O městské architektuře minulých let, výhledech a záměrech.
00:00:29 Jihlava je městská památková rezervace,
00:00:32 která se jako město zformovala ve 2. polovině 13. století.
00:00:36 Její nejstarší dějiny jsou spojeny s nálezem stříbra,
00:00:40 které ovlivnilo nejen historii města,
00:00:42 ale našich zemí v širším slova smyslu vůbec.
00:00:46 Tato rezervace dnes čítá 210 chráněných objektů.
00:00:53 Nejcennější na našem městě ovšem nejsou jednotlivé domy,
00:00:57 ale soubory domů.
00:00:58 Nebyla epocha, která by se významně nezapsala
00:01:01 do našeho města, do jeho stavitelského umění,
00:01:05 a tak v širším slova smyslu neobohatila naši kulturu vůbec.
00:01:09 Ať to byla raná gotika, ať to byly stavby 13. století,
00:01:13 mám na mysli sakrální i profánní,
00:01:15 ať to byla renesance,
00:01:17 která je svojí hodnotou stále ještě nedoceněná
00:01:20 a přitom vedle Telče patří mezi to nejcennější na Moravě,
00:01:24 ale i baroko a opomíjené 19. století.
00:01:26 všechny tyto epochy se významně zapsaly do struktury
00:01:30 a stavebního vývoje našeho města.
00:01:33 Jihlavákům pochopitelně už delší dobu není jedno,
00:01:36 co se děje s jejich krásným městem.
00:01:39 Především v posledních 40, 60 letech je Jihlava,
00:01:42 a to mohu říci zodpovědně, téměř systematicky ničena.
00:01:47 Proto se na začátku r. 1990 sešla skupinka nadšenců,
00:01:50 kterým není jedno, jaký osud postihne naše krásné město.
00:01:56 Tak byl založen Klub přátel staré Jihlavy.
00:01:59 Ten si dal do vínku zachránit ještě to,
00:02:01 co zde zbylo po našich předcích a ukázat světu,
00:02:05 že Jihlava opravdu patří mezi nejcennější historická města
00:02:09 nejenom tady u nás na Moravě, ale ve střední Evropě vůbec.
00:02:13 -Jihlava se prostě má čím pochlubit.
00:02:16 Při procházce centrem ocení malebné historické soubory
00:02:19 zdejší občan, ještě více pak uznalý turista.
00:02:23 A což potom při pohledu z výšek?
00:02:25 To teprve vynikne celý městský půdorys ze 13. století
00:02:29 s okruhem městských hradeb.
00:02:31 S původní parcelací bloků, uličkami a náměstím
00:02:34 patřícím mezi největší ve střední Evropě.
00:02:38 Ovšem vraťme se zpět na zem.
00:02:40 Více než historické hodnoty centra
00:02:42 snad proslavila Jihlavu, bohužel,
00:02:45 stavba zcela jiného charakteru.
00:02:49 -Ošklivý šrám utrpělo náměstí
00:02:51 vybudováním obchodního domu Prior.
00:03:00 Byl postaven na místě původního hsitorického špalíčku,
00:03:04 tzv. Grezlu.
00:03:05 Přestože se stavba snaží určitým členěním
00:03:08 falešných střech a mansard
00:03:10 a použitím obvodového pláště v tradiční technologii
00:03:13 nějak zapadnout do náměstí,
00:03:16 výsledná architektura je poměrně těžkopádná, hmotná.
00:03:21 Vymyká se okolnímu měřítku
00:03:23 a nezapadá do jinak poměrně malebného prostoru
00:03:26 jihlavského náměstí.
00:03:31 -Jihlavský Prior nebyl zdaleka jediným obchodním domem,
00:03:35 který se stal naprosto nežádoucí dominantou historického prostředí.
00:03:40 Takovým způsobem se prostě rozšiřovaly obchodní služby
00:03:44 v našich městech namísto zhodnocení stávajících památek.
00:03:48 Poučili jsme se už?
00:03:49 Vždyť nejkrásnější městské celky jsou ty,
00:03:52 v nichž jsou cenné historické památky
00:03:55 spojeny s moderním životem.
00:04:00 -Bude potřeba zabývat se řešením obchodní sítě
00:04:03 z hlediska sortimentu a velikosti obchodů.
00:04:11 Protože do centra asi nepatří obchody,
00:04:14 které potřebují každodenní zásobování
00:04:16 velkými zásobovacími auty.
00:04:18 Můžeme se podívat
00:04:20 na tolik diskutovaný obchodní dům Prior
00:04:23 na jihlavském náměstí, kde je potřeba zásobování.
00:04:28 Byly zde vytvořeny rampy pro příjezd zásobovacích vozidel
00:04:33 do suterénu a vidíme,
00:04:36 že rampy nám tvoří negativní prvek na náměstí.
00:04:43 Z toho už je potřeba se poučit,
00:04:46 abychom další obchody do města pouštěli
00:04:50 spíš v sortimentu specializovaných prodejů
00:04:55 a ne velkoplošných prodejních ploch,
00:04:59 které zásobování a dopravu do centra přitahují.
00:05:09 -Vlivem asanačního plánu,
00:05:11 který zpracovávalo Brno, došlo k názoru,
00:05:18 že se má segregovat doprava ve městě a to tak,
00:05:21 že hlavní ulice mají být věnovány pouze pěší obsluze.
00:05:25 Zásobovací doprava má jít prostředkem bloku.
00:05:28 To vedlo k značné deformaci a destrukci bloků
00:05:31 a k zajíždění nákladních automobilů do bloků.
00:05:39 Toto považuji za nejhorší zásah do hitorické struktury města,
00:05:44 čili mizení a ničení původní urbanistické struktury.
00:05:50 -Tahle koncepce byla nosnou až do nedávna.
00:05:54 Dá se říci, že podle ní
00:05:56 se v některých případech jede do dneška.
00:05:58 Ukázalo se, že to byla koncepce nesmírně nešťastná,
00:06:02 která městu nejenže nepomohla,
00:06:04 ale rapidně zhoršila stav jednotlivých objektů a bloků
00:06:08 z jednoho prostého důvodu:
00:06:10 protože se ukázalo, že do města velkoobchody nepatří.
00:06:14 Postupně jak byla od 50. let rušena drobná síť malých obchodů,
00:06:19 vznikaly velkoplošné prodejny.
00:06:21 Ty s sebou nesly problém zásobování tak,
00:06:25 že si vyžadovaly velikánské skladovací plochy.
00:06:28 A to byl limitující faktor,
00:06:30 který nějak poškodil starobylost vnitrobloků
00:06:35 a předurčil jejich budoucnost.
00:06:40 Narušil kompaktnost jednotlivých celků
00:06:43 a celé urbanistické řešení Jihlavy,
00:06:46 protože charakter města je stále ještě středověký.
00:06:51 Je pochopitelné, že bylo otázkou času,
00:06:53 kdy projektanti, nevázaní ideologickými tlaky,
00:06:57 si uvědomí tento nešvar a nějak ho napraví.
00:07:01 Jenomže náprava dnes spočívá v tom,
00:07:04 že musíme řešit to, co se tu zničilo poměrně nedávno.
00:07:08 Uzavírání vnitrobloků.
00:07:09 Protože se ukázalo,
00:07:11 že ta koncepce je naprosto špatná, naprosto mylná.
00:07:16 -Do památkové rezervace v centru nepatří velkoplošné obchody
00:07:23 a je třeba podporovat spíše drobnější podnikatele,
00:07:26 různost obchůdků a spíš to směřovat k tomu,
00:07:29 že je to i určitá turistická atrakce.
00:07:33 Takže v tom je asi ta zásada.
00:07:41 -Je to nakonec trochu i
00:07:43 v koncepci dopravního řešení historického jádra,
00:07:50 kde se počítá s pěšími zónami,
00:07:52 které sice nebudou čistými pěšími zónami,
00:07:55 ale je to směrované tak, aby člověk,
00:07:57 který si tam jde skutečně něco koupit,
00:08:00 když do toho obchodu vejde, to odnesl v tašce nebo ruce
00:08:04 a nepotřeboval na to speciální dopravní zařízení.
00:08:09 -Problém je právě v tom,
00:08:11 že v době minulé celá obchodní síť tady
00:08:15 byla situována do centra.
00:08:19 Bez ohledu na to, o jaký sortiment se jedná.
00:08:22 A teď právě dochází k tomu,
00:08:24 aby se centrum zklidnilo od dopravy atd.,
00:08:29 ale obchodní síť máme postavenou na systému úplně jiném.
00:08:38 -Obchody, obchůdky a zase obchody.
00:08:40 Obchodní síť je prostě pro každodenní chod města nezbytná.
00:08:45 Ovšem nejenom nákupy živ je člověk.
00:08:48 Interiéry historických objektů
00:08:50 jsou přímo předurčeny pro prezentaci muzeí,
00:08:53 galerií, pro výstavy.
00:08:57 A pokud hovoříme o kultuře v Jihlavě,
00:08:59 nemůžeme opomenout tradiční kulturní stánek:
00:09:03 Horácké divadlo.
00:09:04 Nutnost zachování historické tváře města
00:09:07 stanoví náročné požadavky i na jeho generální rekonstrukci,
00:09:11 která by měla být dokončena snad už v příštím roce.
00:09:15 -Stavba Horáckého divadla
00:09:18 je největší investiční akcí v centru.
00:09:24 Na místě původního kapucínského kláštera
00:09:27 bylo v r. 1850 zřízeno městské divadlo,
00:09:30 které sloužilo až do nedávných let.
00:09:33 Bohužel technický stav divadla neumožňoval jeho další provoz
00:09:38 a bylo nutné přistoupit k jeho zásadní rekonstrukci.
00:09:43 V r. 1988 vznikla 1. studie,
00:09:45 potom se dále projektovalo, projednávalo,
00:09:50 ale nemohli jsme dojít ke konečnému efektu
00:09:53 a proto byla v r. 1991 vypsána architektonická soutěž,
00:09:57 ve které zvítězil projekt pražských architektů
00:10:01 Králíčka, Krátkého, Brykse a Meleny,
00:10:05 podle ketrého se v současné době stavba realizuje.
00:10:12 Přes některé rozdílné pohledy
00:10:15 mezi autory a Útvarem hlavního architekta
00:10:18 se domnívám,
00:10:20 že výsledkem řešení bude důstojný stánek kultury
00:10:25 centra regionu Vysočina.
00:10:30 -Konečná podoba Horáckého divadla je tedy prozatím pouze na papíře.
00:10:35 Nechme se proto tedy překvapit a věřme, že příjemně.
00:10:39 Méně spokojeni jsou však památkáři
00:10:42 s rekonstrukcemi některých dalších objektů.
00:10:45 Konstatování je o to smutnější,
00:10:48 že vesměs jde o chyby dnes už nenapravitelné.
00:10:56 -Stojíme před Ferdinandovým domem,
00:10:59 domem č. 47 na Masarykově náměstí,
00:11:05 jehož oprava probíhala přibližně od r. 1987 ― 1991.
00:11:09 Já jsem se na ní podílel památkovým dohledem.
00:11:13 Tento dům se bohužel nepovedl tak, jak bych si představoval,
00:11:17 protože se nepodařilo zachránit řadu původních nástěnných maleb,
00:11:22 architektonických prvků a stavebních článků,
00:11:26 které se našly zejména v horních patrech.
00:11:32 Horní patra byla určena na byty a projekt rekonstrukce
00:11:36 byl vypracován ještě předtím, než bylo jasné, co v domě je,
00:11:41 než byl proveden restaurátorský průzkum.
00:11:45 Proto se musely nalezené cenné části výzdoby
00:11:48 zachraňovat za pochodu
00:11:51 a ledacos se už zachránit nepodařilo.
00:11:57 Fasáda, kde okna nemají takový formát,
00:12:00 jaký by odpovídal
00:12:02 nalezeným částem renesančních ostění,
00:12:08 protože okna byla objednána dříve
00:12:11 než byl hotov restaurátorský průzkum fasády,
00:12:15 takže se musely uměle zmenšovat parapety.
00:12:20 V arkýři byla nástěnná malba,
00:12:22 na parapetu renesanční koberec velice dobře zachovaný,
00:12:27 bohužel jsem jednoho dne přijel na stavbu
00:12:30 a dělníci mi sdělili, že neměli co dělat,
00:12:33 tak mezitím osekali tuto malbu.
00:12:36 Dalším příkladem jsou
00:12:37 kamenické články a nástěnné malby v horních patrech.
00:12:44 Převažuje utilitární hledisko využití na byty, normy
00:12:49 a co nejjednodušší průběh stavby.
00:12:55 Aby se mohlo všechno udělat typově.
00:12:59 Myslím, že interiéry horních 2 pater
00:13:02 se nijak podstatně neliší
00:13:05 od běžných interiérů panelových domů.
00:13:10 Špalety jsou zarovnány,
00:13:12 místo trámových stropů
00:13:14 jsou tam normální stropy z pur desek...
00:13:17 Původní kolorit domů byl setřen.
00:13:20 -V souvislosti s památkovým zákonem č. 20
00:13:23 jsme před lety začali bojovat
00:13:29 o vytvoření zvláštního stavebního řádu
00:13:31 ministerstva kultury,
00:13:33 který by tyto rozpory řešil.
00:13:40 Nejdřív by tedy musel být stavební průzkum,
00:13:43 restaurátorský průzkum, pak teprv projekt.
00:13:47 Skutečnost byla taková,
00:13:49 že nejdřív byl projekt, pak byla demolice
00:13:53 a pak byl teprv průzkum.
00:13:57 Nás dokonce volali teprv v okamžiku,
00:14:00 kdy už polovička domu byla zničena.
00:14:04 Demolice byla nutná kvůli stavební sanaci,
00:14:07 a přitom u památky je potřeba postupovat co nejopatrněji,
00:14:12 co nejvíc vážit, kde, kolik a které omítky odstranit.
00:14:23 -Rekonstrukce jihlavské radnice a sousedního domu
00:14:27 je právě před dokončením.
00:14:29 Stojíme ve schodišťové hale, v 1. patře radnice,
00:14:32 která je zaklenuta žebrovou klenbou
00:14:36 z cihelných tvarovek z r. 1561.
00:14:39 Vidíme zde ještě další zajímavé detaily,
00:14:42 původní rokokové ostění dveří, původní kamenické články a další.
00:14:49 Diskutabilní je,
00:14:51 jak se k těmto detailům hodí právě provedená rekonstrukce.
00:14:55 Podle mého názoru je tato úprava špatná, a přitom drahá.
00:14:59 Je zde užito nevhodných materiálů, mramoru, který klouže,
00:15:03 takže se na něm musí objevit gumové pásky,
00:15:06 kovářské práce, které jsou samoúčelné,
00:15:09 např. tvary v rozích schodiště, které mají být výzdobou,
00:15:13 jako by simulovaly nějaký smysl nebo funkci,
00:15:19 jak to bylo u měšťanských domů, kterou přitom ale nemají.
00:15:23 Nebo lustr, kde je užito nevhodných stínidel
00:15:27 a i tvarové řešení neodpovídá tomuto prostoru.
00:15:31 -Jak je tedy zřejmé, základní princip zní:
00:15:34 historické domy můžeme udržovat a opravovat.
00:15:37 Nikoliv však modernizovat.
00:15:40 A z jejich stěn pak na nás nepřestanou dýchat dávné časy.
00:15:44 Tak jako v těchto honosných původních měšťanských domech
00:15:48 až palácového charakteru.
00:15:49 Ve vysokých renesančních síních s klenbami.
00:15:52 Právě pro Jihlavu jsou typické tzv. soukenické domy.
00:15:57 A podobných jedinečných prostor se zde podařila uchovat celá řada.
00:16:07 -Starý územní plán, který byl vypracován
00:16:10 ještě před vyhlášením městské památkové rezervace
00:16:17 v r. 1982, se postupně přežil
00:16:21 a navíc již v době své platnosti
00:16:23 zakotvoval některé nepříliš dobré záležitosti,
00:16:28 založil velkoplošné asanace v městské památkové rezervaci
00:16:37 a počítal s výstavbou solitérních objektů
00:16:41 přímo v historické části města.
00:16:50 -Změna koncepce se ukazuje ve zpracování nebo aktualizaci
00:16:54 územně-plánovací dokumentace,
00:16:56 která se pro Jihlavu v současné době připravuje.
00:17:03 Je to jak speciální dokumentace pro historické jádro,
00:17:07 kde jsou zohledněny všechny stavebně-historické průzkumy,
00:17:11 doprava v historickém jádru
00:17:13 a všechny vazby, které je potřeba akceptovat.
00:17:16 Tak samozřejmě i územně-plánovací dokumentace
00:17:19 pro celé město.
00:17:21 Pokud se ji podaří schválit jak pro historické jádro,
00:17:25 tak pro celé město do konce roku, tak si myslím,
00:17:29 že Jihlava bude pokračovat
00:17:31 ve svém rozvoji v kladném slova smyslu.
00:17:40 -Je samozřejmé, že ne všechny problémy,
00:17:43 které se zde nakupily za poslední desetiletí,
00:17:49 lze odstranit za pár roků.
00:17:51 Všichni se shodujeme na tom,
00:17:53 že tato problematika má trvání dlouhodobé.
00:17:56 Ale můžeme konstatovat,
00:17:58 že to, co se tady udělalo za poslední 4 roky,
00:18:01 nemá v globále obdoby v jiném desetiletí
00:18:04 našeho krásného města.
00:18:06 Pochopitelně máme dlouhodobé plány.
00:18:09 Máme dlouhodobou vizi budoucnosti Jihlavy.
00:18:12 A jedním z velikánských našich tajných přání je
00:18:15 vybudovat z Jihlavy důstojný památník
00:18:18 velikána světové hudby Gustava Mahlera.
00:18:24 Ten 15 let žil v tomto domě za mnou.
00:18:29 Proslavil naše město a máme vůči němu
00:18:32 nesmírně velikánský dluh.
00:18:37 Snad bych si jen dovolil říci,
00:18:39 že Gustav Mahler a Jihlava, to je projekt,
00:18:43 do kterého Jihlava vkládá svoji budoucnost,
00:18:46 protože my máme zájem, aby se Jihlava stala,
00:18:50 podobně jako je Salzburg Mozartovým městem,
00:18:53 střediskem mahlerovských studií.
00:18:55 Aby měla co nabídnout všem badatelům a zájemcům o Mahlera.
00:18:59 A aby byla v budoucnu navždy spojována s jeho jménem.
00:19:13 Skryté titulky: Hana Svanovská, Česká televize 2014
00:19:22 .
Další pokračování cyklu Zjizvená tvář měst nás tentokrát zavede do srdce Vysočiny, do Jihlavy. Do města, které se i dnes – po desetiletích různých rekonstrukcí, modernizací a zbytečných asanací – řadí mezi nejvýznamnější městské památkové rezervace střední Evropy.