Pozvání tentokrát přijal J. Vyčítal a M. Čepelka, ale také jsme navštívili dvě poněkud neznámá místa v Praze. ### Režie J. Hojtaš
00:00:07 Já chtěl bych být v nedělní ráno
00:00:13 v chodníku kvádrem žulovým.
00:00:19 A proč divný smutek mívám,
00:00:24 to snad se nikdy nedovím.
00:00:28 Přeji vám příjemné vplutí do dnešního nedělního dne.
00:00:32 Dovolili jsme si pro vás připravit několik objevů.
00:00:36 Pokud je někdo z vás Všeználek, tak se divit nebude.
00:00:40 Já jsem ale Neználek, tak jsem se divil dost.
00:00:47 CÍRKEVNÍ ZPĚV
00:01:06 Určitě nejsem jediný Pražan, který projížděl Holečkovou ulicí
00:01:11 v Praze 5 a říkal si, co je za těmi zdmi.
00:01:15 Vypadá to na anglický nebo skotský zámek.
00:01:19 Nyní jsem uvnitř a vím, že je to opatství svatého Gabriela.
00:01:25 Přede mnou je muž, který mě zasvětí do tohoto prostoru,
00:01:30 který je pro hodně Pražáků prostorem neznámým.
00:01:35 Pan doktor Miroslav Kunštát je historik.
00:01:38 Nyní patří slovo vám.
00:01:42 Bylo by dobré říct, že je to bývalé opatství svatého Gabriela.
00:01:49 Máte pravdu, že objekt vypadá anglicky a tajemně.
00:01:54 Jeden z jeho architektů byl Belgičan Hildebrandt Hemptinn.
00:02:01 Stavěl taky jeden klášter v Erdingtonu v Anglii.
00:02:06 Protože projekty na tento velký areál vznikly na belgickém území,
00:02:11 tak duch Prahy a kontext s okolní Prahou nebyl dostatečně vnímán.
00:02:20 Působí to trochu exoticky.
00:02:24 Vyskytujeme se v čase koncem 19. století, kde to vše vzniká.
00:02:30 Někdo si možná bude říkat,
00:02:32 že to není žádná cenná historická památka.
00:02:36 Je to dílo Beuronské umělecké školy?
00:02:41 Ano, Beuronská umělecká škola se nazývá podle kláštera
00:02:46 svatého Martina v Beuronu. Je to v Horním Podunají.
00:02:50 To je prastarý klášter, který v 19. století získala
00:02:55 kongregace beuronských benediktinů.
00:02:58 Tato kongregace zasvětila svoje úsilí také pěstování umění,
00:03:04 liturgickému zpěvu,
00:03:06 i některým vědním oborům.
00:03:09 Mezi umělci vynikl páter Desiderius Lenz.
00:03:14 Je to klíčová postava této umělecké školy a její zakladatel.
00:03:19 Ten během studií na mnichovské akademii byl hodně unaven
00:03:24 tehdejším akademismem a také nenacházel zalíbení v romantismu.
00:03:32 Moc se mu líbilo v mnichovské Glyptotéce.
00:03:36 Ve sbírkách starého egyptského umění a měl pocit,
00:03:40 že církevní sakrální umění obnoví
00:03:45 odkazem na staré chrámové umění egyptské, respektive umění řecké.
00:03:54 V duchu takových snah napsal knížku o estetice Beuronské umělecké školy
00:04:02 Jeho umělecká škola se skutečně snaží vypracovat přesný postup
00:04:09 postavy a nalézt v proměnných formách přírody nějaký řád.
00:04:16 Věčný řád a vyjádřit jej.
00:04:18 Viděl jsem ukázky, kde se pracuje s kružnicí a různými průsečíky.
00:04:23 Když hovoříte o dílech této školy, tak bych řekl,
00:04:29 že kdo posílá těžší zásilky, tak to mohl vidět na známkách.
00:04:36 Byly to dva průhledy do zdejšího výtvarného umění.
00:04:42 Mohli bychom prozradit, že to není úplně náhodou,
00:04:46 že Česká pošta vydala tyto známky.
00:04:50 Česká pošta je vlastníkem těchto prostor.
00:04:54 Možná to někoho překvapí.
00:04:58 Československý stát to převzal asi v roce 1919 jako věcné břemeno
00:05:05 a také proto není Pražákům známé toto území,
00:05:10 že se sem nechodí.
00:05:12 Jak to bylo na počátku Československé republiky?
00:05:18 Klášter benediktinek tady existoval krátkou dobu.
00:05:22 Od počátku 90. let, kdy bylo zbudováno toto opatství.
00:05:28 Během 90. let byla provedena malířská výzdoba.
00:05:32 Pokračovalo se až do vypuknutí 1. světové války.
00:05:41 V roce 1919 jak mniši kláštera v Emauzích, tak i benediktinky,
00:05:50 většinou to byly řeholnice německé národnosti,
00:05:57 měli pocit, že Praha jako hlavní měst nového československého státu
00:06:03 a bylo to období silných anticírkevních vystoupení.
00:06:07 Vzpomeňme na zbourání Mariánského sloupu na Staroměstském náměstí.
00:06:11 -Franta Sauer.
-Ony podlehly panice.
00:06:16 Pod cenou se prodal tento objekt československému státu.
00:06:21 Nějakou dobu tady v okolních objektech sídlilo ministerstvo pošt
00:06:29 Pouze kostel byl ponechán původnímu liturgickému určení.
00:06:36 Ve smlouvě existuje věcné břemeno,
00:06:40 že se nadále zde mají konat bohoslužby.
00:06:44 To se děje a naplňuje až do dnešní doby.
00:06:48 Vím, že některé malby tady trpí.
00:06:51 Zatéká sem a je snaha, aby se některé prostory rekonstruovaly.
00:07:00 Loni na podzim tady byla akce, která měla být prvopočátkem toho,
00:07:05 aby se tyto prostory staly známější
00:07:10 a získaly se prostředky pro vnitřní rekonstrukci.
00:07:16 Je to kostel, který v roce 1990 vešel ve známost tím,
00:07:23 že současný světící biskup Václav Malý tady sloužil.
00:07:31 Snaha o rekonstrukci a záchranu, myslíte si, že má šanci?
00:07:37 Myslím si, že šanci má. Šance vznikla po listopadu 1990.
00:07:43 Pražané a širší veřejnost se o existenci tohoto kostela dozvěděla
00:07:49 díky páteru Václavu Malému.
00:07:54 V té době začaly kostel navštěvovat desítky i stovky věřících.
00:08:01 Už bylo snazší upozorňovat na jeho neutěšený stav.
00:08:06 Myslím si, že i Česká pošta a ministerstvo dopravy
00:08:09 získaly k tomuto objektu pozitivní vztah.
00:08:13 Dokladem toho jsou ty dvě poštovní známky, které byly vydány
00:08:20 v říjnu loňského roku.
00:08:24 Jejich motivy jsou vzaty z malířské výzdoby tohoto kostela.
00:08:30 Také se konala soutěž o nejhezčí českou poštovní známku
00:08:37 ve spolupráci s deníkem Mladá fronta Dnes.
00:08:41 Nás potěšilo, že beuronské motivy obsadily druhé a třetí místo.
00:08:47 Nejen známka proslavuje místní prostory.
00:08:51 Vyšla také kniha Heleny Čižické Beuronská umělecká škola.
00:08:58 To, že v Nedělním ránu vysíláme takovou mikroreportáž
00:09:03 z těchto prostor, tak to také přispěje k tomu,
00:09:06 aby vešla ve známost zdejší prostora.
00:09:11 Pane doktore, vy jste tady ministroval ještě jako student.
00:09:15 -Jak se tady cítíte teď?
-Musím říct, že dobře.
00:09:21 Když jsem tady jako student
00:09:23 na konci 70. a počátku 80. let ministroval,
00:09:28 tak tady byl stařičký a milý páter, který měl velký smysl pro řád.
00:09:37 Bohužel, tehdy mše svaté tady navštěvovala hrstka věřících.
00:09:45 Tehdy jsem měl obavu, že až zemře, že už tento kostel nebude
00:09:49 sloužit svému účelu.
00:09:52 Vidíte, nyní se tady konají pravidelné bohoslužby
00:09:55 a veřejnost o tomto kostele ví.
00:09:58 V rámci Dne beuronské školy, který se konal vloni v říjnu,
00:10:06 tak tady byl slavnostní benefiční koncert,
00:10:08 pořádný pod záštitou německého vyslance v Praze
00:10:11 a našeho vyslance v Německu.
00:10:12 -Hrál tady bratr Marka Ebena.
-Ano. Schoola Gregoriana.
00:10:16 Koncert byl hojně navštíven.
00:10:19 Den beueronské školy byl komentován
00:10:22 v denním tisku v kulturních rubrikách.
00:10:24 A zase veřejnost na tuto opomíjenou kulturní památku
00:10:28 a na její současný ne potěšitelný stav upozornil.
00:10:33 HUDBA
00:10:42 Pokud by pražští diváci hádali, odkud jsou tyto záběry,
00:10:47 tak by to možná neuhodli. Já jim prozradím, že jsme Na Poříčí.
00:10:52 Je to vedle Bílé labutě a dům, kde se nacházíme v 8. patře,
00:11:00 tak se jmenuje U Černé labutě.
00:11:04 Paní Iva Benáčková ví velmi dobře o čem tento dům je.
00:11:08 Ví také dobře o smyslu kavárny, která je trochu atypická.
00:11:14 Je to současně i galerie.
00:11:16 Vy jste koordinátorkou výstav, které tady probíhají.
00:11:20 Moje první otázka bude logická. Jak dlouho tato galerie funguje?
00:11:26 Nefunguje dlouho, možná se někomu zdá, že funguje dlouho.
00:11:31 Je asi půl roku nebo tři čtvrtě roku. Nevím to přesně.
00:11:35 Galerie vznikla náhodou. Když se stavěl tento dům,
00:11:40 tak bylo povoleno jenom 7 pater. A byla povolena terasa.
00:11:46 Majitelka domu jednou při stavební kontrole vyšla sem nahoru
00:11:50 a zjistila, že je tady krásný výhled a že by byla škoda,
00:11:55 kdyby se nezpřístupnila celá terasa veřejnosti.
00:12:00 Hledala možnosti, protože nebylo povoleno postavit patro.
00:12:07 Skleník, který tady vznikl, je proto že se nedalo postavit patro.
00:12:13 Nějaký amatér by řekl, že by tady nahoře něco udělal.
00:12:18 Majitelka domu, paní doktorka Danuše Ziringová byla prozíravá
00:12:23 a pozvala ke spolupráci elitu elit.
00:12:27 Světoznámou českou architektku paní Evu Jiřičnou,
00:12:31 která žije v Londýně. Jak ona zakázku přijala?
00:12:36 Myslím si, že ocenila dobrou vůli paní Ziringové,
00:12:40 že chce udělat kulturní stánek, který je gestem v Praze.
00:12:46 Ona ho nebere jako komerční prostor, ale jako dar.
00:12:50 Je to hezký přístup. To se jí líbilo.
00:12:54 Asi to, co se jí líbilo, to si myslím,
00:12:58 byla představa, že udělají galerii jinou, než je v Praze zvykem.
00:13:02 Galerii v 8. patře, otevřenou. Je vidět na nebe.
00:13:05 Z jedné strany je galerie otevřená. Je tady velký příval světla.
00:13:12 Ve světě ta tendence existuje.
00:13:17 Vytvářet galerie, jak jsou mrakodrapy v posledním patře.
00:13:22 Tohle je první galerie tohoto typu v Praze.
00:13:25 HUDBA
00:13:55 V Galerii Černá labuť končí výstava autorky,
00:13:59 která používá pseudonym Kampak.
00:14:02 Oslovím vás paní Kampaková. Proč jste si zvolila pseudonym?
00:14:08 Vybrala jsem si ho proto, aby nikdo nezjistil, kdo jsem.
00:14:11 Abych zůstala utajená.
00:14:12 Vím, že malbu většinou studují muži a vy jste ve 4. ročníku AVU.
00:14:19 Vaší specialitou jsou přírodní detaily,
00:14:24 které vidíme i zde na výstavě. Co vás přitahuje na tomto tématu?
00:14:28 Je to rostlinná říše a skvělá její anatomie.
00:14:33 Vy jste obdržela stipendium do Holandska,
00:14:38 což je uznání vaší tvorby.
00:14:40 S jakými pocity a s jakým očekáváním tam odjíždíte?
00:14:46 Očekávám, že tam naleznu nejúžasnější tvary rostlin
00:14:49 a květin a objevím tam muzea a v nich malbu starých mistrů.
00:14:55 Souvisí to se mnou a že to uvidím na vlastní oči.
00:14:58 Těším se, že budu v záhoně a v muzeu.
00:15:07 Vím, že tady vystavovala taková jména, jako je Jiří Sopko.
00:15:12 Sympatické je, že dramaturgie není umanutá jedním směrem.
00:15:17 Vystavují tady také knižní ilustrátoři.
00:15:20 Slyšel jsem, že tady začne spolupráce s pražským
00:15:23 Divadlem Archa, které je naproti.
00:15:27 Co mohou očekávat návštěvníci této galerie a kavárny?
00:15:35 Byla bych ráda, aby tento prostor byl živý.
00:15:41 Nyní vám neřeknu úplnou koncepci, protože se pořád mění.
00:15:45 Přicházejí sem výtvarníci a umělci všech oborů,
00:15:49 kteří se nabízejí, že by rádi udělali tady výstavu.
00:15:52 Co můžu slíbit a co by se mně líbilo?
00:15:55 Aby sem proudily všechny typy umění.
00:15:58 Aby se prostor neprofiloval jenom pro jeden typ umění.
00:16:01 Třeba pro malbu nebo sochařství.
00:16:04 Pestrost spočívá i v tom, že tady měla svoji akci Linka bezpečí.
00:16:09 Vím, že se tady chystá i osobní
00:16:13 výstava majitelky tohoto prostoru paní Ziringové.
00:16:16 Má tady být výstava její cesty po Polynésii.
00:16:19 Kdy bude a jaký bude její obsah chystané březnové výstavy?
00:16:26 Je to zahalené tajemstvím, protože paní Ziringová
00:16:31 si to všechno připravuje sama.
00:16:33 Ona byla půl roku na Polynéských ostrovech.
00:16:36 Protože je to činorodý člověk, tak si tam šla odpočinout.
00:16:40 Je to také člověk, který neumí odpočívat nikde,
00:16:42 tak tam začala obcházet umělecké školy.
00:16:45 Zaujalo ji, že ty děti krásně malují,
00:16:47 ale mají primitivní podmínky na malbu.
00:16:51 Tak tam půl roku dávala dohromady ilustrace a tvorbu dětí.
00:16:59 Chce si to udělat sama a tak nevím, co se chystá.
00:17:04 Myslím si, že je do toho zapálená a bude to hodně zajímavé.
00:17:08 Budou tu fotografie a bude se tady také promítat.
00:17:12 Já se na to těším, protože to sama nevím.
00:17:25 Pod skálou bílou,
00:17:28 kde proud tiší tok,
00:17:33 častokrát s milou já zamířil krok na lůžko z chvojí,
00:17:45 za přísvitu hvězd
00:17:49 zlověstnou krásou, začala s mě plést.
00:17:58 Slavík tam zpíval,
00:18:02 strom oblékal květ,
00:18:06 já zapomínal
00:18:10 na lov i svět,
00:18:15 i práci v lesích,
00:18:18 co měl jsem tak rád,
00:18:23 já zanedbával a nemohl spát.
00:18:40 Tvé tělo bílé
00:18:43 mi čím dál tím víc
00:18:48 svítilo nocí dvojitý půlměsíc,
00:18:56 v té kráse bílé já shořel jak troud,
00:19:05 můj rozum zdá se, dál odnášel proud
00:19:13 Tam v skrýši z olší, na lůžku z trav,
00:19:21 já zapomínal i na dobrý mrav,
00:19:29 něžně jsem líbal, tvých tváří důlek
00:19:38 i kůži bílou tvých oblých půlek.
00:19:54 Sta lásky slibů
00:19:58 já slýchával tam,
00:20:03 netušil, že tvou zbraní je klam.
00:20:11 "Dávám ti sbohem,
00:20:14 já obracím list!",
00:20:19 Takové psaní
00:20:23 já odmítám číst.
00:20:27 Kéž být bys mohla
00:20:31 ušák, či pták,
00:20:36 nabil bych kvér svůj
00:20:39 štěrkem a pak
00:20:44 ještě sůl s pepřem
00:20:47 by vzala ti smích,
00:20:52 jak bych to našil
00:20:56 do půlek tvých.
00:21:00 Jak bych to sázel
00:21:04 do půlek tvých.
00:21:11 To byla písnička z nového CD Greenhornů.
00:21:14 CD se jmenuje 2000 a vedle mě je šéf Jan Vyčítal.
00:21:18 Na CD jsou klasické americké písničky.
00:21:23 Vy jste nedávno v Americe byli. Honzo, jaká je Amerika dnes
00:21:27 a jaké tam byly vaše nejsilnější zážitky?
00:21:31 Já už byl v Americe několikrát z tohoto složení Greenhornů.
00:21:36 Toto jsou mladí kluci, kteří tam byli poprvé a já to považoval
00:21:41 za svoji povinnost je tam dostat.
00:21:43 Když o tom zpívají, tak aby věděli, jak to tam vypadá.
00:21:47 Jak vypadají Niagarské vodopády.
00:21:51 Já bych to nemusel vidět podruhé. Niagaru bych nemusel.
00:21:56 Golden Gate, na to jsem se podíval rád znova.
00:21:59 Je to krásné, když se najednou z mlhy vynoří křižník
00:22:03 jako barák veliký. Dojmy z Ameriky mám veliké.
00:22:10 Všiml jsem si, že za těch 8 let se hodně změnilo v hospodách.
00:22:17 V žádné americké hospodě se nesmí kouřit.
00:22:21 A smí se tam pít pivo jako tady u nás?
00:22:23 Pivo se smí a v česko-amerických hospodách už teče plzeňské.
00:22:29 Před 8 lety bylo lahvové, teď už teče plzeňské.
00:22:32 Většinou se načepuje ještě další dodatkové.
00:22:35 Krajové, které bys nečekal. Také české.
00:22:41 To je to největší a já se vždy z Ameriky vracel
00:22:46 s rozhozeným žaludkem. Nyní jsem se vrátil zdravý.
00:22:52 Honzo, ty jsi mluvil o česko-amerických hospodách,
00:22:55 ale já vím, že je tam také jedna česko-česká,
00:22:58 kde jsi byl a zažil jsi tam příběh,
00:23:01 který si myslím, že si zaslouží, aby byl zveřejněn.
00:23:06 On je to restaurant, který se jmenuje Zlatá Praha.
00:23:10 Je to poslední česká restaurace v New Yorku.
00:23:13 Po smrti pana Vašaty, který tam měl na Manhattanu restauraci.
00:23:19 Tohle je v Queens.
00:23:23 Má to Jirka Suchánek a je to bezvadný člověk.
00:23:27 Je to bývalý muzikant a má pochopení.
00:23:32 Vaří tam bezvadná česká jídla a lépe než v Česku.
00:23:38 Má tam pivní koutek. Takovou formanku.
00:23:44 Tam teče plzeňské a nahoře má fotografie
00:23:48 všech lidí, kteří u něj zadarmo plzeňské pili,
00:23:51 kteří mu to tam vyjídali.
00:23:54 Začíná to od Trampové přes Matušky, Gotty, Vondráčkové, Greenhorny,
00:24:01 Spirituál kvintet a tak dále.
00:24:03 Najednou mezi těmi fotkami byla tahle fotka.
00:24:13 Já jsem říkal: "Jirko, co to je?"
00:24:16 On říkal, že je to pikantní příhoda.
00:24:19 Před půl rokem sem přišel Američan,
00:24:23 opravdový Američan. Starý pán přes 80.
00:24:29 Vypil tady 5 - 6 kousků a skousnul se.
00:24:32 A pak se rozhovořil: "Já jsem sem přišel do této restaurace
00:24:37 jenom proto, že se jmenuje tak, jako jedno město v Evropě,
00:24:42 které jsem v roce 1945 s tankem osvobozoval."
00:24:45 Jirka Suchánek mu říkal:
00:24:47 "Dědo, to si pletete. Vy jste byl v Plzni."
00:24:51 On říkal, že byl v Praze.
00:24:58 On viděl, že nemá cenu se s ním kočkovat a tak přestal.
00:25:02 Druhý den ten člověk přišel znova a přinesl tuto fotografii.
00:25:10 Je tam ještě dřevěný sud z Plzně, že jí zdraví opravdovsky.
00:25:18 Vzadu vpravo je sud.
00:25:20 Sedí tam američtí vojáci a mají na klíně česká děvčata.
00:25:25 Času je málo a voda stále stoupá.
00:25:28 Já budu dotěrný žurnalista. Jak to, že americký tank v Praze?
00:25:33 To je ta zajímavost. Ten člověk je pořád naživu.
00:25:37 Jmenuje se William Gladstoun.
00:25:41 Vedl misi,
00:25:45 která byla hodně čímanská a která na volání Prahy o pomoc,
00:25:49 byl to tento tank, obrněné vozidlo a dva džípy,
00:25:55 jeli do Prahy kontaktovat Němce, jestli nechtějí kapitulovat
00:25:59 a odvézt je do Plzně do zajetí, aniž by se Američani hnuli
00:26:03 z Rokycan, z demarkační čáry.
00:26:05 Známe datum, když píšeme do historie?
00:26:08 Napsal mi to vlastnoručně.
00:26:13 Napsal mi, od jaké divize je.
00:26:15 Bylo to 7. května 45.
00:26:19 Jak vidíte na fotce, tak jsou před Černínským palácem.
00:26:24 Místo Němců, bohužel, kontaktovali barikádníky a Českou národní radu,
00:26:29 kterou tehdy zastupoval komunista Smrkovský.
00:26:32 7. května byl americký tank v Praze.
00:26:35 7. května mohla pro Pražany skončit válka.
00:26:39 Nemusela hořet Staroměstská radnice
00:26:41 a nemusely umírat stovky lidí.
00:26:43 Smrkovský je poslal zpátky, že je všechno domluvené
00:26:47 s vojsky generála Vlasova.
00:26:51 Oni se sebrali a odjeli do Lázní Velichovky,
00:26:53 kde bylo další německé velitelství a projednali kapitulaci
00:26:57 tamních vojsk velmi zdárně.
00:27:01 Mohlo se stát, že až by 9. května Rusové přijeli,
00:27:05 tak už by Vlach dva dny hrál na Václaváku a popíjelo by se pivo.
00:27:10 Žvýkačka, nylonky, čokoláda.
00:27:13 Já jsem tohoto člověka kontaktoval přes Jirku Suchánka.
00:27:17 On přijede nyní na oslavy do Plzně a já jsem o tomto příběhu
00:27:21 udělal písničku.
00:27:23 Moje nové CD se bude jmenovat V baru Zlatá Praha.
00:27:26 Tahle písnička bude obsahovat tuto story
00:27:29 a tento člověk mi to tady pokřtí plzeňským pivem.
00:27:35 Máme pro něho připravenou velice, podle našeho názoru,
00:27:40 cestu po Praze a Plzni.
00:27:44 Od toho sklepa, kde jsou dubové sudy, až přes nejlepší hospůdky
00:27:49 a nejlepší pamětihodnosti Prahy.
00:27:52 A že by rád vzpomínal na to, že tady byl.
00:28:00 Při této příležitosti jsem se dozvěděl,
00:28:03 že oslavy v Plzni bude konferovat člověk, který se mně nelíbí,
00:28:07 že to bude konferovat.
00:28:09 Ten člověk udělal velmi nepříjemnou písničku o Svobodné Evropě.
00:28:14 Divím se, že chce lézt na to náměstí v Plzni.
00:28:17 Když jsem to slyšel, tak jsem řekl, že se těchto oslav nezúčastním.
00:28:22 My jsme tady s agenturou Studio 5 připravili jiné oslavy,
00:28:27 které se potáhnou z Plzně až do Prahy.
00:28:29 Já se těším a jak to bývá, květnové oslavy jsou v květnu.
00:28:34 Já přeji oslavám všechno nejlepší a také novému CD,
00:28:38 které se bude jmenovat.
00:28:39 V baru Zlatá Praha.
00:28:57 Když jsem se vracel z kopců,
00:29:00 to nejsou žádný tlachy,
00:29:03 tam sám kapitán Farell
00:29:06 právě počítal svoje prachy.
00:29:10 Já přiblížil se houštím,
00:29:13 pak blýskla se má dýka,
00:29:17 můj revolver nám při jednání
00:29:20 dělal tlumočníka.
00:29:30 Byl to slušný balík,
00:29:33 jel jsem s ním za svou Jenny,
00:29:36 však čert vzal ženský, znáte to,
00:29:39 těm nikdy nic recht není.
00:29:43 Tisíc slůvek lásky, když ležel jsem s ní v peří,
00:29:50 mi říkala a přísahala,
00:29:53 blázen, kdo jí věří.
00:30:00 Teď zpívám živijó,
00:30:03 teď zpívám živijó,
00:30:06 mám whisky plný džbán.
00:30:37 Když pak zmožen láskou
00:30:40 já spal beze strachu,
00:30:43 vzala mi Jenny náboje a zbavila je prachu.
00:30:50 A pak ta zrádná zmije,
00:30:53 vodu do nich vlila,
00:30:57 potom práskla, kde mě mohou líznout,
00:31:01 moje milá.
00:31:07 Teď zpívá živijó,
00:31:10 teď zpívá živijó,
00:31:12 má whisky plný džbán.
00:31:30 Když mě vzbudí úsvit,
00:31:32 tak zjistím, panebože,
00:31:36 že pan kapitán Farell drží stráž u mého lože.
00:31:43 Marně cloumám spouští,
00:31:46 voda špatně střílí,
00:31:50 že v železech mě odváděli
00:31:53 z lůžka mojí milý.
00:32:00 Teď zpívají živijó,
00:32:03 teď zpívají živijó.
00:32:06 Mají whisky plný džbán.
00:32:10 U nohou mám kouli
00:32:13 a řetěz na nich řinčí,
00:32:16 s ječmenovou šťávou bych si užil slastí hřích.
00:32:26 Teď zpívám živijó,
00:32:30 teď zpívám živijó.
00:32:32 Mít whisky plný džbán.
00:32:54 Sport, který se odehrává za našimi zády, je curling.
00:32:58 V Kanadě je prý více registrovaných hráčů curlingu než hokeje.
00:33:03 Je to pravda. Je jich asi 1 300 000.
00:33:06 Curling je po této stránce
00:33:08 nejpopulárnější kanadský zimní sport.
00:33:12 Bylo to vyjádření z kvalifikovaných úst,
00:33:15 protože pan Karel Kubeška
00:33:17 je předsedou Českého curlingového svazu a také je kapitánem
00:33:22 Aritmy Praha, která vyhrála českou ligu.
00:33:26 Aby to nevypadalo pyšně, tak u nás je hráčů asi 300.
00:33:31 -Jak jste se dostal ke curlingu?
-Dostal jsem se náhodou.
00:33:35 V roce 1992 už existoval curling v Čechách dva roky.
00:33:40 Náhodně jsem byl přizván na vánoční curlingový turnaj.
00:33:45 Chyběl tam jeden hráč a byl jsem požádán, abych to zkusil.
00:33:49 Zkusil jsem to a za několik týdnů jsem se rozhodl,
00:33:53 že budu chodit na tréninky.
00:33:54 Během několika měsíců jsem se
00:33:57 stal náhradníkem reprezentačního týmu, což byl pro mě neuvěřitelný
00:34:02 raketový start. Změnil do značné míry můj sportovní život.
00:34:07 Na stará kolena jsem objevil sport, který mě naplňuje velice.
00:34:13 Vy jste jeho propagátor i ve vlastní rodině,
00:34:15 protože vaše dcera Anna hraje jako juniorka.
00:34:19 Měli bychom divákům představit, co to je a jak se to hraje.
00:34:24 Je to naivní otázka, ale myslím si,
00:34:26 že reprezentuji názor většiny diváků,
00:34:30 protože se o curlingu u nás moc neví.
00:34:34 Curling znají lidé z přenosů OH a někdo,
00:34:40 kdo sleduje i jiné TV programy.
00:34:43 Je to sport, který se hraje na ledě a je to olympijský medailový sport.
00:34:48 Hraje se 4 proti 4, dva týmy. S 8 kameny pro každý tým.
00:34:55 Účelem je přehodit kameny z jedné strany na druhou tak,
00:34:58 aby na konci hry byly moje kameny blíže ke středu
00:35:04 než kameny soupeře. Od toho se pak odvíjí počítání a smysl celé hry.
00:35:12 Hraje se na 8 endů a hra trvá přibližně 2 hodiny.
00:35:16 A 2 a čtvrt na rekreační úrovni.
00:35:20 Mohli bychom se zastavit u tří prvků, které jsou klíčové.
00:35:25 Boty, kámen a koště.
00:35:28 -Jaké se používají boty?
-Boty jsou speciální.
00:35:32 Jedna bota je kluzná a je udělána ze speciální hmoty.
00:35:38 Většinou je to teflon nebo i jiné hmoty.
00:35:41 Druhá bota je protiskluzná. Jsou používány různé hmoty.
00:35:46 Je důležité, aby bota klouzala co nejméně,
00:35:48 aby se mohlo odrazit a korigovat pohyb po kluzné botě.
00:35:55 Zastavím se u kamenů a prý ty nejkvalitnější pochází ze Skotska.
00:36:01 V 16. století curling začal ve Skotsku.
00:36:06 Skotské kameny jsou ceněny a jedna sada stojí i přes 100 000.
00:36:11 Je to pravda a ceny jsou různé. Kameny mají různou finanční hodnotu
00:36:19 Cena jedné sady je 130 - 150 tisíc.
00:36:24 Kameny mají tradici ve Skotsku.
00:36:27 Jsou tam vyráběny a je na to zvláštní procedura.
00:36:32 Je to máchání granitu v různých směsích. Je to velmi složité.
00:36:38 Důležité je, že po výrobě kamenů je nutné kameny spárovat do dvojic.
00:36:44 Dát je do sady tak, aby všechny přesně stejně vážily.
00:36:49 Aby se stejně točily a měly stejné vlastnosti.
00:36:53 Z tohoto důvodu jsou tak drahé.
00:36:56 A ještě k třetímu prvku. A to je koště.
00:36:59 Platí to, že nové koště dobře mete?
00:37:02 Ano a dobří hráči si kupují na každou sezonu nové koště.
00:37:07 Celé roky se hrálo s košťaty tradičními z koňských žíní,
00:37:13 nebo se podobala rýžovým košťatům.
00:37:18 Dnes se používají syntetické materiály, umělé materiály,
00:37:22 které lépe splňují požadavky, které jsou na košťata kladeny.
00:37:28 Smysl toho metení před kamenem, říká se metař,
00:37:35 když dobře mete, tak je schopen urychlit pohyb toho kamene.
00:37:41 V čem je princip metení?
00:37:44 Říká se a některé testy to ověřily, že dva dobří metaři dokáží
00:37:48 prodloužit dráhu kamene o 3 - 4,5 metru.
00:37:53 Na dráze, která má kolem 40 metrů, tak je to veliký rozdíl.
00:37:57 Kameny se házejí s rotací. Mají tendenci zatáčet.
00:38:03 Díky metení se mohou trochu narovnat.
00:38:05 Když kapitán týmu, který je na druhé straně, řídí hru mužstva
00:38:10 a vidí, že kámen zatáčí tak, jak by neměl,
00:38:12 tak je schopen díky metení ovlivnit dráhu kamene natolik,
00:38:16 že dokáže minout i překážku v podobě gardu
00:38:20 nebo v podobě soupeře v trase. To je smysl metení.
00:38:26 V Praze je centrem hráčů curlingu Vršovická hala.
00:38:31 Stadion, na kterém se nacházíme.
00:38:34 Vy nejste jedinými sportovci, kteří tady působí.
00:38:38 Myslím si, že občas máte starosti. Před vámi jsou krasobruslaři.
00:38:43 To se prý moc nemá rádo s curlingem.
00:38:46 U curlingu je velmi důležitý led, na kterém se hraje.
00:38:50 Kvalita ledu je přímo úměrná kvalitě hry,
00:38:52 která se na něm odehrává.
00:38:54 My jsme nešťastně smutní, že trénujeme po krasobruslařích,
00:39:00 i když proti nim nic nemáme.
00:39:04 Chtěli bychom vlastní halu s vlastním ledem, specializovanou.
00:39:09 Vezměte si, že na MS nebo ME přijíždějí specialisté,
00:39:14 kteří připravují led pomocí počítače a jsou na to programy.
00:39:19 Příprava ledu trvá mnoho a mnoho hodin, aby byl takový, jaký má být.
00:39:24 My tady v krasobruslařské hale máme na přípravu ledu
00:39:29 30 - 40 minut. Bohužel, podle toho to pak vypadá.
00:39:35 Věříme, že se nám podaří postavit vlastní halu.
00:39:39 Podařilo se nám sehnat grant od Světové curlingové federace.
00:39:44 Máme přislíbené finanční prostředky od ČSTV.
00:39:50 Pokrývá to většinou uvažovaných nákladů a máme trochu problémy
00:39:55 s pozemkem a potřebovali bychom,
00:39:57 aby nám Magistrát hlavního města Prahy v tom trochu pomohl.
00:40:01 Doufám, že je to na dobré cestě. Některé kroky byly učiněny.
00:40:05 Všichni prostě věříme.
00:40:06 Já vám držím palce a zastavím se u toho,
00:40:09 že počítač určuje kvalitu ledu. To je novodobý prvek.
00:40:15 Ptám se, jestli se ještě dodržují určité zvyky úplně středověké.
00:40:23 Mužstvo, které vyhraje, tak má za povinnost pozvat na panáka
00:40:29 prohrávající družstvo.
00:40:32 Je to tak. Curling má v etických záměrech sbližování lidí.
00:40:40 Možná se to dělá i v jiném sportu, ale v curlingu kdo vyhraje,
00:40:46 tak má pozvat toho, kdo prohrál na nějaký drink.
00:40:50 Z 95 procent se to dodržuje.
00:40:57 Možná někdo bude chtít vidět špičkové výkony curlingu.
00:41:04 Náhoda nám nahrává, protože v březnu se má konat
00:41:07 juniorské MS blízko od našich hranic. Bude to kde a kdy?
00:41:14 Je to od 16. - 26. března. Koná se to v německém Geisingu,
00:41:21 který je asi 7 km od Teplic.
00:41:25 Je to nejblíž, jak vůbec curling může být.
00:41:29 Juniorské mistrovství má pravidelně vynikající úroveň.
00:41:33 Kdo má zájem vidět živě kvalitní curling,
00:41:36 tak má možnost během 1,5 hodiny curling vidět.
00:41:42 Českým juniorům se už podruhé povedlo dostat se na MS.
00:41:46 Je to veliký úspěch. I v loňském roce a hlavně letos si od účasti
00:41:51 na MS dost slibujeme.
00:41:54 Pojedeme tam v hojném množství.
00:41:57 Rodinní příslušníci, ale i aktivní hráči.
00:42:01 Uvidí kvalitní výkony a s českou vlajkou podpoří náš tým.
00:42:07 HUDBA
00:42:25 Miloň Čepelka věnoval valnou část svého života
00:42:29 nesmírně užitečné činnosti badatelské kolem Járy Cimrmana.
00:42:34 -Ty věříš tomu, že existoval?
-Jsou takové chvíle.
00:42:41 Vím, že ne a byl jsem od začátku u toho, když se figura rodila.
00:42:49 Vím, že je vymyšlená.
00:42:51 Jsem rád, že jsem mohl v 60. letech malou troškou přispět do mlýna.
00:42:58 V roce 1967 byla v Mladém světě
00:43:02 první reportáž o Divadle Járy Cimrmana.
00:43:07 Jako skromný člověk začínal Jára Cimrman na obálce Mladého světa.
00:43:12 Vidíme opatření, které zabraňuje pádům v oblasti cyklistiky.
00:43:17 To už byla figura dost vymodelovaná.
00:43:20 Ona se zrodila na vlnách rozhlasu.
00:43:24 V tehdejším Československém rozhlasu na stanici Praha.
00:43:28 Ve Vinárně U pavouka. To byl pořad, který dělal Zdeněk Svěrák
00:43:32 spolu s Jirkou Šebánkem.
00:43:35 Velký podíl na něm měla taky režisérka Helena Filipová.
00:43:40 Ta měla i velký podíl na založení Divadla Járy Cimrmana.
00:43:44 Bez ní by to divadlo nebylo.
00:43:46 Ona nám pronajímala sál Malostranské besedy.
00:43:50 Platila za něj, abychom tam mohli zkoušet.
00:43:55 Zeptám se, jestli jsi v 60. letech věřil, že to vydrží tak dlouho?
00:44:01 To nás nikoho ani nenapadlo. K tomu mám i hezkou momentku.
00:44:07 Když jsme poprvé hráli v Malostranské besedě pro komisi
00:44:11 Státního divadelního studia,
00:44:14 jestli nás vezmou nebo ne pod svá křídla,
00:44:17 když jsme to dohráli,
00:44:18 tak Zdeněk Svěrák mluvil se svou manželkou Boženkou a říkal jí,
00:44:23 že jsme měli trochu trému. Příště že už to bude lepší.
00:44:28 Ona se upřímně vyděsila a křikla: "Neblbni, vy to chcete ještě hrát?"
00:44:35 Je mezi těmi hrami taková, která ti přirostla k srdci?
00:44:40 Ano, mám rád Akt. To byla první hra.
00:44:44 Tam jsem nastoupil po Karlu Velebném,
00:44:47 který se rozbil při autohavárii a nemohl tančit na jevišti.
00:44:52 Přebral jsem jeho roli a mám moc rád Hospodu Na mýtince.
00:44:56 To byla první moje velká role.
00:44:58 Předtím jsem vystupoval jako tajemník Společnosti
00:45:02 pro rehabilitaci osobnosti a díla Járy Cimrmana.
00:45:06 Tak jsme si tehdy říkali.
00:45:08 To byla doba rehabilitací na konci 60. let.
00:45:15 Ve hře Hospoda Na mýtince jsem dostal roli
00:45:18 a mohl jsem hrát divadlo, po tom jsem od dětství toužil.
00:45:22 Ty jsi byl básník a během hovoru se dostaneme k tomu,
00:45:26 že jsi nadále básníkem, ale ještě se zdržme u počátků.
00:45:32 Vím, že první formulace zněla Jára da Cimrman.
00:45:38 Bylo to podle Vasco da Gamy?
00:45:40 Ne, bylo to podle Leonarda da Vinciho.
00:45:44 A kromě toho Jar da.
00:45:48 Pak se objevil film, kde jsi byl poprvé zhmotněn.
00:45:53 Jaký je tvůj názor dnes s odstupem?
00:45:55 Bylo to šťastné, že fikce dostala konkrétní obrysy?
00:46:00 Pořád si myslím, že to úplně šťastné nebylo.
00:46:04 Být to nemuselo, ale jsem v tom asi osamocen v tom názoru.
00:46:09 U nás v divadle jsem osamocen.
00:46:13 Vím, že badatelé mají názory různé včetně pana doktora Fiedlera.
00:46:18 Když jsem použil výraz doktor,
00:46:22 tak dnes večer budete hrát pro sponzory
00:46:26 čtvrté interny v Praze.
00:46:29 Bude to představení,
00:46:32 kde budeš hrát se Salónem.
00:46:35 To je druhá část, kde bude hrát také pan Šebánek.
00:46:38 Bude to zdravotnické a na první stránce programu jsem si všiml,
00:46:44 jak vypadá pásový opar.
00:46:46 Jaký máš vztah k Járovi Cimrmanovi a jeho zdravotnickým nápadům?
00:46:53 Já mám k Cimrmanovi vztah pouze kladný.
00:46:58 I k jeho zdravotnickým nápadům nemůžu mít žádné výhrady.
00:47:03 Není ti někdy líto, že jsou členové divadla pan Svěrák a pan Smoljak,
00:47:11 kteří jsou obecně slavnější.
00:47:15 A pak jsou lidé známí, ale v druhém gardu?
00:47:20 Že by mně to vadilo, to říct nemůžu.
00:47:23 Sláva také není samý med.
00:47:27 Fakt je, že když se člověk 33 roků Cimrmanovi věnoval,
00:47:33 tak má pocit, že svůj život skoro té neexistující figuře jako prodal.
00:47:40 Je to trochu složitější.
00:47:43 Sám musí trochu zůstávat v pozadí
00:47:46 a někdy to člověka trochu mrzí. To nezapírám.
00:47:50 Cimrman je v popředí, mě překvapuje,
00:47:53 že i mladá generace přijala Cimrmana jako něco existujícího.
00:47:57 Tento týden jsem dělal korektury Týdeníku Televize, kde pracuji.
00:48:03 Tam v rozhovoru s Ivou Řezáčovou je část,
00:48:09 kde ona vzpomíná na to, jak proběhl jeden televizní konkurz.
00:48:14 Píše a budu citovat:
00:48:17 "Po čase jsem dostala ve stejný den dvě obálky.
00:48:21 V jedné mně sdělovali, že děkují za zájem, ale bohužel, nevyhovuji.
00:48:28 V druhém doporučeném dopise mi gratulovali,
00:48:30 že jsem postoupila do užšího kola.
00:48:34 Připadala jsem si jak v Cimrmanovi",
00:48:37 píše tato mladá bytost a dodává,
00:48:39 "že se rozhodla jednat podle toho dopisu, který přišel doporučeně."
00:48:45 Jak si vysvětluješ trvalý zájem mladých lidí o Cimrmana?
00:48:49 To si nevysvětluji. Rád bych to vysvětlil, ale neumím to.
00:48:55 Mám pocit, že to neumí nikdo z nás. My zíráme v údivu, že jak stárneme,
00:49:01 že ti staří pánové pořád zajímají mladé diváky a čím dál mladší.
00:49:08 Na nás chodí děti.
00:49:11 Není ten zájem proto, že tam nikdy nebyla konjunkturální prvoplánová
00:49:17 satira, která s podmínky, které skončí, že by skončila také?
00:49:22 Je to tím, že je to nadčasový humor?
00:49:26 Je to možné, ale tím neumírá.
00:49:30 Nadčasová je i poezie.
00:49:32 Naznačil jsem, že i na ni přijde řeč.
00:49:35 Tebe znalci veršů znají jako člověka,
00:49:38 který vydal úspěšnou sbírku
00:49:40 -v Československém spisovateli.
-První sbírku bych řekl.
00:49:45 Nyní ses dal na menší formát.
00:49:48 Já vydávám. Našel jsem muže, který netrvá na tom,
00:49:54 že když chce vydat knížku, že na ní musí zbohatnout.
00:49:58 Je to pan Kocar v Brně.
00:50:00 Vděčím mu za to, že u něj vyšly tři moje knížečky mé poezie,
00:50:04 takové mrňavoučké.
00:50:07 Abeceda lásky. Bdění ve zvěrokruhu a Dvě básně o smrti.
00:50:13 Dneska má svátek Oldřich. Oldřichovi nebudeme číst
00:50:16 milostné verše.
00:50:17 Zítra je Lenky. Nalistujme L.
00:50:25 Musím si posunout brýle.
00:50:27 "Léta nám plynou, letí jako střely,
00:50:31 loupežník čas z nás udělal dva chudé.
00:50:36 Lampa mi čadí, knot je ohořelý,
00:50:39 lásku však nedám. Ta ti po mně zbude."
00:50:44 Skončila básnička pro Lenky.
00:50:46 I těm Oldřichům přejeme všechno nejlepší. Nedělní ráno končí
00:50:51 a před námi je nedělní den a já vám přeji, aby byl co nejpříjemnější.
00:51:24 Skryté titulky Miroslav Hanzlíček
V pořadu si bude Rudolf Křesťan povídat s Karlem Kubeškou o sportu zvaném „curling“ neboli metaná na ledě, navštíví galerii a kavárnu Černá labuť, s Miloněm Čepelkou, praktikujícím cimrmanologem, promluví o jeho vztahu k nesmrtelnému Járovi Cimrmanovi, s Janem Vyčítalem pohovoří o cestě Greenhorns k hudebním kořenům amerických lidových písní a také prozradí, co je to Beuronská škola umění.