Karel Čáslavský nám představí archivní záběry, na kterých uvidíme, jak se v Praze uklízel veřejný prostor (1999). Režie P. Vantuch
00:00:20 Vážení diváci, další pokračování našeho historického cyklu
00:00:25 začneme hodně starými záběry zasněžené Prahy.
00:01:01 K náladovým obrázkům přidám ještě pár snímků dětských radovánek.
00:01:07 Jsou tak staré, že ty děti na nich jsou už dávno v důchodu.
00:01:38 Dovádění na sněhu a město v bílém jsem vám už kdysi ukazoval.
00:01:43 Dnes se na nedávno objevených filmových záběrech podíváme na to,
00:01:47 jak se ta bílá nádhera z ulic a náměstí odstraňovala.
00:01:51 Tehdy se ještě nesolilo. Bylo třeba sníh zamést do kanálů
00:01:56 nebo nasypat do Vltavy.
00:01:58 To dělali hlavně nezaměstnaní, pro které sníh znamenal výdělek.
00:02:05 Ostatně, zpívali o tom už pánové Voskovec s Werichem.
00:02:09 "Kéž by v sněhový háv přioděla se nám stověžatá matička,
00:02:18 aspoň z odklízení sněhu koukalo by makání a prácička!"
00:02:38 Vinohradské náměstí Míru.
00:02:47 Ve kterém roce byly tyto snímky pořízeny, to bych asi jen hádal.
00:02:53 Ale protože vinohradské bio Valdek hrálo právě český film
00:02:57 "Manželství na úvěr", je to prosinec 1936.
00:03:16 Podobný výjev před Rudolfinem, tehdy sídlem parlamentu.
00:03:29 Parní automobil Škoda Sentinel. Na filmu se vyskytuje jen vzácně.
00:03:36 Nesmělý pokus o mechanizaci.
00:03:59 To jsou nejmodernější pomocníci stavebního úřadu magistrátu.
00:04:06 Lehké nákladní automobily Praga s namontovanými radlicemi.
00:04:22 Tytéž automobily, jenže na Staroměstském náměstí.
00:04:56 Na starých filmech, které uvádíme, si všímáte všelijakých detailů.
00:05:01 Mimo jiné i toho, jak byly tehdy pražské ulice a chodníky čisté.
00:05:07 Bude vás možná zajímat, jak toho bylo docilováno.
00:05:10 Uvidíte snímky o činnosti Stavebního úřadu č. 10,
00:05:15 který měl čistotu Prahy na starosti.
00:05:19 Film je z počátku 20.let, ale jeho tvůrci se pokusili
00:05:24 oživit děje, které už tehdy byly historií.
00:05:28 Narežírovali velkolepou scénu, ve které účinkuje kropič
00:05:34 a jak záhy uvidíte, také spousta metařů.
00:05:37 Děje se před chrámem Panny Marie pod řetězem
00:05:41 na Maltézském náměstí.
00:05:49 Jsou tu i pekařští učedníci a další malostranské figurky.
00:06:18 Metaři si počínají zdatně, ale dozorce přesto není spokojen.
00:06:30 Tento muž se oblékl k filmování až příliš elegantně.
00:06:39 A to je kropič v Nerudově ulici. Na chodce se příliš neohlíží.
00:06:45 Ale co, vždyť je to jen voda.
00:07:06 Kropení Karlova mostu probíhalo v několika etapách.
00:07:17 Dlažba, kterou tu vidíme, byla v létě 1924 vyměněna za asfalt.
00:07:35 Čisto muselo být nejen na mostě, ale i pod ním.
00:07:45 Vida, 2 pracují a 1 jim dělá vedoucího.
00:07:50 Film názorně předvedl starou i novou metodu zametání.
00:08:15 Mechanické kartáče na lidský pohon.
00:08:21 Palackého náměstí s pomníkem a klášterem Na Slovanech.
00:08:41 Zametací trojkolky v popředí jsou výrobky firmy Krupp-Heusler
00:08:45 z roku 1922.
00:08:54 Kropicí automobil, taky pragovka.
00:09:16 Dokonce kropicí tramvaj z r. 1922.
00:09:22 Po Praze tak jezdily a kropily 3.
00:09:35 A to je závěr této sekvence, velkolepá přehlídka všeho,
00:09:39 co bylo tehdy na úklid Prahy k dispozici.
00:09:43 Všechny ty vehikly, koňské povozy i motorová vozidla
00:09:47 vyjíždějí z brány Stavebního úřadu v Sokolské ulici.
00:09:51 Od r. 1926 až dodnes tu sídlí hasičský sbor města Prahy.
00:10:06 Podobné vozy s popelnicemi uvidíme až skončí to defilé.
00:10:46 Už jsme viděli odklízení sněhu a zametání ulic.
00:10:50 Zbývá už jen odvoz popele a různého smetí.
00:10:54 I na toto téma byla natočena historická reminiscence,
00:10:58 připomínající doby, kdy se Jan Neruda marně snažil
00:11:01 zbavit starého slamníku.
00:11:04 Příjezd popeláře ohlašoval tehdy pronikavý zvuk zvonce.
00:11:49 A to už je tehdejší současnost, začátek 20. let.
00:12:09 Tyto scény byly natočeny nejspíš Na Karlově.
00:12:15 Podrobně je zachycena práce popelářů
00:12:18 a manipulace s popelnicemi.
00:12:36 Někdo přeběhl před kamerou, záběr se musel zopakovat.
00:13:07 Popelnice se vysypávaly do vagónů a vozily na skládku za město.
00:13:42 V r. 1930 byl na pražském veletrhu k vidění tento vůz,
00:13:47 který znamenal zásadní změnu dosavadní praxe.
00:13:51 Uzavřený automobil Praga Kuka pojmul hravě obsah i 160 popelnic.
00:13:59 Na podvozku N nebo ND byla umístěna konstrukce,
00:14:04 podle rakouského patentu firmy Keller a Knapich.
00:14:18 Speciální vyklápěč popelnic se Schmidt-Melmerovým systémem.
00:14:50 Některé Kuka vozy mohly přijímat popel a smetí z jakýchkoliv nádob.
00:15:49 7.X.1931 převzal Stavební úřad 28 nových Kuka vozů.
00:15:58 To bylo už v novém sídle v Bubenské ulici.
00:16:08 Vozy s odpadky začaly jezdit do nové vysočanské spalovny.
00:16:35 Než byl odpad odevzdán plamenům, byl na pásu pečlivě roztříděn.
00:17:20 Malá výstavka pokladů, objevených v popeli.
00:17:30 Mnohý sběratel by dnes jistě zaplesal.
00:17:39 Ten budík zachráněný z popela nám dává znamení,
00:17:43 že se náš čas nachýlil.
00:17:46 Jsem rád, že jste se na ty pražské metaře a popeláře
00:17:49 dodívali až do konce.
00:17:51 Doufám, že se společně shledáme i příště.
Tento díl věnoval filmový historik Karel Čáslavský úklidu Prahy a veřejného prostoru. Sníh se tenkrát nesolil, musel se odhrabat, zamést a nahrnout do kanálu nebo přímo do Vltavy. V dalších ročních obdobích se ulice hemžily metaři, kropiči a koňskými povozy, které odvážely odpad z domácností. Uzavřené popelářské vozy Praga Kuka, do nichž se vešel obsah 160 popelnic, vyrazily do pražských ulic poprvé 7. října 1931.