Originální projekt Akademie výtvarných umění na konci dvacátého století (1995). Scénář a režie E. Plítek
00:00:26 Památný den vzduchoplavby 9. srpen 1884.
00:00:30 Celou půlhodinu plula nad Paříží tato první řiditelná vzducholoď.
00:00:40 Od té doby šel pokrok vzduchoplavby nezadržitelně vpřed.
00:00:46 Praktické dopravní ale bohužel i vojenské využití vzducholodí
00:00:51 přináší však teprve 20. století.
00:00:56 Zavádějí se pravidelné transatlantické linky.
00:01:00 Je to však cestování jen pro bohaté.
00:01:05 Stavějí se stále větší a větší vzducholodě.
00:01:09 Ty největší jsou dlouhé jako nákladní vlak
00:01:13 a vysoké jako kostelní věž.
00:01:15 Desetitisíce kubických metrů nosného vodíku nejlehčího
00:01:19 ale také nejvýbušnějšího plynu.
00:01:22 Přes všechny snahy konstruktérů o bezpečnost provozu
00:01:26 dochází k velkým katastrofám.
00:01:29 Sledujeme jednu z největších katastrof v historii vzduchoplavby.
00:01:34 5. května 1937 na letišti blízko New Yorku
00:01:38 havarovala německá obří vzducholoď Hindenburg
00:01:42 ze známé konstrukční řady Zepelín.
00:01:45 Na palubě bylo 38 cestujících a 60 členů posádky.
00:01:49 Jako zázrakem 63 lidí přežilo.
00:02:00 Tato vzducholoď byla největší a nejdokonalejší po všech stránkách.
00:02:06 Délka 245 metrů, výška přes 40 metrů, nosnost 60 tun,
00:02:10 kapacita 72 cestujících.
00:02:12 K vybavení patřily pohodlné kabiny, velká jídelna, kuřárna,
00:02:17 koncertní hala a 2 promenádní chodby s vyhlídkou.
00:02:21 Ironií osudu je,
00:02:23 že právě v tomto letu měl být vodík vyměněn za bezpečné hélium.
00:02:29 I dnes osudy vzducholodí jitří fantazii umělců.
00:02:33 Posluchače výtvarných umění v Praze
00:02:36 inspirovaly k vytvoření originální expozice.
00:02:40 Myslím, že lidský duch je přitahován katastrofami.
00:02:44 Ví, že to je něco strašného, ale zároveň ho to hrozně přitahuje.
00:02:49 Uhranutě stojí a kouká na to,
00:02:52 ale nemůže pomoci, protože je jen v pozici diváka.
00:02:56 Je to jen dokumentární film, ta skutečnost už neexistuje.
00:03:01 Všimněte si, že když vzducholoď spadne,
00:03:04 tak vybíhá z té hořící vzducholodi člověk.
00:03:08 Ten byl zřejmě v kabině pod vzducholodí.
00:03:11 Zkáza této vzducholodi pro mě demonstruje třicátá léta,
00:03:16 tak jak jsem nazval svoji práci. Je to pro mě symbol
00:03:20 toho šíleného technického a racionálního přemýšlení.
00:03:24 Že vlastně skrze vědu všechno dobudeme a získáme.
00:03:28 Tato ideologie byla prosazována ve všech systémech které potom přišly.
00:03:35 I dnes v době supersonických letadel
00:03:38 vzhlížíme ke vzducholodím s nadšením a posvátným obdivem.
00:03:42 Neboť ony nelétají, ony plují a tiše brázdí nebeské výšiny.
00:03:47 Dnes se objevují vzducholodě opět a stále častěji.
00:03:52 Proč? Že by se lidé vraceli již k dosaženému a překonanému?
00:04:09 Já jsem tu věc mého kolegy viděl,
00:04:12 mám ji rád a v podstatě je do jisté míry pokračováním.
00:04:17 Ta jeho práce odráží jeho víru
00:04:19 v technický pokrok a technické možnosti,
00:04:23 které by v nejbližší době
00:04:25 měly vyústit ve vytvoření virtuální reality. Ten duch je tam podobný.
00:04:31 Lidé se stejným zápalem tehdy stavěli tu obrovskou vzducholoď,
00:04:36 aby mohli létat a neomezeně dlouho zůstat ve vzduchu oproti letadlům.
00:04:42 Věřili, že se to dá vyvíjet.
00:04:45 Myslím si, že moje práce je trochu proti tomu, ale ta jeho práce
00:04:50 dehyberační komora je rozhodně v podobném duchu namířena.
00:04:55 Je to vzducholoď virtuální reality.
00:04:58 Tenhle můj záběr, který není záběrem té vzducholodi samotné,
00:05:03 ale vlastně katastrofy té vzducholodi,
00:05:06 takže si myslím, že z mé strany je to spíš varovné memento.
00:05:11 Federico Diaz je můj spolužák ze stejného ateliéru.
00:05:15 On je fanda do veškeré moderní techniky a on věří,
00:05:19 že tyhle možnosti moderní techniky
00:05:22 nám mohou přinést nevídané možnosti.
00:05:25 Vytvořit prostě jinou realitu.
00:05:28 Realitu jenom energií a zvuků, kompletně oddělené od naší reality.
00:05:33 To je vlastně jeho záměr.
00:05:36 Já mám z toho strach, protože si myslím,
00:05:39 že televize a její schopnosti v budoucnosti
00:05:43 bude největším ohrožením. To je můj názor.
00:05:50 Chtěl jsem uchopit zvuk jako hmotu nebo jako částice nebo jako pole,
00:05:56 které obsahují nějaké informace. Dám konkrétní příklad.
00:06:00 Dorozumívání velryb obsahují až 16 miliónů informací.
00:06:05 Když se to srovná třeba s biblí,
00:06:08 která obsahuje jen 5 miliónů informací, tak je pro mě zajímavé,
00:06:13 že zvuk kterým chci manipulovat prostorově,
00:06:16 že třeba když přijdu do této místnosti,
00:06:20 tak vlastně nevím, kde prostorově jsem.
00:06:23 Procházím různými vlnami, narážím do zvukové hmoty.
00:06:27 Na všechno jsme přišel tak,
00:06:30 že jsem pozoroval hluky, jak reagují na zvuk a zjistil jsem,
00:06:35 že reagují podobně jako slyšící lidé.
00:06:38 Tím jsem se vlastně ujistil, že zvuk je hmota,
00:06:42 která vzniká tak, že naráží do molekul zvuku
00:06:46 a prochází různými vlnovými délkami vzduchem.
00:06:49 Tak jsem vymyslel takový systém, který pomocí dvou počítačů
00:06:54 a 92 reproduktorů pohybujeme zvukem.
00:06:57 Je to takové mezistádium projektu.
00:07:01 V budoucnosti bychom chtěli udělat takovou představu,
00:07:05 že člověk který přijde do prázdné místnosti a bude se procházet,
00:07:12 narazí do nějaké hmoty nebo vlny jako materiálu.
00:07:17 Jako když někdo pracuje se dřevem,
00:07:20 tak tady pracuji se zvukem v prostoru. Je to ideální představa.
00:07:25 Proto jsme postavili tuto homofonní místnost.
00:07:31 Připomíná to vlastně vzducholoď.
00:07:34 Je to možné, protože se vlastně ocitáme mimo prostor a vznášíme se.
00:07:40 A i ten vzduch tady vlastně připomíná tu vzducholoď.
00:07:48 Vytvořili jsme tu kapli,
00:07:54 která pak přechází do instalace té vzducholodi.
00:07:59 Pak pokračuje dál chodba s gotickými tvary.
00:08:05 Takže jsme vlastně vytvořili takový tok energie, takovou cestu
00:08:12 a vlastně všechno je propojené.
00:08:15 Ta vzducholoď je zároveň také ta technická záležitost,
00:08:20 ale také zároveň pomáhá vznést se člověkovi.
00:08:24 Takže tenhleten vztah tam můžeme najít - vzducholoď a technika.
00:08:30 Jaké jsou tedy dnes aspekty vzduchoplavby?
00:08:33 Homofonní místnost představuje vzducholoď virtuální reality
00:08:38 a navazuje pocit vymanění se z každodenního stereotypu.
00:08:43 Tento projekt je nemyslitelný bez složitého technického zázemí.
00:08:48 Musíme si zvykat na skutečnost,
00:08:51 že jedna z cest moderního umění jde právě tímto směrem.
00:08:55 Po ukončení výstavy se část
00:08:58 zařízení vrátí sponzorům a do depozitáře školy,
00:09:02 aby v budoucnu mohlo být použito k vytvoření jiného projektu
00:09:07 virtuální reality.
00:09:21 Skryté titulky vyrobilo Studio "V", s.r.o.
V roce 1995 představili studenti AVU Jiří Příhoda a Federico Diaz nevšední expozici, která uváděla do českého moderního výtvarného umění aspekt virtuality. Stvořili holofonní místnost, jejímž principem je manipulace se zvukem v prostoru. Pobyt mezi stěnami tohoto prostoru navozoval dojem pobytu ve vzducholodi a byl propojen i s reminiscencemi na katastrofu slavného vzdušného plavidla Hinderburg. Instalace byla jak poctou dále se nerozvíjející možnosti cestování vzduchem, tak i upozorněním na rizika technologického pokroku.
Originální expozice studentů AVU, která představuje jednu z cest současného moderního umění – práce se zvukem v prostoru (holofonní místnost), navozující dojem pobytu ve vzducholodi. Expozice bude uložena v depozitáři školy, aby z ní později vznikl další projekt virtuální reality.