Profil skupiny mladých umělců. ### Režie P. Jandourek
00:00:03 Na začátku nebyl nikdo menší, než Bratrstvo kočičí pracky.
00:00:08 HUDBA
00:00:34 Bratrstvo je vyšší formou mystického kolektivismu.
00:00:37 ZPĚV
00:00:39 Na jaře, v létě, na podzim, v zimě.
00:00:48 Bratrstvo je ikonicky ztělesněno znakem. 3 srpy uzavírající kruh.
00:00:55 ZPĚV
00:00:56 Na židli ve sklepě, v koupelně, na WC.
00:01:05 Bratrstvo je vpravdě utopistické.
00:01:08 Ve své touze po absolutní kráse a dokonalosti.
00:01:11 ZPĚV
00:01:13 Všichni papáme, všichni cucáme, všichni žvýkáme Sevak.
00:01:31 HUDBA
00:02:00 Bratrstvo spatřuje svůj zdroj inspirace v agitačním umění.
00:02:04 V agitačním umění socialistického realismu 50. let.
00:02:07 ZVONY HUDBA
00:02:24 Bratrstvo kočičí pracky by byla novodobá crazy záležitost.
00:02:29 Působila už v počátku 80. let.
00:02:32 Fotografové a výtvarníci se kolem nás pletli.
00:02:36 Protože jsme byli spolužáci a měli jsme podobný pohled na svět.
00:02:41 Podobný pohled na to, co nás obklopovalo, nás spojoval.
00:02:49 ZVONY HUDBA
00:02:58 V Bratrstvu kočičí pracky jsme si párkrát zahráli s Pavlem a Alešem.
00:03:04 Potom narukovali na 2 roky na vojnu, potom jsem zas narukoval já.
00:03:10 Když jsem se vrátil v srpnu 1989, tak už měli nachystaný projekt.
00:03:17 Písničky jako Už nikdy nebude jako v roce 1950.
00:03:23 A překvapili mne tím, že byly nachystány červené kostýmy.
00:03:27 A spousta fotografií celého image, který se vázal k 50. letům.
00:03:32 ZPĚV
00:03:34 Plameny planou na cestu těch, co zatnou pěsti.
00:03:48 Plameny planou na cestu těch, co s krví v ústech políbí zem.
00:04:20 Těsně před listopadem 1989 jela kapela Bratrstvo na takovou šňůru.
00:04:25 Kluci začali vystavovat fotografie, vzbudilo to zájem i tajnejch.
00:04:33 V prosinci 1989 jsme se sešli a udělali text, pojmenovaný Manifest.
00:04:45 Je výchozím bodem Bratrstva. Sdružení různejch kumštýřů.
00:04:52 HUDBA
00:05:01 V listopadu 1989 byla pražská výstava v Semaforu.
00:05:05 Spousta lidí měla pocit, že ty fotografie vznikly nějak rychle.
00:05:09 Že byly tendenční nebo něco takového. Rozhodně to není pravda.
00:05:13 Fotografie vznikly už rok předtím. Byly vystavené.
00:05:23 Pro lidi to bylo něco zcela nového.
00:05:26 Tak se jim zdálo, že reaguje okamžitě na tu revoluci.
00:05:29 Převrat otevřel Bratrstvu cestu do veřejnosti.
00:05:35 Plakáty visely na spoustě nároží, byly reprodukovány v knihách.
00:05:41 Tedy nejen v českých knihách, ale i na Západě.
00:05:45 Dá se říct, že o Bratrstvo byl docela velkej zájem.
00:05:50 A pak už následovalo to další. Výstavy, výstavy za hranicema.
00:05:54 Koncerty a tak dál.
00:05:57 ZVONY
00:06:09 Přijetí fotografií veřejností bylo dost protikladné, dá se říct.
00:06:13 Řada lidí reagovala pozitivně, že se jim to líbí.
00:06:20 Další řada reagovala přesně naopak, velmi negativně.
00:06:24 Kontraverze v Bratrstvu přetrvávala hodně dlouhou dobu.
00:06:31 Mám pocit, že se to potom dotklo i muziky.
00:06:34 HUDBA
00:07:13 V počátku výtvarná sekce vytvářela určitý experimenty.
00:07:21 Na bázi toho, jak fungují nějaké multimediální vztahy.
00:07:27 Hudební Bratrstvo hrálo skvělou muziku.
00:07:32 Muzika v té době vytvářela archetypy na bázi sentimentalismu.
00:07:40 Ten byl v 80. letech nivelizován undergroundem.
00:07:50 A dosud snad tady na to nejsou žaludky.
00:07:54 ZPĚV
00:07:56 Už jdou, Vaše blahorodí, a za nimi další půjdou.
00:08:07 Většina lidí spojuje Bratrstvo s 50. léty a socrealismem.
00:08:12 Bylo to tak v roce 1989. Asi to zaujalo.
00:08:16 Ale Bratrstvo vždy vycházelo ze spousty jiných věcí.
00:08:20 Tak se třeba stalo, že v těch 90. létech vyjelo s gotikou.
00:08:24 HUDBA
00:08:42 ZPĚV
00:08:44 Jsi pěna bledá, madono soví. Vyšla jsi z noci, vrátíš se do ní.
00:08:54 Bludičko v mlze noříš se do tmy a u tvých nohou hadi tancují.
00:09:06 Květ, to je pro nás čistota, něha, krása.
00:09:11 ZPĚV
00:09:12 Jak ho hadi svlékají, co je starej bůžek?
00:09:18 Ty jsi v houštinách, opusť, co je tvé.
00:09:24 Jako had, co svléká svoji starou kůži.
00:09:29 Ty jsi v houštinách.
00:09:32 Jenomže květiny mají také dole trny.
00:09:35 Trn je pro Bratrstvo smutek, bolest a taky víra.
00:09:40 ZPĚV
00:09:42 Bludičko v mlze noříš se do tmy a u tvých nohou hadi tancují.
00:09:54 Archetyp je to, co tady zůstává věčně, co prochází staletími.
00:10:01 Může to být trn, květ.
00:10:04 Ale taky je to, když jedete v 7,30 hodin ráno metrem, rozlepíte oko.
00:10:09 A vidíte obličej. Nos, krozná skoba.
00:10:12 Tak jak ho znáte z obrazů starých mistrů.
00:10:16 Ten člověk prošel z gotiky staletími k nám.
00:10:19 Aby se na nás podíval. To je archetyp.
00:10:22 HUDBA
00:10:44 ZPĚV
00:10:46 Zbav se všeho, co zlé je.
00:10:49 Jako hadi svlékají svoje staré kůže kdesi v houštinách
00:10:57 Opusť co je zlé.
00:11:01 Jako had, co svléká svoji starou kůži kdesi v houštinách.
00:11:11 Proč fotíme dobro a zlo? Protože se o něj sami zajímáme.
00:11:16 To je asi nejdůležitější. Že nás nějakým způsobem asi fascinuje.
00:11:20 HUDBA
00:11:35 Lidé říkají, že naši ďáblové jsou takoví neškodní červíci.
00:11:44 A že andělé jsou zlí. I to je možný.
00:11:49 Andělé jsou nějakým způsobem nemocní, i ti čerti jsou nemocní.
00:11:54 Všechno je vlastně bolest.
00:11:57 HUDBA
00:12:10 Někde v novinách vždycky napíšou, že tehdy dělalo Bratrstvo 50. léta.
00:12:16 Teď dělá křesťanské umění a to není vůbec pravda.
00:12:20 Ty věci existují paralelně vedle sebe stále.
00:12:25 Akorát v 1 dobu se tím zabýváme více, v 1 dobu méně.
00:12:29 Myslím, že vývoj jako takový není nikterak důležitý ani pro nás.
00:12:34 ZPĚV
00:12:38 Jak nahý v trní, jako zlý sen. Jak ve váze květy uvadám.
00:12:52 A ty si mne koupíš za pěťák, ó, za babku koupíš.
00:13:03 Ten poslední image kapely je takovej trošičku květinovej.
00:13:07 Do 60., 70. let. Je to image uniforem, vojáků lásky.
00:13:15 Jak už jsem říkal, znova se tam objevují ty květiny.
00:13:19 Je to už takovej pop. Na rozdíl od prvních desek, který byly nezávislý
00:13:25 ZPĚV
00:13:26 Znám tě tak dávno, Valentine, o čem zas sníš?
00:13:36 Snad se mi touláš po hvězdách, Valentine?
00:13:45 A ve tmě kráčí touha a nikdo ji nevnímá.
00:13:55 A ve tmě šílí svět zpěněný tak jako krev.
00:14:04 S tím popem u Bratrstva je to tak.
00:14:07 Bratrstvo mělo vždycky k popu blízko a koketovalo s ním.
00:14:11 Už na 1. i 2. desce. Bludička je popová záležitost z 2. desky.
00:14:15 Na 1. desce píseň Vojáček.
00:14:18 Takže 3. deska je logickým vyústěním toho, co jsme dělali.
00:14:22 I když spousta lidí říkala, že je to zrada na těch ideálech.
00:14:26 V bigbítu se občas dostaneš někam, kde se nezávislostí dál nedostaneš.
00:14:32 Takže děláš něco, co je srozumitelnější většímu počtu lidí.
00:14:37 ZPĚV
00:14:39 Už nejsem malej kluk, to ne. Ty nejseš malá holka, říkám.
00:14:49 Za okny svítá a usínáš.
00:15:18 Bratrstvo je především bigbít. Protože já hraju na tu kytaru.
00:15:23 Potom to jsou fotografové. Ty jsou známí obecně.
00:15:26 Mimo to ti fotografové malují třeba obrazy. O to se pokouším i já.
00:15:31 Pavel napsal takovou pohádku, já jsem k tomu nakreslil obrázky.
00:15:36 Richard píše muziku k filmům, Ondřej dělá vážnou muziku.
00:15:39 Aktivit jednotlivejch členů je šílená spousta.
00:15:43 Dá se to shrnout pod 1 celkovou hlavičku. To je Bratrstvo.
00:15:47 ZPĚV
00:15:49 Neposlušný dítě jsi, to mám rád. Neposlušný dítě jsi napořád.
00:16:00 Tak pojď do ráje, téma jako nevím, že je ztracený.
00:16:18 Proč máme rádi Moravskej kras? Proč tam koncertujem, točíme a fotíme?
00:16:24 Protože je to evropskej unikát a taky proto, že jsme tam vyrostli.
00:16:29 HUDBA
00:16:35 ZPĚV
00:16:40 Že je ztracený, tak pojď za mnou! Tak pojď do ráje!
00:16:48 Skryté titulky: Jitka Cívková Česká televize, 2013
00:16:52 .