Portrét legendárního režiséra a spoluzakladatele Laterny magiky. V těchto dnech uplyne sto let od jeho narození. ### Připravili: J. Etlík, R. Denemarková, L. Kroužecký a A. Kisil
00:00:36 Krásná Tuti se tě ptá, jestli to umíš dělat taky s fajnovými.
00:00:41 Začínáme!
00:01:06 S rozhaleným krkem!
00:01:21 Radok byl divadelník. Ve filmu byl filmař.
00:01:28 Ale především byl dramatický umělec. Tam i tam.
00:01:47 Musím se naparádit, když jdu do divadla.
00:01:52 -Ty máš ráda hezké věci, že?
-Mám.
00:01:57 Já jsem hrozná parádnice.
00:02:00 Víš, Toníčku, že bych se s tím snad nemohla ani rozloučit.
00:02:06 Moje vysokoškolská studia přerušil Hitler a já poznal,
00:02:10 co to znamená, že můj tatínek je žid.
00:02:13 Naučil jsem se pozorovat na maličkostech.
00:02:16 Např. Norimberské zákony - to byly ty zákony, které určovaly,
00:02:22 co všechno žid nesmí dělat, aby se neprovinil.
00:02:28 Začínaly třeba tím, že v židovské rodině nesměl být pes.
00:02:34 Náš pes se jmenoval Flok.
00:02:37 A já vím, jak jsme Floka vozili do vzdálených vesnic a jak se vždy
00:02:42 po nějakém čase vrátil.
00:02:46 Tatínek a všichni moji příbuzní zemřeli v koncentračních táborech.
00:02:53 A já jsem chtě nechtě musel intenzivně prohloubit
00:02:57 svůj pozorovací talent.
00:03:05 Byl to velmi zvláštní osud.
00:03:10 Radok byl u zrodu mnoha důležitých věcí.
00:03:15 Ale vždy ve chvíli, kdy se to blížilo k vrcholu, byl záhadným
00:03:20 způsobem vypuzen nebo se vytratil nebo se s někým pohádal.
00:03:25 Já netvrdím, že to bylo ze 100 % způsobeno zlým světem.
00:03:32 Mohlo to být způsobeno i jeho kontroverzní povahou.
00:03:35 I když bych řekl, že převažoval ten zlý svět.
00:03:39 On chtěl věci perfektně.
00:03:42 Všimněte si, že jeho nejčastějším pojmem je profesionalismus.
00:03:48 Říkal, že to není profesionální.
00:03:50 A tím myslel, aby to bylo skutečně dokonalé,
00:03:57 aby to bylo úměrné tomu záměru, aby to nebylo jen tak.
00:04:08 -Špína!
-Ticho!
00:04:10 Nekřičte občané, Kateřina Mortierová chce slyšet předehru.
00:04:14 Ve jménu revoluce, občané!
00:04:33 On po nás chtěl někdy věci, kterým jsme nerozuměli.
00:04:37 Neuměli jsme je v tom momentě pochopit.
00:04:41 Teprve s určitým odstupem nebo když jsme dělali větší celek,
00:04:45 jsme si uvědomili: aha, tak on to chtěl proto, aby to takhle vyšlo.
00:04:51 On byl naprosto připravený.
00:04:53 Jeho domácí příprava a rozpracování věci, to měl zmáknuté do detailů.
00:04:59 S režisérem tohoto typu jsem se nesešel už nikdy ve své kariéře.
00:05:07 Götebrg - říjen 1971.
00:05:09 Nikdy jsem nebyl tzv. moudrý.
00:05:12 Bohužel nebo bohudík tahle vlastnost mi chyběla.
00:05:16 Kdybych byl jen trochu moudrý, vyvaroval bych se mnoha zlých věcí,
00:05:22 které mě potkaly nebo které jsem okolo sebe vytvářel.
00:05:32 Svoboda!!!
00:05:48 Válka je pro Radokův osud určující.
00:05:51 Angažmá v Burianově Déčku, první režie v Plzni,
00:05:55 rasové zákazy, koncentrační tábor.
00:06:00 K práci se vrací až po osvobození v Divadle 5. května.
00:06:05 Inscenace veselé vdovy z r. 45 předznamenává v mnohém
00:06:09 jeho inscenační styl.
00:06:14 Text Veselé vdovy jsme celý změnili.
00:06:17 Tak se naše opereta stala tím, čím ve své době byla -
00:06:20 neskrývaným divadlem.
00:06:24 Proto jsou na scéně rekvizity jako automobil, jenž jezdí a bouchá.
00:06:29 Je tam ohromný gramofon s péry a kolečky, který hraje,
00:06:33 natřásá se, vypouští páru a nakonec vybuchne.
00:06:37 Nebo revolver, z něhož při výstřelu vyletí květina.
00:06:46 Takové pokleslé a účelové žánry a kýč a šantán a operetu -
00:06:53 to všechno on miloval.
00:06:56 On to měl rád, rád s tím pracoval a hrál si s tím.
00:07:01 Vdechoval do světských věcí své tajemné obsahy,
00:07:04 pohyboval se na takové balanci a myslím, že ho to velice bavilo.
00:07:15 U mě to vždy vycházelo z potřeby zevnitř vyjádřit to,
00:07:20 co opera může divákovi sdělit.
00:07:24 Ale on diváky šokoval, třeba v Rigolettovi odhalil zákulisí.
00:07:31 Přenesl to tam, kde to mělo svou premiéru - do benátského divadla.
00:07:40 Ale zároveň odhalil romantické klišé.
00:07:45 Třeba na předscéně zpěvák zpíval velkou slavnou árii a bylo vidět,
00:07:51 jak se baletky v zákulisí rozcvičují a jak garderobiérka
00:07:55 plete šálu, protože má volno.
00:08:05 Jenom jedenkrát!
00:08:07 Jenom jedenkrát chtěl bych srdce tvé vzít a pak ve svém je skrýt.
00:08:17 Já spojím tvůj tep s mým. Ach, řekni mi, že smím
00:08:24 ten božský souzvuk srdcí jenom jednou rozeznít.
00:08:35 Umocněnost hudebního projevu a zpívaného textu ho lákala.
00:08:40 Vlastně ta divadelní umocněnost ještě nad další stylizací.
00:09:17 Alfréd Radok pocházel z jižních Čech.
00:09:20 Koloděje s rodným otcovským domem na břehu Lužnice, rodiče,
00:09:24 přátelé, bratr - to byly předválečné jistoty.
00:09:31 Nám dětem maminka skoro každý večer zpívala písničky, vyprávěla pohádky
00:09:36 a promítala na zeď malé barevné obrázky z laterny magiky.
00:09:40 Pozdější mé lásky byly taneční orchestry, foxtroty, studentské
00:09:45 časopisy moje banjo a pochopitelně ochotnická představení.
00:09:51 Jistota, kterou zničí válka.
00:10:01 -A chceš koupit látku?
-Snad. Snad bych i koupil.
00:10:12 -Nebude se ti líbit.
-Nebude se mi líbit, nekoupím.
00:10:23 Drahocenné zboží.
00:10:33 No, jak se ti líbí nová látka?
00:10:39 Jak bude slušet o slavnosti nová toaleta tvé slečně dceři?
00:10:51 Své osobní zážitky a zkušenosti z války vtělil
00:10:56 v r. 1949 do filmu Daleká cesta.
00:11:02 Všechna bolest a všechno, co prožil za války, se do tohoto
00:11:10 filmu nějakým způsobem promítlo.
00:11:14 Jako v divadle dovedl vytvářet geniální scénickou metaforu,
00:11:20 tak dovedl vytvořit i geniální obrazovou metaforu ve filmu.
00:11:26 U něho bylo krásné to, že on pro každou látku hledal jiný
00:11:32 slovník, té látce příslušející.
00:11:37 Přesně řečeno, jeho názoru na tu látku příslušející.
00:11:49 Střepy znamenají štěstí. SMÍCH
00:11:58 A to kanape, co na něm spal Honzík, to tu zůstane?
00:12:04 Ven!
00:12:05 Ale vždyť my se vrátíme.
00:12:19 Svým filmem Daleká cesta předznamenal o mnoho let napřed
00:12:24 celou slavnou novou vlnu českého filmu, aniž někdo jeho vliv
00:12:30 zaregistroval nebo si ho povšiml.
00:12:35 Dokumenty ho maximálně inspirovaly.
00:12:39 Vždy ho zajímalo, jak to přesně vypadalo, jak přesně daná věta zní.
00:12:46 Ale daleko víc to byl přesný obraz.
00:12:53 Tyfus!
00:12:56 Nechoďte tam!
00:13:53 Radokova práce byla ojedinělá jeho ojedinělostí,
00:13:59 specifičností jeho talentu.
00:14:04 A když má někdo velký talent, tak talent ho žene do věcí,
00:14:13 od kterých se nedá ustoupit, umělec se ho nemůže zbavit.
00:14:20 A to se u Radoka projevovalo po celý jeho život velmi silně.
00:14:29 To mu přinášelo tu velkou auru, kterou měl a to mu také
00:14:35 přinášelo obrovské problémy, které měl s mocí a s poměry.
00:15:11 Od r. 1947 pracuje Alfréd Radok v Národním divadle.
00:15:15 Zde se uvedl inscenací Lištiček Lilian Hellmanové.
00:15:26 Následně mu byla přidělena k režii schematická hra Dalibora Faltyse
00:15:31 Chodská nevěsta.
00:15:35 V téhle době, tzn. v r. 49, ukázal na to, že nové panstvo, které
00:15:42 nastoupilo, má něco společného s panstvem dokonce feudálním
00:15:49 a lidé, že zůstávají lidmi.
00:15:53 Kritika to roztrhala strašným způsobem.
00:15:56 Zároveň si Honzl okamžitě stěžoval, protože on byl za to zodpovědný
00:16:00 jako nový šéf činohry a bylo to chápané jako skandál.
00:16:05 Nebylo to loajální vůči novému vedení státu.
00:16:09 Snažil se Alfréda Radoka úplně zlikvidovat.
00:16:16 Chodské světnice líčí smutně.
00:16:19 Kdežto vykreslení feudálů se děje s přepychem a veselostí.
00:16:23 Tímto zvrácením ideje nás inscenace přesvědčuje o Radokově
00:16:27 expresionistickém zaměření a protilidovém tónu.
00:16:30 V režijní koncepci jsou politické chyby, na které byl Radok
00:16:36 upozorněn předem, ale on udělal rozvrat v souboru.
00:16:41 V divadle se dály věci, které nebyly daleko od demonstrací
00:16:43 proti umělecké správě.
00:16:46 Lituji, že vaše poslední práce v Národním divadle je tak špatná
00:16:50 a že odcházíte prokázav tak svou naprostou neschopnost.
00:17:03 Několikrát inscenoval Alfréd Radok hry, které mu umožňovaly
00:17:07 ukázat zázračný svět secese.
00:17:10 Bylo tomu v i v Šamberkově Jedenáctém přikázání v r. 1950.
00:17:14 Originálně využil filmových dotáček ve spojení s jevištní akcí.
00:17:32 On říkal: My musíme vyjádřit to, co je ve vzduchu, co cítíme.
00:17:37 Někdy to vyjádřil úplně opačným způsobem.
00:17:43 Divadlo jakéhokoliv žánru má především bavit,
00:17:47 uchvacovat, vzrušovat.
00:17:49 Já i můj divák jsme se nemohli vyhnout ani historii ani politice.
00:17:56 I když jsme o těchto věcech pomocí autorova textu nehovořili přímo,
00:18:02 jako tomu bylo např. v Jedenáctém přikázání.
00:18:06 Tam byl smích pro mě i pro diváka ventilem s kyslíkem.
00:18:10 Byl ventilem v čase, kdy jsme se dusili tzv. ideologickými agitkami.
00:18:30 Alfréd měl tolik humoru!
00:18:34 Ale on měl takový noblesní, takový francouzský humor.
00:18:39 Alfréd měl smysl pro styly.
00:18:45 Např. dělal něco secesního a najednou říká:
00:18:49 "Vy se postavíte tak, jako kdybyste se chtěl fotografovat."
00:18:54 Byly to malé poznámky,
00:18:57 ale on úplně vystihl charakter jednání v dané době.
00:19:07 Götebrg - únor 1970.
00:19:11 Nedělám divadlo. Je to jen troška šikovnosti,
00:19:14 při které používám špetku řemeslné znalosti.
00:19:17 Daří se nám dobře. Nevěděl jsem však, co je to stesk.
00:19:21 Je to až jakási duševní choroba - něco takového.
00:19:28 Ať je velkou školou bdělosti, ať je současně i školou nenávisti!
00:19:38 Počátek 50. let - nová válka, nové koncentrační tábory.
00:19:42 Nová lež visí ve vzduchu.
00:19:44 Tolstého myšlenka, jsem já šílenec nebo jsou všichni lidé blázni,
00:19:49 se znovu opakuje.
00:19:50 Svět bez mravnosti je svět bez lidí.
00:19:53 Bože, proč se tolik velkých umělců nervově zhroutilo?
00:19:57 Viděli a cítili, ale pak už se nedá pracovat.
00:20:00 Choreograf Saša Machov se otrávil. Jiří Frejka se zastřelil.
00:20:05 Konstantin Biebl a Jiří Plachý vyskočili z okna.
00:20:08 Je to vždy smutné, když zemře člověk.
00:20:11 A když zemře kumštýř, ještě za takových okolností,
00:20:15 to je jako když umírá něco lidského ve všech lidech.
00:20:26 V této situaci natáčí Alfréd Radok filmovou hudební
00:20:31 komedii Divotvorný klobouk.
00:20:35 Tomáš Křepelka a František Strnad jsou pro tyto nepřístojnosti
00:20:41 vypovězeni z města Prahy.
00:20:45 S přihlédnutím k purkmistrovskému dekretu, proti němuž se provinili.
00:20:57 ZPĚV
00:20:58 Vy nevíte, lidé zlatí, jaké jsou to trampoty,
00:21:03 když se vám tak slavný úřad začne lepit na paty.
00:21:16 -Já vás varoval,nevyplatilo se, co?
-Ale co, vyplatilo - nevyplatilo...
00:21:21 Namaloval jsem panu purkmistrovi tuze křivou hubu. To je všechno.
00:21:29 Všichni umělci se podřídili.
00:21:31 Ti, co se nechtěli podřídit lidově demokratickému zřízení, uprchli.
00:21:35 Jen pan Radok se ještě stále potácí v bahně západních názorů.
00:21:39 Režie nejsou žádné piplačky.
00:21:43 Úkolem režie je, aby se nesmál herec, který má být vážný,
00:21:47 a když se má smát, aby se smál.
00:21:50 Na to ostatní se lidi v biografu vykašlou.
00:21:53 Jedinou poslední možností k práci se Radokovi stalo
00:21:57 na 2 roky vesnické divadlo.
00:21:59 Nicméně v r. 1954 s proměňující se kulturní situací přichází
00:22:04 nabídka z Národního divadla.
00:22:21 Aby se Radok dostal do Národního divadla, musel podstoupit,
00:22:27 pro tak vášnivého umělce, jako byl on, nesmírné mučení.
00:22:36 Musel se zapřít, musel tyto hry inscenovat tak,aby byl přijat v ND.
00:22:48 V r. 1955 se Radokova situace částečně vylepšuje.
00:22:53 Režíruje historicky první televizní film V pasti.
00:22:58 Jak je to možné, pane Gregory, že netančíte?
00:23:02 To je přece nádherná věc - tančit. Já vás naučím, chcete?
00:23:07 Prosím.
00:23:09 -Cvik dělá hodně.
-A pedagogické vedení ještě víc.
00:23:12 Á, přestali hrát!
00:23:14 Nemyslete si, že mi utečete. Jak začnou, přijdu si pro vás.
00:23:23 Čekáme.
00:23:27 A teď mi vysvětli, jak je možné, že se takovému chlapovi, jako je
00:23:34 starosta, podařilo získat pro jeho špinavou práci tak půvabné stvoření
00:23:38 Je-li to vůbec pravda.
00:23:40 V politice u nás můžeš lidi přimět ke všemu.
00:23:47 V té době udělá z průměrné hry o procesu s Jurijem Dimitrovem
00:23:51 velkolepou divadelní podívanou.
00:24:16 Jakou novou lež jste si zase připravila?
00:24:19 Žádnou.
00:24:21 Jste opravdu nádherná. O něco bych vás však rád požádal.
00:24:28 Jděte!!!
00:24:35 Když se vedení činohry ujímá Otomar Krejča, zlepšují se
00:24:40 v Národním divadle podmínky pro Radokovu práci.
00:24:43 To byl kumštýř ten Eda.
00:24:46 25 let vydělával tisícovku týden co týden a pořád dokola.
00:24:53 Fajn chlap - něco tak mezi.
00:24:56 Nepatřil sice mezi tu naši starou pravou gardu,
00:25:01 ale rozhodně nebyl žádný pětiminutový zázrak s mikrofonem.
00:25:06 Říkával jsem mu - všichni jsme mu říkávali:
00:25:10 Edo, vždy buď na lidi slušný, když jdeš nahoru,
00:25:17 mohl bys je potkat, až půjdeš dolů.
00:25:23 To, podle čeho jste poznal jeho režii, byla přesná analýza rodiny,
00:25:31 která se rozpadá nebo lidských vztahů, které jsou zničené.
00:25:39 Myslím, že třeba Komik nebo Podzimní zahrada jsou toho
00:25:43 naprosto přesným svědectvím.
00:25:48 Třetí vrcholnou Radokovou inscenací té doby je Zlatý kočár L. Leonova.
00:25:56 Radok zacházel velmi emocionálně s prostorem na velkou vzdálenost.
00:26:03 Děj se odehrával v pokoji, ale jeviště bylo úplně holé
00:26:07 a jen u portálu byl stoleček a špinavý hrneček.
00:26:12 Ale když se ta místnost měla přejít, tak se šlo 40 m
00:26:18 úhlopříčkou přes celé jeviště.
00:26:23 Takže to trvalo dlouho, ale nebylo to formální,
00:26:28 protože to trvalo dlouho v napětí.
00:26:32 Proč se přechází a co se stane, až se dojde na místo?
00:26:38 Tyto 3 inscenace pro mě znamenají absolutní vrchol
00:26:43 Radokovy činoherní práce.
00:26:50 Támhle je chlapík v buřince a s hákem.
00:26:54 Já ho vidím. To je určitě ten výběrčí daní.
00:27:14 ZPĚV
00:27:16 Tuhle potkám mladíka, on fňuká, naříká.
00:27:21 Povídám, mladíku...
00:27:47 Téma zkrachování člověka dovedl vytvořit
00:27:52 velmi sugestivně a silně.
00:27:55 Bylo to o tom, že člověk obklopený určitými skutečnostmi a podmínkami
00:27:59 zmaří svůj život.
00:28:03 Nemohl jste říct, tohle je o mém životě nebo o životě mého souseda,
00:28:10 ale strašně jste soucítil s tématem té hry jako divák.
00:28:18 Všichni jsme mívali svůj styl,
00:28:22 svoje šansony.
00:28:26 ZPĚV
00:28:27 Naše přespanilé dámy, alespoň chvíli zůstaňte s námi.
00:28:34 Nabídnout doprovod bude nám čest, každý z nás džentlmen...
00:28:52 Vždyť oni se dnes ani líčit neumí.
00:28:57 Já se líčíval hodinu a půl večer co večer. Hodinu a půl!
00:29:02 To bylo něco jiného. V životě jsem nezastonal.
00:29:08 Ani jednou jsem neprošvihl představení.
00:29:12 Inscenace Hellmanové Lištiček či některé Radokovy inscenace
00:29:18 v Národním divadle velmi ovlivnily Krejčovu poetiku
00:29:23 a Krausovu dramaturgii.
00:29:27 Ovlivnily ale i další režiséry, co tam působili.
00:29:34 Bylo to ve zvláštním smyslu pro situaci, pro atmosféru,
00:29:38 pro takovou drobnohru na jevišti.
00:29:41 Byly to takové mikroděje a mikroreality,
00:29:45 které měly v sobě své tajemství.
00:29:52 Průměr kol 4,65 m.
00:29:57 V r. 1956 se Alfréd Radok vrací k natáčení na svou dobu neobvyklým
00:30:02 retrofilmem Dědeček automobil.
00:30:06 Michel Constantiny hodlá na svých sedmimílových motorových botách
00:30:11 podniknout cestu z Paříže do Petrohradu.
00:30:13 Vynález váží 8 kg a dosahuje rychlosti 9 - 50 km.
00:30:29 Onoho slavného dne 25. září 1905 sešli se lidé z celé Evropy.
00:30:34 Vévoda se svou ekvipáží taženou čistokrevými katalánskými hřebci.
00:31:20 Pro Expo 58 v Bruselu připraví celosvětově obdivovaný
00:31:24 program Laterna magika.
00:31:37 Stálo to na triku,v kterém se spojí nafilmovaný obraz s živým hercem.
00:31:45 Tento trik už tady existoval od r.50 - od Jedenáctého přikázání.
00:31:51 Alfréd Radok ho nově použil.
00:31:55 Tam jde o to, jakým způsobem jsou tyhle dva prvky propojené,
00:32:01 jakým způsobem fungují.
00:32:04 Nejde o mechanické spojení, ale on chtěl, aby to byl nový způsob
00:32:11 jevištního umění, aby se rozšířila možnost divadelního prostoru.
00:32:44 Úspěch Laterny magiky vedl k založení stejnojmenného divadla.
00:32:50 Alfréd Radok tu chystá 2. program včetně Otvírání studánek
00:32:54 na hudbu Bohuslava Martinů.
00:32:56 On k tomu udělal překrásný film.
00:33:01 Byl to film jen jakoby v náznacích, ale byly tam hlavní momenty
00:33:06 v životě člověka - od zrození do smrti a potom znovu k zrození.
00:33:16 Tak je to u nás každý rok v máji.
00:33:19 Děti studánkám prameny jak srdce zemi otvírají.
00:33:24 ZPĚV
00:33:25 Králko, milá králko, studánko rubínko...
00:34:16 Nakonec přišel ministr Kopecký a ten nám to zakázal.
00:34:24 Oni si vždy našli mnoho důvodů, proč se to nemůže hrát.
00:34:30 Jeden z důvodů např. byl ten, že tam byla jedna mladinká dívka
00:34:35 v polích, která plakala.
00:34:39 A oni prohlásili, že pláče nad ztrátou 1. republiky.
00:35:14 Alfréd Radok je donucen odejít z Laterny, nesmí se vrátit
00:35:18 do Národního divadla.
00:35:20 Krátce po sobě je 2x stižen srdeční mrtvicí.
00:35:24 Jediný, kdo mu v této situaci nabídne práci, je ředitel Městských
00:35:29 divadel pražských Ota Ornest.
00:35:34 To bylo k nevíře, kolika lidem Alfréd Radok vadil.
00:35:39 Zejména pokud šlo o provozovatele, tedy Národní výbor města Prahy.
00:35:47 Vadilo to nadřízeným orgánům stranickým i odborovým - všude.
00:36:06 V městských divadlech vytvoří své umělecky nejsilnější inscenace.
00:36:14 Je vůbec možné dělat umění nějak jinak než tak, jak ho cítíme,
00:36:22 než to, co jde z naší osobnosti?
00:36:25 Já říkám nerad slovo osobnost, ono zní nějak pateticky.
00:36:29 Jde dělat umění nějakou kalkulací? Já myslím, že ne.
00:36:42 Robespier, který zná vrtkavost shromáždění velkého výboru,
00:36:50 se nespokojil s anonymními hlasy.
00:36:57 -Vy jste hlasoval pro?
-Všichni hlasovali pro!
00:37:04 Rollandovu hru nabídl Radokovi Ota Ornest.
00:37:07 Všichni se před zraky slídičů tlačili k tribuně.
00:37:11 Někteří s ohnutými zády a s nejistým hlasem.
00:37:14 Ale většina předstírala římskou rozhodnost i když měli strach.
00:37:18 A druhý den ráno, když jsem šel před osmou hodinou do kanceláře,
00:37:23 stál před kanceláří Alfréd Radok, že se mnou nutně musí mluvit.
00:37:29 Hrála v něm každá žilka, nevydržel ani sedět.
00:37:34 Chodil po kanceláři a měl celou koncepci hotovou.
00:37:40 Ale šílenou koncepci. Měl hotové i obsazení.
00:37:46 Ta koncepce byla do té míry náročná, že jsem nevěřil,
00:37:52 že je možné ji realizovat.
00:37:55 Dokonce jsem začal trochu pochybovat o jeho zdravém rozumu.
00:37:58 Ale on to všechno do puntíku realizoval.
00:38:02 Ta hra je napsaná jako komorní hra.
00:38:06 Inspirovalo ho místo, kde jedna šlechtična říká na scéně:
00:38:13 Žijeme jako v aréně.
00:38:16 A on řekl, bude to aréna, ve které aristokracie zahraje davu
00:38:21 svou poslední hru před popravou.
00:38:31 Přátelé!
00:38:36 -Sofie!
-Vy žijete!
00:38:40 Ano, je to ona, našel jsem ji, mám ji, objímám ji, je má.
00:38:55 Forma toho představení úplně přesně úsporně zasahuje
00:39:01 pocitové vnímání diváka. Tam je největší síla.
00:39:07 Takové skoro obřady nebo symboly - to jsou věci, které bezprostředně
00:39:12 člověk vnímá a vnímá pocitovou asociací.
00:39:15 A v druhé řadě hru intelektuálně vstřebává.
00:39:19 To je síla divadla.
00:39:26 Malomocenství.
00:39:29 Malomocenství v takovéhle době je bezectnost.
00:39:33 -On tady byl, když přišel...
-Když přišel kdo?
00:39:38 Valet. Pronásledují ho, chtěl se tu schovat.
00:39:41 Valet tedy žije a přišel. Přišel k nám. Kde je?
00:39:44 -Tady.
-Valete, díky Bohu.
00:39:49 On to všechno viděl v hudbě.
00:39:52 Někdy bylo představení tak vázané zvukem a nahranou hudbou,
00:39:56 že nemohlo být ani o vteřinu delší nebo kratší.
00:39:59 Všechno bylo propojené světlem a hudební kulisou,
00:40:03 která byla nahraná, že to mělo vždy naprosto stejný čas.
00:40:08 Všechno viděl ve velkých celcích.
00:40:19 V roce 1962 Alfréd Radok připravuje hru Zlodějka z města Londýna.
00:40:30 To byl pokus o operetu s tragickým obsahem.
00:40:36 Bylo to sugestivní a zároveň dost divné.
00:40:44 Spolupráce se scénografem Ladislavem Vychodilem
00:40:47 zrodila zcela jiný přístup režiséra ke scénografii.
00:40:49 Předměty na jevišti se objevovaly v mnoha různých situacích
00:40:53 a herecká akce jim dodávala další nové významy.
00:40:57 Tito komorníci určitým rytmickým a obřadným způsobem přinášeli
00:41:03 na jeviště rekvizity, které herec potřeboval,
00:41:08 nebo proměňovali scénu.
00:41:28 Velice věřil na detaily.
00:41:33 Detail může dokreslit charakter nebo dát scéně zvláštní význam.
00:41:44 Alfréd Radok byl takový zvláštní čaroděj jeviště.
00:41:49 On potřeboval osobnost herce nějakým zvláštním způsobem probrat,
00:41:56 probudit z takové letargie.
00:42:01 Potřeboval herce vysvobodit z návyků, šarží
00:42:05 a konvenčních intonací.
00:42:09 Já už dnes vím, o co mu šlo. Tenkrát jsem to nevěděla.
00:42:14 On chtěl docílit toho, aby byli všichni herci na jedné rovině.
00:42:19 Každý herec má jiné návyky a z toho pak nikdy nevznikne celek.
00:42:23 A to bylo možné, resp. Radok to tak cítil a dělal, že musel
00:42:30 do jisté míry herce vyšokovat.
00:42:35 -Nemůžeš ušetřit aspoň tohle.
-Chce, abych ušetřil umění.
00:42:39 -Ano, to je umění.
-Umění je aristokrat.
00:42:42 Ještě jednou, pro jistotu.
00:42:44 Na žluté blátivé silnici, která se přede mnou táhla
00:42:48 zahalena mlhou, tam se přede mnou objevil váš obraz.
00:42:51 Oslnil mě jako blesk.
00:42:54 Každý krok na té silnici i každá závora, kterou jsem podlézal,
00:42:57 každé nebezpečí, které jsem překonal mě přibližovalo k vám.
00:43:01 Když mě někdo zastavil a chtěl doklady, ukázal jsem mu
00:43:04 oteklou nohu jako raněný voják.
00:43:07 Byla hlavní zkouška a jeden herec se mu strašlivě nelíbil,
00:43:13 jak tam chodí a deklamuje.
00:43:16 Obrátil se ke mně obrátil a povídá: Vašku, já udělám scénu.
00:43:21 Já jsem mu říkal, aby počkal ještě 3 minuty
00:43:24 a pokoušel jsem se to oddálit. On chvilku čekal a pak zařval:Stop!
00:43:29 Pomalu vyšel z hlediště na jeviště a přišel k dotyčnému herci.
00:43:35 Řekl mu: Vy jste zasloužilý umělec? Nevím tedy za co. Končím zkoušku.
00:43:43 Nastalo hrozné dusno.
00:43:46 Herec zbrunátněl, urazil se a byl ponížen.
00:43:50 Nikdy v životě mu nikdo něco takového neřekl.
00:43:52 Já jsem pak figuroval jako vyjednavač mezi hereckou šatnou
00:43:57 a panem režisérem.
00:44:00 Byla velmi dusná situace a po půlhodině zkouška pokračovala.
00:44:04 Ten herec byl po půlhodině, kdy se začalo znovu,
00:44:07 o několik tříd lepší než předtím, protože on ho vyšokoval.
00:44:13 Všechny mozky zachvátil strach před smrtí, bohužel jsou to tvoji
00:44:17 přátelé, je to tvoje strana.
00:44:19 Nechceme mít cokoli společného se zločinem.
00:44:22 Jiní se mu přizpůsobují, aby si zachránili život.
00:44:26 My dva spolu můžeme mluvit jenom o těch, kteří žijí pro své ideály.
00:44:29 Jsou lidé, kteří pro ně umírají a jsou lidé, kteří z nich žijí.
00:44:34 Co tím chceš říct? Máš snad něco proti mně?
00:44:40 Ano. Myslíš jenom na sebe, na své dobré bydlo, na svou opatrnost
00:44:45 a na svou neutralitu.
00:44:47 Všichni myslíte jenom na svou neutralitu, na co jiného?
00:44:51 Nic nevidět, nic neslyšet.
00:44:56 V r. 1963 Radok připravuje jednu ze svých nejvýraznějších
00:45:01 inscenací - Gogolovu Ženitbu.
00:45:08 Když jsme uváděli v Praze Gogolovu Ženitbu v Komorním divadle,
00:45:13 viděl jsem představení tak, jak si je přál vidět divák té doby.
00:45:21 Proto to byla hra o lidech, kteří si navzájem nerozumějí,
00:45:27 kteří dávají slovům a větám jiné obsahy.
00:45:33 Ženitba byla podle mého názoru jeho nejlepší inscenací.
00:45:38 Vyjadřovala současnost nejvíc ze všeho, co kdy udělal.
00:45:42 I když to byla klasická hra.
00:45:46 Kočkarev vejde do místnosti.
00:45:49 Než promluví, než pozdraví, tak si s chutí odplivne.
00:45:53 Nekouká se, kdo je v místnosti. Pak se teprve rozhlédne a jedná.
00:45:59 On vlastně jedná tím odplivnutím, tam začíná jeho jednání.
00:46:13 Ženitba předznamenala celou slavnou éru Činoherního klubu
00:46:18 a Kačerových inscenací ruských klasiků a vůbec všeho,co tam hráli.
00:46:30 Ve jménu revoluce, občané.
00:46:49 ...bývalý důstojník revoluční armády, narozen 7. 1. 1769...
00:46:58 V souboru byly reakce kontroverzní.
00:47:04 Byli tam i lidé z umělecké rady, ale hlavně ze závodního výboru ROH,
00:47:09 skalní ochotníci nebo ze závodního výboru KSČ.
00:47:15 Ti jaksi nesouhlasili s pojetím R. Rollanda.
00:47:24 Götebrg - květen 1973.
00:47:28 To byste nevěřil, v jakém čase jsme my v divadle žili.
00:47:33 Možná si to dnes všechno přikrašluji.
00:47:35 Ale některé věci, které se nám zdály samozřejmé, přijdou do jiných
00:47:41 zemí až za hezkých pár let.
00:47:47 V r. 1966 přichází Alfréd Radok potřetí do Národního divadla.
00:47:51 Velkolepě tu inscenuje Gorkého Poslední.
00:47:58 Drazí přátelé, uvážíme-li, že ona svým majestátem smiřuje vše.
00:48:04 Mám na mysli smrt.
00:48:06 Tam musíme všichni bez ohledu na to, co bylo v minulosti.
00:48:11 Ale naopak s hrdým pohledem a vstříct budoucnosti,sjednotit se,
00:48:17 zbavit se rozepří a nesvárů a obejmout se, drazí moji.
00:48:21 A zapomeňme, jsouce obětí této zlovolné doby, jejíž duch
00:48:26 rozvrací a ničí vše.
00:48:28 Musíme zapomenout na vše a mít na paměti,
00:48:32 -že rodina, toť naše...
-Přestaň.
00:48:36 Vždy se mu jednalo o to, aby nějak dal najevo,
00:48:43 že mu záleží na lidských vztazích.
00:48:48 Lidské vztahy hrály největší roli v jeho práci i v životě.
00:48:56 On vždy nějak vyzvedl to morální jako něco, co je nesmírně cenné.
00:49:09 Tak mluví o otci, který ve službě vlasti, veřejnému pořádku...
00:49:15 Dejte už pokoj a sedněte si konečně ke stolu.
00:49:18 -Víš,čí chleba jíš,ty hrbaté hovno?
-Ivane!
00:49:21 Chleba vašeho bratra.
00:49:26 Byl velice ohleduplný.
00:49:28 A byl velice citlivý na odhalování jednání lidí,
00:49:34 na to, co lidi říkali a co mysleli, co dělali a co za tím bylo skryto.
00:49:44 Já myslím, že to byla přecitlivělost na text a podtext,
00:49:48 na jednání a podjednání, na jistou masku a co je pod maskou.
00:50:10 -Nemusíte se bát.
-Ne?
00:50:13 Co chcete? Co to děláte? Je z vás cítit pomáda!
00:50:19 -To není pomáda, to je brilantina.
-Áááá!
00:50:36 Existují různé druhy pití kávy.
00:50:39 Nejobyčejnější je pouhé napití třeba jen na žízeň,
00:50:43 ale jsou i jiné.
00:50:45 Někdo nemá žízeň, jen tak sedí a myslí na krásný pohled
00:50:51 na ten záliv, který vidíme.
00:50:54 A teď si říká, není tak krásný, jak když jsem se koukal na Šumavě.
00:50:59 A teď se dostává do pocitu, že se chce dostat na Šumavu
00:51:04 tady tím pohledem a přitom zdvihá šálek kávy.
00:51:09 On chce tou kávou pravděpodobně dosáhnout toho,
00:51:13 aby se dostal na Šumavu. Zase to bude pití kávy.
00:51:17 Ale to pití kávy bude zdánlivě vypadat v mechanickém pohybu stejně
00:51:22 a přesto to nebude stejné.
00:51:26 Tohle když pochopí herec, bude umět hrát divadlo.
00:51:31 Po okupaci emigruje do Švédska, kde pracuje
00:51:34 v götebrgském Folkteaternu.
00:51:39 Já jsem najednou řekla, že musíme odjet, že tady nezůstaneme,
00:51:43 jestli tady budou Rusové znovu, tak jdeme pryč.
00:51:45 Myslím ale, že určitě to začal Alfréd.
00:51:50 Tehdy jsem zabalila několik věcí a my jsme měli odjet do Švédska.
00:51:58 Alfréd tady měl ještě dělat jednu inscenaci.
00:52:03 Já jsem řekla, pojedeme tam a uvidíme, co se bude dít.
00:52:11 V tomto divadle mu nabídli angažmá a nabídli mu byt.
00:52:16 Úzkostný stav vyhnance tímto způsobem překlenuli.
00:52:20 Alfréd Radok se za toto gesto cítil být vedení divadla zavázán.
00:52:36 Po srpnu 68 pracuje Radok kromě Götebrgu i v Bruselu,
00:52:41 Düsseldorfu a Mnichově.
00:52:44 V r. 1970 je však stižen třetím infarktem.
00:52:48 Ale i situace společenská se ve Švédsku pro něj začne zhoršovat.
00:52:55 Když jsme přijeli do Švédska v roce 68, tak se taky přes
00:53:00 Švédsko, jako přes celou Evropu, valila mylná verze socialismu.
00:53:07 Ten se dostal do všech sfér společnosti a taky do divadla.
00:53:12 O repertoáru se rozhodovalo mezi všemi zaměstnanci divadla
00:53:19 od uklízeček po ředitelství, které vlastně už neexistovalo.
00:53:26 Všichni si byli rovni.
00:53:28 Ta situace byla pro tátu asi strašlivá.
00:53:36 Jsem zařazen mezi tzv. nepřátele marxleninismu, jak jej prosazují
00:53:41 kulturní politruci na jevištích a v televizi.
00:53:44 Vždy u toho bývá nepohledná sekretářka, která neumí psát
00:53:47 na stroji nebo herec, který neumí přejít jeviště.
00:53:52 Jménem republiky. Alfréd Radok je vinen, že jako československý občan
00:53:57 bez povolení zůstal v cizině.
00:53:59 Tím spáchal trestný čin opuštění republiky a odsuzuje se
00:54:03 v nepřítomnosti k 15 měsícům odnětí svobody.
00:54:09 My jsme si začali psát, takže mám od něj hodně dopisů,
00:54:14 z nichž jde strašná nostalgie a smutek po něčem, co není.
00:54:20 Já jsem si to nedávno po mnoha letech četla
00:54:26 a z toho smutku šel opravdu až děs.
00:54:35 Zůstáváte členem divadla, ale nebudete dále zaměstnán,
00:54:40 nemám pro vás práci. Pokud získáte honoráře
00:54:43 při pohostinských režiích, budete je posílat na divadlo.
00:54:47 Pravý profík je jaksepatří chlap.
00:54:49 Potřebuje leda kus hadru za sebou a udrží lidi sám třeba půl hodiny.
00:54:56 Je jako obyčejní lidé, jenomže se jim víc podobá než oni sami sobě.
00:55:05 Jestli mi totiž dobře rozumíte?
00:55:13 Rozhodne se znovu pracovat v zahraničí.
00:55:15 Režíruje v Norsku,
00:55:17 ve Vídni připravuje inscenaci Havlových Aktovek.
00:55:20 Ale na definitivní odchod ze Švédska nemůže pomyslet.
00:55:24 Jeho zdraví nevypadalo na to, že by to bylo možné.
00:55:29 Mimoto Barbara dodělávala medicínu.
00:55:33 David chodil do školy a naučil se hrozně brzo švédsky.
00:55:37 Tím to bylo ovlivněno. Ale hlavně to byla ta nemoc.
00:55:43 22. dubna 1976 podlehne ve Vídni 4. infarktu.
00:55:51 Byli jste dobré obecenstvo, velmi dobré obecenstvo.
Život fenomenálního režiséra Alfréda Radoka (1914–1976) byl plný nečekaných zvratů. Po období naplněných usilovnou prací a zaslouženým úspěchem přicházelo velmi často zklamání ve formě vynucených odchodů z rasových a později politických důvodů. Radokův osud spojený s Laternou magikou je toho typickým příkladem. Po obrovském celosvětovém úspěchu Laterny magiky na Expo 58 v Bruselu a následném založení samostatného divadla v Praze přišel nečekaný zvrat. Podnětem bylo Otvírání studánek. Tehdejší ministr kultury Kopecký představení zakázal, protože jedna z dívek „pláče nad ztrátou 1. republiky“. V roce 1960 byl A. Radok nejdříve zbaven funkce uměleckého vedoucího, pak funkce šéfrežiséra a nakonec mu bylo oznámeno, že v Laterně magice končí jeho pracovní poměr. Na konci stejného nastoupil do Městských divadel pražských, kde setrval až do roku 1965. Pak ho čekalo Národní divadlo.
Dvacátého osmého srpna 1968 emigroval Alfréd Radok s ženou a dětmi do Švédska. Měl domluvenou pohostinskou režii v Göteborgu, který se stal následně jeho druhým domovem. Zemřel ve Vídni, kam přijel režírovat do Burgtheatru dvě aktovky Václava Havla.
Letos uplyne sto let od jeho narození.