O mamutovi Tomáše Bati, jenž se stal miláčkem návštěvníků brněnské Výstavy soudobé kultury (1996). Režie J. Bařinka
00:00:05 Pět, čtyři, tři, dva, jedna... (výbuch)
00:00:50 Senzační objev.
00:00:51 Co znamená záhadný výrok ctěného a všemi milovaného politika?
00:00:58 Všude je o vás slyšet, všude se o vás mluví.
00:01:01 To jsem zkusil nedávno na výstavě v Brně.
00:01:04 Ukazují mi, že je jakési hovado 30 000 let staré a na tom - Baťa.
00:01:12 Hovado, jaké hovado? Film už víc neřekne, je němý.
00:01:23 Rozeberme si základní situaci.
00:01:26 Jde o úryvek z projevu
00:01:27 pana prezidenta Tomáše Garrigua Masaryka.
00:01:32 Týká se jakéhosi hovada a Tomáše Bati,
00:01:35 zakladatele světové obuvnické firmy.
00:01:39 Ví se, že pan prezident navštívil Zlín v neděli 24. června 1928.
00:01:46 Z toho plyne, že někdy předtím musel být v Brně na výstavě.
00:01:57 Na jaké výstavy asi chodí hlavy státu?
00:02:01 V roce 1928 probíhala v Brně
00:02:04 výstava soudobé kultury v Československu.
00:02:07 Byla uspořádána k desátému výročí vzniku republiky.
00:02:16 Tehdejší tisk nešetřil chválou.
00:02:18 "Nepřeháníme, tvrdíme-li, že výstava jest opravdu velikolepá.
00:02:22 Do rámce nádherné přírody
00:02:24 dovedli tu projektanti vklíniti moderní palácové město.
00:02:27 Jest potřebí tisíců návštěvníků,
00:02:29 abyste na výstavišti uviděli větší ruch,
00:02:31 neboť výstavní paláce polykají diváky a nevypouštějí jich dlouho."
00:02:46 "Ovšem pro nás děti tady za sklem stojí mamut mladý,
00:02:50 čím se krmí, nemám zdání, jedno KáČe za koukání.
00:02:55 Je to mamut, ne snad slon, stvořil ho dr. Absolon."
00:03:00 A Moravskému zemskému muzeu daroval pan Tomáš Baťa,
00:03:03 velkoprůmyslník ve Zlíně.
00:03:08 "Baťa musí být všude",
00:03:09 řekl s úsměvem pan prezident Masaryk
00:03:11 při návštěvě pavilonu Člověk a jeho rod,
00:03:14 když jeho bystrý zrak postřehl nápis, hlásající dar Baťův.
00:03:24 Mamut, tak to je to třicet tisíc let staré hovado
00:03:27 z projevu pana prezidenta. Všechno je prosté a jednoduché.
00:03:32 A začalo to tady, v kraji pod Pavlovskými vrchy.
00:03:36 Zde žili pravěcí lovci mamutů.
00:03:38 Od roku 1924 zkoumá profesor Karel Absolon,
00:03:42 kustod oddělení pro diluvium Moravského zemského muzea,
00:03:46 lokalitu v Dolních Věstonicích.
00:04:00 Archeologické nálezy jsou unikátní v celosvětovém měřítku
00:04:03 a profesor Absolon prosadí jejich prezentaci
00:04:06 na výstavě soudobé kultury.
00:04:12 Absolon sám samozřejmě byl svérázná osobnost
00:04:14 a viděl jsem, že to byl člověk, který vždycky byl nesmírně zaujatý,
00:04:20 plně zaujatý.
00:04:21 On dokonce by se dalo říct, že v tom zaujetí byly okamžiky,
00:04:25 kdy neviděl nic jiného, nežli svůj záměr,
00:04:30 a pouze s touto obrovskou investicí energie měl naději
00:04:36 některé z těch svých velkých záměrů realizovat.
00:04:41 Říká se, že Karel Absolon získal Tomáše Baťu pro svůj projekt
00:04:44 ve chvíli, kdy mu předvedl kostěná šídla,
00:04:47 nálezy z Dolních Věstonic.
00:04:51 Král bot se prý velice zaradoval, když slyšel,
00:04:54 že nejstarším řemeslem na světě je ševcovina.
00:04:59 Já se domnívám, že to nebyl hlavní důvod pro Baťu,
00:05:02 nýbrž že Baťa viděl tu sílu Absolonovy osobnosti
00:05:07 a jeho rozhodnutí realizovat určitý program,
00:05:11 že tím mu byl Absolon sympatický, a proto na něj vsadil.
00:05:17 Přitom chápal, že podpoří tedy vládní politiku i kulturní politiku
00:05:22 a on jako mecenáš, průmyslník
00:05:26 se postaví před veřejnost s vizitkou tedy člověka,
00:05:31 který má vztah ke kultuře svého národa.
00:05:38 Franc Dáňa, Němec ze starého Brna,
00:05:41 vlastnil a vedl pozlacovačskou firmu.
00:05:44 Rodinný podnik, ve kterém vyráběl i sádrové sochy
00:05:46 a sošky nejrůznějších světců.
00:05:50 Když otec Dáňa a jeho synové
00:05:52 zvládli k plné spokojenosti profesora Absolona
00:05:54 odlitky rozmanitých archeologických nálezů,
00:05:57 proč by se nemohli pustit
00:05:59 i do rekonstrukce pět metrů vysokého diluviálního monstra?
00:06:04 Trvalo jim to tři měsíce. Mamut byl ze šesti dílů.
00:06:09 To umožňovalo jeho rozebrání a transport.
00:06:17 Starý Dáňa si nejprve namaloval toho mamuta
00:06:20 v té životní velikosti naplocho, tedy jako obraz,
00:06:23 a pak takovým zajímavým a žertovným téměř způsobem
00:06:27 ho skládal z kdejakého prkýnka.
00:06:31 A nakonec i chobot tedy podložil slámou, tedy materiálem,
00:06:36 samozřejmě už tenkrát byly jiné materiály.
00:06:39 Zřejmě tam nebyla velká zkušenost a konečně i teda kdybych zvažoval,
00:06:44 že odlíval sošky, jako byla Panenka Maria a tím se živil,
00:06:49 tak od toho přistoupit k této rekonstrukci
00:06:53 v životní velikosti mamuta, to byla velká odvaha.
00:06:59 To byla, bych řekl, i riskantní odvaha,
00:07:01 ale je třeba hned říct, že oba dva, i tedy Absolon i Dáňa
00:07:08 se tohoto úkolu zmocnili úspěšně.
00:07:17 Můžeme téměř s jistotou tvrdit,
00:07:19 že tito návštěvníci Výstavy soudobé kultury
00:07:22 jistě viděli a obdivovali mamuta.
00:07:25 Vždyť pavilon Člověk a jeho rod
00:07:27 navštívilo už v den jeho otevření 5.června 1928 šest tisíc osob.
00:07:33 Vstupné jedna Kč pro dospělé, třicet haléřů pro žáky.
00:07:38 Mamut a jeho tvůrce neunikli
00:07:40 ani bystrému oku redaktorů Lidových novin.
00:07:44 Tak viděl největší výstavní atrakci karikaturista Otakar Mrkvička.
00:07:52 A Ondřej Sekora radí,
00:07:54 že by mamut mohl občas vyjít do ulic a dělat výstavě reklamu.
00:08:05 Všichni se baví, jen pan profesor Absolon má starosti.
00:08:09 Chce, aby jeho expozice byla zachována i po skončení výstavy.
00:08:13 Chce ji rozšířit, změnit na samostatný vědecký ústav.
00:08:17 Má pro něj i název Antropos.
00:08:20 Obrací se na nejvýznačnějšího hosta a protektora výstavy
00:08:23 na pana prezidenta Masaryka.
00:08:32 20. července 1928 jej provází do Dolních Věstonic,
00:08:37 ale na příslib půl miliónu korun pro budoucí ústav
00:08:41 si počká až do roku 1930.
00:08:45 A stejně to bude jen zlomek toho, co by velkorysý Absolon potřeboval.
00:08:50 Skromnější varianta stavby ústavu a muzea
00:08:52 počítala s pěti miliony korun,
00:08:54 a ta náročnější měla stát dokonce patnáct miliónů.
00:09:01 Pokud se dovedu tady podle tehdejšího plánku
00:09:04 a podle dnešní situace zorientovat,
00:09:08 tak hned tady za tím velkým pavilonem
00:09:11 stál ten původní pavilon Člověk a jeho rod,
00:09:15 kde už byl mamut,
00:09:18 ale ten se musel zlikvidovat, ten pavilon,
00:09:21 velmi brzo po skončení výstavy.
00:09:23 A Absolon dokázal nebo prosadil,
00:09:28 že se ta expozice nezlikvidovala, ale přemístila se sem.
00:09:32 Tady někde, kde je dnes ten velký pavilon,
00:09:34 tak na tom pozemku stál pavilon Praha.
00:09:39 A do něj byla ta Absolonova výstava s mamutem přemístěna.
00:09:46 "V neděli 1. června 1930
00:09:48 byla slavnostně zahájena výstava Antropos.
00:09:52 Hned při vstupu narazí divák na známého mamuta,
00:09:56 který byl přispěním továrníka Bati opraven
00:09:59 a po stránce zoologické věrnosti ještě zdokonalen."
00:10:05 V době dalšího mamutího stěhování v roce 1934
00:10:08 však už Tomáš Baťa nežil.
00:10:11 Expozice byla přemístěna do pavilonu Morava
00:10:13 a časem pro ni Karel Absolon získal i pavilon Brno.
00:10:18 Mamut se však z pavilonu Morava už nehnul ani na krok.
00:10:24 Největší loviště na světě z doby diluviální
00:10:27 jsou Pálavské kopce jižně od Brna.
00:10:32 Součástí expozice bylo i dioráma Lovci mamutů pod Pavlovskými vrchy.
00:10:39 Zde chytali diluviální lovci mamuty do zvláštních jam.
00:10:51 Z četných nálezů bylo možno sestaviti
00:10:53 úplnou kostru mladého mamuta
00:11:04 a podle ní model dorostlého mamuta,
00:11:07 který má pět metrů výšky a devět metrů délky.
00:11:13 Byl to nejmohutnější savec, který kdy žil na povrchu naší země.
00:11:19 Absolonův sen o tom,
00:11:21 že bude v Brně postavena moderní budova
00:11:23 pro ústav a muzeum Antropos,
00:11:25 se definitivně rozplynul po okupaci českých zemí Německem.
00:11:31 Badatel byl penzionován
00:11:33 a německé vedení Moravského zemského muzea
00:11:36 mu znemožnilo jakoukoliv vědeckou činnost
00:11:38 i kontakt s tím, co léta budoval.
00:11:42 Přišel pětačtyřicátý rok, a když sem přišla Rudá armáda,
00:11:46 no tak uviděla, mimo jiné, v těchto prostorách obraz Hitlera,
00:11:51 tak ho rozstříleli
00:11:53 a stříleli i do ostatních věcí, který byly okolo.
00:11:57 Poněvadž tito lidé samozřejmě nevěděli, o co jde.
00:12:01 Zbytky Absolonovy expozice putují do muzejních depozitářů.
00:12:05 Tohle už byla minulost.
00:12:10 Pavilon na výstavišti si pronajal inženýr Hrůza
00:12:13 a začal tu vyrábět rentgeny.
00:12:16 Mezi stroji ve výrobní hale však zůstala pravěká zvířata,
00:12:19 nebylo je kam dát.
00:12:25 Vynalézavý personál je využíval k tomu,
00:12:28 že se proboural do jejich útrob a ty byly tak veliké,
00:12:34 že třeba v břiše mamuta se dalo soustředit
00:12:35 až osm pracovníků.
00:12:37 No ale nebyly využívány k pracovnímu procesu,
00:12:40 ale spíš k odpočinku a k úschově
00:12:43 před slídivými zraky vedoucího výroby,
00:12:46 kterým v té době byl můj otec,
00:12:47 a já jsem tedy k této historce tímto přišel,
00:12:50 že jsem ho chodil jaké malé dítě navštěvovat.
00:12:55 Kam se poděly slavné dny výstavního mamuta,
00:12:57 miláčka návštěvníků?
00:13:00 Co se v něm všechno děje? Všechno, úplně všechno.
00:13:03 Hovado, jedno. To je konec...
00:13:11 Při pokusu ho nějak přesunout to zaskřípalo
00:13:14 a on se složil doplocha za velkého vrzání hřebíků,
00:13:19 že ty prkénka a to všechno povolilo.
00:13:23 Profesor Karel Absolon zemřel v roce 1960.
00:13:27 V té době se už nedaleko brněnského výstaviště
00:13:29 dokončoval nový objekt Moravského muzea
00:13:32 pavilon Antropos, chlouba brněnských brigádníků.
00:13:37 Stavěl se totiž v akci Z. V pavilonu nechyběl ani nový mamut.
00:13:43 Takže já jsem udělal sádrový model, třetinový.
00:13:47 No a podle tohoto modelu
00:13:49 potom propagační oddělení výstaviště
00:13:52 zhotovilo ve skutečné velikosti toho mamuta.
00:13:58 Ten korpus se dělal z polystyrénu.
00:14:01 Když to bylo nahrubo,
00:14:03 tak já jsem potom prostě domodeloval ten povrch tak,
00:14:07 aby to odpovídalo těm představám.
00:14:12 No a v konečné fázi se polepil,
00:14:14 polepilo celé tělo kokosovými vlákny,
00:14:18 takže ten mamut skutečně vypadal tak, že jen odejít.
00:14:24 Ale neodešel. Stojí tu dodnes, už víc, než třicet let.
00:14:30 Skryté titulky: Vlasta Malíková Česká televize 2014
„Dnes, kam se příjde, je Baťa. To jsem zkusil nedávno na výstavě v Brně. Ukazují mi, že je jakési hovado 30 000 let staré a na tom – Baťa,“ to řekl pan prezident Masaryk 24. června 1928 ve Zlíně. „Jakési hovado“ byl model mamuta ve skutečné velikosti, který zhotovila jedna brněnská firma pod vedením zoologa, speleologa a paleontologa Karla Absolona (1889–1960). A tím, kdo uhradil celý náklad na stavbu tohoto diluviálního monstra, byl skutečně Tomáš Baťa. Doktor Absolon chtěl laikům říci, že vykopávky v Dolních Věstonicích, Předmostí u Přerova či na jiných místech Moravy přinášejí konkrétní výsledky. A co mamut říkal lidem za socialismu a jaké byly jeho další osudy, vám bude vyprávět pan Jelínek z Moravského zemského muzea.