Překlenutí Oeresundu. Americký dokumentární cyklus

Video bylo možné přehrát do 30. 10. 2014
Litujeme, ale video není dostupné

Öresundská úžina spojuje Baltské moře se Severním. Je to pruh slané vody široký 16 kilometrů, který odjakživa odděloval Dánsko od Švédska. Na konci 20. století však bylo zřejmé, že tento vodní příkop je nevítanou překážkou. V Kodani byl nedostatek levných bytů, a v Malmö zase málo pracovních příležitostí. Propojení obou měst tedy přineslo vzájemné ekonomické výhody.

Historie mostu se začala psát v roce 1991. Vlády obou zemí tehdy uzavřely smlouvu o společném projektu. A hned se vynořil první problém. Na dánském pobřeží se totiž nachází kodaňské mezinárodní letiště. Počítačové simulace ukázaly, že vysoký most by byl pro letadla příliš nebezpečný. Nižší stavba by zase zablokovala dánskou lodní dopravu. Projektanti proto přišli s myšlenkou podmořského tunelu. Takové řešení však bylo příliš drahé, proto se nakonec rozhodli vést část dopravy po mostě a tunel vybudovat jen v blízkosti letiště.

Jak ale napojit most na podzemní stavbu uprostřed volného moře? Tunel musí vyústit na pevné zemi, takže stavitelé neměli jinou možnost než vybudovat umělý ostrov. Po jeho dokončení se území Dánska rozrostlo o 130 hektarů. Vybudováním čtyřkilometrového tunelu a čtyřkilometrového ostrovu stále zbývalo překonat 8 kilometrů moře. Požadavkům nejlépe odpovídal dvouúrovňový zavěšený most se čtyřproudovou dálnicí nahoře a rychlodráhou dole. Střední část, dlouhou 1092 metrů, drží 160 závěsných lan. Mostovka je 60 metrů nad hladinou moře a k obloze se hrdě tyčí štíhlé pylony. Svými rozměry odpovídají šedesátipatrové budově.

Díky umělému ostrovu, obrovskému mostu a čtyřkilometrovému tunelu se poprvé v dějinách dalo z Dánska do Švédska přejít suchou nohou. Celá stavba byla uvedena do provozu 1. července roku 2000 v 11 hodin večer. Každý rok využije spojení na 25 milionů lidí. Projíždějí tudy za prací, na dovolenou nebo jen tak ze zvědavosti. Projekt úspěšně propojil dvě města, sblížil dvě země a semknul celý kontinent.