O necitlivé zástavbě v padesátých a pozdějších letech a o devastaci původních staveb.
00:00:38 HLÁŠENÍ NÁDRAŽNÍHO ROZHLASU
00:00:47 Ještě dřív než na přerovské nádraží
00:00:49 vjel 1. vlak, to bylo v r. 1841, se tady něco změnilo.
00:00:55 Stavba železnice jistě podstatně zasáhla
00:00:58 do života zemědělského kraje střední Moravy.
00:01:01 Město s největším nádražím habsburské monarchie
00:01:05 si začalo uvědomovat svůj význam.
00:01:07 Svou důležitost.
00:01:08 Najednou to bylo blíž do Vídně, do Prahy, do Krakova i do Brna.
00:01:13 Začal se rozvíjet průmysl.
00:02:01 Přijeli jsme do Přerova a díváme se.
00:02:04 Rozhlížíme se kolem.
00:02:06 Jak už to tak dělají ti, kteří přijedou odjinud.
00:02:12 Podáme zprávu o tom, co jsme viděli a slyšeli.
00:02:16 Tak začněme rovnou u městského architekta.
00:02:24 -Já bych hlavně hovořil o otázce dopravy,
00:02:27 která je pro město nejvíc palčivá.
00:02:35 Limituje totiž další rozvoj města.
00:02:37 Po všech jeho stránkách.
00:02:43 Dopravní situace nebyla důsledně řešena.
00:02:46 Priorita se dávala spíše jiným částem města
00:02:49 před dopravním řešením.
00:02:51 Tzn. při nárůstu průmyslové výroby,
00:02:55 kdy se rozrůstaly továrny, Přerovské chemické závody,
00:02:59 Přerovské strojírny.
00:03:07 Na to se nabaloval přírůst lidí a bytové zástavby,
00:03:11 takže priority se dávaly na tuto část města.
00:03:18 Tedy výstavba nových obytných celků,
00:03:21 nových obytných čtvrtí, továren,
00:03:24 a na tu dopravu se nějak zapomnělo.
00:03:29 Nakonec problém vyvstal v to, že doprava není řešena vůbec.
00:03:41 -Pokud mám mluvit o Přerově,
00:03:43 je jasné, že město Přerov je na tom jako jiná města,
00:03:47 která byla u nás vystavována za minulého režimu.
00:03:51 V 30. letech tu existoval okrašlovací spolek,
00:03:56 který vysazoval aleje, byl tady krásný park,
00:03:59 takže město bylo zelené.
00:04:01 Kdežto najednou se změnilo
00:04:03 v šedivou a průmyslovou aglomeraci.
00:04:34 Město, které má v určitém období třeba 15 000 obyvatel,
00:04:38 tak je ten vztah k městu od nich určitě jiný,
00:04:41 než když se najednou ve městě vybuduje velký průmysl,
00:04:45 jsou tady přerovské strojírny, Meopta...
00:04:48 Prostě najednou se do města dostane spousta nových lidí,
00:04:52 nePřerováků, čímž neříkám, že by byl nutný lokálpatriotismus,
00:04:57 ale přece jen to má svůj vliv.
00:04:59 Ty kořeny tu prostě nejsou.
00:05:01 Lidi už neviděli a nezažili to město takové, jako bylo.
00:05:05 Podbízivě se budovaly byty,
00:05:07 lidem se naoko říkalo. podívejte se, co pro vás děláme.
00:05:11 A když vidíme, co se pro nás dělalo,
00:05:14 tak výsledek je úplně opačný.
00:05:16 Byty se stavěly tak, že se vybourávaly staré bloky,
00:05:20 stará zástavba, na kterou se prostě nemuselo sahat.
00:05:25 -Byl to v podstatě záměr, který vyplýval z územního plánu.
00:05:30 Ten byl zpracován v r. 1974.
00:05:35 Je to část realizace tzv. Přerov-centrum 1,2
00:05:40 a zástavba se dostala
00:05:41 do bezprostřední blízkosti historického jádra města.
00:05:52 -Zástavba měla být v dolní části.
00:05:55 Samozřejmě tam byla podmínka,
00:05:57 že se tam nesmí stavět domy vyšší než 2podlažní,
00:06:01 až ve větší vzdálenosti 4podlažní.
00:06:03 A samozřejmě to dopadlo tak, že se postavily 6podlažní domy,
00:06:08 a to hned v blízkosti hradeb.
00:06:10 Takže odstup na hradby už není vůbec možný.
00:06:13 Takže to jsou věci, které nenávratně zmizely.
00:06:19 -Sídliště na Kozlovské ulici.
00:06:22 Původní zástavba byla, takříkajíc, spíše venkovského typu.
00:06:27 Domy, zahrady.
00:06:29 Zeleň? Prý jenom ovocné stromy.
00:06:47 Na kopci nad Brodem přes řeku Bečvu
00:06:50 existoval již v 11. století dřevěný zeměpanský hrad.
00:06:55 Jedinou zděnou stavbou na opevněném návrší
00:06:58 byl románský kostelík zasvěcený sv. Jiří.
00:07:02 Trhová ves v podhradí byla v r. 1256
00:07:05 obdařena městskými právy.
00:07:08 V průběhu let se však z královského města Přerova
00:07:12 stalo město poddanské.
00:07:17 Těm, kteří naslouchají hlasu dějin, se na přerovském Horním náměstí
00:07:22 vybaví jména Vilém z Pernštejna,
00:07:25 Jan Blahoslav, biskup Jednoty bratrské,
00:07:27 Jan Amos Komenský, Karel starší ze Žerotína.
00:08:04 -Když se člověk podívá na předcházející plány Přerova,
00:08:13 od konce 19. století přes 1. republiku,
00:08:16 tak se mu může vyjevit velice idylický koncept města
00:08:20 na rovině, které se může blokově rozvíjet,
00:08:24 které má jasné hranice mezi prostory a zástavbou.
00:08:30 A když se v závěru 20. století podíváme ze zámeckého vršku,
00:08:35 tak vidíme město jak po válce.
00:08:37 Probombardované, vyprolukované, vymlácené...
00:08:42 Jak se to mohlo stát? Jak k tomu došlo?
00:08:47 Co k tomu můžete říct na vysvětlenou?
00:08:50 Dá se to vysvětlit jinak než společenskopolitickou situací
00:08:55 nebo něčím takovým?
00:09:04 -V minulosti ta snaha opravovat objekty,
00:09:07 které už nebyly některé v úplně dobrém stavu,
00:09:11 prostě nebyla, takže se to řešilo asanací.
00:09:20 Vybouráváním celých front obytných domů
00:09:23 a implantováním konstrukční soustavy,
00:09:27 která není městská.
00:09:32 -Tzn. nejdřív to ztratilo majitele, a pak se mohlo začít.
00:09:36 -Pak se mohlo začít.
00:09:37 -To je asi ta prapříčina všeho.
00:09:40 Objevily se požadavky na asanaci některých nových věcí?
00:09:44 Já bych něco takového očekával.
00:09:46 Nebo je to pro vás absurdní?
00:09:49 Protože tam může být kapacita značná.
00:09:51 Třeba likvidace tam toho domu.
00:09:54 -Neobjevily, toto ne.
00:09:59 -Takže nepřekáží, nevadí, jsou zde závažnější problémy?
00:10:03 Tzn. ty, o kterých jste mluvil?
00:10:06 -Nejzávažnější je doprava.
00:10:08 To nás trápí nejvíc.
00:10:10 -Kdyby se to podařilo vyřešit v nějakém historickém čase?
00:10:14 Krátkém čase?
00:10:17 -Tak bychom se mohli vrhnout do dalších věcí.
00:10:24 Jsou to ožehavé problémy, ale ne tak palčivé, jako doprava.
00:10:43 -Vůbec se nedodržovalo původní rozvržení města.
00:10:49 Co už na městě je, než historické jádro?
00:10:52 Třeba Dolní náměstí.
00:10:54 Tam bylo štěstí, že se to zarazilo,
00:10:59 i když už jedna strana byla zcela zničená tím,
00:11:02 že se tam postavil velký dům OSP.
00:11:05 Ale v dalším plánu bylo i vybourání spodní části náměstí,
00:11:09 kde místo čtverce, který měl uzavírat náměstí,
00:11:14 se to mělo otvřít a nastavit paneláky,
00:11:17 jeden tak a další tak.
00:11:20 Úplně by se porušil systém vnitřního jádra města.
00:11:25 Přitom když si to vezmeme,
00:11:27 tak na odborech výstavby a územního plánování
00:11:31 seděli tzv. odborníci.
00:11:33 Vždyť to byli inženýři.
00:11:35 Ale podléhali jiným vlivům nebo se chtěli sami zapsat
00:11:40 do tvářnosti toho města.
00:11:45 Vím, že i v Přerově se toho udělalo hodně špatného,
00:11:49 co nám tady velice ublížilo.
00:11:56 Všechna tato rozhodnutí má na svědomí ing. Gremlica,
00:12:00 který, jak mě překvapilo, teď někde působí dál,
00:12:04 jestli na Olomoucku nebo někde...
00:12:08 A právě i pro současnost bych chtěla říct,
00:12:11 že kolikrát, když se vybírají lidé,
00:12:14 kteří by měli rozhodovat tady o těchto věcech,
00:12:17 tak se velice přihlíží k tomu,
00:12:19 že jsou to lidé, kteří mají zkušenosti.
00:12:22 Že v tomto oboru dělali už třeba 30 let.
00:12:25 Ale to ještě neznamená, že zkušenosti, které mají,
00:12:28 jsou dobré zkušenosti.
00:12:30 A že nebudou pokračovat v tom, co dělali celý život.
00:12:46 -Na okraji historického jádra Přerova,
00:12:49 v konfrontaci s protějším břehem,
00:12:52 kde se zástavba dotkla přímo nábřežíčka,
00:12:55 se setkáváme tady s tím vykousnutým kusem,
00:12:58 který je charakterizován březovou alejí,
00:13:01 jak místní říkají: Grgotem.
00:13:06 Gremlicovou gotikou.
00:13:10 Hladovým štítem.
00:13:12 Funkcionalismus tomuto místu taky pěkně zaťal,
00:13:15 choval se naprosto bezohledně k městskému panoramatu,
00:13:20 nárožní dům,
00:13:21 který minimálně o 2 patra narušil výškové zónování,
00:13:31 nemluvím o parteru, který obsahuje viklace,
00:13:36 do kterých není možné nahlédnout,
00:13:39 a nakonec perla celého prostoru:
00:13:42 dům, který se na poslední chvíli podařilo zachránit
00:13:45 a který dominuje prostoru.
00:13:48 A úplně napravo jediný obelisk Tyršova mostu
00:13:53 směrem k sokolovně.
00:14:00 Pane architekte, co s prostorem?
00:14:02 Jaké léky uplatnit k tomu,
00:14:04 aby mohl fungovat tak, jak by patrně fungovat měl,
00:14:08 aby mohl jedním vrzem vyléčit všechny bolesti místa,
00:14:12 kterého jsme tady svědky?
00:14:19 -Původně tady stál objekt sokolovny,
00:14:22 který byl zbořen kvůli nábřežní komunikaci,
00:14:26 a to těsně před listopadem 1989.
00:14:30 Dá se říct, že rok 1989 zachránil ostatní objekty,
00:14:35 které by byly nevyhnutelně asanovány taky.
00:14:40 Nabízí se jedině takové řešení,
00:14:42 že celý tento prostor
00:14:44 budeme postupně nějakým způsobem zastavovat tak,
00:14:48 aby byl vytvořený systém ulice, popř. nějakého náměstí.
00:14:58 Popřípadě se nabízí vypsání nějaké veřejné soutěže tak,
00:15:02 aby ukázala, jak celé to území rehabilitovat
00:15:05 a vytvořit z toho ucelenou městskou část,
00:15:08 která tady původně byla a měla by být i nadále.
00:15:24 -Město Přerov má samozřejmě spoustu problémů.
00:15:27 Ten s vojenským letištěm je, jak se zdá, největší.
00:15:48 I lidé mají své problémy.
00:15:50 Nejenom s technikou.
00:15:52 Této paní byl v rámci restituce vrácen dům na Žerotínově náměstí.
00:15:59 -Právě minulý týden tu měla schůzi ODA,
00:16:01 tak jsem se pana Ježka zeptala,
00:16:04 jestli tento objekt bude ještě někdy odškodněn.
00:16:08 Tak řekl, že mám být trpělivá.
00:16:11 Mezitím zde v r. 1989 stála ještě jedna budova,
00:16:14 tady naproti, kde stojíme, ta spadla...
00:16:17 A kdy spadne to, co vidíte, tak to teda nevím.
00:16:19 Musím říct, že interiér je ještě horší,
00:16:22 než tento exteriér a zapsali se tu lidé,
00:16:25 kteří tyto objekty měli pronajaté a používali je,
00:16:29 i když úplně grátis.
00:16:30 A když se odstěhovávali, tak vytrhali elektrické vedení,
00:16:34 ohřívače, radiátory...
00:16:36 Prostě jsem z toho smutná.
00:16:38 Že všechny epochy nás prostě o něco obraly.
00:16:49 -Jsou firmy, které míří do Evropy.
00:16:52 Ale taková velkorysá realizace jejich záměrů
00:16:55 je zatím v Přerově jediná.
00:17:14 Po letech doma.
00:17:16 Nikdo nepoznává cizince v městě.
00:17:20 Město snad, jako se hlava k vlasu znává,
00:17:24 nechá mě aspoň ulicemi vlát.
00:17:28 Však potom večer vprostřed rynku i kostky v dlažbě ptám se kam.
00:17:35 A jemně, jako kulečníku, na který tágo pokládám.
00:17:42 To napsal přerovský rodák pan Oldřich Mikulášek.
00:17:46 On to prostě uměl.
00:17:50 Tak na shledanou.
00:17:52 A posíláme vám pozdrav z Přerova.
00:19:25 Skryté titulky: Hana Svanovská, Česká televize 2014
00:19:40 .
Ještě dřív než na přerovské nádraží vjel první vlak, to bylo v roce 1841, se tady něco změnilo. Stavba železnice jistě podstatně zasáhla do života zemědělského kraje střední Moravy. Město s největším nádražím habsburské monarchie si začalo uvědomovat svůj význam. Svou důležitost. Najednou to bylo blíž do Vídně, do Prahy, do Krakova i do Brna. Začal se rozvíjet průmysl…