Pozvání tentokrát přijali J. Nejedlý, J. Čadek, Linha Singers a L. Hrůza. ### Režie J. Hojtaš
00:00:07 Já chtěl bych být v nedělní ráno
00:00:13 v chodníku kvádrem žulovým.
00:00:19 A proč divný smutek mívám,
00:00:24 to snad se nikdy nedovím.
00:00:28 Hezký den. V dnešním Nedělním ránu vám představím několik hostů.
00:00:32 První z nich připomene svůj životní příběh,
00:00:36 který s odstupem doby zní skoro neuvěřitelně.
00:00:40 Možná i vám se staly neuvěřitelné věci, neskutečné.
00:00:44 Prosím vás, napište nám.
00:00:46 My vás rádi do Nedělního rána pozveme
00:00:49 a váš příběh si vyslechneme.
00:00:52 První náš host, Julek Nejedlý.
00:00:55 Je to můj bratranec a známe se hodně let
00:00:58 a jeho životní úděl jsem sledoval se zájmem,
00:01:02 ale ne všechno jsem o tobě, Julku, věděl.
00:01:05 Rád bych se dostal k dramatickému momentu v roce 1985,
00:01:11 kdy jsi se pokusil o překročení hranic zvláštním způsobem.
00:01:17 -Bylo to přesně v roce 1985?
-Bylo to v 1985.
00:01:22 Začalo to prvním vězením, které bylo před 5 lety.
00:01:30 Tak jsme si řekli konec, už tady nechceme žít.
00:01:33 Musíme jít ven. Svoboda nás táhla.
00:01:37 Vstoupím do toho. My všichni jsme tvůj pokus odejít legálně
00:01:46 sledovali se zájmem a také tvoje drobné protesty.
00:01:54 Jedním z protestů bylo... Ty jsi dělal u pumpy.
00:01:57 Když tam přijel zákazník, tak jsi mu mimo benzinu nabídl ještě něco.
00:02:03 To bylo hrozné. Měl jsem dveře, kam jsem si dal krásný amplion.
00:02:08 Vevnitř bylo rádio a Svobodná Evropa byla dobře rušena,
00:02:13 tak to muselo být zesílené hodně.
00:02:16 Bylo to zesílené, ale nebylo tomu moc rozumět. Občas ale jo.
00:02:21 Jednou slyším u stojanu, kam až to dosáhlo:
00:02:27 "A nyní si poslechnete něco z vašeho okolí,
00:02:31 z takzvaných socialistických zemí."
00:02:34 Zákazníci ztuhli a říkali: "To není Praha, že?"
00:02:40 Běžel jsem to stáhnout, ale už bylo pozdě.
00:02:45 Všechno se odehrávalo v malém městečku Vamberk v Orlických horách
00:02:49 Protestů bylo hodně a pak jsi za paragraf 109 dostal pozornost.
00:02:55 Dva roky. Seděl jsi se známými disidenty?
00:02:59 Na Borech.
00:03:00 V traktu 1 byl Vašek Havel. Pan prezident na prádelně.
00:03:04 Já jsem byl na knihárně. Tam jsme vázali knihy.
00:03:11 Byl jsem tam s Jirkou Dienstbierem.
00:03:14 Udělám rychlý střih.
00:03:17 Vrátil jsi se z vězení a vím, jak jsme všichni žasli,
00:03:21 že jsi po čase začal sportovat.
00:03:23 -Plavat, potápět se, jezdit.
-I ve vězení.
00:03:28 Když byl ten plán, a nyní půjdeme k neuvěřitelnému příběhu.
00:03:32 Ty ses pokusil dostal přes hranice, jakou strategií?
00:03:38 Když to dostoupilo vrcholu, že jsem řekl, že tady nebudeme,
00:03:42 tak jsem jel na maďarské hranice.
00:03:45 Někde u Komárna, osadu jsem zapomněl.
00:03:49 Byl jsem vyzbrojen dalekohledem a vším možným.
00:03:53 Několik hodin nahoře ve stromě jsem pozoroval provoz na Dunaji.
00:04:00 Vlevo vpravo, vlevo vpravo, abych zjistil co všechno.
00:04:04 Na protějším břehu měl na mě čekat můj přítel.
00:04:08 Ty jsi poslal svoji ženu Majku a dceru Verunku.
00:04:12 -Ony měly pas.
-S Čedokem na zájezd do Jugoslávie.
00:04:17 Slíbil jsi, že přeplaveš Dunaj a setkáte se. To sis myslel.
00:04:23 Co jsi měl na sobě a v kolik hodin ses to pokusil přeplavat?
00:04:27 Jel jsem pak podruhé stejnou cestou na hranice naostro.
00:04:31 To byla strategie. Šel jsem v pracovním oděvu
00:04:35 a měl jsem motyčku jako místní sedlák. Šel jsem kus k tomu místu.
00:04:42 Najednou mě zastavila paní s autem a chtěla mě vzít.
00:04:47 Z lásky a to jsem nemohl dopustit, protože bylo jasné, že jsem Čech.
00:04:51 Ona by řekla: "Co dělá Čech tady?"
00:04:54 Odmítl jsem a šel jsem dál pěšky.
00:04:56 Přišel jsem na hranici, kterou jsem měl nádherně obhlédnutou.
00:05:01 Vidím, že je tam maďarská pohraniční stráž
00:05:06 u bratislavských hranic.
00:05:09 A co teď? Tak jsem šel do vody 100 metrů od nich.
00:05:16 Vlezl jsem do vody a oblečení jsem si dal do igelitového pytle.
00:05:22 Netušil jsem, že je tam hodně vzduchu a začal jsem plavat,
00:05:26 když byla skoro půlnoc. 10 minut před půlnocí.
00:05:29 Voda byla studená 15 stupňů a bylo to v červenci.
00:05:34 To nebyl problém, ale když jsem byl v půlce Dunaje,
00:05:39 tak ten pytel byl vidět. To bylo hrozné.
00:05:43 Já byl vidět jako žlutá pláštěnka na fotbalovém hřišti.
00:05:47 Najednou se rozsvítil vojenský tábor a říkám si, že je konec.
00:05:54 Startují čluny a už tě budou stíhat a ty jsi, blbče,
00:05:57 selhal hned na první hranici.
00:06:00 Plaval jsem o život na druhý břeh. Bylo jasné, že nemám šanci.
00:06:06 Dlouhé minuty se nic nedělo. Oni mě neviděli.
00:06:13 Vyplaval jsem na druhý břeh a tam byla strašná vegetace.
00:06:16 2 metry tráva a nevěděl jsem, kde jsem.
00:06:19 Touha po té svobodě a všechno do pytle, obléct se.
00:06:24 Přítele jsem našel během 25 minut.
00:06:27 Byli jste domluveni a tam tě čekal přítel.
00:06:30 -Přeplavání se povedlo.
-Povedlo.
00:06:32 -Pak jste museli přejet.
-Na plný plyn celé Maďarsko.
00:06:36 Projeli jsme ho za 4,5 hodiny.
00:06:39 Tam to bylo tragické. Nyní se tomu můžu zasmát.
00:06:44 Tam mě nechal svému osudu. Jeho bezpečnost byla také ohrožena.
00:06:49 V lese jsem se schoval velice nedbale.
00:06:54 Ve vězení jsem byl chytřejší. To je pak každý.
00:06:57 Říkali, že všechno, co se hýbe, tak je tvůj nepřítel.
00:07:02 Předem jsem to nevěděl a najednou jede motocyklista na Simpsonu.
00:07:09 Myslel jsem si, že je to houbař.
00:07:11 Omyl, byl to voják maďarské pohraniční stráže.
00:07:15 Byl s vysílačkou a pistolí.
00:07:20 Stačí říct, že už to bylo jasné.
00:07:26 Ten mě zkontroloval. Nejdříve došlo ke rvačce.
00:07:29 Chtěl jsem utéct, ale on vytáhl pistoli, nabil a střílel.
00:07:34 -To byl konec.
-Z toho byly další 2 roky.
00:07:41 Tvoje žena zatím zůstala v Německé spolkové republice.
00:07:44 Když ses vrátil z vězení,
00:07:47 tak jsi žádal, jestli můžeš rodinu navštívit,
00:07:50 abyste mohli být společně. To se povedlo asi po 3 letech.
00:07:55 7 měsíců po opuštění vězení mně bylo umožněno opustit
00:07:58 jako bezdomovec Československou socialistickou republiku.
00:08:04 To bylo bez občanství.
00:08:05 To je první část neuvěřitelného příběhu a doufám,
00:08:08 že byl posledním v tvém životě. A nyní budou jen radostné věci.
00:08:13 Podíval jsi se za svojí sestrou Jitkou do Ontaria.
00:08:17 Odtamtud sis přivezl Harley.
00:08:20 To byl můj sen.
00:08:23 Tam jsme hledali se synovcem
00:08:26 policejního Harleye, protože má v Německu velkou cenu.
00:08:30 Našli jsme ho u jednoho kanadského farmáře.
00:08:33 Přivezl sis Harleye z Kanady
00:08:37 a celého jsi dával dohromady.
00:08:39 Trvalo to 26 měsíců.
00:08:41 Má to nějaká pravidla? Že tam musí být určitý motor a součástky?
00:08:46 Musí a první přihlášení v Německu je přísné.
00:08:50 Musel jsem 4krát přijet, než byl otypován.
00:08:54 To byl první Harley a co druhý?
00:08:57 Když chce někdo zůstat v Harley světě,
00:09:02 tak si vybudovává druhou mašinu svých snů.
00:09:10 Tam jsem dva roky tvořil návrh, až jsem se rozhodl budovat.
00:09:14 My Češi jako řemeslníci máme dobrou pověst v Německu.
00:09:22 Umíme improvizovat a to nás naučil ten systém.
00:09:27 U výstavby Harleye se musí improvizovat bez konce.
00:09:32 To byla výzva německým spoluobčanům,
00:09:35 že je tady někdo z východní Evropy a něco umí.
00:09:40 Jaký máš pocit, když nyní můžeš jet se svojí ženou Majkou
00:09:44 nebo s dcerou Verunkou a takhle si to frčíš?
00:09:48 Je to nepopsatelný pocit. Fantastický pocit.
00:09:54 Vybudoval jsem druhý Harley pro moji ženu,
00:09:57 která si udělala řidičák a jezdí.
00:10:00 To se nedá popsat. To se musí sednout a jet.
00:10:05 To spadnou z člověka všechny starosti, zvláště,
00:10:10 když je Harleye takový, jako mám já. Je policejní.
00:10:14 Je uznávaný a ti, co vědí, co je to šroubování,
00:10:18 tak ví, že ten dotyčný si ho spravuje sám. Ten je dobrý.
00:10:22 Dám ti velmi těžkou otázku.
00:10:24 Co bylo těžší? Přeplavat Dunaj nebo postavit druhého Harleye?
00:10:28 Oboje.
00:10:33 Za dalším hostem jsme se rozjeli do Blovic u Plzně.
00:10:36 Na první pohled klasické náměstí se sochou Jana Nepomuckého.
00:10:42 Vlevo barokní kostelík, vpravo zámek Hradiště.
00:10:47 Ze soudobých staveb se budou chtít Blovičtí pochlubit novým gymnáziem.
00:10:52 V učebně informatiky jsme na počítači vytvořili
00:10:55 tuto úvodní sekvenci.
00:10:58 Při vzpomínce na svá gymnazijní léta jsem si chtěl ověřit,
00:11:02 jestli v očích žáků a studentů je profesor matematiky
00:11:06 pořád obávanou postavou.
00:11:09 Podle mě je to dáno předměty, které on učí.
00:11:13 Trochu i přístupem, protože je to puntičkář.
00:11:16 Někdy zlý a někdy dobrý.
00:11:20 Záleží na tom, jak se připravujeme na hodinu.
00:11:23 Když se na hodinu nepřipravíme a máme špatné známky,
00:11:28 tak bývá dost nepříjemný.
00:11:32 Když odvádíme dobré výkony, tak nás za to má rád.
00:11:37 Pan profesor Čadek je takový vyrovnaný člověk
00:11:40 a je trochu zvláštní. Žije ve světě obklopeném technikou.
00:11:45 Fyzikální vzorečky. V takovém matematickém světě.
00:11:50 Jaký je podle tebe?
00:11:52 Podle mě je to člověk milý a příjemný.
00:11:56 Fotí květiny a to ho dělá jemnějším
00:12:00 a dělá ho to člověkem, který má rád krásno.
00:12:03 Zatím jsme profesora Miroslava Čadka poznali
00:12:06 jako matematikáře a fyzikáře.
00:12:09 Jak oba předměty souvisí s fotografováním květin?
00:12:14 Na tohle se mě lidé ptají a na první pohled to nijak nesouvisí.
00:12:22 Když o tom člověk víc přemýšlí,
00:12:27 tak fyzikální zákony se při fotografování uplatňují.
00:12:32 Optické zobrazování, zákon odrazu lomu.
00:12:37 V případě matematiky jsou to clonová čísla.
00:12:42 Je to geometrická posloupnost s koeficientem druhá odmocnina ze 2.
00:12:47 Není to dodatečné vysvětlení? Napadlo vás to při fotografování,
00:12:51 že když člověk zná tuto zákonitost, že se mu to lépe dělá?
00:12:56 A může to teď v tento okamžik uplatnit?
00:12:59 Myslím si, že to záměrně využívám, protože všechno vyplývá ze zákona
00:13:05 o optice a ze zákona osvětlení.
00:13:08 Osvětlení ubývá druhou mocninou vzdálenosti.
00:13:13 Ve vzdálenosti 2krát větší je osvětlení 4krát menší.
00:13:19 Kdy tato vášeň propukla? Bylo to v dětství nebo v dospívání,
00:13:24 když jste studoval v Praze?
00:13:27 Už odmalička, co jsem udržel fotoaparát,
00:13:30 tak mě nechával fotografovat tatínek,
00:13:32 který byl náruživý fotograf.
00:13:35 Když mně bylo 10 let, tak jsem dostal první svůj fotoaparát.
00:13:39 Dvouokovou zrcadlovku Ljubitěl.
00:13:43 K ní mně tatínek koupil nástavnou předsádkovou čočku
00:13:49 a s ní jsme dělali první pokusy.
00:13:54 Památný je šnek na listu křenu,
00:14:01 který se nám povedl.
00:14:05 Moc toho nešlo dělat, protože se čočka musela přesunout
00:14:09 z jednoho objektivu na druhý. Dalo to moc práce.
00:14:13 Pane Čadku, nelákalo vás čistě náhodou fotografovat v době
00:14:18 svého dospívání? To jste byl starý jako vaši studenti.
00:14:22 -Ne šneky, ale třeba děvčata?
-Fotografoval jsem všechno.
00:14:30 Nejvíc jsem fotografoval za svých studií v Praze Prahu.
00:14:34 Praha mě učarovala a prochodil jsem hodně kilometrů po Praze
00:14:39 ve dne i v noci.
00:14:41 Z té doby pochází noční snímky Prahy, které si myslím,
00:14:45 že se povedly.
00:14:47 Myslíte si, že je dobře před tím užším výběrem,
00:14:51 teď se věnujete květinám,
00:14:55 že se dělá hodně věcí od sebe žánrově odlišných?
00:15:01 Ano, člověk se naučí koukat kolem sebe
00:15:06 a dlouho přemýšlí, co je jeho parketa.
00:15:13 Já jsem svoji parketu hledal hodně dlouho
00:15:18 a vždy jsem pošilhával po fotografii přírody zblízka.
00:15:25 Vracel jsem se k ní několikrát během svého amatérského focení.
00:15:30 Podruhé to bylo, když se mně dostal do rukou fotoaparát Zenit.
00:15:36 Koupil jsem si mezikroužky za neuvěřitelných 100 korun.
00:15:41 Už je to 25 let, co jsem udělal svoje první obrázky.
00:15:46 Cena fotografií byla dost vysoká a tak jsem si všechno dělal sám
00:15:51 doma v koupelně. Nedošlo k tomu, abych si všechny fotky udělal.
00:15:58 Proč se člověk rozhodne fotografovat květiny?
00:16:03 Ve všech anketách, které probíhají,
00:16:06 tak zvítězí fotografie zvané "momentky".
00:16:10 Kdy ve vteřině ukáže fotografie určité věci.
00:16:14 Vítězství, prohry, tragédie lidstva.
00:16:17 Najednou je tady květina, která je hotová.
00:16:21 Nezlobte se, ale myslím si,
00:16:23 že už tam vklad fotografa není tak veliký.
00:16:27 Stačí dobře zaclonit, zamířit a mít dobrý čas. Nebo se mýlím?
00:16:31 Nemýlíte se a k tomuto poznání jsem došel taky.
00:16:34 Ze začátku jsem fotil vázané kytice,
00:16:37 které se u různých významných událostí objevily v naší rodině.
00:16:45 Pak jsem se podíval na pohlednice přání a zjistil jsem,
00:16:49 že takových obrázků je hodně.
00:16:51 Tak jsem se snažil najít něco, co tady ještě nebylo.
00:16:57 Nechtěl jsem dělat fotografie,
00:16:59 které by se daly použít do biologických publikací.
00:17:04 Hledal jsem v květinách něco, čemu se dá říci krása.
00:17:10 Myslím si, že se mně to na mnoha fotografiích povedlo,
00:17:14 i když ty, které věrně zobrazují květinu,
00:17:18 tak jsou také hezké.
00:17:22 Můžete prožívat vzrušující moment nebo dramatický okamžik,
00:17:26 když fotografujete květinu.
00:17:29 Něco podobného, jako když fotograf zachycuje najednou někoho,
00:17:33 -kdo skáče 2,36 do výšky?
-Ano a nezapomenu na loňský únor.
00:17:43 14 dní jsem čekal na to, až budou vhodné podmínky
00:17:49 pro fotografování námrazy na stromech.
00:17:54 14 dní jsem čekal a 14 dní byla krásná mlha.
00:17:58 Ráno sedělo jíní, ale nesvítilo sluníčko. Až to přišlo.
00:18:04 Věděl jsem, že to bude jenom pár minut.
00:18:07 Vyrazili jsme se ženou, která tehdy podlehla
00:18:10 také mojí fotografické vášni. Vyrazili jsme za Blovice.
00:18:15 Během hodiny jsem nafotil celý film.
00:18:19 Bylo vzrušující, jak voda pomalu taje.
00:18:24 Jak ta krása pomíjivá mizí.
00:18:27 I to mizení krásy bylo krásné.
00:18:32 Objevili jsme vaši fotografii na internetu.
00:18:35 Vy umíte pracovat na počítači.
00:18:36 Díky počítači máte svoji sbírku doma na disketě.
00:18:43 Vím, že jste měl svoji vlastní výstavu.
00:18:46 Dělíte sbírku květin do oblastí
00:18:50 nebo kategorií?
00:18:53 Došel jsem k tomu, že si v tom musím udělat pořádek.
00:18:57 Fotografuji zvlášť jednotlivé květy, kde vyniká struktura květů.
00:19:09 Tu člověk z člověčí výšky ani nevidí.
00:19:13 Struktura květů je nádherná.
00:19:16 Při pohledu velmi zblízka,
00:19:20 kdy čočka umožní rozpoznat jednotlivé detaily.
00:19:24 Velká série je růže. Nazval jsem je "královny".
00:19:29 Sám růže pěstuji a většina mých obrázků
00:19:33 jsou moje vlastní výpěstky.
00:19:35 Pět růží je z plzeňského rosaria
00:19:39 a 3 - 4 jsou koupené.
00:19:42 Čím je pro vás fotografování?
00:19:46 V určitých chvílích je drogou.
00:19:50 Při fotografování zapomínám na všechno kolem sebe.
00:19:54 Soustředím se na to, jak tu květinu vyfotografovat.
00:19:59 Některé fotografie vznikly během několika okamžiků.
00:20:03 Podíval jsem se a zmáčkl jsem spoušť.
00:20:06 Kolem některých květin chodím týdny, než se je podaří vyfotit.
00:20:14 HUDBA
00:20:19 NAPODOBUJÍ ZPĚV
00:22:12 Hezké Nedělní ráno Jiřímu Linhovi.
00:22:15 Mohl byste uvést skladbu, kterou jsme slyšeli?
00:22:22 Autorem skladby byl Antonín Rejcha a slyšeli jste menuet
00:22:29 z jeho Kvarteta pro čtyři flétny. Zajímavé obsazení.
00:22:34 Přemýšlím, jestli mám představit Linha Singers
00:22:39 jako soubor nebo vás. Zůstanu u vás na chvilku.
00:22:43 Jste jako interpret, jako autor a také badatel.
00:22:48 Protože hodně času strávíte v archivech,
00:22:52 řekněte, co je víc vzrušující?
00:22:55 To hledání a tvorba nebo pak samotné vystoupení?
00:23:01 Práce v archivu má své vzrušení, svá kouzla.
00:23:06 Navenek vypadá hodně prozaicky. Jeviště je něčím dramatickým.
00:23:16 Osobně považuji za důležité, že mohu dělat řadu věcí dohromady.
00:23:24 Není to jen o bádání a skládání.
00:23:29 Je to také o instrumentech, o zpěvácích.
00:23:33 Soubor si musel vytvořit svůj vlastní umělecký jazyk.
00:23:38 Aby mohl svoje plány nějak interpretovat.
00:23:42 My se k jazyku dostaneme a k profilaci souboru.
00:23:45 U hledání rozhoduje někdy i náhoda?
00:23:49 Jistě.
00:23:52 Vy jste připomínal jednu maličkost. Když se stěhoval klášter v Mostě,
00:23:57 tak se tam objevily ve zdech kostela
00:24:03 nějaké notové partitury, které jste dávali dohromady.
00:24:07 Vznikla z toho skladba a natočili jste ji.
00:24:10 Bylo to trochu smutnější. Klášter se nestěhoval, ale boural.
00:24:16 Pod ním bylo uhlí. To mělo tehdy přednost.
00:24:22 Protože šlo o historickou památku, tak bylo rozhodnuto,
00:24:26 aby aspoň dokumentace, svědectví o kráse a závažnosti památky
00:24:34 se zachovalo.
00:24:38 Vznikl film a režisér Lukáš, myslím že pro Krátký film natočil
00:24:42 všechny objekty a síně.
00:24:46 Při této příležitosti se opravdu našlo v tamním archivu dílo
00:24:51 jistého mnicha minoritského.
00:24:56 Jeho jméno je Dominik Černý.
00:24:58 Ne partiturka, ale jednotlivé hlasy se pak daly dohromady.
00:25:03 A bylo to velice zajímavé. Byla to hezká muzika.
00:25:07 Bylo to lákavé nějak využít.
00:25:10 Já jsem muziku upravil a pak jsme ji používali na představení
00:25:16 jako jeden z titulů našeho programu. Nahráli jsme ji.
00:25:20 A stala se ozvučením filmu.
00:25:25 Mně se to zdá neuvěřitelné, asi kolem 1963 soubor vznikl.
00:25:32 Od té doby zůstáváte na české scéně
00:25:35 a i když si myslím, že v 80. letech nebo 70. letech
00:25:44 jste malinko zmizeli ne z koncertních pódií,
00:25:48 ale z vysílání.
00:25:50 V 1976 ještě ne, ale později.
00:25:55 Nedali jste se.
00:25:57 Kde jste nabral tu sílu znova zformovat soubor
00:26:02 a pracovat dál a neztratit tu kontinuitu, která byla narýsovaná?
00:26:09 Hlavně proto, že jsem tvrdohlavý mezek.
00:26:13 Nenechám se jen tak zkrušit.
00:26:16 Důvodů proč dál, byla celá řada.
00:26:23 Jeden z nejvážnějších pro mě byla okolnost,
00:26:27 že v době, kdy někteří velcí skladatelé nemohli publikovat
00:26:32 volně jak chtěli, třeba Petr Eben, Zdeněk Lukáš a také Mach,
00:26:39 měl jsem možnost s nimi spolupracovat.
00:26:41 Oni si našli čas, aby nám napsali repertoár.
00:26:46 Díla, která byla specificky napsána jen pro nás.
00:26:50 Využívala prostředků výrazových i technických.
00:26:54 Je to literatura, která je ve světě jedinečná.
00:26:58 To jsou autoři, kteří něco znamenají.
00:27:02 Už se léta cítím zavázán za tento čin.
00:27:07 A rád bych to jednou dostal na desku.
00:27:12 Jmenoval jste pana Máchu a Ebena, jako význačné skladatele.
00:27:17 Jistou dobu jste byli ovlivněni jazzem
00:27:21 nejen zvenku, ale i zevnitř.
00:27:24 V souboru byl Karel Velebný.
00:27:27 Vzpomínám si, nedávno Marek Eben uváděl Na plovárně Jiřího Mráze.
00:27:32 Je to slavný světový kontrabasista.
00:27:34 Ten s vámi také hrál.
00:27:37 Skutečně to začalo v jazzu.
00:27:42 Francouzský soubor Le Swingle Singers
00:27:45 byl založen jazzovým muzikantem panem Swinglem.
00:27:50 Jeho zpěváci byli všechno jazzmeni.
00:27:54 Je zajímavé, že se ke klasice dostal tím,
00:27:57 že na ní trénoval techniku.
00:28:00 Později zjistil, že je to zajímavější, než k čemu směřoval.
00:28:04 Já jsem se k tomu dostal z opačného směru.
00:28:08 Do té doby jsem se v jazzu neangažoval.
00:28:13 Zaujala mě jedna velice důležitá věc. Principy, které prosazoval.
00:28:19 Zpěváci se musí chovat jako muzikanti.
00:28:23 Musí mít rytmus, musí umět přesně intonovat a mají smysl pro souhru.
00:28:28 Přebírají některé nástroje.
00:28:31 To byla věc, která mě zaujala. Tady to vzniklo.
00:28:36 Protože oni byli považováni za jazzový soubor,
00:28:40 tak my jsme se automaticky z pohledu muzikantské veřejnosti
00:28:45 stali jazzovým souborem.
00:28:47 Dlouho jsme figurovali v tomto společenství.
00:28:51 Vystupovali jsme na jazzových festivalech.
00:28:54 Měli jsme také štěstí na vynikající jazzové spolupracovníky.
00:28:59 Karel Velebný byl na samém začátku a jeho hudebníci i Jirka Mráz,
00:29:04 se podíleli na našich prvních nahrávkách.
00:29:09 Co nám zazpíváte, pokud jde o druhou písničku?
00:29:12 První byla typická pro Linhovce, v dobrém slova smyslu.
00:29:17 A ta druhá?
00:29:20 To bude francouzská lidová?
00:29:23 Zvolil jsem skladbu, která není skladbou, ale je to úprava
00:29:28 francouzské lidové písně ze 16. století.
00:29:31 To proto, aby nás nikdo nepodezříval,
00:29:35 že zpíváme jenom na slabiky, které nic nesdělují.
00:29:41 K tomu se váže jisté podezření. Já si dost těžko pamatuji text.
00:29:48 Přátelé mě pomlouvají v tom smyslu: "On nic jiného ani dělat nemohl.
00:29:54 Kdyby měl zpívat na slova, tak se to nikdy nenaučil."
00:29:58 Něco na tom je, ale ne celá pravda.
00:30:01 Píseň je zajímavá tím,
00:30:04 že je to píseň válečná.
00:30:07 Většina lidí ji bude znát, protože ji zpívá s vynikajícím
00:30:11 českým překladem Spirituál kvintet.
00:30:16 Pod překladem je název Batalion.
00:30:22 My ji zpíváme pod názvem Tourdion.
00:30:25 Jak to v originální franštině zní.
00:30:32 FRANCOUZSKÁ PÍSNIČKA
00:32:37 V úvodu dnešního Nedělního rána jsme připomněli životní příběh
00:32:41 Julka Nejedlého a ten skončil velmi dobře.
00:32:45 Možná proto, že se mu koníček stal povoláním.
00:32:48 Doktor Zbyněk Klikovský je vědec.
00:32:51 Pravdou je, že u vás převažují vaše koníčky.
00:32:57 Než se dostaneme k vašim koníčkům, chci se zeptat na vědeckou práci.
00:33:02 Co řešíte na oddělení teratologie? Co je to teratologie?
00:33:07 Teratologie je nauka o vrozených vadách.
00:33:11 Já jsem vědecký pracovník Ústavu experimentální medicíny.
00:33:15 Jsem cytolog a podílím se na studiu faktorů,
00:33:20 které by mohly produkovat vrozené vady.
00:33:26 Souvisí koníčky s vaší prací?
00:33:31 První je sbírání broučků. To si myslím, že ano.
00:33:36 Já jsem se živil tím, že jsem dělal entomologii profesionálně.
00:33:43 Nyní dělám úplně něco jiného jako povolání.
00:33:46 Proč jste začal sbírat broučky drabčíky?
00:33:51 Brouky jsem začal sbírat jako kluk, ale drabčíky jsem si vybral proto,
00:33:56 že je to zvláště obtížná skupina hmyzu.
00:33:59 Z našich brouků snad nejtěžší. Je jich mnoho druhů.
00:34:03 Já jsem si vybral skupinu, která je hodně obtížná.
00:34:10 Jsou to asi takhle velké druhy. Velikost od 0,2 - 4 až 5 mm.
00:34:20 Může se přitom prožít něco vzrušujícího,
00:34:23 když člověk sbírá takové broučky?
00:34:27 Myslím si, že si nezadá lov na nějaký druh hmyzu
00:34:31 s lovem třeba na tygra.
00:34:34 I když bych nedokázal stisknout spoušť na tygra.
00:34:38 Pokud se týká vašeho druhého koníčka, tak si kladu otázku,
00:34:42 jestli rád pijete pivo, nebo byl někde jiný motiv?
00:34:47 Já jsem se k zájmu o naše pivovarství
00:34:52 a účelové známky dostal tak, že v pozůstalosti po mém otci
00:34:56 jsem našel rukopis
00:35:00 o známkách českých pivovarů. Co je povinností syna?
00:35:04 Dokončit to, co začal táta.
00:35:06 Začal jsem studovat historii našeho pivovarství.
00:35:11 Začal jsem studovat účelové známky a uvázl jsem drápkem.
00:35:15 Dneska je to jeden z mých hlavních koníčků.
00:35:19 Vy říkáte účelová známka.
00:35:21 K čemu pivovarská známka nebo medaile sloužila?
00:35:26 Jak účelové známky, tak i medaile, patří do skupiny účelových ražeb.
00:35:33 Medaile jsou slavnostní ražby,
00:35:36 které vydávaly pivovary u příležitosti svého výročí.
00:35:42 400 let Krušovického pivovaru.
00:35:45 120 let zahájení provozu Prazdroj.
00:35:50 Nebo je vydávali u příležitosti zvláštních událostí sami sládci.
00:35:57 Známe medaili, kterou vydal Jan Haupt, sládek u celestýnů
00:36:03 u příležitosti položení základního kamene Národního divadla.
00:36:09 Bylo jich taky málo, těch medailí.
00:36:11 Účelové známky byly velice četné.
00:36:15 Byly běžnou součástí života v pivovaře.
00:36:21 Pracuji v pivovaru, Tomáš Sláma, zaměstnanec číslo 15.
00:36:27 Jak dostane zaměstnanec číslo 15 za jeden kalendářní rok 10 známek?
00:36:34 Co s nimi udělám a k čemu mně slouží?
00:36:37 Ráno při nástupu do práce jste dostal známky na 3 litry piva.
00:36:42 Ty jste mohl směnit za pivo a vypít během pracovní doby.
00:36:47 Pokud jste všechno pivo nevypil, nemohl jste si ho odnést domů.
00:36:51 Vynášení piva z pivovaru se trestalo až do počátku 20. let
00:36:57 okamžitým propuštěním.
00:36:59 V pivovaru byly také zaměstnány ženy. Byl tam rozdíl žena - muž,
00:37:03 co se týkalo známek?
00:37:04 Ano. Ženy a mladiství do 18 let dostávali na den 1 litr piva.
00:37:10 Přinesl jsem na ukázku několik medailí a účelových známek,
00:37:14 které jsem si vypůjčil od svých přátel sběratelů.
00:37:17 Mezi nimi jsou ukázky primitivních, ručně ražených
00:37:23 až po ty průmyslově vyráběné.
00:37:26 Je tady také přívěsek k hodinkám, který sloužil k počítání,
00:37:32 kolik piv jeho vlastník vypil.
00:37:36 Každá medaile i známka má svoji historii.
00:37:40 Připomenu na ukázku jednu z nich. Známka ke Dni Kozla.
00:37:45 Je to pivovarská slavnost, kterou každý rok pořádá pivovar
00:37:49 ve Velkých Popovicích.
00:37:51 Zajímavostí je název piva Kozel.
00:37:57 Říká se, že se kdysi dávno vsadil bavorský kurfiřt Maxmilián
00:38:03 s brabantským vévodou Janem, čí pivo je lepší.
00:38:08 Mělo se to rozhodnout pokusem.
00:38:11 Na nádvoří mnichovského zámku stoje na jedné noze,
00:38:15 měli vsadit nit do ouška jehly po tom,
00:38:21 co vypili džbán piva toho druhého.
00:38:25 Kurfiřt Maxmilián bezpečně zavedl po slabém brabantském pivu nit
00:38:33 do ouška jehly, brabantský vévoda Jan se nejen netrefil,
00:38:39 ale když se pokusil postavit na jednu nohu, zavrávoral a upadl.
00:38:45 Aby to zakryl, tak řekl:
00:38:46 "Co se to stalo, to mě snad nějaký kozel trknul."
00:38:49 Pohotový mnichovský sládek nazval své pivo Kozlem.
00:38:54 Posledním hostem Nedělního rána je Luboš Hrůza, jevištní výtvarník.
00:38:59 Začal profesionální dráhu v Divadle Petra Bezruče v Ostravě.
00:39:04 Pak byl Činoherní klub.
00:39:06 Luboši, 20 let jsme se neviděli. Přišlo Národní divadlo v Oslo.
00:39:12 -Byl jsi tam plných 20 let?
-Já tam byl delší dobu
00:39:17 jako zaměstnanec, protože jsem tam byl šéfem výpravy.
00:39:21 Šéfem výpravy jsem byl od roku 70 a skončil jsem v roce...
00:39:27 Nyní máme rok 2000, tak jsem skončil v roce 1997.
00:39:33 Nevím, kolik divadelních výprav jsi udělal u nás doma,
00:39:36 ale v Oslu jich bylo prý přes 90 nebo 92 přesně.
00:39:41 Když jsem odcházel, dávali mně různé dárečky. Byli na mě hodní.
00:39:46 Tak mi to spočítali jenom na 92 v Národním divadle.
00:39:51 A 35 kostýmních výprav. Těch už nebylo tolik.
00:39:58 To bylo v jednom divadle, ale také jsem ještě hostoval.
00:40:03 Hostoval jsem ve Švédsku, Dánsku, Anglii, Holandsku, Švýcarsku.
00:40:12 V Japonsku a to je vše.
00:40:16 Za tu dobu můžeš říct, jací jsou Norové.
00:40:23 Čím se vyznačují a čím jsou typičtí?
00:40:26 Typičtí jsou tím, že jsou jiní,
00:40:30 než by člověk očekával podle české populace.
00:40:36 Zdají se chladní a chránící si svoje soukromí.
00:40:46 Je to pravda, ale anonymně jsou schopni vydávat velké sumy
00:40:52 na lidi handicapované a postižené.
00:40:58 Kolem Vánoc byla kalamita, když se dávalo tulákům,
00:41:02 kteří léhali venku. Když se jim dávali dárky.
00:41:08 Dárků bylo tolik, že se to nedalo dát kolem stromku,
00:41:13 který byl na Univerzitním náměstí.
00:41:19 Ve stručnosti, oni rádi dovedou pomoct.
00:41:21 Jak se chovají řidiči?
00:41:25 Když vidí takhle v perspektivě malého člověka, tak zastavují,
00:41:30 protože mají právo přechodu.
00:41:34 To nejsou jatka, jak jsme zvyklí na Vinohradské.
00:41:38 -Jsou podle tebe Norové vlastenci?
-Ano, jsou.
00:41:42 Je to vidět v krajině a náhodou svítí slunko,
00:41:46 jsou ostříhané zelené trávníky a u každého statku vlají vlajky.
00:41:55 Jsou tam dva druhy. Jedna je vlajka a musí se vztyčovat
00:41:59 se sluncem východu a se sluncem západu se sundavá.
00:42:04 Pak je druhá vlajka a ta tam může být pořád.
00:42:08 Je to trojúhelníková věc, která vlaje všude.
00:42:13 Mám tomu rozumět: Je mně dobře, nebo mám spokojenou náladu,
00:42:17 -tak vyvěsím vlajku.
-Kluk přinese jedničky ze školy.
00:42:23 Každý podle své vlastní úvahy.
00:42:25 Norové jsou velmi silní individualisti a také je tam řídké
00:42:31 osídlení a představte si z Oslo do Hammerfestu letadlem
00:42:36 je stejná vzdálenost jako z Oslo do Milána.
00:42:40 Na tom žije 4 miliony lidí. Většina jich žije na jihu.
00:42:44 Tam si o sebe lokty nedřou.
00:42:49 -Norsky umíš?
-Umím oficiální řeč,
00:42:54 kterou se nejvíce mluví.
00:42:58 Oproti Švédům, kteří mají jednu řeč a vedle hodně dialektů,
00:43:06 tak to v Norsku není.
00:43:09 Tam každý dialekt má právo na svoji existenci.
00:43:12 Tam existují dva spisovné jazyky.
00:43:15 Jeden se jmenuje riksmål, jako říšská řeč.
00:43:19 Je to modifikována dánština.
00:43:24 Pak existuje nynorsk, nová norština,
00:43:28 ale paradoxně je to stará norština.
00:43:32 Asi řeč jako z Bible kralické.
00:43:35 Ta se v 70. letech stala velmi populární.
00:43:40 Taky měli daleko větší barák a modernější
00:43:44 a dostali na to moc peněz to nechat postavit,
00:43:47 než jsme měli my, jako Národní divadlo.
00:43:49 Tady v Praze tomu říkáš ateliér nebo pracovna?
00:43:53 Říkám tomu dílna.
00:43:55 Napadá mě otázka, s kterou se vracím na začátek.
00:44:02 Jaký to byl příběh, když jsi se najednou objevil v Norsku?
00:44:07 -Bylo to jednoduché, neuvěřitelné?
-Byl to jeden dlouhý šok.
00:44:15 Moji existenci si ještě pamatuješ.
00:44:18 Co byl Franta Husák, Petr Čepek, Jirka Hrzán.
00:44:23 Byli jsme všichni v Ostravě a pak v Činoheráku.
00:44:29 To byla existence: "Hele, půjč mi stovku do pondělí."
00:44:34 V tom jsme vesele žili a nevydělávali, jak jsme měli.
00:44:40 Přijel jsem do Norska se svou dívkou.
00:44:48 Ona byla v jiném stavu a měli jsme dva kufry.
00:44:52 V jednom kufru byly knihy a ve druhém spodní prádlo.
00:44:56 Jinak vůbec nic. A dítě bylo na cestě.
00:45:00 Dítě se narodilo v polovině dubna, tak jsme bydleli v pronajaté vilce.
00:45:09 V garáži bylo úplně nové auto.
00:45:13 Měli jsme si na co sednout a také co jíst,
00:45:16 včetně tchyně, která nám tam přišla pomáhat.
00:45:22 -Je to příběh uvěřitelný.
-Pro mě to bylo neuvěřitelné.
00:45:28 Přijít prudce do jiné existence, kde se musí člověk přizpůsobit.
00:45:35 Bylo to nemyslitelné, jako kdyby někdo chodil vodou
00:45:40 místo po pěšinkách.
00:45:45 Čím to bylo, že jsi se rychle uchytil?
00:45:49 Bylo to tím, že se tam hraje povinně Ibsen.
00:45:53 Nikdo ho tam v tu dobu nehrál rád.
00:45:56 Když jsem se ptal, tak mi řekli, že kdo by byl rád,
00:45:59 aby se na sebe dozvídal takové věci.
00:46:04 Já jsem se k tomu nějak postavil. Norsky jsem neuměl.
00:46:08 České překlady byly z roku 1905.
00:46:16 Byl k tomu vztah jako ke kredenci tety Julie.
00:46:21 Četl jsem to tak, jak jsem to chápal a předkládal.
00:46:30 Pro ně to byla veliká novinka.
00:46:35 Pak jsem se stal odborníkem na Ibsena.
00:46:40 Pro ně nezatížen tradicí, jsem přišel s vlastním názorem.
00:46:48 Byl pro ně zajímavý a také nový.
00:46:53 Luboši, ty jsi uskutečnil nejméně 10 jevištních výprav
00:46:58 shakespearovských a toho Shakespeara jsi dělal v Londýně.
00:47:03 Tam je jistě hodně renomovaných výtvarníků.
00:47:07 Dělal jsem ho v Nottinghamu.
00:47:13 Jsem rád, že jsem to dělal. Dělal jsem to s kultivovaným režisérem.
00:47:18 Byl to Roland Joffé a je tady znám ze svých filmů.
00:47:24 Tam jsou děti vychovávány na maličkostech od Shakespeara.
00:47:29 Ony ho cítí a rozumí mu.
00:47:33 Je prezentován Shakespeare. To, co je, jako literatura.
00:47:38 Ne inscenačně, jak je už 200 let.
00:47:45 Kolik let se tady pěstuje a je tady zvykem.
00:47:50 Tam nesmí být nic, co by narušilo plynulý tok verše,
00:47:57 který má svojí vlastní kvalitu.
00:48:01 Ve verši je napětí a relaxace.
00:48:08 Jsou tam všechny aspekty, které jsou v divadle potřeba.
00:48:13 Jsou tam už zaklety.
00:48:16 Když to někdo umí říct, tak tam už všechno je.
00:48:19 Nemusí se to znázorňovat komplikovaně a upoceně.
00:48:22 S vrzáním a dlouhými pauzami.
00:48:26 Luboši, když jsme se potkali v 60. letech,
00:48:30 tak musím říct, že od nynějšího ateliéru,
00:48:33 který mně připadá poklidný, tak tam bylo vzrušení a napětí.
00:48:40 Všichni k tobě chodili načerpávat rozumy o divadle.
00:48:45 Dívky o jiných věcech. Je to stejné nebo se to změnilo?
00:48:49 Změnilo se to věkem člověka.
00:48:53 Tenkrát mně bylo 27, nyní je mně skoro 67.
00:49:01 Co se týká vzrušení, tak je potřeba většího klidu a soustředění.
00:49:11 Nás tam bylo hodně a každý měl vlastní nápad
00:49:15 a svoje očekávání do života. A bylo o čem povídat.
00:49:23 Byl tam emotivní problém.
00:49:25 -Jak se ti tam líbí?
-Myslíš v Čechách?
00:49:31 Je to zvláštní po 25 letech a je to jiná realita.
00:49:39 V moudrosti člověk nikdy nevstoupí 2krát do stejné vody.
00:49:42 Dělalo se mně tady ze začátku velice těžce.
00:49:47 Musí se nabrat kapiláry skutečnosti, jemnosti,
00:49:54 které se změnily.
00:49:57 Národnost člověk nikdy nezmění.
00:50:00 Můžeš žít mezi Papuánci nebo v Kanadě
00:50:03 nebo na Manhattanu 40 roků,
00:50:06 ale národností budeš pořád odkud přicházíš.
00:50:10 Buď to bude Polák, Čech, Němec. Já jsem pořád Čech.
00:50:18 Pořád se dozvídám.
00:50:21 To je pro dnešek všechno.
00:50:23 Napište nám svůj neuvěřitelný příběh a my vás rádi
00:50:26 do Nedělního rána pozveme a váš příběh vyslechneme.
00:50:59 Skryté titulky Miroslav Hanzlíček
Tomáš Sláma s hosty Nedělního rána probere téma neuvěřitelného životního příběhu. Možná se něco takového stalo i vám. Tentokrát s námi bude jevištní výtvarník Luboš Hrůza, učitel a fotograf Miroslav Čadek, hudebníci ze skupiny Linha Singers a další zajímavé osobnosti.