Přichází muž s nejrychlejším úsudkem na světě!
00:00:06 ZVONÍ TELEFON
00:00:11 Haló?
00:01:16 Česká televize uvádí
00:01:18 DERREN BROWN MAGIE A MANIPULACE MYSLI
00:01:20 V tomto pořadu využívám
00:01:23 magie, sugesce, psychologie, klamu a dramatických efektů.
00:01:26 Svých výsledků dosahuji
00:01:27 různou kombinací všech těchto technik.
00:01:30 Ani v jednom případě
00:01:31 se na natáčení nepodíleli herci nebo kompars.
00:01:37 Napadlo mě, že by bylo docela zajímavé
00:01:39 naučit někoho mým dovednostem.
00:01:41 Za malý poplatek. Jen se na to podívejte.
00:01:43 Zkrátka se s nimi o něco málo podělit.
00:01:46 Rozjařené tváře dětí za to stojí.
00:01:48 -Vy jste?
-Marie.
00:01:49 Marie, myslím, že v tomhle vyniknete, pojďte sem.
00:01:52 Za pět pencí budete číst něčí myšlenky.
00:01:55 -Fajn.
-Prosím pět pencí.
00:01:58 Děkuji.
00:01:59 A komu budete číst myšlenky?
00:02:02 Pojďte k nám.
00:02:06 Nikdy jste se nesetkali? Neznáte se?
00:02:08 -Ne.
-Ne.
00:02:09 Dobře. Takže teď budete myslet na...
00:02:13 Pravděpodobně máte heslo na svém počítači.
00:02:15 Ano.
00:02:16 Budeme ho moci prozradit? Pak si ho můžete změnit.
00:02:18 Jen pro kontrolu, nikdo to heslo nezná?
00:02:20 Fajn.
00:02:22 Teď Marii povím, jak na to.
00:02:23 Proto se dívejte na druhou stranu.
00:02:25 -Bavte se tady s ostatními.
-Tak jo.
00:02:28 Dobře, takže...
00:02:35 -Neslyšel jste nás?
-Ne.
00:02:36 Fajn.
00:02:37 Teď mu prsty přiložte na spánky.
00:02:39 Nejsou to jen náhodně vybraná písmena nebo znaky?
00:02:41 Ne.
00:02:42 -Je to nějaké slovo?
-Ano.
00:02:44 Řekněte mu, že po něm chcete, aby si to v duchu stále opakoval.
00:02:46 Opakuj si to slovo v duchu znovu a znovu.
00:02:51 Posílejte jí to, představte si,
00:02:52 že to Marii můžete zprostředkovat, ano?
00:02:54 Vaše mysl to na ní přímo křičí.
00:02:58 Máte písmeno?
00:03:01 -"B".
-Výborně. Začíná to na "B"?
00:03:03 Nebo je to "B" jen v tom jménu obsažené?
00:03:06 Fajn, vedete si skvěle.
00:03:10 "I". "N". "G".
00:03:18 Bird, pták.
00:03:22 -Vidíte něco? Nějaký obraz?
-Jo.
00:03:25 Směje se, takže si myslím, že jste blízko pravdě.
00:03:27 Ano.
00:03:30 Singing, zpívání.
00:03:32 -Ptačí zpívání?
-Ano.
00:03:36 -Je to něco podobného?
-Pták pěvec?
00:03:39 Má to něco společného s ptačím zpěvem?
00:03:40 Jo. To je ono. Zpěváček.
00:03:42 -Zpěváček?
-Ano.
00:03:44 -Vaše heslo je zpěváček?
-Jo.
00:03:53 Jen jsem šla okolo a byla jsem vyzvána,
00:03:55 abych se s tím klukem seznámila.
00:03:57 To slovo mě napadlo. To snad není pravda.
00:04:00 Ani tomu nemůžu uvěřit, že jsem to uhodla.
00:04:02 Nevím, jak se to dělá, vážně nevím.
00:04:05 Jenom jsem tam stála a přiložila mu prsty na spánky.
00:04:08 A jak jsem se na něj dívala,
00:04:09 tak mě to slovo prostě najednou napadlo.
00:04:11 Já jsem si pořád opakoval: zpěváček, zpěváček, zpěváček.
00:04:15 -Je to záhada.
-Pořád tomu nemůžu uvěřit.
00:04:19 Je to šok, vážně.
00:04:31 Všichni se podřizujeme tomu,
00:04:33 čemu věříme, byť si myslíme, že děláme všechno vědomě.
00:04:36 Podle mě třeba hnutí New Age dělá chybu,
00:04:38 když se nepokouší dělat to, co hlásá,
00:04:40 přestože o tom nepochybuje.
00:04:42 A právě tohle jsem měl na mysli,
00:04:44 když jsem do Epping Forest pozval jednu mladou ženu.
00:04:48 -Sedneme si?
-Ano.
00:04:52 -Je tu hezky.
-Krásně.
00:04:55 Můžu se vás zeptat, v co věříte, myslím tím duchovní věci?
00:05:02 Jako třeba reiki, léčitelství, léčení krystaly.
00:05:08 Když si myslíte, že to nezávisí jenom na vás,
00:05:10 tak to přijmete a věříte tomu.
00:05:13 A pak to funguje,
00:05:14 protože očekáváte, že to fungovat bude.
00:05:16 Jak tyhle věci chápete?
00:05:18 Vyzkoušela jsem léčení krystaly.
00:05:21 -Vyzkoušela jsem reiki.
-Dobře.
00:05:25 To využívá vesmírnou energii.
00:05:28 -O čemž hodně lidí pochybuje.
-Jistě.
00:05:31 Ale já svou víru zakládám na faktech,
00:05:34 na věcech, které jsem sama viděla,
00:05:36 které zlepšily můj život,
00:05:38 nebo na tom, jak se některé věci změnily.
00:05:40 Viděla jsem totiž konkrétní výsledky.
00:05:43 Chtěl bych s vámi něco vyzkoušet,
00:05:44 a proto jsem vás pozval sem a mluvil zvlášť o víře.
00:05:48 Týká se to víry.
00:05:51 Naše tradiční duchovní kultura není tak módní,
00:05:54 jako některé nauky, které jsme přejali,
00:05:56 a zdá se, že postupně odumírá.
00:05:58 -Mohla byste se postavit?
-Ano.
00:06:00 Postavte se sem. Stůjte takhle, přesně tak.
00:06:03 Dobře.
00:06:06 Vezmu vaši ruku.
00:06:10 Nechte ji tak.
00:06:16 Výborně.
00:06:18 Takhle chvíli zůstaňte a já vám ukážu, co je tohle.
00:06:21 Budu totiž potřebovat tohle.
00:06:24 Je to panenka.
00:06:30 Jenže tahle panenka nemá žádnou duši,
00:06:34 takže jí budeme muset nějakou duši dát,
00:06:36 aby to fungovalo.
00:06:37 Jak to udělám?
00:06:39 Vezmu si tohle.
00:06:43 -Můžu si půjčit váš prsten?
-Ano.
00:06:46 Teď můžete dát ruku dolů. Bezva, děkuji vám.
00:06:49 A ten prsten přijde sem, přímo do středu.
00:06:52 A tím získá panenka duši.
00:06:57 A je to.
00:06:58 Teď má duši, vaši duši, pokud chcete.
00:07:02 Vydržte takhle chvilku stát.
00:07:06 Je zajímavé, že máme tendenci věřit tomu,
00:07:09 díky čemu se cítíme dobře.
00:07:12 Pokud se rozhodneme, že je něco pěkné,
00:07:14 rozhodneme se, že je to pravda.
00:07:16 To ale odporuje ideálu pravdy.
00:07:19 Cítíte něco, všimla jste si něčeho?
00:07:25 -Ztěžkly mi nohy.
-Ztěžkly?
00:07:30 Můžete s nimi hýbat?
00:07:33 -Ne?
-Snažím se o to.
00:07:36 To je zajímavé. Vidíte?
00:07:40 Nemůžete s nimi hýbat?
00:07:44 -Ale rukama můžete?
-Ano.
00:07:46 Pohybujte trochu rukama. Ano.
00:07:48 To jen abyste viděla, že teď s nimi hýbat můžete.
00:07:52 A sledujte.
00:08:01 -Teď můžete hýbat rukama?
-Ne.
00:08:05 -Snažíte se o to?
-Ano.
00:08:09 Dívejte se na mě. Tohle bude bezpečné.
00:08:12 Není to ani nepříjemné ani nebezpečné.
00:08:14 Budete počítat.
00:08:16 Budete nahlas počítat od deseti k nule, to je vše.
00:08:21 POČÍTÁ
00:08:37 Zavřete ústa.
00:08:40 Můžete mluvit?
00:08:50 Chápejte, já ke všemu přistupuji jinak.
00:08:56 Neberu věci takové, jaké se zdají být.
00:08:58 Vy teď nemůžete mluvit, ale nemůžete mluvit jen proto,
00:09:01 protože jste uvěřila, že nemůžete mluvit.
00:09:06 A zajímavé je, že když vám řeknu,
00:09:07 že mluvit můžete, tak i tomu hned uvěříte a mluvíte.
00:09:12 Už můžete klidně mluvit!
00:09:15 Mluvte.
00:09:18 -Ano?
-Ano.
00:09:20 Jistě. To, čemu věříme, nemusí být nutně pravda.
00:09:24 Tohle ani nebyla skutečná voodoo panenka.
00:09:27 Opravdové voodoo panenky se používají k léčení,
00:09:29 ne k zaklínání lidí.
00:09:32 Já jsem vás přiměl věřit té představě.
00:09:34 A pomohla jste mi k tomu i vy sama.
00:09:37 Dala jste do toho něco svého.
00:09:38 Svůj prsten.
00:09:41 Jenže tady nic není.
00:09:44 Není tu žádný prsten.
00:09:47 Ten jsem tam nedal.
00:09:50 Prsten máte stále na ruce.
00:10:01 No teda!
00:10:04 Pojďme. Jste v pořádku?
00:10:09 Viděla jsem,
00:10:10 jak sundává ten prsten a dává ho do té panenky.
00:10:13 Neumím si to vysvětlit.
00:10:16 Požádal mě, abych začala počítat a já nemohla otevřít pusu.
00:10:20 Nemohla jsem mluvit.
00:10:22 Cítila jsem, jak mi ztěžkly nohy.
00:10:25 Jako kdybych je měla zabořené do měkké půdy.
00:10:30 Byl to velmi zvláštní pocit.
00:10:32 Když jsem se podívala a viděla prsten na ruce,
00:10:36 nemohla jsem tomu uvěřit a pořád tomu nevěřím.
00:10:41 Já nevím, jak je to možné.
00:10:45 Teď se cítím opravdu dost zvláštně.
00:10:49 Nevím, jestli dneska vůbec usnu.
00:10:54 Ještě zkusím zabavit tyhle děti.
00:10:58 A ukážu vám, jakým způsobem rád relaxuji.
00:11:13 Někteří lidé věří,
00:11:15 že děti mají větší parapsychologické schopnosti,
00:11:17 protože jsou bezstarostné a nevinné.
00:11:20 Tento nepodložený názor na děti je často hlásán lidmi,
00:11:22 kteří sami myslí jako děti, a proto jim odpusťme.
00:11:29 Dobrý den.
00:11:33 -Těší mě.
-Mě také.
00:11:36 Víte, že sem měla přijít ředitelka, slečna Davisová,
00:11:41 a zkontrolovat, jestli nezlobíte a učíte se?
00:11:44 Jenže nemůže, protože, jak asi víte, dnes tady není,
00:11:48 protože jí spadly kalhotky.
00:11:52 To není k smíchu, takže až ji uvidíte,
00:11:54 nesmějte se, protože to pro ni není nic příjemného, ano?
00:11:59 Klid prosím!
00:12:02 Tak třeba ty tam vepředu, nevrátil bys jí je, až ji uvidíš?
00:12:15 Když se neumíte chovat, tak jí to budu muset vrátit sám.
00:12:21 Dobře.
00:12:23 Amy, něco po vás budu chtít. Ano?
00:12:28 Dám vám tohle.
00:12:30 Je to příběh.
00:12:32 Ten příběh napsala moje neteř Masie, které je sedm.
00:12:38 Je to taková hloupost. Nahlas to přečtete.
00:12:43 Ano? Několikrát.
00:12:45 A co je důležité, až to budete číst,
00:12:47 tak si musíte představovat nějakou věc.
00:12:49 Když budete nahlas číst, je trochu složité
00:12:51 na něco myslet, ale pokuste se.
00:12:53 Zatímco k vám mluvím, vymyslete si nějakou věc.
00:12:56 A až to budete číst,
00:12:57 čtěte to tak, abyste tu věc měla na paměti.
00:13:00 Jakoby vyplouvala z hlubin vaší mysli na povrch.
00:13:03 Ale nechci, abyste byla ovlivněna čímkoli z toho příběhu.
00:13:07 Ani těmi obrázky po stranách.
00:13:10 -Je to jasné?
-Ano.
00:13:11 Fajn.
00:13:12 Pojďte všichni za mnou.
00:13:14 Rozdám vám zástěry a nějakou barvu.
00:13:32 Hezky jste se posadili. Díky.
00:13:34 Pozorně mě sledujte, abyste věděli co dělat.
00:13:37 Amy bude číst příběh.
00:13:39 Musíte ho pozorně poslouchat a přitom pracovat.
00:13:42 Takže poslouchejte
00:13:43 a na velký kus papíru kreslete obrázek z otisků dlaní.
00:13:47 Ale pozor, nesmíte mluvit,
00:13:49 abyste mohli sledovat příběh, který vám Amy bude vyprávět.
00:13:52 Dobře? Do toho.
00:13:57 Začněte číst.
00:13:58 Poblíž největšího stromu,
00:14:00 jaký kdy rostl u plotu poblíž rybníka,
00:14:02 žil kačer jménem Dan.
00:14:03 Ten si jednou řekl, že nemá rád žlutou.
00:14:06 "Nesnáším svůj zobák, nesluší mi," naříkal.
00:14:11 Všichni ostatní v zalesněné mokřině pak Dana přiměli,
00:14:15 aby nosil červený zobák a on byl šťastnější.
00:14:18 To je konec.
00:14:19 Poblíž největšího stromu,
00:14:21 jaký kdy rostl u plotu poblíž rybníka,
00:14:22 žil kačer jménem Dan.
00:14:25 Ten si jednou řekl, že nemá rád žlutou.
00:14:27 "Nesnáším svůj zobák, nesluší mi," naříkal.
00:14:30 Všichni ostatní v zalesněné mokřině pak Dana přiměli,
00:14:34 aby nosil červený zobák a on byl šťastnější.
00:14:38 To je konec.
00:14:39 Poblíž největšího stromu,
00:14:40 jaký kdy rostl u plotu poblíž rybníka...
00:14:42 Dobře, přestaňte, mockrát vám děkuju, Amy,
00:14:44 že jste ten strašný příběh tolikrát přečetla.
00:14:46 Všem vám děkuji, odvedli jste skvělou práci.
00:14:51 Byli jste báječní.
00:14:53 Vydržte chvilku.
00:14:55 A já si zatím promluvím s Amy.
00:14:57 Pšt.
00:14:58 Tak co? Líbilo se vám to?
00:15:00 -Jo, úžasný.
-Dejte mi to na chvilku.
00:15:06 Když jste to četla,
00:15:09 soustředila jste se na nějakou věc.
00:15:11 -Je to tak?
-Ano.
00:15:13 A jenom pro pořádek,
00:15:15 neřekla jste mi na co jste myslela.
00:15:16 Bylo to prostě něco, na co jste přišla při čtení povídky?
00:15:19 Nechala jste se nějak ovlivnit věcmi na této stránce?
00:15:22 -Čímkoliv?
-Ne.
00:15:23 -Vůbec ne?
-Ne.
00:15:24 Bylo to zkrátka něco, co vás zčistajasna napadlo?
00:15:27 -Ano.
-Takže není možné,
00:15:29 že bych mohl vědět, co to je?
00:15:30 Řekla bych, že ne.
00:15:41 Je to něco takového?
00:15:45 Dobrá práce. Ano.
00:15:46 -Myslela jste na tohle?
-Ano.
00:15:51 Pojďte se mnou, něco vám ukážu.
00:15:53 Tohle bude vyžadovat představivost.
00:15:56 Ano.
00:15:58 Vypadá to jako spousta hnědých fleků.
00:16:00 Představte si to jako celek.
00:16:03 Když si na chvíli odmyslíme tuhle část,
00:16:06 kde se to trochu zvrhlo, musí vám to být jasné.
00:16:13 -Vidíte to?
-To je neuvěřitelný.
00:16:17 Dvě nohy, tady je ruka.
00:16:18 Tady je druhá ruka, tělo a hlava.
00:16:20 Dokonce je tam i obličej, je to medvídek.
00:16:23 -Neuvěřitelný.
-Dobrá práce, děti.
00:16:28 Přišly na to ty děti náhodou, nebo je k tomu něco vedlo?
00:16:31 Snažila jsem se myslet na něco,
00:16:33 co by ty děti snadno poznaly
00:16:36 a co má jednoduchý tvar.
00:16:38 A na tohle bylo snadné myslet. Vůbec nevím, jak mě to napadlo.
00:16:44 Taky nevím, proč byla některá písmena větší.
00:16:47 Nebo psaná s větším rozestupem.
00:16:49 Nevím, jaký to má všechno smysl.
00:16:52 -Děkuji vám.
-Nemáte zač.
00:16:55 Trochu vás to zaskočilo
00:16:56 a ptala jste se, jak jsem to udělal.
00:16:59 Udělám něco, co obyčejně nedělám.
00:17:01 Vysvětlím, jak jsem toho docílil.
00:17:03 -Tohle už znáte nazpaměť.
-Bohužel ano.
00:17:06 A řekla jste,
00:17:07 že vás nic na tomhle papíru nějakým způsobem nenavádělo.
00:17:11 -Nic vás neovlivňovalo, že?
-Ne.
00:17:16 Takže obrázky v rozích.
00:17:17 -Žádný nenaznačuje medvídka?
-Ne.
00:17:20 Ne, dobře.
00:17:21 Kromě toho, že tyhle tři jsou hnědé.
00:17:25 Jedinou věcí, která není hnědá, je zvíře tady nahoře.
00:17:28 Kdyby bylo hnědé, nejspíš by vypadalo jako plyšový medvídek.
00:17:32 Je to tak? Možná, já nevím.
00:17:34 Uprostřed tohoto slova můžete číst "bear", tedy medvěd.
00:17:40 Ano.
00:17:41 Podobné je to i tady, kde se píše o červeném zobáku.
00:17:46 Podívejte se.
00:17:49 Písmeno "K" je napsáno tak, aby připomínalo písmeno "R",
00:17:54 takže celé slovo by se mohlo přečíst jako bear, tedy medvěd.
00:17:58 A písmeno "R" ve slově "red", červený,
00:18:01 vypadá trochu jako "T".
00:18:04 Lze to tedy číst jako "teddy bear" neboli medvídek.
00:18:06 A co tady nahoře? To velké slovo nahoře.
00:18:09 "N" ve slově "near", poblíž, může vypadat jako "B".
00:18:12 Tak jak jsem to napsal.
00:18:14 Možná vám to může připadat jako slovo "bear", medvěd.
00:18:17 A co tohle? První písmena každého řádku.
00:18:22 T, e, d, d, y, b, e, a, r.
00:18:29 -"Teddy bear", medvídek.
-No jo.
00:18:33 Podívejte se na poslední písmena.
00:18:35 T, e, d, d, y, b, e, a, r. Medvídek.
00:18:41 Řádky začínají a končí slovem medvídek.
00:18:44 Podívejte se na úhlopříčky.
00:19:06 A když uděláte linku ve středu...
00:19:16 A napadl vás medvídek. Zvládla jste to skvěle.
00:19:19 To je úžasný.
00:19:21 S dětmi to umíte, moc dobře se s vámi pracovalo.
00:19:23 I s vaší třídou. Mockrát vám děkuju.
00:19:26 Teda!
00:23:34 Skryté titulky Daniel Čáp
00:23:37 Česká televize 2006