O nejdelší české řece slovem i obrazem ve speciálním cyklu (2004). Připravili K. Čáslavský a P. Vantuch
00:00:26 Vážení diváci, stále ještě jsme ve Štěchovicích,
00:00:30 konkrétně pod elegantním štěchovickým mostem,
00:00:34 který překlenul Vltavu v roce 1939.
00:00:37 Nazpátek ke Slapské přehradě je to odtud 8850 metrů.
00:00:41 Naopak kupředu ke zdymadlu ve Vraném 11380 metrů.
00:00:48 Tedy celkem něco přes 20 kilometrů.
00:00:51 A právě v tomto prostoru se budeme dnes pohybovat.
00:00:55 Podnik Povodí Vltavy nám poskytl zajímavý film,
00:00:59 který byl sice natočen poměrně nedávno, v roce 1999,
00:01:03 ale který ukazuje Vltavu takovou, jaká už nebývá běžně k vidění.
00:01:17 Tento film byl natočen při mimořádné manipulaci
00:01:21 na vodním díle Vrané nad Vltavou a vodním díle Štěchovice.
00:01:25 Mimořádné manipulace byly projednány
00:01:29 a uskutečněny na základě doporučení technicko-bezpečnostních prohlídek,
00:01:34 konaných v roce 1998 na obou vodních dílech.
00:01:38 Účelem bylo zjištění stavu betonových zdí,
00:01:42 které jsou dlouhodobě ponořené pod vodou
00:01:45 a dále posouzení stavu opevnění břehů.
00:01:49 Hladina byla v jednotlivých zdržích snížena
00:01:53 až do prostoru stálého nadržení.
00:01:56 Na vodním díle Štěchovice byla hladina snížena o 6,5 metru.
00:02:00 Na vodním díle Vrané nad Vltavou
00:02:03 byla hladina snížena o tři metry od maximální provozní hladiny.
00:02:08 Vodní dílo Vrané bylo vybudováno v letech 1930-1935
00:02:12 jako první dílo vltavské kaskády.
00:02:15 Stojí na jižní hranici Prahy v říčním km 71,325 řeky Vltavy.
00:02:23 Účelem vodního díla je vyrovnávání špičkových odtoků
00:02:27 z hydrocentrál Slapy a Štěchovice
00:02:31 a jejich využití v průběžné elektrárně.
00:02:34 Vlastní vodní dílo se skládá z jezu,
00:02:38 plavebních komor u levého břehu a elektrárny na břehu pravém.
00:02:42 Spodní stavbu jezu tvoří betonový práh založený do skalního podloží,
00:02:47 obložený žulovými kvádry.
00:03:03 Na pravém břehu
00:03:05 navazuje na konstrukci jezu budova vodní elektrárny.
00:03:14 Mimořádná manipulace na vodním díle Vrané nad Vltavou
00:03:18 proběhla ve dnech 3. až 7.května 1999.
00:03:22 Minimální hladina,při níž byl film natáčen,byla dosažena dne 7.5.1999,
00:03:28 a to 197,42 metrů nad mořem ve výškovém systému Jadran.
00:03:35 Snižování hladiny ve zdrži
00:03:38 proběhlo dle programu technicko-bezpečnostního dohledu,
00:03:42 maximální rychlostí snižování o půl metru za den.
00:03:51 Vranská zdrž zasahuje v délce 13km až k vodnímu dílu Štěchovice.
00:03:56 Zatopená plocha
00:03:58 při nejvyšší provozní hladině 200,5 metru nad mořem
00:04:02 ve výškovém systému Jadran zabírá plochu 251 hektarů.
00:04:07 Nejvyšší kóta provozní hladiny
00:04:10 při koncepční projektové přípravě vodního díla Vrané
00:04:14 byla limitována nízko položenými obcemi na levém břehu.
00:04:18 Celkový objem nádrže je 11,2 milionů metrů krychlových.
00:05:05 Nad soutokem se Sázavou v říčním kilometru 79,1 řeky Vltavy
00:05:09 je v řečišti Vltavy ostrov,
00:05:12 na kterém jsou dochovány zbytky kláštera sv.Kiliána,
00:05:16 jehož založení se datuje do roku 999 našeho letopočtu.
00:06:08 Při snížené hladině vystoupily v lokalitě Mandát
00:06:12 koncentrační hrázky na pravém i levém břehu.
00:06:15 Hrázky sloužily v málo vodném období k soustředění vody
00:06:19 do užšího profilu toku.
00:07:15 Opevnění levého břehu, které chrání silniční a drážní těleso,
00:07:19 není v celé zdrži vodního díla Vrané porušeno.
00:07:36 Koncentrační hrázky na levém břehu v lokalitě Mandát jsou poškozeny
00:07:41 a jejich zbytky jsou podél břehu vidět až k ostrovu sv.Kiliána.
00:08:12 Levostranný přítok Vltavy nad ostrovem sv.Kiliána,
00:08:15 který je občasnou vodotečí.
00:08:18 A přesto je patrno, jaký nános v řece vytváří.
00:08:26 Levé rameno Vltavy u ostrova sv.Kiliána,
00:08:29 nazývané místními jako Kiliánka,
00:08:32 bylo za této hladiny možno přejít skoro suchou nohou.
00:08:38 Pravostranný přítok Vltavy v Davli, řeka Sázava.
00:08:42 Vzdutí vranské zdrže při maximální provozní hladině
00:08:46 zasahuje tři kilometry proti soutoku až k obci Pikovice.
00:08:57 Pravý břeh nad soutokem Vltavy a Sázavy.
00:09:01 Zde se rozprostírá trampská osada Kioto,
00:09:05 založená v roce 1934 na ostrohu mezi Vltavou a Sázavou.
00:09:10 Přeprava osob a věcí je zajišťována výhradně pomocí lodí
00:09:15 z levého, tedy davelského břehu.
00:09:23 Nový silniční most v Davli
00:09:26 a kamenná dlažba, opravená při výstavbě mostu.
00:09:31 Záhořanský, Libřický potok, pravostranný přítok Vltavy v Davli.
00:09:47 Železniční most Trnová, železniční trať Praha-Dobříš,
00:09:52 u kterého musela být před napuštěním vranské zdrže
00:09:56 zvýšena podjezdná výška.
00:10:07 Pravý břeh mezi Skochovicemi a obcí Vrané
00:10:11 je charakteristický pozvolným snižováním,
00:10:15 neboť v těchto místech byly před výstavbou vodního díla Vrané
00:10:19 louky a pastviny.
00:10:21 Tyto mělčiny zasahují až sto metrů do koryta současné Vltavy.
00:10:43 Vodní dílo Slapy bylo dokončeno v roce 1955
00:10:47 a stalo se po vodním díle Vrané a vodním díle Štěchovice
00:10:51 dalším stupněm vltavské kaskády.
00:10:57 Nejvhodnější profil pro výstavbu
00:11:01 byl vybrán v úseku bývalých Svatojanských proudů,
00:11:05 v říčním kilometru 91,694 Vltavy.
00:11:09 Přehradním tělesem je přímá, betonová, tížná hráz,
00:11:13 založená na pevném skalním podloží.
00:11:25 Koruna hráze má délku 260 metrů, hráz je vysoká 65 metrů nad základy
00:11:31 a má čtyři přelivná pole.
00:11:38 Pohled do obtokového tunelu,
00:11:42 který během stavby převáděl veškerou vltavskou vodu.
00:11:45 Po dokončení díla
00:11:47 měl být využit jako dolní plavební kanál k lodnímu zdvihadlu,
00:11:51 umístěnému v teoretické ose hráze.
00:11:55 Plavební zařízení nebylo nakonec na vodním díle Slapy vybudováno.
00:12:47 Při snížené hladině v obou zdržích
00:12:50 byly posouzeny stavy betonových částí hrází,
00:12:54 které jsou buď dlouhodobě ponořené pod vodou
00:12:58 nebo jsou v části, kde hladina kolísá.
00:13:01 Obecně lze konstatovat, že betony jsou lokálně poškozeny,
00:13:05 ale nikde nejsou v havarijním stavu.
00:14:20 Z vody na pravém břehu vystupuje potahová stezka.
00:14:24 V celé délce zdrže vodního díla Štěchovice
00:14:28 byla potahová stezka vedena po pravém břehu.
00:14:32 Potahová stezka z Prahy do Štěchovic vedla celá po levém břehu
00:14:37 a cesta lodí, tažených koňmi, trvala asi čtyři hodiny.
00:14:41 Ve Štěchovicích se koně převezli na pravý břeh
00:14:44 a po něm pokračovali až na Měřín.
00:14:48 Trať Praha-České Budějovice
00:14:51 se chodila s koňmi, kteří táhli loď 5 dní.
00:14:57 Potahovou stezku a zcela obnažené břehy ve Svatojanských proudech
00:15:02 uvidíme zase až bůhvíkdy.
00:15:05 Pokud je vůbec uvidíme.
00:15:08 A tak si je ještě chvíli užijme, beze slov.
00:17:33 Až se příště uvidíme na břehu Vltavy,
00:17:37 podplujeme štěchovický most a vydáme se směrem ku Praze.
00:17:41 Samozřejmě s několika zastávkami.
00:17:44 Ty nejbližší budou v Davli a ve Vraném nad Vltavou.
00:17:48 Skryté titulky: Klára Myslíková
V dalším pokračování cyklu představíme film Procházka Vltavou, který byl sice natočen poměrně nedávno, ale který přesto ukazuje Vltavu, jaká nebývá běžně k vidění. Ve dnech 3. – 7. května 1999 uskutečnil podnik Povodí Vltavy mimořádnou manipulaci na vodních dílech Vrané nad Vltavou a Štěchovice, v úseku přes dvacet kilometrů dlouhém. Účelem bylo zjištění stavu betonových zdí, které jsou dlouhodobě ponořené pod vodou a dále posouzení stavu opevnění břehů. Na vodním díle Štěchovice byla hladina snížena o 6,5 metru… a na vodním díle Vrané nad Vltavou o 3 metry od maximální provozní hladiny.
![](/img/n.gif)