Příběh geniálního sochaře a malíře. Dokument BBC
00:00:03 V roce 1506 se nad Itálií stahovala mračna.
00:00:08 Mezi Vatikánem a Florencií se rozhořel spor o jediného umělce.
00:00:13 Nebyl to žádný obyčejný řemeslník, ale vznětlivý génius Michelangelo.
00:00:20 Následná vleklá bitva vyústila do jednoho z nejpozoruhodnějších
00:00:24 děl, jaká kdy svět spatřil.
00:00:29 Bylo hodno pověsti člověka, který prohlašoval,
00:00:32 že jeho talent pochází od samotného Boha.
00:00:37 Česká televize uvádí 2. část dokumentu BBC
00:00:43 BOŽSKÝ MICHELANGELO
00:00:56 Ve svých 30 letech měl Michelangelo pověst jednoho z nevýznačnějších,
00:01:00 ale také nejtvrdohlavějších umělců.
00:01:05 Slávu mu přinesla velkolepá Pieta - skulptura Panny Marie s Kristem,
00:01:09 a obří David, nejslavnější socha všech dob.
00:01:20 Michelangelo však chtěl víc než prchavou slávu.
00:01:23 Hodlal se proslavit na celou věčnost.
00:01:26 Michelangelo stvořil vlastní legendu,
00:01:29 příběh Bohem inspirovaného chudého umělce.
00:01:34 Na sklonku života vyprávěl svému životopisci Ascaniu Condivimu:
00:01:39 Vždy jsem žil jako chudák, střídmě jedl,
00:01:44 téměř nikdy nepil a jen krátce spával.
00:01:50 Vše jsem podřídil uměleckým představám,
00:01:54 vytrysklým z boží vůle.
00:02:04 Společně se pokusíme ukázat fakta Michelangelova příběhu.
00:02:10 Soudobí umělci připomenou jeho geniální vynalézavost
00:02:14 a pokusí se napodobit nejznámější výjev jednoho z uměleckých divů
00:02:18 světa - stropní výzdobu Sixtinské kaple.
00:02:24 Připomeneme, co všechno Michelangelo byl ochoten udělat
00:02:27 pro to, aby se stal největším a nejbohatším umělcem všech dob.
00:02:49 Dilema začalo v roku 1505, kdy papež Julius II. nabídl
00:02:53 Michelangelovi životní příležitost - postavit mu náhrobek.
00:03:00 Michelangelo navrhl impozantní mramorovou stavbu
00:03:03 obklopenou 40 sochami.
00:03:05 Znenadání však papež objednávku zrušil.
00:03:11 Michelangelo zběsile prchal z Vatikánu
00:03:14 s pěti papežovými nohsledy v patách.
00:03:19 Michelangelo si byl vědom svého prohřešku - utratil většinu peněz,
00:03:23 které od papeže předem dostal, a koupil si za ně venkovský statek.
00:03:33 Teď mě poslouchejte! Jsme na území Florencie.
00:03:35 Nesmíte se mě zde dotknout!
00:03:38 Vraťte se do Říma a vyřiďte papeži, že pokud chce, abych přijel,
00:03:41 ať zaplatí za náhrobek - pak budu pokračovat, a zmizte mi z očí!
00:03:48 Michelangelo se bezpečně vrátil domů do Florencie.
00:03:51 Papež chtěl přimět tamější vládu, aby ho poslala nazpět.
00:03:57 Sochař Michelangelo nás bezdůvodně opustil, a plný nedůtklivosti
00:04:01 se prý obává návratu.
00:04:03 Přesto se na něj nehněváme, známe vrtkavost géniů.
00:04:13 Abychom mohli pohřbít veškeré neshody jednou provždy,
00:04:16 spoléháme na vaši loajalitu.
00:04:20 Přesvědčte ho, že pokud se vrátí...
00:04:24 že když se vrátí, nebude mu zkřiven vlas na hlavě.
00:04:31 Julius II. byl v mnoha ohledech jediný člověk,
00:04:34 jehož osobnost se mohla poměřit s Michelangelem.
00:04:39 Byl mocný vládce, bojovník pevné povahy.
00:04:46 Nebylo obvyklé, aby se papež vyhoupl do sedla
00:04:49 a vedl vojsko do bitvy. Takový byl Julius II.
00:04:53 Proslul jako Papež Bojovník, vedl válku o znovudobytí papežských
00:04:57 území a chtěl tvrdou rukou vrátit vážnost papežskému úřadu.
00:05:04 Vláda ve Florencii se snažila zabránit válce s Vatikánem.
00:05:08 Přesvědčili Michelangela, aby se vrátil
00:05:11 a pracoval pro papeže.
00:05:14 V Římě dostal Michelangelo jinou nabídku, než čekal - tedy náhrobek.
00:05:18 Papež ho pověřil stropní výzdobou samotného srdce křesťanství,
00:05:23 Sixtinské kaple, jejíž strop o rozměrech fotbalového hřiště
00:05:29 se klene do výšky 20 metrů.
00:05:38 Michelangelo se rozzuřil.
00:05:41 Vinu přičítal papežovu dvornímu architektovi Bramantemu.
00:05:47 Spískal to Bramante, jako vždycky! Bramante!
00:05:54 Přemluvil papeže, abych vymaloval Sixtinskou kapli -
00:06:00 čistě z poťouchlosti!
00:06:05 Za návrhem vyzdobit strop Sixtinské kaple opravdu stály
00:06:10 z větší části Bramanteho ústrky.
00:06:12 Předpokládal, že Michelangelo strop nezvládne,
00:06:16 upadne v papežovu nemilost a Bramante se zbaví soka.
00:06:19 Údajně neumím malovat!
00:06:21 Prý moje kresby budou ve srovnání s dílem Raffaela,
00:06:24 jeho hýčkaného chráněnce, působit druhořadě.
00:06:32 Přál si, abych zklamal. Chtěl mne zostudit.
00:06:38 Soupeřil prakticky se všemi svými současníky.
00:06:41 Michelangelo byl ovšem rozený vítěz, od přírody soutěživý typ,
00:06:46 a už z principu opovrhoval kýmkoliv,
00:06:49 kdo nebyl schopen dosáhnout srovnatelných kvalit.
00:07:02 Michelangelo byl perfekcionista a obával se,
00:07:05 že v případě stropní malby neuspěje a zklame.
00:07:09 Sám o sobě pochyboval. Byl koneckonců sochař.
00:07:19 Brzy už padnu k zemi. Nemám se ani kde vyspat.
00:07:48 Nejsem malíř!
00:07:53 Malování je pro ženské nebo pro průměrné
00:07:55 mazaly jako Raffael.
00:07:59 Ale sochařství!
00:08:02 Sochařství a malování se od sebe liší jako slunce od měsíce.
00:08:08 Toužím se dotknout mramoru, chci v ruce potěžkat dláto...
00:08:19 Jenže pokud znovu odejdu, nemám nejmenší šanci uniknout
00:08:23 hněvu Jeho Svatosti.
00:08:28 Musel bych se kát, ale až potom, co by mě dal zabít!
00:08:37 Než se pustil do práce, zjistil, že projekt má nevyhovující zázemí.
00:08:43 Nechal poslat pro své pomocníky z Florencie a napsal přátelům,
00:08:47 aby mu připomněli techniku malování fresek.
00:08:51 Byla to obrovská výzva.
00:08:56 Úkol, který na Michelangela čekal, jej dováděl k zoufalství.
00:08:59 Jako učedník v umělecké dílně studoval malbu fresek,
00:09:03 ale to bylo před 20 lety a od té doby se s nimi nesetkal.
00:09:08 Věděl, že tvorba fresek je ze všech uměleckých směrů
00:09:11 snad nejnáročnější, neboť malba se nanáší přímo na vlhkou omítku.
00:09:17 Stropní výzdoba Sixtinské kaple se měla stát největší odyseou
00:09:21 v dějinách umění.
00:09:25 O 500 let později se umělec Leo Stevenson vydává
00:09:28 v Michelangelových stopách.
00:09:30 Stejně jako Michelangelo je v této oblasti nováčkem.
00:09:35 Bude spolupracovat s Fleur Kelly, zkušenou malířkou fresek.
00:09:41 Dorazili do Chrámu svatého Josefa ve Východním Londýně,
00:09:44 kde je čeká Otec Dennis Hall.
00:09:46 Pokusí se namalovat nejslavnější výjev ze Sixtinské kaple:
00:09:49 stvoření Adama Bohem.
00:09:54 Je to skvostný obraz. Jsou téměř nehmotní, a to vyobrazení rukou!
00:09:59 Naprosto mimořádná věc, srovnatelná s úsměvem Mony Lisy.
00:10:02 Tohle je nejznámější část celé malby.
00:10:06 Je to nejkrásnější malba, přitom je obyčejná.
00:10:10 Má obrovský celosvětový význam, a pokud ten výjev poznáte
00:10:14 v kontextu dalších kreseb, jaké tu máme,
00:10:17 poslouží lidem jako zdroj duchovní síly.
00:10:25 Svatý Josef je hojně navštěvovaný chrám v londýnském East Endu.
00:10:30 Během prací na stropní malbě budou slouženy mše.
00:10:34 Je nutné navrhnout a zhotovit důmyslné lešení,
00:10:37 aby umělci při práci nerušili průběh bohoslužeb.
00:10:40 Stejným potížím čelil Michelangelo v roce 1508.
00:10:44 Také potřeboval pro Sixtinskou kapli speciální lešení.
00:10:48 Jeho konstrukci měl na starosti Michelangelův rival: Bramante.
00:10:53 Vatikánský architekt Bramante přišel s pronikavým nápadem -
00:10:59 vyvrtat do stropní klenby otvory a prostrčit jimi lana,
00:11:02 jež by držela lešení.
00:11:08 Povídám:
00:11:11 "Bramante, ty jsi vážně myslitel! Génius!
00:11:18 Mám jedinou otázku...
00:11:22 Co potom, až lešení rozebereme?
00:11:31 Nic? Co s těmi dírami v malbě?"
00:11:37 "Tím bych se netrápil," odpověděl Bramante, "vyřešíme to později."
00:11:41 Asi čeká, že mi narostou křídla.
00:11:46 Byl to sám Michelangelo, kdo nabídl východisko.
00:11:49 Dostal spásný nápad - zapřít lešení mezi dvě protilehlé zdi.
00:11:55 Leo se radí se technikem Nickem McLeanem,
00:11:58 jak totéž provést u Svatého Josefa.
00:12:01 Máme k dispozici zajímavou Michelangelovu skicu.
00:12:04 Je tu vyobrazena strukturovaná schodišťová konstrukce.
00:12:07 Chceme-li napodobit Michelangela, nemůžeme využít nosné sloupy.
00:12:11 Vypracujte návrh podle této skici, abych si při práci nezlomil vaz.
00:12:16 -Mám závratě. Zní to hloupě...
-Vůbec to nezní hloupě.
00:12:20 Michelangelo by si nejprve řekl: "Fajn, má to takovýhle tvar,
00:12:24 potřebuju znát vzdálenost odtud až sem."
00:12:28 Strop jde do oblouku, takže schůdky se načrtnou tak, aby ho kopírovaly.
00:12:33 Nemůžeme použít podpěry, protože konstrukce tu bude
00:12:37 viset poměrně dlouho a nesmíme rušit bohoslužby.
00:12:44 Nezbývá než postavit příhradový nosník,
00:12:47 jehož rozměry z technického hlediska kopírují klenbu.
00:12:53 Bude připravený k větší zátěži.
00:12:57 Přesně, a rozhodně musí být i stabilní,
00:13:00 aby se pod vámi při jemné práci štětcem nerozkymácel.
00:13:06 Všichni podceňovali rozsah Michelangelových
00:13:08 technických dovedností.
00:13:10 Byl to realizátor.
00:13:12 Leonardo byl geniální myslitel a vynálezce,
00:13:15 naproti tomu Michelangelo byl člověk,
00:13:18 který vytvářel a uskutečňoval.
00:13:20 Lešení prokazuje Michelangelův zájem na řešení technických
00:13:23 problémů a jeho logické schopnosti si s nimi poradit v praxi.
00:13:35 Drží to pořádně!
00:13:41 Leo a Fleur mají poprvé možnost prohlédnout si lešení.
00:13:47 -Mrkni na to!
-Skvělá práce!
00:13:51 Mají nesnadný úkol - namalovat fresku.
00:13:55 Použijí tutéž techniku i materiál jako Michelangelo.
00:13:58 Budou pracovat obdobným tempem.
00:14:02 Na dokončení výjevu mají pouhý týden.
00:14:14 Nadlidská výzva!
00:14:16 Třídění a míchání barev, hašení vápna, příprava omítky,
00:14:21 návrh a skica výjevu, její přenesení na strop.
00:14:28 Náročná práce!
00:14:32 A dokázal jsem to sám!
00:14:35 Není možné, aby Michelangelo vymaloval Sixtinskou kapli sám.
00:14:39 Freska je nesmírně složitá záležitost.
00:14:42 Vyžaduje komplexní organizační schopnosti.
00:14:45 Někdo musí připravovat štuk, další stavět lešení, míchat barvy.
00:14:49 Michelangelo měl v průběhu 4 let podle všeho kolem 13 pomocníků.
00:14:55 Michelangelo vymaloval strop technikou známou jako buon fresko.
00:14:59 Znamená to nanášení barvy nebo barviva
00:15:02 na tenkou vrstvu vlhké omítky.
00:15:05 Ještě před tím však musel strop pokrýt několika
00:15:07 podkladovými vrstvami hrubé omítky.
00:15:10 Tak vypadá první úkol také u Svatého Josefa.
00:15:14 Základ každé fresko-malby.
00:15:16 Tohle je hydraulické vápno neboli oxid vápenatý.
00:15:19 Tvoří základ většiny materiálů, které potřebujeme k malbě.
00:15:23 Jakmile tam naliju vodu, dojde k prudké chemické reakci.
00:15:27 Tahle chemikálie doslova žízní po vodě, a když ji tam nalijeme,
00:15:31 dojde k hydrataci.
00:15:33 Tím vznikne základní vápenné pojivo.
00:15:35 V Michelangelových dobách se vyrábělo průmyslově.
00:15:38 Tato hmota by se měla nechat 5-10 let odležet,
00:15:42 aby vznikl kvalitní materiál.
00:15:46 Čím déle se nechá stát, tím lépe, protože získá skvělou
00:15:48 bohatou, krémovou konzistenci. Nelze ho použít čerstvý.
00:15:54 Máme tu vyzrálý materiál špičkové kvality.
00:16:00 Michelangelovým úkolem bylo vymyslet výtvarný návrh
00:16:03 natolik obsáhlý a odvážný, aby oživil
00:16:06 obrovskou rozlohu stropu.
00:16:10 Papežovo přání bylo téma z Nového zákona.
00:16:13 Papežův návrh malby byl nemožný.
00:16:17 Všude vířily geometrické čtverce a kruhy a 12 oddělených panelů
00:16:23 pro 12 apoštolů.
00:16:28 Nebylo v tom drama, ani rámcová studie tvárnosti lidského těla.
00:16:35 Založil jsem papežovy kresby někam sem.
00:16:40 Ty moje oči! Za strop Sixtinské kaple jsem málem zaplatil slepotou.
00:16:49 Michelangelo se papeži vzepřel a namísto Nového zákona zvolil
00:16:52 jako téma - Starý zákon.
00:16:58 Začal črtáním skic.
00:17:04 Leo kreslí Michelangelova Adama a připravuje se k malbě fresky
00:17:09 u Svatého Josefa.
00:17:11 Michelangelo chtěl namalovat první lidskou bytost, opravdu první.
00:17:15 Na Michelangelových modelech je zajímavé,
00:17:18 že od začátku šlo o samé muže.
00:17:22 Na jeho díle je to znát; většina žen vypadá
00:17:26 jako muži s poprsím.
00:17:32 Jako by nahé ženské tělo nikdy nespatřil.
00:17:39 Z hlediska pohlaví to má Michelangelo poněkud neuspořádané.
00:17:43 Rád bych znal názor sexuologa.
00:17:47 Není pochyb, že byl fascinován tělesnou smyslností
00:17:50 a pohled na lidské tělo mu přinášel požitek.
00:17:54 Mužské tělo je ideálem krásy, zázrak symetrie, síly a půvabu.
00:18:05 Na ničem jiném nelze lépe znázornit ideu, výraz, myšlenku nebo cit.
00:18:15 U chudých na duchu může vyvolávat pohlavní chtíč.
00:18:21 Sám je považuji za sochařskou inspiraci.
00:18:26 Bůh vymodeloval tělo k obrazu svému.
00:18:33 Michelangelo by si nejdříve připravil nákres v tomto měřítku,
00:18:36 přes něj namaloval mřížku a pak by jej proporcionálně překreslil
00:18:41 do velkých čtverců na větší plachtu.
00:18:48 Když je hotový nákres, dalším krokem je sehnat obří list
00:18:52 papíru a na něj překreslit Adama v rozměrech,
00:18:55 v jakých se objeví na stropě.
00:18:58 Potom následuje další fáze - perforování pauzovacího papíru.
00:19:02 Nabodám spousty dírek do kontury Adama.
00:19:07 Na tohle si Michelangelo nejspíš vzal pomocníka: je to moc pracné.
00:19:15 Na strop se nanáší jemná vrchní vrstva omítky.
00:19:18 Práce zabere jeden den. Říká se tomu giornate.
00:19:24 Tohle je základní výkres.
00:19:26 Sledujete giornate, tedy denní práci, kterou dnes dokončím.
00:19:32 Michelangelo rozdělil scénu do 14 giornate.
00:19:36 Leo vytváří Adama, Fleur maluje Boha.
00:19:39 Mají před sebou 7 dní práce.
00:19:43 Na omítku, která je dosud vlhká, mohou umělci začít kreslit.
00:19:49 Tohle přiložím ke stropu a přes perforaci zespod sáčkem
00:19:52 s uhlem nanáším malá znaménka, aby na stropě vznikla kontura.
00:19:57 Potom odstraním papír a body propojím.
00:20:12 Stejně jako Michelangelo musí Leo a Fleur pečlivě vybírat barvivo.
00:20:18 Stačí špatná volba, a neštěstí je hotovo.
00:20:24 Poslal jsem otci peníze, aby koupil unci azurové.
00:20:29 Řekl jsem mu, že rozhodující je kvalita:
00:20:32 "Jestli nebude k dostání to nejlepší, ani se nesnaž!"
00:20:39 Michelangelo vyžadoval nejvyšší kvalitu za nejvyšší cenu.
00:20:44 Některá zemní barviva - jako zelená hlinka a žlutohnědá ambra -
00:20:48 byla levná, pocházela z Itálie.
00:20:50 Jiné barvy - jako ultramarín - se prodávaly za cenu zlata.
00:20:55 Dovážely se až z Afghánistánu.
00:20:59 Základ pro malbu fresek je docela prostý - hrubé práškové pigmenty
00:21:03 a pár kapek vody.
00:21:08 Na rozdíl od olejomalby, kde barvu drží pohromadě olej,
00:21:12 tady slouží jako pojítko povrch, na nějž malujete, tedy omítka.
00:21:17 Vyznačila jsem giornate, což je práce, kterou udělám za jeden den.
00:21:21 Do ní si na své straně nakreslíš svou nádheru, a já totéž u sebe.
00:21:25 Kdo skončí později, prohrál.
00:21:28 Nám perfekcionistům nevadí být poslední.
00:21:37 Malování fresky je závod s časem.
00:21:40 Teplé počasí znamená, že umělci mají jen pár hodin,
00:21:44 než omítka vyschne a nebude možné na ni dát malovat.
00:21:47 Musí pracovat kvapně a všechno se jim musí povést napoprvé.
00:21:51 Leo zjišťuje, že není snadné si při práci u stropu zachovat
00:21:54 cit pro perspektivu.
00:22:00 Nic to nepřipomíná. Vypadá to jako velký růžový pudink.
00:22:09 Michelangelo pracoval dnem i nocí, aby se s touto výzvou popral.
00:22:17 V zimě roku 1508 se při práci na prvním výjevu, Potopě světa,
00:22:21 projevily jeho nedostatečné zkušenosti.
00:22:25 Po celé malbě se začala šířit plíseň.
00:22:27 Došlo k tomu, čeho se Michelangelo bál nejvíc:
00:22:30 omítka byla příliš vlhká.
00:22:36 Celá práce přišla vniveč, začal tedy úplně znovu.
00:22:47 Znamenalo to nesmírné zdržení.
00:22:49 Jako by toho nebylo dost, musel se ještě obrnit
00:22:51 před běžnými prodlevami.
00:22:55 Kdykoli se v kapli sloužila mše, musel odložit štětce a tiše čekat.
00:23:05 U Svatého Josefa prožívají Leo a Fleur stejné frustrace.
00:23:20 Po 3 dnech práce si stropní malba začíná na Leovi vybírat daň.
00:23:26 Práce šla v pohodě až do sobotní noci.
00:23:29 Nemohl jsem spát kvůli bolestem.
00:23:34 Už se to nedalo snést, tak jsem zajel do nemocnice, kde mi řekli,
00:23:39 že jsem si namohl krční sval. Co bych neudělal pro umění?
00:23:52 Stropní malba byla pro Michelangela utrpením.
00:23:55 Inspirovala ho k napsání básně, možná jedné
00:23:57 z nejpůsobivějších ód na bolest.
00:24:04 Už rozerván jsem z toho pnutí
00:24:09 Zmoklý jak při nejhorší slotě v Lombardii
00:24:14 Vousiska k nebi, vyvrácený týl
00:24:19 Na samém hrbu, prsa ptačí stvůry
00:24:24 A jak ten štětec pořád stříká shůry,
00:24:28 už mi tvář celou štědře vydláždil, a bez očí - mé pohyby marné jsou
00:24:40 Předveďte mi, v jaké pozici pracujete.
00:24:44 Nejvíc se takhle natahuju, ruka mírně pokrčená,
00:24:47 asi do téhle výšky.
00:24:50 Bolest začala být nesnesitelná.
00:24:52 Lea prohlíží neuroložka Karen Eastwood.
00:24:56 -Kolik hodin denně takhle strávíte?
-Zhruba takových 8-13.
00:25:00 -Jak dlouho takhle pracoval Michelangelo? -Čtyři roky.
00:25:04 -Vy takhle vypadáte už po týdnu.
-Jo. Tomu říkám výkon!
00:25:10 Když v téhle pozici strávíte celý den, stlačujete si cévy
00:25:13 a nervy na zátylku a večer můžete očekávat bolesti hlavy,
00:25:17 strnulá ramena.
00:25:21 Předpokládám, že u Michelangela se projevily
00:25:25 strukturální změny krční páteře, možná i výrůstky.
00:25:33 -Změnila se mu stavba těla?
-Za 4 roky určitě. -Zajímavé.
00:25:41 Kromě bolestí se musel Michelangelo vypořádat s nedočkavostí Julia II.
00:25:49 Papež naléhal, abych odstranil lešení, že prý si chce prohlédnout,
00:25:54 jak jsem pokročil. Pěkně mě rozčílil!
00:25:59 Byl tak netrpělivý, že přiběhl ještě dřív, než se usadil prach.
00:26:04 Strop byl přitom hotový jen způli. Ale papež stanul v němém úžasu.
00:26:10 Na papeže to sice udělalo velký dojem,
00:26:13 zato Michelangelo byl po 2 letech těžké dřiny z toho,
00:26:16 co spatřil, v šoku.
00:26:18 Když se podíval z odstupu 20 metrů, zjistil, že postavy
00:26:22 z Potopy světa jsou zbytečně malé.
00:26:25 Pracoval totiž blízko u stropu a neodhadnul měřítko.
00:26:30 Michelangelo se začal obávat, že jeho dávný protivník Bramante
00:26:33 této chyby využije a přesvědčí papeže,
00:26:36 aby jej nahradil svým chráněncem Raffaelem.
00:26:42 Bramante! Kdo jiný než Bramante se snažil přemluvit papeže,
00:26:46 že mě nahradí!
00:26:49 Nakonec jsem mu dokázal vysvětlit, že Bramante
00:26:51 je architektonický břídil.
00:26:54 Raffael se ke stropu ani nepřiblížil.
00:26:58 Když se Michelangelo pustil do práce na druhé části stropu,
00:27:02 byl odhodlán chybu neopakovat.
00:27:04 Chystal se prokázat svou skutečnou genialitu i jako malíř.
00:27:09 Tohle bylo pro Michelangela typické - schopnost deformace
00:27:12 perspektivy a použití výtvarných triků při znázornění prostorového
00:27:15 pohybu tak, aby působil přirozeně.
00:27:19 Moc se mi líbí to provedení paže - je zdeformovaná,
00:27:23 ale působí věrohodně, protože šikovně ztmavil biceps
00:27:26 a nenamaloval předloktí.
00:27:29 Vcelku povedený trik.
00:27:31 Byl samozřejmě sochař, proto i tak maloval.
00:27:37 Na shledanou ráno.
00:27:42 Až sem slyším šepot zdola, jak říkají:
00:27:45 "Vždyť je to obyčejný sochař!
00:27:48 Nezvládne práci s perspektivou jako velký Raffael."
00:27:56 Ten Raffael v přezdobených šatech a s honosnými paničkami!
00:28:02 Pohleďte na to!
00:28:05 Podívejte se na Boha, který stvořil trávu a květiny.
00:28:09 Kamkoli se obrátíte, bude vám v patách.
00:28:14 Zezdola to bude působit jako kouzlo.
00:28:22 Malba zdárně pokračovala, v tom však došlo k dalšímu zdržení.
00:28:27 Tentokrát to byl spor o peníze.
00:28:31 Šel si vyzvednout mzdu, ale papež byl pryč.
00:28:34 Právě bojoval ve válce v Bologni.
00:28:38 Michelangelo nelenil a vyrazil za ním, aby dostal peníze,
00:28:42 jež mu papež dlužil.
00:28:44 Zjevně se mu ho podařilo přesvědčit, aby zaplatil,
00:28:48 a tak odjel zpátky do Říma. Jenže peníze nedorazily.
00:28:54 Michelangelo se sebral a odjel do Bologni podruhé.
00:28:57 Až pak své peníze konečně dostal.
00:29:01 Po 8 měsících bojů se papež vrátil. Jako první chtěl vidět strop.
00:29:06 Jenže Michelangelo ho k němu nepustil.
00:29:12 Papež se pokusil vyšplhat po lešení.
00:29:16 Sedl jsem si na žebřík a zatarasil mu cestu.
00:29:21 Druhý den jsem po něm házel fošny.
00:29:24 Hulákal na mě: "Kdy ten strop už dokončíš? Trčíš tam celé měsíce!
00:29:29 Co to na mě zkoušíš?"
00:29:31 Odpověděl jsem, dle mého soudu rozumně: "Až to bude, tak to bude!"
00:29:36 Až to bude!
00:29:43 V roce 1511, po 3 letech práce, Michelangelo spatřil
00:29:46 světlo na konci tunelu.
00:29:53 Usilovněji než já nikdo nikdy nepracoval.
00:30:02 Jsem naprosto vyčerpaný.
00:30:08 Ale dílo je téměř dokončené, takže doma ve Florencii
00:30:14 budu před svátkem svatých. Pokud do té doby nepadnu k zemi.
00:30:35 Lio a Fleur mají před sebou závěrečný den.
00:30:38 Dokončují poslední detaily.
00:30:44 To musí stačit.
00:30:46 -Je to...
-Hotovo.
00:30:50 -Nebo to můžeme zkusit znovu.
-Ty bys to tříbila donekonečna.
00:30:55 -Padla. Dobrá práce, Leo!
-Dobrá práce, Fleur!
00:31:03 Leo a Fleur dodrželi termín. Ale jak dopadla freska?
00:31:08 O tom rozhodnou zástupy dole.
00:31:18 Nastal velký den.
00:31:20 Fresku odhalí Otec Chris Cutler při mimořádné bohoslužbě.
00:31:26 Dnes mám to potěšení odhalit vám kopii Michelangelovy fresky:
00:31:31 Stvoření Adama!
00:31:47 Jsem perplex. Prostě nádhera! Jsem na svého syna moc pyšná!
00:31:55 Je to vážně pěkné, nádherná malba. Jako farník mám velkou radost.
00:32:02 Znázorňuje propojení člověka s Bohem.
00:32:05 Je velká čest, že to namalovali v našem kostele.
00:32:08 Po všech zmatcích a těžké dřině je výsledek naprosto úžasný.
00:32:13 Vidíme čistotu božského stvoření člověka.
00:32:20 Fleur a Leo namalovali na stropě výjev o rozloze 12 m2.
00:32:25 Michelangelo namaloval 9 hlavních výjevů o celkové rozloze 500 m2.
00:32:37 Když Michelangelo konečně odhalil strop papeži,
00:32:40 psal se 31. říjen 1512.
00:32:44 Papež dostál pověsti přísného kritika.
00:32:54 Nejdřív byl papež nadšený, prý se mu to líbí.
00:32:57 Pak změnil názor a říkal, že to chce pozměnit -
00:33:01 víc ultramarínu a přidat zlatavou.
00:33:05 "Bez zlata to vypadá uboze," povídá.
00:33:08 Já na to: "Lidi, co jsou tu vyobrazení, jsou taky chudí,
00:33:13 živoří a trpí. Kdo jiný by to měl vědět líp?"
00:33:18 Nezměním sebemenší detail! Není schopen rozpoznat dokonalost!
00:33:23 A teď, po mé usilovné snaze a všech útrapách
00:33:27 mi nechce přidat jediný dukát navíc!
00:33:32 Historie na rozdíl od papeže strop Sixtinské kaple posoudí odlišně.
00:33:37 Přiřadí se k největším světovým pokladům.
00:33:42 Fleur a Leo přijeli do Vatikánu, prohlédnout si Sixtinskou kapli.
00:33:46 Fleur už tu byla, ovšem Leo malbu vidí poprvé.
00:33:57 To snad není pravda!
00:34:01 O tohle jsme se pokoušeli...
00:34:07 Mám chuť se natáhnout a dotknout...
00:34:11 Člověk se chvěje úžasem.
00:34:14 Viděl jsem to tisíckrát v knihách, ale žádná z nich nedokázala
00:34:17 tu atmosféru vystihnout.
00:34:22 Sleduj kvalitu barevných valérů! Ten rozsah je naprosto omračující.
00:34:31 Michelangelo, jsi Božský, tebe napodobit je nemožný úkol!
00:34:35 Vážně nadlidský!
00:34:42 Jako výtvarník musím uznat, že jsi mi vytřel zrak.
00:34:50 Michelangelovi bylo 37 let.
00:34:53 Stvořil vizi Nebe na Zemi, a přesto sahal po vyšších metách.
00:35:00 Jednoho dne se vrátí do Sixtinské kaple, aby doplnil biblický příběh
00:35:04 poslední mimořádnou malbou.
00:35:10 Za několik měsíců po dokončení stropu papež Julius II. umírá.
00:35:14 Byl to konec jedné éry.
00:35:18 Michelangelo přišel o svého největšího kritika
00:35:21 a nejštědřejšího mecenáše.
00:35:24 Alespoň se mohl vrátit k práci na papežské hrobce,
00:35:26 kterou před 8 lety přerušil.
00:35:32 Znovu jsem pracoval na nešťastném náhrobku.
00:35:39 Ukázalo se, že to jde stejně mizerně jako minule,
00:35:43 vlastně ještě hůř.
00:35:47 Větší obtíže, větší zklamání, větší trápení.
00:35:54 Kvůli nevraživosti jediného člověka jsem si uřízl ostudu,
00:35:58 která mě bude pronásledovat nadosmrti.
00:36:07 Ovšem v roce 1513 se Michelangelo pustil do práce s velkou vervou.
00:36:11 Náhrobek měl tvořit kolosální monument obklopený sochami.
00:36:18 Vrací se do Florencie a pracuje na čtyřech i více sochách najednou.
00:36:23 To bylo pro Michelangela typické - často pracoval
00:36:25 na mnoha projektech najednou.
00:36:28 Zde vidíte příval energie a téměř zuřivé úsilí,
00:36:31 s nímž se vrhl do tesání mramoru, vždyť po dlouhé době
00:36:34 se mohl uplatnit jako sochař.
00:36:38 Jako bych viděl odletovat kusy mramoru při práci na Otrocích
00:36:42 či Zajatcích, respektive na první ze 40 původně zamýšlených postav,
00:36:46 jež měly lemovat podloží Juliova náhrobku.
00:36:53 Michelangelo své Otroky nedokončil. Zhotovil jedinou sochu - Mojžíše.
00:37:00 Jako už mnohokrát předtím se začal věnovat jiné práci.
00:37:06 Potomci Julia II. pozvolna ztráceli s Michelangelem trpělivost;
00:37:11 i tak se sága s náhrobkem řešila ještě dalších 30 let.
00:37:21 Nakonec papežovým pozůstalým nezbylo než souhlasit s mnohem
00:37:25 skromnějším provedením - s Mojžíšem jako dominantou.
00:37:31 Fakt, že Michelangelo náhrobek nikdy nedokončil,
00:37:33 patří k jeho životním prohrám. Zbylo z ní jen tohle torzo.
00:37:38 Namísto velkolepé koncepce hrobního monumentu se 40 sochami
00:37:43 zde zbyl náhrobek s jednou nádhernou skulpturou
00:37:47 a několika dalšími postavami, zhotovenými Michelangelovými
00:37:50 pomocníky podle jeho návrhu.
00:37:53 Juliovi příbuzní se dožadovali vysvětlení,
00:37:55 proč za své peníze dostali pouhé torzo.
00:38:04 Nedostal jsem za náhrobek svých 16 tisíc dukátů.
00:38:09 Chtěl jsem plnit závazky, ale Julius objednávku zrušil.
00:38:15 Pozměněnou zakázku jsem následně dokončil a obdržel
00:38:19 za ni 3000 dukátů, o čemž byl pořízen notářský zápis.
00:38:24 Tohle si prosím zapište!
00:38:28 Nechci, aby se na mě vzpomínalo jako na zloděje.
00:38:36 Záznamy prokazují, že Michelangelo inkasoval 12 tisíc dukátů;
00:38:41 z toho 9000 byl čistý zisk.
00:38:50 Dnes by to byla částka přesahující půl miliónu liber.
00:38:54 Důvod, proč Michelangelo ztratil o hrobku zájem,
00:38:57 byla daleko výnosnější a prestižnější nabídka.
00:39:01 Byla to zakázka, která mu měla zajistit nesmrtelnost
00:39:04 a znovu ho spojila s mecenáši - rodinou Medicejských.
00:39:12 Patřil k ní i nový papež, Lev X.
00:39:16 S Michelangelem společně vyrůstali v Paláci Medicejů před 25 lety.
00:39:22 Lev pro Michelangela vymyslel novou úlohu - práci architekta.
00:39:30 Požádal ho, aby vystavěl monumentální průčelí
00:39:32 medicejského Chrámu San Lorenzo v samém srdci Florencie.
00:39:40 Šlo o mimořádně ambiciózní projekt.
00:39:43 Konečná odsouhlasená částka činila 40 tisíc dukátů.
00:39:58 Tehdy to byl jeho nejnákladnější projekt.
00:40:01 Průčelí mělo být vystavěno výhradně z bílého Carrarského mramoru.
00:40:07 Aby mohl úkol splnit, strávil Michelangelo
00:40:10 skoro 3 roky v kamenolomech.
00:40:12 Dohlížel na pracovní tým, který vytěžil
00:40:14 stovky mramorových bloků.
00:40:16 Během té doby se blízce spřátelil s bezpočtem svých spolupracovníků;
00:40:20 ty známe podle přezdívek:
00:40:23 Kocour, Mrkev, Podivín, Pořízek, Levák, Nero, Kněz, a Antikrist.
00:40:34 Spousta těchto lidí byla s Michelangelem celá léta,
00:40:37 takže můžeme klidně zapomenout na mýtus,
00:40:40 že Michelangelo vždy pracoval sám.
00:40:42 Byl to umělec a podnikatel v jedné osobě.
00:40:49 V roce 1520 přišla rána z čistého nebe. Objednávka byla zrušena.
00:40:56 Po 3 letech nádeničiny
00:41:00 mě nechali na holičkách.
00:41:04 Nabídl jsem jim něco, co by se s pomocí Boží
00:41:09 stalo největším uměleckým skvostem všech dob.
00:41:17 Teď mi tvrdí, že došly peníze.
00:41:32 Vystavím jim účet za svůj čas,
00:41:37 účet za urážku mého génia
00:41:42 a účet za loupež největšího světového veledíla.
00:41:55 Medicejští si Michelangela udobřili menší zakázkou,
00:42:00 chrámovou knihovnou v San Lorenzo.
00:42:02 Ač se ve srovnání s průčelím jednalo o práci
00:42:05 v mnohem menším měřítku, knihovna se stala předzvěstí
00:42:08 nástupu Michelangela jako epochálního architekta.
00:42:12 Ve své době to byla nevídaná budova.
00:42:16 Michelangelo znovuobjevil klasickou architekturu,
00:42:19 použil však svůj osobitý geniální styl.
00:42:27 Navrhl i detaily, od podlahy k lavicím.
00:42:34 Během práce se však Michelangelo ocitl uprostřed sváru,
00:42:37 který měl otestovat jeho loajalitu až do extrému.
00:42:40 Dlouhá léta rodina Medici zápolila o moc ve Florencii
00:42:44 s republikánskou vládou.
00:42:48 Když byli Medicejové v roce 1527 svrženi, Michelangelo se přidal
00:42:53 na stranu Republiky. Málem pak přišel o život.
00:42:58 Když se Medicejští vrátili k moci, rozhodli se mu
00:43:01 za jeho "zradu" pomstít.
00:43:04 Před 30 lety došlo v Chrámu San Lorenzo k pozoruhodnému objevu,
00:43:08 který vrhnul světlo na temnou kapitolu Michelangelova života.
00:43:12 Ostraha objektu objevila tajný vchod
00:43:16 do dávno zapomenuté místnosti.
00:43:18 Vnitřní zdi byly pokryty úchvatnými kresbami.
00:43:27 Je to fascinující série kreseb a mnohé z nich nesou odkaz
00:43:31 na Michelangelovo dílo.
00:43:34 Už při prvním průzkumu více lidí poznalo,
00:43:36 že jejich autorem je Michelangelo.
00:43:42 Tady dole na zdi je postava ze stropu Sixtinské kaple - Eva.
00:43:45 Existuje domněnka, že se na tomto místě ukrýval
00:43:48 3 měsíce po pádu republiky.
00:43:52 Zaslechl jsem zvěsti, že na mě poslali nájemného vraha.
00:43:57 Dnes ráno jsem procházel branou San Nicolo a najednou
00:44:01 mi nějaká postava zašeptala do ucha,
00:44:04 že pokud okamžitě neopustím město, můj život bude viset na vlásku.
00:44:09 Jak rychle se postava objevila, tak i zmizela.
00:44:14 Nevím, zda to byl Bůh
00:44:17 nebo ďábel, ale odjíždím.
00:44:27 Michelangelo se vrátil až poté, co mu další medicejský
00:44:30 papež Klement VII. osobně zaručil bezpečnost,
00:44:34 pokud bude pokračovat v práci - na rodinném mauzoleu
00:44:36 v chrámu San Lorenzo.
00:44:41 Zde v kapli Medicejských Michelangelo poprvé realizoval
00:44:44 svou celoživotní ambici - propojení architektury se sochařstvím.
00:44:48 Michelangelo přitom porušil veškerá daná pravidla
00:44:51 a svým způsobem architekturu jednou provždy osvobodil.
00:44:56 Architekti začali být mnohem vynalézavější.
00:44:59 Všimněte si, že tyhle dveře jsou výrazně menší při srovnání
00:45:03 s až monumentálními tabernákly.
00:45:07 Celá architektura se rozprostírá jakoby směrem vzhůru
00:45:11 a na vrcholu jsou souměrná okna, jimiž pronikají kužely světla.
00:45:15 Člověk zde ostatně má uvěřit, že je v říši mrtvých
00:45:18 a naše těla opět ožívají v říši světla.
00:45:22 V této Michelangelově architektuře smrti se pozornost pochopitelně
00:45:26 upíná k těmto slavným sochám.
00:45:31 Dva vévodské náhrobky za mnou se čtyřmi znázorněními denní doby.
00:45:41 Noc jsem vypodobnil jako ženu
00:45:45 a k nohám jsem jí umístil sovu, nočního dravce.
00:45:52 Ponechal jsem si kousek mramoru, abych z něj vytesal myš.
00:45:58 Kéž bych měl čas ji dokončit!
00:46:02 Jak trefný symbol, myš!
00:46:05 Donekonečna hlodá, a stejně jako čas pohltí vše.
00:46:14 Ještě před dokončením hrobky Medicejů Michelangelo nakvap
00:46:18 odjel do Říma. Do Florencie už se nikdy nevrátil.
00:46:22 Přilákal ho sem mladý šlechtic, s nímž se seznámil
00:46:26 na podzim roku 1532.
00:46:28 Jmenoval se Tomasso de Cavalieri.
00:46:31 Po letech siláckých řečí, že nikoho nepotřebuje,
00:46:34 se Michelangelo zamiloval.
00:46:43 Pociťuji hlubokou lítost, že nemohu vrátit minulost
00:46:47 a být ti k dispozici po delší čas než ten,
00:46:51 který přinese budoucnost - jež bude krátká, neb jsem příliš starý.
00:47:00 Další slova jsou zbytečná.
00:47:02 Čti z mého srdce namísto dopisu,
00:47:05 vždyť perem slova lásky vylíčit nelze.
00:47:11 Co Michelangelo viděl na Cavalierim?
00:47:14 Možná ho jako slavného umělce okouzlil mladík,
00:47:17 který jako by sám nemohl uvěřit tomu,
00:47:19 že získal přízeň tak věhlasné osobnosti.
00:47:22 Jeho vybrané způsoby, jeho vzdělání, jeho půvab -
00:47:26 přesně takový chtěl být i Michelangelo.
00:47:31 Mé rty prozrazují přízeň, pak jenom naříkám si,
00:47:34 že tvá láska nedosáhne mého srdce
00:47:38 Nezaklepe však, ani nevyrazí dveře k radostem veškerým,
00:47:43 jež se v mém srdci houfují, aby tvá předsevzetí došla naplnění
00:47:50 Michelangelo píše tyto sonety bezděčně, o tom není sporu.
00:47:53 Vyvěrá z nich upřímná náklonnost k tomuto muži.
00:47:58 Určitě jste porozuměl - byl to ryzí vztah.
00:48:04 Nebylo na něm nic postranního nebo nemravného.
00:48:13 Tomu se mi nechce věřit. Spíš mnohé zatajil.
00:48:17 Nesmíme zapomínat, že na přelomu 15. a 16. století
00:48:21 vás v Itálii za homosexualitu mohli popravit,
00:48:24 přestože byla poměrně rozšířená.
00:48:27 Nastalo drsné morální klima.
00:48:30 Katolická církev čelila největší výzvě své historie.
00:48:33 Řím plenila cizí vojska a Evropou
00:48:36 se šířilo protestantské reformátorství.
00:48:40 Tato výbušná doba se projevila i v Michelangelově
00:48:43 dalším mistrovském díle.
00:48:48 30 let poté, co dokončil strop Sixtinské kaple,
00:48:51 byl Michelangelo pověřen namalováním závěrečné scény -
00:48:55 Poslední soud - na oltářní zeď.
00:48:57 Tato zbrusu nová malba otřásla celým Vatikánem.
00:49:02 Jeden z kardinálů, mrzký neumětel, žaluje papeži,
00:49:06 že vyobrazení tolika aktů s obnaženými,
00:49:09 prý necudnými partiemi, se pro papežskou kapli nehodí.
00:49:16 Máme tu Poslední soud, Apokalypsu, Konec světa,
00:49:21 a on se stará, co kdo bude či nebude mít na sobě!
00:49:31 Sílilo přesvědčení, že vše, co se ve 20. letech
00:49:34 15. století tolerovalo, bude ve 30. a 40. letech
00:49:38 z politického hlediska nepřijatelné.
00:49:43 Každý účastník papežské bohoslužby měl nahé postavy vždy
00:49:46 přímo před očima.
00:49:48 Nebylo možné se modlit bez přímého pohledu na Michelangelovy akty.
00:49:57 Navzdory kritice a nepřízni osudu Michelangelo neustoupil.
00:50:05 Dokonce i poté, co se zřítil z lešení, odmítl ošetření.
00:50:11 Poslední soud byl natolik blízký jeho srdci,
00:50:14 že svou postavu zahrnul mezi vzkříšené - do podoby
00:50:17 zuboženého těla svatého Bartoloměje.
00:50:21 Kardinálovi, který si stěžoval na nahotu, se pomstil tím,
00:50:24 že jej umístil do pekla.
00:50:37 První věc, která na člověka u Posledního soudu zapůsobí,
00:50:41 je konfrontace stovek postav.
00:50:44 Je to mimořádně vynalézavé a důmyslně uspořádané
00:50:47 klasické téma - vrstvení duší a jejich nasměrování
00:50:50 dolů na straně zatracených, a naopak vzhůru u vzkříšených.
00:50:56 Všichni jeho současníci se shodovali,
00:50:59 že Poslední soud má být definitivním znázorněním
00:51:01 Michelangelova vztahu k umění a současně má vyjadřovat
00:51:04 jeho pohled na katolické bohosloví.
00:51:08 Sixtinská kaple byla dokončena.
00:51:11 Stvořením počínaje a Apokalypsou konče nakreslil
00:51:14 Michelangelo v samém srdci křesťanství nejslavnější
00:51:17 příběh všech dob.
00:51:21 Michelangelovi už bylo přes 70 let.
00:51:23 Měl podlomené zdraví, ale současný papež Pavel III.
00:51:27 mu přichystal poslední velký úkol.
00:51:30 Nešlo o nic menšího než o vybudování nového Říma,
00:51:34 města, které by zastínilo antickou slávu vlastní minulosti.
00:51:42 Tady vidíme základní principy architektury v praxi -
00:51:46 řád, proporce, nákres a styl. Řím se stane lepším městem.
00:51:57 Tato slova jsou pravdivá beze zbytku.
00:52:02 Michelangelo navrhl špičkovou, novátorsky pojatou klasickou
00:52:06 architekturu, evokující moc a zaniklé Impérium.
00:52:09 Vezměme si například Campidoglio.
00:52:13 Tehdy to bylo římské centrum politického dění, křižovatka moci.
00:52:17 Zde navrhl první formální městské náměstí Renesance,
00:52:22 což je neuvěřitelné.
00:52:25 Dále velká brána Porta Pia, potom Palazzo Farnese,
00:52:29 palác navržený Michelangelem pro svého mecenáše a přítele,
00:52:33 papeže Pavla III.
00:52:35 Naprosto úžasná stavba, co se stala prototypem moderního
00:52:39 renesančního paláce.
00:52:43 Ovšem všechny tyto stavby převýšila jiná budova.
00:52:45 Naplnila Michelangelovy ambice při jeho celoživotní snaze obohatit
00:52:49 svět vskutku božským výtvorem.
00:52:52 Tato práce byla zárukou, že se zapíše do dějin Země
00:52:55 i samotného Nebe.
00:52:59 Michelangelo byl požádán o návrh stavby Svatopetrského chrámu -
00:53:02 duchovního domova římskokatolické církve.
00:53:07 Chtěl jsem být považován za nezávislého,
00:53:11 neúplatného člověka.
00:53:15 Chtěl jsem sobě i druhým dát jasně na srozuměnou
00:53:18 své vnitřní rozhodnutí přiblížit se víře a lásce Boží.
00:53:31 Sobě samému jsem přísahal, že se zřeknu honoráře.
00:53:36 Po většinu času, který Michelangelo strávil při práci
00:53:39 na Svatopetrském chrámu, bral pravidelnou mzdu,
00:53:43 takže ve skutečnosti dostával zhruba 1000 dukátů ročně.
00:53:46 Stal se nejlépe placeným architektem
00:53:48 za celou historii stavby chrámu.
00:53:52 Vrcholem slávy Chrámu svatého Petra se měl stát dóm,
00:53:56 postavený v největším měřítku od dob,
00:53:58 kdy v Římě před více než 1000 lety vznikl Pantheon.
00:54:02 Z technického hlediska výstavba dómu představovala jeden
00:54:05 z nejodvážnějších počinů, protože podle zákonů fyziky
00:54:08 by měl mít tendenci se zřítit.
00:54:11 Tady máme Michelangelův původní nákres chrámu.
00:54:15 Základ dómu tvoří sled kamenného žebroví,
00:54:17 to je obehnáno mocnou obručí.
00:54:20 Vnitřní nápor na konstrukci způsobuje,
00:54:22 že se rozpíná směrem ven.
00:54:25 Michelangelo to řeší těmito velkými opěrnými pilíři -
00:54:28 tady vidíte sloupy - a ty dokola lemují obruč pod žebrovím.
00:54:32 Použil zcela moderní technický konstrukční systém.
00:54:36 Stavba dómu vyžadovala mnoho let práce a Michelangelovi
00:54:40 už tolik času nezbývalo.
00:54:42 Na sklonku života chtěl zajistit pro svou rodinu aristokratický
00:54:45 status, po němž vždy sám toužil.
00:54:48 Jeho naděje se upínaly k synovci Lionardovi.
00:54:56 Drahý Lionardo! Ožeň se s urozenou, avšak nemajetnou dívkou.
00:55:02 Ne proto, abys získal šlechtickou krev - neboť je známo,
00:55:06 že jsme potomky starých Florenťanů,
00:55:09 ale proto, abys získal družku hodnou svého jména.
00:55:14 Potěšilo ho, když se Lionardo přiženil do jedné
00:55:17 z nejstarších florentských rodin.
00:55:19 Alespoň tak získal úctyhodného dědice.
00:55:24 Michelangelo se připravoval na konec života a na to,
00:55:27 jak si jej bude pamatovat historie.
00:55:31 Začal ničit kresby a básně, které nepovažoval za dokonalé.
00:55:39 Dokonce zaútočil i na jedno ze svých posledních sousoší -
00:55:44 florentskou Pietu, určenou na svou vlastní hrobku.
00:55:49 Jde o jeden z nejosobnějších a nejpohnutějších výtvorů.
00:55:53 Mrtvého Krista podpírá sám Michelangelo.
00:55:57 Božský umělec a Spasitel, spojeni na věčnost.
00:56:04 Pověz mi, že jsem nebyl chamtivý.
00:56:09 Že jsem nikdy nežárlil na druhé, ale vychvaloval je,
00:56:14 dokonce i Raffaela a Leonarda.
00:56:21 Život jsem zasvětil pouze větší slávě,
00:56:28 lásce a nádheře tvého božského stvoření.
00:56:39 Ach, Pane, smiluj se nade mnou!
00:56:45 Michelangelo zemřel 18. února 1564. Bylo mu necelých 89 let.
00:56:55 Běh mého života už dospěl,
00:56:59 hle na křehké loďce bouřným oceánem
00:57:05 Až ke přístavu, kde všichni jednou stanem,
00:57:10 dát počet ze svých zlých
00:57:13 i dobrých děl
00:57:22 Božský Michelangelo zanechal obrovské jmění -
00:57:25 8000 zlatých dukátů, spoustu peněz na bankovních
00:57:29 účtech a pozemky v Toskánsku.
00:57:35 V dnešním srovnání byl miliardář, tedy nejbohatší umělec všech dob.
00:57:43 Vše zdědil jeho synovec Lionardo.
00:57:54 Michelangelův poslední odkaz světu byl dokončen 30 let
00:57:58 po jeho smrti - velký Svatopetrský chrám.
00:58:03 Návrhem nejimpozantnější stavby křesťanského světa
00:58:07 dosáhl Michelangelo božského statutu,
00:58:09 po němž prahnul celý život.
00:58:12 Byl božským sochařem, malířem i architektem.
00:58:16 Od Chrámu svatého Petra přes Davida a Pietu
00:58:21 až k Sixtinské kapli:
00:58:23 Michelangelo stvořil jedinečnou vizi: Nebe na Zemi.
Malování považoval jenom za podružnou věc, která ho oddalovala a zdržovala od jeho hlavního poslání, od sochařství, jež považoval za královskou uměleckou disciplínu – na rozdíl od Leonarda da Vinci: ten pokládal sochaře dobrovolně polykající kamenný prach za pouhé nádeníky s mozolnatýma rukama. V roce 1512 se Medicejští opět ujali vlády ve Florencii a rok poté začal pontifikát Lva X. (Giovanniho de Medici), který Michelangela pověřil stavbou Medicejské kaple v kostele San Lorenzo ve Florencii. Zde vznikla další slavná díla, náhrobek Lorenza de Medici, který zdobí alegorické sochy Večer a Jitro, a náhrobek Giuliana de Medici, na němž jsou sochy zobrazující Den a Noc. V roce 1534 se Michelangelo na pozvání papeže Klementa VII. usadil natrvalo v Římě a začal malovat fresku Posledního soudu na čelní stěně Sixtinské kaple.
Freska byla odhalena v roce 1541 a vyvolala skandál. Nahé postavy vůbec nezapadaly do doby začínajícího baroka. V roce 1564 byly nahé postavy opatřeny bederními rouškami – práci provedl po Michelangelově smrti Daniele da Volterra, jeden z jeho žáků. V letech 1980–90 byla Michelangelova freska kompletně zrestaurována. Po znovuodhalení způsobila nový skandál. Tentokrát nešlo jen o to, že pozdější přemalby včetně bederních roušek byly odstraněny. Byli to někteří historikové umění, kterým vadily jasné barvy, jichž ovšem Michelangelo původně skutečně použil. Fresky vlivem počasí, kouře svíček a kadidla v průběhu staletí ztmavly. V době svého římského pobytu byl Michelangelo jmenován malířem, sochařem a architektem Apoštolského paláce. Zabýval se přestavbou Kapitolského náměstí, kam byla podle jeho návrhu umístěna jezdecká socha Marka Aurelia. V roce 1545 dokončil náhrobek Julia II. v bazilice San Pietro in Vincoli, fresku Obrácení sv. Pavla v kapli sv. Pavla ve Vatikánu a básnickou sbírku sonetů. Rok poté pokračoval v malování fresky Ukřižování sv. Petra v Pavlově kapli ve Vatikánu a dokončil stavbu Farneského paláce. V roce 1546 byl papežem Pavlem III. pověřen vedením stavby baziliky sv. Petra, pro niž navrhl kupoli. V roce 1552 projektoval schodiště pro vatikánský Belveder a dostavěl dvouramenné schodiště před senátorským palácem na Kapitolu. Zabýval se návrhy pro kostel San Giovanni dei Fiorentini a kapli Sforzů v Santa Maria Maggiore, pracoval na florentské Pietě a Pietě Rondanini. V roce 1560 navrhl bránu Porta Pia a rok nato kostel Santa Maria degli Angeli, kvůli němuž přebudoval část Diokleciánových lázní. Ve Florencii byla v roce 1563 založena Akademie malířů, sochařů a architektů, první umělecká akademie na světě, a Michelangelo byl jmenován jejím prvním členem.