Zábavná talk show Karla Šípa, tentokrát na téma „Kýč“ (2006). Hosté: M. Knížák, E. Srncová a Reon. Režie V. Polesný
Obsah dílu
Jak se pozná kýč? Poradce: Milan Knížák Hosté: Ema Srncová a Jan Antonín Pacák |
00:00:23 Dobrý večer, dobrý večer.
00:00:26 Dobrý večer. Dobrý večer, dámy a pánové.
00:00:28 Zdravím všechny diváky, kteří se opět, jak vidím,
00:00:30 sešli v hojném počtu v pražském divadle Semafor.
00:00:32 Samozřejmě zdravím i diváky televizní,
00:00:34 kteří možná už teď čekají, co je naším dnešním tématem.
00:00:38 Téma velice zajímavé.
00:00:40 Dnes se chceme dobrat definice kýče.
00:00:43 Protože s tím se potkáváme běžně, že někdo vám řekne,
00:00:46 tohle je kýč, tohle není.
00:00:48 Ale jaká jsou kritéria? Co je to vlastně kýč?
00:00:50 Já se vám hned na začátku přiznám k 1 věci.
00:00:52 Mám 0 výtvarné cítění. Neumím namalovat ani prasátko.
00:00:57 Nepoznám kvalitní obraz od nekvalitního obrazu.
00:01:00 Natož, abych poznal kýč od uměleckého díla. Rozumíte?
00:01:02 Někdo ví, že Picaso je umělecké dílo
00:01:05 a trpaslík kýč.
00:01:07 Nemám nic proti Picasovi, ale zase uznejte.
00:01:11 Ty oči, jako živý. Ta pusinka červená. Motyčka.
00:01:17 Pracovitý trpaslík. Podobnýho mám na zahrádce.
00:01:21 Nestydím se za to.
00:01:22 To říkám na začátku, abyste věděli,
00:01:24 že jsem v oblasti výtvarného umění, naprostý laik.
00:01:27 Ale samozřejmě, máme tady odborníky.
00:01:30 Takovou patronaci nad tím dnešním tématem převzal
00:01:35 ředitel Národní galerie, dříve rektor AVU,
00:01:40 prof. Milan Knížák!
00:01:45 -Dobrý večer.
-Dobrý večer.
00:01:48 -Posaďte se.
-Děkuji.
00:01:55 Pane prof., jste si jistej, že v NG nevisí žádnej kýč?
00:02:00 Nejsem. Taky je tam trpaslík, mj.
00:02:04 -Vy tam máte trpaslíka?
-Ano.
00:02:05 -Ale od Picasa, nějakýho, ne?
-Ne.
00:02:07 Od českého malíře Milana Kunce.
00:02:09 A je asi tak do stropu velikej.
00:02:11 -Tak to je velikej.
-Obří trpaslík.
00:02:14 To by mě zajímalo.
00:02:17 Máte nějakou komisi odbornou,
00:02:19 která, když přicházejí umělecká díla do NG,
00:02:23 který jednoznačně určej, toto ne, toto ano, toto je kýč,
00:02:27 toto je umělecké dílo?
00:02:29 Anebo vy jste ten, kdo má to poslední slovo?
00:02:31 Já mám poslední slovo, ale komisi máme, samozřejmě.
00:02:34 Poslední slovo musí mít ten,
00:02:35 kdo řekne, zda se koupí nebo ne, jestli na to jsou peníze.
00:02:39 -Měšec držíte vy.
-Samozřejmě.
00:02:41 To musí držet 1 člověk.
00:02:43 Takže máte odborníky, který řeknou,
00:02:45 tohle je umělecké dílo, vy pak se na to podíváte a řeknete.
00:02:51 Že nemají pravdu.
00:02:53 Ne, samozřejmě, když to komise schválí,
00:02:55 ta komise není jen z NG, ale jsou tam i lidé mimo NG,
00:03:01 tak je to závazné.
00:03:02 To neznamená, že to musíme koupit, ale že to můžeme koupit.
00:03:06 Vy sám máte nějaký svoje dílo v NG?
00:03:09 -Samozřejmě.
-Je tam něco od vás?
00:03:11 -To víte, že jo. To musí být.
-Kdo o tom rozhodoval?
00:03:16 Kdo? Ředitel NG.
00:03:20 To tam bylo ještě před tím, než jste byl ředitelem?
00:03:22 Nebo s nástupem jste si tam postavil svoje věci?
00:03:25 Bylo tam ještě předtím, než jsem byl ředitelem.
00:03:27 Ještě předtím?
00:03:28 Aha.
00:03:30 -Bylo tam dokonce víc.
-Vy jste něco vyhodil vlastního?
00:03:35 -Nevyhodil, ale dal do depozitáře.
-Dal do depozitáře. Schoval.
00:03:39 Schoval na lepší časy.
00:03:41 -Aby to někdo neukrad.
-Právě.
00:03:44 To máme dokonale zabezpečený.
00:03:46 Máte nějakou vlastní definici kýče?
00:03:50 Já myslím, že definice existuje spíš pocitová, než verbální.
00:03:54 Já myslím, že kýčem se může stát v podstatě cokoliv.
00:03:58 Počkejte, z toho zase nejsem chytrej.
00:04:00 Jdu, kupuju obraz. Nebo chci koupit obraz.
00:04:04 Jdu někam. To už je jedno kam.
00:04:05 Dnes se prodávaj obrazy všude.
00:04:07 A teď řeknu, hele, podívej, to je hezkej obraz.
00:04:09 A vím já?
00:04:10 Já jsem si zalistoval ve slovníku cizích slov, abych byl chytřejší.
00:04:15 A víte, co jsem se tam dočet? To mě opravdu zaujalo.
00:04:18 Tam bylo napsáno, k, k, k, jsem hledal kýč,
00:04:22 kýla to jsem přeskočil a teďka "kýč"!
00:04:25 -Jste listoval odzadu, že jo?
-Cože?
00:04:27 -Jste listoval odzadu.
-Na přeskáčku.
00:04:32 Ale kýč jsem našel!
00:04:34 Kýč, na pohled líbivé, ale bezcené umělecké dílo.
00:04:38 A byl jsem tam, co jsem teď.
00:04:40 Mně se to líbí, ale vím já,
00:04:42 jestli to je umělecký cenné nebo bezcené?
00:04:44 -Kdo mně to řekne?
-Nikdo.
00:04:46 Ale tak, v zásadě někdo může.
00:04:48 Ale když si kupujete dílo,
00:04:49 tak se máte ptát sebe, jestli se vám to líbí.
00:04:52 Pokud nejste bankéř a nekupujete za peníze bank,
00:04:56 nebo nejste třeba v úřadě, který je placen z peněz poplatníků,
00:05:01 pokud jste sám za sebe, chcete si dát něco domů
00:05:04 a je to pro vás, tak si máte koupit, co se vám líbí.
00:05:07 A neptat se, zda je to kýč nebo není.
00:05:09 Ale pak třeba vás pozvu někdy na kafe a nechci,
00:05:13 aby mi na stěně visel kýč.
00:05:14 Já si všecky vaše věci nemůžu koupit,
00:05:17 abyste se tam cítil jako doma.
00:05:20 Ještě jsou pořád nějaký k dostání. Jestli máte dost peněz...
00:05:23 -Je ještě něco volnýho?
-Pro vás bych něco našel.
00:05:28 To já mám přijít někam a říct, já bych chtěl něco
00:05:30 od pana prof. Knížáka a on říkal, že pro mě něco,
00:05:33 tzn., že i cena by byla jako...
00:05:35 Tím si nejsem jist.
00:05:37 Cena by zůstala, ale něco bych pro vás našel.
00:05:40 A to jsme odbočili od toho kýče. Možná se tam vrátíme.
00:05:43 A kdo určuje cenu?
00:05:44 To vy sám něco domalujete a řeknete si, to je za 50 000?
00:05:48 To je hodně malý, potom.
00:05:56 Vidíte, jak se neorientuju! Vy sám vyhodíte cenu?
00:06:00 -Ano.
-Vy sám.
00:06:02 Samozřejmě. Je to moje věc.
00:06:04 -Každej malíř?
-Může.
00:06:06 Ale samozřejmě, je tady nabídka, poptávka.
00:06:09 Když mu někdo za to dá ty peníze,
00:06:12 tak si může říct kolik chce.
00:06:13 Ale tu 1. vyhodíte vy. Podle čeho tu cenu stanovujete?
00:06:17 To by mě zajímalo. Podle toho, jak dlouho to malujete?
00:06:20 Nebo kolik stály barvy, kolik plátno?
00:06:22 -To tam asi taky promítnete.
-To určitě také hraje roli.
00:06:24 Třeba když to je věc velká jako tohle divadlo,
00:06:27 tak by stála určitě několik miliónů,
00:06:30 jí udělat takhle velikou,
00:06:31 tak kdybych ji prodal třeba za 50 000,
00:06:34 tak by se mi to nerentovalo a brzo bych zkrachoval.
00:06:37 Čím větší obraz, tím, dražší, chcete říct?
00:06:39 To už je vodítko! To už bych věděl!
00:06:41 Hele, mámo, je to velký, koupíme to, i když je to drahý!
00:06:44 Ty prachy do toho vrazíme.
00:06:46 Tak tam je dražší materiál, ne? Dražší doprava, dražší manipulace.
00:06:51 Víc energie spotřebujete, tak je to dražší.
00:06:54 Ale pak je tu ještě taková ta "umělecká nadstavba".
00:06:58 A to si určuje ten umělec sám.
00:07:00 A teď si představte,
00:07:01 vy jste to určitě čet taky, když jsem to čet já,
00:07:03 že ruský miliardář koupil nějakýho Picasa.
00:07:07 -To není velkej obraz, že ne?
-Ne.
00:07:10 A dal za to asi 100 miliónů dolarů?
00:07:12 -Něco přes 100 miliónů.
-A to určil Picaso, tuhle cenu?
00:07:17 Jedině že mu zavolali do nebe, jestli tam je.
00:07:20 Ale Picaso je poměrně vysoko, poněvadž patří opravdu
00:07:23 k těm velkejm zjevům 20. století.
00:07:26 Takže ho uznáváte, Picasa?
00:07:29 My máme v NG jeho nejslavnější obrazy,
00:07:33 které by určitě dosáhly tuto cenu, nebo možná ještě více.
00:07:36 -Kdybyste je prodávali.
-Kdybychom je prodávali.
00:07:39 My je nebudeme prodávat.
00:07:40 Tak špatně na tom NG nemůže bejt!
00:07:42 NG je na tom dobře, ale stát možná ne.
00:07:53 Vy nepochybně máte,
00:07:54 už jste řekl, že máte partičku, která zkoumá,
00:07:56 jestli ten obraz je kvalitní.
00:07:59 -To je nákupní komise.
-Nákupní komise.
00:08:02 Já vám řeknu, s čím já jsem měl problém.
00:08:03 A to mně vysvětlete.
00:08:05 Měl jsem na stř. škole předmět, který se jmenoval "Dějiny umění".
00:08:08 A tam jsme probírali všecky ty malíře.
00:08:12 Já vám řeknu, s čím jsem měl problém.
00:08:13 Viděl jsem obraz, v učebnici nebo v knížce Dějiny umění, obraz,
00:08:17 který se jmenuje, vy ho určitě znáte,
00:08:18 nebo možná visí v NG, jmenuje se "Sólo hnědé čáry".
00:08:22 Ano, Fr. Kupka.
00:08:24 -Visí ve vaší galerii?
-Ano.
00:08:25 František Kupka.
00:08:25 Já nevím, jestli diváci vědí, o jakém obrazu...
00:08:27 Já vám ho popíšu. To je hned vyřízený.
00:08:30 To je obraz, který se jmenuje "Sólo hnědé čáry".
00:08:32 A to jsou na bílém plátně 3 hnědý čáry,
00:08:37 podle pravítka udělaný, nejspíš, protože jsou fakt rovný.
00:08:42 A to je celý.
00:08:45 To jsou 2 obrazy, co vy myslíte. Jste 2 popletl.
00:08:47 Ale to je jedno. Jsou podobný.
00:08:49 Není to takhle, ale to nevadí.
00:08:50 Berme to, je to obraz od Kupky, velmi jednoduchý atd.
00:08:53 -Tak je tam jen 1 ta čára?
-Ne, ta čára je tam klikatá.
00:08:55 Ale to je jedno. Na tom nezáleží.
00:08:58 Existuje obraz od Kupky, který má 3 úplně rovný čáry.
00:09:01 A ten se nejmenuje "Sólo hnědé čáry"?
00:09:03 Ten se jmenuje jinak.
00:09:04 -Vlnovka hnědé...
-Ne.
00:09:08 Nevím jak se jmenuje. Visí v NG.
00:09:12 -Je to cenný obraz?
-Velmi cenný.
00:09:14 -Velmi cenný.
-Ano.
00:09:15 Na kolik byste tak jako? Kolik by za něj dala NG?
00:09:18 Dneska by stál tak cca kolem 25 miliónů Kč.
00:09:25 3 hnědý čárečky? Řekněte to ještě jednou.
00:09:28 3 hnědý čáry od Fr. Kupky.
00:09:35 -Vy jste řek od Fr. Kupky!
-Ano.
00:09:38 Ale když uvidíte obraz 3 hnědý čáry,
00:09:40 nemusíte vědět od koho to je!
00:09:42 Pravítko mám, pane prof.! Pravítko mám!
00:09:45 -Ale neplatíme za dýlku.
-Cože?
00:09:48 Neplatíme za dýlku, ani za šířku těch čar.
00:09:51 V čem je teda, ta umělecká hodnota? To mi řekněte!
00:09:54 To vy nemůžete nikdy pochopit.
00:09:59 25 miliónů 3 hnědý čáry! Za hod. to mám hotový!
00:10:07 To věřím.
00:10:08 Nevím, jak dlouho se s tím Kupka dělal?
00:10:10 Ale i 4 by stály 25 miliónů! I 2 by stály 25 miliónů.
00:10:12 -Ale jen od Kupky?
-Jen od Kupky.
00:10:14 Od Picasa by možná stály ještě víc.
00:10:18 Tam bysme možná přidali tu cenu v dolarech.
00:10:20 Tak vy platíte jen to jméno! Teď jste se k tomu přiznal!
00:10:24 My neplatíme jen to jméno, ale fakt je ten,
00:10:27 že když ten člověk je kvalitní umělec,
00:10:30 i jeho méně kvalitní díla jsou dražší...
00:10:33 -Myslíte ty čáry?
-To je kvalitní dílo!
00:10:37 Ještě jsem se vás chtěl zeptat na 1 věc.
00:10:39 Ale to je starší věc, myslím tak 3 roky.
00:10:42 Jste dokonce se svými studenty v ulicích protestoval
00:10:46 proti nějakejm sochám v Praze.
00:10:48 Čili jsem pochopil, že sledujete
00:10:50 i tu výtvarnou tvář našeho hlavního města.
00:10:53 Už je to 3 roky. Jak jste uspěli?
00:10:56 Sochy, který vám vadily, šly pryč nebo tam zůstaly?
00:10:59 -Samozřejmě, že tam zůstaly.
-Zůstaly tam.
00:11:01 Protesty nebyly nic platný.
00:11:02 A vy jste šel po městě
00:11:04 a máte zmapovaný všude, kde jsou sochy?
00:11:07 Se Smetanou souhlasíte, jo?
00:11:09 S Palackým souhlasíte, s Jiráskem souhlasíte, co?
00:11:12 Jo, s Jiráskem souhlasím,
00:11:13 ale nesouhlasím s tím barákem, který tam postavili.
00:11:16 -Tančící?
-Ano.
00:11:17 -Ten se vám nelíbí?
-Ne.
00:11:19 Já Franka Gheryho znám,
00:11:20 znam i jeho jiný stavby, který jsou lepší.
00:11:22 Tahle je obzvlášť hloupá.
00:11:25 -Je taková tančící.
-Není tančící.
00:11:28 Je spíš kulhavá.
00:11:36 Já jsem jen chtěl vědět, jestli váš protest pouliční
00:11:39 nějakým způsobem zabral?
00:11:41 Ne, dokonce nám nadávali. Ta společnost je opravdu nemocná.
00:11:45 Aby studentům nadávali za to, že mají nějakej názor,
00:11:48 že chtějí něco radikálně změnit,
00:11:50 to, myslím si, že žádná společnost nedělala.
00:11:53 Že my jsme tak zblblí tím bolševizmem,
00:11:55 že pořád v nás tyhle věci přežily.
00:12:00 Třeba se to změní.
00:12:01 Pane prof., na čem teď pracujete? Myslím jako umělec.
00:12:03 Nemyslím jako úředník v NG.
00:12:07 Momentálně teď jsem napsal takovou sonátu pro kvartet.
00:12:13 -Já jsem myslel obraz.
-Já se připravuju na sadu věcí.
00:12:18 Právě jsem si nakreslil velikost těch obrazů, jak budou.
00:12:22 Poněvadž si musím objednat rámy napínací.
00:12:25 Největší bude 300 x 190.
00:12:29 A nejmenší bude asi 130 na 70.
00:12:33 300 x 190?
00:12:34 Je vůbec v NG místo pro tak velikej obraz?
00:12:38 V NG je samozřejmě místo. Ale nevím, jestli ho NG prodám!
00:12:42 To víte, nemá prachy.
00:12:46 -Ať se daří umělecky.
-Díky.
00:12:49 Prof. Milan Knížák!
00:12:56 Já bych teď rád na jeviště pozval dámu.
00:13:00 Je to malířka a řekl bych, že její styl je poměrně známý
00:13:05 a rozšířený a hodně ho lidi kupují,
00:13:11 čili bych řekl, že je dost, jako malířka prodávaná.
00:13:15 Paní Emma Srncová!
00:13:19 -Dobrý večer.
-Dobrý večer.
00:13:27 Řek jsem to dobře? Jste úspěšná komerčně?
00:13:31 Já myslím, že, nevím. Tak, mám co jíst.
00:13:37 Chodí vám nějaký svodky, že támhle prodali, támhle prodali.
00:13:40 Choděj hodně holky, ženský choděj si kupovat obrázky.
00:13:45 Ty reprodukce. Potom litografie.
00:13:48 A já ty velký obrázky neprodávám, ty si schovávám. Syslím je.
00:13:52 Schováváte si obrázky?
00:13:54 Třeba myslíte na horší časy?
00:13:57 Buďto to prodaj až umřu, to je pravda.
00:14:00 Nebo bych chtěla jednou mít muzeum úsměvů.
00:14:02 Ale to mám pocit, že v tom kapitalistickým stylu asi nepůjde.
00:14:07 Co to obnáší mít takový "muzeum úsměvů"?
00:14:09 Mít budovu napřed, prostory?
00:14:11 Já jsem si představovala, že by to bylo třeba,
00:14:14 tam, kde bydlí nemocný děti.
00:14:15 Takový ty zámečky za Prahou,
00:14:18 dole, že by měli galerii a k tomu restauraci
00:14:22 a tam, že by se chodili usmívat.
00:14:24 A na čem to mrzne? Nejsou peníze.
00:14:27 Já za 1. nejsem organizátor a nemám tolik těch peněz,
00:14:32 abych tohle někde si pořídila.
00:14:35 A já jak jsem starší, tak už mě to tolik nebere.
00:14:38 Už je mi to jedno skoro.
00:14:39 Myslíte, že by vám s tím nápadem mohla pomoct třeba NG?
00:14:44 -Nemohla!
-Já se ptám paní Srncový.
00:14:47 Jestli si myslí, že by mohla.
00:14:49 Já si myslím, že my s panem Knížákem,
00:14:50 s panem prof. Knížákem, lidsky bysme si asi rozuměli,
00:14:54 ale přes to výtvarno asi bych neuspěla.
00:14:58 -NG to nesbírá.
-Já jí to taky nevnucuju.
00:15:10 Vy, předpokládám, žádné výtvarné vzdělání nemáte.
00:15:13 Vy jste samouk.
00:15:15 Jak jste se vůbec k malování dostala?
00:15:17 Já mám kamaráda, který říká, že jsem přirozeně inteligentní,
00:15:21 s naprostou nechutí se vzdělávat, což, bohužel, je pravda.
00:15:26 Já jsem se k tomu dostala, asi všichni, kdo trošku o mně ví,
00:15:31 tak asi vědí, že jsem byla v Černým divadle dlouho.
00:15:34 1 z manželů byl Jiří Srnec.
00:15:37 A v tý době, když jsem přišla do Černýho divadla,
00:15:39 tam byli samí výtvarníci a ti pořád malovali,
00:15:44 chodili po galeriích a já jsem tím pádem chodila taky.
00:15:48 A začla jsem si malovat.
00:15:49 Tím, že jsem byla naprosto nedotčená tím vzděláním,
00:15:54 je to fascinovalo a podporovali mě.
00:15:58 Ti výtvarníci z toho divadla?
00:16:01 Ti vás podporovali, že vám to chválili,
00:16:04 abyste pokračovala.
00:16:05 Ale vy kolikrát nemalujete jen na plátno.
00:16:08 Vaší doménou je např.,
00:16:09 že malujete na takový ty prkýnka, co jsou na klepání řízků.
00:16:11 To už dávno ne.
00:16:13 -Ale začínala jste tak?
-Začínala.
00:16:15 To proč? Z nouze?
00:16:17 Nebo jste měla hodně prkýnek na řízky?
00:16:19 Mně se to líbilo.
00:16:21 Mně se líbí malovat na dřevo.
00:16:23 Vlastně jsem ty prkýnka malovala jako dárky pro kamarády.
00:16:26 A potom, když jsem se rozvedla, tak jsem se tím začla živit.
00:16:30 A protože jsem ty prkýnka měla doma nakoupený,
00:16:35 tak jsem udělala takovej plakát, že jsem si na stěnu,
00:16:39 kde byl kovral, protože tam táhlo, na tý stěně,
00:16:42 tam jsem měla takovej zelenej kovral.
00:16:45 A tam jsem natloukla ty prkýnka a nafotili jsme to jako plakát.
00:16:49 To byl 1 z nejúspěšnějších počinů, který jsem na začátku udělala.
00:16:53 Od tý doby si všichni myslej, že maluju pořád ty prkýnka.
00:16:56 Ale já už maluju velký obrazy.
00:16:58 Jak dlouho malujete? Myslím plátno. Nemyslím prkýnko.
00:17:02 Prkýnka už nemalujete. Jak dlouho vám to trvá?
00:17:06 Od 1. chvíle, co vám uvízne v hlavě nějakej nápad.
00:17:08 To jsou vždycky stejné otázky. Všecko je různě.
00:17:14 Něco se povede rychle,
00:17:16 něco furt není, předělávám to, vracím se k tomu.
00:17:20 Třeba 3 měsíce dělám, já dělám dost velký ty obrázky.
00:17:25 Oni vypadaj, když to člověk vidí, že jsou malinký,
00:17:27 ale to jsou třeba 2,5 x 1,5 m velký obrazy.
00:17:32 Takže to samozřejmě dělám třeba 3 měsíce.
00:17:35 Ale ne, že bych od rána do večera u toho seděla.
00:17:38 -Vracíte se k tomu.
-Vracím se k tomu.
00:17:40 Já, na rozdíl od mužskejch, který většinou mají manželky,
00:17:43 který se o ně staraj, jako o výtvarníky,
00:17:47 vařej jim a nakupujou, já dělám všechno tohleto,
00:17:50 nakupuju, vařím, starám se a k tomu ještě maluju.
00:17:53 Odbíháte od obrazu vařit.
00:17:56 Bohužel jsem příliš taková ta na zemi sedící.
00:18:00 To navážete, potom se vrátíte, máte rozpracovaného pejska,
00:18:03 máte zatím jenom uši a řeknete si, jo, pamatuju si,
00:18:06 že jsem chtěla, aby ten pejsek vypadal takhle a takhle.
00:18:09 A pokračujete?
00:18:10 Tam je strašně důležitý ten začátek,
00:18:12 když si to človějk vymejšlí.
00:18:13 Pak už, když máte ten obrázek vymyšlenej a nakreslenej,
00:18:16 třeba nakreslenej tužkou,
00:18:18 pak už tam člověk chodí dělat řemeslo trošku.
00:18:24 Pak třeba, když se mu to nelíbí, tak to předělává.
00:18:26 -Vy taky přemalujete obrázek?
-To víte že jo.
00:18:28 Ten volej je úžasnej v tom, že se dá předělat.
00:18:31 Ty litografie, když namalujete, vlastně se hrozně těžce to předělá.
00:18:37 -Jak se předělá obraz olejovej?
-Smaže se a udělá se znova.
00:18:41 -Vemete hadr a smažete to?
-Ne to ředidlem.
00:18:43 Nebo se dá přemalovat se dá vrstva další.
00:18:46 To by vám řek pan prof. líp. Já jsem laik.
00:18:49 Já pochybuju, že někdy pan prof. po sobě něco přemalovával.
00:18:55 Naopak! 1. nápad, dobrej nápad! Ne pane prof.?
00:18:59 Bohužel ne.
00:19:00 A znám malíře, kteří strašně rádi přemalovávali
00:19:03 a tvrdili, že ten obraz pod tím je ten nejlepší podklad.
00:19:10 Vy jste třeba celej, omlouvám se, musím se zeptat pana prof.
00:19:14 Vy jste třeba i celej, už hotovej obraz
00:19:16 tím ředidlem rozpatlal a namaloval znova?
00:19:19 Já to většinou maluju rovnou na to. Já to nesmejvám.
00:19:23 -Vy necháte tu mazanici vespod?
-No a udělám tam novou mazanici.
00:19:35 Vono to dostane takovej zajímavej šmak.
00:19:38 Tam pak zbydou takový vlnky od těch minulejch barev, no.
00:19:42 -To je právě to umělecký.
-Jasně.
00:19:46 Ty vlnky, to je vono!
00:19:47 Vidíte, co se tady ještě nenaučíte.
00:19:49 Já už se nenaučím.
00:19:51 Já když jsem byla mladá, tak jsem určitě byla naivní.
00:19:54 Pak jsem dospěla do takový ženský,
00:19:56 která vypadala mazanějš, zřejmě.
00:19:58 Takže jednou mi do nějaký knížky na výstavě napsal někdo:
00:20:03 "Na to, jak malujete naivně, vypadáte dost prohnaně."
00:20:08 A teď jsem se už přešoupla a teď jsem, bych řekla,
00:20:12 naivní, poučená bábinka.
00:20:16 Já už jsem se na to ptal pana prof.
00:20:19 Vy postupujete stejně?
00:20:20 Že tu cenu obrazu si stanovujete sama?
00:20:22 Nebo to necháváte na někom?
00:20:24 Vždycky je mi to strašně nepříjemný.
00:20:26 -Stanovit cenu?
-Já to hrozně nemám ráda.
00:20:28 A máte nějaký kriteria, podle čeho?
00:20:30 Tady už víme, jsme poučenější, že čím větší obraz, tím dražší.
00:20:34 Barvy něco stojej, to plátno, ten stojan.
00:20:38 Já mám některý obrázky ráda a ty neprodám.
00:20:41 Mám některý obrázky ráda, který nedám.
00:20:44 Ale některý prodáte!
00:20:46 Zažila jsem to. Přišel nějakej pán z New Yorku,
00:20:50 přijel dokonce vlastním letadlem, to byla nějaká taková společnost.
00:20:55 Přišel ke mně, já jsem říkala,
00:20:56 tady v ateliéru si můžete vybrat co chcete.
00:20:58 A on přišel do obýváku a řekl, že chce ten v tom obýváku.
00:21:01 Já jsem řekla, ten já vám nedám.
00:21:03 Protože to je můj, co mám v obýváku.
00:21:05 On to nemoh pochopit.
00:21:07 A ten známej, kterej ho přived, potom, když odešel, říkal,
00:21:13 z tebe nikdy nebude bohatej člověk, protože ty nejseš obchodník
00:21:17 a nevíš vůbec o čem to je.
00:21:19 Ani nic jinýho jste mu? On nechtěl nic jinýho?
00:21:21 On chtěl zrovna ten!
00:21:24 A myslel si, že já budu šťastná, že si ho koupí.
00:21:27 Nebo tak to vypadalo. A mně byl protivnej.
00:21:38 Vy dáte částečně i na to, komu ten obrázek nakonec přijde.
00:21:44 Já ještě jsem chtěl říct, protože jsem si to někde přečet,
00:21:47 to mám napsaný, to bych rád tady ocitoval,
00:21:50 co o vás někam napsal pan Jiří Suchý.
00:21:54 Mimochodem, jsme tady v jeho divadle.
00:21:56 Dalo by se říct, domácí, v tomhle divadle.
00:21:58 To se mi velice líbilo.
00:22:00 Možná to znáte, ale diváci to určitě neznaj.
00:22:02 Pan Suchý napsal.
00:22:04 A tak Emma Srncová začala malovat.
00:22:06 Pustila si fantazii na špacír a pak už jen obkreslovala to,
00:22:09 co jí zmíněná fantazie vlídně vyjevovala.
00:22:12 A na plátně, na překližce,
00:22:13 ba i na prkýnku na naklepávání řízků,
00:22:16 začaly vznikat obrázky, které mají zvláštní moc.
00:22:18 Pozvednout člověku koutky úst směrem vzhůru.
00:22:22 Zrovna takhle to možná nebylo, ale faktem je,
00:22:24 že ty obrázky fungují přesně tak, jak jsem to popsal.
00:22:28 A proto tu písemně prohlašuju, že ještě pár takových Emm
00:22:32 a jsme z nejhoršího venku!
00:22:34 Paní Emma Srncová!
00:22:43 Dalším naším hostem je umělec extravagantní.
00:22:49 Jmenuje se Reon!
00:22:57 -Dobrý večer.
-Dobrý večer.
00:23:00 Posaďte se.
00:23:02 Děkuju za vaše pozvání,
00:23:03 které se do mě trefilo jak neoblomný šíp.
00:23:06 To jste si hezky připravil. Posaďte se.
00:23:11 -Jsem vám přines kalendář.
-K tomu se dostaneme.
00:23:14 Já jen, abych vysvětlil divákům, že to co máte na sobě,
00:23:16 nemáte z televizního fundusu, že to jste si přines vlastní.
00:23:22 -To asi nesmeknete.
-To je můj divotvorný klobouk.
00:23:26 Přimějte Stivína, aby smeknul. Nebo, svýho času Hejmu.
00:23:30 Hejma nám tady smeknul. Musím říct.
00:23:33 -To už se naučil.
-Ten už se za tu pleš nestydí.
00:23:37 -To vy v tomhle chodíte normálně?
-Ano.
00:23:39 -I venku?
-No jistě.
00:23:41 Já jsem v životě neměl na sobě texasky.
00:23:45 Já jsem nemyslel rovnou texasky.
00:23:47 Ale vy si jdete ráno koupit mlíko a rohlíky v tomhle?
00:23:50 A co na to ty prodavačky?
00:23:53 Já myslím, že můj příchod, třeba na poště,
00:23:56 ty lidi nějakým způsobem občerství.
00:23:59 Protože mám vždycky nějaký vtípky, když se mi to povede.
00:24:03 -Jo?
-No.
00:24:04 A co vám tak ty lidi říkaj?
00:24:07 Berou to normálně?
00:24:09 Říkaj si, někde se tady něco natáčí. Takhle to berou?
00:24:11 Taky mně řeknou, ještě ne!
00:24:13 Tady se natáčel, ty Francouzi tady natáčeli.
00:24:16 Ještě ne, počkejte, až vám dáme znamení.
00:24:19 A já šel na pivo.
00:24:22 -Šel jste kolem nějakýho filmování.
-Tady se natáčeli ty Bídníci.
00:24:26 Tady v Praze, na Hradčanským. Já jsem bydlel na Novým Světě.
00:24:29 Oni mysleli, že jste nějakej komparzista.
00:24:31 No jistě. Ale to se nestalo jen jednou.
00:24:34 Ale to si nemůžou myslet na poště báby za přepážkou.
00:24:38 No tak, dost lidí ví, že jsem ten Reon.
00:24:43 Dost lidí to ví.
00:24:44 Já si nejsem jistej, že úplně všichni,
00:24:46 možná bysme měli vysvětlit, máte jméno, říkáte si Reon.
00:24:50 To je křestní nebo příjmení?
00:24:51 Reon je pro všechny a ten Argondian,
00:24:54 to je jakoby příjmení.
00:24:56 -Vy máte ještě jméno Argondian?
-Argondian.
00:24:59 To je podle mé snové země Argondia
00:25:02 a já jsem jakoby posel z tý země.
00:25:04 Přináším okna do této země.
00:25:10 A to jméno je francouzský, ale vy jste Čech.
00:25:12 Já jsem s francouzským pasem sem přijel.
00:25:15 Ale Francouz, rozenej Praha, Vyšehrad.
00:25:17 -Vy jste napřed odjel.
-No jistě.
00:25:19 Vy jste napřed odjel.
00:25:20 -Kdy?
-68.
00:25:21 -V 68. Tak řekněte, utek.
-Neutek!
00:25:26 Já jsem byl z těch, co neutek.
00:25:27 Já jsem odjel oficiálně do Itálie na studijní praxi.
00:25:31 A nějak jsem se nevrátil.
00:25:34 Jsem si prodloužil to půlroční vízum.
00:25:36 Já jsem neutek.
00:25:37 Já jsem na žádnej západ neutíkal, já jsem jel vlakem na jih.
00:25:42 -A zkejsnul jste tam 25 let?
-25 let.
00:25:46 Zkejsnul! Prima, beru to.
00:25:50 Zkejsnul jsem uprostřed lesů na 1 panství 1 hraběte v Bretani.
00:25:55 V Bretani?
00:25:56 Předtím jsem ovšem žil v Itálii, ve Švýcarsku,
00:25:59 trochu v Belgii, v Holandsku.
00:26:01 Ale tam to bylo moje království. Hrabě mi tam nechal celý údolí.
00:26:06 Hrabě Jacques du Pontavis.
00:26:07 Jak jste se seznámil s takovým hrabětem?
00:26:11 -Jste mu něco namaloval?
-Později, později.
00:26:15 Místo nájemného jsem třeba udělal jeho portrét na lovu.
00:26:18 Od začátku, co jste přijel do Bretaně, tak jste maloval?
00:26:22 Já jsem sice neprošel školama,
00:26:24 neboť magnáti uličního výboru mně ty školy zakázali.
00:26:28 Vy jste tady nemoh vystudovat AVU?
00:26:33 Ovšem ve Švýcarsku jsem řek,
00:26:35 že ty školy, co mi zakázali, že je mám.
00:26:38 A oni mě vzali na zkoušku na toho restaurátora.
00:26:42 Vy jste řek ve Švýcarsku, že máte školy od nás?
00:26:45 Oni nechtěli papíry vidět.
00:26:47 Kdybych byl nějakej chirurg, tak by to nešlo.
00:26:49 A byl bych rovnou na pitevnu. To by nešlo.
00:26:53 Jako malíř, tak ono se to dá zase přemalovat, vylepšovat.
00:26:58 -Takže vy jste dělal restaurátora?
-Restaurátora.
00:27:01 Vlastně jsem restaurátor starých mistrů.
00:27:03 A teď jste se vrátil. To byla sláva.
00:27:06 Já se nechtěl vracet. Vůbec. Ani 1 %.
00:27:08 Proč ne? Vás to nelákalo do svobodné země?
00:27:12 -Nelákalo. Ne, ne.
-Ale přijel jste.
00:27:15 Já jsem udělal výstavu v Karolinu,
00:27:16 kterou navštívilo 40 000 návštěvníků.
00:27:18 -To je hodně nebo málo?
-Prej to ještě na živýho nepřišlo.
00:27:23 Na mě jo.
00:27:24 Pan Knížák mi na základě toho dal písemný zákaz Prahy.
00:27:27 -Že jsem přijel narušit...
-Netahejte sem starý spory.
00:27:31 Pan Knížák vám nemoh nic zakázat. Pan Knížák je liberál, demokrat.
00:27:35 -On se tím rád chlubí.
-Co?
00:27:36 On se tím rád chlubí.
00:27:37 Ale určitě ne, pane prof. To se vám nemůže podsouvat.
00:27:42 Kéž bysem tu moc měl, ale nemám.
00:27:44 Taky jste ji neměl. Proto jsem tady zůstal.
00:27:47 Na just. Takže vám vlastně děkuju. Já to využiju jako poděkování.
00:27:53 Jinak bych se vrátil do Bretaně, do svého ráje.
00:27:56 Já měla na výstavě 70 000 lidí. A jsem žijící.
00:28:00 -A žijící.
-To s tím nemá co dělat.
00:28:06 Tady v Praze? Dobře, no.
00:28:09 Pane prof., kolik vám přišlo lidí, prosím vás?
00:28:13 Já jsem je nepočítal. Určitě ne tolik.
00:28:16 -Na kýče se chodí.
-Cože?
00:28:19 Na kýče se chodí.
00:28:23 Jsme u tématu, ne?
00:28:25 Já ale nejdřív bych chtěl,
00:28:27 nemusí každej vědět, jak vy malujete.
00:28:29 Vy jste mi přines nějakej svůj, co to je? Kalendář?
00:28:31 Kalendář.
00:28:32 Tady jste mi napsal dokonce věnování. Děkuju.
00:28:35 A tady za náma, dokonce, to bysme měli ukázat.
00:28:37 Za náma je obraz, originál, tady od mistra.
00:28:43 -Můžu mistr? Neuráží vás to nějak?
-To je jedno.
00:28:45 Mistr Reon nakreslil obraz. Já nebudu zaclánět.
00:28:51 A to je co za obraz?
00:28:53 To je titulní obraz z cyklu "Hrady astrologických znamení".
00:28:58 Ta myšlenka je taková,
00:28:59 že každý to znamení má svoji krajinu.
00:29:03 Jako astrologický horoskop.
00:29:08 -Tohle je konkrétně?
-To je konkrétně vodní odraz.
00:29:12 Jako láska 2 hradů.
00:29:15 Kolik tak obrazů jste namaloval? Máte to spočítaný?
00:29:20 -Tak, myslím, asi tak 800.
-800 obrazů?
00:29:24 To je hodně nebo málo?
00:29:26 Při té renesanční technice, to se nedá namalovat za odpoledne.
00:29:30 Vy používáte renesanční techniku? Tzn. co?
00:29:33 3 vrstvy podmalby, lazury atd. Je to zdlouhavý.
00:29:38 Mezi každou tou vrstvou to musí schnout.
00:29:40 -Ale vy nepřemalováváte.
-Přemalovávám.
00:29:43 Ta podmalba je příprava na přemalbu.
00:29:47 Vy to taky rozpatláte, rozmažete ředidlem?
00:29:50 Nebo necháte nějakou malbu celou vespod?
00:29:53 To už se dost podobá, to, co je vespod.
00:29:55 Už jsou tam barvy, který potom můžou prosvítat
00:29:58 a vytvářet tóny, který normálně na paletě nenamícháte.
00:30:02 Vy máte nějaký vzory? Že malujete renesančním stylem?
00:30:06 Já jsem se, tuhle malbu jsem se naučil,
00:30:10 nebo jsem si ji osvojil, při tom restaurování právě.
00:30:17 Dneska už to skoro nikdo nedělá. Kdo by to taky vyučoval?
00:30:20 Ptal jsem se i Emmy Srncový,
00:30:22 vy tu cenu těch obrazů taky stanovujete sám?
00:30:26 -No jistě.
-Máte nějakej průměr?
00:30:30 -Třeba to, co tady?
-Tohle? 400 000.
00:30:37 Ale to je výjimečně velkej obraz a důležitej.
00:30:40 Já myslím, že ho spíš neprodám. Průměrně tak 100, 200 000.
00:30:44 400 000 to, co je za mnou?
00:30:47 Já si sednu dál. Abych snad nekopnul.
00:30:50 To je na dřevě, to je v pořádku. To se neprokopne.
00:30:53 -To bych 2 r. dělal jen na obraz.
-Já to umím zrestaurovat, pane Šíp.
00:30:56 -Cože?
-Já to umím zrestaurovat.
00:30:58 -Kdybych to prokop?
-No.
00:31:01 Já jsem restaurátor. A navíc, restaurovat sám sebe.
00:31:03 Tak si tam můžu ještě něco přidělat.
00:31:05 Pro vás by byla radost,
00:31:05 kdybych já prokopnul tenhleten obraz?
00:31:07 To byste měl výborný do toho vašeho pořadu.
00:31:10 Myslíte takový show, že bysme udělali?
00:31:11 To by byla pecka, no jistě.
00:31:13 A vy to pak zrestaurujete na moje náklady?
00:31:16 Proč vaše? Pro mě by to byla čest.
00:31:19 -Opravdu?
-Restaurovat díru po Šípu.
00:31:23 Průstřel Šípem.
00:31:29 2 x neříkejte.
00:31:31 Vy jste taky neprošel, jak už víme, žádným akademickým vzděláním.
00:31:36 Hlásil jste se na nějakou?
00:31:37 Já jsem musel stáhnout z výtvarky svoje...
00:31:40 Na žádost magnátu uličního výboru.
00:31:42 -Vy jste nebyl přijat.
-Já jsem nebyl přijat.
00:31:45 Já jsem byl prej od války výjimečnej talent,
00:31:47 na škole jsem vyhrával STM, tak bylo jasný, že na školu půjdu.
00:31:52 -STM?
-Soutěž tvořivosti mládeže.
00:31:54 Soutěž tvořivosti mládeže! Vy to řeknete jak 10 dkg syrečků.
00:31:59 Soutěž tvořivosti mládeže vyhrával Reon.
00:32:01 Vy jste nikdy neměl pocit, že najednou malujete obraz
00:32:03 a řek jste si, hergot, teďka by mně bodnul 3. ročník,
00:32:06 jak se tam dělá figurální malba.
00:32:08 Teďka, kdybych věděl jak na to, s tou technikou!
00:32:10 -To jste si vy nikdy neřek?
-To já bych moh vyučovat.
00:32:15 -Mě žádají všichni.
-Už vás někdo žádal?
00:32:18 Ježíšmarjá, to by byly seznamy.
00:32:22 Akademie opravdu ne!
00:32:25 -Klasickou malbu, jo.
-Klasickou malbu.
00:32:28 A chtěl byste to někdy zkusit?
00:32:30 To nemá s klasickou malbou nic společnýho!
00:32:33 Technika jo. Pane Knížáku.
00:32:37 To je mimo, to je zcela mimo kategorie.
00:32:41 Zaplať pánbůh.
00:32:42 Pane prof. teď to vypadá,
00:32:43 že byste si místo mě vy chtěl kopnout.
00:32:53 -Ukažme tu toleranci vzájemnou.
-Já mám drahý boty.
00:32:59 Reone, na čem teď pracujete?
00:33:01 Vy dokonce jste mi říkal, to se, když tak pochlubte,
00:33:04 že někde budete mít vlastní muzeum.
00:33:06 To každý český výtvarný umělec nemá svoje muzeum.
00:33:09 Ernest Fuchs, světoznámý malíř, architekt,
00:33:13 zakladatel 2. vídeňské školy.
00:33:16 Je to duchovní otec magického realizmu
00:33:19 a vzal si za duchovního syna mě.
00:33:23 Takže sem za mnou přijel
00:33:25 a rozhod se, že postaví v místě, který mu patří,
00:33:29 ve Vídni, kde už má svoje muzeum,
00:33:31 moje muzeum, podle mýho vlastního projektu,
00:33:36 podle mýho návrhu a na tom se pracuje.
00:33:39 -Sháníte budovu ve Vídni.
-Ta se bude stavět celá kompletně.
00:33:42 Celý barák se postaví? Muzeum Reona se to bude jmenovat?
00:33:45 Ano. Reon Temple. Tzn. Reonův chrám.
00:33:48 Kdy jste říkal, že se to chystá otevřít, to vaše muzeum?
00:33:53 Oni si myslej, že to bude letos na podzim.
00:33:54 Já si myslím, že příští rok spíš.
00:33:58 Dáte nám včas vědět, abychom taky věděli,
00:34:00 až pojedeme do Rakouska, že můžeme navštívit vaše muzeum?
00:34:04 -Dáte nám vědět?
-Už se na to těším.
00:34:06 I do nějakejch médií? Zmíníte se?
00:34:08 To víte, že jo.
00:34:09 Abychom věděli, uděláme autokarovou výpravu.
00:34:14 -Můžeme se spolehnout?
-Jistě.
00:34:15 Děkuju.
00:34:16 Reon!
00:34:29 Přátelé, nevím, jestli v tuhletu chvíli
00:34:31 jste chytřejší pokud jde
00:34:33 o rozlišení uměleckého díla od kýče.
00:34:36 Ale byl bych rád, abyste si z toho,
00:34:37 co jste tady dnes slyšeli, něco vzali.
00:34:40 Abyste, když tak, udělali inventuru vašich příbytků,
00:34:43 abyste si řekli, teď už vím, tohle je kýč, tohle je umění.
00:34:46 Aby tamto letělo do popelnic
00:34:48 a umění zůstalo ve vašich příbytkách.
00:34:51 Mějte se hezky, na shledanou.
00:34:53 Skryté titulky Eva Svobodová
Zábavná talk show Karla Šípa, tentokrát na téma „Kýč“ (2006). Hosté: M. Knížák, E. Srncová a Reon. Režie V. Polesný
Jak se pozná kýč? Poradce: Milan Knížák Hosté: Ema Srncová a Jan Antonín Pacák |