Víte, co chcete? Udělejte to! Víte, co nechcete? Sabotujte to! (2008). Smršť nápadů a rad Vladimíra a Tobiho pro všechny mladé nejen duchem
00:00:36 Hele, tady jdu do první třídy pro mimořádně talentované děti.
00:00:40 Jo? A tady tě z ní vyhazují, ne? Po dvou dnech.
00:00:43 Co se dalo dělat.
00:00:45 No jo, to je krásný roláček.
00:00:47 V červeném roláčku se žlutým koníčkem?
00:00:50 -Neměl tys být holka?
-Těžko říct.
00:00:53 Podívej, to je pěkný bernardýnek, co?
00:00:57 -Z čeho je ta čepka?
-Těžko říct. Umělohmotné ovce.
00:01:02 Podívej se, tady již vidíš ty zárodky inteligence.
00:01:06 A podívej se, taky konečně fotka z naší mise na Mars.
00:01:10 Škoda, že nemáme fotky z našich slavných sabotážních akcí.
00:01:15 -A proč nemáme?
-Asi proto, že tam nikdo nefotil.
00:01:19 -A proč jsme se nevyfotili sami?
-Protože nemáme foťák.
00:01:23 -A proč nemáme foťák?
-To by se mělo zjistit.
00:01:29 Profesore, potřebujeme fotoaparát.
00:01:31 -Na co?
-Na focení.
00:01:33 -Čeho?
-No nás!
00:01:34 -Zamítá se.
-Proč?
00:01:36 -Zbytečné.
-Jak můžete něco takového říct?
00:01:39 Zapomínáte, že já můžu vše.
00:01:42 Vy můžete vždycky všechno, a my nic! Prosím, prosím.
00:01:46 Nedáte pokoj? Dobrá!
00:01:49 Vlastně nakonec, když se to vezme kolem a kolem, možná by se mi
00:01:54 vaše fotky mohly jednou hodit. Zjistěte tedy, co všechno
00:01:58 tento obor obnáší a hleďte se něčemu přiučit.
00:02:03 Jak to uděláte, je mi objektiv a subjektiv.
00:02:07 Já velím: Ať vyletí ptáček!
00:02:11 No, to je přístup, Profesore.
00:02:12 To je přístup? Člověk chce koupit foťák a musí jít zase do akce.
00:02:16 A ty se raduješ!
00:02:17 To už je hold úděl agentů, Vláďo.
00:02:26 Sášo, vstávej, budeme se fotit.
00:02:28 Cože?! Já nemám udělanou hlavu! A proč?
00:02:32 Proč? Abychom zůstali zachováni.
00:02:34 To je pravda. Jinak po nás nic nezůstane dalším generacím.
00:02:38 Ono nejde ani tak o další generace, jako o současné ego, že?
00:02:42 -Lego?
-Jo.
00:02:43 Z vás budou mít zase radost.
00:02:45 Tak to zkuste nejdříve ve škole a potom na ulici.
00:02:50 Do školy ne...
00:02:56 Dobrý den, čertice. Fotíte někdy?
00:03:00 -Ani ne.
-Jak to? Vás to nebaví?
00:03:02 Tak na telefon.
00:03:04 -Co jste fotila naposledy?
-Naposledy? Asi dovolenou v létě.
00:03:10 Třeba na oslavách, na dovolené v létě a tak.
00:03:13 -Většinou rodinu.
-Nějaký okamžik. Nevím, náhoda.
00:03:17 Já nefotím několik let.
00:03:19 -Ani když máte příležitost?
-Nebo vy že jste někdy focena.
00:03:24 Asi jo. SIRÉNA
00:03:26 Co to je? Globální olomoucký poplach? Došly syrečky?
00:03:30 Rychle nové syrečky!
00:03:38 Dobrý den, pane učiteli.
00:03:43 -To jste se asi spletl.
-Tak kde je učitel?
00:03:49 Á, už jste udán. Dobrý den, pane učiteli.
00:03:51 -Vladimír, hlásím se k vám...
-Jaroslav.
00:03:54 ...do vysokého učení fotografického.
00:03:57 Chtěli bychom se stát mladými nadějnými fotografy
00:04:01 -a posléze uznávanými Saudky.
-Tak to vám přeji hodně štěstí.
00:04:06 Já už jsem uznávaný soudek.
00:04:08 Dá se to vůbec naučit to fotografování?
00:04:11 Samozřejmě člověk v sobě musí mít nějaké výtvarné cítění,
00:04:15 ale na druhou stranu fotografie je i řemeslo,
00:04:19 které člověk musí pilovat.
00:04:32 Když k vám přijdou mladí nadějní fotografové,
00:04:36 máte nějaké přijímačky?
00:04:39 Nejsou to úplně přijímačky, ale během prvního ročníku
00:04:43 na posluchačích poznáme, jestli něco umí.
00:04:47 A když neumí, tak jim to rozmlouváte?
00:04:49 Když neumí, tak to většinou vzdají sami.
00:04:52 Ten talent tam je opravdu důležitý.
00:04:54 -A vadí třeba, když mám brýle?
-Ne.
00:04:57 Dokonce Josef Sudek neměl ani ruku.
00:05:02 Mohl byste nám popsat, co se tu teď na place děje?
00:05:05 Fotí se tvárnice.
00:05:07 Tohle je první ročník.
00:05:09 Jedná se o cyklus Základy černobílé fotografie.
00:05:13 Posluchač musí vyfotografovat cihlu
00:05:16 nebo nějaký jiný jednoduchý geometrický předmět.
00:05:21 A ve druhém ročníku fotíte panely?
00:05:23 Ne, ve druhém ročníku se posluchači zabývají jednotlivými obory,
00:05:27 jako je portrét, krajina, dokument.
00:05:30 -A akt?
-Akt může být v rámci portrétu.
00:05:33 Měl bych chuť si něco fotnout.
00:05:39 Ty jsi vyloženě stavební paparazzi, Vláďo.
00:05:45 Tak já se na to podívám.
00:05:48 Jak se vyvarovat typickým chybám, jako je useklá hlava?
00:05:52 Já jsem cihlu neusekl!
00:05:56 No, má ten talent, že?
00:06:00 Já si myslím, že to je celkem dobrý. Cihla se trošičku kácí,
00:06:04 měly by být rovné svislice, které jsou jenom trošičku křivé.
00:06:10 -Není to špatné.
-Zkus ty.
00:06:23 Já bych k tomu přistupoval tak, že bych se snažil si koupit
00:06:26 ten nejdražší fotoaparát.
00:06:29 Co se týče digitálního fotoaparátu, myslím si, že má smysl investovat
00:06:33 asi těch 20 tisíc, aby měl člověk už jakýsi slušný objektiv.
00:06:40 Co se týče klasické analogové fotografie, tak 2500 Kč, možná i míň,
00:06:47 foťák po dědečkovi. Ta technika není úplně to nejdůležitější.
00:06:52 Mohli bychom si s vámi, mistře, udělat nějakou společnou fotku?
00:06:56 No jistě.
00:06:58 Fotograf musí komunikovat se svým modelem.
00:07:00 Já si netroufám, takové celebrity...
00:07:15 V centru města na fotografa nenarazíš.
00:07:18 Ale tady je borec s foťákem.
00:07:20 -Ahoj.
-Co tady děláš?
00:07:22 Nevím. Hledám nějaký nápady.
00:07:24 -Nápady na co?
-Na příběhy.
00:07:26 Co to znamená, fotit příběhy? Jak to vypadá?
00:07:29 Bloumáš po ulici, hledáš zajímavé lidi při zajímavých činnostech
00:07:34 a snažíš se je nějak zachytit.
00:07:49 A lidé tě akceptují nebo máš někdy problém s tím, že ti vynadají,
00:07:54 zbijí tě?
00:07:55 Neměl jsem k tomu párkrát daleko, je to po různu.
00:07:59 Jestli ty bys neměl ještě třeba aspoň kondičně běhat?
00:08:03 Já se spíš dívám, že bys měl dělat nějaký bojový sport.
00:08:06 Občas by se to hodilo.
00:08:08 Proti přesile? Leda kdybys byl Bruce Lee.
00:08:11 Anebo Jing-Pong-Ting, který uměl i lítat.
00:08:14 Co je nejvhodnější fotoaparát?
00:08:17 Nejraději používám zrcadlovky a hlavně fotím na kinofilm.
00:08:20 Digitál občas používám, ale ten je vhodný na nějaké reportážní věci.
00:08:26 Ty děláš školu, to znamená, že nejsi profesionální fotograf?
00:08:28 Nejsem.
00:08:29 Ale přesto některé tvé fotografie již byly zahlédnuty třeba v novinách.
00:08:35 Určitě je to pocit zadostiučinění, že se člověku něco povedlo
00:08:40 a snaží se na to nějak navázat.
00:08:44 Žes nedostal na držku jen tak zbůhdarma.
00:08:47 A když mě točíte, dáte mi nějakej drobák? Co?
00:08:54 Jak to souvisí, točení a somrování?
00:08:57 -Jako s banány.
-Jako s banány?
00:09:01 Né, šak ty seš jak lezete do tý popelnice!
00:09:04 -Já tě znám!
-Poznal nás, musíme mu dát prachy.
00:09:08 Je zaplacenej. A necháš se s náma vyfotit?
00:09:11 My jsme taky sqateři, my jsme z popelnice.
00:09:21 Ty vado!
00:09:25 Co máš ty? Já mám akorát papírové origami.
00:09:29 -Já mám korunu.
-Hm, tak asi nic.
00:09:36 Jste poněkud finančně nekompatibilní s tímto obchodem že?
00:09:40 -Nazdar, Sášo!
-V čem to máš hlavu, prosím tě?
00:09:43 Ve fotografickém módu.
00:09:45 A nemohla bys být ve finančním módu? Že bys nám půjčila na foťáček.
00:09:50 -Nejsem sociálka.
-No to nejsi, ale...
00:09:52 Koukám, že potřebujete vzpružit. Původně jsem vás chtěla poslat
00:09:57 za policejním fotografem na pitevnu, ale obávám se,
00:10:00 že by si vás tam spletli s mrtvolami. Takže z jiného soudku.
00:10:04 Zkuste akty a divadlo.
00:10:08 Akty? To taky nezní špatně.
00:10:10 To je nějaká hra nebo co?
00:10:12 Jo, to je hra, kdy se jedni svlíkají a druzí je fotografují.
00:10:16 A to je dobrá hra!
00:10:22 Nebojte se!
00:10:25 Dámy, nebojte se! My vám nic neuděláme!
00:10:27 -Fotografujete někdy?
-Fotografuji.
00:10:29 -A co třeba nejčastěji a čím?
-Holky mobilem.
00:10:32 -Nahaté?
-Málokdy. Já nemám to štěstí.
00:10:35 Představ si, že máš na hodinu modelku a ona udělá všechno,
00:10:38 co chceš, je za to zaplacená.
00:10:41 -Tak to je dobrý.
-Že jo?
00:10:44 Hned to má jiný rozměr, že, to focení.
00:10:47 Co byste třeba, dámy, řekly na fotografování chlapských aktů?
00:10:52 Já bych asi nevydržela fotografovat.
00:10:55 Ty by ses na něho vrhla.
00:10:57 Co kdybych vám odhalil... Hele, tady ponožka.
00:11:03 A teď... Štrample. To je erotika, co?
00:11:08 Nic moc to nevyvolává.
00:11:31 Učiněná Panenka Mária.
00:11:34 Dámy, vy se specializujete na focení aktů?
00:11:37 Aktů a portrétů. Prostě lidí.
00:12:00 Jak byste charakterizovala akt?
00:12:03 Charakteristika aktu? Je to krása nahatého těla,
00:12:06 buď ženy nebo muže.
00:12:09 A kde je hranice mezi aktem a dejme tomu už lehkou erotikou?
00:12:13 To si každý určuje sám.
00:12:17 Dejme tomu, že teď s kalhotkami je to ještě akt,
00:12:21 -a bez nich?
-Spíše glamour.
00:12:23 -La mour?
-Glamour.
00:12:28 Zazpívat si můžem, je otázka, co to znamená, že.
00:12:32 Můžu se zeptat? Ctěný akte, vy jste poprvé aktěna?
00:12:37 -Jo, poprvé.
-A jaký to je pocit?
00:12:39 No, tak stydím se.
00:12:41 Já bych klidně, do půl pasu bych šel taky.
00:12:43 To takový problém není, ne?
00:12:45 Tak u vás ne.
00:12:50 Já už bych mohl působit jako žena.
00:12:53 Může si u vás nechat akt vyfotit kdokoliv?
00:12:55 Ano, děláme to.
00:12:56 Že bychom se my dva vyfotili při aktu?
00:12:59 Šly byste do toho, kdyby jste měly vyfotit nás dva nebo nás tři?
00:13:06 Určitě.
00:13:06 Ale protože jsme pořad pro mladé i děti, tak nesmělo by být
00:13:10 vyloženě nic vidět. Takže, co teď, dámy?
00:13:15 -Ježišmarjá, to je hrozné.
-A, tak nedělej!
00:13:20 -Jak se máme tvářit?
-Jo, tváříte se dobře.
00:13:30 -Nechceš ještě s madam?
-Né!
00:13:32 -Já se jenom ptám!
-Měl bych peklo!
00:13:36 -Mám zůstat v té košili?
-Ano, zůstaňte v té košili!
00:13:41 Kdy už jindy, než v rámci televize, ty bláho!
00:13:46 -Tady máte krásnou fotku.
-Děkujem.
00:13:49 No vidíte, Terezko, ani to nebolelo.
00:14:47 Krásné světlo, že, mistře?
00:14:49 -Příliš ostré světlo.
-Na vás jo, že?
00:14:52 Z divadla je to hrozné. V divadle je tma. Já mám rád tmu.
00:14:55 Čím se liší normální fotograf a divadelní fotograf?
00:14:58 Divadelní fotograf nemusí hledat svoje téma na focení,
00:15:02 ale má to divadlo samotné. Je to takové jednoduché, že ano.
00:15:05 Člověk přijde do divadla, udělá pár záběrů a je hotovo.
00:15:17 Proč je podle tebe potřeba divadlo fotit?
00:15:21 Divadlo je přece taková živočišná záležitost.
00:15:26 Jo, je to plynoucí záležitost, ale právě proto je to třeba fotit.
00:15:30 Fotografie pracuje s časem úplně opačně než to divadlo.
00:15:34 Divadlo je a už není, kdežto fotka zůstane. Takže doplňuje.
00:15:39 Je třeba fotit na vysokou citlivost.
00:15:43 To znamená co?
00:15:46 Jak se kdysi fotilo na filmy, to si určitě pamatujete.
00:15:49 Počkat, vy už nepoužíváte filmy?
00:15:52 Ne. Filmy měly určitou citlivost vůči světlu.
00:15:58 Dvoustovka, třístovka, čtyřstovka.
00:16:01 Aby se dalo fotografovat v různých světelných podmínkách.
00:16:05 A i digitální aparát se dá nastavit tady na tuto citlivost,
00:16:09 a proto je dobré v divadle fotit na citlivost vyšší.
00:16:13 Jak vůbec focení herců v divadle probíhá? Vy fotíte už na zkoušce
00:16:17 nebo až při premiéře nebo představeních?
00:16:21 Víceméně fotíme na generálních zkouškách.
00:16:24 Tam je jenom režisér a štáb, takže můžu fotit na jevišti,
00:16:28 můžu fotit opakovaně, neruším žádné obecenstvo.
00:16:32 To je ideální stav.
00:16:34 Co je třeba, aby v té divadelní fotografii bylo, je nějaké tajemství,
00:16:39 nějaká otázka, dramatický střet.
00:16:41 To je, myslím, tady na této fotce. Ty pohledy protínají tu postavu
00:16:46 a vzniká otázka, co to tam dělá? Kdo tam je? Co to je?
00:16:51 Vidím, že i vy jste pochopil. Snažím se fotit tak, aby si člověk
00:16:56 při pohledu na ty fotografie mohl říct:
00:16:59 Sakra, co se tam děje? Jdu se tam na to podívat!
00:17:04 Že bychom se spolu vyfotili taky? Že bych vyfotil já vás.
00:17:07 Tak nejdřív já vás. Pánové, pojďte na světlo.
00:17:11 Ale není to moc světla na tebe?
00:17:16 Úsměv!
00:17:19 -Skvělé. A teď můžete vyfotit mě.
-Dobře. Kde se to mačká?
00:17:22 Tady.
00:17:23 Tak ty to drž a já to zmáčknu. Každý máme jednu ruku.
00:17:26 -Řekni mi: Teď!
-Teď!
00:17:30 -Je to tam?
-Perfektní.
00:17:33 -Dívej, co bys na tu fotku řekl?
-Můžete rovnou dělat v divadle.
00:17:36 -Oba dva?
-Já budu držet a on fotit.
00:17:44 Tak pojď, holka.
00:17:47 Tak Sášo, ožiješ už konečně?
00:17:52 Co to je za mladé sympatické muže?
00:17:56 Počkej, vrať to zpátky!
00:17:59 Okamžitě vrať zpátky to, co bylo před tím.
00:18:02 Vy nevíte, co chcete!
00:18:04 Sášo, víme! Chceme návod na výrobu fotoaparátu,
00:18:08 když už si ho nemůžeme dovolit koupit.
00:18:10 Pro někoho tak obskurního jako vy dva
00:18:13 bude nejlepší camera obscura.
00:18:18 Aspoň obskurka.
00:18:26 -Víte, co je to camera obscura?
-Nevím.
00:18:29 Zní to obskurně, že jo?
00:18:31 Já jsem historik filmu, takže bych jsem to měl vědět.
00:18:36 Tak nám to řekněte, my to totiž nevíme.
00:18:38 Zkusme si rozložit ta slova. Camera obscura.
00:18:40 Tak jsem si to rozložil a furt mi to nic neříká.
00:18:44 -No mně vůbec.
-Camera obscura?
00:18:47 Camera obscura ne.
00:18:54 KLEPÁNÍ
00:18:57 Dobrý den. Já jsem čekal nějakého obskurního fotografa,
00:19:01 ale vypadá docela normálně.
00:19:04 Prosím vás, nikdo na světě už neví, co to je camera obscura. Ani my.
00:19:09 Camera obscura může být jakákoliv temná místnost
00:19:13 nebo krabička, vlastně jakýkoliv prostor, který je dutý,
00:19:17 a z jedné strany je do stěny vytvořena malá dírka,
00:19:22 kterou prochází světlo, a skrz tu dírku se promítne obraz
00:19:28 na protilehlou stěnu. S nástupem fotografického materiálu
00:19:32 nebo světlo citlivých materiálů se vyvinula fotografie.
00:19:40 Ze začátku nebyly skleněné objektivy ani čočky. Takže camera obscura
00:19:47 znamená, že se fotí bez čoček.
00:19:50 A řekněte mi, proč se to tak divně jmenuje?
00:19:54 Pinhole vychází ze slov pin jako bod a hole jako dírka.
00:19:59 A dřív se tomu říkalo camera obscura, což znamená temná komora.
00:20:17 Ten dalekohled nám nějak nefunguje. Něco je na něm špatně.
00:20:20 -Vidíš přes něj?
-Ty máš oči dál od sebe.
00:20:23 Tohle zrovna není dalekohled, je to foťáček,
00:20:26 jeden z těch nejjednodušších. Mám dvě špulky. V jedné je film,
00:20:33 druhá je prázdná, a skrz krabičku od sirek protáhnu ten film,
00:20:37 udělám dírku, přetáčím a fotím.
00:20:41 Vy si z nás děláte srandu, to neexistuje.
00:20:44 Schválně, takže vy chcete říct, že já udělám tohle.
00:20:49 A kde bylo CVAK?
00:20:51 Akorát to bylo trošku rozmazaný.
00:20:54 Pro začátek je dobrý si to měřit, než se člověk seznámí s krabičkou.
00:21:01 Má nějaký vliv, jak je ta krabička velká?
00:21:05 Mně přijde krabička jako krabička. Hlavně ať je v ní tma.
00:21:09 Největší vliv hraje vzdálenost od dírky na protilehlou stěnu.
00:21:15 Říká se tomu ohnisková vzdálenost a čím je větší, tím vychází
00:21:21 trošku větší dírka a také daleko delší čas.
00:21:26 To, co ten moderní foťák zvládl za to cvak cvak,
00:21:30 tak vy musíte otevřít, čekat den dva.
00:21:35 Jsou i půlroční expozice.
00:21:37 To nejde, to je blbost. To musí vzniknout patlanina.
00:21:41 To jsou právě nádherný fotky, kdy tam máte zachycené třeba
00:21:45 na jaře jak roste listí a v zimě je zároveň na tom sníh.
00:21:50 -A co ptáci?
-Ti se tam vůbec nezachytí.
00:21:53 Na ty jsme krátký.
00:21:56 Tohle je třeba vyfoceno krabičkou od sirek.
00:21:59 Je vidět, že po stranách je perforace kinofilmu.
00:22:04 Vidím, že jste si zaobskuroval v tramvaji.
00:22:07 To je ve vlaku.
00:22:10 Myslíte si, že to lze vyrobit normálním způsobem?
00:22:15 Určitě, je to jednoduché. Stačí úplně obyčejná piksla.
00:22:19 Dovnitř to chce dát něco černého, papír nebo to vystříkat sprejem.
00:22:26 Do krabičky nejdřív vyvrtám větší dírku, a teprve potom
00:22:31 do toho naletuji nějaký plíšek nebo alobal,
00:22:34 cokoliv co má v sobě miniaturní dírku.
00:22:38 A průměr dírky by měl být jaký?
00:22:40 Dá se to spočítat, je na to takový vzorec.
00:22:43 Nejjednodušší je kouknout na internet www.pinhole.cz ,
00:22:49 tam je malinký prográmek, kde si zadám vzdálenost papíru od dírky
00:22:55 a ono mi to řekne, jak přibližně velká by měla být dírka.
00:22:58 Takže si změříte protilehlé strany krabičky.
00:23:01 Přesně tak.
00:23:02 Vidím venku nádhernou pumpu.
00:23:04 Že bychom si udělali fotku Zátiší s pumpu?
00:23:07 Tobi s pumpou, Tobi s rukou na pumpě.
00:23:12 Můžeme si samozřejmě udělat i společnou fotku.
00:23:15 Na pumpě? Vy máte samospoušť?
00:23:18 Tu dírku nám někdo odlepí, ne?
00:23:37 Takže budeme počítat do 30, jo? Nehýbat pusou.
00:23:50 -Tak a je to.
-Jsme obskurně vyfoceni.
00:23:56 Viděli jste to, je to jednoduchý. Tady máte krabičku, trénujte.
00:24:00 Já to jdu vyvolat.
00:24:03 -Uděláme nějaké akty, ne?
-Jasně.
00:24:07 ZVONÍ TELEFON
00:24:09 Juj, ono něco zvoní.
00:24:14 Pánové, to, že jste oprášili starou dobrou cameru obscuru
00:24:18 ještě neznamená, že budete sabotovat mou moderní vysílačku.
00:24:24 Profesore, my jsme se jenom trošku nechali unést, no.
00:24:28 No dobrá, už o tom nebudeme mluvit.
00:24:31 Končím akci a kdyžtak mi nějaké ty fotky pošlete.
00:24:36 Zkusím si na nich své telepatické schopnosti.
00:24:44 Perfektní, Profesore, perfektní. No a my si zopákneme naše heslo.
00:24:48 -Víte, co chcete?
-Naučit se fotografovat?
00:24:51 -Dělejte to!
-Víte, co nechcete?
00:24:52 Nemít zachyceny své nejúžasnější okamžiky?
00:24:55 Sabotujte to!
00:24:58 Skryté titulky: Leona Kminiaková Česká televize 2009