Nový kloubový autobus z Vysokého Mýta neměl v rámci RVHP šanci. Dokument z cyklu o unikátních nápadech, projektech a objevech, které za minulého režimu nesměly spatřit světlo světa (2009). Připravili: J. Skalický, K. Bělohlavý a J. Večeřa
00:00:20 Bylo, nebylo...
00:00:21 Tak začínají pohádky, ale hodí se to dobře i k příběhu
00:00:26 kloubového autobusu, který v 60. letech 20. století
00:00:30 vyvinuli v Karose Vysoké Mýto.
00:00:33 I když předběhl dobu, zůstaly po něm jen fotografie.
00:00:45 Je to projekt, který měl budoucnost, ale nebylo mu přáno.
00:00:54 Autobus Karosa předběhl svou dobu v tom, že dopravní podniky neměly
00:01:01 o tento typ autobusu v dané době zájem.
00:01:04 Byla to škoda, byl by to výrobek, který by se dobře uplatnil.
00:01:13 Mrzelo ho to, protože každý autobus i auto, které se tam vyrobilo,
00:01:18 bylo nejen dílo manželovo, ale i konstruktérů a dělníků.
00:01:25 Nepochopili jsme, proč to bylo nahrazeno maďarskými autobusy.
00:01:33 Asi tam šlo o politické závazky.
00:01:42 Budu vám vyprávět příběh tvůrců kloubového autobusu,
00:01:45 který vycházel z této základní verze,
00:01:48 kterou si ještě pamatujeme.
00:01:50 V prodloužené verzi mohl zlepšit kvalitu hromadné dopravy u nás
00:01:55 i v zahraničí.
00:01:57 Mohl proniknout i na západní trhy, ale vše dopadlo jinak.
00:02:11 Historie dnešní firmy Iveco Czech Republic sahá
00:02:14 do r. 1895, kdy Josef Sodomka zahájil výrobů kočárů všeho druhu,
00:02:21 saní a potahových vozů.
00:02:26 O Sodomkovy výrobky byl zájem, a tak se výroba rozbíhala.
00:02:33 Přesvědčoval kvalitou i cenou.
00:02:40 Zájem o výrobky byl v českých zemích i celém Rakousku-Uhersku.
00:02:49 Sodomka zde působil jako malý Baťa.
00:02:56 Dal lidem práci i jistotu.
00:03:01 Měl okruh pracovníků, kterým věřil.
00:03:07 Důležitým mezníkem v historii firmy byl rok 1925,
00:03:11 kdy mladý Josef Sodomka se vrátil z praxe u firmy Laurin a Klement
00:03:17 v Mladé Boleslavi.
00:03:19 Přesvědčil otce i spolupracovníky, že budou vyrábět
00:03:25 automobilové karosérie.
00:03:28 Kromě výroby automobilů se rozvíjela i výroba autobusů
00:03:33 a užitkových vozidel, jako dodávková auta, sanitní vozy
00:03:39 i nákladní auta.
00:03:53 Po skončení 2. sv. války začal Josef Sodomka získávat informace
00:03:57 z evropských automobilek a jeho snem bylo vybudování
00:04:01 karosářské továrny po vzoru italské firmy Farini.
00:04:08 Po válce se Sodomkovi zúčastnili pražského autosalónu v r. 1947,
00:04:15 kde vystavovali luxusní autobus, který vzbudil velkou pozornost.
00:04:23 Byl vybaven vysokými klubovkovými sedadly, měl bufet, šatnu a WC.
00:04:42 Únor 1948 znamenal pro vývoj Karosy těžký zásah.
00:04:46 Hned v březnu byla na majitele Sodomku uvalena národní správa.
00:04:51 Jeho firma se stala národním podnikem
00:04:53 a on později skončil jako řadový technik.
00:04:58 Na nějaký čas ho zavřeli, pak ho propustili,
00:05:02 protože nic proti němu neměli, a přešel ke konkurenci do Liazu,
00:05:08 do konstrukce v Mnichově Hradišti.
00:05:18 Karosa byl zvláštní podnik, který neměl obdobu
00:05:23 v automobilovém průmyslu.
00:05:28 Stále zde byly stopy toho, že jsou to lidé
00:05:33 po panu Sodomkovi, což nebylo vítáno,
00:05:37 ale bylo to město, kde téměř z každého domu
00:05:42 byl člověk zaměstnán v Karose.
00:05:44 Soudržnost byla ohromná a nadšení pro práci také.
00:05:52 Konstruktéři pana Sodomky dále pracovali
00:05:55 na vývoji automobilů i autobusů
00:05:58 a stále si udržovali náskok před konkurencí.
00:06:00 1 z nových modelů, luxusní dálkový autobus RTO Lux,
00:06:04 si zahrál i ve filmu "Florenc 13:30“.
00:06:09 "A jenom ta píseň zbyla za autobusem...
00:06:13 Ta bílá dálka to je láska má, já jedu k ní
00:06:16 a ona vstříc mi běží, náš cit má miliony HP,
00:06:24 mezi námi všechno klape v rytmu jediném ―
00:06:29 ona mi voní benzínem...“
00:06:36 Československo mělo individuální dopravu minimální.
00:06:42 Byly zde jen spartaky, fiaty 500, wartburgy,
00:06:51 tak je dostávali lidé za zásluhy.
00:06:55 Jinak to byly trofejní vozy.
00:06:57 Tím, že se kumuloval průmysl, tak docházelo k vysoké potřebě
00:07:03 nově postavených sídlišť, které byly bez dopravní sítě,
00:07:10 jak dostat tyto lidi do zaměstnání.
00:07:18 Když se podíváme do historie, tak "kloubáky“ předpovídal
00:07:24 Sodomka už v.r 1940.
00:07:28 K jeho myšlence došlo až v r. 1959, kdy se udělal v kostře,
00:07:36 a v r. 1960 se dodělal.
00:07:51 Nový úkol vlil krev do žil všem konstruktérům.
00:07:54 Chtěli navázat na tradici a čekali podporu.
00:07:58 Do čela týmu byl postaven Sodomkův odchovanec Josef Klejch.
00:08:02 Autobus dostal označení ŠM 16.5.
00:08:12 Pana Klejcha jsem dobře poznal ještě ze svého působení v konstrukci
00:08:17 a pak i později.
00:08:21 Byl to největší odborník, který zde pracoval.
00:08:25 Vzpomínám na něj dobře.
00:08:28 Byl to milý a výborný člověk.
00:08:35 Manžel byl velmi pracovitý, slušný, měl dobré nápady,
00:08:43 uměl je realizovat.
00:08:45 Zažil Sodomku, který měl zásluhu na tom, že takhle vyrostl.
00:08:52 Manžela si vzal k sobě a on po něm převzal funkci.
00:08:59 Zůstával v práci, a když se dělaly na výstavu auta nebo autobusy,
00:09:06 tak to se finišovalo vždy až do rána.
00:09:08 Dělali dělníci i úředníci. Takhle to bylo.
00:09:13 Myslel si, že by to byl přínos pro republiku.
00:09:16 Bylo to nové.
00:09:19 Do té doby byly autobusy montovány na automobilové podvozky.
00:09:26 S příchodem ŠM 11, respektive později ŠM 16.5,
00:09:29 došlo k vývoji autobusového podvozku,
00:09:33 na kterém byl postaven nový autobus.
00:09:38 Kloubák 16.5 byl dokonalejší, protože měl silnější motor,
00:09:46 motor byl pod podlahou ― prostě moderní prvky,
00:09:52 které předtím RTO nemělo.
00:09:56 Stavba autobusu probíhala panelově.
00:09:58 Skládal se ze 6 dílů, působil vyváženým dojmem.
00:10:02 K nástupu a výstupu sloužily široké dveře,
00:10:07 které umožňovaly rychlejší výměnu cestujících.
00:10:13 Dveře byly umístěny v přední části vedle řidiče,
00:10:18 řidič mohl plnit i funkci průvodčího,
00:10:24 prodávat jízdenky.
00:10:27 Byly pohodlnější sedačky, lepší osvětlení,
00:10:29 interiér působil na cestující.
00:10:32 Vzhled vozidla byl příjemnější, byl to design 60. let.
00:10:37 Jezdilo se s ním dobře, protože zadní náprava
00:10:43 kopírovala střední nápravu.
00:10:46 Ve městě manévrovací schopnost, to bylo...
00:10:49 To jsme ukazovali, kudy se to dá projet,
00:10:54 dělal jsem takovou specialitu: kde nemohli zaparkovat
00:10:58 sólo autobus, tak já jsem tam zaparkoval s kloubákem.
00:11:07 Autobus se dělal speciálně pro Prahu.
00:11:11 V Praze měl jezdit po exponovaných linkách.
00:11:19 V Praze jsme ho předváděli.
00:11:21 Praha měla být hlavním odběratelem.
00:11:23 Od nás brali nejvíce vozů, byl to největší dopravní podnik.
00:11:31 Tehdy byl šéfem dopravního podniku pan Truhlák.
00:11:36 Vybral schvalovací jízdu pro kloubový autobus
00:11:42 po Starém Městě.
00:11:45 Uličkami Starého Města se autobus protahoval.
00:11:50 Dokázali jsme dopravnímu podniku, že se nemusí bát jezdit
00:11:55 tímto autobusem i ve starých, úzkých uličkách.
00:12:00 Přesto k výrobě nedošlo.
00:12:02 Údajně ředitel tehdejšího dopravního podniku prohlásil,
00:12:08 že dokud bude ředitelem, tak takové vozy v Praze jezdit nebudou.
00:12:21 Příčinu, proč se nedostaly kloubové autobusy ŠM 16.5 do výroby,
00:12:26 můžeme najít v několika rovinách: prvním faktorem byla
00:12:32 nedostatečná výrobní kapacita Karosy Vysoké Mýto.
00:12:38 Nebyly postaveny nové prostory, nová výrobní hala vznikala
00:12:44 na začátku 70. let.
00:12:48 Druhou příčinou byl nedostatečný zájem odběratelů,
00:12:53 protože tehdy byl hodně používány autobusové vlečky a přívěsy.
00:12:58 Nejdůležitější příčina byla v rozdělení trhu zemí RVHP.
00:13:15 Přednost dostal Ikarus v rámci RVHP.
00:13:17 Bylo to dáno tím, že Karosa v r. 1970 řekla,
00:13:21 že v letech 1971-72 nebude schopna zahájit sériovou výrobu
00:13:25 pro nedostatek předních náprav.
00:13:27 Počítalo se se zahájením sériové výroby až po r. 1972.
00:13:32 Nepochopili jsme, proč je nahradily maďarské autobusy.
00:13:39 Asi tam šlo o politické závazky.
00:13:49 Maďarské autobusy nenahradily dokonale autobusy řady ŠM.
00:13:57 Tohle je design 70. let.
00:13:59 I vnější design vozu působí ve srovnání s ŠM brutálněji.
00:14:08 Tenkrát existovala ekonomická studie, kde se dokazovalo,
00:14:14 že pro městskou hromadnou dopravu je výhodnější sólo autobus
00:14:20 s odpojitelným osobním přívěsem.
00:14:24 Studii jsme neviděli, ale snad to bylo podkladem k tomu,
00:14:29 že autobus musel počkat ještě několik roků.
00:14:35 Mohli bychom říct, že to souvisí s českou mentalitou.
00:14:38 Na Západě existoval článkový autobus,
00:14:42 ale my jsme v tom zůstali pozadu.
00:14:46 Byla to zahozená práce konstrukce.
00:14:49 Prototyp ŠM 16.5 vznikl v r. 1967 a to opožděně,
00:14:55 a masivní nákup ikarusů začal v r. 1977,
00:14:59 tak ten autobus předběhl o 10 let svou dobu.
00:15:11 O osudu kloubového autobusu z Karosy Vysoké Mýto
00:15:14 rozhodli plánovači v RVHP.
00:15:17 Poslední z 15 vyrobených prototypů dojezdil v Pardubicích v r. 1984.
00:15:23 I ten ale skončil ve šrotu.
00:15:28 Skryté titulky: Milena Nečadová, Česká televize, 2009
Nový kloubový autobus z Vysokého Mýta neměl v rámci RVHP šanci.