Vila Dall’Ava, prosklený dvougenerační dům s bazénem na střeše
00:00:02 ČESKÁ TELEVIZE UVÁDÍ FRANCOUZSKÝ DOKUMENTÁRNÍ CYKLUS
00:00:05 ARCHITEKTURA
00:00:47 Vila Dall Ava, soukromý dům o ploše 250 metrů čtverečních
00:00:52 pro tříčlennou rodinu. Je obydlena od roku 1991.
00:01:08 Vila se nachází v Saint-Cloud, obci ležící na východ od Paříže.
00:01:12 Už od 19. století je tato obec rezidenčním předměstím pro zámožné.
00:01:18 Je situována do půvabné krajiny.
00:01:21 Chráněna zákrutem řeky Seiny se tyčí na kopci,
00:01:24 odkud lze obdivovat majestátní panorama hlavního města,
00:01:28 daleko od jeho škodlivých vlivů.
00:01:31 Vila stojí ve čtvrti hustě zastavěné hezkými rodinnými domy,
00:01:35 zabírajícími větší část parcel, kde zbývá sotva tak místo
00:01:39 na zahradu. Celé čtvrti dominuje masivní dům z vápence teplé barvy,
00:01:44 skrytý před zvědavými zraky.
00:01:50 Právě v této klidné čtvrti si pan a paní B. zakoupili pozemek,
00:01:54 malou zahradu o rozloze 650 metrů čtverečních.
00:02:06 Nechtějí si prostě jen postavit dům. Touží po ojedinělém
00:02:10 architektonickém díle a hledají tvůrce, který by byl schopen
00:02:14 je realizovat.
00:02:20 Nakonec jejich volba padne na Rema Koolhaase,
00:02:23 holandského architekta, který v té době ještě prakticky
00:02:26 nic nepostavil. Je známý díky své knize o New Yorku
00:02:30 a různým projektům.
00:02:33 Jeho ateliér nese název Office for Metropolitan Architecture.
00:02:50 Plovoucí bazén mířící k Manhattanu, projekt publikovaný v knize
00:02:54 Delirious New York.
00:03:03 Pan a paní B. napíší Koolhaasovi dopis, v němž upřesní zakázku:
00:03:08 řídit se urbanistickými předpisy, to je samozřejmé
00:03:13 postavit dva samostatné obytné bloky pro ně a pro jejich dceru,
00:03:18 skleněný dům, který by umožňoval výhled do zahrady, a bazén.
00:03:26 Kdyby se daly dějiny architektury tohoto století převyprávět
00:03:30 v padesáti dopisech, tenhle by byl jedním z nich. Byl zoufalý:
00:03:35 "Drahý pane, jste naše poslední naděje."
00:03:38 Již při jeho čtení jsem věděl, že to bude neobyčejná práce.
00:03:47 Rozpor číslo jedna: on chtěl skleněný dům,
00:03:51 ona toužila po bazénu na střeše.
00:03:55 "Příměstský": V zásadě by se měla dát při plavání zahlédnout
00:03:58 Eiffelova věž.
00:04:02 Pohrůžka číslo jedna: klienti si přáli mistrovské dílo.
00:04:07 Rozpor číslo dvě: Dům byl velký, pozemek malý.
00:04:23 Aby byl tenhle rozpor překonán, přizpůsobí se dům tvaru terénu:
00:04:28 bude postavený na délku. Se svahem se vypořádá tak,
00:04:32 že se do něho zakousne.
00:04:34 Pata domu bude štíhlá a dlouhá. Plocha na zemi se tak zredukuje
00:04:38 na minimum.
00:04:40 Z ulice je budova v jedné úrovni se vstupní cestou.
00:04:49 V horní části pozemku, směrem k zahradě,
00:04:51 se dům zakusuje do země.
00:05:09 Nejhlouběji vnořený prostor, o němž by se dalo předpokládat,
00:05:13 že tam bude sklep, je ve skutečnosti obytná místnost,
00:05:17 kterou osvětluje dlouhé stropní okno.
00:05:30 Sokl domu je současně obytným prostorem, sklepem a kotelnou.
00:05:35 Na opačné straně, z ulice, se nachází vstupní hala,
00:05:39 odkud vede schodiště do horních prostor.
00:05:43 Garáž, ležící ve stejné úrovni jako ulice, je skrytá pod zahradou.
00:05:54 Protipólem soklu zaraženého do země jsou visuté objemy.
00:06:00 V dolní části pozemku, na straně ulice, se zdvihá les pilotů,
00:06:05 a jako by podpíral kostku pokrytou obkladovými deskami
00:06:09 ze stříbřitého hliníku.
00:06:20 Na opačné straně, nad zahradou, se nachází druhá kostka
00:06:24 pokrytá obdobnou bardáží z červeného hliníku.
00:06:34 Ztrácí se uprostřed stromů, téměř 3 metry nad trávníkem.
00:06:43 Mezi odsunutými objemy, při pohledu shora,
00:06:46 jako by zabíraly celou šíři pozemku, a domem zapuštěným v zemi,
00:06:51 úzkým zastavěným pásem nepřesahujícím v nejširším bodě
00:06:55 6 metrů, není žádný soulad.
00:07:03 Úhel a tvar domu nemají nic společného s architekturou
00:07:05 20. let. Je to nejcitlivější a nejminimalističtější způsob,
00:07:10 jak využít možnosti, které skýtá tak křehké místo,
00:07:15 jež by jakýkoli masivní tvar, kupříkladu krychle, rovnou zničil.
00:07:21 Teď proudí prostor volně kolem domu, podél svahu,
00:07:24 pod kostkami obou bytů.
00:07:58 Každá ze dvou hliníkových krychlí tvoří samostatný byt.
00:08:02 Na straně ulice je menší dvoupokojový byt
00:08:05 pro svobodnou dívku, s volným průchodem kolem centrálního bloku,
00:08:09 v němž je umístěna koupelna a kam ústí schodiště.
00:08:13 Na opačné straně, obrácený vzhledem k ose domu, je velký
00:08:17 dvoupokojový byt pro pana a paní B.
00:08:22 I zde skrývá technické jádro koupelnu a schodiště.
00:08:25 Dlouhé okno shlíží dolů do zahrady.
00:08:54 Klienti trvali na "skleněném domě".
00:08:57 Mezi odsunutými kostkami bytů a do země zapuštěným soklem
00:09:01 je celá druhá úroveň stavby tvořena dlouhým skleněným útvarem:
00:09:06 prosklený pavilon dosahuje v nejdelším bodě 23 metrů.
00:09:26 Skleněný dům se může zcela otevřít díky dlouhým posuvným oknům.
00:09:31 Salon a zahrada splývají v jedno.
00:09:57 Tato otevřenost je ještě zvýrazněna faktem,
00:10:01 že skleněný pavilon je na zahradní straně širší,
00:10:04 fasáda tu měří 6 metrů. Na straně ulice se zužuje na 4 metry.
00:10:16 V této části jsou soustředěny společné funkční zóny.
00:10:22 Vstupní hala a schodiště.
00:10:29 Jídelna přímo navazující na kuchyň, odděluje ji
00:10:32 vlnitá polyesterová přepážka.
00:10:53 Přichází-li návštěvník z ulice, tato zaoblená přepážka
00:10:56 prostor nejprve zužuje a pak rozšiřuje,
00:11:00 čímž je zvýrazněno otevření se směrem do zahrady.
00:11:23 Farnsworth de Mies van der Rohe.
00:11:28 Skleněný dům Philipa Johnsona.
00:11:32 Vila Savoye Le Corbusiera.
00:11:38 Dějiny architektury 20. století mohou být nahlíženy
00:11:41 jako řada soukromých domů.
00:11:44 Všechny mají společný jednoduchý program: zahrada, salon.
00:11:47 Jedná se o rodinu s dětmi.
00:11:51 A protože je program stále stejný, v 99 procentech případů
00:11:55 je architektura banální.
00:11:59 Přitom tenhle zdánlivě jednoduchý program, neobsahující žádné
00:12:02 specifické požadavky, umožňuje dospět k architektuře
00:12:06 v její nejčistší formě.
00:12:40 Každý má své soukromí na opačných koncích domu.
00:12:48 Snaha o respektování soukromí charakterizuje i schéma pohybu
00:12:51 v domě.
00:12:54 Schodiště za vstupními dveřmi vede z haly až do bytu slečny B.
00:13:03 Poněkud nebezpečná cesta, kde návštěvníka dělí od pádu
00:13:07 do prázdna pouze tenká skleněná stěna.
00:13:11 Z téže vstupní haly lze po mírně stoupající rampě
00:13:15 dojít až na opačný konec domu a na zahradu, aniž by bylo třeba
00:13:19 projít přes jídelnu.
00:13:24 Tato rampa spojuje dvě schodiště, první vedoucí do garáže
00:13:28 a druhé k bytu rodičů.
00:13:38 Dlouhá nezastřešená spojovací chodba v horním patře umožňuje
00:13:42 teoreticky procházet přímo z jednoho bytu do druhého.
00:13:46 Ve skutečnosti ale vše jako by od podobné cesty odrazovalo.
00:14:28 Na rozdíl od domů Philipa Johnsona nebo Miese van der Roheho
00:14:31 není tato vila magickým objektem vznášejícím se uprostřed
00:14:35 nekonečné krajiny.
00:14:37 Musí si najít místo v husté a jednoznačně antimoderní zástavbě.
00:14:41 Pozemek byl ohraničen zdmi. Už tím vytvářel interiér.
00:14:45 Obdélník skleněného pavilonu představuje minimální zásah.
00:14:57 Je to jen první hradba: skutečný dům sahá až k zahradním zdím, tam,
00:15:02 kde začínají životy ostatních.
00:15:12 Sousední domy stojí dosti blízko a sousedé jsou podráždění:
00:15:16 na tomhle pozemku nikdy žádný dům nestál.
00:15:19 Obyvatele Koolhaasův projekt provokuje.
00:15:26 Plány respektují všechny, byť četné a svazující urbanistické
00:15:30 předpisy. Existuje však neuralgický bod,
00:15:33 který je jablkem sváru: skleněná zeď.
00:15:38 Je skleněná zeď vůbec zdí? Umožňuje respektovat soukromí
00:15:42 sousedů? Je soukromý život všech zúčastněných dostatečně chráněný?
00:15:54 Architekt předvídavě navrhuje, aby polovina dlouhé skleněné fasády
00:15:58 byla z matovaného skla: světlo jím pronikne, pohled nikoli.
00:16:03 Ovšem sousedé trvají na svém, jeden proces střídá druhý,
00:16:07 stavba je na 3 roky přerušena.
00:16:10 Nakonec státní rada rozhodne takto: zeď z průsvitného skla
00:16:13 může být považována za slepou.
00:16:46 Mezi zahradou a interiéry rozehrává architekt hru přepážek.
00:16:51 Kreslí pohyblivé prostory s dlouhými závěsy
00:16:55 nebo s posuvným bambusovým panelem.
00:17:20 Na rozdíl od sousedů, kteří vidí jen urážlivou ošklivost,
00:17:25 má architekt na srdci citlivé začlenění do okolní krajiny.
00:17:30 Barvy hliníkových obkladových desek odkazují na barvu vápence,
00:17:33 tašek a cihel.
00:17:40 Díky své průhlednosti se skleněný pavilon jeví jako "pasivní" objem:
00:17:44 nevzpírá se svému okolí, pohlcuje jej.
00:18:50 Součástí zakázky byl bazén, a proto tu taky je.
00:18:58 Nachází se na střeše a je uložený podélně ve tvaru domu
00:19:02 mezi oběma bytovými kostkami.
00:19:30 Vede k němu jediný přístup: z odkryté spojovací chodby
00:19:34 poblíž bytu rodičů. Je sice venku, ale zakrývá ho objem
00:19:38 obkladových desek.
00:19:41 Tvoří ho lomené kovové schodiště podobné požárním schodům
00:19:44 v newyorských činžácích.
00:19:51 Tenhle výhled mě mohl děsit, co víc, mohl mě přivádět
00:19:54 k zoufalství vzhledem k tomu, že dům stojí přesně v ose
00:19:57 Eiffelovy věže.
00:20:00 Byla to ale zároveň jedinečná příležitost, jak dosáhnout toho,
00:20:03 aby člověk v situaci, když polonahý plave v bazénu,
00:20:07 byl současně konfrontován s měřítkem velkého města,
00:20:10 se symbolem metropole. Přišlo mi to dojemné.
00:20:14 Udělal jsem vše, aby se ten moment nestal apoteózou domu.
00:20:19 Ten dům není chodba, vedoucí k této povznášející události.
00:20:32 Bazén váží 40 tun. Je to těžko řešitelný problém.
00:20:37 Jak uložit váhu vody a betonu na skleněný pavilon?
00:20:41 Nosná konstrukce je prakticky neviditelná. Je to řada sloupů
00:20:45 zapuštěných do soklu domu a podpírajících betonovou nádrž.
00:20:51 Vnější skleněné stěny nenesou nic.
00:20:59 Řada sloupů je částečně ukryta v dřevěném obložení,
00:21:03 současně slouží jako zeď naproti sousedům ze strany garáže
00:21:07 a také jako úložný prostor.
00:21:15 Podobně jako ve zdi jsou v něm proražena okna.
00:21:25 Ve stejné ose jako řada sloupů se nachází i poslední pilíř,
00:21:29 podpírající dlouhý betonový trám.
00:21:34 Ten nenese bazén, ale byt rodičů, jehož odsunutý objem
00:21:38 podobný betonovému motýlovi jako by se třepotal
00:21:42 v nebezpečné rovnováze.
00:21:48 Ve skutečnosti pomáhá pilíři bazén, a není pouhou mušlí naplněnou
00:21:53 vodou, ale působí jako obrovský trám.
00:21:58 Zajišťuje rovnováhu mezi pnutím a vzájemným odsunutím
00:22:01 obou bytových kostek a hraje tak zásadní konstrukční roli.
00:22:11 Co by se mohlo na první pohled zdát jako pouhý rozmar -
00:22:14 bazén na střeše, aby koupající se mohl pozorovat Paříž -
00:22:19 ve skutečnosti pomohlo vyřešit problém dvou samostatných bytových
00:22:23 jednotek, které - samy zavěšené ve vzduchu - místo odlehčují.
00:22:29 Architekt zvolil tuto formu, aby dostál všem parametrům zakázky
00:22:33 a vytvořil tím jednotný soubor řešení, uvolnil si ruce
00:22:37 od všech svazujících předpisů.
00:22:51 Mezi první návštěvou pozemku a dodáním hotové stavby
00:22:54 uplynulo 9 let. 9 roků, to je dlouhá doba na vybudování
00:22:59 soukromého domu.
00:23:01 Avšak je to málo, vezmeme-li v úvahu všechny ambice,
00:23:05 jež v něm vykrystalizovaly.
00:23:07 A není to tak dlouhá doba, uvážíme-li, jaké potěšení
00:23:10 z architektury přináší dům těm, kteří si ho objednali
00:23:14 a s radostí tam žijí.
00:23:24 Skryté titulky: Jana Hrušková Česká televize 2011
Vila na rezidenčním pařížském předměstí pro zámožné, projektovaná holandským architektem Remem Koolhaasem, je obydlena od roku 1991. Manželská dvojice napíše architektovi dopis, v němž upřesní svou zakázku: „Řiďte se urbanistickými předpisy, neporušte okolí; postavte dva samostatné obytné bloky pro nás a pro dceru, skleněný dům, umožňující výhledy do zahrady, bazén. Kdyby se daly dějiny moderní architektury převyprávět v padesáti dopisech, tenhle by byl jedním z nich. Začínal zoufale: „Pane, jste naše poslední naděje…“ Chtěli skleněný dům, ona toužila po bazénu na střeše. Klienti si samozřejmě přáli mistrovské dílo. Přitom dům byl velký, pozemek naopak malý. Dům se tedy přizpůsobí tvaru terénu: bude postavený na délku. Svahu se přizpůsobí tak, že se do něho zakousne. Pata domu bude štíhlá a dlouhá. Plocha na zemi bude zredukována na minimum. Z ulice je budova v jedné úrovni se vstupní cestou. Ještě nikdo netuší, jaký poprask vyvolá částečně průhledná stavba mezi sousedy…