Vermeer a jeho magická modř
00:00:05 Česká televize uvádí japonský dokumentární cyklus
00:00:09 GALERIE UMĚNÍ
00:00:39 Mořicův dům: Vermeerova jiskra modrého kouzla
00:00:48 Každé muzeum vypráví jedinečný příběh.
00:00:53 Před 350 lety žil v této zemi umělec,
00:00:56 toužící ve svých obrazech zachovat jiskru věčnosti.
00:01:04 Použít modř, nikdy neztrácející svůj lesk.
00:01:09 Budeme se věnovat vizi malíře,
00:01:12 jež spočívá uzamčena v této speciální barvě.
00:01:28 Dnešní příběh se odehrává v Haagu, třetím největším nizozemském městě.
00:01:34 Město od 16. století vzkvétalo jako politická křižovatka,
00:01:39 usadila se zde aristokracie a vládní představitelé.
00:01:48 V centru města stojí blok budov, který kdysi tvořil palác.
00:01:53 Dnes se tu nachází vládní úřad a sídlí zde parlament.
00:01:57 Naším dnešním cílem je tato nárožní budova Mořicův dům.
00:02:05 Račte vstoupit s námi.
00:02:16 Tato budova vyrostla někdy v polovině 17. století
00:02:19 jako sídlo Johana Mauritse, hraběte z Nassau Siegen,
00:02:24 generálního guvernéra Holandské Brazílie.
00:02:28 Mauritshuis, tedy Mořicův dům,
00:02:32 je rovněž znám pod označením Královský obrazový archiv.
00:02:35 Vystavují zde sbírky nashromážděné generacemi panovníků.
00:02:45 V 17. století se Nizozemsko díky zahraničnímu námořnímu
00:02:49 obchodu těšilo nebývalé prosperitě, dařilo se zde umění a kultuře.
00:02:55 Proslulá díla starých mistrů, kteří se stali výsadními symboly
00:02:58 tohoto zlatého věku estetické vytříbenosti,
00:03:02 se nacházejí na druhém podlaží muzea.
00:03:07 Rembrandtův obraz "Hodina anatomie doktora Nikolase Tulpa".
00:03:17 Vědec pitvající lidské tělo.
00:03:24 Jeho výkladu pozorně naslouchá sedm chirurgů.
00:03:29 V té době v Nizozemsku najímala umělce k vytvoření podobných
00:03:32 skupinových portrétů různá občanská sdružení.
00:03:42 Rembrandtovo mistrné využití světla a stínu
00:03:46 dodává obrazu na dramatičnosti.
00:03:53 Toto mistrovské dílo se stalo katalyzátorem Rembrandtova úspěchu
00:03:57 a rozšířilo jeho reputaci široko daleko.
00:04:02 Nejlepší nizozemský krajinář všech dob se jmenoval
00:04:06 Jacob van Ruisdael.
00:04:13 Za svého života vytvořil přes 700 krajinomaleb.
00:04:25 Jasně bílé povlečení září na prádelní šňůře
00:04:29 zalité slunečním světlem.
00:04:36 Tyto Ruisdaelovy venkovské výjevy vždy působily na Holanďany
00:04:39 nostalgicky a jejich popularita je nadčasová.
00:04:57 Návštěvníky z celého světa však láká do Mořicova domu
00:05:00 právě tato výstavní síň.
00:05:03 Sál nese jméno Johannese Vermeera,
00:05:06 bravurního holandského malíře ze 17. století.
00:05:12 Vermeerův obraz "Diana a její nymfy".
00:05:22 Dochovalo se pouze 30 Vermeerových olejomaleb.
00:05:26 Toto je jedna z nich.
00:05:31 Obraz namaloval jako 23letý a "Diana a její nymfy"
00:05:35 představovaly jeho umělecký debut.
00:05:51 V sále se rovněž nachází obraz,
00:05:53 jenž by se dal označit jako tvář muzea.
00:06:00 "Dívka s perlovou náušnicí",
00:06:03 rovněž nazývaná "Dívka v modrém turbanu".
00:06:06 Tuto mladistvou dívčí podobiznu
00:06:08 mnozí označují za severoevropskou "Monu Lisu".
00:06:21 Letmý výraz dívky, ohlížející se přes rameno.
00:06:26 Ve tváři se jí zračí tajemství.
00:06:33 Její průzračné oči sledují každého, kdo na ni pohlédne.
00:06:41 Jemně pootevřená ústa vyjadřující nepatrný náznak překvapení.
00:06:46 A znepokojivě se lesknoucí perlová náušnice.
00:06:56 Věčná dívka, jež si podmaní a uchvátí srdce těch,
00:07:00 kdo ji spatří.
00:07:03 Prostě neskutečné!
00:07:05 I když ten obraz znáte dlouhá léta z knížek a pak ho uvidíte
00:07:07 na vlastní oči, je to zkrátka...
00:07:11 ještě víc neuvěřitelné.
00:07:13 Pokaždé vás ohromí, jako byste ji právě viděli poprvé.
00:07:18 Snaží se vám něco sdělit, ale je to záhada, takže netušíte,
00:07:22 co je námětem vaší konverzace.
00:07:38 Na čtvrtém podlaží muzea sídlí restaurátorská dílna.
00:07:42 Zde najdeme člověka, snažícího se "dívčino tajemství" odhalit.
00:07:51 Jorgen Wadum pracuje jako restaurátor již 25 let.
00:08:01 Doposud se podílel na restaurování více než stovky obrazů.
00:08:06 Jeho expertízy mu vynesly celosvětovou prestiž.
00:08:16 V roce 1994 dostal na starost restaurování
00:08:20 "Dívky s perlovou náušnicí".
00:08:26 Obraz stářím zežloutl, tudíž prvním krokem bylo
00:08:30 odstranění lakované vrstvy, pokrývající celou plochu plátna.
00:08:40 Následovaly rentgenové snímky k odhalení oblastí,
00:08:44 jež byly restaurovány v minulosti.
00:08:47 Odstranily se veškeré barevné retuše.
00:08:54 Místa, kde došlo k odloupnutí barvy,
00:08:59 se retušovala pomocí vodových barev.
00:09:02 To ulehčí práci budoucím restaurátorům.
00:09:12 Po šestiměsíčním úsilí se "Dívce s perlovou náušnicí"
00:09:17 vrátil lesk, jaký měla v době, kdy ji Vermeer namaloval.
00:09:27 K nejúžasnějšímu objevu při restaurování došlo ve chvíli,
00:09:32 když jsme z "Dívky s perlovou náušnicí" odstranili
00:09:36 svrchní lakovanou vrstvu a zjistili,
00:09:40 s jakou barevnou jemností je namalována její pleť.
00:09:44 Obsahovala mnohem víc nuancí, daleko větší množství růžových
00:09:48 a okrových odstínů, přesně odpovídajících barvě pokožky.
00:09:57 Když Wadum odstranil lakovanou vrstvu,
00:10:02 objevil malé kouzlo geniální Vermeerův trik.
00:10:12 Zadívejte se na koutek dívčiných úst.
00:10:16 Tohle místečko o průměru 1,5 mm zakryli při předchozí retuši
00:10:20 tělovou barvou - nejspíš ho považovali za nějakou skvrnku.
00:10:25 Wadum s týmem profesionálů zjistil, že místo sloužilo jako stěžejní
00:10:30 bod - jednalo se o záměrný tah štětcem,
00:10:34 kdy malíř mistrně zachytil odraz světla.
00:10:38 Restaurátoři na to pamatovali a třpytivě svůdným rtům dívky
00:10:43 vrátili jejich původní lesk.
00:10:45 Restaurování přineslo další odměnu porozuměli složení
00:10:49 jedné z barev, již Vermeer použil.
00:10:57 Waduma zajímala především oblast turbanu.
00:11:07 Jeho základ tvoří kombinace
00:11:11 intenzivní modři a třpytivých odlesků.
00:11:15 Vermeer tuto nápadně modrou účinně využíval i u dalších prací.
00:11:25 Jakou modrou barvu tedy doopravdy použil?
00:11:37 U těchto mlýnů na okraji Amsterdamu se míchají barvy
00:11:41 pro umělce pomocí tradičních metod.
00:11:49 Tohle je Piet Kempenaar,
00:11:52 odborník na přípravu barev pro umělecké využití.
00:11:57 Pan Kempenaar nám nyní namíchá Vermeerovu modř.
00:12:06 Používá drahocenný kámen s názvem lazurit. Dováží se z Afghánistánu.
00:12:19 Aby vyrobil pigment, musí kámen nejprve rozdrtit ocelovou tyčí.
00:12:37 Poté rozdrcený kámen proseje, aby získal jemný prášek.
00:12:43 Tohle je lazurit. Držím v ruce majlant.
00:12:53 Poté přidá lněný olej a důkladně ho promísí s práškem.
00:13:03 Barva, získaná z těchto přísad, se nazývá ultramarín,
00:13:07 tedy "modřejší než samo moře".
00:13:15 Ve Vermeerových dobách se ultramarín prodával
00:13:19 za stejnou cenu jako zlato.
00:13:25 Kdykoli mluvíte o modré barvě, o královské modři,
00:13:29 ve skutečnosti zmiňujete lazurit.
00:13:33 Lidé tuto modř používají už celá tisíciletí.
00:13:37 Najdete ji na egyptských pyramidách, v katedrálách...
00:13:41 Už jen samotný název a příběh tohoto pigmentu,
00:13:44 především pak jeho historie, z něj vytvořily favorita.
00:13:48 Někteří lidé rozeznají lazurit v jejích očích.
00:13:52 Pokud jsou obeznámeni s technikou malování, poznají to.
00:14:10 Mořicův dům vlastní další Vermeerovu olejomalbu.
00:14:18 Je to krajinomalba o výšce 97 cm a šířce 116 cm.
00:14:25 "Pohled na Delft".
00:14:29 Vermeer ho namaloval ve svých necelých 30 letech.
00:14:43 Působivý výjev jeho rodiště Delftu.
00:14:53 Právě začalo léto.
00:14:56 Rafinované stínování umožnilo zachytit propracované detaily.
00:15:14 Hladina poklidně tekoucí řeky.
00:15:18 Podle malého počtu lidí u břehu řeky se zdá,
00:15:22 že Vermeer zaznamenal okamžik časného rána,
00:15:25 kdy se začínají odehrávat všednodenní činnosti.
00:15:41 Bílé tečky rozeseté na rybářské lodi
00:15:45 představují totéž třpytivé kouzlo, jež Vermeer použil na rtech
00:15:49 "Dívky s perlovou náušnicí".
00:15:58 Slavný francouzský spisovatel Marcel Proust při pohledu
00:16:01 na tento obraz našel slova nejvyššího uznání.
00:16:04 Prohlásil: "Nejkrásnější obraz na světě."
00:16:19 Město Delft, které Vermeer znázornil
00:16:22 na tomto mistrovském díle, leží 10 minut jízdy vlakem od Haagu.
00:16:31 V 17. století, tedy ve Vermeerových časech,
00:16:35 toto město vzkvétalo jako obchodní centrum.
00:16:49 Vermeer se tu narodil v roce 1632.
00:16:53 Ve městě žil a tvořil až do své smrti ve 43 letech.
00:17:05 Dům, kde Vermeer kdysi bydlel,
00:17:09 nyní slouží jako obchod se suvenýry.
00:17:12 Ve výloze se skví světově proslulá delfská keramika
00:17:16 s typickým, pronikavě modrobílým designem.
00:17:19 Tradičně modrému zbarvení porcelánu se familiárně
00:17:25 přezdívá "delfská modř".
00:17:30 Ten porcelán má původ v čínské a japonské keramice.
00:17:39 Počátkem 17. století se díky námořnímu obchodování do Nizozemska
00:17:43 dostalo dosud nevídané zboží z Dálného východu.
00:17:50 Lidé prahli po modré keramice
00:17:54 a v Delftu vzniklo nejméně 30 porcelánek.
00:18:03 Modrobílý porcelán z Orientu lidi okouzlil.
00:18:09 Tahle modř... tento odstín modři, získaný pomocí oxidu uhličitého,
00:18:15 znamenal tehdy v Holandsku i v Evropě novinku.
00:18:18 Lidé po něm doslova šíleli a nastala ohromná poptávka
00:18:21 po modrobílé keramice.
00:18:25 Delfská modř proměnila lidské vnímání barev.
00:18:28 K jedněm z mnoha, jež tato barva uchvátila, patřil také Vermeer.
00:18:46 Pan Wadum se rovněž podílel na restaurování "Pohledu na Delft".
00:18:51 Přitažlivost tohoto díla dle jeho slov spočívá
00:18:55 ve Vermeerově znamenitém podání barev.
00:19:00 Toto je řez barvou z jedné části obrazu.
00:19:07 Barva jedna barevná vrstva za druhou.
00:19:11 Po analýze modrého prášku, roztroušeného na svrchní vrstvě,
00:19:14 bylo zjištěno, že jde o lazurit.
00:19:24 Vermeer začlenil vzácnou modř,
00:19:28 již použil u "Dívky s perlovou náušnicí"
00:19:31 nejen ke znázornění oblohy nad Delftem,
00:19:34 ale také po celé ploše obrazu.
00:19:41 Hladina řeky odrážející nebe.
00:19:45 Na bílou podkladovou vrstvu
00:19:48 Vermeer nanesl tenkou vrstvu ultramarínu.
00:19:58 Ultramarín byl objeven i na dalším neobvyklém místě.
00:20:02 Ve stromech po straně budovy.
00:20:09 Vermeer zde nepoužil zelenou barvu.
00:20:12 Smíchal ultramarín se žlutou a navodil tak dojem,
00:20:17 jako by se listy pohybovaly ve vánku v beztížném stavu.
00:20:23 Typicky Vermeerovské barevné kouzlo.
00:20:30 Velice jasné městské panorama.
00:20:34 Úplně nahoře připomínají oponu v kině nebo divadle dva mraky.
00:20:38 Ve městě právě přestalo pršet.
00:20:42 Dokážete se do toho vžít díky zobrazení tiché řeky a nepatrných
00:20:46 světelných odrazů po celé ploše obrazu.
00:20:49 Všechno je mokré a navlhlé,
00:20:52 ale vlivem ultramarínové modři zároveň i průzračné.
00:21:04 Vermeer použil k zesílení třpytu tohoto díla ještě další kouzlo.
00:21:17 Bližší pohled na plátno odhalí,
00:21:21 že část obrazu pokrývají zrnka písku.
00:21:31 Vermeer tuto novátorskou techniku
00:21:34 využil ke znázornění zdí a střech budov.
00:21:38 Jeho záměr spočíval v zachycení povrchové struktury
00:21:42 cihel pomocí nerovného, drsného plátna.
00:21:47 Hrubší povrch odráží světlo a překrásným způsobem působí
00:21:52 dojmem, jako by právě přestalo pršet.
00:21:56 Lazurit a písek.
00:22:00 Geniálním využitím těchto dvou odlišných přírodních materiálů
00:22:04 Vermeer provždy zachytil ducha svého rodného města na plátně.
00:22:13 Na "Pohledu na Delft" je pozoruhodný především fakt,
00:22:17 že Vermeer vlastně namaloval trojrozměrný obraz,
00:22:23 téměř jako by ho vysochal.
00:22:26 Velice jemná vodní hladina.
00:22:29 Panorama obsahuje spoustu zrnek olověné běloby
00:22:32 a v některých částech vyvolává písek lemující okna třpytivý efekt,
00:22:35 jako by kreslil smirkovým papírem.
00:22:38 A následuje opět velice jemná vrstva oblohy.
00:22:41 Neznám žádný jiný obraz ze 17. století,
00:22:45 vytvořený přesně tímto způsobem za použití tří vrstev:
00:22:50 popředí, prostřední části a pozadí.
00:23:01 Vermeerova síň chlouba Mořicova domu.
00:23:09 Objevíte zde mistrovská díla,
00:23:12 jež Nizozemsko nadšeně ukazuje světu.
00:23:18 Třpyt. Hloubka perspektivy. A intenzivní hluboká modř.
00:23:28 Až stanete před tímto obrazem, počítejte s tím,
00:23:31 že vás uhrane kouzlo.
00:23:34 Autor se jmenuje Vermeer.
00:23:54 Skryté titulky Tomáš Pechoušek
00:23:57 ČESKÁ TELEVIZE 2012
Znamenitý holandský malíř Johannes Vermeer (1632–1675), jehož obrazy prochází perlově rozptýlené denní světlo, klidná a vyvážená kompozice často situovaná do uzavřených interiérů. Nepřehlédnutelným rysem jeho obrazů je také pečlivý smysl pro detail a vystižení kvality materiálů. Z jeho nejslavnějších obrazů: Krajkářka, Dívka čtoucí milostný dopis, Dívka s perlovou náušnicí, Žena vážící perly, Mlékařka… Perfekcionista, malující s mimořádným citem pro atmosféru a sebemenší detaily. Zemřel ve třiačtyřiceti v bohatém Holandsku v naprosté bídě. Známo je pouze kolem čtyřiceti obrazů, vynikajících mistrně barevným a perspektivním zpracováním. Pracoval prý pomalu, vycházel z Caravaggia, jeho ideálem byla malířská dokonalost. Měl oblíbenou citrónovou žluť a chladně magickou modř.