Paul Andreu a pařížské letiště Roissy
00:00:02 ČESKÁ TELEVIZE UVÁDÍ FRANCOUZSKÝ DOKUMENTÁRNÍ CYKLUS
00:00:30 Letiště Roissy 1 letech 1969-1974 postavil architekt Paul Andreu.
00:01:07 Je vybrán pozemek vedle dálnice o rozloze 3.800 hektarů.
00:01:33 Srdcem projektu je letištní budova.
00:02:08 Paul Andreu se dokonce stane jedním z nejvýznačnějších stavitelů
00:02:14 V době zahájení prací na Roissy 1 nepostavil ještě nic.
00:03:01 Letiště předcházejícího století
-Orly - bylo výkladní skříní.
00:03:17 Ti první se dívali, jak ti druzí odlétají,
00:03:45 Na letiště už lidé jezdí pouze tehdy, když někam letí.
00:04:12 Aby sem bylo možné umístit více letadel,
00:05:10 Může se zdát paradoxní postavit budovu a schovat ji do jámy.
00:05:30 Dílo reprezentující vyspělost a modernost země.
00:05:51 Uvolňují prostor, v němž se vinou příjezdové rampy a komunikace.
00:06:01 Jsou její nejpozoruhodnější součástí.
00:07:50 Od vnějšího prostoru a denního světla je oddělují
00:07:56 Roissy ukazuje to, co se obvykle schovává, a schovává to,
00:08:09 Celá letištní budova je uspořádána podle vertikálního plánu
00:08:15 Každému z nich přitom odpovídá jedna funkce.
00:08:38 toto patro, jemuž se říká transfer, je inovací architekta.
00:08:59 Ještě o podlaží výš jsou prostory, kde si cestující vyzvedávají
00:09:14 Podlahu protkává síť černých pruhů.
00:09:49 Ze střechy je dobře patrné, že jednotlivé stavební prvky jsou
00:09:59 Systém přitom platí pro celý areál.
00:10:20 Po celé jedno dlouhé období, které začalo Roissy 1
00:10:33 Vytvářel jsem mandaly nebo arabesky.
00:10:53 Naopak, vyhledával jsem pružně navazující komponenty a zlomy.
00:11:48 Řídí pohyb cestujících jako kruhové náměstí.
00:12:05 Prostý tvar kruhu je vystřídán téměř organickou spletí.
00:12:28 V podlaží odletů přivádějí tři tubusy cestující,
00:12:39 Na úrovni transferu směrují tři další tubusy cestující,
00:13:09 Tím, že uprostřed centrálního otvoru umístil tubusy,
00:13:19 Uspořádání letiště už pak přišlo samo.
00:13:52 Pokud někomu byla bližší mechanika nebo biologie, říkalo se pumpa
00:14:00 Je to pořád totéž, cirkulace, obíhání.
00:14:38 Letadla pro svůj pohyb potřebují 30 centimetrů silnou
00:14:44 V měřítku celého areálu je to opravdové jmění.
00:15:00 Satelity v Roissy vznikly přibližně ve stejné době,
00:15:24 Cestující jsou v jedné úrovni s letadly.
00:15:36 uvolňují na zemi plochu, která může být využita pro přepravu
00:15:49 Než se zavazadla dostanou do centrálního traktu,
00:15:56 Tunelem jsou přepravována do podzemí budovy,
00:16:03 Tam jsou zavazadla tříděna a pak dopravována nahoru
00:16:42 Tunel pro cestující je tranzitním prostorem.
00:16:54 Prostor připomíná jeskyni, je klidný a příjemný.
00:17:22 Nejprve sestupují pod startovací a přistávací dráhy
00:17:37 Právě kvůli této formě, připomínající padací most
00:17:50 Letiště Roissy okamžitě zaujalo svým drsným, masivním charakterem.
00:18:36 Musí to být provedeno co nejlépe! Nebude to ničím zakryté.
00:18:47 A ještě jsem si k tomu vymyslel nějaká hesla, slogan pro novináře.
00:18:59 Beton zde najdete v nejrůznějších podobách.
00:19:54 Avšak vývoj letecké dopravy rozhodl jinak.
00:20:41 Bíle natřené větrací šachty vytvářejí geometrické motivy
00:20:49 Personál letiště je přejmenoval na galéry, kvůli jejich ramenům
00:21:03 Jediný skutečně netknutý prostor na letišti má také
00:21:09 Právě tam vložil architekt nejvíce odvahy.
00:21:18 Roissy je letiště, kde cestující vidí z letadel jen málo,
00:21:32 Architekt jde ještě dál.
00:21:34 Zcela dole v centrálním otvoru je fontána.
00:21:50 Zřizovatel o tomto záměru nebyl zpraven a pravděpodobně nikdo
00:21:57 Nic to ale nemění na faktu, že všichni pasažéři,
00:22:18 Jestli to dokonce není pravidlo, že rodiče mívají vždycky
00:22:34 Rodiče ještě věří na moc výchovných metod.
00:22:43 Hodně z toho platí i v mém vztahu k Roissy 1.
00:23:12 A kus z toho ve mně zůstal. Chtěl jsem si být jistý, že je to dobré.
00:23:32 U některých jiných staveb to klidně přejdu.
00:23:40 Zároveň si pokaždé, když dělám něco, co mi obzvlášť leží na srdci,
00:24:35 Letiště je věčně se vyvíjející program.
00:24:50 V historii letištní architektury znamená Roissy 1 zásadní počin.
00:25:05 Pod tlakem rychlých a nepředvídatelných změn
00:25:17 Skryté titulky: Jana Hrušková Česká televize 2012
Renomovaný francouzský architekt Paul Andreu (1938) debutoval stavbou čínského národního divdla, proslavil se realizovanými projekty světových letišť. Například Ninoy Aquino v Manile, Saekarno-Hatta v Džakartě, Pudong v Šanghaji, Abu Dhabi v Dubaji, mezinárodní letiště v Káhiře, Bruneji a dvě letištní realizace v Paříži (Cahrles de Gaulle a Orly).