Proslulá stavba Nemausus francouzského architekta Jeana Nouvela, nositele Wolfovy a Pritzkerovy ceny
00:00:03 ČESKÁ TELEVIZE UVÁDÍ FRANCOUZSKÝ DOKUMENTÁRNÍ CYKLUS
00:00:07 ARCHITEKTURA
00:01:22 Nemausus 1, soubor sociálních bytů, postavil v Nîmes v roce 1986
00:01:28 proslulý Jean Nouvel.
00:01:32 Sociální byty jsou financovány ze státních půjček
00:01:36 a byly původně určené občanům s nižšími příjmy.
00:01:40 V 80. letech měl starosta Nimes Jean Bousquet osvícený plán
00:01:46 oživit město prostřednictvím architektury.
00:01:49 Významní architekti vypracovali 16 projektů.
00:01:53 Nejambicióznějším byl projekt Mediatéky, která se měla nacházet
00:01:57 v srdci starého města naproti starobylému Maison Carrée.
00:02:02 Konkurz na Mediatéku přinesl mezi jinými dva obzvlášť zajímavé
00:02:07 projekty: autorem jednoho z nich byl Jean Nouvel,
00:02:10 mladý francouzský architekt. Vybrán byl ale druhý projekt.
00:02:14 Ten vypracoval přední britský architekt Norman Foster.
00:02:18 Ale Busquet chtěl Jeana Nouvela zaměstnat. Dal mu volnou ruku
00:02:22 k vypracování nového projektu.
00:02:25 Jednalo se o byty s levným nájemným, ve vilkové čtvrti
00:02:28 poblíž vnějšího bulváru, blízko sídliště z 60. let,
00:02:32 jemuž se tu říká "zóna určená k přednostní výstavbě".
00:02:36 Na pozemku, který město zakoupilo, bývaly průmyslové sklady,
00:02:40 lemované dvěma dlouhými alejemi platanů.
00:02:43 Nechávali se tu fotografovat tovární dělníci.
00:02:47 Sklady byly zbourány, stromy s promenádou jsou tu stále.
00:03:11 Nové budovy, dva dlouhé obytné domy tvořící Nemausis 1,
00:03:16 stojí podél stromořadí.
00:03:18 Promenáda se stala zeleným srdcem projektu, současně odděluje
00:03:22 i spojuje obě budovy.
00:03:50 Promenáda a bezprostřední okolí budov měly být přeměněny
00:03:55 na parkoviště. Architekt je ale zachoval a obešel zákaz budování
00:03:59 podzemních garáží.
00:04:03 Aby získal potřebná parkovací místa, vyzdvihl budovy
00:04:07 na les pilířů a vyhloubením v zemi odkryl nový prostor,
00:04:11 současně chráněný i v plenéru.
00:04:15 Auta stojí venku, jsou ale zakrytá a není je vidět.
00:04:19 Podhled pod budovami odkrývá celou šíři pozemku.
00:04:41 Oba domy jsou prakticky identické. Nemají ale stejnou délku.
00:04:45 Architekt ji musel přizpůsobit nerovnému tvaru terénu.
00:04:51 Vpředu, směrem do ulice, mají oba stejnou zaoblenou hlavu.
00:04:56 Zadní část se vyznačuje hrubším zpracováním.
00:05:00 Kratší budova je zakončena nakloněnou stěnou.
00:05:03 Delší pak vertikální fasádou, uloženou na dvou betonových zdích
00:05:08 ve tvaru kormidla.
00:05:16 Spojovací chodby a terasy, probíhající po vnější straně budov,
00:05:21 stejně jako tenké průsvitné kovové plachtoví vlající nad střechou
00:05:26 vtisklo oběma budovám vzhled velkých lodí.
00:05:38 Mít styl znamená přivlastnit si přesný systém a ten reprodukovat
00:05:43 v jakékoli situaci. V tomto smyslu styl nemám.
00:05:47 Pro mě je tvar budovy jen výrazem scénáře, ten je pokaždé jedinečný.
00:05:51 Podstatné je, aby budova působila silným dojmem. Víme, kde jsme,
00:05:55 rozhodně ne ve vedlejším domě.
00:05:58 Pokud jde o Nemausis 1, chtěl jsem vystřihnout architekturu
00:06:01 sociálního bydlení 80. let. Ne v tom smyslu, jak se stříhají
00:06:05 koláže, ale dovést ji do konce tím, že se vrátím k jejím velkým,
00:06:09 dnes vysmívaným principům, jimiž jsou prostor, světlo, vzduch.
00:06:15 Prostor, světlo, vzduch. Dát lidem pohodlné a zdravé byty.
00:06:21 Těmito zásadami se řídila architektura sociálního bydlení
00:06:25 ve Francii od poloviny 19. století až do chvíle, kdy Le Corbusier
00:06:30 postavil La Cité radieuse.
00:06:33 Ty však neodolaly obrovské poptávce po bytech
00:06:37 v poválečném období: kvantita předstihla kvalitu.
00:06:40 A to do té míry, že v roce 1950 se stavěly menší byty
00:06:45 než v roce 1920, a v roce 1970 nepřesahovala plocha největšího
00:06:50 šestipokojového bytu s levným nájmem 90 metrů čtverečních.
00:07:08 V Nemausis 1 má obytná plocha většiny bytů tří- a čtyřpokojových
00:07:13 mezi 90 a 110 metry čtverečními, u největších pak dosahuje
00:07:18 120 až 160 metrů čtverečních.
00:07:25 Jsou to nejen velké plochy, ale také obrovské objemy
00:07:28 ve dvou až třech úrovních: duplexy nebo triplexy u sociálních bytů!
00:07:37 Tato vize skandalizovala všechny, kteří si sociální byty představují
00:07:41 jako králíkárny!
00:07:49 Nemausis 1 se stavěl zevnitř, s jediným cílem:
00:07:53 rozšířit interiér tak, aby lidi získali více životního prostoru.
00:07:57 Rozměry prostoru jsou tady estetickým předpokladem.
00:08:01 Krásný byt je velký byt, pěkná místnost je velká místnost.
00:08:05 Nemausis 1 se snažil dokázat, že lze postavit byty
00:08:09 s plochou o 30 až 40 procent větší za stejnou cenu,
00:08:12 že si vlastně stačí jen vybrat, na kterou stranu oken
00:08:16 půjdou peníze: ven nebo dovnitř.
00:08:19 Budovat větší prostory za stejnou cenu předpokládá stavět tupě,
00:08:22 hloupě, halabala.
00:08:31 Kdybychom oba domy Nemausis 1 odstrojili, zbyly by jenom
00:08:36 holé bloky.
00:08:40 Blok, jednoduchý objem, ten, co se zabydlel v našich předměstích
00:08:46 Nejjednodušší na postavení a také nejlevnější:
00:08:50 rovnoběžnostěn.
00:08:54 Jean Nouvel dovedl toto zjednodušení do extrému.
00:08:58 Do stavby byla v celé její délce v pravidelných intervalech vsazena
00:09:03 betonová skořepina sloužící současně jako dělicí zeď
00:09:07 mezi dvěma byty ve stejné úrovni, a jako nosná zeď podpírající
00:09:11 horní patro.
00:09:15 Mezera mezi dvěma betonovými skořepinami je široká 5 metrů,
00:09:19 což je referenční šířka umožňující zaparkovat dva automobily
00:09:23 mezi řadami pilířů.
00:09:27 Je to základní jednotka, od níž se odvíjí celá struktura stavby,
00:09:31 zdola až nahoru. Je to šířka všech bytů,
00:09:34 rozpětí mezi betonovými trámy, jež podpírají spojovací chodby,
00:09:39 základní šablonu střešních panelů.
00:09:51 Jedinou výjimku z pravidelného uspořádání polí tvoří velké šachty,
00:09:56 v nichž se pohybují výtahy.
00:09:58 Tyto průrvy prostupují domy skrz naskrz.
00:10:02 Je to výsledný efekt stylu architekta, pohrávajícího si
00:10:05 s transparentností a nabízejícího závratné pohledy.
00:10:11 Ale také důkaz jednotnosti stavebního principu Nemausis 1,
00:10:15 kde jsou všechny společné spojnice vytlačeny ven z budovy.
00:10:39 Chodby vedoucí k bytům jsou vnějšími spojnicemi zavěšenými
00:10:42 na fasádách. Tříúrovňové spojovací chodby propojují kovová schodiště.
00:10:59 Díky tomu, že umístil byty do dvou nebo tří úrovní,
00:11:03 potřeboval architekt k propojení pětipodlažní budovy
00:11:07 pouze tři spojovací chodby.
00:11:16 Tyto spojnice nejsou ale jen chodby.
00:11:19 Sehrávají úlohu ulic určených téměř výhradně pro pěší,
00:11:23 pomineme-li kola, skateboardy a dálkově ovládaná autíčka.
00:11:29 V standardně pojaté budově zabírají výtahové šachty, výtahy
00:11:33 a chodby jistou část zastaveného objemu.
00:11:38 Jsou-li součástí kostry domu, komplikují její strukturu
00:11:42 a zvyšují náklady na stavbu. Tím, že zbaví budovu
00:11:45 všech těchto spojovacích prvků, získá Jean Nouvel
00:11:49 hned na dvou frontách: ještě více ušetří a zároveň
00:11:53 rozšíří obytné prostory.
00:11:56 Byty sahají od jedné fasády ke druhé a zabírají celou šířku
00:12:00 domu. A aby je ještě zvětšil, nechává je architekt přerůstat ven
00:12:04 tím, že k nim připojí terasy, postavené symetricky
00:12:08 ke spojovacím chodbám a zavěšené na bok domu dle stejného principu.
00:12:13 Každý byt tak má k dispozici nejméně 15 metrů čtverečních
00:12:17 dodatečné plochy, která slouží nejčastěji jako sklep nebo půda,
00:12:22 protože ani jedno ani druhé se v domě nenachází.
00:12:33 Venkovní spojovací chodby jsou zavěšené na severních fasádách,
00:12:37 zatímco terasy na jižních, kam dopadá více slunečního svitu.
00:12:42 Kovový střešní závoj tu získává svůj skutečný smysl:
00:12:47 poskytovat stín. Je to clona, chránící před středozemním sluncem.
00:12:52 Přimontován k betonovým nosičům, umožňuje vzduchu cirkulovat
00:12:56 v úrovni střechy a tepelně izoluje budovu.
00:13:08 Odsunutý kovový kryt střechy působí dojmem, že je napojený
00:13:12 na zábradlí teras a chodeb, a to je šikmé obdobně
00:13:15 jako ochranné zábradlí na staveništi.
00:13:25 Bezpečnostní komise toto sešikmení shledala jako nevyhovující.
00:13:30 Architekt ale odmítl je narovnat.
00:13:33 Aby přizpůsobil zábradlí normám, vyplnil je kovovými mřížkovanými
00:13:37 tabulemi tak, aby působilo dojmem pevného zábradlí.
00:13:41 A obyvatelé Nemausis 1 od té doby pro toto zábradlí,
00:13:45 z něhož se staly veřejné lavičky, vymysleli steré využití.
00:15:06 Architektura sociálního bydlení 80. let reprodukovala stereotypní
00:15:10 model miniaturizovaného měšťanského bytu:
00:15:14 Vpravo malá kuchyně, naproti ní dvojité prosklené dveře jídelny,
00:15:18 vzadu mini koupelna o rozměrech jeden a půl krát 2 metry,
00:15:22 bez přístupu světla, to vše natěsnané a dobře uzamčené.
00:15:27 Architektům se totiž zakazovalo vstupovat do bytů. Říkali nám:
00:15:31 "Tak to je, přesně takhle to lidi požadují."
00:15:34 Právě tenhle vnitřní prostor jsem chtěl přeskupit jiným způsobem,
00:15:38 aby umožnil uniknout tomuto fatálnímu plánu a vyjít vstříc
00:15:41 tomu, jak lidé opravdu žijí.
00:16:30 Byty, zaujímající prostor mezi dvěma betonovými skořepinami,
00:16:34 jsou objemy v jednom jediném kuse.
00:16:37 Dole odděluje centrální blok salon a kuchyni.
00:16:41 Uvnitř bloku je kotel, toalety a velká skříň ve zdi.
00:16:47 Blok a schodiště představují základní prvky,
00:16:50 architekt je byt od bytu různě kombinuje.
00:17:01 Po celém obvodu centrálního bloku se lze volně pohybovat.
00:17:05 Nejsou tu ani přepážky, ani dveře, ani chodba, ani vchod.
00:17:18 Kuchyně je na stejné úrovni jako venkovní spojovací chodba
00:17:22 a vytváří přechod ze soukromého do společného prostoru.
00:17:38 I první patro charakterizuje stejný minimalistický přístup,
00:17:42 upřednostňující transparentnost.
00:17:45 Jediným luxusem je prostorná koupelna,
00:17:48 do níž dopadá denní světlo.
00:18:08 Zeď fasády mezi byty a terasami lze zcela odsunout,
00:18:12 aby dovnitř volně proudil vzduch a světlo.
00:18:17 Tato zeď totiž není zeď, nýbrž čtyřdílné hliníkové dveře.
00:18:22 Model vyráběný sériově pro hasičské garáže.
00:18:27 Vyráběný sice sériově, ale vylepšený, aby odpovídal
00:18:31 požadavkům soukromého obydlí: snadná manipulace, kvalitní spoje,
00:18:35 zvuková a tepelná izolace.
00:18:40 Vypracování a výroba těchto dveří představovala 8 procent veškerých
00:18:44 stavebních výdajů. Na terasové dveře je to hodně, nikoli však
00:18:49 na celou fasádu, která je dveře od dveří vyjímatelná.
00:19:05 Přísný konstrukční princip, kdy nosné jsou pouze betonové
00:19:09 skořepiny, umožňuje architektovi vytvářet fasády zcela volně.
00:19:14 Může použít závěsné prefabrikované struktury, pohrát si s tím
00:19:19 jako s nějakou stavebnicí.
00:19:28 Na severních fasádách ze strany spojovacích chodeb je stavebnice
00:19:32 vyloženě ekonomická: jsou to dřevěné rámy vyplněné
00:19:36 skelnou vatou a pokryté hliníkovými deskami.
00:19:40 Jde o materiály určené na stavbu hangárů a továren.
00:19:45 Zdánlivé zneužití povýšené na princip.
00:19:49 Nemausis 1 je sociální bydlení smontované z průmyslových dílů.
00:19:58 Hledal jsem stylistickou kontinuitu, přímý soulad
00:20:01 mezi průmyslovými materiály, příčkami, roštovými schody,
00:20:05 zábradlím.
00:20:07 Tato průmyslová estetika vyplývá ze současných podmínek,
00:20:11 jimiž se řídí výstavba sociálního bydlení.
00:20:14 Ta už není záležitostí objemů, nýbrž pnutí, struktury.
00:20:19 Místo abychom se dohadovali o vzájemném poměru
00:20:22 plných a prázdných ploch, o hře objemů, o světle,
00:20:25 o barvě mramoru, zajímá nás odraz, protisvětlo, barvy, noční pohledy,
00:20:30 vše, co spadá do kategorie nuancí, poměru světla k času,
00:20:34 dokonce i k denní hodině.
00:21:05 Nemausis 1 představoval výzvu:
00:21:08 vybudovat větší prostor za nižší cenu.
00:21:11 Za touto první úspěšně realizovanou výzvou
00:21:14 se však skrývala ještě další: nabídnout nájemníkovi jiný způsob
00:21:18 bydlení, poskytnout mu životní prostor, který by lépe odpovídal
00:21:22 novým pravidlům chování.
00:21:31 V interiérech se architekt nespokojil se svým repertoárem
00:21:35 průmyslových prvků, jako jsou kovová schodiště
00:21:38 nebo plechové rošty.
00:21:41 Zdi bytů a stropy jsou ze surového betonu.
00:21:44 Omítnout je na bílo by nebylo o nic dražší.
00:21:50 Je to kulturní volba, plod promyšlené dekorativní koncepce.
00:21:58 Byty vypadají jako nehotové, přesto jsou dokončené.
00:22:02 Aby to bylo naprosto jasné, zdůraznil architekt vady v betonu
00:22:06 a stopy po stavebních pracích najdeme tu dokonce i zednické čáry,
00:22:11 které byly ve všech bytech znovu zakresleny.
00:22:17 Bydlet u Jeana Nouvela znamená přijmout jeho koncepci jako celek.
00:22:21 A je zakázáno cokoli měnit.
00:22:31 Navzdory tomu, že zasahovat do tak velkých betonových objemů
00:22:35 není hračka, se o to nájemníci pokusili, vyzbrojeni kovralem,
00:22:39 tapetami, obložením a nalepovacími obklady.
00:22:54 Vztyčili příčky, zaslepili chodby, skryli schodiště.
00:22:58 Zavěsili záclony a změny provedli v závislosti na svém vkusu
00:23:02 či nevkusu a hlavně na finančních možnostech.
00:23:07 A ten dlouhotrvající boj nakonec samozřejmě vyhráli.
00:23:26 Nicméně v utopii, již Nemausis 1 představuje, se vyskytují
00:23:30 nepříjemnější skutečnosti než květované záclony.
00:23:34 Architekt mohl za stejnou cenu vybudovat byty o 30 až 50 procent
00:23:39 větší. Ale nájemníci, jejichž nájmy se počítají
00:23:43 podle počtu čtverečních metrů obytné plochy, platí o 30 až 50
00:23:48 procent více než v tradičním domě s nízkým nájemným.
00:23:52 Větší, dražší, hůř pronajímatelné.
00:23:55 Projekt Nemausis 1, na nějž dolehla tíha sociálních tlaků,
00:24:00 dnes zůstává neopakovatelným prototypem.
00:24:10 Je mi už fuk, že jsem se spletl v době. Nesnažím se vytvářet
00:24:13 nadčasovou architekturu.
00:24:16 Moje největší přání je, aby lidi při pohledu na Nemausis 1
00:24:20 řekli: "Tak tohle byla 80. léta!"
00:25:06 Skryté titulky: Jana Hrušková Česká televize 2011
Velký bytový komplex Jeana Nouvela (1945) působí jako dva obří tankery, které vypluly na souš. Z ekonomických důvodů byly na původně sociální stavební zakázce ve velké míře použity sériové díly z průmyslové architektury, což posílilo pocit vnímání domu jako lodě. Monotónně se opakující modul nosné konstrukce nezabránil tomu, aby nevznikla nabídka sedmnácti různých variant bytů (některé z nich jsou na sociální bytovky opravdu velkorysé, až o ploše sto čtyřiceti metrů čtverečních). Betonová konstrukce byla obalena hliníkovým pláštěm, který lze složit jako garážová vrata a život z bytů přesunout na rozměrnou pavlač. Dům si stejně jako své kritiky našel i zastánce. Namísto sociálního ghetta se z něj v současnosti stala umělecká kolonie.