O vzácných památkách z různých etap kulturně historického vývoje. ### Připravili B. Samek a A. Lowák
00:00:18 Už v době doznívání barokního umění se na Moravě začala objevovat díla,
00:00:23 obracející se pro inspiraci ke slohům,
00:00:25 které baroko předcházely.
00:00:29 Architekturu ovládly klasické stavební řády.
00:00:32 V antice hledali formální poučení i sochaři a malíři.
00:00:37 Umění nového uměleckého směru se v moravskoslezském regionu,...
00:00:40 ...uplatnilo nejdříve ve Slavkově u Brna.
00:00:47 V letech 1786 - 89 tam vznikl kostel Vzkříšení Páně.
00:00:54 Vstupnímu průčelí předřadil projektant,...
00:00:57 ...sloupový porticus se štítem,
00:01:00 jehož plochu zaplnil tyrolský sochař Franz Zecherle,...
00:01:04 ...reliéfním výjevem rozeslání apoštolů.
00:01:08 Ten vyjadřuje Kristův příkaz: "jděte, učte všechny národy,
00:01:12 a křtěte je ve jménu Otce, i Syna, i Ducha Svatého".
00:01:25 Stěny zdobí další reliéfy ze života Kristova.
00:01:49 Nad oltářem vymodeloval Zecherle,...
00:01:51 ...monumentální kompozici Zmrtvýchvstání Krista.
00:02:37 Přítomnost klasického pojetí v ještě čistší podobě,...
00:02:41 ...nalézáme v přestavěné lichtenštejnské hrobce,...
00:02:44 ...pod paulánským kostelem ve Vranově u Brna.
00:02:48 Romantický příklon Lichtenštejnců k antice je znám,...
00:02:51 ...už z lednickovaltického areálu.
00:02:58 V souladu s posláním stavby použil stavitel hrobky,...
00:03:01 ...Franz Engel u vstupní partie težkých sloupů dórského řádu.
00:03:10 Klenbu hrobky rozčlenil kazetami.
00:03:17 Josef Klieber vytvořil pro hrobku sousoší,
00:03:20 vyjadřující loučení a smutek nad odchodem zemřelých.
00:03:49 Již zmíněným dílům se svým pojetím blíží,...
00:03:52 ...volně stojící hrobní kaple Haugwitzů v Náměšti nad Oslavou.
00:03:57 Pochází z počátku 20. let 19. století
00:04:01 a jejími původci jsou sochaři Josef Klieber a Josef Kernheusel.
00:04:08 Základní antické principy jsou tu zachovány,
00:04:11 ovšem prostší představy zadavatelů vyloučily velkorysou pompéznost,
00:04:16 a daly vyznít drobnému detailu na průčelí i v interiéru.
00:04:28 Toleranční patent císaře Josefa II.,
00:04:31 vydaný r. 1781,
00:04:34 přinesl evangelíkům a vyznavačům řeckého pravoslaví,...
00:04:37 ...nejen občanskou svobodu,
00:04:40 ale i omezenou svobodu náboženskou.
00:04:43 Místa konání bohoslužeb, tedy modlitebny,
00:04:46 nesměly však napodobovat,...
00:04:47 ...architekturu katolických církevních staveb.
00:04:51 Proto jsou nejstarší modlitebny nenáročného vzhledu,
00:04:55 ovšem s charakteristickým trojdílným uspořádáním lavic.
00:05:08 Naopak slezská evangelická církev augsburgského vyznání,...
00:05:11 ...postupovala odlišně, odvážněji, a možno říci sebevědoměji.
00:05:16 Už rok po vydání tolerančního patentu,...
00:05:19 ...zahájila stavbu kostela v Dolních Bludovicích,
00:05:22 v dispozičním rozvrhu, obvyklém u katolických chrámů.
00:05:26 Ovšem původně bez věže.
00:05:29 Tu bylo dovoleno vztyčit až r. 1850.
00:05:34 Bludovický sál zaplňují známým způsobem,...
00:05:36 ...uspořádané lavice,
00:05:39 ke stěnám jsou ze tří stran přiřazeny patrové tribuny.
00:06:00 Nejpozoruhodnější je však oltář.
00:06:04 Jeho výzdoba se sochami 4 evangelistů
00:06:07 a 2 anděly je shodná s katolickými kostely.
00:06:27 Novorenesanční sloh se uplatnil v zámecké kapli,...
00:06:30 ...v Černé Hoře u Blanska.
00:06:34 Stalo se tak díky celkové přestavbě celého zámeckého objektu.
00:06:38 Prací se ujal vídeňský architekt Theofil Hansen.
00:06:43 Ten s sebou přivedl i řadu dalších umělců.
00:06:48 Tak třeba Josefa Friericha,
00:06:50 který namaloval oltářní obraz Vítězného Krista.
00:07:07 Nebo Franze Erlera,
00:07:09 který zhotovil monumentální sochu Immaculaty,
00:07:12 Neposkvrněné Panny Marie.
00:07:26 Gustav Meretta, architekt,
00:07:28 působící ve službách olomouckého arcibiskupa,
00:07:31 zbudoval v 80. letech 19. století, v moravské části Ostravy,
00:07:37 kostel Božského Spasitele.
00:07:42 Pro svou historicko-romantickou stavbu,...
00:07:44 ...zvolil typ trojlodní baziliky s antikizujícím průčelím.
00:07:56 Interiér je inspirován římskou renesancí
00:07:59 a starokřesťanskými chrámy.
00:08:02 Tak vznikla v Ostravě,...
00:08:04 ...jedna z umělecky nejnáročnějších novostaveb svého druhu,
00:08:08 kterou vybavili mobiliářem vídeňští i místní umělci.
00:08:31 U převážné většiny kostelů 19. století se architekti,...
00:08:36 ...obraceli ke klasické francouzské gotice,
00:08:39 nebo ke gotice severoněmecké a polské.
00:08:43 Už r. 1823 vypracoval Heinrich Koch,
00:08:47 architekt hraběte Kinského,
00:08:49 projekt prostého venkovského kostelíku,...
00:08:52 ...v Lipovci na Blanensku.
00:08:55 Vnitřní vybavení, rovněž gotického charakteru,
00:08:58 se pořizovalo až o nějakých 20 let později.
00:09:08 Obraz soluňských věrozvěstů,
00:09:10 od brněnského malíře Josefa Zeleného,
00:09:13 byl pořízen k tisíciletému příchodu sv. Cyrila a Metoděje na Moravu.
00:09:30 Po polovině 19. století byl v Adamově vybudován,
00:09:34 z režných cihel,
00:09:36 kostel sv. Barbory.
00:09:41 K výzdobě této sice nevelké,
00:09:42 avšak slohově čisté stavby,
00:09:45 věnoval její patron torzo pozdněgotického mariánského oltáře,
00:09:50 původem z dolnorakouského kláštera ve Zwettlu.
00:09:56 Před instalací v Adamově byla monumentální dřevořezba,...
00:09:59 ...upravena, a v gotickém duchu doplněna.
00:10:23 Tentýž Alois Lichtenštejn,
00:10:25 který věnoval Adamovu světelský oltář,
00:10:28 přestavoval do dnešní podoby svůj zámek v jihomoravské Lednici.
00:10:33 Přestavba změnila i vzhled zámeckého kostela,...
00:10:36 ...sv. Jakuba Většího.
00:10:39 Na novogotické úpravě a vybavení se podíleli,...
00:10:42 ...převážně vídeňští umělci.
00:11:11 Obdobně přísně historicky je pojat i kostel sv. Mikuláše,
00:11:15 v Tvarožné nedaleko Brna.
00:11:18 Projektantem tohoto kostela byl stavitel August Prokop.
00:11:24 Jeho strohou novogotiku vyplnil oltáři a kazatelnou,...
00:11:28 ...samouk, všeuměl František Urbanec,
00:11:31 mlynář z nedaleké Líšně.
00:12:01 Jestliže v Tvarožné převládá kámen a omítnutá zeď,
00:12:05 pak v případě pohřební kaple velkomeziříčských Lobkowiczů,...
00:12:08 ...v Netíně vyšel týž August Prokop z příkladů severské gotiky,
00:12:13 a omezil se na režné neomítnuté cihelné zdivo.
00:12:54 Červený kostel.
00:12:56 Tak je v Brně běžně nazýván chrám Jana Amose Komenského,...
00:12:59 ...Českobratrské církve evangelické.
00:13:03 Je to citlivě vyřešená trojlodní sálová stavba,...
00:13:05 ...z 60. let 19. století s věží - hlavním průčelím.
00:13:11 Brzo se stala vzorem pro další protestantské chrámy,...
00:13:14 ...moravských měst i vesnic.
00:13:38 Obdobnou podobu má třeba evangelický kostel v Opavě,
00:13:42 z konce minulého století.
00:13:44 I on vznikl na místě zrušených městských hradeb,
00:13:47 v rámci nově urbanizovaného prstence,
00:13:50 obepínajícího historické jádro měst.
00:14:18 Že však pozoruhodné stavby vysoké umělecké kvality,...
00:14:22 ...lze najít i v odlehlých místech,
00:14:24 dokládají další katolické chrámy.
00:14:29 Tak na polovině cesty mezi Opavou a Ostravou,...
00:14:31 ...leží Kravaře.
00:14:33 Tam místní stavitel vybudoval,...
00:14:36 ...v posledním desetiletí 19. věku novogotické cihlové trojlodí,
00:14:41 na místě starého chrámu.
00:14:44 Z něj ponechal renesanční věž
00:14:47 a nenásilně ji začlenil do nového organismu.
00:15:03 Až počátkem našeho století se stavěl kostel sv. Mikuláše,...
00:15:06 ...v Ludgéřovicích poblíž Ostravy.
00:15:10 Je zbudovaný na tradičním středověkém půdorysu,
00:15:13 hlásící se svou architekturou i výzdobou ke gotickým vzorům.
00:15:17 Ty však,
00:15:19 narozdíl od rakousky zaměřené jižní Moravy,
00:15:22 mají původ vesměs v německé oblasti.
00:15:28 V podélné stavbě nacházíme hvězdicovou žebrovou klenbu.
00:15:39 Obdobný klenebný systém užil vídeňský architekt,...
00:15:42 ...Karl Weinbrenner v centrálně řešené stavbě,...
00:15:45 kostela Navštívení Panny Marie v Poštorné u Břeclavi.
00:15:55 Prohlížíme - li jej dobře, pak zjišťujeme,
00:15:59 že do jeho gotického organismu už vnikly nové kvality.
00:16:04 Byť tu gotická forma stále hraje prim,
00:16:07 díky určitým barokním prvkům a stavebnímu materiálu,
00:16:11 jímž jsou kdysi věhlasné výrobky poštorenské cihelny,
00:16:14 glazované cihly, tvarovky a tašky střešní krytiny,
00:16:19 ocitáme se tu na samém prahu moderní doby.
00:16:24 Kostel byl dostavěn r. 1898,
00:16:28 tváří se starožitně,
00:16:30 plně však už vykročil do 20. století.
00:16:34 A to způsobem,
00:16:35 jemuž velmi dobře rozumí dnešní postmoderna.
00:16:41 Mobiliář i umělecká výzdoba kostela byly pořízeny,...
00:16:46 ...v době vzniku stavby vídeňskými a tyrolskými řezbáři.
00:17:04 Obdobnou jako Poštorná je i architektura,...
00:17:08 ...kostela Neposkvrněného početí Panny Marie,
00:17:11 v Ostravě - Přívoze.
00:17:13 Navrhl jej,
00:17:14 v rámci širšího urbanistického konceptu,
00:17:17 přední vídeňský architekt,
00:17:18 teoretik, urbanista a památkář Camillo Sote.
00:17:23 Stavbu sice stále zaplňuje novogotický dekor,
00:17:26 její dispozice však upomíná na starokřesťanské,...
00:17:29 ...či byzantské osmiboké centrály.
00:17:39 Představení moravských diecézí, v Olomouci i v Brně,...
00:17:42 ...vsadili při obnově svých katedrál,...
00:17:44 ...na tradici.
00:17:46 V Olomouci byla r. 1883 zahájena regotizace,...
00:17:49 ...dómu sv. Václava,
00:17:52 trvající následných 10 let.
00:17:55 Umělecké schopnosti projektanta,
00:17:57 ředitele arcibiskupské stavební kanceláře,
00:17:59 Gustava Meretty,
00:18:01 nebyly bohužel plně na úrovni náročného úkolu.
00:18:04 A tak jsou výsledkem snažení chladné a strohé novogotické tvary,
00:18:09 oscilující mezi vědeckou spekulací a volnou tvorbou.
00:18:18 Šťastnější výsledek přinesla regotizace biskupského chrámu,...
00:18:21 ...sv. Petra a Pavla v Brně.
00:18:23 K řešení byla vypsána architektonická soutěž,
00:18:27 z níž v r. 1901 vyšel vítězně projekt,...
00:18:30 ...Vídeňana Augusta Kirchsteina,
00:18:33 který dal mimojiné vztyčit i 2 pseudogotické věže.
00:18:46 Výstavbou nového vstupního průčelí s visunutým portikem,...
00:18:50 ...bylo dílo r. 1908 dokončeno.
00:19:07 Přestavbou získal dóm nový,
00:19:10 oproti dřívějšímu tvaru elegantní vzhled.
00:19:14 Brno tak dostalo charakteristickou dominantu.
00:19:35 Skryté titulky: Hana Svanovská
00:19:54 .
Umění nového uměleckého slohu se v moravsko-slezském regionu uplatnilo nejdříve ve Slavkově u Brna. V letech 1786 až 1789 tam vznikl kostel Vzkříšení Páně, dílo nejvýznamějšího představitele vídeňského klasicismu, architekta císařského dvora a slavkovských Kouniců – Ferdinanda Hetzendorfa. Jestliže světská architektura hledala během celého 19. století poučení pro svůj nový výraz ve všech minulých epochách, pak v chrámových stavbách sloužila za vzor převážně gotika, která podle tehdejšího mínění vystihovala nejlépe duchovní představu „o domě božím“ zasvěceném modlitbě. Že však pozoruhodné stavby vysoké umělecké kvality lze najít i v odhlehlejších místech naší země, dokládají chrámy na polovině cesty mezi Opavou a Ostravou.
Připravili B. Samek a A. Lowák.