O historii tramvajové dopravy.
00:00:01 .
00:00:31 Zamysleli jste se někdy nad tím, že svoje osudy a svoje příběhy
00:00:35 mohou mít nejen lidé ale také stroje,
00:00:38 lokomotivy, vagóny? I tramvaje.
00:00:42 Právě brněnské tramvaje oslavují v těchto letech
00:00:45 dvoje více či méně kulaté narozeniny.
00:00:49 Brněnské tramvaje jako podstatná součást MHD.
00:00:53 Oslavte ty narozeniny společně s námi.
00:00:56 A začít můžeme takovým malým životopisem.
00:01:07 Takhle křižují tramvaje Brno stejně jako jiná města.
00:01:12 Ale tady v Brně se už řidiči protijedoucích vlaků
00:01:15 zdraví víc jak 100 let.
00:01:17 Mění se řidiči, ale mění se i tramvaje.
00:01:21 Jedno však zůstává. Cestující.
00:01:25 Tramvaje už patří do našeho života
00:01:26 jako noviny, dovolená nebo televize.
00:01:32 Naše dnešní vyprávění o MHD v Brně
00:01:35 začneme romantickým pohledem na dvojspřežný vůz koňské dráhy.
00:01:40 Nastupovalo se přes zadní plošinu.
00:01:42 Během jízdy byl na ní zakázán pobyt stejně jako na stupátkách.
00:01:47 Jízdenky byly číslovány a platily jako místenky.
00:01:52 Po obsazení všech míst průvodčí uzavřel vchod,
00:01:55 vyvěsil nápis "komplet“ a kočí prásknul do koní.
00:02:00 Později koně nahradila pára.
00:02:02 A k lítosti konzervativců páru vytlačila elektřina.
00:02:07 Tramvaje ještě dlouho postrádaly podobu dnešních moderních vozů.
00:02:11 Ale zato působily senzaci mezi obyvatelstvem.
00:02:16 Jednou z nejslavnějších lokomotiv byla Karolínka z roku 1889.
00:02:24 S přibývajícím počtem tramvají
00:02:26 nutně docházelo k přestavbě vozoven.
00:02:28 Třeba vozovny v Pisárkách.
00:02:30 Ale i k budování nových kolejových drah.
00:02:34 Tramvaje měly zelenou.
00:02:37 Velkou událostí bylo zahájení elektrické vozby z Pisárek.
00:02:41 Stalo se 21.6.1900. Dobové fotografie
00:02:46 nám dávají vychutnat atmosféru tehdejší dopravy.
00:02:55 Tady vidíme motorový a vlečný vůz bílé tratě na Nových Sadech.
00:03:09 Brněnské náměstí Svobody se kolem roku 1905 pyšnilo
00:03:13 jednokolejnou tratí do Zábrdovic a dvojkolejnou k nádraží.
00:03:19 V rce 1909 už bylo náměstí Svobody protkáno hustější sítí kolejí.
00:03:25 Značná část tramvajové dopravy byla soustředěna
00:03:28 k důležitému dopravnímu uzlu k hlavnímu nádraží.
00:03:32 Jak plynul čas, hrčelo po městě stále více tramvají.
00:03:36 Lidé se už přestali divit
00:03:38 a začali si na podivné vozy zvykat jako na samozřejmost.
00:03:42 Tramvaj se stala součástí všedního dne.
00:03:46 A tehdy začala plnit své opravdové poslání.
00:03:51 Tramvajová doprava rostla současně s městem.
00:03:54 Modernizovala se a vyvíjela
00:03:56 společně s výstavbou nových ulic a nových domů.
00:04:06 Motorový vůz z roku 1903
00:04:08 byl původně postaven s otevřenou plošinou
00:04:11 a později přestaven a obložen dřevěnými stěnami.
00:04:17 V době 1.světové války
00:04:18 se v tramvajích poprvé objevily ženy v uniformách průvodčích.
00:04:22 Byla válka, mužů bylo málo.
00:04:25 Ostatně i tramvaje nesloužily jen civilním účelům.
00:04:29 Vlečný vůz bývalé parní trakce byl přestavěn na převoz raněných.
00:04:37 Před 10 lety, když jsme natáčeli
00:04:40 jeden z pořadů k výročí brněnské tramvajové dopravy,
00:04:43 jsme natočili zajímavý rozhovor se dvěma pamětnicemi,
00:04:46 paní Trnavskou a Annou Chybovou, které v letech 1.světové války
00:04:51 nastoupily na tramvaje jako jedny z prvních průvodčí.
00:04:55 Poslechněme si jejich vzpomínky.
00:04:59 -Vy tyto vozy určitě pamatujete.
-Pravda.
00:05:02 V létě byly dobré, ale v zimě teda ne.
00:05:05 -To jezdilo i v zimě takhle?
-V zimě taky někdy jezdily,
00:05:08 když bylo zapotřebí. Ale ty nebyly moc dobré v zimě.
00:05:12 A když byl sníh,
00:05:13 my jsme měly samé takové elektriky, které elektrizovaly.
00:05:18 Byl tam jeden voják a on vždy s těma nohama skákal.
00:05:22 Ono mu to elektrizovalo. A ty paničky si říkaly,
00:05:26 to je chudák, co si to z té války nedonesl!
00:05:29 A on povídá, vy hloupé babky,
00:05:32 stoupněte si sem a budete vidět, co to je.
00:05:36 My jsme z toho měly legraci.
00:05:39 -Ten lístek stál v zimě i v létě stejně. Ať bylo teplo nebo horko.
00:05:43 Kolik stál tenkrát lístek?
00:05:45 -6 krejcarů, druhý stál 8 krejcarů a třetí 12 krejcarů.
00:05:51 Ale ten se málo potřeboval.
00:05:53 -A kolik se tenkrát dostalo za krejcar?
00:05:56 -No, rohlík jste dostal za krejcar. Dostalo se toho dost.
00:06:00 Kornout cukrlátek jste dostal.
00:06:03 -Takže vlastně za 12 krejcarů, to bylo za 12 rohlíků,
00:06:07 jste mohla jet kam?
-Kam? Kam jste chtěl.
00:06:10 -Ony byli hranice. Když jste chtěl do Králova Pole,
00:06:17 tak to jelo k Lužánkám, pak se jelo dál k Hraniční,
00:06:22 to byla druhá a pak Královo pole.
00:06:25 -Co jste měli na sobě? Měli už jste tenkrát nějaké uniformy,
00:06:27 čepice, klobouky služební?
-Čepice, sukně a kabáty.
00:06:32 -A koho jste tenkrát vozily?
-Většinou vojáci.
00:06:36 Poněvadž byla válka, tak se vozili.
00:06:40 A potom hodně babky na trh. To byl vždy plný vůz.
00:06:49 -Kolik vám bylo tenkrát let, když jste nastoupily jako průvodčí?
00:06:52 -20 roků mně bylo, když jsem nastoupila na tramvaj.
00:06:56 -A vám?
-Mně bylo 21.
00:06:59 -Tady vedle vás sedí soudruh Prokop a ten je taky v důchodu.
00:07:03 Začal jezdit až v roce 1938. A jezdil jste jak dlouho?
00:07:07 -Já jsem jezdil 27 let jako řidič.
00:07:11 -A pamatujete všechny možné typy tramvají.
00:07:14 -No, pamatuju.
00:07:16 To byly ty Vídeňské salóny, byly to Škodovky a ty otevřené.
00:07:26 -A teď pamatujete, vlastně v r.1969 už v Brně jezdily...
00:07:29 -Já jsem jezdil i se Sputnikama krátký čas.
00:07:33 Ale i se Sputnikama.
00:07:35 -Jak jste se dostal k elektrice?
00:07:37 -No, tenkrát přišla taková oznámení v novinách,
00:07:41 aby se hlásili uchazeči k tramvaji.
00:07:44 A podmínky byly bezúhonná minulost a částečná znalost němčiny.
00:07:49 Tak já jsem si tu žádost podal. Když jsem se dostavil do Husovic,
00:07:54 kam nás volali, tak se nás tam sešlo 190.
00:07:58 Postavili si nás tam na takovou dlouhou chodbu do řady.
00:08:03 -Jako u odvodu.
-Jako u odvodu.
00:08:05 A teď to odměřili metrem,
00:08:07 a kdo měl míň jak 160 cm, mohl jít domů.
00:08:11 -Proč?
-Protože tam měli průvodčí,
00:08:15 když kdysi brali a byli tam malí průvodčí.
00:08:18 A průvodčí, když měl dát znamení k odjezdu tím řemenem,
00:08:22 tak si vytáhl z kapsy háček, poskočil, zatáhl, zazvonil
00:08:27 a elektrika mohla jet.
00:08:29 -Takže úřední osoba nedůstojně poskakovala.
00:08:32 -Co pohánělo tramvaje před tím, než se toho zhostila elektřina?
00:08:36 Ptám se RNDr. Jindřicha Klapky,CSc.
00:08:39 z Vysokého učení technického v Brně. Co to bylo?
00:08:42 -Po koňské dráze to byla parní trakce.
00:08:46 -Lokomotivy vlastně.
-Ano, byly to lokomotivy, správně.
00:08:50 A tyto lokomotivy se používaly od 80. let minulého století.
00:08:56 Nejprve v Brně.
00:08:58 Později též na našem území v Ostravě a v Košicích.
00:09:03 -Kdopak je vyráběl?
00:09:04 -Vyráběly je rakouské a německé továrny.
00:09:07 Nejvíce jich pocházelo od firmy Kraus v Linci a v Mnichově.
00:09:12 Jejich hlavním posláním byla nejprve osobní doprava.
00:09:18 Ovšem ty provozovatelské společnosti se snažily
00:09:22 zvyšovat rentabilitu svého provozu tím způsobem,
00:09:26 že zaváděli vlečkové přípojky do průmyslových podniků.
00:09:31 A tím se stalo, že železniční nákladní vozy
00:09:37 byly dopravovány pouliční dráhou přímo do továren.
00:09:42 Potom vlastně, když počátkem tohoto století
00:09:46 nastala elektrizace pouliční dopravy,
00:09:49 tak se ta nákladní doprava stala jedinou oblastí,
00:09:54 v níž se tyto parní pouliční lokomotivy mohly využít.
00:09:59 Do těch 20.let se tyto lokomotivy staly majetkem vlečkařů.
00:10:07 Na vlečkách byly též speciálně upravovány.
00:10:12 Potom přišla další etapa období 2. světové války
00:10:19 a poválečného obnovování provozu pouliční dopravy.
00:10:24 Kdykoliv byla narušena trakční vedení,
00:10:27 tak nastoupily parní lokomotivy,
00:10:31 které pomáhaly obnovovat ten provoz.
00:10:36 Tyto lokomotivy dožily do 50.let,
00:10:40 kdy byly sešrotovány s výjimkou těch,
00:10:44 které byly přeměněny na vytápěcí kotle.
00:10:48 A ty byly likvidovány až v letech 60.
00:10:53 Pro nás je zajímavé, že do dnešního dne
00:10:56 se taky uchovaly některé parní lokomotivy.
00:11:00 Z typických parních lokomotiv pouličních drah
00:11:04 byly dodnes zachovány dvě. A sice je to provozuschopná
00:11:11 brněnská lokomotiva Caroline a z Ostravy se zachovala
00:11:16 jedna parní lokomotiva.
00:11:18 K těm brněnským jsou zachovány i vlečné vozy z minulého století.
00:11:24 Za zmínku také stojí,
00:11:26 že společnost Brněnských elektrických pouličních drah
00:11:31 od 40.let zajišťovala provoz
00:11:34 na bývalé příměstské dráze Brno-Líšeň,
00:11:38 ze které se zachovala dodnes jedna parní lokomotiva
00:11:41 a tři renovované osobní vozy. Tato vozidla a ještě mnoho dalších
00:11:48 má dnes v majetku Technické muzeum v Brně,
00:11:53 od něhož máme zde též pozvaného zástupce.
00:11:57 -K nim se ještě dostaneme. Jenom tak na okraj,
00:11:59 proč se ta brněnská lokomotiva jmenovala Caroline?
00:12:03 -Existuje taková hypotéza, že jména parních lokomotiv
00:12:10 pouličních drah se dávala po manželkách obecních radních.
00:12:17 -Takže i ta Caroline získala jméno po nějaké manželce.
00:12:21 No, které jiné muzeum by se mělo starat o tramvaje
00:12:25 než muzeum technické. Já tu mám tu možnost uvítat
00:12:29 ve studiu zástupce Technického muzea v Brně Petra Pelčáka.
00:12:33 Takže co vlastně shromažďujete všechno?
00:12:35 -Tak od roku 1970, kdy Technické muzeum v Brně
00:12:39 bylo pověřeno dokumentováním
00:12:41 historie a vývoje městské hromadné dopravy
00:12:44 a to na celém území našeho státu,
00:12:46 sbíráme tramvajové vozy, motorové i vlečné.
00:12:51 Máme jich už na 50.
00:12:52 Z toho 40 plně renovovaných a schopných provozu.
00:12:56 Dále vozidla městské hromadné dopravy.
00:13:00 Jsou to autobusy a trolejbusy. Máme skupinu speciálních vozidel.
00:13:04 Kropičku, pluh a podobně.
00:13:08 Dokumentujeme pochopitelně výrobní výkresy, dokumentaci výrobní.
00:13:13 Vše, co souvisí s vývojem městské hromadné dopravy na našem území.
00:13:18 Vlastně s počátkem té dokumentace v Technickém muzeu
00:13:24 se zároveň ustanovila sekce městské hromadné dopravy
00:13:27 při Kruhu přátel Technického muzea.
00:13:30 Ten je spíš znám pod názvem Tramvajklub.
00:13:33 -Taková důvěrná zkratka. My u ní zůstaneme.
00:13:37 Mám možnost také přivítat ve studiu i Ivana Nedělku,
00:13:40 předsedu Tramvajklubu. Jak to vypadalo před těmi
00:13:44 zhruba 15 lety, když jste začínali?
00:13:47 Kolik vás vlastně začínalo?
00:13:49 -No, začínalo kolem 10 lidí. 10 členů.
00:13:53 První předseda Tramvajklubu doktor Šaur, dnes již zesnulý,
00:13:57 shromáždil kolem sebe takovou skupinku fandů
00:14:01 kolem všeho dopravního dění.
00:14:03 No a záštita, Technické muzeum, existovalo také,
00:14:07 tak se ten zájem mohl rozvinout na takové vyšší úrovni.
00:14:12 Začali jsme s tím, že tramvajová vozidla,
00:14:17 která byla předvedena při oslavách 100letého výročí zahájení dopravy,
00:14:22 bylo třeba nějak udržovat. Bylo je potřeba nějak ošetřovat.
00:14:26 -Počkejte, ale hlavně najít! Hlavně je objevit.
00:14:29 Kdepak jste je objevovali? A jako co?
00:14:31 -No, vozidla tramvajová vždy po vyřazení z provozu
00:14:35 byla zpravidla sešrotována, ale některá z nich byla zakoupena
00:14:40 jako kozí chlívky a chaty na zahrádky.
00:14:44 -Nedůstojný konec.
-Nedůstojný konec to je.
00:14:48 A právě tato vozidla, která byla ve chlívky a chaty přeměněna,
00:14:52 tak byla znovu objevena.
00:14:55 Poměrně nákladným způsobem vyzvednuta.
00:14:58 Musela být nahrazena jinými chatkami,
00:15:00 aby majitel nepřišel zkrátka.
00:15:03 Převezena na místo, kde se provedla renovace.
00:15:06 Buď to bylo v dílnách Dopravního podniku města Brna,
00:15:09 v dílnách Dopravního podniku města Ostravy,
00:15:12 Železničních opraven a strojíren.
00:15:14 Některá vozidla renovujeme vlastními silami
00:15:17 i v Líšni v areálu.
00:15:19 -A když jste je tedy přeměnili z těch kozích chlívků,
00:15:23 jak jste říkal, nebo zahradnických domků,
00:15:26 když jste je nablýskali, natřeli, tak co s nimi potom?
00:15:29 To jste je zase uschovali do archívu, skladu, do depozitáře?
00:15:34 Nebo se jimi také chlubíte?
-Chlubíme se jimi. Samozřejmě.
00:15:38 Výročí a různých zahájení je v Brně celá řada
00:15:44 a tak čas od času se do ulic
00:15:46 vydá taková celá kolona nablýskaných tramvají.
00:15:50 -To je potom sláva.
-Je to potom sláva.
00:15:52 Je nutno vidět, že té slávě předchází spousta dřiny.
00:15:56 Při údržbě vozidel.
00:15:58 Ono i renovované vozidlo pomalu a jistě chátrá.
00:16:01 A je ho potřeba udržovat v takovém stavu, aby nezchátralo úplně.
00:16:06 Je potřeba ho před výjezdem uklidit, vyčistit, promazat.
00:16:09 Je potřeba celou tu organizaci výjezdu promyslet.
00:16:13 No a pak už nakonec je ta sláva,
00:16:16 se kterou se to supí brněnskými ulicemi.
00:16:20 -To by mě zajímalo.
00:16:22 Jak vlastně víte, jak ty tramvaje vypadaly,
00:16:24 když se často změnily úplně k nepoznání?
00:16:28 Podle čeho to víte?
00:16:29 -No víme to podle dokumentace, která se někdy zachovala
00:16:33 a kterou z různých archívů
00:16:36 se snažíme do našeho vlastního archívu převzít.
00:16:41 No někdy se to ví pouze z nějakých dobových fotografií nebo kreseb.
00:16:45 A potom samozřejmě stupeň renovace odpovídá představám,
00:16:50 které dnes o tom máme
00:16:52 prostřednictvím kreseb nebo fotografií.
00:16:56 -To jste na ty opravy sami nebo pomáhá vám někdo?
00:17:00 -No jak jsem se již zmínil, tak opravy provádí
00:17:03 buď dodavatelsky různé organizace. Třeba Dopravní podniky.
00:17:08 No a něco provádíme vlastními silami.
00:17:11 Tak na těch opravách za rok
00:17:13 odpracujeme po sobotách asi tak 5000 hodin.
00:17:17 -Ve svém volném čase?
-Ve svém volném čase.
00:17:20 -Co všechno se dá z oblasti městské hromadné dopravy sbírat?
00:17:24 Ptám se Pavla Šafaříka,
00:17:26 učitele na Lidové škole umění v Brně.
00:17:29 -Dá se sbírat všelicos. Například tiskové dokumenty
00:17:33 jako pamětní publikace, jízdní řády nebo plánky sítí.
00:17:38 Potom obrazové dokumenty, fotografie a pohlednice.
00:17:41 A velice zajímavé jsou také jízdenky městské dopravy.
00:17:44 -A to je, myslím, váš koníček číslo 1.
00:17:47 Kdy jste s ním začal?
00:17:48 -Už někdy po 2.světové válce.
00:17:50 Napřed jsem sbíral pouze jízdenky z Brna.
00:17:52 Výměnou s jinými sběrateli jsem získal jízdenky
00:17:56 z jiných měst a ze staršího období, z první republiky.
00:17:59 -Kolik jich máte?
-Dnes kolem 1000.
00:18:02 -Kolem 1000? A mohl byste mezi tou tisícovkou najít
00:18:04 zvlášť sběratelsky zajímavé exponáty,
00:18:08 které by nás zajímaly?
00:18:10 I ty, kteří nejsou zrovna takoví tramvajologové jako vy.
00:18:14 -Pro veřejnost mohou být zvlášť zajímavé ty ze starších jízdenek,
00:18:17 které mají na sobě nakreslený plánek městské dopravy,
00:18:21 jaká byla v Brně před válkou
00:18:23 a po válce v Bratislavě a v Košicích.
00:18:26 Mezi dnešními jízdenkami jsou zajímavé například ty,
00:18:29 které zná každý Brňák,
00:18:31 protože se vydávají na výstavišti při veletržních akcích.
00:18:34 Nebo jednodenní síťové jízdenky, jaké se používají v Brně
00:18:38 ale třeba také v Pardubicích a Hradci Králové.
00:18:41 -Kdo prodával jízdenky v tramvajích?
00:18:44 -Samozřejmě řidiči, tedy průvodčí.
-Řidiči až potom.
00:18:50 -Jistě že. To už bylo další období od 60.let,
00:18:53 kdy se zaváděl samoobslužný provoz, a jízdenky vydával řidič.
00:18:58 Potom dalším obdobím
00:18:59 byly tak zvané poloautomatické vydavače jízdenek,
00:19:04 kdy cestující vhodil minci do pokladny
00:19:07 a sám si odebral jízdenku. A konečně dnes si každý musí
00:19:11 koupit jízdenku v předprodeji a ve vozidle si ji jen označí.
00:19:16 -Ano. Vaše největší chlouba? Rarita?
00:19:20 -Jsou to některé jízdenky kupodivu z nedávné doby.
00:19:23 Například tato.
00:19:24 -To je obyčejná autobusová jízdenka.
00:19:26 -Je to opravdu ze stejného strojku,
00:19:29 jaké se používají v autobusech.
00:19:30 V 60.letech se zkoušel na tramvajích,
00:19:34 v kloubových vozech na trati číslo 1.
00:19:37 Další raritou je pražská jízdenka z automatu maďarské výroby,
00:19:43 který na rozdíl od dnešních jízdenky netiskl,
00:19:47 ale pouze vydával natištěné jízdenky.
00:19:49 Údajně ji nemají ani pražští sběratelé.
00:19:51 Je možná jediná dochovaná.
00:19:54 -Ano. A tahle? S parožím.
00:19:56 -To je jízdenka z autobusu, který jezdil od Grandhotelu
00:19:59 k restauraci Myslivna někdy v 70.letech.
00:20:03 -Ano. A tu jednu snad z největších rarit a zvláštností držíte v ruce.
00:20:09 -To je exponát, který spojuje dvě moje sbírky.
00:20:14 Je to stará plzeňská jízdenka,
00:20:17 která je nalepena na zadní straně dobové pohlednice,
00:20:20 která také ukazuje historickou tramvaj na Hlavní třídě v Plzni.
00:20:25 -A teď je na místě říct, že jste předsedou
00:20:27 Klubu sběratelů pohlednic
00:20:29 Orbis Pictus při 1. brněnské v Brně.
00:20:34 Vydávají se hodně tramvajové
00:20:35 motivy na pohlednicích třeba ve světě?
00:20:38 -Ve světě zvláště,
00:20:40 poněvadž tam se vydávají hodně pohlednice,
00:20:42 které jsou přímo určeny pro fanoušky městské dopravy.
00:20:46 Tak například tady máme pohlednici anglickou.
00:20:51 Je to záběr z muzea ve skotském Glasgow.
00:20:55 Na jiné pohlednici máme starou historickou soupravu
00:20:58 v rakouském Innsbrucku. A konečně to je moderní
00:21:03 tříčlánková tramvaj v západoněmeckém Frankfurtu.
00:21:08 A konečně tato pohlednice pochází z NDR
00:21:11 a byla vydána u příležitosti výročí tramvajové dopravy.
00:21:16 -A co Československo a Brno? Zůstali pozadu?
00:21:19 -Nezůstali.
00:21:20 Ale zde jsou to především normální zeměpisné pohlednice,
00:21:24 které zachycují tramvaj a jsou zajímavé tím,
00:21:27 že jsou na nich buď staré vozy anebo tramvajové úseky,
00:21:30 které už nejsou v provozu. Třeba zde vidíme tramvaj
00:21:34 na bývalé velké smyčce na ulici Veveří a Jiráskově.
00:21:38 Staré tramvajové vozy před Mahenovým divadlem.
00:21:43 Tentýž pohled ale o několik desetiletí později.
00:21:47 Ale také už neplatí, poněvadž už nejezdí
00:21:49 ani ty otevřené vozy a ani neexistuje tato zastávka.
00:21:53 -Jak ten čas letí.
00:21:55 A ještě tu máte nějakou pohlednici?
00:21:57 -To je také z Brna a jistě poznáte, o co se jedná.
00:22:02 -No, já ji poznám a myslím, že i řada posluchačů.
00:22:05 Je to starý dobrý milý Plecháč.
00:22:08 Tak zní přezdívka této brněnské tramvaje.
00:22:11 A já mám tu čest přivítat ve studiu
00:22:13 nejen tohoto černobílého plecháče plochého,
00:22:16 ale také barevného a třírozměrného.
00:22:19 Podívejte se, jak je krásný. Dokonce i funkční.
00:22:23 Jeho autor sedí vedle mě a jmenuje se Miloš Drbal.
00:22:27 Jak dlouho vám trvala výroba tohoto skvostu modelářského?
00:22:33 -Vzhledem k tomu, že toho času nemám zase tolik, tak skoro rok.
00:22:36 -Tak jenom po troškách.
-Ano.
00:22:39 -A nejstarší exponát ve vaší sbírce? Který to je?
00:22:43 -Nejstarší exponát v mé sbírce je vlečňák,
00:22:45 který stojí v první řadě jako poslední.
00:22:48 Je to vlečný vůz z roku 1882,
00:22:51 vyrobený původně pro koňskou dráhu ve Vídni.
00:22:54 Vzhledem k tomu, že v Brně byl nedostatek vozů
00:22:56 na začátku našeho století, tak Brněnské pouliční dráhy
00:22:59 tento vlečný vůz odkoupily.
00:23:01 Bylo jich dodáno do Brna dvanáct a dojezdily potom ještě v Brně.
00:23:05 -A tento krasavec bílo-hnědý, který se schovává
00:23:10 za tímto vlečňákem? Teď ho zrovna ukazuji.
00:23:14 -No, tato tramvaj je tak zvláštní tím,
00:23:16 že byla vyrobena v roce 1932
00:23:18 ve vlastních dílnách Dopravního podniku.
00:23:21 Byl to pokus udělat v Brně taky tramvaj s prostředním vchodem
00:23:24 a s uzavřeným vchodem, která byla uvnitř vytápěná.
00:23:27 A byl to jediný vůz, který se nám nedochoval bohužel.
00:23:32 Jenže vzhledem k tomu, že tato tramvaj byla vytápěná,
00:23:35 byla velmi pohodlná,
00:23:37 tak se používala taky na svatební cesty,
00:23:40 kdy jezdila jako svatební tramvaj do Jiráskové čtvrti.
00:23:44 -A soused této Teplušky, jak se, myslím, tato tramvaj jmenuje?
00:23:48 Tehnhle bílý.
00:23:50 -No, to je tramvaj už moderní.
00:23:52 Dnes ještě v mnoha městech v provozu.
00:23:54 -Poslechněte, ale je dokončená tato tramvaj?
00:23:57 -Musím se přiznat, že není, že jsem to nestihl.
00:24:01 Je rozpracovaná.
00:24:04 A připomíná brněnský Sputnik, model vozu řady T2,
00:24:09 který dodnes v Brně jezdí.
00:24:11 -No a tímto modelem se dostáváme do té nejžhavější současnosti.
00:24:20 Dnešní tramvaj na ulicích,
00:24:22 to není osamělý poutník křižující bezcílně město.
00:24:26 V řidičově kabině se prolínají hlasy,
00:24:28 které ho informují o všem, co o své jízdě potřebuje vědět.
00:24:32 Včetně varování o nepředvídaných překážkách.
00:24:37 -FB 101, FB 101.
00:24:39 Tady FB 1538, třetí osmička. Přepínám.
00:24:45 -Třetí osmičko 1538, podejte zprávu. Příjem.
00:24:50 -1538 třetí osmička.
00:24:52 Na cestě do Obřan před Maloměřickým mostem.
00:24:57 Za zastávkou Maloměřice most je strháno trolejové vedení.
00:25:00 Přepínám.
00:25:02 -Děkuji za zprávu. Naši tam jedou.
00:25:06 Příjem.
00:25:09 -Rozuměla jsem.
-Kluci, jeďte.
00:25:15 -Končím.
00:25:18 -Laďo, prosím tě, zařiď okamžitě obracení vlaků.
00:25:21 V Maloměřicích u mostu na Selské ulici
00:25:24 u první zastávky je strháno vedení.
00:25:27 Okamžitě zařiď obracení vlaků u mostu. Končím.
00:25:32 -Je 13:02. Za Maloměřickým mostem na Selské je strháno vedení.
00:25:44 Výzva vlakům linky 3, 7, 8 a 12.
00:25:51 Za Maloměřickým mostem na Selské, směr Obřany strháno vedení.
00:25:57 Obracejte do odvolání na Maloměřickém mostě. Konec.
00:26:04 -Brno. Městské kulturní průmyslové centrum.
00:26:09 Denně vlastně musí řešit problémy MHD.
00:26:12 Současný stav přitom nestačí. A tramvaje? Tramvaje...
00:26:17 Ptám se ing. Josefa Nesvadby,
00:26:19 ředitele Dopravního podniku města Brna,
00:26:22 čili člověka snad nejzasvěcenějšího,
00:26:24 zdali ty dnešní tramvaje jezdí o něco rychleji
00:26:27 než jejich předchůdci. Jak je to?
00:26:30 -Tak my jsme si provedli sami vlastní srovnání a zjistili jsme,
00:26:35 že tramvaj z r. 1923 na tradiční trase z Pisárek do Králova Pole
00:26:41 měla jízdní dobu 28 minut. A dnešní tramvaje
00:26:44 tady tu vzdálenost srovnatelnou ujedou za 27 minut.
00:26:50 Jsme tedy o 1 minutu rychlejší.
-O 1 minutu? To není moc.
00:26:53 -Skutečně to není mnoho,
00:26:55 ovšem je to ovlivňováno mnoha faktory.
00:26:57 -Co všechno ovlivňuje rychlost dopravy?
00:27:00 -U rychlosti dopravy je potřeba si uvědomit,
00:27:02 že technická rychlost vozidla ovlivňuje rychlost dopravy.
00:27:07 Ta vozidla v minulosti dosahovala 30 km za hodinu.
00:27:12 Dnešní vozidla dosahují až 60 km za hodinu.
00:27:16 Z toho jednoduchého srovnání vyplývá, že ta dnešní vozidla
00:27:20 tu rychlost nevyužívají anebo nemohou využít.
00:27:24 -Co jim v tom ještě brání? Třeba i rozvoj automobilismu.
00:27:27 Protože ve 20.letech rozhodně nebylo v městských ulicích
00:27:29 tolik automobilů, jako je dnes.
00:27:32 -Jistě. Prudký rozvoj automobilismu nesmírně ovlivnil
00:27:35 rychlost hromadné dopravy a zejména průjezdnost centrem.
00:27:40 Což je jeden z rozhodujících faktorů,
00:27:42 který ovlivňuje rychlost tramvajové dopravy.
00:27:46 Vedle takových faktorů,
00:27:48 jako je například staničení, technický stav vozidla,
00:27:52 konstrukční stav vozidla, jak jsou uspořádány dveře,
00:27:56 jak lidé nastupují, vystupují,
00:27:58 stavební úprava zastávkových prostor.
00:28:01 To všechno má velký vliv na rychlost městské dopravy.
00:28:05 Vedle toho jsou například náhlé události v dopravě,
00:28:09 jak je souhrnně nazýváme.
00:28:10 Ať jsou to nehody nebo některé události, které s tím souvisí
00:28:14 a které nejsou zrovna příjemné.
00:28:16 No a v neposlední řadě je to rovněž investiční činnost.
00:28:20 Ať už tedy investice plánované,
00:28:22 nebo některé opravárenské činnosti,
00:28:25 které zamezují nebo zpomalují rychlost MHD.
00:28:29 -Dostáváme se vlastně do zákulisí městské dopravy.
00:28:33 Jak odpovídá ono zákulisí,
00:28:34 tedy technické zázemí současným nárokům?
00:28:37 -Dá se říci, že současným nárokům, které jsou kladeny na MHD,
00:28:42 toto zákulisí již neodpovídá.
00:28:45 Technickému stavu nebo technické základně dopravního podniku
00:28:49 je potřeba věnovat mimořádnou pozornost.
00:28:52 S tím souvisí rozvoj vozoven, kterých máme nedostatek
00:28:56 a které jsou na svých kapacitních možnostech.
00:28:59 Rozvoj energetického zásobení, pokud se týká tramvajové
00:29:03 a trolejbusové dopravy, kde je potřeba budovat měnírny,
00:29:06 kabelová vedení, trolejové vedení a vše, co s tím souvisí,
00:29:11 aby tramvajová doprava
00:29:13 byla kvalitní a hlavně bezporuchová.
00:29:16 -Povězte mi, jak se k tramvajím chovají ve světě?
00:29:19 Macešsky nebo má perspektivu?
00:29:23 -Tak tramvajová doprava určitě perspektivu má.
00:29:26 My už jsme některé aspekty naznačili.
00:29:28 Prudký rozvoj automobilismu zabrzdil rozvoj tramvajové dopravy
00:29:32 ve světě a dá se říct, že i u nás.
00:29:34 V současné době tramvajová doprava prožívá renesanci a prudký rozvoj.
00:29:40 Ve světě jsou známa města,
00:29:41 která dříve tramvajovou dopravu zrušila,
00:29:44 dnes tramvajovou dopravu znovu zavádí.
00:29:47 Je potřeba přihlédnout nejen k energetické krizi,
00:29:50 která ve světě byla,
00:29:52 a která velice výrazně ovlivnila rozvoj automobilismu
00:29:56 a navrátila tramvajovou dopravu zpět.
00:30:00 Nebo vrátila ji na místo, které má.
00:30:02 V neposlední řadě je také potřeba přihlédnout k tomu,
00:30:05 že jsou to ekologické aspekty,
00:30:07 které velice ovlivňují rozvoj elektrické trakce,
00:30:10 která je velice čistá a neovlivňuje to životní prostředí
00:30:15 a nevytváří ty exhaláty, které jsou od automobilové dopravy.
00:30:19 -A co u nás? Jaké jsou zkušenosti u nás.
00:30:22 Na to se zeptám inženýra Antonína Střechy,
00:30:25 pracovníka Odboru dopravy národního výboru města Brna.
00:30:28 Hovořilo se tady dokonce o renesanci tramvajové dopravy.
00:30:32 Lze o něčem takovém mluvit i u nás v Československu a v Brně?
00:30:35 -No, v Brně je další rozvoj tramvajové dopravy
00:30:39 založen na bázi tak zvané rychlé městské tramvaje.
00:30:43 V roce 1981, 1982 byla dopracována studie integrovaného systému
00:30:50 městské hromadné dopravy Brně,
00:30:52 kterou zpracoval Metroprojekt Praha.
00:30:54 Tato byla schválena v roce 1983 ve vládě ČSR a stala se
00:30:59 takovým podkladem pro další před-projektovou a projektovou
00:31:02 přípravu rozvoje tohoto systému.
00:31:04 -Jenom pro Brno, nebo i pro ostatní velká města?
00:31:07 -No mohu říct, že touto cestou v podstatě jdou
00:31:10 soudruzi ještě v Bratislavě,
00:31:12 v Praze ne, to ještě není celé dohráno.
00:31:17 V Ostravě, v Plzni, no a možná že i v dalších městech
00:31:21 se v budoucnosti tady k tomuto trendu připojí.
00:31:25 -Bude tato rychlá tramvaj podpovrchová,
00:31:27 bude to tedy jakési, v uvozovkách, metro?
00:31:30 Brněnské metro?
-No metro rozhodně ne.
00:31:32 Už z toho názvu vplývá,
00:31:33 že tedy se jedná o rychlou městskou tramvaj.
00:31:36 Tedy o zrychlení, aby se nestávalo to,
00:31:40 abychom nemuseli konstatovat, že jsme o minutu rychlejší
00:31:43 po dvaašedesáti letech na stejné trati.
00:31:45 Tedy hledáme cestu, jak odstranit ty překážky.
00:31:49 A jdeme na to cestou segregovaných, oddělených tras povrchových,
00:31:53 podpovrchových i nadpovrchových.
00:31:55 -Takže se nebudou křížit s ostatní dopravou?
00:31:57 -Jde nám o to odstranit kolize,
00:31:59 zvýšit bezpečnost a především tedy rychlost a plynulost provozu.
00:32:03 -A jenom krátce tedy výhled. Kdybyste se měl vžít
00:32:06 do přelomu století a snad už tisíciletí, vlastně?
00:32:10 Jak to bude vypadat v městské hromadné tramvajové dopravě?
00:32:13 -No, pokud mohu vycházet z územního plánu města Brna,
00:32:16 který byl schválen pro plánovací období do roku 2000,
00:32:19 tak v tomto období by se měly stavět
00:32:23 dva ze tří plánovaných diametrů. Ovšem to všechno závisí
00:32:26 na možnostech národního hospodářství
00:32:27 při přidělování limitů investiční výstavby.
00:32:30 A tak nám nezbývá, než věřit, že podle plánu v osmé,
00:32:33 v deváté a v desáté pětiletce
00:32:35 postavíme tolik, aby do toho příštího tisíciletí
00:32:38 moc na dostavbu tohoto systému v Brně nezbylo.
00:32:44 -Jiří Habr jezdí první rok.
00:32:46 Jezdíte tedy krátce.
00:32:49 Shodují se vaše představy se skutečností?
00:32:51 Myslíme tím vaše představy o vašem dnešním zaměstnání?
00:32:55 -Myslel jsem, že to bude takové volnější.
00:32:58 Že si řidič sedne a bude šoférovat a nestará se o nic jinačího.
00:33:03 V dnešní době ta doprava je náročnější.
00:33:08 No jinak mně vyhovuje pracovní doba.
00:33:12 Že nastupuji ráno, potom mám volno, můžu si doma něco udělat.
00:33:16 A potom nastupuji odpolední část.
00:33:19 -Řekněte nám, jak se ze zájemce stane skutečný řidič tramvaje?
00:33:23 -Musí vykonat psychotesty.
00:33:26 Po vykonání těchto psychotestů nastupuje do vlastního kurzu.
00:33:31 Kde se vyučuje bezpečnost práce,
00:33:36 technika vozidla, potom je to vyhláška 100 a 90.
00:33:41 A naposledy se vyučuje jízda a technika jízdy.
00:33:50 Potom řidič po absolvování dvou měsíců skládá zkoušky.
00:33:58 No a skládá je z radiostanice,
00:34:01 skládá je z jízdy, no a potom naposledy z té vyhlášky 100 a 90.
00:34:09 Vlastní kurz trvá dva a půl měsíce.
00:34:13 No a nakonec jezdí s instruktorem a s lidmi,
00:34:19 aby se dostal do toho běžného života šoféra.
00:34:24 -Emil Koutník, řidič důchodce, dvacet roků za řídícím pultem.
00:34:29 Můžete srovnat jezdění dříve a nyní?
00:34:33 -Dříve mohl být řidičem téměř každý.
00:34:37 Dnes tomu je ovšem poněkud jinak.
00:34:39 Ta technická náročnost je mnohem větší, než byla dříve.
00:34:43 Dříve ty vozy byly technicky velice jednoduché.
00:34:46 Ovšem z hlediska práce řidiče bych řekl,
00:34:49 že byla ta práce taková pohodlnější.
00:34:52 Poněvadž měl na voze také průvodčího.
00:34:55 Když přijel na zastávku, tak prostě se nemusel o nic starat.
00:34:59 Motory neběžely, motory, generátory.
00:35:01 Čili měl tam klid. Takže si prakticky odpočinul.
00:35:05 Dnes musí být ten řidič stále ve střehu.
00:35:07 Ať jede nebo ať stojí. Poněvadž když zastaví,
00:35:10 zase musí dbát o řádné odbavování vlaku.
00:35:12 Nastupování cestujících, kočárků, vykládání a podobně.
00:35:17 Takže po této stránce je tato práce náročnější.
00:35:22 Ovšem zase z hlediska bezpečnosti provozu ty dnešní vozy
00:35:27 jsou mnohem bezpečnější. Už z toho důvodu, že mají
00:35:31 vlastně prakticky tři brzdy. Mají brzdu elektrodynamickou,
00:35:35 kolejnicovou, čelisťovou. Dříve to prakticky byla ruční brzda
00:35:40 a byla to elektromagnetická brzda.
00:35:42 Samozřejmě tyto brzdy nebyly tak účinné.
00:35:45 Dále i osvětlení vozidel. Dnes jsou ty vozy řádně osvětleny.
00:35:50 Mají reflektory.
00:35:51 Tehdy to světlo bylo naprosto nedostatečné.
00:35:55 Když se třeba vyjelo za Brno,
00:35:57 někam, kde bylo méně venkovního osvětlení,
00:36:00 tak jel ten řidič prakticky potmě.
00:36:03 -Oldřich Kozel, u brněnského Dopravního podniku
00:36:06 jezdí už šestnáct roků.
00:36:09 S nějakou dopravní nehodou jste se jistě už setkal.
00:36:12 Jak jim však lze předcházet?
00:36:14 -Jezdíme rychlostí přibližně kolem čtyřiceti kilometrů.
00:36:18 Ovšem v této rychlosti při provozním brzdění
00:36:21 jsme schopni tramvaj zastavit na vzdálenost
00:36:23 přibližně 30 až 32 metrů.
00:36:27 Je to brzdná dráha, při které by cestující
00:36:30 neměl pocítit žádné důsledky prudkého brzdění.
00:36:34 Nebo neměl by poznat, že tramvaj prakticky brzdí.
00:36:38 Ovšem v případě nutnosti, při snaze zabránit havárii,
00:36:42 můžeme použít a používáme nouzové brzdy.
00:36:47 Kdy brzdná dráha tramvaje se výrazně snižuje
00:36:51 z té rychlosti 40 kilometrů až na zhruba 26 metrů.
00:36:57 Ovšem i tato brzdná dráha, 26 metrů, je přibližně dvojnásobná
00:37:02 oproti brzdné dráze osobního automobilu.
00:37:05 Pokud automobil vjede, nebo chodec vkročí
00:37:09 před přijíždějící tramvaj, která jede rychlostí 40 kilometrů,
00:37:13 na menší vzdálenost potom nemá šanci ani chodec přežít,
00:37:18 automobilista vyváznout bez nehody.
00:37:22 -Nasednete s roztržitostí člověka, který má spoustu jiných starostí
00:37:26 do tramvajového vozu, a necháte se unášet ulicemi.
00:37:30 Cítíte se v bezpečí, protože o vaši přepravu se starají jiní.
00:37:35 Lidé lhostejně nastupují a vystupují, okamžitě zapomínají,
00:37:39 kterou linkou jeli, a jestli byl řidič mladý nebo starý.
00:37:43 Spěchají dál za svými povinnostmi
00:37:45 a na tramvaj si vzpomenou teprve tehdy,
00:37:48 když se jí nemohou rychle dočkat.
00:37:51 To jsou chvilky, kdy je jim tramvaj vzácná.
00:37:55 -Mluvili jsme tu, mimo jiné i o tom,
00:37:58 jak bude taková tramvaj vypadat a jezdit někdy v roce 2000.
00:38:03 No a já si vás dovolím pozvat za takových 15, 20, 30 let
00:38:09 na setkání s tramvajemi. Pevně věřím, že se v Brně,
00:38:12 a nejenom v Brně, se s tramvají setkáme.
00:38:15 No, a pokud nechcete čekat takovou dlouhou dobu,
00:38:18 tak na viděnou a na slyšenou v příští Spirále času.
00:38:45 Skryté titulky M.Vrbská Česká televize Brno, 2012
00:38:50 .