Mohl to být rolls-royce mezi motocykly, skončil ale v muzeu. Dokument z cyklu o unikátních nápadech, projektech a objevech, které za minulého režimu nesměly spatřit světlo světa (2009). Připravili: P. Hošťálek, J. Skalický a J. Procházka
00:00:20 Tak tenhle nádherný stroj mohl být po 2. světové válce doslova bombou
00:00:23 v motocyklovém světě. Předběhl tehdy vyráběné motorky o několik generací.
00:00:28 Místo sériové výroby ale dnes jeho slávu připomíná
00:00:31 jen pár dochovaných prototypů.
00:00:34 To byla mašina, pánové! Je škoda, že se to dnes nedělá.
00:00:38 V době, kdy vzniknul, mnohé jeho technické řešení bylo snem
00:00:43 všech tehdejších závodníků.
00:00:46 Hurikan je mimořádně krásný motocykl, který se zrodil ve špatné době.
00:00:50 Tehdy určitě tu dobu Hurikan předběhl.
00:00:58 Budu vám vyprávět příběh Vladislava Vlka.
00:01:00 Jednoho z našich nejúspěšnějších předválečných motocyklových jezdců.
00:01:05 Po skončení kariéry začal realizovat svůj sen -
00:01:07 závodní stroj moderní konstrukce. Hurikan.
00:01:16 Vladislav Vlk byl velice ambiciózní chlapík.
00:01:20 Vystudoval střední školu a posléze chtěl převzít
00:01:25 zastoupení firmy Harley Davidson.
00:01:28 Byl to nadšenec do motorismu od samého začátku.
00:01:32 Po vojně se dopracoval k tomu, že začal jezdit závodně
00:01:37 za pražskou firmu Outfit Ogar.
00:01:45 Jezdil soutěže, jezdil silniční závody.
00:01:49 Byl velice dobrý a samozřejmě si ho všiml v té době
00:01:53 pan František Janeček, majitel továrny Jawa.
00:01:58 A v r. 1938 Janeček přetáhnul Vlka do závodního týmu Jawy.
00:02:04 To bylo velice šťastné pro Vlka, protože v tu dobu měl k dispozici
00:02:10 nejlepší motocykly a doslova kraloval ve třídě 250.
00:02:21 V letech 38-39 byly nejlepší motoristické časopisy
00:02:26 plné jeho úspěchů. Vlk vítězil na tom i tamtom okruhu.
00:02:32 Smůlu měl v tom, že přišla válka.
00:02:46 Vlkovu slibně se rozvíjející kariéru zastavila okupace ČSR
00:02:49 a 2. světová válka. S veškerým závoděním byl tehdy u nás konec.
00:02:55 Vladislav Vlk se začal věnovat konstrukci.
00:03:03 Za války Vlk pracoval v pražské firmě Mikrotechna a tady se seznámil
00:03:09 s 1 ze svých pozdějších spolupracovníků,
00:03:14 a to byl pan František Dvořák. Taky mladý nadějný člověk.
00:03:19 A Vlk ho přesvědčil, že by se spolu měli pustit do Vlkova snu,
00:03:26 tzn. do realizace závodního motocyklu Hurikan.
00:03:42 Dělo se to povětšinou v Čestlicích u Prahy.
00:03:46 František Dvořák tam bydlel v malém domečku, výminku.
00:03:51 Byly tam 2 místnosti.
00:03:53 V jedné žila rodina, v druhé měl své rýsovací prkno.
00:03:57 Tam tyto výkresy vznikaly.
00:04:00 Měli z toho i krásný debatní kroužek, protože v těžké okupační době
00:04:07 protektorátní se celá parta závodníků u Dvořáků scházela v této místnůstce
00:04:15 u rýsovacího prkna. Dodnes pamatuje dcera pana Dvořáka,
00:04:21 jak tam za válečných let všichni hulili přídělové cigarety
00:04:28 a diskutovali, jestli je tohle dobře, jak by měla motorka vypadat atd.
00:04:34 Takže měli krásný únikový program a vznikal první Hurikan.
00:04:40 První Hurikan vznikal doslova na koleně.
00:04:43 V malé garáži měli Vlk s Dvořákem jedno rýsovací prkno,
00:04:46 šlapací soustruh a svářecí soustavu s vyvíječem na karbit.
00:04:51 Absenci kvalitního technického zázemí však oba konstruktéři
00:04:55 nahrazovali svým obrovským nadšením.
00:04:57 Dokázali, že i ve složité době německé okupace se rodily
00:05:01 zajímavé a progresivní projekty.
00:05:05 Když normální kutil začne konstruovat motorku podle svého gusta,
00:05:10 obvykle sežene motor a pak kolem toho v garáži vine roury,
00:05:16 tady připasuje kolo a tady řídítka, která mu přijdou příhodná.
00:05:23 Tady to bylo úplně jinak. Oni se do toho pustili jako profesionálové.
00:05:29 Všechny nápady, které Vlk měl, a byly to nápady velmi progresivní,
00:05:33 František Dvořák převáděl do podoby plnohodnotných technických výkresů,
00:05:39 které měly dokonalé výkresové razítko, měly tam i znak Hurikana.
00:05:48 V té době už měl Vlk vymyšlené logo pro svůj motocykl.
00:05:52 Bylo tam to okřídlené H s nápisem Hurikan.
00:06:02 Lišil se tehdy hlavně výkonným čtyřdobým motorem,
00:06:06 který má rozvod OHC.
00:06:10 To byl poměrně výkonný typ na tehdejší dobu.
00:06:17 Lišil se oproti dalším motorkám, že měl krásné přední
00:06:21 duralové teleskopy, celonávojové brzdové bubny,
00:06:25 což byla tenkrát zvláštnost.
00:06:29 Protože tehdy se vše vyrábělo z plechu.
00:06:32 Měl zadní kyvnou vidlici, odpérovaný zadek
00:06:35 a prostě bylo to brko na tehdejší dobu.
00:06:45 Mezi další technické přednosti Hurikana patřilo u nás
00:06:48 poprvé použité dvojsedlo,
00:06:51 vysokokompresní čtyřtaktní motor měl vačkový hřídel v hlavě válce,
00:06:55 který poháněl zapouzdřený řetěz s napínákem
00:06:58 posilovaným tlakovým olejem.
00:07:00 Celková koncepce nově vznikajícího motocyklu připomínala
00:07:04 anglické závodní stroje.
00:07:11 V každém případě Vlk počítal s tím, že jakmile po válce konflikt skončí
00:07:16 a nastolí se nová doba, tak že on se do toho pustí naplno.
00:07:22 Byla to jeho představa, že by se motocykl mohl i vyrábět.
00:07:39 Československo bylo po 2. světové válce v motocyklech na světové špičce
00:07:46 Říká se, že naše tehdy běžná motorka Jawa 250 typ 11 zvaná pérák
00:07:50 byla nejmodernější dvěstěpadesátka světa.
00:07:53 Vlkův Hurikan byl podle mě ještě o krok před naším pérákem.
00:07:59 Byla to motorka, která ukazovala trendy,
00:08:03 které teprve budou v konstrukci motocyklů.
00:08:06 Rozhodně to byl motocykl světově moderní.
00:08:16 Po 2. světové válce Vlkovi svitla naděje,
00:08:20 že by mohl motocykly realizovat, v momentě,
00:08:25 kdy se seznámil s Ing. Železným, což byl majitel firmy Jikov ve Velešíně,
00:08:36 a to byl autor celého koncernu Pal, do kterého spadal i Motor Union
00:08:43 České Budějovice.
00:08:45 A právě tady udělal Vlka vedoucím vývojové dílny.
00:08:53 Vlk víceméně po pracovní době ve vývojové dílně s partou kamarádů
00:08:59 dával dohromady první poválečné Hurikany.
00:09:04 Hurikanů vzniklo 6 očíslovaných od 1 do 5.
00:09:11 Všechny byly v černé barvě ve zlatém, pak vzniknul 1 mimořádný kousek,
00:09:17 kterému se v tovární hantýrce říkalo Rychlík.
00:09:20 To byl speciální tovární závoďák určený pro okruhy,
00:09:24 který byl vylepšený o to, že měl nádrž na olej i na benzín,
00:09:29 hliníkový leštěný.
00:09:36 Hurikan je neuvěřitelný v tom, že se na něm začalo zkoušet
00:09:39 spousta inovativních prvků, jako bylo speciální pérování, tlumiče.
00:09:46 Používaly se materiály na tu dobu zvláštní.
00:09:50 Je kompletně hliníkový a duralový.
00:09:53 Opravdu konstruktéři ukázali, že český motocykl dokáže konkurovat.
00:10:08 V té době Honda jezdil na bůhvíčem a my jsme měli tohle.
00:10:33 Co se např. ví, tak Franta Šťastný jako kluk na vojně jezdil otravovat
00:10:38 Vladislava Vlka do Českých Budějovic
00:10:42 a mámil z něj tyhle krásné přední hliníkové vidlice
00:10:47 a závodní brzdové bubny, protože je potřeboval na svůj závodní motocykl.
00:10:53 Údajně se mu to povedlo, ale až po hodně dlouhém přemlouvání,
00:10:58 kdy už mu Vlk hrozil, že ho práskne, protože z toho budou mít průšvih oba.
00:11:04 Protože Franta utíkal bez vycházky a přelézal plot,
00:11:08 jen aby se za Vlkem dostal.
00:11:11 S výjimkou 1 modelu měly všechny Hurikany obsah 250 ccm.
00:11:15 To byla Vlkova oblíbená kubatura.
00:11:18 V maximu pak dávaly dvěstěpadesátky kolem 20 koní.
00:11:22 Vlk pořád věřil, že docílí toho, aby byla vyrobena 60kusová série
00:11:27 pro sportovní účely.
00:11:29 Se svým plánem se nijak netajil a řada motocyklových fandů
00:11:33 to vzala vážně a už se na ten okamžik těšila.
00:11:40 Mezi současnými motorkami by se dnes určitě vyjímal jeho nádherný zvuk,
00:11:45 protože zvuk čtyřtaktního jednoválce s OHC, to je naprostá nádhera.
00:11:52 Jak jsme to natočili, tak to byl nářez.
00:11:56 Já jsem měl husí kůži na zádech, na rukou - to je úžasný pocit a zvuk.
00:12:23 Když se na to podíváte, je to nadčasový motocykl.
00:12:27 Min. o 10 let dopředu před vším, co u nás jezdilo.
00:12:32 A má-li se to srovnat s ostatními motocykly, je to asi tak,
00:12:37 jako byste srovnávali rolls-royce s trabantem.
00:12:56 Motocykly se úspěšně představily na řadě závodů.
00:12:59 Vladislav Vlk byl přesvědčen, že sériové výrobě nestojí nic v cestě.
00:13:04 Historie už ale podruhé rozhodla jinak.
00:13:10 Pan Vlk se svým krásným motocyklem Hurikan přišel do nevhodné doby.
00:13:16 U nás v Československu se na motocykl velmi dlouho do 60. let nahlíželo
00:13:23 jako na vozidlo chudých.
00:13:25 Kdo neměl na automobil, tak si mohl koupit motocykl.
00:13:30 Jak se díváme na motocykl dnes, že to je sportovní náčiní,
00:13:33 prostředek trávení volného času, tak tehdy to tak nebylo.
00:13:37 Motorka tehdy byla vozidlo chudých.
00:13:41 Navíc ani nebyl zájem a společenská potřeba vyrábět
00:13:45 drahé luxusní motocykly a sportovní speciály.
00:13:49 Ty byly považovány za buržoazní přežitek.
00:13:52 Přednost proto dostaly kapotované skútry
00:13:55 a trh zaplavovaly různé modifikace lidových pionýrů a mopedů.
00:14:15 Konec Hurikanu nastal ve chvíli, kdy Vlk dostal stranický úkol
00:14:20 odejít do Prahy a stát se zástupcem ředitele Motokovu.
00:14:26 V tu chvíli z továrny odešel, veškeré Hurikany,
00:14:30 které byly vyrobeny a které v tu dobu jezdily po závodech,
00:14:34 nějak ještě pár let jezdily.
00:14:40 Ve chvíli, kdy v rukách jednotlivých jezdců motorky dojezdily,
00:14:45 se fabrika rozhodla to vše zrušit.
00:14:49 Motorky rozprodala zájemcům, ať už z řad svých zaměstnanců
00:14:53 nebo z řad pánů závodníků.
00:14:56 Od té doby už se žádný z motocyklů neobjevil na závodní dráze.
00:15:10 Určitě to je škoda, protože v poválečné produkci
00:15:13 taková motorka chyběla.
00:15:17 Byly jen nízké kubatury, pak byla 500 Jawa OHC,
00:15:21 na té většinou jezdili jen policajti a estébáci.
00:15:26 Nižší kubatury byly zastoupeny jen ve dvoutaktech.
00:15:31 A když se šlo na závody, museli lidi upravovat dvoutaktní stroje.
00:15:37 Je určitě škoda, že se to nedostalo do výroby, ale myslím,
00:15:41 že nebýt vládního nařízení, které zrušilo výrobu
00:15:45 ostatních motocyklů mimo Jawy a "zetky" ...
00:15:50 Tohle dělají nadšenci, tenhle typ.
00:15:54 Takže by se to určitě i do malosériové výroby dostalo.
00:16:00 Po válce byla v Československu bída.
00:16:02 Ale je možné, že v bohatší zemi, kde by si mohli lidi koupit i dražší věc,
00:16:07 by měl šanci v malosériové výrobě 50 kousků za rok vyrobit.
00:16:14 A kupovali by si to fajnšmekři, milovníci krásných motocyklů.
00:16:18 Věřím, že tam by větší šanci měl.
00:16:22 Myslím, že by se našla řada lidí, kteří by si ho koupili i dnes,
00:16:27 kdyby byl modernizovaný.
00:16:30 Jako československá dvěstěpadesátka OHC by měl úspěch.
00:16:41 Dá se říct, že tímto skončil sen závodníka Vlka.
00:16:47 Vlk ještě Budějovice navštívil v 80. letech krátce před svou smrtí.
00:16:56 Byl u pana Jiřího Musala, drobátko zaslzel
00:17:00 nad překrásně zrestaurovaným Hurikanem,
00:17:04 ale to byla jen labutí píseň. Tím jeho sen definitivně skončil.
00:17:20 Komunistický režim neměl zájem o to, aby se u nás vyráběly
00:17:23 drahé luxusní stroje pro bohaté zákazníky.
00:17:25 A tak naše silnice na dlouhá desetiletí ovládly
00:17:29 levné lidové motorky.
00:17:32 Hurikan, stejně jako další české progresivní výrobky a nápady,
00:17:35 prostě neměl šanci.
00:17:46 Skryté titulky: Věra Mikulenková Česká televize, 2009
Mohl to být rolls-royce mezi motocykly, skončil ale v muzeu.