André Godin a Familistéra – sociální sídliště v druhé polovině 19. století
00:00:02 ČESKÁ TELEVIZE UVÁDÍ FRANCOUZSKÝ DOKUMENTÁRNÍ CYKLUS
00:00:06 ARCHITEKTURA
00:00:36 Sociální pokrok lidí je podřízen pokroku sociálních možností
00:00:39 architektury. Jean-Baptiste André Godin, 1870
00:00:55 Sociální sídliště Familistera ve městě Guise jen několik
00:00:59 kilometrů od belgických hranic.
00:01:02 Jedinečný experiment utopické architektury,
00:01:05 realizovaný ve Francii v období druhého císařství v druhé polovině
00:01:09 19. století.
00:01:12 Familistera bylo opravdové město, žila tam více než tisícovka lidí.
00:01:16 Pracujícím nabízela nejen pohodlí asi tří stovek bytů,
00:01:20 ale také na svou dobu výjimečný soubor služeb.
00:01:23 Díky její mezinárodní proslulosti sem zavítali například Zola
00:01:28 či Hector Malot a zmiňoval se o ní i Engels.
00:01:31 Dodnes žije ve Familisteře ještě asi 700 lidí.
00:01:38 Lidé, buďte nám nakloněni. 1859.
00:01:43 Nechť je nám Bůh nápomocen. 1859
00:01:48 Průmyslová revoluce vyvolala stěhování milionů lidí.
00:01:52 Nová společenská třída, proletariát, žije všude
00:01:55 ve velice nezdravých podmínkách.
00:01:59 Tehdy byla aktuální otázka bydlení pro dělníky.
00:02:03 Většina dělnických městeček vzniká z iniciativy
00:02:06 soukromých podnikatelů. Mají zájem udržet dosud ještě
00:02:10 nestálou pracovní sílu v blízkosti svých továren.
00:02:14 Zakladatel Familistery Jean- Baptiste André Godin není typem
00:02:18 průmyslníka, na jaké jsme zvyklí.
00:02:21 Tento bývalý zámečník se ve zdejším kraji v roce 1817
00:02:25 narodil a za své jmění vděčí vynálezu kamen,
00:02:29 která nesou jeho jméno.
00:02:31 Jeho továrna začíná v roce 1846 s 20 dělníky.
00:02:36 O 10 let později je jich už 330.
00:02:39 Rekrutují se z řad místních zemědělců, pro které,
00:02:42 ostatně stejně jako všude jinde, zatím ještě neexistuje bydlení.
00:02:46 Godin, který nezapomněl na svá chudobná tovaryšská léta,
00:02:51 přísahal, že úděl svých zaměstnanců zlepší.
00:03:01 Získal pozemek o rozloze 6 hektarů rozprostírající se v jedné
00:03:06 ze zátočin řeky Oise.
00:03:08 Dělníci se dostanou domů celkem snadno - přes most.
00:03:12 Průčelí Familistery je obráceno směrem do města,
00:03:15 zadní část pak do krajiny.
00:03:36 Aby mohl svůj projekt realizovat, mění se průmyslník na architekta.
00:03:41 Sám vlastnoručně nakreslí plán městečka.
00:03:44 Není to architektonické gesto, nýbrž program.
00:03:47 Podobá se katalogu kamen, s návodem na použití.
00:04:14 Princip obytných budov je prostý:
00:04:17 tři rovnoběžníky navzájem propojené průchody.
00:04:21 Ve středu každé budovy se nachází rozlehlý dvůr
00:04:25 se skleněnou střechou.
00:04:27 Každá budova představuje samostatnou obytnou jednotku,
00:04:30 což Godinovi poskytuje delší čas pro realizaci celé stavby.
00:04:44 Levé křídlo a centrální budova se dodnes dochovaly
00:04:47 v původním stavu. Pravé křídlo bylo přestavěno v roce 1923,
00:04:52 dlouho po Godinově smrti, ve zcela jiném stylu.
00:04:56 Rohové pavilony a rotunda se obracejí k jednoduché
00:04:59 původní budově zády.
00:05:14 Staré město Guise sleduje s nelibostí
00:05:17 zrod dělnického městečka, které vyrůstá jakoby jemu navzdory
00:05:21 a jemuž přezdívá "hromada cihel".
00:05:24 Familistera pro ně představuje konkurenci.
00:05:27 Byty a obchody jsou tam levnější, čímž město přichází o zákazníky.
00:05:32 Podobně jako všude jinde na světě i zde odsuzuje buržoazie
00:05:36 koncentraci dělnických rodin, která představuje nebezpečí
00:05:41 pro veřejný pořádek stejně jako potenciální ohnisko nepokojů.
00:05:45 Pro Godina je naopak kolektivní bydlení bydlením nové doby.
00:05:49 Velkému počtu lidí nabízí jinak nedostupné služby.
00:05:53 Godin to nazývá "ekvivalenty bohatství".
00:05:56 Ideál pokroku, tvrdí, musí mít podobu vyšší architektonické formy,
00:06:01 která bude ve srovnání s malými domky znamenat totéž,
00:06:05 co velká továrna ve srovnání s menší dílnou.
00:06:08 Za všemi těmito principy se skrývá ideologie.
00:06:11 Godin je kromě jiného i politickým aktivistou.
00:06:15 Prostřednictvím článku v novinách se v mládí seznámil s myšlenkami
00:06:19 Charlese Fouriera, který byl jedním z význačných představitelů
00:06:23 utopických socialistů.
00:06:26 Fourier je autorem myšlenky nového společenského řádu,
00:06:29 jehož základní jednotkou je malé společenství lidí,
00:06:33 kteří společně pracují a žijí v obydlí nazývaném Falanstéra.
00:06:37 Falanstéra musí předčít sídla králů, a nejkrásnějším palácem
00:06:41 jsou samozřejmě Versailles.
00:06:44 Zdá se, že se Fourier inspiroval právě tímto zámkem.
00:06:48 V prvním nákresu se Godin drží tohoto klasického rozmístění.
00:06:52 Vížka připomíná zámek, Godin ji ale nakonec nahradí
00:06:56 místním motivem - ten lze objevit všude ve Flandrech -
00:07:00 kružbovým štítem.
00:07:07 Píše se rok 1865. Poslední křídlo ještě není dokončeno,
00:07:12 ale návštěvníci Guise tu mohou obdivovat skutečný zámek.
00:07:16 Portály a hradební zeď ten dojem jen podtrhují.
00:07:20 Vedle jsou budovy hospodářské správy s obchody,
00:07:24 zatímco stáje Familistery připomínají zámeckou farmu.
00:07:28 Palác však není určen pro krále: v jeho zdech neexistuje
00:07:31 žádná společenská hierarchie. Dělníci, inženýři a dokonce
00:07:36 i samotný šéf budou v "sociálním paláci" žít společně
00:07:39 pod jednou střechou.
00:07:51 Familistera je postavena z cihel, jež jsou v této oblasti
00:07:55 tradičním stavebním materiálem.
00:07:58 Bílý nátěr, použitý na první budovy, záhy zmizel.
00:08:02 Zbývá rozložení dekorativních prvků, reliéfní hra materiálů,
00:08:06 pečlivá, ale jednoduchá.
00:08:12 Na budovách divadla a škol používá Godin jinou hru s cihlami,
00:08:16 dnes vybledlý motiv, jakousi primitivní dekoraci vytvořenou
00:08:20 z toho, co je právě po ruce.
00:08:23 Jen s pomocí dvou barev, použitých na spáry - červené
00:08:27 a bílé - se mu daří vytvořit jakousi mřížku.
00:08:30 Kresbu připomínající včelí plástev.
00:08:39 Fourier přirovnává obyvatele Falanstéry k roji včel.
00:08:43 Godin si zvolil úl jako emblém svého městečka.
00:08:47 Ze své Falanstéry nicméně odstraňuje to, co Fourier nazýval
00:08:51 "čtvrté kolo vozu", a sice nový milostný řád
00:08:55 s volnými vztahy mezi mužem a ženou.
00:08:57 Zdejší byty jsou určeny pro rodiny, jak to ostatně
00:09:01 jasně naznačuje i jméno, jímž Godin svou Falanstéru označil
00:09:05 -"Familistera".
00:09:20 Kdybychom odstranili fasádu, zjistili bychom, že struktura
00:09:24 tohoto kolektivního bydlení až zarážejícím způsobem připomíná
00:09:28 naše moderní bytové domy.
00:09:31 Poschodí navršená jedno na druhém a rozdělená vždy po 10 metrech
00:09:35 řadou protipožárních přepážek, ohraničujících základní prostor
00:09:40 pro dva byty.
00:09:42 Koncept samotného bytu je jednoduchý.
00:09:45 Vždy dva byty mají společnou halu.
00:09:48 Každý byt se skládá ze dvou za sebou řazených místností.
00:09:51 Plocha každé místnosti je asi 20 metrů čtverečních,
00:09:55 Výška bytů od podlahy ke stropu je přibližně 3 metry.
00:09:59 Jde tedy o slušné objemy, podle Godina ale skutečný luxus,
00:10:03 pokud jde o prostor, spočívá v tom, že pro nábytek
00:10:06 je vždy možné vybrat dvě různá místa.
00:10:13 Místo navazující na halu je rozděleno na odložné prostory,
00:10:17 ale mohou sloužit i jako šatny.
00:10:31 Byty se dají různě upravit, takže mohou mít 2 až 6 místností.
00:10:36 Každý si může vybrat podle svých potřeb a možností.
00:10:42 Dnes jsou byty v průměru čtyřpokojové.
00:11:15 Godin podporuje mobilitu nájemníků. Mladí bezdětní manželé,
00:11:20 píše, se budou cítit pohodlněji v jediné místnosti než v několika,
00:11:24 jak tomu bude, až se rodina rozroste.
00:11:28 Ale jakmile se děti ožení a vdají, byt se bude moci zmenšit,
00:11:32 místo aby se zvětšil, a to v opačných proporcích.
00:11:41 Při řešení otázky pohybu lidí uvnitř obytné jednotky
00:11:46 se Godin inspiruje jedinými velkými budovami,
00:11:50 které byly až dosud pro lid určeny, a sice nemocnice a kasárna.
00:11:55 Nenajdeme zde žádné honosné schodiště,ale 4 schodišťové šachty.
00:12:00 Jsou v rozích dvora. Je to nejúčelnější umístění,
00:12:04 umožňuje zachovat světlo a prostor dvora pro společný život.
00:12:08 Godin navrhuje polokruhové schodiště, dává mu přednost
00:12:12 před ostatními, protože - jak vysvětluje - je nejvhodnější
00:12:16 pro všechny věkové kategorie.
00:12:18 Na straně zábradlí mohou děti chodit po zúžených schodech
00:12:22 a zábradlí se přitom přidržovat, naopak dospělým bude lépe
00:12:25 vyhovovat opačná strana schodiště, kde jsou schody široké.
00:12:49 Horizontální pohyb řeší galerie. Jejich šířka je 1,3 m,
00:12:53 takže se na nich lidé mohou bez problémů míjet,
00:12:57 aniž by přitom galerie ubíraly světlo poschodí pod nimi.
00:13:02 Tyto "ulice-galerie" se inspirují Fourierem. Umožňují vstup do bytů,
00:13:06 jsou koncipovány jako vnitřní ulice, v každém ročním období
00:13:11 chráněné před nepohodou a usnadňující setkávání.
00:13:17 Odpůrci kolektivního bydlení ostatně kritizují
00:13:21 určitou promiskuitu, k níž tato otevřená architektura vybízí
00:13:25 a která může vést k setkáním odporujícím dobrým mravům.
00:13:46 Ve středu každé obytné jednotky je velký dvůr krytý
00:13:49 skleněnou střechou, hraje zde úlohu venkovské návsi.
00:13:54 Právě tady se totiž lidé nejčastěji potkávají.
00:13:57 V přízemí těchto dvorů byly původně obchody, kavárna, knihovna
00:14:01 a lázně.
00:14:04 Obyvatelé Familistery se tu oddávali společenskému životu,
00:14:07 aniž by chráněný prostor opustili.
00:14:21 Celé Godinovo dílo je poznamenáno experimentováním a pragmatismem.
00:14:26 V době, kdy v architektuře přichází ke slovu kov,
00:14:29 zhotovuje Godin kostru skleněné střechy ze dřeva.
00:14:33 Střecha o rozměrech 40x20 metrů,
00:14:36 celkem asi tisíc metrů čtverečních skla, spočívající na tradiční
00:14:40 struktuře - obdivuhodný technický výkon.
00:15:02 Velký prostor dvora slouží zároveň i ke slavnostním příležitostem.
00:15:07 Právě tady se odehrávají každoroční oslavy, které mají
00:15:11 za cíl utvrdit obyvatele v pocitu příslušnosti k elitě.
00:15:20 Zábradlí mění galerie v balkony, píše Godin, odkud je možné
00:15:24 sledovat grandiózní podívanou a má přihlížejícím připomenout,
00:15:28 jak obrovská propast je dělí od stavu opuštěnosti,
00:15:32 který kdysi prožívali v izolovaných domech.
00:15:36 V sociálním paláci se dělnické obyvatelstvo, aniž by muselo vyjít
00:15:40 ven, kochá poctami, jež mu náleží.
00:15:43 Když slavnost skončí, nezbývá než pozorovat, co dělají sousedé.
00:15:48 To je odvrácená strana kolektivního experimentu.
00:15:51 Lidé jsou tu pod dohledem.
00:15:54 Základním principem pořádku a slušného chování ve Familistéře,
00:15:58 vysvětluje Godin, je fakt, že každý tu žije svůj život
00:16:01 všem na očích.
00:16:03 Chování jednotlivce tady usměrňuje síla sousedova pohledu.
00:16:07 Viděno pod tímto zorným úhlem připomínají dvůr
00:16:11 a spojovací chodby jiný významný typ kolektivní architektury,
00:16:15 a to vězení. Ti, kteří poruší pravidla Familistery,
00:16:18 jsou ostatními pokáráni a je jim uložena pokuta,
00:16:23 a pokud svůj přestupek zopakují, jsou jejich jména vyvěšena
00:16:27 na tabulích s přesným popisem skutku, jehož se dopustili.
00:16:31 Paní Choquenetové se ukládá pokuta 50 centimů za to, že na balkoně
00:16:36 ve třetím poschodí rozestavila židle a sušila na nich prádlo.
00:16:40 Pan Ribeaux Eugene se odsuzuje k pokutě jednoho franku za to,
00:16:45 že močil na zdi Familistery.
00:16:47 Navíc dostává pokutu 50 centimů za to, že roztrhal první oznámení.
00:16:52 Jmenovaný Waroqueaux zaplatí pokutu ve výši 10 franků za to,
00:16:56 že ubytoval jmenovaného Paudry Julesa.
00:16:59 Ten byl z Familistery vyhoštěn.
00:17:03 Nenapravitelní jsou totiž vyhoštěni.
00:17:22 Kolektivní bydlení je v Godinově pojetí neoddělitelně spjato s tím,
00:17:26 čemu dnes říkáme vybavenost. Své městečko bude stavět 20 let.
00:17:31 1859, první obytná budova.
00:17:35 1865, druhá obytná budova, vzadu jesle.
00:17:39 Následuje hospodářská správa, obchody Familistery,
00:17:44 se dvorkem pro drůbež a stájemi. Zelinářská zahrada je vzadu.
00:17:49 1869, školy a divadlo.
00:17:53 1870, veřejná prádelna a bazén.
00:17:56 A konečně, v roce 1879, 13 let po dokončení centrální budovy,
00:18:01 je postaveno poslední obytné křídlo.
00:18:05 Realizace takového městečka vytvoří z Godina jednoho
00:18:09 z průkopníků moderního urbanismu.
00:18:15 Fourier počítal ve své Falanstéře s kostelem.
00:18:18 Ten Godin nahradil divadlem, které umístil proti obytným
00:18:22 budovám. Divadlo v jeho očích představuje jakousi továrnu,
00:18:26 z níž vyjde jeho nový člověk, "Familistéřan".
00:18:29 Tato architektura ostatně navzdory pečlivě vypracovaným dekoracím
00:18:34 skutečně připomíná továrnu.
00:18:50 HUDBA
00:18:57 V divadle zkouší místní orchestr, vybrané děti zde za odměnu hrají
00:19:01 veselohru, ale Godin upřesňuje, že je to především místo
00:19:05 mravoučných radovánek.
00:19:08 Stejně jako to dělají kazatelé, pořádá každou neděli přednášky
00:19:12 z mravouky, na které jsou zváni všichni obyvatelé Familistery.
00:19:16 Stěžuje si, že lidé nechodí v dostatečném počtu.
00:19:20 A přitom lid, který je podle něj stále ještě velkým dítětem,
00:19:24 je třeba vychovávat.
00:19:26 Není tedy nikterak náhodou, že hned vedle divadla jsou školy,
00:19:29 podobně jako je velká dílna dospělých obklopena menšími
00:19:33 dětskými dílnami.
00:19:35 Za centrální obytnou budovou se nacházely i jesle,
00:19:39 které dnes již neexistují.
00:19:41 S mateřskou budovou byly pevně propojeny pupeční šňůrou.
00:19:45 Jesle, školy a divadlo tak představují vzdělávací osu,
00:19:49 která prostupuje středem městečka.
00:20:22 Godin myslí na vše a vše také určuje, až do nejnepatrnějších
00:20:27 detailů každodenního života.
00:20:29 Sám nakreslí nábytek pro jesle a školy, s obdivuhodnou přesností
00:20:33 stanoví jeho rozměry.
00:20:36 Lidské tělo slouží jako etalon.
00:20:39 Délka obou spojených předloktí, ruce sepjaté mezi palci
00:20:42 a přitisknuté k hrudi.
00:20:45 Výška nohy od země k lýtku plus 2 centimetry na botu
00:20:48 až do výšky jednoho metru, 23 centimetrů
00:20:51 plus ještě 3 centimetry.
00:20:54 Výška trupu, od lavice, v níž žák sedí, až po ramena,
00:20:58 přičemž má zkřížené paže.
00:21:01 V tomto až do krajnosti dovedeném pragmatismu se znovu objevuje
00:21:06 utopie. Utopie světa beze zbytku měřitelného, vypočitatelného,
00:21:10 zredukovatelného na matematický řád.
00:21:14 Přesto však podle Godina musí architekt sloužit lidem.
00:21:31 Všechny byty ve Familistéře sahají od jedné strany budovy ke druhé.
00:21:36 Světlo a větrání obstarávají velká okna, vedou ven a do dvora.
00:21:42 Pro Godina je jas prostupující celým obydlím signálem
00:21:46 intelektuálního a morálního pokroku generací, jež se zrodí
00:21:51 do nového solidárního světa.
00:21:54 Světlo tedy musí pronikat do všech prostorů,
00:21:57 od půdy až po sklep.
00:21:59 Do skladiště hospodářské správy, umístěného pod dvorem,
00:22:03 proniká denní světlo zamřížovanými čtverci.
00:22:12 Zabránit skleníkovému efektu pod skleněnou střechou,
00:22:16 to je další hozená rukavice, kterou Godin zvedá.
00:22:20 Vynalezne svého jakéhosi předchůdce klimatizačního systému
00:22:24 na jednoduchém a zcela přirozeném principu.
00:22:28 Vzduch proniká velkými okny do sklepa, kde vytváří zásobu
00:22:32 v létě svěžího a v zimě vlahého vzduchu.
00:22:36 Ten je následně rozváděn do dvora postranními sklepními okny.
00:22:41 Otvory ve skleněné střeše umožňují neustálé větrání.
00:22:45 Dalším vynálezem, který je sice méně spektakulární,
00:22:49 zato ho čeká slibná budoucnost, je poklop, do něhož se sype smetí,
00:22:54 předchůdce šachty na odpadky.
00:22:57 Godin zavádí do Familistery i tekoucí vodu.
00:23:01 Do každého poschodí umístí umyvadlo ve zdi a toalety,
00:23:04 což činí z Familistery komfortnější bydlení,
00:23:08 než jaké poskytuje většina pařížských měšťanských domů
00:23:11 té doby.
00:23:16 Familistera nabízí pohodlí ve znamení hojnosti.
00:23:20 Na rozdíl od individuálního bydlení, kde je třeba neustále
00:23:23 šetřit, zde musí být vše koncipováno a uzpůsobeno
00:23:27 s velkorysostí.
00:23:30 Sociální palác nesmí škudlit při rozdělování darů,
00:23:34 jež poskytuje člověku příroda.
00:23:39 A co příroda neposkytuje, to se Godin snaží zajistit
00:23:41 vlastními prostředky.
00:23:44 Teplou vodu z továrních dílen přivádí k veřejné prádelně,
00:23:47 kde se nacházejí také koupací kabiny a jako vrchol luxusu
00:23:51 dokonce i bazén.
00:24:02 Vzduch, prostor, světlo: všechny podmínky života definuje
00:24:06 Godin pro svou architekturu.
00:24:09 O století později převezme tatáž témata Le Corbusier
00:24:13 ve svém "zářícím městě", jednotce kolektivního bydlení,
00:24:17 která ve všech bodech připomíná zásady definované Godinem
00:24:21 a Fourierem.
00:24:23 Rok před smrtí postaví Godin další Familisteru pro svou továrnu
00:24:27 v Laekenu poblíž Bruselu.
00:24:30 Jediná budova v Laekenu, tísnící se na příliš úzkém
00:24:34 pozemku, nikdy nedosáhne formátu Familistery v Guise.
00:24:38 Godin umírá v roce 1888. Svou továrnu, bytové jednotky
00:24:42 a zařízení Familistery odkazuje asociaci, kterou založil,
00:24:47 aby pokračovala v jeho díle.
00:24:49 Asociace funguje na principu dělnického družstva
00:24:53 a bude existovat téměř celé 20. století.
00:24:57 V roce 1968 kupuje Společnost Familistera průmyslová skupina.
00:25:02 Ponechá si jen továrnu, a zbytek zlikviduje.
00:25:06 Zařízení připadá částečně městu a částečně státu.
00:25:10 Byty jsou rozprodány a Familistera se stává běžným bydlením,
00:25:14 s nájemníky a majiteli.
00:25:17 Na poslední schůzi si spolumajitelé vyžádali
00:25:20 uzavření průchodů.
00:25:45 Plány lze vymýšlet v knihách. Jakmile ale jde o to
00:25:48 je uskutečnit, je třeba počítat s protichůdnými požadavky lidí.
00:25:54 Těch několik málo pokusů o sociální reformy
00:25:57 skončilo nezdarem tak brzy, že lidé, kteří tyto reformy
00:26:00 zastávají, začali být označováni za snílky.
00:26:04 A možná k nim patřím taky. Nicméně konstatuji, že jsem byl
00:26:07 až dosud mužem činu.
00:26:10 Své myšlenky jsem převedl v činy a dříve než jsem je předložil
00:26:13 jako teorii, dal jsem jim řád a vdechl život.
00:26:16 Není tedy možné namítnout, že jsem zůstal v oblasti utopie.
00:26:23 A teď si představte: dvory, průchody, galerie.
00:26:27 Vše, co je třeba k tomu, aby lidé znovu objevovali svět.
00:26:32 Originální prostor, který měl navzdory své jednoduchosti
00:26:36 a nedostatkům něco z labyrintu tolik drahého Fourierovu srdci,
00:26:40 si dnes přivlastnily děti.
00:26:43 Architekturu, která se obešla bez architekta.
00:26:47 Dnes o Familistéře architekti sní.
00:26:51 Dost možná proto, že tady mohla architektura změnit svět k lepšímu.
00:26:59 Skryté titulky: Jana Hrušková Česká televize 2011
Jedinečný experiment utopické architektury, realizovaný ve Francii v období druhého císařství. Sociální sídliště Familistéra ve městě Guise jen několik kilometrů od belgických hranic. Familistéra byla opravdové město. Žila tam více než tisícovka lidí. Populaci pracujících nabízela nejen pohodlí asi tří stovek bytů, ale také na svou dobu výjimečný soubor služeb. Díky její mezinárodní proslulosti sem zavítali například Emil Zola nebo Hector Malo a zmiňoval se o ní i Engels. Dodnes žije ve Familistéře asi sedm set lidí.