00:00:13 Venkov pro mě znamená hodně,
protože jsem se tady narodil.
00:00:20 Narodil jsem se
jako prvorozený syn kováře.
00:00:23 Můj otec byl kovářem.
00:00:26 Protože jsem byl nejstarší,
00:00:28 tak jsem se podle tradice
musel vyučit kovářem.
00:00:44 Ze začátku jsem dělal
klasickou kovařinu.
00:00:51 To, co se na vesnici dělávalo.
00:00:55 Pak jsem přesel
k uměleckému kování.
00:01:04 Dělal jsem závěsy,
kliky a jiné věci do kostelů.
00:01:09 Tam jsem udělal takový krůček.
00:01:16 V naší kovárně se pak začalo dělat
elektrické zvonění pro kostely.
00:01:26 Takže jsem měl ke zvonařině
větší náběh.
00:01:39 Dělali jsme obojí.
00:01:41 Buď příslušenství zvonu
nebo elektrické zvonění
00:01:45 a přitom jsme dělali tu zvonařinu.
00:01:59 Kdo chce vyrábět zvony,
musí být proto plně zaujatý.
00:02:04 Musí to dělat s láskou
a mít pro to pochopení,
00:02:07 protože je to velmi náročná práce.
00:02:11 V začátcích je nutné studovat.
00:02:18 Zvonařina se neskládá
jenom z odlévání,
00:02:22 ale člověk musí také znát
kampanologii.
00:02:27 Musí znát tóny a akordy.
00:02:32 Pak je to modelování, slévání,
cizelování, patinování.
00:02:42 Dá se říci,
že je to velký soubor řemesel.
00:02:54 Byla to dlouhá cesta,
00:02:57 abych mohl započít práci
na zvonech.
00:03:01 Dělal jsem zkoušky
00:03:04 na uměleckoprůmyslovou školu
v Praze,
00:03:08 katedra designu,
která byla ve Zlíně.
00:03:13 Tuto školu jsem vystudoval
pod vedením
00:03:16 národního umělce
prof. Zdeňka Kováře.
00:03:20 Naučil jsem se ctít
ušlechtilost tvaru i tam,
00:03:26 kde není čistě výtvarný,
kde není jen forma a obsah,
00:03:34 ale i tam kde je funkčnost.
00:03:38 To bylo malé přiblížení
ke zvonařskému dílu,
00:03:42 které bylo doma.
00:03:45 Otci jsem začal dělat
reliéfní výzdobu.
00:03:49 Zpracovával jsem mu
zvony výtvarně.
00:03:56 Pomalinku
jsem se seznamoval s tím,
00:04:00 co do mě vcházelo podvědomě,
aniž bych o tom věděl.
00:04:03 Pak nastal okamžik,
kdy jsem zjistil,
00:04:05 že se s tím nemůžu rozloučit.
00:04:09 Narození zvonu
je relativně dlouhá doba.
00:04:13 Je to jako lidský život.
00:04:17 Zvon vzniká lidskou rukou,
lidským dotekem a pohlazením.
00:04:24 Je to práce řemeslná a umělecká.
00:04:28 Je zde zastoupeno
spoustu řemesel a oborů,
00:04:32 které samy o sobě
dají na celý život.
00:04:38 My jsme ti,
kteří to završí.
00:04:42 Nemůžeme říct,
že jsme ve všem super odborníci,
00:04:47 to si nikdo z nás nedovolí říct,
00:04:49 ale snažíme se to
správným způsobem
00:04:52 završit a zakončit.
00:04:54 Nejdříve musí být nějaká zakázka
a poptávka po zvonu.
00:04:57 My na ni reagujeme tím,
že v prvé řadě
00:05:01 požadujeme prohlídku
na místě samém.
00:05:04 Kde má být zvon umístěn,
k jakému účelu má sloužit.
00:05:09 V současné době
vznikají nové kostely,
00:05:12 které jsou atypické v tom smyslu,
že nemají klasickou zvonovou věž.
00:05:24 Jsou to různé styly,
00:05:26 různé betonové zdi
a architektonické záměry.
00:05:32 My se snažíme
k těmto záměrům přiblížit tak,
00:05:36 abychom nepopírali to,
co chtěl architekt říct,
00:05:38 ale abychom to ještě umocnili.
00:05:41 Každá zvonařská dílna
používá určité zvonové žebro,
00:05:46 které dále rozpracovává.
00:05:49 Toto zvonové žebro
je průřez zvonu a udává tón,
00:05:55 jaký zvon má mít.
00:05:59 Nejdříve na základní platformě
vyzdíme hrubé jádro zvonu z cihel.
00:06:07 Na tento základ
nanášíme jednotlivé směsi
00:06:12 a několik vrstev hlíny,
které šablonujeme.
00:06:19 Závěrečná vrstva
je zhotovena z jemných písků.
00:06:22 Teď máme zhotovenou
první část formy. Jádro zvonu.
00:06:26 Vytváříme falešný zvon
tzv. košili
00:06:30 a ta se na závěr
vyprecizuje voskem.
00:06:36 Dostaneme voskový model zvonu
1:1 tak,
00:06:40 abychom ho mohli vidět
ve skutečné velikosti.
00:06:43 Na tento voskový model
postupně lepíme všechny fragmenty.
00:06:48 Dostáváme model zvonu tak,
00:06:51 jak ho uvidíme ve skutečnosti,
ale bude z vosku 1:1.
00:06:56 Tento voskový model
zanášíme jemnými hlínami.
00:07:02 Nejdříve to děláme štětcem
a pak rukou
00:07:06 až vytvoříme plášť zvonu.
00:07:32 Všechny tyto procesy
mají určitý postup,
00:07:35 určitý pracovní režim
a vyžadují si svůj čas.
00:07:40 Na závěr se pod formou topí
a vypálí se.
00:07:47 To znamená, že se z ní odstraní
veškerá vlhkost.
00:07:52 Vosk, který zde byl,
se nám vsákne, vypálí a vyteče.
00:07:57 Vytvoří se negativní prostory,
do kterých se pak nalije vosk.
00:08:02 Když máme formu vypálenou,
00:08:05 tu negativní 3. vrstvu
sejmeme z formy zvonu.
00:08:13 Druhou část,
to byl falešný a pomocný zvon,
00:08:18 ten také sejmeme
a je dál nepoužitelný.
00:08:21 Zůstává nám jádro zvonu,
00:08:23 to byla ta 1. vrstva,
vnitřek zvonu,
00:08:25 kterou oprášíme a vyčistíme.
00:08:28 Negativní otisk a plášť zvonu
00:08:31 také vyprecizujeme
a přistoupíme k tomu,
00:08:35 že tyto 2 jednotlivé části
na sebe sesadíme tak,
00:08:39 jak byly předem sešablonovány.
00:08:45 Tyto 2 části se vzájemně spojí,
00:08:47 aby při lití kovu ta 3. negativní
část nebyla nazdvižena.
00:08:51 Když máme formu sesazenou
a připravenou k odlití,
00:08:56 odsadíme ji do licí jámy,
kterou vyplníme hlínou.
00:09:04 Tato hlína se musí upěchovat,
00:09:07 aby tlak,
který vzniká při lití,
00:09:09 tuto formu nenarušil.
00:09:14 Když odlitek zchladne,
formy se i s odlitkem vytáhnou,
00:09:18 odstraní se forma, plášť, jádro,
a očistí se odlitek
00:09:23 pak se zkouší
jednotlivé hlasy a tóny
00:09:28 v námi odlitém tělese.
00:09:31 Samotné odlívání
je završení všeho dění.
00:09:40 Je to poutavé pro oči
a jedná se o vyvrcholení.
00:09:46 Když nahlédnete do otvoru peci,
00:09:49 kde se ten kov pohybuje,
to je to,
00:09:52 co se na celém formování
za celá staletí nemění.
00:09:57 Kov se musí natavit,
00:09:59 musí se do něčeho vzít
a musí se do toho zvonu nalít.
00:10:07 Jsou to věci dané a neměnné
a o to jsou zajímavější,
00:10:11 napínavější a krásnější.
00:10:17 PRACOVNÍ HLUK
00:11:14 Je to slitina mědi a cínu.
00:11:17 Tento materiál a poměr mědi a cínu
byl cizelován staletími.
00:11:22 Ustálila se na 78 % mědi
a 22 % cínu.
00:11:30 Je to velice tvrdý,
ale křehký materiál,
00:11:34 ale touto zásluhou
vám to oplácí svým hlasem,
00:11:38 zabarvením a dozníváním.
00:11:41 Zvony se dělaly a dělají
00:11:44 z keramiky, pálené hlíny,
porcelánu, skla.
00:11:49 Ale žádný z nich
neprokázal takové vlastnosti,
00:11:54 jako má bronzový zvon.
00:12:07 Když je zvon hotový,
tak dostane své jméno,
00:12:11 je pokřtěný
a dostane svého patrona.
00:12:15 Vznese se nám nad hlavy
a tam zvoní.
00:12:19 Zvon má stejně jako lidský život
omezenou dobu
00:12:23 kvůli lidské neopatrnosti
a nešetrnosti,
00:12:27 protože zvon stejně jako život
potřebuje péči a to,
00:12:33 aby se o něj člověk staral.
00:12:36 Člověk by se na něj
měl 2x až 3x za rok podívat,
00:12:42 jestli je všechno v pořádku.
00:12:44 Pak každý zvon,
00:12:47 který vyšel z dílny,
může sloužit staletí.
00:13:01 Je to dobrý pocit,
když přijedete do města
00:13:04 nebo projíždíte vesnicí
a vidíte zvony,
00:13:08 které jste před 20lety dělal.
00:13:12 Jsem rád, že se mi líbí věc,
kterou jsem udělal.
00:13:17 A za to jsem rád,
00:13:19 protože člověk ještě tvoří
a myslí.
00:13:23 Jsem rád, že můj syn
má ke zvonařině kladný vztah.
00:13:28 Že to dělá z lásky,
jako když jsem to začínal dělat já.
00:13:36 Byl bych rád,
aby předávaly pouze dobré zvěsti,
00:13:40 aby promlouvaly pravým hlasem
a nebyly zneužity
00:13:46 a oslavovaly to,
co má pevnou podstatu.
00:13:51 Aby lidem přinášely radost
a potěšení.
00:13:56 Aby dotvářeli vnější kolorit,
který byl u nás zanedbáván.
00:14:07 Myslím si,
že zvony svým způsobem mluví.
00:14:11 Opravdu to vyjadřují.
00:14:15 Myslím si,
že to poselství by mělo být.
00:14:22 Zvony lidem hlásají lásku,
pokoj a mír.
00:14:34 Skryté titulky: Leona Kminiaková,
Česká televize, 2011