:03:10 Je to bezesporu jedno z největších a nejoblíbenějších muzeí.
00:03:20 Ke zlatým hřebům Louvru patří Velká galerie.
00:03:23 Tvoří ji obrovská chodba o délce 450 metrů.
00:03:26 Její zdi lemují mistrovská díla z období italské renesance,
00:03:29 vrcholu uměleckého vývoje západní civilizace.
00:03:42 "Panna Maria a Ježíšek se svatým Janem Křtitelem" od Raphaela.
00:03:45 Obraz je neformálně označován názvem "Madona v zahradě".
00:03:57 Poukazuje na to,
00:03:59 že Maria v prostém šatu sedí na rozkvetlém trávníku.
00:04:09 Botticelliho freska.
00:04:18 Muzeum Louvre zakoupilo tento obraz,
00:04:21 který původně patřil starému florentskému rodu.
00:04:24 Tři grácie ztvárněné živými pastelovými tóny.
00:04:29 Toto mistrovské dílo překypuje typickými prvky italské renesance,
00:04:33 kdy Evropa otevírala novou kapitolu lidstva.
00:04:40 Leonardova "Madona ve skalách".
00:04:51 Prostý, andělský výraz.
00:04:59 Mladý, majestátně působící Kristus.
00:05:03 Da Vincimu se podařilo štětcem odhalit hloubku lidské duše.
00:05:11 V této životní fázi se Leonardo rovněž zajímal
00:05:14 o geologii a astronomii.
00:05:17 Jeho Madona odpočívá uprostřed rozeklaných výčnělků
00:05:20 holých skal značně nekonvenční prostředí pro takový obraz.
00:05:24 Toto dílo prozrazuje Leonardovo nadšení vědou.
00:05:33 Mona Lisa Leonardovo vrcholné mistrovské dílo.
00:05:38 Obraz je 77 cm vysoký a 53 cm široký.
00:05:43 Poměrně malý, souhlasíte?
00:05:45 U tak renomovaného obrazu je zvláštní,
00:05:48 jak málo se toho o něm ve skutečnosti ví.
00:05:58 Je to portrét ženy florentského obchodníka jménem Gioconda.
00:06:03 Jmenovala se Lisa. "Mona Lisa" znamená "Vdaná paní Lisa".
00:06:10 Usmívá se, ovšem natolik potutelně, jako by každého,
00:06:14 kdo na ni pohlédne, škádlila.
00:06:16 Nezodpovězené otázky obestírající tento obraz přinesly nespočet
00:06:20 teorií o totožnosti portrétované osoby.
00:06:23 Co byla doopravdy zač? Proč se takhle usmívá?
00:06:27 Na žádnou z těchto otázek neznáme konkrétní odpověď.
00:06:34 Leonardo stvořil náznak úsměvu pomocí techniky stínování,
00:06:38 kdy na plátno nanášel pigmenty v mnoha extrémně tenkých vrstvách.
00:06:42 Podařilo se mu zachytit její neochvějný pohled
00:06:45 natolik sugestivně, že Mona Lisa působí živoucím způsobem.
00:06:53 Jedinečné umělecké dílo.
00:06:55 Přesto - nepřipadá vám obraz poněkud zvláštní?
00:06:59 Prohlédněte si pozadí pochmurná krajina s ostrým pohořím.
00:07:08 Scénou prostupuje tajuplná atmosféra nálada,
00:07:11 jakou byste u portrétu ženy obyčejného obchodníka neočekávali.
00:07:23 Leonardo po sobě zanechal obrovské množství poznámek,
00:07:27 ale ani v jediné se nezmiňuje o Moně Lise.
00:07:30 A tak ji nadále obklopuje tajemství,
00:07:34 a její úsměv okouzluje svět už přes 500 let.
00:07:45 O Moně Lise by se dalo prohlásit, že je symbolem Louvru.
00:07:50 Většina lidí sem chodí kvůli ní.
00:07:53 Výjimečná technika.
00:07:56 Samotný obraz má fantastický půvab.
00:08:03 Dá se označit za jeden z nejlepších mezi nejlepšími.
00:08:12 Mona Lisa mimořádná ukázka historie západního umění.
00:08:17 Ale jak se tato italská dáma ocitla v Louvru,
00:08:20 francouzském muzeu?
00:08:34 Odpověď se ukrývá pod muzeem,
00:08:35 ve starověkých architektonických ruinách.
00:08:44 První budova Louvru.
00:08:46 Objevili ji teprve nedávno,
00:08:48 kdy muzeum zahájilo důležitý projekt svého rozšíření.
00:08:59 Pevnost postavená ve 12. století
00:09:03 králem Filipem II. Francouzským.
00:09:06 Přesně tak, základy Louvru tvoří bývalá pevnost.
00:09:10 Stála na březích Seiny a bránila invazím zahraničních nepřátel.
00:09:15 Později se z pevnosti stal palác.
00:09:22 V Louvru proběhlo mnoho rekonstrukcí,
00:09:25 symbolizujících moc francouzské monarchie.
00:09:32 Ale proč se tohle místo proměnilo v muzeum?
00:09:37 Protože František I., francouzský král vládnoucí
00:09:40 v 16. století, objevil italskou renesanci.
00:09:47 Nezkrotný František I. napadl Itálii, aby rozšířil své panství.
00:09:51 Namísto toho však jej samotného
00:09:54 přemohla velkolepost tamější renesanční kultury.
00:09:58 Františku I. bylo tehdy pouhých 21 let.
00:10:06 V Itálii právě vrcholilo období renesance díky umělcům,
00:10:10 jakými byli Michelangelo a Leonardo.
00:10:17 Františka I. uchvátily italské umělecké úspěchy natolik,
00:10:21 že si do Francie odvezl obrazy a sochy.
00:10:26 Duchovní hloubka vyjádření snahy a zápasu člověka
00:10:30 o dosažení dokonalosti.
00:10:34 František I. pozval nejnadanější italské umělce do Francie,
00:10:38 jež ve svém kulturním vývoji za Itálií zaostávala.
00:10:50 Pozvánku obdržel i Leonardo, autor Mony Lisy.
00:10:56 V té době mu bylo 63 let. Jeho jméno znali po celé Evropě.
00:11:08 2,5 hodiny od Paříže. Město Amboise v kraji Loira.
00:11:16 Královský zámek Amboise patřil k sídlům
00:11:19 spravovaným Františkem I.
00:11:24 A právě tady v zimě roku 1516 přivítali Leonarda.
00:11:45 Od Františka I. se mu dostalo vřelého přijetí.
00:11:51 Leonardo získal titul
00:11:53 "Hlavní královský malíř, technik a architekt".
00:12:01 Zatímco je dělila značná generační propast,
00:12:04 jejich přátelství zůstává námětem hovorů v Amboise dokonce i dnes.
00:12:11 Každé léto město pořádá večerní slavnost,
00:12:14 připomínající Leonardovu dobu.
00:12:18 Akce se mohou zúčastnit i turisté.
00:12:27 Zda obdivuji Leonarda da Vinciho? Samozřejmě.
00:12:31 Kdybych ho neměl rád, zřejmě bych pořád nehrál jeho roli, ne?
00:12:37 Jsem František I.
00:12:40 Kdybych byl skutečný František I.,
00:12:43 jistě bych Leonarda do Francie taky pozval.
00:12:50 Leonardo byl jedním z těch,
00:12:55 kdo naši zemi seznámili s italskou kulturou.
00:13:05 Na úpatí kopce se zámkem leží městečko Amboise.
00:13:09 Král zde Leonardovi zařídil bydlení.
00:13:14 Toto je místní panské sídlo.
00:13:20 Dnes rezidenci vlastní a spravuje rodina Saint-Bris.
00:13:25 Sídlo je přístupné veřejnosti.
00:13:28 Obývací pokoj a ložnice vypadají stejně jako v dobách,
00:13:32 kdy zde bydlel Leonardo da Vinci.
00:13:40 Leonardo sem přišel už v pokročilém věku
00:13:43 a měl ochrnutou ruku po mrtvici,
00:13:46 takže nedokázal malovat větší obrazy.
00:13:49 Pracoval na rozličných projektech,
00:13:53 například na instalaci komunikačního systému na zámku
00:13:56 a vybudování zavlažovacího kanálu z Loiry.
00:14:05 Zbytky staré architektury pod sídlem dokládají,
00:14:08 že se Leonardo s králem se spřátelili.
00:14:11 Tohle je vchod do tunelu, propojuje sídlo se zámkem Amboise.
00:14:17 Je to tajná chodba.
00:14:21 František I. ji využíval ke schůzkám s Leonardem.
00:14:30 Jako dívka jsem z toho byla nadšená
00:14:33 a často jsem si sem chodila hrát.
00:14:36 Ale v té tmě jsem se hrozně bála.
00:14:43 Každý den ihned po královských povinnostech vyrazil František I.
00:14:46 touto chodbou za Leonardem.
00:14:56 Mladý král nepovažoval Leonarda pouze za umělce,
00:14:58 znamenal pro něho i morální autoritu s širokými obzory.
00:15:11 O tři roky později v roce 1519 Leonardo umírá.
00:15:21 František I. se o Leonarda dobře staral a vyplácel mu
00:15:24 štědrou gáži - přesto umělec před smrtí nestihl namalovat
00:15:27 ani jediný králův portrét.
00:15:32 Nicméně král oslovoval starého mistra "mon pere", "otče".
00:15:37 Tento projev náklonnosti svědčil o jeho neskonalém obdivu
00:15:40 a úctě k Leonardovi.
00:15:46 Leonardo měl v době své smrti u sebe tři obrazy.
00:15:49 Král je koupil a odvezl do Paříže.
00:15:58 Tyto tři malby jsou dnes vystaveny ve Velké galerii v Louvru.
00:16:11 Prvním z nich je "Panna Maria s dítětem a se svatou Annou".
00:16:20 Je to prapodivná kompozice, kde Panna Maria natahuje paži
00:16:24 k Ježíškovi a sama přitom sedí na klíně své matky, svaté Anny.
00:16:36 Neznatelné pousmání na tvářích žen jako by
00:16:39 připomínalo úsměv Mony Lisy, co vy na to?
00:16:46 Další malbou je "Svatý Jan Křtitel".
00:16:54 Co se Leonardo pózou s prstem
00:16:57 ukazujícím k obloze snažil naznačit?
00:17:00 Záhadně androgynní vzezření - ani muž, ani žena.
00:17:07 Toto dílo nám umožňuje nahlédnout do podstaty
00:17:10 Leonardova hluboce duchovního světa.
00:17:16 Třetím obrazem je Mona Lisa.
00:17:19 Tohle mimořádné dílo si Leonardo ponechal až do konce svého života.
00:17:27 A čím je vlastně tento obraz tak výjimečný?
00:17:31 Porovnejme ho s dalšími malbami z Louvru.
00:17:37 Zde máme portrét italského umělce Pisanella.
00:17:41 Vznikl dříve než Mona Lisa.
00:17:45 V té době připomínaly portréty spíše obličeje na mincích,
00:17:49 namalované z profilu, a umělci běžně prezentovali
00:17:53 portrétované osoby jako pouhé siluety.
00:18:02 Portrét od Hanse Memlinga, umělce z Flander, dnešní Belgie.
00:18:07 Poznáte, že žena se dívá dopředu, s tělem natočeným ze tří čtvrtin.
00:18:15 Memling přidal na pozadí vzdálenou krajinu.
00:18:19 Sledujete, jak má žena založené ruce?
00:18:30 Správně. Mona Lisa vychází z koncepce tohoto vlámského obrazu.
00:18:36 Jenomže Mona Lisa pokročila dál.
00:18:40 Mona Lisa se od vlámského stylu liší tím,
00:18:44 že tělo ženy je sice natočené v úhlu,
00:18:47 ovšem obličej směřuje přímo na nás.
00:18:50 V jistém smyslu zachytil Leonardo ženu s přetočeným krkem.
00:18:55 Tím dodal portrétu dynamický pohyb.
00:19:03 Koncem 18. století vyhnala královskou rodinu z Louvru
00:19:06 francouzská revoluce a budovy začaly sloužit jako veřejné muzeum.
00:19:11 Poklady královské rodiny, včetně Mony Lisy, byly vystaveny,
00:19:15 aby se jimi mohl těšit každý.
00:19:19 Zdalipak jste tušili, že má Mona Lisa v Louvru dceru?
00:19:25 Je to obraz s názvem "Žena s perlou".
00:19:29 Autorem je Jean-Baptiste Camille Corot,
00:19:33 francouzský umělec 19. století.
00:19:36 Kompozice této malby je totožná s Monou Lisou.
00:19:40 Corot, pařížský rodák, při svých častých návštěvách Louvru
00:19:43 určitě Monu Lisu soustředěně studoval.
00:19:46 V Louvru je rovněž "syn" Mony Lisy.
00:19:49 Raphaelův "Portrét Baldassara Castiglioneho".
00:19:59 Raphael Leonarda v době, kdy tvořil Monu Lisu, navštívil.
00:20:11 Raphaelův obraz je také v Louvru,
00:20:14 ale není zdaleka tak slavný jako Mona Lisa.
00:20:17 Znázorňuje muže s jemným úsměvem připomínajícím Monu Lisu.
00:20:20 A obrazu se opravdu přezdívá "mužská Mona Lisa".
00:20:32 Je očividné, že Raphaela ovlivnil novátorský půvab a styl Mony Lisy.
00:20:38 Pokud ho porovnáte s Monou Lisou, zjistíte, že onomu muži jiskří oči.
00:20:43 Jako by se pokoušel navázat kontakt s pozorovatelem.
00:20:48 To úsměv Mony Lisy rozhodně není důvěrný. Je symbolický.
00:20:56 Jedná se o portrét "běžné ženy",
00:21:00 tedy obecné interpretace, jež následně přechází
00:21:04 do znázornění konkrétní ženy.
00:21:12 Mona Lisa by podle všeho mohla reprezentovat
00:21:15 konečnou fázi Leonardova vývoje v zachycování lidské podoby.
00:21:21 Upřímně řečeno, Mona Lisa způsobuje Louvru mrzutosti.
00:21:31 Je neskutečně přitažlivá, láká spousty návštěvníků,
00:21:36 až představuje obrovský problém, co se týče pohybu lidí
00:21:40 po prostorách muzea.
00:21:48 Každý den Louvre přivítá lidi z celého světa.
00:21:52 Téměř všichni z nich mají za cíl spatřit Monu Lisu.
00:21:57 Dnes je umístěna za neprůstřelným sklem, důkladně zabezpečená tak,
00:22:00 aby se zamezilo jakýmkoli dalším pokusům o její krádež či poškození.
00:22:06 Odkud jste?
00:22:07 Z Panamy.
00:22:11 Na jaký obraz se jdete podívat?
00:22:14 Mona Lisa.
00:22:18 Jsme z Islandu.
00:22:22 Přijela jsem kvůli Moně Lise.
00:22:26 Už jsem ji kdysi viděla, ale teď je to lepší.
00:22:31 Je mnohem hezčí než předtím.
00:22:35 Jsme z Koreje. Tenhle obraz nepatří Francii.
00:22:46 Mona Lisa je světoběžnice.
00:23:00 Louvre se může světu pochlubit,
00:23:03 že pod svými střechami spočívá slavná Mona Lisa,
00:23:06 ale její přítomnost představuje mnohem důležitější symbol -
00:23:10 symbol přátelství mladého francouzského krále
00:23:13 a starého italského mistra.
00:23:15 Mona Lisa obraz závěrečné fáze Leonardova umění
00:23:19 a zároveň výchozí bod muzea Louvre.
00:23:51 Skryté titulky Tomáš Pechoušek
00:23:54 ČESKÁ TELEVIZE 2012
Centrem Paříže protéká řeka Seina. Ne jejích březích stojí palác Louvre. Rozlehlé pozemky muzea přpomínají spíše město. Tvoří je tři budovy, postavené do tvaru písmene „U“ a jeho sbírky čítají přes tři sta padesát tisíc artefaktů. Budovy propojují tunely, vchod maskuje prosklená pyramida. Každodenně Louvre přivítá zhruba dvacet tisíc návštěvníků. Je to bezesporu jedno z největších a nejoblíbenějších muzeí. Ke zlatým hřebům Louvru patří Velká galerie. Tvoří ji obrovská chodba o délce 450 metrů. Její zdi lemují mistrovská díla z období italské renesance, vrcholu uměleckého vývoje západní civilizace.